Puolison kotitausta häiritsee

eioooo

Minulla on seuraavanlainen "ongelma", jonka olen jo vuosia sitten hyväksynyt ja jonka kanssa olen oppinut elämään. Olen noin viisi vuotta ollut parisuhteessa miehen kanssa, jonka lapsuus ja kotitausta ovat täysin erilaiset kuin omani. Meillä on perhe, ja parisuhde hyvällä mallilla. Kuitenkin tämä asia on nyt uudelleen alkanut häiritä. Tapasin viikonloppuna sattumalta entisen ihastukseni, joka on eronnut, ja aloin huomaamattani miettiä, miten erilaista elämä voisikaan olla hänen kanssa. Toivon asiallisia vastauksia. :)

Itse olen kotoisin aika tavallisesta perheestä. Vanhemmat on peruspalkkatyöläisiä ja nyt viime vuosina saaneet talouttaan vakautettua niin, että ovat lapsiaankin pystyneet taloudellisesti hieman tukemaan. Vanhemmat on olleet turvallisia ja kannustavia, ihan perus vanhempia mun mielestä. Meitä on kannustettu opiskelemaan, ja olenkin hankkinut korkean koulutuksen ja hyvän ja mielekkään työn.

Miehelläni taas... no päinvastoin. Vanhemmat on olleet pitkäaikaistyöttömiä ja muutama vuosi sitten appiukkoni kuoli alkoholismiin. Perheen tilanne on aina ollut epävakaa sekä taloudellisesti että henkisesti. Vanhemmat ovat riidelleet paljon ja juoneet lähes kaikki rahansa niin, ettei lapsille ole kyetty ostamaan leluja, liikuntavälineitä, eikä aina kunnon ruokaakaan. Lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa ei ole onneksi ollut. Mun mies on aikoinaan menestynyt aika hyvin peruskoulussa, mutta silti hän käynyt lyhyimmän mahdollisen ammattiin johtavan koulutuksen, josta ei ole alun alkaen juuri edes pitänyt. Rahapulassa ei ollut oikein muita vaihtoehtoja. Myöhemmin hän on kyllä kouluttautunut lisää omien säästöjensä turvin.

Vaikka olemme olleet jo vuosia yhdessä, silloin tällöin putkahtaa esiin asioita, jotka hämmentävät tosi paljon. Kuten että mieheni on 15-vuotiaasta alkaen toiminut isänsä juoppokuskina - siis ajanut autoa yleisillä teillä humalaista isäänsä kuskaten kolme vuotta ennen kortin saamista! Tai että perheen lapsista kellään ei koskaan ollut lapsille sopivia suksia, luistimia tai polkupyöriä. Siis ei koskaan! Nämä asiat tuntuvat tosi oudoilta nyky-Suomessa (tai no, 15-25 vuotta sitten).

Nykyään olemme miehen perheenjäsenten kanssa varsin vähän tekemisissä. Anoppi on kyllä toisinaan lapsenvahtina, ja se sujuu hyvin. Miehen sisarukset ovat enemmän tai vähemmän syrjäytyneitä ja päihdeongelmaisia. En koe olevani heidän kanssa kovin samalla aaltopituudella. Tulen kyllä toimeen miehen kaikkien perheenjäsenten kanssa. Mitään riitaa, tms. meillä ei ole koskaan ollut.

En nyt oikein tiedä, mikä pointti mulla oli kirjoittaa tänne. Kai halusin vaan jonnekin avautua. :)

Niin, perheestään huolimatta mieheni on tosi ihana ja hyvä mies ja isä. Tuntuu aika uskomattomalta, miten sellaisesta pölykasasta voi löytyä tuollainen timantti. :)

229

13945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johanna12345

      No enpä usko että miehelläsi mitään vakavampia ongelmia lapsuudestaan on jäänyt, varsinkin kun käyttäytyy nykyään ihan hyvin. Ei siinä ole mitään että hyvistä oloista tulleilla lapsilla menee aina hyvin elämässä tai että huonoista oloista tulleella huonosti.

      Tunnen monta tapausta jossa alkoholisti/rikollis/moniongelma perheen lapsesta on kasvanut ihan hyviä ihmisiä, niin korkeasti koulutettuja kuin peruskoulupohjalla olevia menestyneitä yrittäjiä. On totta että alkoholismi/tupakointi/perheväkivalta yms. huonot tavat on helppo oppia kotoa, mutta ei niiden keskellä kasvaminen aina tee lapsesta samanlaista.

      Miehelläsi on potentiaalia ja ehkä jos hän olisi tullut jostain "paremmasta" perheestä, niin hän olisi päässyt elämässään vielä paljonkin nykyistä pidemmälle. Kannusta miestäsi yrittämään ja kehittämään itseään, äläkä murehdi menneitä. Kyllä se miehestä näkyy jos nuo menneisyyden haavat ovat ongelma. Ei niitä sinun tarvitse alkaa murehtimaan, anna menneiden olla menneitä.

      PS. Minäkin hain pikkutyttönä isäni usein joskus 80-luvun alussa vanhoilla maitokärryillä paikallisen baarin pihalta kun oli siihen sammunut. Eikä tuosta minulle jäänyt mitään vakavampia traumoja, muuta kuin vieroksuntaa humalaista käyttäytymistä ja ehkä vähän alkoholiakin kohtaan. Isäni oli juoppo, eikä tuo tapaus häneen tai minun suhtautumiseeni häntä kohtaa mitenkään vaikuttanut.

      • ++++

        minäkin ajattelisin. Vielä sen lisäisin että ainahan sitä voi ruveta vertailemaan ja miettimään millaista elämä olisi jonkun toisen kanssa, mutta eipä noilla miettimisillä ikinä mikään totuus valkene. Siitä miehestä se on kuitenkin kiinni minkälaista hänen kanssaan on, ei se takaa mitään parempaa jos lapsuudenkoti on "parempi".

        Ja mistä sitäkään ikinä tietää, päällisin puolin voi asiat näyttää erilaisilta kuin mitä ovat. Minun mies on vähän varakkaammasta perheestä, ei tainnut koskaan ollut puutetta leluista ja ruuasta. Hänen isä ei ole alkoholiin menevä, mutta aina teki töitä ja oli etäinen. Nyt siis eläkkeellä. Miehelläni on lämmin suhde äitiinsä, mutta vieläkin isäsuhde on jotenkin laimea nyt kun he ovat jo 40 ja 70-vuotiaat. Mies esimerkiksi ei ikinä soittele isälleen vain kysyäkseen kuulumisia, vaan aina äidilleen. Miehen sisarukset taas ovat mielestäni vähän snobeja, joten täälläkin ollaan vähän eri aaltopituuksilla. Mutta näin se menee, omaa perhettään ei voi valita, mutta ei myöskään sitä puolison perhettä;)


      • Poulos
        ++++ kirjoitti:

        minäkin ajattelisin. Vielä sen lisäisin että ainahan sitä voi ruveta vertailemaan ja miettimään millaista elämä olisi jonkun toisen kanssa, mutta eipä noilla miettimisillä ikinä mikään totuus valkene. Siitä miehestä se on kuitenkin kiinni minkälaista hänen kanssaan on, ei se takaa mitään parempaa jos lapsuudenkoti on "parempi".

        Ja mistä sitäkään ikinä tietää, päällisin puolin voi asiat näyttää erilaisilta kuin mitä ovat. Minun mies on vähän varakkaammasta perheestä, ei tainnut koskaan ollut puutetta leluista ja ruuasta. Hänen isä ei ole alkoholiin menevä, mutta aina teki töitä ja oli etäinen. Nyt siis eläkkeellä. Miehelläni on lämmin suhde äitiinsä, mutta vieläkin isäsuhde on jotenkin laimea nyt kun he ovat jo 40 ja 70-vuotiaat. Mies esimerkiksi ei ikinä soittele isälleen vain kysyäkseen kuulumisia, vaan aina äidilleen. Miehen sisarukset taas ovat mielestäni vähän snobeja, joten täälläkin ollaan vähän eri aaltopituuksilla. Mutta näin se menee, omaa perhettään ei voi valita, mutta ei myöskään sitä puolison perhettä;)

        Aika hyvin riittää, jos miehellä on aina siistit vaatteet päällä.


      • MM
        ++++ kirjoitti:

        minäkin ajattelisin. Vielä sen lisäisin että ainahan sitä voi ruveta vertailemaan ja miettimään millaista elämä olisi jonkun toisen kanssa, mutta eipä noilla miettimisillä ikinä mikään totuus valkene. Siitä miehestä se on kuitenkin kiinni minkälaista hänen kanssaan on, ei se takaa mitään parempaa jos lapsuudenkoti on "parempi".

        Ja mistä sitäkään ikinä tietää, päällisin puolin voi asiat näyttää erilaisilta kuin mitä ovat. Minun mies on vähän varakkaammasta perheestä, ei tainnut koskaan ollut puutetta leluista ja ruuasta. Hänen isä ei ole alkoholiin menevä, mutta aina teki töitä ja oli etäinen. Nyt siis eläkkeellä. Miehelläni on lämmin suhde äitiinsä, mutta vieläkin isäsuhde on jotenkin laimea nyt kun he ovat jo 40 ja 70-vuotiaat. Mies esimerkiksi ei ikinä soittele isälleen vain kysyäkseen kuulumisia, vaan aina äidilleen. Miehen sisarukset taas ovat mielestäni vähän snobeja, joten täälläkin ollaan vähän eri aaltopituuksilla. Mutta näin se menee, omaa perhettään ei voi valita, mutta ei myöskään sitä puolison perhettä;)

        En ymmärrä.
        Luulen että ongelmasi on se että jollain lailla häpeät miehesi perhetaustaa varsinkin jos se tulee tai tulisi jossain esille.
        Sinähän olet sen miehen kanssa naimisissa, etkä hänen perheensä. Juu, tottakai miehen perhe tulee siinä tavallaan mukana, mutta niinkuin itsekin mainitsit niin olette jonkun verran anopin kanssa tekemisissä mutta muun suvun kanssa ette niin paljon. Kiva tietysti lapsienne kannalta että ovat mummonsa kanssa tekemisissä.

        Jos mies on ok, hyvä aviomies ja isä, niin miten ihmeessä sinua voi kaivella onko hänellä ollut lapsena suksia tai ei, tai onko joskus kuskannut kännistä isäänsä autolla tmv.

        On joillain kanssa murheet..


      • HakeMaan

        Pieni "lelukasa",kyllä se on joskus "kyrsinyt".Mutta matka on jatkuttava...jatkuttava...
        JK.meilläkin oli vain yhdet (1) luistimet Nurmiset,en oppinut edes luistelemaan.


      • Eiraksinen
        HakeMaan kirjoitti:

        Pieni "lelukasa",kyllä se on joskus "kyrsinyt".Mutta matka on jatkuttava...jatkuttava...
        JK.meilläkin oli vain yhdet (1) luistimet Nurmiset,en oppinut edes luistelemaan.

        Meillä ei ollu edes uima-allasta, joten en oppinut uimaan, mutta ei ukko-kulta siitä ole ollut moinaankaan. Ei ainaka huomautellu. Isä otti kans joskus plöröt!


      • Oletko ihan dorka
        ++++ kirjoitti:

        minäkin ajattelisin. Vielä sen lisäisin että ainahan sitä voi ruveta vertailemaan ja miettimään millaista elämä olisi jonkun toisen kanssa, mutta eipä noilla miettimisillä ikinä mikään totuus valkene. Siitä miehestä se on kuitenkin kiinni minkälaista hänen kanssaan on, ei se takaa mitään parempaa jos lapsuudenkoti on "parempi".

        Ja mistä sitäkään ikinä tietää, päällisin puolin voi asiat näyttää erilaisilta kuin mitä ovat. Minun mies on vähän varakkaammasta perheestä, ei tainnut koskaan ollut puutetta leluista ja ruuasta. Hänen isä ei ole alkoholiin menevä, mutta aina teki töitä ja oli etäinen. Nyt siis eläkkeellä. Miehelläni on lämmin suhde äitiinsä, mutta vieläkin isäsuhde on jotenkin laimea nyt kun he ovat jo 40 ja 70-vuotiaat. Mies esimerkiksi ei ikinä soittele isälleen vain kysyäkseen kuulumisia, vaan aina äidilleen. Miehen sisarukset taas ovat mielestäni vähän snobeja, joten täälläkin ollaan vähän eri aaltopituuksilla. Mutta näin se menee, omaa perhettään ei voi valita, mutta ei myöskään sitä puolison perhettä;)

        Eiks miehesi ole jo aikuinen ja voi itse ostaa suksensa ja luistimensa. Pidä sinä huoli, että lapsillasi on PAREMPI koti eivätkä ole avioerolapsia ja mutsilla ties monesko kumppani menossa.

        Niillä lapsilla, joilla on kodissaan molemmat omat vanhemmat ovat kotoisin PAREMMASTA perheestä.

        Jos sua nakottaa joku vanha sulhanen, niin ootpa säälittävä. Eipä sen entisenkään suhde kestänyt, kun on jo eronnut. Hänen kanssaan sinäkin olisit ehkä jo ex-rouva ja yksinhuoltaja. Aidan takana ruoho on aina vihreämpää.


      • 1risuparta
        Poulos kirjoitti:

        Aika hyvin riittää, jos miehellä on aina siistit vaatteet päällä.

        aina ,Jaakko Teppoa lainatakseni...vuan sellaset on mullakii uatteet jotta luottamusta herättäee vuan hikiset vuatteet.Ei ne vaatteet miestä tee paremmaksi eikä pahemmaksi.


      • Avausviesti ja suraavakin kuvastaa vielä melko nuorehkojen avioparien tai yleensä elämänkokemuksesltaankin vielä melko kokemattomien henkilöiden aprikoinnilta, mitä saattaisi olla. Jossitteluhan on aivan turhaa, kaikki mennyt on jo historiaa, ettekä te siihen vaikuttaa. Vanha sanonta, jos tädillä olisi..... , pätee aina. Tulevaisuuteenkin te voitte vaikuttaa kuitenkin aika vähän, senhän voitte huomata vaikkapa liikenteessäkin kun joku toinen ajaa päällenne sitten vammautuen vaikka kuinka itse olisitte aiemmin yrittäneet olla tarkkoja ja aurinkoista tulevaisuutta koko ikänne suunnitellen. Ihmisten itsekäs ajattelutapa, olevansa muka oman onnensa seppä, on yhtä naivi ajatus kuin se, että olisimme ainoita elollisia ja muka vielä järkeviäkin olioita maailmankaikkeudessa.

        Toinen hölmö yleistys pisti tekstistä silmääni, oli se, että yleistettiin menestyminen, vauraus ja älykkyys hyvine tapoineen aina perheen hyvään taloudelliseen asemaan. Olen elämäni aikana tavannut paljon niin menestyneitä ja fiksuja kuin niitä 'renttuja ja rikollisiakin'. Kaikki hyvät tai huonot ominaisuudet eivät todellakaan ole periytyneet jälkeläisilleen. 'Pojasta polvi paranee'-lausuma ei todellakaan aina pidä paikkaansa. Tässäkin tapauksessa mies on ehkä juuri ottanut opikseen vanhemmistaan miten ei pitäisi käyttäytyä. Itse fatalistina uskon ennemminkin meidän vain olevan vain marionetteja meitä suuremmille pelureille. Ajatelkaapa vaan kaikkia näitä suuria katasrofeja, joita me ihmiset olemme joutuneet kohtaamaan niitä kuitenkaan haluamatta.

        Kolmas kirjoittelija ' ' taas viittaa siihen, että "miehestä se on kiinni minkälaista hänen kanssaan on olla". Kuinka hölmö ajatuskin. Parisuhteessa on AINA kaksi tekijää, ei mies aina ole syntipukki kaikkeen 'pahaan' tai hyväänkään. Voisinpa melkein sanoa jo, että ruvetkaa 'femakot' joskus tarkastelemaan omiakin virheitänne, mutta enpä nyt sanokaan, niin ettepä voikaan ottaa nokkiinne sanomisestani ;-) Kyllä noin voivat ajatella toisesta ihmisestä niin miehet kuin naisetkin. KAIKKI me olemme vajavaisia ihmisiä.

        Henkistä kasvamista teille kaikille ihmisille toivotellen. Koskaanhan emme voi tulla valmiiksi ja täydellisiksi.


      • onnelline perhe
        Oletko ihan dorka kirjoitti:

        Eiks miehesi ole jo aikuinen ja voi itse ostaa suksensa ja luistimensa. Pidä sinä huoli, että lapsillasi on PAREMPI koti eivätkä ole avioerolapsia ja mutsilla ties monesko kumppani menossa.

        Niillä lapsilla, joilla on kodissaan molemmat omat vanhemmat ovat kotoisin PAREMMASTA perheestä.

        Jos sua nakottaa joku vanha sulhanen, niin ootpa säälittävä. Eipä sen entisenkään suhde kestänyt, kun on jo eronnut. Hänen kanssaan sinäkin olisit ehkä jo ex-rouva ja yksinhuoltaja. Aidan takana ruoho on aina vihreämpää.

        Kaikilla lapsilla on kaksi vanhempaa, oli he sitten samassa kodissa tai ei.
        Ei perheen tarvi olla huonompi, vaikka ei ole kuin yksi vanhempi kodissa.
        Itse ainakin koen, että nuorin lapseni on saannut rauhaillisemman lapsuuden kuin 3 siskoa.
        ero tuli vihdoin hänen ollessa 2-vuotias.
        Ei ole hänen tarvinnut pelätä isän kotiin tuloa.
        Vanhemmat lapset pienenä aina olivat kiltisti hiljaa, kun isä tuli kotiin ryyppyreissuultaan, ettei isä vaan alkaisi riehumaan. Lapsia ei koskaan uhannut, mutta minua.
        Helvettiä jaksoin 20 vuotta.
        Mitään tukija en ole yhteiskunnalta saannut, vain elatustuen kun isä ei ole koskaan maksanut mitään.
        Eikä tarvitse kun kaikki annetaan anteeksi 5 vuodessa kun ei pystytä perimään.
        Minua loukkasi tuo, että parempi perhe voi olla vain jos on kaksi vanhenpaa.
        Entä jos toinen vanhemmista kuolee tuleeko perheestä sen vuoksi huono????


      • ilägbäfiyölr< ivyur
        1risuparta kirjoitti:

        aina ,Jaakko Teppoa lainatakseni...vuan sellaset on mullakii uatteet jotta luottamusta herättäee vuan hikiset vuatteet.Ei ne vaatteet miestä tee paremmaksi eikä pahemmaksi.

        Lukekaa vaihteeks jtn,järkevääkin:
        http://janrossi.blogit.uusisuomi.fi/2010/06/03/israelilaissotilaat-heittivat-ruumiita-mereen/

        http://janrossi.blogit.uusisuomi.fi/2010/06/03/en-aio-erota-sdpsta-kohti-modernia-eurooppalaista-sosialidemokratiaa/

        http://janrossi.blogit.uusisuomi.fi/2010/06/02/katainen-bilderberg-ryhman-kokoukseen-espanjaan/

        http://janrossi.blogit.uusisuomi.fi/2010/06/02/onko-haarp-maanjaristysase-todellisuutta/

        Vai oletteko aivopestyjä?
        http://riikkasoyring.blogit.uusisuomi.fi/2010/06/03/aivopesutekniikoista/


      • ajatellut,
        PontiusPilatus kirjoitti:

        Avausviesti ja suraavakin kuvastaa vielä melko nuorehkojen avioparien tai yleensä elämänkokemuksesltaankin vielä melko kokemattomien henkilöiden aprikoinnilta, mitä saattaisi olla. Jossitteluhan on aivan turhaa, kaikki mennyt on jo historiaa, ettekä te siihen vaikuttaa. Vanha sanonta, jos tädillä olisi..... , pätee aina. Tulevaisuuteenkin te voitte vaikuttaa kuitenkin aika vähän, senhän voitte huomata vaikkapa liikenteessäkin kun joku toinen ajaa päällenne sitten vammautuen vaikka kuinka itse olisitte aiemmin yrittäneet olla tarkkoja ja aurinkoista tulevaisuutta koko ikänne suunnitellen. Ihmisten itsekäs ajattelutapa, olevansa muka oman onnensa seppä, on yhtä naivi ajatus kuin se, että olisimme ainoita elollisia ja muka vielä järkeviäkin olioita maailmankaikkeudessa.

        Toinen hölmö yleistys pisti tekstistä silmääni, oli se, että yleistettiin menestyminen, vauraus ja älykkyys hyvine tapoineen aina perheen hyvään taloudelliseen asemaan. Olen elämäni aikana tavannut paljon niin menestyneitä ja fiksuja kuin niitä 'renttuja ja rikollisiakin'. Kaikki hyvät tai huonot ominaisuudet eivät todellakaan ole periytyneet jälkeläisilleen. 'Pojasta polvi paranee'-lausuma ei todellakaan aina pidä paikkaansa. Tässäkin tapauksessa mies on ehkä juuri ottanut opikseen vanhemmistaan miten ei pitäisi käyttäytyä. Itse fatalistina uskon ennemminkin meidän vain olevan vain marionetteja meitä suuremmille pelureille. Ajatelkaapa vaan kaikkia näitä suuria katasrofeja, joita me ihmiset olemme joutuneet kohtaamaan niitä kuitenkaan haluamatta.

        Kolmas kirjoittelija ' ' taas viittaa siihen, että "miehestä se on kiinni minkälaista hänen kanssaan on olla". Kuinka hölmö ajatuskin. Parisuhteessa on AINA kaksi tekijää, ei mies aina ole syntipukki kaikkeen 'pahaan' tai hyväänkään. Voisinpa melkein sanoa jo, että ruvetkaa 'femakot' joskus tarkastelemaan omiakin virheitänne, mutta enpä nyt sanokaan, niin ettepä voikaan ottaa nokkiinne sanomisestani ;-) Kyllä noin voivat ajatella toisesta ihmisestä niin miehet kuin naisetkin. KAIKKI me olemme vajavaisia ihmisiä.

        Henkistä kasvamista teille kaikille ihmisille toivotellen. Koskaanhan emme voi tulla valmiiksi ja täydellisiksi.

        että jos lapsuus olisi ollut erilainen, olisi aikuisuuskin mahdollisesti erilainen? Onko käynyt mielessä, että kaikki tapahtunut/tapahtumatta jääneet on osaltaan muovannut ihmisen sellaiseksi kuin on; hyväksi isäksi/äidiksi, puolisoksi. Itse en uskaltaisi puuttua puolisoni menneisyyteen,koska en tiedä, mikä tapahtuma on ollut muovaamassa häntä sellaiseksi kuin hän on nyt. Tuskin osaisin arvioida, mikä tapahtumasarja on muokannut hänen luonnettaan siten, että hän on nyt sellainen kuin on.

        Oma puolisoni on mielestäni jotain äärettömän erinomaista, vaikka en hänen muuta perhettään näekään samoin. Meidän taustat on täysin erilaiset, yhteistä ei paljoakaan, mutta parina me olemme kuin toisillemme luodut. Vaikea kuvitella, että jaksaisimme käyttää aikaamme vatkomalla asioita, joihin emme ole missään vaiheessa voineet vaikuttaa, niinkuin tämä perhetausta- seikka on. Hänen lapsuudenperhe oli sellainen kuin oli, minun sellainen kuin oli, meillä on oma elämämme, sellainen kuin on; siihen me pystymme vaikuttamaan.


    • ja sinä syyllistät

      jos lapsi pystyis ja vois valita perheensä ja olosuhteensa, moni valitsis. Sillä tuskin on ollut minkäänlaista valinnanvaraa. Inhottaa vain sinun suhtautumisesi lapsen elämään. Ikäänkuin hän olisi huono siksi, että on joutunut vielä sellaiset olosuhteet kärsimään. Yhtä vähän sä olet voinut vaikuttaa siihen, mistä olet kotoisin. Mutta eiks ole kiva lyödä lyötyä. Saa olla sun siippas aika lujaluontoinen, et kestää vielä sun naljailut ton kaiken päälle. Voi ollakin, ettei hän välttämättä jaksa katsella sun asennettasi elämään, jos se on tuollainen.

    • ..elävään elämään:

      "Tai että perheen lapsista kellään ei koskaan ollut lapsille sopivia suksia, luistimia tai polkupyöriä. Siis ei koskaan! Nämä asiat tuntuvat tosi oudoilta nyky-Suomessa (tai no, 15-25 vuotta sitten)."

      Ei mitenkään harvinainen tilanne edes nykypäivänä. Sun on syytä hieman päivittää näkemystäsi tästä ah, niin ihanasta nyky-Suomesta....

      • noperkel

        Onko se yhteiskunnan vika jos joku ei kykene lapsilleen fillaria hommaamaan? Minä olen persaukisempi kuin kirkonrotta, kaksi muksua kasvattanut yksinhuoltajana ja kyllä oli muksuilla fillarit ja luistimet sun muut vehkeet. Se on itsestä kiinni, ei aina voi yhteiskuntaa ja "ihanaa nyky-suomea" syytellä omasta saamattomuudesta.


      • noperkel kirjoitti:

        Onko se yhteiskunnan vika jos joku ei kykene lapsilleen fillaria hommaamaan? Minä olen persaukisempi kuin kirkonrotta, kaksi muksua kasvattanut yksinhuoltajana ja kyllä oli muksuilla fillarit ja luistimet sun muut vehkeet. Se on itsestä kiinni, ei aina voi yhteiskuntaa ja "ihanaa nyky-suomea" syytellä omasta saamattomuudesta.

        Otin kantaa siihen, miten alkuperäinen kirjoittaja elää jossain hyvinvointipilvilinnoissa. Itselläni ei riitä pienintäkään ymmärrystä tai myötätuntoa yhdellekkään alkille, narkille, tms!! Itse ovat kusseet elämänsä, ei yhteiskunta. Sääli on ainoastaan se miten noiden luusereiden lapset saavat heikot lähtökohdat omaan elämäänsä...


      • näkökanta
        TheOne kirjoitti:

        Otin kantaa siihen, miten alkuperäinen kirjoittaja elää jossain hyvinvointipilvilinnoissa. Itselläni ei riitä pienintäkään ymmärrystä tai myötätuntoa yhdellekkään alkille, narkille, tms!! Itse ovat kusseet elämänsä, ei yhteiskunta. Sääli on ainoastaan se miten noiden luusereiden lapset saavat heikot lähtökohdat omaan elämäänsä...

        onkos ikinä tullut mieleesi että ehkä noilla mainitsemillasi alkeilla, narkeilla ja muilla on ollut luuserivanhemmat ja siten hekin ovat voineet saada heikot lähtökohdat omaan elämäänsä?


      • näkökanta kirjoitti:

        onkos ikinä tullut mieleesi että ehkä noilla mainitsemillasi alkeilla, narkeilla ja muilla on ollut luuserivanhemmat ja siten hekin ovat voineet saada heikot lähtökohdat omaan elämäänsä?

        ..he ovat itse vastuussa tilanteestaan aikuistuttuaan, kuten jokainen meistä! Joten eivät ansaitse säälipisteitä ainakaan multa..


      • daapadaa
        TheOne kirjoitti:

        ..he ovat itse vastuussa tilanteestaan aikuistuttuaan, kuten jokainen meistä! Joten eivät ansaitse säälipisteitä ainakaan multa..

        Totta. Erittäin totta. Vituttaa todellakin se ainainen yhteiskunnan ja rankan lapsuuden syytteleminen. Perkele. Jokainen on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan, ei valtio.


      • ei meilläkään ollu hienoja vaatteita, leluja, luistimet käytettyjä...aika harvoin omaa, vaatteetki suurin osin äidiltä..

        olenko siksi muita huononpi..?
        Koulussa olivat muut sitä mieltä...huonot geenit ja rumat vaatteet...

        koulut kuitenkin kävin ja ammatin sain, vakityössä olen vaikkakin velkainen.

        Taustastani huolimatta, luulisin olevani ihan normi ihminen, joka ansaitsee sitä samaaa kuin kaikki muutkin.


      • neljän äitee
        daapadaa kirjoitti:

        Totta. Erittäin totta. Vituttaa todellakin se ainainen yhteiskunnan ja rankan lapsuuden syytteleminen. Perkele. Jokainen on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan, ei valtio.

        Kun samasta perheestä olevat muut lapset ovat elämänsä saaneet järjestykseen ja kuntoon. On myös ns. hyvien (lue varakkaiden) perheiden lapsia, jotka jo alaikäisenä juovat kaljaa ja ottavat unilääkkeitä/rauhoittavia, että ei kaikki narkit ja alkkikset ole niistä varattomammista perheistä. Minun poikanikin sanoi (tuntee monenlaisista oloista nuoria), että hän on huomannut, kuinka köyhemmissä perheissä ollaan oikeita perheitä, taas ns. hyvissä eli varakkaimmissa ei ole sellaista yhtenäisyyttä.


      • tahvoli
        TheOne kirjoitti:

        ..he ovat itse vastuussa tilanteestaan aikuistuttuaan, kuten jokainen meistä! Joten eivät ansaitse säälipisteitä ainakaan multa..

        Ottanet myös huomioon, että myös alkoholismi on osittain perinnöllistä.


      • Elämä on...
        hunajainen79 kirjoitti:

        ei meilläkään ollu hienoja vaatteita, leluja, luistimet käytettyjä...aika harvoin omaa, vaatteetki suurin osin äidiltä..

        olenko siksi muita huononpi..?
        Koulussa olivat muut sitä mieltä...huonot geenit ja rumat vaatteet...

        koulut kuitenkin kävin ja ammatin sain, vakityössä olen vaikkakin velkainen.

        Taustastani huolimatta, luulisin olevani ihan normi ihminen, joka ansaitsee sitä samaaa kuin kaikki muutkin.

        Tavallaan sellainen ihminen joka on joutunut jotain elämässään näkemään ja kokemaan ja silti selvinnyt voittajana (tasapainoisena ja onnellisena) on pärjännyt paremmin elämässään kuin samaan päässyt ns. pumpulissa kasvanut. Itse viihdyn parhaiten juuri tällaisten "selviytyjien" seurassa, koska ihmisestä monesti huomaa tietyn elämänkokemuksen joka auttaa katsomaan maailmaa hieman avarammin. En ehkä voisi ajatella olevani sellaisen pullamössömiehen kanssa, joka ei ymmärtäisi että elämässä on myös niitä harmaan sävyjä mustan ja valkoisen lisäksi. Eli ap:n "ongelma" voi olla ongelma myös toisin päin, varsinkin jos toinen kuvittelee taustansa määrittävän hänet jotenkin paremmaksi, menisi kyllä hermot..


      • vesuvius
        TheOne kirjoitti:

        ..he ovat itse vastuussa tilanteestaan aikuistuttuaan, kuten jokainen meistä! Joten eivät ansaitse säälipisteitä ainakaan multa..

        oletko tullut ajatelleeksi ettei kukaan sun sääliäs hae, saati halua?


      • vesuvius
        daapadaa kirjoitti:

        Totta. Erittäin totta. Vituttaa todellakin se ainainen yhteiskunnan ja rankan lapsuuden syytteleminen. Perkele. Jokainen on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan, ei valtio.

        minkä takia valtio siinä tapauksessa laskuttaa köyhimmiltä kaikki kulunsa? Ottaen huomioon ettei valtio ole vastuussa mistään, niin kovimpa hanakasti iskee kansansa suonta...


      • tahvoli kirjoitti:

        Ottanet myös huomioon, että myös alkoholismi on osittain perinnöllistä.

        ..tekosyy!! Ei sitä viinaa kukaan toisen kurkusta väkisin kaada. Kyllä se ihan itse jokanen juoppo sen elämänsä pilaa! Turhaa mitään perimää alkaa syytteleen...!


      • vesuvius kirjoitti:

        oletko tullut ajatelleeksi ettei kukaan sun sääliäs hae, saati halua?

        ..sitä ei ole jaettavissa! Sääli on sairautta!


      • Jerusalemin suutari

        Puolet maailman väestöstä - kai jotain 3,5 miljardia ihmistä - eivät saa kertaakaan elämässään syödä vatsaansa täyteen ja siis itseään kylläiseksi. Siinä vähän
        suhteellisuutta siihen järkyttävään kauheuteen ettei jollakin kakaralla ole ollut lapsena omia suksia tai luistimia.


      • TheOne kirjoitti:

        Otin kantaa siihen, miten alkuperäinen kirjoittaja elää jossain hyvinvointipilvilinnoissa. Itselläni ei riitä pienintäkään ymmärrystä tai myötätuntoa yhdellekkään alkille, narkille, tms!! Itse ovat kusseet elämänsä, ei yhteiskunta. Sääli on ainoastaan se miten noiden luusereiden lapset saavat heikot lähtökohdat omaan elämäänsä...

        Tarkoittaako TheOne kirjaimellisesti ITSEKKYYTTÄ, jota kirjoituksessasi edustat? Sympatia, empatia ja ymmärkykysi tuntuvat olevan vielä varhaisella orastuksen asteella. Onneksi kaikki turkulaiset eivät ole tuollaisia vaikka heitä paljon parjataankin.

        Itsekin olen paljasjalkainen turkulainen, mutta siitäkin 'taudista' voi parantua ;-)
        Kai sinäkin saatat vielä kehittyä joskus 'isoksi' eikä vaan 'ylpeäksi'


      • PontiusPilatus kirjoitti:

        Tarkoittaako TheOne kirjaimellisesti ITSEKKYYTTÄ, jota kirjoituksessasi edustat? Sympatia, empatia ja ymmärkykysi tuntuvat olevan vielä varhaisella orastuksen asteella. Onneksi kaikki turkulaiset eivät ole tuollaisia vaikka heitä paljon parjataankin.

        Itsekin olen paljasjalkainen turkulainen, mutta siitäkin 'taudista' voi parantua ;-)
        Kai sinäkin saatat vielä kehittyä joskus 'isoksi' eikä vaan 'ylpeäksi'

        ..riitä, et pärjää omillaan, ni sit voi olla pärjäämättä! Ei kaikien kuulukkaan selvitä. En tuhlaa sympatiaa enkä empatiaa alkkeihin ja narkkeihin...noita luusereita on tullut valitettavasti ihan liikaa katsottua jo töidenkin puolesta. Sen sijaan, että näitä hävijäjiä paapotaan, ni heille pitäis antaa kunnon potku persauksille!!

        PS. saat olla mun puolesta ihan niin paljasjalkalainen turkulainen/stadilainen/marsilainen/tms...itse en määrittele itseäni minkään paikkakunnan mukaan...sen verta paljon on tullut tätä palloa kierrettyä ja toistakyt vuotta asunu muualla ku täällä pikku-pikku-Suomessa. Vaikka toki Turku onkin mukava pikkukaupunki. =)


      • Jerusalemin suutari kirjoitti:

        Puolet maailman väestöstä - kai jotain 3,5 miljardia ihmistä - eivät saa kertaakaan elämässään syödä vatsaansa täyteen ja siis itseään kylläiseksi. Siinä vähän
        suhteellisuutta siihen järkyttävään kauheuteen ettei jollakin kakaralla ole ollut lapsena omia suksia tai luistimia.

        ..aina löytyy joka jolla on asiat paremmin/huonommin. Hyvinvointi on suhteellinen käsite.


      • TheOne kirjoitti:

        ..riitä, et pärjää omillaan, ni sit voi olla pärjäämättä! Ei kaikien kuulukkaan selvitä. En tuhlaa sympatiaa enkä empatiaa alkkeihin ja narkkeihin...noita luusereita on tullut valitettavasti ihan liikaa katsottua jo töidenkin puolesta. Sen sijaan, että näitä hävijäjiä paapotaan, ni heille pitäis antaa kunnon potku persauksille!!

        PS. saat olla mun puolesta ihan niin paljasjalkalainen turkulainen/stadilainen/marsilainen/tms...itse en määrittele itseäni minkään paikkakunnan mukaan...sen verta paljon on tullut tätä palloa kierrettyä ja toistakyt vuotta asunu muualla ku täällä pikku-pikku-Suomessa. Vaikka toki Turku onkin mukava pikkukaupunki. =)

        Noilla vuosilla et ole nähnyt vielä mitään. Ja asenteestasi päätellen et tule elämäsi aikana oppimaankaan mitään, et edes hiljaa kävelemään.
        Ikävä kyllä, steroidit ovat sekoittaneet vahvemmatkin päät ;-)


    • oppeliini

      Tuo, että tavatessasi että vuosisatoja vanhan ihastuksesi saa sinut hakemaan aviomiehestäsi ja lastesi isästä oikein suurennuslasilla negatiivisuutta, on kyllä todella kieroa ja väärin!

      Eiko korkeasta koulutuksestasi huolimatta tajuntaasi uppoudu asia että lapset eivät voi valita vanhempiaan.

      Mikä viestistäsi oikein huutaa, on uskomattoman upea saavutus mieheltäsi: kaikista lähtokuopan vaikeuksista huolimatta hän on päässyt tuolta kuopasta ylos!!!!!!!!! Ja ilmeisesti aivan omin voimin!!!!!!!!!!!!
      Tuo on saavutus jota jokaisen jolla on enemmän kuin yksi aivomolekyyli osaa ja täytyy arvostaa ja kunnioittaa suunnattomasti.

      Kerrot että hän on loistava ihmisena. Tuon jokainen lukija uskoo. Mies haluaa täysin panoksin lapsilleen sellaisen kodin jota hänellä itsellään ei koskaan ollut. Sinä ja hän olette luoneet yhdessä sen kodin.

      Kuinka sinä edes VOIT haaveilla hajoittavasi sen?! Rikkovasi lastesi turvallisuuden ja heittäväsi mieheltä saamasi rakkauden ja kauneuden vanhoille sioille?

      Iänkaiken vanhat eronneet heilaihastukset tulevat ja menevät. Nuo heilat selvästikään eivät koskaan loytäneen elämänkumppanikseen mitään lähellekään yhtä kaunista ja arvokasta kuin sinä!

      Sinulla on timantti, vaali ja kunnioita sitä niinkuin kuuluukin!

      • alkuperäinen....

        Voi että tänne täytyisi harkita sanansa tarkkaan, jottei kukaan ymmärtäisi väärin. Siis missä kohtaa viestiäni kerroin haaveilevani perheemme hajottamisesta??? Mainitsin alussa näin: "Tapasin viikonloppuna sattumalta entisen ihastukseni, joka on eronnut, ja aloin huomaamattani miettiä, miten erilaista elämä voisikaan olla hänen kanssa." Muuten yksinomaan ylistin mieheni ihanuutta. Eikö ole kohtuu normaalia, että pitkän parisuhteen aikana JOSKUS POHTII tällaisia... Eroa en ole missään kohtaa sekuntiakaan todellakaan harkinnut!!!

        Ja ette arvaakaan, kuinka paljon olen miehelleni antanut arvoa siitä, kun on noin onnettomasta taustasta ponnistanut niin pitkälle (enkä tarkoita niinkään työuran suhteen vaan ihmissuhteissa jne).

        Pointtini ei siis mitenkään ollut se, että mieheni olis jotenkin epäkelpo. Mikä se pointti sitten oli, sitä en oikein itsekään tiedä, kuten ekassa viestissäkin totesin.


      • etäisyyttä
        alkuperäinen.... kirjoitti:

        Voi että tänne täytyisi harkita sanansa tarkkaan, jottei kukaan ymmärtäisi väärin. Siis missä kohtaa viestiäni kerroin haaveilevani perheemme hajottamisesta??? Mainitsin alussa näin: "Tapasin viikonloppuna sattumalta entisen ihastukseni, joka on eronnut, ja aloin huomaamattani miettiä, miten erilaista elämä voisikaan olla hänen kanssa." Muuten yksinomaan ylistin mieheni ihanuutta. Eikö ole kohtuu normaalia, että pitkän parisuhteen aikana JOSKUS POHTII tällaisia... Eroa en ole missään kohtaa sekuntiakaan todellakaan harkinnut!!!

        Ja ette arvaakaan, kuinka paljon olen miehelleni antanut arvoa siitä, kun on noin onnettomasta taustasta ponnistanut niin pitkälle (enkä tarkoita niinkään työuran suhteen vaan ihmissuhteissa jne).

        Pointtini ei siis mitenkään ollut se, että mieheni olis jotenkin epäkelpo. Mikä se pointti sitten oli, sitä en oikein itsekään tiedä, kuten ekassa viestissäkin totesin.

        Älä ihmeessaä mieti miehesi perhettä, sillä ei todellakaan ole enää mitään merkitystä, tärkeää on vain se mikä hän on itse, ei se millaisia ovat hänen omaisensa. Lapsuus on menneisyyttä ja nyt hän elää tätä päivää sinun kanssasi. Aika monella ihmisellä on tavalla tai toisella mahdottomat vanhemmat, mutta mitäs siitä, aikuinen ihminenhän elää omaa elämäänsä! Olisi eri asia jos miehestäsi olisi kasvanut kodissaan hulttio, alkoholisti tms, mutta niinhän ei käynyt, ja siinä onkin ylimääräistä ihailun aihetta.

        Jos et siedä miehen vanhempia, ottakaa etäisyyttä. Ei heidän kanssaan tarvitse olla tekemisissä, tai välit voi pitää senverran pinnallisina ettei heidän käytöksestään tarvitse häiriintyä. Elä tätä päivää ja oman perheesi elämää!


      • 67647457

        Unohdit saarnata että tämä nainen ei ole viettänyt seurusteluaikaa, vaan on suoraan rynnännyt suhteeseen oudon ihmisen kanssa.

        Ihan muistutukseksi.


      • SP
        alkuperäinen.... kirjoitti:

        Voi että tänne täytyisi harkita sanansa tarkkaan, jottei kukaan ymmärtäisi väärin. Siis missä kohtaa viestiäni kerroin haaveilevani perheemme hajottamisesta??? Mainitsin alussa näin: "Tapasin viikonloppuna sattumalta entisen ihastukseni, joka on eronnut, ja aloin huomaamattani miettiä, miten erilaista elämä voisikaan olla hänen kanssa." Muuten yksinomaan ylistin mieheni ihanuutta. Eikö ole kohtuu normaalia, että pitkän parisuhteen aikana JOSKUS POHTII tällaisia... Eroa en ole missään kohtaa sekuntiakaan todellakaan harkinnut!!!

        Ja ette arvaakaan, kuinka paljon olen miehelleni antanut arvoa siitä, kun on noin onnettomasta taustasta ponnistanut niin pitkälle (enkä tarkoita niinkään työuran suhteen vaan ihmissuhteissa jne).

        Pointtini ei siis mitenkään ollut se, että mieheni olis jotenkin epäkelpo. Mikä se pointti sitten oli, sitä en oikein itsekään tiedä, kuten ekassa viestissäkin totesin.

        Hei,

        mukavaa kun ihmiset puhuvat avoimesti asioista. Mielestäni Suomi ei ole mikään hyvinvoinnin mallimaa vaan miehesi perhetaustaisia ihmisiä on mielestäni aika paljonkin. Ikävää, mutta näin vain on. Lapsuudessa rakennetaan valitettavasti paljon erilaisia arvoja ja malleja. Toiset voivat tehdä kaikkensa etteivät omille lapsilleen ikinä tekisi samaa ja toiset jatkavat mallin mukaan. Jaksamista Sinulle ja miehellesi.


      • exänä olisi eukko
        etäisyyttä kirjoitti:

        Älä ihmeessaä mieti miehesi perhettä, sillä ei todellakaan ole enää mitään merkitystä, tärkeää on vain se mikä hän on itse, ei se millaisia ovat hänen omaisensa. Lapsuus on menneisyyttä ja nyt hän elää tätä päivää sinun kanssasi. Aika monella ihmisellä on tavalla tai toisella mahdottomat vanhemmat, mutta mitäs siitä, aikuinen ihminenhän elää omaa elämäänsä! Olisi eri asia jos miehestäsi olisi kasvanut kodissaan hulttio, alkoholisti tms, mutta niinhän ei käynyt, ja siinä onkin ylimääräistä ihailun aihetta.

        Jos et siedä miehen vanhempia, ottakaa etäisyyttä. Ei heidän kanssaan tarvitse olla tekemisissä, tai välit voi pitää senverran pinnallisina ettei heidän käytöksestään tarvitse häiriintyä. Elä tätä päivää ja oman perheesi elämää!

        Miksi lapsilta pitäisi kieltää isovanhemmat ja varsinkin jos anoppi kelpaa silloin tällöin lapsenvahdiksi!

        Onpa muijalla murheet, kun vanha ihastus on eronnut ja miettii millaista elämä olisi ollut hänen kanssaan?


      • hönö hönö....
        alkuperäinen.... kirjoitti:

        Voi että tänne täytyisi harkita sanansa tarkkaan, jottei kukaan ymmärtäisi väärin. Siis missä kohtaa viestiäni kerroin haaveilevani perheemme hajottamisesta??? Mainitsin alussa näin: "Tapasin viikonloppuna sattumalta entisen ihastukseni, joka on eronnut, ja aloin huomaamattani miettiä, miten erilaista elämä voisikaan olla hänen kanssa." Muuten yksinomaan ylistin mieheni ihanuutta. Eikö ole kohtuu normaalia, että pitkän parisuhteen aikana JOSKUS POHTII tällaisia... Eroa en ole missään kohtaa sekuntiakaan todellakaan harkinnut!!!

        Ja ette arvaakaan, kuinka paljon olen miehelleni antanut arvoa siitä, kun on noin onnettomasta taustasta ponnistanut niin pitkälle (enkä tarkoita niinkään työuran suhteen vaan ihmissuhteissa jne).

        Pointtini ei siis mitenkään ollut se, että mieheni olis jotenkin epäkelpo. Mikä se pointti sitten oli, sitä en oikein itsekään tiedä, kuten ekassa viestissäkin totesin.

        taitaa nyt asiat olla niin hyvin että hakemalla haet ongelmia. Taidat olla aika ikävystynyt kun et osaa olla tyytyväinen tilanteeseenne. Et oikeastaan ansaitse noin hyvää miestä. Pidät selvästi itseäsi parempana kun oikeasti oletkaan.


      • kova lapsuus
        alkuperäinen.... kirjoitti:

        Voi että tänne täytyisi harkita sanansa tarkkaan, jottei kukaan ymmärtäisi väärin. Siis missä kohtaa viestiäni kerroin haaveilevani perheemme hajottamisesta??? Mainitsin alussa näin: "Tapasin viikonloppuna sattumalta entisen ihastukseni, joka on eronnut, ja aloin huomaamattani miettiä, miten erilaista elämä voisikaan olla hänen kanssa." Muuten yksinomaan ylistin mieheni ihanuutta. Eikö ole kohtuu normaalia, että pitkän parisuhteen aikana JOSKUS POHTII tällaisia... Eroa en ole missään kohtaa sekuntiakaan todellakaan harkinnut!!!

        Ja ette arvaakaan, kuinka paljon olen miehelleni antanut arvoa siitä, kun on noin onnettomasta taustasta ponnistanut niin pitkälle (enkä tarkoita niinkään työuran suhteen vaan ihmissuhteissa jne).

        Pointtini ei siis mitenkään ollut se, että mieheni olis jotenkin epäkelpo. Mikä se pointti sitten oli, sitä en oikein itsekään tiedä, kuten ekassa viestissäkin totesin.

        pakko oli kommentoida tähän , minä olen kasvanut lastenkodissa kokolapsuuteni minulla ei ole vanhempia toinen oli alkoholisti ja toisesta ei tietoa . . mutta minulla on ollut aina kaikki "välineetja kalliit mankat ym" ja nyt minulla mersut ym .. olen nuorinainen ja en häpeä taustaani ! tuntuu TODELLA PAHALTA TÄLLÄINEN ARVOSTELU tyyliin > tuo ei ole minun arvoinen .. huh sanon !! se millainen tausta > niin ei vaikuta sinuun kun olet aikuinen ! jokainen meistä valitsee oman tien ....
        jos minun kumppani sanoisi noin kun sinä > minä lähtisin heti ja sanoisin että "etsi arvoisesi seuraa" .
        on oikein että täällä ihmiset tajusivat asian järkevästi ! ei ketään saa syrjiä sen mukaan millainen tausta ! kuka meistä voi valita sen saako millaisen lapsuuden ..
        ja sanon viellä teen työtä sellasten lasten hyväksi joilla ei ole vanhempia ja niitä kaikkia leluja ym ....
        itku meinasi tulla kun tätä luin !


        lämmintä kesää kaikille tasapuolisesti huolehditaan toisistamme  


      • Vähään tyytyväinen
        hönö hönö.... kirjoitti:

        taitaa nyt asiat olla niin hyvin että hakemalla haet ongelmia. Taidat olla aika ikävystynyt kun et osaa olla tyytyväinen tilanteeseenne. Et oikeastaan ansaitse noin hyvää miestä. Pidät selvästi itseäsi parempana kun oikeasti oletkaan.

        Sisäinen kauneus, ihmisen henkinen kypsyys ratkaisee! Ei kukaan voi sille mitään millaisista olosuhteista on lähtöisin. Toisaalta vaikeista olosuhteista tulee todellisia helmiäkin. Olen itse lähtöisin köyhästä kodista, lapsia oli viisi. Vanhemmat olivat hyviä ja turvallisia. Tavaraa ei ollut paljoa. Eikä sitä edes kaivattu!
        En kannata ulkonaista kauneutta, rikkautta yms. pinnallista. Kannattaa etsiä elämässä pysyviä arvoja. Usein yksinkertaiset asiat ovat kaikkein parhaimpia ja tyydyttävämpiä.
        Kaikista ammateista ja ihmisryhmistä löytyy kypsiä ja syvällisiä ihmisiä.
        Raha ei tuo onnea, kuten sanonta kuuluu.


    • ei kun kiertoon..

      otsikkosi kertoo kaiken. Nyt vaan sahaamaan sohvapöytää kahtia ja etsimään mediaseksikkäämpää anoppia kuvaan. Eihän se käy laatuun, että alemmasta kastista ja että eihän sitä nyt viitsi olla edes tietoinen, että oman navan ympärillä on erilaistakin elämää ja et on erilaisia tilanteita. Miten lie, alkaakohan varmaan Victoriallakin kohta harmittamaan, sentään kuninkaallista taustaa hänkin ja Daniel jostain pikkukylästä.. Voisit vähän häntäkin ohjeistaa, miten voi käydä, kun näkee entisen heilan.

      • --mies--

        ". Eihän se käy laatuun, että alemmasta kastista j"

        Kyllähän sitä pitäisi juoppoja narkkiksia ymmärtää loppuun saakka...


    • awef

      "Tai että perheen lapsista kellään ei koskaan ollut lapsille sopivia suksia, luistimia tai polkupyöriä. Siis ei koskaan!"

      Mua jotenkin nauratti tämä aloittajan suhtautuminen.... onko se jotenkin pois jos ei lapsena ole omistanut suksia, luistimia ja polkupyöriä? :D Kyllä niitä jumaliste halvalla jostain olisi saanut jos vanhemmat olisi potkineet itseään persauksilleen.

      Enkä kyllä ymmärrä mikä on koko viestin aihe? Onko siinä jokin ongelma kun miehelläsi on täysin erillainen lapsuus? En ymmärrä....

      • tahvoli

        Se siinä häiritseekin; suksia ja luistimia saa kyllä jos haluaa. Mutta kun niitä ei hankittu vaikka varmasti olisi voitu. Luultavasti aloittaja alitajuisesti pelkää että mies alkaa itse käyttäytyä tämän mallin mukaisesti ja jollain tapaa hylkää perheensä. Jos on koko elämänsä nähnyt, että lapsista ei välitetä, siitä "tavasta" on todella vaikea irrottautua, vaikka haluaisikin..


    • ap

      muutamasta asiallisesta ja fiksusta vastauksesta. Tämä kotitaustojen erilaisuus on tosiaan parisuhteessamme aika pieni asia, enkä ole muuta koskaan väittänytkään.

      Yllätyin kyllä noista aika monista ilkeämielisistä vastauksista. En varmaan osannut sitten itseäni ilmaista oikein, sillä EN TODELLAKAAN OLE ITSEKÄÄN MIKÄÄN HIENOHELMA, JOKA ELÄÄ JOSSAKIN HYVINVOINTIPILVILINNOISSA. Olen elämässäni joutunut kantapään kautta kokemaan monenlaista, enkä varmasti ole päässyt keskimääräistä helpommalla elämässä.

      Olisin ehkä näiden muutamien kaikkitietävien kommenttien sijaan toivonut "kohtalotovereiden" kertomuksia, joilla siis tosi erilaiset taustat puolison kanssa. No, vielä ehtii...

      Jos ei ole itse tällaisessa tilanteessa ollut, ei voi tietää, miltä musta tuntuu. Mutten ole missään vaiheessa tätä "ongelmaa" kovin isona pitänyt!

      Ja voi kyllä, on se vaan jotenkin lapselta pois jos ei lapsena ole omistanut suksia, luistimia ja polkupyöriä. Kyllä se vaikuttaa lapsen sosiaalisiin suhteisiin ja asemaan toveripiirissä aika lailla, ja tietenkin liikunnallisuuteen etc. Ja sitten en ymmärtänyt, kun itsekin (awef) mainitsit, että olisihan niitä jostain halvalla saanut. Niin juuri, ja se minua onkin ihmetyttänyt, kun eivät appivanhempani mistään niitä vaivautuneet käytettyinä hankkimaan. Lapsiparat.

      • awef

        Jaa on pois vai? Sinullapa on outo käsitys siitä mikä on onnellinen lapsuus sitten jos suksettomuus, pyörättömyys ja luistimettomuus on niin suuri kynnys :D En väitä etteikö miehes omaisi kamalaa lapsuutta mutta mua vain tuo nauratti asentees että ilman suksia, luistimia ja pyöriä lapsuus ei ole minkään arvoinen ja muut lapset alkaa syrjimään sen johdosta :D Tai sellainen käsityksen tuosta sai että on luonnotonta ettei lapsella ole ollut noita välineitä. En minä ainakaan mitään syrjintää kokenut vaikka omistin noista kolmesta vain pyörän :) Ehkä jokunen kysäsi joskus ohi mennen enkä suksia omannut, mutta sekin asia ohitettiin olankohotuksella.


      • epäliikunnallinen
        awef kirjoitti:

        Jaa on pois vai? Sinullapa on outo käsitys siitä mikä on onnellinen lapsuus sitten jos suksettomuus, pyörättömyys ja luistimettomuus on niin suuri kynnys :D En väitä etteikö miehes omaisi kamalaa lapsuutta mutta mua vain tuo nauratti asentees että ilman suksia, luistimia ja pyöriä lapsuus ei ole minkään arvoinen ja muut lapset alkaa syrjimään sen johdosta :D Tai sellainen käsityksen tuosta sai että on luonnotonta ettei lapsella ole ollut noita välineitä. En minä ainakaan mitään syrjintää kokenut vaikka omistin noista kolmesta vain pyörän :) Ehkä jokunen kysäsi joskus ohi mennen enkä suksia omannut, mutta sekin asia ohitettiin olankohotuksella.

        sukset ja luistimet ja muutakin krääsää liikaa, mutta en halunnut luistella enkä hiihtää! Tavaralla voi joskus lahjoa silloin kun ei osaa muuten rakkauttaan näyttää... ei se onnelliseksi tee ketään.


      • Elämä on...
        awef kirjoitti:

        Jaa on pois vai? Sinullapa on outo käsitys siitä mikä on onnellinen lapsuus sitten jos suksettomuus, pyörättömyys ja luistimettomuus on niin suuri kynnys :D En väitä etteikö miehes omaisi kamalaa lapsuutta mutta mua vain tuo nauratti asentees että ilman suksia, luistimia ja pyöriä lapsuus ei ole minkään arvoinen ja muut lapset alkaa syrjimään sen johdosta :D Tai sellainen käsityksen tuosta sai että on luonnotonta ettei lapsella ole ollut noita välineitä. En minä ainakaan mitään syrjintää kokenut vaikka omistin noista kolmesta vain pyörän :) Ehkä jokunen kysäsi joskus ohi mennen enkä suksia omannut, mutta sekin asia ohitettiin olankohotuksella.

        No sulla on käynyt tuuri. Yleensä kuitenkin lapset on kovia kiusaamaan pienestäkin erilaisuudesta ja kyllä se vaan on lapselta pois jos itsellä ei ole mitä kaikilla muilla on. Kiusaaminen ja puutteessa eläminen ei kenenkään onnea lisää se on fakta. Se että siitä voi selvitä ja rakentaa sitä kautta vahvan itsetunnon on totta, muttei mikään lapsille tavoiteltava tila. Vähän kuin jollekin voi olla vahvistavaa ja antaa elämänkokemusta se että on ollut syyttömänä vankilassa, muttei silti ole tavoiteltavaa pistää jengiä syyttömänä vankilaan.


      • asdfasd
        awef kirjoitti:

        Jaa on pois vai? Sinullapa on outo käsitys siitä mikä on onnellinen lapsuus sitten jos suksettomuus, pyörättömyys ja luistimettomuus on niin suuri kynnys :D En väitä etteikö miehes omaisi kamalaa lapsuutta mutta mua vain tuo nauratti asentees että ilman suksia, luistimia ja pyöriä lapsuus ei ole minkään arvoinen ja muut lapset alkaa syrjimään sen johdosta :D Tai sellainen käsityksen tuosta sai että on luonnotonta ettei lapsella ole ollut noita välineitä. En minä ainakaan mitään syrjintää kokenut vaikka omistin noista kolmesta vain pyörän :) Ehkä jokunen kysäsi joskus ohi mennen enkä suksia omannut, mutta sekin asia ohitettiin olankohotuksella.

        Oletko awef idiootti? Tottakai se vaikuttaa, jos liikuntatunneilla vaaditaan suksia ja kaikki kaverit omistaa moiset, mutta omat vanhemmat eivät sen vertaa jaksa kiinnostua että ne olisivat hankkineet. Lapsen maailma on pienestä kiinni. Tuskin lapsi niitä suksia varsinaisesti kaipaa, mutta jos koko muu luokka omistaa IHAN OMAT sukset, niin on se aika iso juttu sille ainoalle, jolla niitä ei ole. Olet tainnut totaalisesti unohtaa mitä on olla lapsi.. Säälin sinua.
        Ei tässä puhuta siitä että koko lapsuus menee pilalle koska ei ole suksia tai pyörää tai luistimia, mutta se vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin ja siihen miten kaverit näkevät lapsen ja siten siihen, miten lapsi itse näkee itsensä. Tottakai lasta hävettää jos perheellä ei ole varaa saatika kiinnostusta hankkia lapselle niitä pe***leen suksia!


      • nyt on nyt
        asdfasd kirjoitti:

        Oletko awef idiootti? Tottakai se vaikuttaa, jos liikuntatunneilla vaaditaan suksia ja kaikki kaverit omistaa moiset, mutta omat vanhemmat eivät sen vertaa jaksa kiinnostua että ne olisivat hankkineet. Lapsen maailma on pienestä kiinni. Tuskin lapsi niitä suksia varsinaisesti kaipaa, mutta jos koko muu luokka omistaa IHAN OMAT sukset, niin on se aika iso juttu sille ainoalle, jolla niitä ei ole. Olet tainnut totaalisesti unohtaa mitä on olla lapsi.. Säälin sinua.
        Ei tässä puhuta siitä että koko lapsuus menee pilalle koska ei ole suksia tai pyörää tai luistimia, mutta se vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin ja siihen miten kaverit näkevät lapsen ja siten siihen, miten lapsi itse näkee itsensä. Tottakai lasta hävettää jos perheellä ei ole varaa saatika kiinnostusta hankkia lapselle niitä pe***leen suksia!

        se tähän nykyelämään vaikuttaa jos joskus 20v takaisin ei ollut noita urheiluvälineitä, se on mennyttä aikaa ja historiaa ja jos se ei ole mitenkään miestä vaivannut nyte, niin mitä väliä.
        Sitte pitää hakea apua jos vieläkin vituttaa se kun ei ollut suksia.
        Vai onko se sukuvika jollei suksi luista???


      • hiihaahoopotia
        awef kirjoitti:

        Jaa on pois vai? Sinullapa on outo käsitys siitä mikä on onnellinen lapsuus sitten jos suksettomuus, pyörättömyys ja luistimettomuus on niin suuri kynnys :D En väitä etteikö miehes omaisi kamalaa lapsuutta mutta mua vain tuo nauratti asentees että ilman suksia, luistimia ja pyöriä lapsuus ei ole minkään arvoinen ja muut lapset alkaa syrjimään sen johdosta :D Tai sellainen käsityksen tuosta sai että on luonnotonta ettei lapsella ole ollut noita välineitä. En minä ainakaan mitään syrjintää kokenut vaikka omistin noista kolmesta vain pyörän :) Ehkä jokunen kysäsi joskus ohi mennen enkä suksia omannut, mutta sekin asia ohitettiin olankohotuksella.

        Sillä ei mullakaan ollut em välineitä lapsena. Aikuisena sitten hankin mitä halusin. Nyt mietin, että mitä traumoja lapseni onkaan saanut, kun heilläkään ei niitä ole ollut. Tosin olen kasvattanut heidät maassa, jossa voi uima-altaassa uida ympäri vuoden. Nyt he asuvat Suomessa eikä yhdelläkään ole suksia tai luistimia, eikä uima-altaitakaan takapihallaan- valitettavasti.
        Harvemmin kaupungissa asuvilla lapsilla onkaan kaikkia em. välineitä tai oltaisiin menty hiihtäen kouluun. Puolisonikin meni kouluunsa ratikalla.


      • lyfrsgo

        Entinen avopuolisoni oli alkoholistiperheestä ja isänsä hylkäämä. Äidin kanssa juopotelevat miesystävät sen kuin vaihtuivat. Kuinka ollakaan avopuolisoni syytti minua usein siitä, että minulla on ollut tavallinen lapsuus ilman suurempia ongelmia. Sain siis miinuksia siitä, ettei minulla ole ollut rankkaa lapsuutta!
        Hänelle lapsuuden kokemukset olivat jättänyt haavat, jotka eivät kai koskaan parane. Olen yhä surullinen hänen puolestaan.


      • nbvccvbn

        Tämä olikin näitä hörhöjen provoja. Outoa väkeä netissä.


      • Elämä on...
        hiihaahoopotia kirjoitti:

        Sillä ei mullakaan ollut em välineitä lapsena. Aikuisena sitten hankin mitä halusin. Nyt mietin, että mitä traumoja lapseni onkaan saanut, kun heilläkään ei niitä ole ollut. Tosin olen kasvattanut heidät maassa, jossa voi uima-altaassa uida ympäri vuoden. Nyt he asuvat Suomessa eikä yhdelläkään ole suksia tai luistimia, eikä uima-altaitakaan takapihallaan- valitettavasti.
        Harvemmin kaupungissa asuvilla lapsilla onkaan kaikkia em. välineitä tai oltaisiin menty hiihtäen kouluun. Puolisonikin meni kouluunsa ratikalla.

        No ehkä lapsesi olisi kärsinyt siellä toisessa maassa jos hänellä ei olisi ollut uimapukua jolloin hän ei olisi päässyt uimaan. Osaatko ajatella asioita kenenkään muun kuin itsesi kannalta? Maalla (=pikkukaupungeissa) siitä ettei ole omia suksia tai luistimia kiusataan. Piste. Ja lapsi ei yleensä ole, eikä tarvitsekaan olla, tarpeeksi vahva selviämään asiasta olankohautuksella. Ärsyttää sellaiset itsekkäät vanhemmat jotka haluavat päteä omalla erilaisuudellaan ja odottavat että lapsi automaattisesti on ylpeä siitä myös, ja nauttii boheemista elämäntyylistä. Monesti on tarpeeksi rankkaa selvitä lasten maailmassa ihan tavallisenakaan, saati sitten muiden silmätikkuna.


    • hyvästä viestistä

      Hei! Kiitos hyvästä kirjoituksestasi. Tylsää että muut kommentoijat ovat lähinnä suuttuneet sinulle. Minusta kirjoituksesi oli hyvin antoisa koska seurustelen itse onnettomasta alkoholistiperheestä tulevan miehen kanssa (oma taustani on onnellinen ja hyvin toimeentuleva) ja pystyin samastumaan moneen mainitsemaasi asiaan. Olemme seurustelleet paljon vähemmän aikaa kuin te, mutta muuten tilanne kuulosti hyvin samanlaiselta. Kuten sinä, minäkin ihailen miestäni yli kaiken ja etenkin juuri sitä, että hän on saavuttanut kaiken saavuttamansa aivan omilla ansioillaan, kotoa kun sitä tukea ei ole tullut. Hän on paljon vahvempi ihminen kuin minä, joka olen aina voinut luottaa perheen turvaverkkoon.
      Taustojemme ero ei häiritse minua; en koe, että mieheni olisi jotenkin "huonompi" kuin joku muu tai että taustaa pitäisi hävitä, vaan asia on kuten sanottu melko lailla päin vastoin. Tapasimme vasta aikuisina, ja tässä iässä pitääkin mielestäni voida ottaa ihminen omana itsenään, ei lapsuudenperheensä edustajana. Enhän minä hänen sukulaistensa kanssa seurustele, vaan hänen. Mies on itse tehnyt hyvin selväksi, ettei hän pidä juuri ollenkaan yhteyttä sukuunsa eikä hän halua muistella lapsuuttaan, vaan elää nykyistä elämäänsä. Kunnioitan tätä. Silti... kuten sinullakin, aina välillä jotkut asiat ihmetyttävät. Esimerkiksi olen vähän huolissani siitä, että jos joskus hankimme lapsia, niin putkahtaako miehessäni silloin esille jotkut tukahdutetut, vaikeat tunteet? Olisiko oma vanhempisuhde sittenkin parempi käsitellä jo nyt, eikä vaan jatkaa asiasta vaikenemista? Voi tietenkin olla, ettei hänelle tule mitään ongelmia, mutta...
      Jonkin verran minua myös surettaa, etten saa appivanhempia, kälyjä tai lankoja (niitä olisi kiva saada koska oma sukuni on niin pieni), mutta tämän hyväksyn. Minun "menetykseni" on pientä verrattuna siihen, mitä mieheni on saanut kestää. Ja hän on sen verran upea mies, ettei edes tarvitse kylkiäisiä :) Turha murehtia jotain, mitä ei kuitenkaan tule saamaan. Ja monethan eivät edes tule toimeen puolisonsa sukulaisten kanssa, joten säästynpähän sellaiseltakin murheelta.
      Minullakaan ei ollut tämän enempää pointtia. Mutta tuntuu hyvältä purkaa ajatuksia edes tuntemattomille. Nämä ovat vaikeita asioita, joista en halua puhua tuttujeni kanssa.

      • Money is nothing

        Hehee, mustavalkoista on elämää kokeneenkin ajattelu... asetat viestissäsi (varmaankin vahingossa) vastakkain alkoholiston ja hyvin toimeen tulevan. Sekös vielä näiden kaikkien vuosien jälkeen jaksaa huvittaa kahden enemmän ja vähemmän alkoholisoituneen erittäin hyvin toimeen tulevan korkeasti koulutetun ja arvostetussa työssä olevan vanhemman tytärtä.


      • Puhelahjat

        Erilaisuus esille siinävaiheessa "jos sinä olet akateeminen kaulutus ja miehesi muuta mitävaan",kun istutte iltaa keskusteli "ryöppyää akateemisesti".Miehesi saattaa "tuntea itsensä" ulkopuoliseksi.
        JK.näin arvelee,mettäläinen minä...heh heh.Asia on vakava,silloin Sinun on "suojeltava" miestäsi.


      • Paremmat kantakirjat

        Hanki isä lapsillesi jostain muualta. Kaveri ansaitsee paremman kumppanin kuin sinä.


    • ap

      muutamasta asiallisesta ja fiksusta vastauksesta. Tämä kotitaustojen erilaisuus on tosiaan parisuhteessamme aika pieni asia, enkä ole muuta koskaan väittänytkään.

      Yllätyin kyllä noista aika monista ilkeämielisistä vastauksista. En varmaan osannut sitten itseäni ilmaista oikein, sillä EN TODELLAKAAN OLE ITSEKÄÄN MIKÄÄN HIENOHELMA, JOKA ELÄÄ JOSSAKIN HYVINVOINTIPILVILINNOISSA. Olen elämässäni joutunut kantapään kautta kokemaan monenlaista, enkä varmasti ole päässyt keskimääräistä helpommalla elämässä.

      Olisin ehkä näiden muutamien kaikkitietävien kommenttien sijaan toivonut "kohtalotovereiden" kertomuksia, joilla siis tosi erilaiset taustat puolison kanssa. No, vielä ehtii...

      Jos ei ole itse tällaisessa tilanteessa ollut, ei voi tietää, miltä musta tuntuu. Mutten ole missään vaiheessa tätä "ongelmaa" kovin isona pitänyt!

      Ja voi kyllä, on se vaan jotenkin lapselta pois jos ei lapsena ole omistanut suksia, luistimia ja polkupyöriä. Kyllä se vaikuttaa lapsen sosiaalisiin suhteisiin ja asemaan toveripiirissä aika lailla, ja tietenkin liikunnallisuuteen etc. Ja sitten en ymmärtänyt, kun itsekin (awef) mainitsit, että olisihan niitä jostain halvalla saanut. Niin juuri, ja se minua onkin ihmetyttänyt, kun eivät appivanhempani mistään niitä vaivautuneet käytettyinä hankkimaan. Lapsiparat.

      • ap

        Miksiköhän tämä tuli tänne kahteen kertaan.

        Kiitos äskeiselle vastaajalle!!


      • tryhth

        Täytyy sanoa et olet hemmetti soikoon ihmeellinen.En ole voinut hommata omille lapsilleni suksia tai pyöriä kun ei ole rahaa!!!! Joten onko ne sitten lapsiparkoja??????
        Vanhoilla paskoilla joutuvat urheileen.Mutta ilman noitakin ne ovat liikunnallisia lapsia ja erittäin sosiaalisia.Jos sinun mielestä pyörä tai sukset tuo sitä sosiaalisuutta niin just joo!!!Aika köyhä kuva elämästä.

        Mietippä tuota sun kirjoitusta uudelleen jospa se avaisi sun silmät....


      • huokaus..
        tryhth kirjoitti:

        Täytyy sanoa et olet hemmetti soikoon ihmeellinen.En ole voinut hommata omille lapsilleni suksia tai pyöriä kun ei ole rahaa!!!! Joten onko ne sitten lapsiparkoja??????
        Vanhoilla paskoilla joutuvat urheileen.Mutta ilman noitakin ne ovat liikunnallisia lapsia ja erittäin sosiaalisia.Jos sinun mielestä pyörä tai sukset tuo sitä sosiaalisuutta niin just joo!!!Aika köyhä kuva elämästä.

        Mietippä tuota sun kirjoitusta uudelleen jospa se avaisi sun silmät....

        Kyse on siitä etteivät vanhemmat välitä sen vertaa että hankkisivat ne, vaikka voisivat.


      • isompi huokaus..
        huokaus.. kirjoitti:

        Kyse on siitä etteivät vanhemmat välitä sen vertaa että hankkisivat ne, vaikka voisivat.

        mutta jos on vaikka 4 lasta EIKÄ RAHAA. Ei kaikilla ole tuttujakaan joilta käytettynä ostaa. Ei hyvänen aika elämässä onnistuminen ole kiinni rahasta. Toki se auttaa paljon. Ite luistelin ja hiihdin ja pyöräilin muksuna toisten vanhoilla välineillä eikä yhtään haitannu. Kerran pyysin kärkimonot kun vanhoilla monosilla meni lunta monoon. Ja sain. Opetti muuten arvostamaan rahaa kun ei ollut eikä saanut aina mitä halusi! Meillä oli vain isä töissä ja äiti kotona lasten kanssa. Saatiin muuten oikeesti sitä laatuaikaa kun oli vanhempi kotona! Nyt kun olen aikuinen ja kohta pienen lapsen äiti ja ihan ok tulot, amk-opinnot takana, tiedän että oma lapsi tulee saamaan mitä tarvitsee jollei yllätyksiä tule.
        Ihan vaan että moni vanhempi kyllä hankkisi jos voisi! Ne on erikseen ne laiskat jotka ei hanki vaikka voisi. Ja mitenkäs sellaisten elämä, joilla vanhemmilla on rahaa kuin roskaa ja kaikki muu annetaan mitä lapsi pyytää, mutta ei aikaa. Ainoa mitä saa on seteli pöydän kulmalla ja vanhemmat ties missä työreissuilla ja illanistujaisissa. Aika turvatonta niistä suksista ja luistimista ja pyöristä huolimatta. Sääli että lapsuuden tavaroista tai niiden puutteesta voi saada aikaan sen kuvitelman että suhde on onnellisempi jos niitä tavaroita olis ollut. Vain nykyisyys merkitsee jollei se selkeästi näy että toisella on trauma. Näyttää olevan trauma nyt sillä jolla oli ja kun toisella ei ollut niin ahistutaan siitä. Älä ahistu kun ei mieheskään ahistu.


      • matroonatar

        kirjoituksesi kolahtanut moniin jotka tuntevat sympatiaa miehesi vaikeaa lapsuusaikaa kohtaan, eli juuri jotain samantapaisia kokemuksia ollut elämän alkutaipaleella siksi ymmärtävät miestäsi hyvin. Ja närkästyvät kun uskallat arvostella hänen kotiolojaan. Miten olisi pystynyt valitsemaan paikkaansa lapsena, ei mitenkään. Kuitenkin on ponnistanut sieltä ylös. Sillä on merkitystä.
        Ei tässä maassa ole ollut eikä ole vieläkään tasa-arvoisia lähtökohtia, aina on ollut ja tulee olemaan ääripäitä ja oloja niiden väliltä. Loppujen lopuksi asia joka ratkaisee miten yksilö valitsee suunnan loppuelämälleen voi olla niinkin pieni seikka kuin että joku on välittänyt hänestä. Vai onko se pieni seikka ? Ei, vaan iso, ja välittämistä tai sen puutetta esiintyy kyllä rikkaissa ja köyhemmissäkin perheissä. Molemmissa voi olla välittäviä vanhempia tai sitten ei.
        Joten välitetään toisistamme !


      • tirilittan
        huokaus.. kirjoitti:

        Kyse on siitä etteivät vanhemmat välitä sen vertaa että hankkisivat ne, vaikka voisivat.

        Mistä hitosta tulee tällainen käsitys, että ongelmaperheen lapset olisivat onnellisempia ja tasapainoisempia, jos heillä olisi sukset ja luistimet? TÄRKEINTÄ perheessä on perusturvallisuus. Sitä ei rahalla hankita. Myös köyhässä perheessä voi viettää hyvän lapsuuden, ilman suksia ja isoja taskurahoja. Ja rikkaissa kulisseissa voi olla helvetti valloillaan. Pelkkä varallisuusero ei mielestäni tee "hyvää" perhettä tai "huonoa" perhettä. Silloin puhutaan yhteiskuntaluokista eikä ongelmaperheestä.

        Siinä nämä pullamössöilijät hakuampuvat kyllä oikeaan suuntaan, että jossain vaiheessa se hankala lapsuus tulee aikuisena eteen. Mutta puhumalla kaikesta selviää.


    • onpa mustavalkoista

      Mitä ihmettä, kyllähän tuollaisia perheitä Suomi on täynnä jossa lapsilla ei ole ollut sopivia suksia. Jos vanhemmat tai edes toinen on työttömänä, kuussa rahaa tulee asumistuesta riippuen 400 eurosta ylöspäin per työtön ja lapsilisät päälle. Sillä rahalla ei joka vuosi uusia suksia osteta. Minulla oli 80-luvulla äiti työttömänä muutaman vuoden ja isä töissä, minä ja siskoni käytimme serkkujen vanhoja vaatteitta ja leluja. Ei se ole mitään traumoja jättänyt, päinvastoin, opettanut hyväksymään erilaisuutta, kehittänyt luovuutta ja arvostamaan elämää yleensäkin. En usko että sopivat sukset tai mikään muukaan materia olisi tehnyt yhtään onnellisemmaksi. Toivottavasti et kauhistele miehesi menneisyyttä sillä tavalla että teet hänestä katkeran ja pinnallisen ihmisen. Ei tavara tai raha ole onnen mitta. Se on tietenkin harmillista että miehesi on joutunut hyysäämään alkoholisti-isäänsä, eikä sellaisen pitäisi kuulua lapsen elämään.

      Kuulostaa siltä että olet kasvanut melko pimennossa todelliselta maailmalta, kun päästelet suustasi moisia sammakoita ("sellaisesta pölykasasta") viitaten ihmisen varakkuuteen. Voi olla että sinulla on henkisessä puolessa vielä kehitettävää. Se millainen ihminen on sydämeltään ei riipu siitä kuinka iso palkkapussi vanhemmilla on, kuinka helposti sen nyörit heltiää.

      • asdasdasd7567

        " kun päästelet suustasi moisia sammakoita ("sellaisesta pölykasasta") viitaten ihmisen varakkuuteen"

        kyllähän tuo lausahdus viittasi perheen elmänhallintaan. isä juoppo, äiti ex-juoppo, sisarukset narkkeja ja juoppoja.

        eli ei tuo nyt mikään onnistujien perhe ole. paska on paskaa, vaikka sen joukosta sillointällöin löytyykin timanteja.


    • Pirkko67

      aina kaikenlaisia erilaisia ihmiskohtaloita. Joko omaan tai puolison sukuun. Jos itsellä ei ole omakohtaista kokemusta esim. päihteiden väärinkäytöstä, sitä ei varmaasti osaa arvostaa raitista tai kohtuukäyttäjä puolisoa ja muita läheisiä. Ja jos aina on saanut kaiken, ei sitäkään osaa riittävästi arvostaa sitten kun saa asioita jos ne ovat itsestäänselvyyksiä.

      Jos aina pitäisi hävetä kun joku sukulainen, oma tai miehen on jotenkin syrjäytynyt, mielenterveyspotilas, alkoholisoitunut tai muuten vaan mulkku, niin eihän sitä muuta kerkeisi tehdäkään. JOKAISELLA näitä ihmisiä on lähipiirissään, oli kuinka hienosta/koulutetusta/rikkaasta perheestä tahansa.

      Eikä se lapsi välttämättä koe elävänsä sen kummemmassa perheessä vaikka olisikin esim. hyvin vähävarainen perhe, ei siitä välttämättä mitään sen kummempia traumoja jää. Eikä maailmassa mikään mene tasan. Toisilla on erilailla mahdollisuuksia matkustaa ja ostaa uutta kun toisilla. Perusturvallista perhettä tietty jokaiselle toivoisi, mutta ei maailma valitettavasti ole mikään lintukoto.

      Minun lähipiiriini tuli alkoholisteja kaksin kappalein kun avioiduin mieheni kanssa. Anoppi siihen sitten menehtyikin täysin syrjäytyneenä. Säälittäväähän se oli,kun ei lapsia voinut viedä hänelle hoitoon, ja aina hänen vierailujensa aikaan "hävisivät" viinapullot mystisesti baarikaapista... Lapsen synttäreille ei tullut enää vuosiin, aina soitti viime tingassa, että "nyt on flunssa" tai milloin mitäkin.
      Appiukko onneksi pääsi kuiville. Mies on ihan kohtuukäyttäjä vaikka malli onkin ollut toinen.

      Tai toisinpäin: raivoraittiista vanhemmista rikkaasta perheestä ystävättäreni veli ajautui huonolle polulle ja istuu vankilassa huumausainerikoksista.

      Ts. ihan sama keneen on suhteessa, aina siitä lähipiiristä löytyy monenlaisia elämänkohtaloita, jotka vaikuttavat muiden elämään.

    • -happy

      Itselläni on oikeastaan samanlainen tilanne. Oma sukutaustani on aivan normaali (erot ovat se suurin juttu, mitä voisi tapahtua...), mutta poikaystäväni sukutausta on varsin kirjava. Alkoholismia, huumeita, adoptioita, huostaanottoja ym... Olin tietysti hieman järkyttynyt, kun sain kuulla, mutta minua tämä tausta ei haittaa. Olen vain ollut järkyttynyt siitä, kuinka sellaisesta suvusta voikin löytyä niin täydellinen helmi, kuin mitä poikaystäväni on, ja miten paljon hän on joutunut kokemaan. Olen tavannut hänen sukulaisiaan ja pitänyt kaikista tapaamistani. Vaikka taustamme ovat aivan eri päädyistä niin olemme silti niin samalla aaltopituudella niin poikaystäväni kuin hänen sukunsa kanssa.
      Vaikka hän ei olekaan ihan joka äidin unelma vävy materiaalia sukunsa takia, niin silti rakastan häntä ja en anna hänen taustojensa häiritä millään tavalla missään suhteessa. :)

    • Ei kestä

      Tapasit entisen ihastuksesi ja totesit, kuinka erilaista elämä voisikaan olla...

      ...Mutta siitä huolimatta miehesi on tosi ihana ja kaikkee...

      Voi jeesus tätä sinkkuelämää -sukupolvea.

      • bvcxcvbn

        Vaan. Ikävää, ettei alfauroksia riitä kuin alfanaaraille. Elämä on.


    • jotain rotia sentään

      sinä olet itse itsellesi suurin ongelma ja viellä on alkanut ruoho näyttämään aidantakana vihreämmältä ja miehestäsi etsit vikaa käytökseesi:) Hyi sinua:))))
      Sinähän voit tehdä valinnan ja mennä sen toisen mukaan ja katsoa milloin hänessä jokin alkaa sinua mietityttään.....

      • Lintu vai kala?

        Ajattelin nyt lyhyesti kommentoida aloittajalle. Vanhempani erosivat kun olin pieni ja äidin puolelta löytyy jos jonkinmoista päihteiden väärinkäyttöä jota olen joutunut seuraamaan. Isän puolelta taas hieman parempituloisia "normaaleja"ihmisiä. Poikaystäväni taas on normaalista perheestä. Usein joutuu keksimään selityksiä miksei äitini osallistu perhetapaamiisiin tms. ja valehdella että hyvää kuuluu vaikka toinen jalka haudassa.. Välillä mietin olenko riittävä koska taustani on mitä on. Niinkuin joku jo sanoi, et ole yhdessä puolison perheen kanssa vaan hänen kanssaan. Ymmärrän että asiat kummittelee ja pohdin itsekin mitä puolisoni miettii kun kerron kauhujuttuja lapsuudesta.. Joka suhteessa on aina omat ongelmansa taustasta riippumatta, ja "kovemman " elämän kokeneemmat näkevät asiat ehkä erilailla ja osaavat arvostaa sitä mitä jo on.


      • Laidunkierrolla

        Näyttävät laitumetkin samanlaisilta kaikkialla.


    • Ard

      Oliko tämä taas pitkä tapa sanoa että vanha suola janottaa ja haluaisit jonkunlaisen oikeutuksen tuntemattomilta hypätä punkkaan toisen miehen kanssa? Siltähän se vähän kuulosti.Muuten olisin vain sanonut että ota ero tai opettele hyväksymään asia niinkuin se on, etenkin kun tulet ilmeisesti miehen itsensä kanssa toimeen hyvin.Toisaalta sanoit jo että olit jo oppinut elämään hänen taustansa kanssa..?

    • Kyllä ihmetyttää

      Haloo, onhan se hienoa, että olet rehellinen, mutta aika ahdistavan kuvan sain arvomaailmastasi. En yhtään ihmettele, että tuskastuttaa, mutta ei se miehesi taustasta johdu, vaan tavastasi ajatella. Kasva aikuiseksi! Opettele kunnioittamaan ihmisiä sellaisena kuin ovat ja saatat huomata, että elämääsi tulikin kaivattua sisältöä. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että "hienot ihmiset" saattavat olla yksinkertaisia ja tunnevammaisia, koiraa ei pidä karvoihin katsoa, eikä lapsia tuomita vanhempiensa valinnoista. Taidat lopulta etsiä vain syitä tyytymättömyyteen, joka johtuu taatusti muusta, kun miehesi taustasta, ole rehellinen itsellesi. Miehesi aistii asenteesi ja mietipä hetki, miltä hänestä tuntuu?

    • Yualle

      Koska miehesi on nähnyt ja kokenut kaiken tuon epämääräisen elämän, niin silloin (yleensä) on saanut sellaisen opetuksen, että ei toista omassa elämässään samoja toilauksia.

      Se on hyvä se.

    • KUUTAMOLLAKOSOOT

      ko jotku on pimeitä...OLEX IKINÄ KUULLU ET JOILLAKIN ON IHAN OIKEITA ONGELMIA.SUN MIEHES SUKULAISILLA EHKÄ,MUTTA SINÄ PERKELEEN KANA!!!

      • voiherramunzeesus.

        oleX ikinä kuullu että ihminen voi vaikka masentua ilman "oikeita ongelmia"?


      • anaalitemppu
        voiherramunzeesus. kirjoitti:

        oleX ikinä kuullu että ihminen voi vaikka masentua ilman "oikeita ongelmia"?

        voi,mutta siihen täytyy kaivaa esiin syy,jos haluaa parantua


    • Ajattele!

      Ole nyt hyvä ihminen onnellinen siitä, että miehesi on kulkenut omia polkujaan, eikä ole ajautunut alkoholismiin tms. kuten niin helposti olisi tuolla taustalla voinut käydä. Hänellä siis on selkärankaa ja varmasti näkemystä elävästä elämästä enemmän kuin keskimäärin saman ikäisillä. Jos tämä kirjoituksesi ei ole provo, niin se tuntuu ihmeelliseltä, että olet elänyt niin pumpulissa ja tietämättömänä, siitä, että kaikilla perheillä ei (tänäpäivänäkään) ole varaa ostaa lapsilleen kaikkia mitä lapset tarvitsevat ja etenkään mitä haluavat. Ja näin on vaikka vanhemmat eivät olisi alkoholistejakaan. Elämässä ei vain kaikki mene niin kuin "elokuvissa" ja kaikki eivät synny "kulta- tai edes hopealusikka suussa".
      En ihan ymmärrä pointtiasi.... mikä tuossa nyt mättää, kun kerran miehesi on ihana ja hyvä aviomies.
      Onko kyse siitä, että mietit mitä kaikkea voisitte ostaakaan, jos appivanhempasi olisivat rikkaita ja lahjoittelisivat teille rahaan.... vai mietitkö sitä miten olisi kiva prassailla "tyttökavereille" ostoksilla, että miehesi tohtori-isä tuli juuri Brysselistä ja toi valtavan kauniin ja kalliin laukun sinulle.... =))
      Mieti itseksesi, oikeasti ja rehellisesti, miksi asia vaivaa sinua. Ja mieti myös miksi entinen ihastuksesi on eronnut.... vaikka hän on "hyvästä perheestä" (tarkoittanee siis sitä, että on paljon rahaa). Myös rikkaissa perheissä tapahtuu ikäviä asioita (väkivaltaa yms.), mutta niissä kulissit on yleensä pakko säilyttää pystyssä viimeiseen asti, koska sosiaalinen paine on niin kova. "Ajatus menee jotenkin näin..."Että mitä se naapurin lääkärirouvakin sanoisi, jos tietäisi mieheni lyövän minua... eihän meitä enää kutsuttaisi rotarien kekkereihin"
      Tämä nyt oli yhtä "hakuammuntaa" tämä minun kirjoitus, mutta toivoisin sinun ymmärtävän miten hyvin sinulla on!

    • neljän äitee

      Aloittaja et ole pinnallinen, sehän tästä vielä puuttuisi.

      • nbvcxcn

        Se ei uppoa tyhmiin suomalaisiin.


    • Huh huhh

      On aivan pakko kysyä, oletko aito blondi vai blondattu.... Tämä "ongelmasi" on aivan käsittämätön. Voiko enää pinnallisempaa ihmistä olla kuin sinä. Tai siis ainakin ajatuksesi tässä viestissä ovat sitä!

    • tämä häiritsee..

      Siis kehtaatko sinä aikuinen ihminen ottaa vastaan taloudellista tukea vanhemmiltasi?
      Jotka vasta viime vuosina ovat saaneet taloutensa vakautettua. Olet pinnallinen ja pilalle hemmoteltu, toivottavasti miehesi ottaa eron ja löytää paremman. Kyllä hänkin varmaan on tavannut niitä entisiään ja miettinyt että mitä jos....

    • kalero 12

      se minusta on miettiä tuollaisia asioita. Eri asia on mitä käytännössä toteuttaa. Minä itse olen aivan täysin erilaisesta perheestä kuin mieheni. Taustani on varakas ja arvostettu suku pienellä paikkakunnalla ja mieheni taas työläistaustainen, joka on kuitenkin hankkinut akateemisen loppututkinnon ainoana suvussaan. Naimisiin mennessäni sovimme, että minun ei tarvitse missään tapauksessa olla tekemisissä hänen sukulaistensa kanssa.

      Vuosien varrella olen saanut useamman kerran pettyä omaan sukuuni aivan uskomattomalla tavalla. Voisinpa vielä kymmenien vuosien jälkeen muuttaa kaiken ja alusta alkaen suhtautua mieheni sukuun avarakatseisemmin. Olen nyt sivusta seurannut miten he huolehtivat toisistaan ja kuinka hauskaa heillä on yhdessä jne

      Tästä voisi jatkaa pitkästikin......., mutta työt kutsuvat.

      Kaikki ei todellakaan ole niin mustavalkoista.

    • dfgdfg

      Tekosyitä taidat hakea vaan jotakin varten, ilmeisesti sitä toista miestä varten. Ei siinä mitään, ihmiset on sellasia, mutta totuus on aina totuus.

    • pumpuliunelmiss

      sie elät!!! Herää jo elämään ;)

      • lukenut vai ei

        hmm...ei se ruoho ole vihreämpää siellä aidan toisella puolella vaikka niin kuvittelet. Tuntuu ,että jotkut ihmiset arvostavat rahaa/titteliä enemmän kuin mitään muuta tässä elämässä. Olisit onnellinen nykyisestä
        miehestäsi joka kaikkien lapsuuden,nuoruuden ym. kokemusten jälkeen seisoo omilla jaloillaan sekä
        on myös pystynyt/pystyy ajattelemaan elämänarvoja hyvinkin selkeästi. Toiset kykenevät siihen, toiset eivät, oli se lapsuuden lähtökohta mikä tahansa. Ihmetellä täytyy tuota sinun ajatusmaailmasi. Mutta ehkä
        kyse onkin siitä että olet kyllästynyt suhteeseesi, itseesi ja tekemisiisi tai tekemättä jättämiisi asioihin. Katso peiliin. Koska viimeksi sanoit miehellesi "rakastan sinua" ????


    • ..............

      Olen samaa mieltä kuin ap ja näin se vain on.

      Pystyn olemaan hyvän päiväntuttu alkoholistiperheen lapsien kanssa, mutta lähempään ystävyyteen en pysty, koska arvo ovat niin erilaiset. Minulle viikon kohokohta vaan ei ole paikallispubissa käynti vaa se muu elämä jota on viikollakin!

      Yleensä valitettavan usein lapset alkavat muistuttamaan vanhempiaan, ei toki aina. Mutta hyvä esimerkki on se että mies soittaa naiselle neljän aikaa yöllä ja valittaa siitä kun ei naiselle viinamaistu ja mikä on vikana kun bilettäminen ei kiinnosta.

    • nii...

      minäkään sinun pointtia kirjottaa tänne. Mä en nyt oikeen ymmärrä miten miehesi lapsuus vaikuttaa siihen mitä tunnet häntä kohtaan. Ne on sivuseikkoja jos niistä ei suhteelle ole mitään olennaista merkitystä. Sehän on ihan sama kun tuomitsisit jotenkin kaikki lapset jotka ovat alkoholisti kodissa. Sinun tehtäväsi on päinvastoin kannustaa miestäsi ja arvostaa sitä mitä hän on saanut aikais3eksi vaikeasta lapsuudestaan huolimatta eikä marista siitä. Pinnallinen ajattelutapa syö teidän suhteenne ennenpitkään.

    • huonokos

      Hei AP.
      Meillä on samankaltainen tilanne, mutta toisinpäin.

      Mies on porvaritaustaisesta, hyvästä ja vakavaraisesta perheestä, jolle suku oli ja on tärkeä. Hän on asunut lapsuutensa Helsingin Kruunuhaassa, ja vaikka hän hokee, ja vaikka anoppi ja appi hokee, että aika niukkaa se elämä 70 luvulla oli, ja arki vaatimatonta, niin puhumme kuitenkin ihan eri asioista.

      Minä olen pohjoissuomesta ja duunariperheestä. Vanhemmillani oli vähäinen koulutustausta, eikä meillä arvostettu kouluttautumista, opiskelua.

      Rahaa oliu todella vähän. Siinä kun miehen 5-henkinen lapsuusperhe teki autolla euroopan matkan, meidän 6 henkinen lapsuusperheeni matkasi helsinkiin tai lappiin, telttamatkoilla. isompana totesimme, että nyt sitten syödään kotona pottumaitoo (perunamaitoa) ja säästetään vuosi, että päästään taas lomamatkalle. Arki oli niin niukkaa, ja ruoka yksipuolista.

      Rahaa upposi isän juoptteluihjin, mutta onneni on, ettei hän kotona kännännyt, minulla ei siis ole alkoholisti-perhje-kokemusta, Perheemme riiteli, koskaan ei kehuttu eikä kannustettu, aina moitittiin ja fyysinen selkäsana oli arkipäivää.

      Miehen perheessätaas taiteltiin lautasliinaa polvelle ja pöydästä sai nousta vasta kun kaikki olivat syöneet lautasensa, siis yhtäaikaa, ja aterimet oli asetettu kello viiteen siihen lautaselle....

      Oli kannustusta, rohkaisua, rakkautta, harmoniaa.

      Minun vanhempani kuolivat kun oli hyvin nuori, lapsi vielä. Olen muuttanut paljon ja joutunut paljon huolehtimaan itse itsestäni, ollut välillä taloudellisesti hyvinkin tiukalla. Tein lapset nuorena, joten opiskelin kahden lapsen yksinhuoltajana. Minulla ei ole ollut mitään sukua tai vanhempia tai lapsuuden rakkautta ja hyväksyntää tukena ja taustaturvana.

      Olen koulutenkin vaatimattomista oloista huolimatta kouluttautunut ihan keskitason hyvään ammattiin. Mies taas on jättänyt lopintonsa kesken. Tekee hanttihommia.

      Minua haittaa toisinaan tämä meidän erilainen tausta. Miehen suvulle status on tärkeää: menestys, raha, hieno titteli. Sillä arvotetaan ihminen, ulkoisesti pitää ollas hienoa.


      Minulle taas ihminen itsessään on arvokas. Emme saa miehen vanhemmilta minkäänlaista rahallaista apua tai tukea, emme edees lastenhoitoapua, meille on yhteiset pienet lapset. En ole kelvollinen miniä.

      Osaan käyttäytyä ja pukeutua tilanteen mukaan, mutta ...

      Miksi sitten me ja te kaksi erilaisesta tuastasta lähtöisin olevat olemme yhdessä. Niin. En tiedä, Jotain samaa kuitenkin sitten on, yksilöissä, kun taustoistaan huolimatta ollaan yhdessä.

      Miehen vanhemmat nimittäin joskus seurustelumme alussa ihmettelivät tätä, meidän hyvin erilaista lähtökohtaa, jo maantieteellisesti.

    • Tulinpa kysyneeksi

      Tulet avautumaan tänne "ongelmastasi" ja kuitenkin

      "Meillä on perhe, ja parisuhde hyvällä mallilla."

      "Tulen kyllä toimeen miehen kaikkien perheenjäsenten kanssa. Mitään riitaa, tms. meillä ei ole koskaan ollut. "
      "Anoppi on kyllä toisinaan lapsenvahtina, ja se sujuu hyvin. "

      Miehesi on lisäkouluttautunut myöhemmin

      ja "kaikesta huolimatta mieheni on tosi ihana ja hyvä mies ja isä. Tuntuu aika uskomattomalta, miten sellaisesta pölykasasta voi löytyä tuollainen timantti. :) "


      Mikä se ongelma nyt sitten oli?

      • jhbgcvb

        Hormoonit alkoi hyrräämään. Vai olisiko tuo provoileva pulioppilas.


    • sopivanlöysin
    • Kaltsi

      Hyvä ihminen. Älä edes ajattele mitään toista, koska asiat ovat noin hyvin. Miehesi on kunnollinen vaikka perhetausta on erilainen kuin sinulla. Hän on pystynyt omalla asenteellaan muuttamaan elämänsä suunnan parempaan päin. Olisi kiva jos tukisit häntä tällä tiellä. Eläkää omaa elämäänne ja ottakaa perheenne ulkopuoliset jäsenet kuten äiti ja sisarukset huomioon, niinkuin tähänkin saakka.Kun kerran ei ongelmia ole ollut. Tällä tavalla te omalla toiminnallanne tuette heidänkin elämäänsä. Tämä nykyinen yhteiskunnan elämänasenne on joillakin ihmisillä vääristynyt ja imu siihen on kova. Laittakaa hanttiin kaikin mahdollisin keinoin. Tehkää koti- ja vapaa-ajastenne mahdollisimman mukava= harrastakaa, matkustakaa, tehkää asioita yhdessä. Iloista kesää ja ihanaa yhdessä oloa teille.

    • apostoli mikko

      HEI !
      Eipä ole tälläistä tekstiä vielä ollutkaan...murehditko jo etukäteen...jos sittenkin tässä on aikapommi ?
      Taustat eivät ratakaise...vaan ASENNE...engl .ATTITUDE...kuvaa pearemmin...on terävämpi !
      Sinun asenteesi ratkaisee...EI MIEHESI, koska tuntuu, että hänellä on kaikki hyvin...Jos vilkuilet muihin
      pöytiin ja aidan taakse...onhan siellä aina vihreämpää ja seksikkäämpääkin seuraa...TÄSTÄ EI HYVÄÄ SEU-
      RAA ! Muista nyt vaan omat juttusi...älä lähde sekoilemaan...

      Yksi hyvä vinkki : PIDÄ PESÄEROA VIINAKSIIN...ITSE , ja vedä myös miehesi pois tälläisestä seurasta...
      Tämä pelastaa teidän liittonne...Sinun haikailemisesisessasi on tuhon siemen ...PERKAA SE POIS !

      Koulupohjista ei ole mihinkään...ne vain vievät harhaisiin maailmoihin ihmisiä...kuka on opettanut
      ja missä...ihmisiä ne opettajatkin vain ovat...työsi voit menettää koska vain...ja mitä sinulle sitten jää ?
      HYVÄ AVIOLIITTO ja -MIES ! PIDÄ NYT VAIN ENSIMMÄISESTÄ SUUNNITELMASTA KIINNI !

    • sdklhlgjhh

      hei!
      Olen itse kasvanut alkoholistiperheessä..mieheni perhe on ollut aika köyhä silti hän on saanut tukea ja turvaa kotona ja mielestäni hänellä on hyvä perhe..
      itse olen alkoholistivanhempien tytär..en ole saanut tukea enkä turvaa..lapsuuteni on ollut turvatonta ja ahdistavaa jopa pelottavaakin ajoittain...Minulla ei todellakaan ollut onnellinen lapsuus vaikka sain aina kaiken tarpeellisen..Olen nyt onnellinen, onnellisessa suhteessa jne..En vaihtaisi perhettäni/lapsuuttani vaan juuri kaiken sen takia minä olen nyt tässä ja onnellinen..
      Kuitenkin mitä haluaisin sanoa on se että mitkään lelut/tavarat ja esineet eivät ikinä olisi tehneet minua onnelliseksi. Minulla oli kuitenkin suht hyvin toimeen tuleva perhe aluksi, myöhemmin ei..mutta lapsena kaipasin vain rauhallista yhdessä oloa ilman viinaa!!Siis mikään lelu tai tavara ei tuo lapselle onnellisuutta tai hyvää lapsuutta..halusin vain sen sanoa..mieheni on varmasti minua paljon tasapainoisempi, vaikka köyhästä perheestä onkin..
      Ns. normiperheessä kasvanut ei voi ymmärtää mitä on kasvaa alkoholistiperheessä. Miehelläsikin on varmasti sisällään paljon ahdistusta lapsuudestaan vaikkei sitä näyttäisikään..Kun hän on kuskannut juoppoa isäänsä hän on joutunut olemaan aikuinen omassa perheessään eikä ole saanut olla lapsi joka turvaa vanhempiinsa..Hän on siis joutunut huolehtimaan omasta isästään!!vaikka oikeasti roolit pitäisi olla toisin päin hän ei ikäänkuin ole koskaan saanut olla lapsi..ja se on se mikä vaikuttaa häneen varmasti enemmän kuin se ettei saanut jouluna lahjoja!!!
      Minä itsekin suurinpiirtein vihaan joulua..en siksi etten olisi muka saanut lahjoja jouluna vaan siksi että sekin oli vain yksi syy vanhemmille taas juoda!!jouluna nuo lapsuuden ahdistavat joulut tulevat aina väkisin mieleen ja se ahdistaa edelleen vaikka olen jo 30-vuotias..
      ja vaikka sinä saatat luulla ettei jouluna juoda monissakaan perheissä niin totuus on että se on yleisempääkuin luuletkaan..Lapselle on todella ahdistavaa ja traumaattista nähdä omat vanhempansa kännissä, minä tiedän sen ja siksi olenkin päättänyt etten koskaan juo omien lasteni nähden!!Harmillista vain on että olen nähnyt ympärillä useitakin perheitä joissa silloin tällöin juhlitaan juomalla ja lapset on mukana näissä juhlissa..Vanhemmat varmaan ajattelevat että silloin tällöin juhliminen ei vahingoita lasta..Voin sanoa että vahingoittaa...

      • alkoholistin puoliso

        Hei !

        Teki mieli kommentoida kirjoitustasi.
        Itse olen lähtöisin perheestä, jossa käytettiin alkoholia, mutta se ei ollut ongelma. Koskaan ei tullut mitään negatiivista sen tiimoilta ja olenkin vahvasti sitä mieltä, että alkoholin nauttiminen kohtuullisesti lasten läsnäollessa ei vahingoita, ei lapsi edes älyä pitää sitä pahana. Tiedän sen omasta perheestämme. Ja toisaalta tiedän, että alkololisti-isän tytär ei ole kokenut isän juomista mitenkään pahana, muutoin kuin sen kautta, että äidillä ja isällä oli riitoja. Niitä sitten on käsitelty vanhempana.
        Itse olen sitten joutunut alkoholistiperheeseen, miehestäni on tullut alkoholisti, on töppäillyt ja nuorin poikamme osui sitten siihen saumaan, että on joutunut kärsimään asiasta. Minä itse olen en nyt raitis, mutta tarkka juomisistani, olen sitä mieltä, että lapsella pitää aina olla luotettava aikuinen ja koska meillä sitten on tämä toinen, joka ei viinan suhteen ole sitä, minun pitää olla se ihminen. Ja todellakin olen sitä mieltä, että olisi todella kauheaa,jos minäkin joisi. Lapsemme tietenkin on kärsinyt asioista, mutta hänellä ei kuitenkaan ole ollut täydellistä turvattomuutta, koska olen lähes aina läsnä. Nyt hän on jo kohta aikuinen ja on saanut puhua asiasta, myös isänsä kanssa. En tiedä sitten miten heidän välinsä kehittyvät tulevaisuudessa, isänsä tuntee kyllä syyllisyyttä ja häpeää poikansa edessä.
        Olen joskus miettinyt, että ehkä minun vahvuuteni tässä asiassa on ollut se, että en ole itse haavoittunut alkoholin suhteen omassa kodissani, toisaalta olihan se melkoinen järkytys sitten kun sen tajusi, että rinnalla olikin ihminen, joka alkoholisoituu. Mutta mieheni on nyt keski-ikäinen ja suurimman osan tähänasitisesta elämästään hän on ollut kohtuullinen, tosin viitteitä on ollut alkoholismista joten riitoja se on aiheuttanut ja sitä kautta näkynyt myös vanhimmassa lapsessa.
        Vaikeita asioita.. alkoholisteja on paljon, suuri osa työelämässä. Joten monessa kodissa painitaan näitä asioita piilossa ja vaikuttavathan ne lapsiin. Toisaalta ei se mikään tae ole siitä, että asiat tulevat lapsilla menemään pieleen.. ei todellakaan. Paljon riippuu siitä, miten lapsi pääsee käsittelemään näitä asioita, voi se myös sisuunnuttaa. Toisaalta jos kodissa ei ole selviä ihmisiä, lapset ovat kyllä melko huonossa tilanteessa.
        Hienoa, että sinulla on elämä kutakuinkin kunnossa :)
        Karikkojen kautta ihminen löytää vahvuutensakin, niin saattaa käydä alkoholistillekin. Heikkous muuttuuv vahvuudeksi.


      • K

        ”Niin, perheestään huolimatta mieheni on tosi ihana ja hyvä mies ja isä. Tuntuu aika uskomattomalta, miten sellaisesta pölykasasta voi löytyä tuollainen timantti. :) ”

        Tässä se oli hyvin tiivistetty ihan itsesi lausumana. Neuvonkin että pidä timantistasi kiinni :)

        Menneisyydellä ei ole väliä, jos nykyisyys on kunnossa...se on tärkeintä. Eiköhän yhdellä jos toisella ne lähisukulaiset ole omanlaisiaan. Jos jokin kovin pahasti tökkii, niin silloin kannattaa välttää yhteydenpitoa jos niin tuntuu paremmalta.

        Alussa pohdit että kuinka erilaista elämäsi olisi esim. vanhan ihastuksesi kanssa. Niinhän se menee aina, oli kyseessä kuka tahansa eri mies, elämä aina varmasti erilaista. Eikä voi tietää minkä paskan löytää. Ei kannata kurkkia sinne aidan taakse jos itselläsi jo on hyvä mies, lastesi isä. Ole onnellinen että olet sellaisen timantin löytänyt.

        Itse olen nelissäkymmenissä ja jo hieman elämää nähnyt joten tiedän ettei se miesten lirkutus läheskään aina ole todellista eli hakevat vain elämäänsä vaihtelua. Usein naisia on helppo saada kun vähän kehuu, vaikkei totta olisikaan. En ole sellaisiin sortunut kun onneksi huomasin tavan jo nuorempana.

        Omasta elämästäni jätän vähemmälle yhteydenpidolle ne ihmiset jotka tuottavat minulle mielipahaa...näin on parempi.


    • ei oodia sulle

      "En koe olevani heidän kanssa kovin samalla aaltopituudella"
      kirjotuksestas oikein huokuu ajatus että oot parempi kun miehes perheenjäsenet.

      se, miten sun pitäis ajatella, on että sun miehelläs on mieletön kokemus taustalla ja sen turvin se varmasti osaa arvostaa nykyistä tilannetta, sekä toimintatapoja jos rahapula iskee.

      mun mielestä sä olet turhauttava haaska. anteeks vaan. raha ennen rakkautta?

      • get a life eli

        hankkikaa elämä.


      • ajatus vaihtoon

        onko se ettei ole samalla aaltopituudella sinulle se ongelma? Ei varmaan ne toisetkaan osapuolet ole sinun kanssa samalla aaltopituudella jos katsot heitä nenänvartta pitkin.Ensiksikin miehesi on sinun perhe ja muut sukulaiset tulee sitten.Ei pitäisi arvostella miehesi sukulaisia,koska miehesi ei voi mitään aikuisille sukulaisilleen mitä he tekevät,eikä se asia kuulu sinullekaan jos antavat sinun olla rauhassa.Ole kiitollinen anoppisi antamasta tuesta ja siitä että jaksaa osallistua lapsen hoitoon,sillä varmaan ei tällä naisella ole ollut elämä mitään ruusuilla tanssimista.Muista arvostaa häntä niinkuin miestäsikin.Tunnen monia alkoholisti perheen lapsia,jotka ovat menestyneet elämässä uskomattoman hyvin ,eivätkä halua seurata vanhempien esimerkkiä juopottelusta.On aika kat kaista alkoholismi ketju suvussa ja kasvattaa teidän lapsista uusi sukupolvi joka elää ilman alkoholin kirousta.Mitä köyhyyteen tulee,oli paljon perheitä joilla ei yksinkertaisesti ollut varaa ostaa ylimääräisiä urheiluvehkeitä tai muuta koska kaikki rahat meni elämiseen.Ennen ei ollut kirppiksiä eikä myyntipalstoja mistä olisi saanut käytettynä niinkuin nykyisin.Mistä luulet että olisi saanut halvalla ostettua monelle lapselle tavaroita.Itse en omistanut koskaan omaa pyörää tai suksia lapsena ollessa,vaan oli yhteiset sukset toisten lasten kanssa ja yksi aikuisten pyörä jota vuoronperään käytettiin sisarusten ja vanhempien kesken, kun ikää tuli sen verran että ylsi polkemaan.Ei köyhyys tee ketään huonommaksi ja sitäpaitsi rikkaitten lapset käyttävät huumeita huomattavasti enemmän jo opiskelu aikaan kuin jotka ovat työläisperheestä.Kunnioita jatkossakin miestäsi ja hänen äitiään,menneisyys on mennyttä ,mutta tulevaisuus on edessä.


    • rouva ihmettelee

      Siis mikä tässä tilanteessa häiritsee sinua? Ei kai se miehesi vika ole, jos hänellä ei ole lapsena ollut suksia tai polkupyörää? Eikä sekään että hänen vanhempansa ovat/ovat olleet mitä ovat? Kuten sanoit, miehesi on itse pärjännyt elämässään varsin mallikkaasti huolimatta lapsuudestaan ja nuoruudestaan alkoholistiperheessä. Miehesi on "tosi ihana", omia sanojasi lainatakseni. Mitä odotat tältä ihastukselta sitten? Että olisi vielä ihanampi? Siksikö vain että hänen taustansa on erilainen kuin miehesi? Eikö enemmän kuitenkin merkitse tämänhetkiset sanat, teot ja tavoitteet, yhteiset vuodet, yhteiset suunnitelmat ja unelmat?

      Kukapa ei olisi joskus miettinyt, missä olisi tällä hetkellä sen exän tai ex-ihastuksen kanssa. Eiköhän se ole ihan normaalia. Omalla kohdallani olen kyllä huomannut, että näistä pohdinnoista ei todellakaan mitään haikailuja synny, vaan huomaan todellakin tehneeni oikeita valintoja, vaikka aikoinaan ei ehkä koko ajan siltä tuntunutkaan. Jokaisella tietysti omat mietteensä, ja se sallittakoon. Kehottaisin kuitenkin ihan vakavasti pohtimaan, mikä siinä miehessäsi nyt sitten niin häiritsee. Jos anoppi ei ole erityisen esittelykelpoinen, se ei kai sentään miestä pahenna?

    • kuuloista tarinaa kirjoitat,,,,,
      ite olin jotain 8 v kun oltiin isän kanssa yhdessä kyläpaikassa ja isä alkoi sammumaan niin olin taluttanut hänet mossen takapenkille ja ajanut auton kotiin onneksi asuimme maaseudulla niin oli hiljainen kylätie,,
      ja vastaavia tapauksia sattui myös myöhemmällä iällä mutta aina selvittiin kunnialla kotiin,,,))

    • Onnellinen nainen

      En ihan kaikkia vastauksia jaksanut lukea, mutta silti pienen mielipiteeni tänne kirjoitan myös minä... ex mieheni oli ns. hyvästä perheestä, eli oli rakastavat vanhemmat ja rahaa. No niin, mitä oli elämä tämän miehen kanssa??.. Alkoholismin alku ja henkistä pahoinpitelyä.
      Nykyinen mieheni on elänyt yksinhuoltaja äitinsä ja siskonsa kanssa suurimman osan elämäänsä, äiti juoksi ravintoloissa ja mieheni ja hänen siskonsa söivät kuivia makaroneja kotona. Mitä on elämä tämän miehen kanssa?... välittämistä, lapsista erittäin hyvin huolta pitävä ja rakastava mies... tottakai ongelmia on jotka juontavat varmasti nuoruudesta, mutta yhdessä niistä ongelmista on selvitty ja mieheni usein mainitseekin että kiitos että olen antanut hänelle oikean perheen. Hänellä ei ole ammatillista koulutusta, mutta silti hän on töissä. Siskokin on erittäin ihana ihminen ja kouluttanut itsesä aikuisiällä korkeaan asemaan. En palaisi korkeasti koulutetun ex- mieheni luokse mistään hinnasta. Sen sijaan ero tästä miehestä sattuisi ihan älyttömän paljon, koska me Rakastamme toisiamme.
      Ei meillä ole rahaakaan juurikaan, mutta äitinä minua sattui ajatus, että tulevaisuudessa joku miniä katsoisi meitä nenänvartta pitkin, koska joka vuosi en pysty ostamaan uutta pyörää tai suksia ja luistimia lapsilleni.

    • Miksi kirjoitit?

      Olen ns hyvästä perheestä, mutta silti veljeni ja sisareni on / oli alkoholisteja.

      Puolisoni osoittaa minulle ajoittain halveksuntaa, joka kohdistuu minuun, (raittiisiin) vanhempiini sekä niin alkoholisoituneeseen veljeeni kuin toiseen (vielä elossa olevaan ja raittiiseen) sisareeni. Me olemme huonoja ihmisiä, hylkiöitä ja vaikka mitä. Se ei tunnu hyvältä ja on vienyt pohjan oikealta avioliitolta ja parisuhteelta. En kerro tätä saadakseni sääliä tai myötätuntoa, mutta sinulle ap viestiksi, ettet lähtisi tuolle linjalle. Sitä miehesi ei ole ansainnut, ainakaan sinun kuvaamasi mukaan.

      Olen itse raitis ja ihan riittävän hyvin pärjännyt - omasta mielestäni - en puolison.

      Ja uskovaisille tiedoksi: rakkaus ei kestä ihan kaikkea.

    • tsepuiks

      "Tuntuu aika uskomattomalta, miten sellaisesta pölykasasta voi löytyä tuollainen timantti. :) "

      Eiköhän vastaus löydy tuosta =) Veikkaan että elät miehesi kanssa parempaa elämää kuin kuin esim. jonkun kultalusikka suussa syntyneen itsekkään paskiaisen kanssa. "Hyvä" pehetausta ei takaa hyvää miestä tai naista.

      Nauti onnestasi täysin sydämin.

    • tahvoli

      kuule, mien ymmärrä mitä pahaa tässä aiheessa nähdään. eikö sen pitäisi olla päivänselvää että puolison ahdistava menneisyys ahdistaa myös itseä? oletko puhunut miehesi kanssa siitä miltä sinusta tuntuu kuulla tuollaisista asioista? muista, että mennyt on mennyttä ja että hän on saanut nostettua itsensä ylös. tue häntä kaikissa tilanteissa myös pitämään itsensä ylhäällä. hän on elänyt koko elämänsä ympäristössä, jossa perheestä ei välitetä, ja moisesta mallista voi olla vaikea päästä täysin irti, vaikka haluaisikin. ja hän varmasti haluaa. luulen, että pelkäät hänestä tulevan joskus samanlainen kuin vanhemmistaan ja siksi halusit puhua aiheesta.?
      puolison perhetaustan erilaisuus on pelottavaa. et kuitenkaan voi sille mitään. et voi muuta kuin sopeutua asiaan ja yrittää puhua aiheesta miehesi kanssa.

      pakko sanoa, etten itsekkään kuitenkaan ymmärrä, millä tavalla elämäsi ehkä olisi ollut erilaista tämän vanhan ihastuksesi kanssa? sanoit kuitenkin miehesi olevan hyvä isä.. olet kuitenkin suhteessa miehen itsensä, et hänen perheensä kanssa, eikö vain ;)

      • mnbvxcvb

        No eikö tuo asia muka ollut jo tiedossa? Mitä se lehmä enää märehtii?


    • timantteja harvassa

      kantensa valitsee-kuuluu vanha sanonta ja pitää paikkansa.meitä yhdistää nyk.mieheni kanssa että olemme tavallisia tallaajia molemmta ja kummankin vanhemmat jos eläisivät vielä olisivat yli kahenksan kymppisiä...minun vanhemmat olivat maatilallisia ja eläkkeellä...hänen isänsä työläinen kunnes menehtyi tapaturmaisesti...äitinsä teki töitä milloin mitäkin sattui siihen aikaa olemaan ja elätti yksin työllään isohkon perheensä.minun mielestäni on aivan sama mitä puolison vanhemmat ovat tai ovat olleet,jos ukko on ihan ok.ja kaikkea niitä mitä luettelit omastasi.miksi siis kaivata ex:ien perään?tai miettiä ukon vanhempia?sinä olet ukkos kans yhessä ja vanhemmat ovat hänen -ei sinun.samoin ukkos sisarukset-itse päätät kuinka paljon haluat olla heidän kanssaan tekemisissä.kehottaisin sinua tutustumaan alkoholismiin-kirjallisuuden tai netin kautta.alkoholismi on sairaus ja tutkittu että myös periytyvää joissakin määrin.jos miehes äiti hoitaa lapsia ja tulet toimeen hänen kanssaa,annan pienen neuvon-älä vain missään vaiheessa ITSE ota asiaa puheeksi anoppisi kanssa mitä heidän elämänsä on ollut aikoinaan,arvet ovat varmasti vielä pinnalla...luulempa että kun anopillasi ei ole ollut aikaa ja voimavaroja omien lastensa ollessa pieniä-heidän hoitamiseen hän hyvittää sitä näin.ja se että miehesi on joutunut toimimaan isällesi juoppokuskina-mistä tiedät vaikka hänet on pakotettu siihen?tai jospa hän on pelännyt että isänsä satuttaa itseään ja toisia jos lähtee itse kännissä ajamaan?aivan hirveätä tuollainen lapsuus ollut kaikille heille,voin vain kuvitella ...ja tosi rohkeaa mieheltäsi kertoa niistä sinulle,varmaan ollut piinallista pitää niitä kaikkia sisällään vuosikymmeniä.tosin harmillista että sinä lähdet ruotimaan niitä tällä palstalla...puolisona olen/olisin otettu jos ja kun mies pystyy kertomaan kipeimmätkin asiat minulle,moni tuollaisia kokenut olisi hakenut apua jostakin muualta tai sitten vaiennut iäksi.on pienempiäkin asioita tuon rinnalla kuullut(jotka suuria joidenkin mielestä) ja joista ei ole saanut puhua ääneen.mieti vielä ennenkuin lähdet tekemään ratkaisuja puoleen jos toiseen.voithan itse hakea apua jos tuntuu että asia käy liian ylivoimaiseksi mietittäväksi.

    • MIIIIIEEEEEE

      IDIOOTTIKO OLET????
      Mitä sitten jos on erilaiset taustat!
      Luuletko olevas jotenki parempi ihminen? Kyllä musta tuntuu että SINÄ et osaa arvostaa sellasta mitä sinulla on,itket semmosen perään jota sulla ei ole.
      Just tommoset ihmiset jotka on kasvatettu pumpulissa ja saaneet kaiken,on todella itsekkäitä.
      Mä ite olen todella vaikeista oloista,mutta olen IHMInen ja hyvä sellainen.....ei ole "koiraa karvoihin katsominen"
      Luulen että miehesi arvostaa elämää enemmän kuin sinä ikinä,ei raha ja tavarat rakkautta tuo.
      Se on se mikä on ihmisessä sisällä,ei ulkona eikä suksissa!!!!!
      Pölvästi olet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Sukseton,pyörätön

        Tottakait meillä kaikilla joilla on puoliso on erillaiset taustat, kun emme asu sisarustemme kanssa.

        Minäkään en lapsena saanut silakkaa suurempaa tuoretta kalaa, mutta nykyisin voin ja saan syödä millaisia kaloja tahansa. Juurikin paistoin tuoreita sardiineja. En tosin Suomessa.


    • En rupea haukkumaan mutta sinussa on hyviä puolia kertoon mutta ajattele kun teet sen näin julkisesti niin moni antaa haukkuja, mutta avase silmäsi tähän päivään ja äläkä anna menneisyyden häiritä ! Äläkä ainakaan hajoita suhdettasi sillä katsomalla mitä toisilla on, muista miehelläsi on kans tunteet jotka ovat sinua kohtaan siis arvosta myös niitä koska hänelläkin on suuren odotukset sinusta joten älä anna hänen pettyä vaikka hän sen kestää, siis avaise silmäsi tulevaisuudeelle ja se ei tarkoita että rupeat ajatteleen itseäsi !Anteeksi näin suora sanonta !

    • tällä kertaa

      Meikäläisellä ei ollut edes vaatteita lapsena. Talvipakkasilla kuljettiin kumikengissä ja koulureppuna oli muovipussi. Ei ollut luistimia, saati suksia. Ei ollut vara kouluttautua, vaan tein siivous-ym.töitä.
      Kerran "erehdyin" rikkaisiin naimisiin ja muutin miehen taloon asumaan. Hänellä oli kotiinsa kaksi ovea. Toisesta sai kulkea hänen sanojensa mukaan "paremmat" ihmiset eli hänen suku ja toisesta ovesta sitten minun suku. Onneksi pääsin hänestä eroon suhteellisen kivuttomasti.

    • Minnea-79

      Aika sälittävää ja kapeakatseista sinulta tuomita miestäsi hänen taustansa perusteella. Itse olen menestynyt elämässä jne, vaikka olenkin alkoholistiperheestä minäkin. Oletko ajatellut, että se voi olla jopa hyvä asia: antaa hieman perspektiiviä elämään? Sellaiset ihmiset, jotka ovat selvinneet vaikeista asioista ja kääntäneet ne voitokseen eivät yleensä valita ihan turhasta. Oma mieheni on onneksi nimenomaan ylpeä minusta kaiken sen jälkeen, mistä olen selvinnyt. Kunhan itse ei katkeroidu (sillä katkeran ihmisen kanssa eläminen on rankkaa), niin kyllä vastoinkäymiset ja niiden voittaminen voi nähdä jopa hyvänä asiana. Ota opiksi miehesi kokemuksista ja ole onnellinen omasta taustastasi, mutta älä hyvä ihminen arvostele ketään hänen menneisyytensä vuoksi. Emme me ihmiset onneksi ole tuomittuja elämään menneisyys taakkanamme lopun elämäämme eivätkä "helpolla päässeet" ihmiset ole sen arvokkaampia.

    • Voi sun kanssas

      Se sinun ns ongelmasi ei taidakkaan olla siinä "heikkotaustaisessa" miehessäsi vaan siinä että et tunne omia halujasi ja tarpeitasi. Katsoisit peiliin, sielä se ongelma on.
      Ettei vaan olisi vieraan lihan himo päässyt yllättämään kesän alkajaisiksi? Vaikea nähdä muuta syytä avautumiseesi, mies on kuitenkin hyvä ja ihana ja isänäkin kelpo, missä se ongelma muualla on kuin sinussa. Sanoiskohan noin että tyypillinen suomalainen nainen ja purkauksensa; opettele nauttimaan siitä mitä sinulla on ei siitä mitä sinulla ehkä olisi. Sen teini-ihastuksen kanssa kun alat säätämään niin sen perästä sulla ei välttämättä ole asiat edes nykyisellä tasolla. Pidä siitä timantista kiinni ja keskity sen hiomiseen.

    • qeqwrqwrq

      No huhu ..olipa suurikin ylläri et muistakin kotioloista voi tulla tasapainosii ja fiksui ihmisiä! Toi on juts niin rasittavaa.. tunnen monia tapauskia, jotka ovat kasvaneet niin sanotussa "onnelisessa perheessa" ja ovat nyt koukuissa vaikka mihin aineisiin ja varastavat, kun taas osa niistä ihmisitä, jotka ovat kasvanee ongelma perheissä ( mm. äiti tenyt isemurhan, isä pahoinpidelyit, huumeita/päiheitä käyttäviä sisarruksia/perheen jäseniä, työttömyyttä , rikollisuutta tai sitten vähän näitä kakkia) ja silti ovat nyt menestynetä ja elävät tällä hetkellä onnellisessa parisuhteessa. Ei sais tuomita omen kotitaustojen perusteella. Ja minusta onkin ihenoa että olette löytäneet toisenne ja olette onnellisia yhdessä... vaikka tää ihme avautminen täälä sai mut kyllä miettiään häpeätkö miehesi taustoja? Ei kannatais

    • m....

      tästä sun viestistä ymmärsin ettet sä ole kovin älykäs. toivottavasti sun mies jättää sut ja löytää paremman naisen.

      • afddddddddd55

        m...:n kanssa..et kuullosta aloittaja kovinkaan älykkäälle. Itse olen alkoholisti perheestä. En lapsena omistanut pyörää, en suksia enkä luistimia. Lastenkoti tuttu paikka ja koulutin itseni nopeasti ammattiin jotta selvisin edes jokseenkin rahallisesti hengissä. Autokouluni maksoin itse, omin käsin, töitä koulun ohessa tehden. Nyt olen kolmikymppinen aikuinen. Asun omistusasunnossa, minulla on puoliso, en ryyppää enkä rellestä ja muutenkin elän normaalia elämää, tosin käytän alkoholia normaali ihmistäkin vähemmän ja jos joskus eredyn baariin menemään olen lähinnä kuskina. Koiluttaudun lisää menemällä työn oheella korkeakouluun mikäli pääsen, sillä päätä mulla riittää ja opiskelu on aina ollut mulle naurettavan helppoa. Jos oma puolisoni (joka on onnellisesta perheestä) edes vihjaisi jotain samaan suuntaan mitä sinä aloittaja hyvä vihjailet, antaisin aivottoman lampipolyypin lähteä ja etsisin huomattavasti fiksumman tyypin rinnalleni.
        On muuten jännä juttu sinäänsä, ihmisillä on se omituinen kuvitelma, että päihdeongelmaisten lapsista ja lastenkotikasvateista tulee automaattisesti juoppoja ja narkkeja, työttömiä yh-äitejä jotka muuttavat itähelsingin vuokralähiöön muiden moniongelmaisten sekaan. Mulle on suoraan päin naamaa tultu ihmettelemään, että "mut sähän olet normaali" tai "oma asunto, miten sulla on ollut mahdollista ostaa oma asunto noilla taustoilla" tai "sulla täytyy olla rikas mies, kun pystyt maksamaan omaa asuntoa ja ajat noin hienolla autolla"..väärin, väärin ja väärin. Puolisoni tienaa saman verran kuin minä ja olemme normaalituloisia ihmisiä. Maksamme oman osuutemme kaikesta eli normaali parisuhde elämää..


      • toivo10

        Minustakin viestisi kuullostaa oudolta, olet kuitenkin itse miehesi aikanaan valinnut. Eikö se rakkaus ole se tärkein. Jos miehesi vielä on tuollainen helmi mitä kuvailit, mitä vielä etsit? Suomi on pullollan ko. lapsuustarinoita, ja sehän hyvä että teillä on kaikki hyvin. Mitä väliä vaikka miehesi olisi kuusen alta, jos häntä aidosti rakastat.


    • siissss

      ja mun exä oli parhaasta mahdollisesta perheestä mitä voi kuvitella ja paljastui aivan hirviöksi suhteemme edetessä. Väkivaltainen, alkoholisti, jne. ei se aina se kotitausta...

      • Omakohtaisia kokemuk

        tulee heikoista lähtökohdista. Kun ei saa valmina kovin paljoa, niin joutuu itse yrittämään ja näyttämään kykynsä. Lapsena kaikki sanut vaatii valmista pöytää myös aikuisena.


      • eerikkaww

        tuntuu että alkup. on löytänyt mielenkiintoisemman miehen ja yrittää näin hakea oikeutusta tulevalle syrjähypylleen.Jos ei miehestä muuta vikaa löydy, niin kaivellaan sitten lapsuutta, jos sieltä löytyisi valittamista. Voi kissus, mitä tekopyhyyttä ja täällä vielä haet oikeutusta teollesi. Kukaan kun ei voi perhettään valita kai sinäkin sen ymmärrät, sinä alkuperäinen et ole yhtään sen sivistyneempi tai hienompi kuin miehesi, luulisin ennemmin että päinvastoin.


    • Parempi muita?

      voi olla tosissasi.. millanen ihminen oikein olet.. että ilkeät edes kirjoittaa moista.. huh, huh. En viitsi edes enempää kommentoida mutta.. tajuat toivottavasti itsekkin millaisen kuvan itsestäsi annat, et ainakaan ole täydellä järjellä varustettu. Odotat asiallisia vastauksia.. Onnea..

      • jhgfdcvb

        Tuosta pyynnöstä tunnistaa kahjoimmat provoilijat joilla ei ole elämää. Keksivät mitä mielikuvituksellisempia tarinoita että saavat keskustella omalla kieroutuneella tavallaan.


    • kosher88

      Tässäpä oli hyvä esimerkki miten saatanan pinnallisia suomalaiset naiset on. Ei hyvä jumala että menee kyllä kaikki usko naisiin kun näitä juttuja lukee.

    • huh huh

      Parempi, että lähdet läiskimään, miehesi ansaitsee paremman kumppanin. Mitä mihen tausta merkkaa, jos hän on kunnollinen ja hyvä isä. Ai anoppi kelpaa lapsenlikaksi ja piiaksi, muttei muuhun. Puhuppas miehellesi nämä ajatukset, toivottavasti hän jättää sinut ja vie lapset mennessään. Itse olen hienostoperheestä isäni oli eläkkeellejäämiseen saakka erään suuren konsernin johtaja ja olen käynyt kouluja, valitsin puolisoksi samoin alkoholiperheestä olevan miehen. Kunnioitan ja arvostan mieheni äitiä, joka siivoojan työllä hankki heille omistusasunnon, vaikka ei heilläkään ollut pyöriä ja suksia, mutta muut asiat oli ok. Itse olen saanut aina kaikki mitä halusin, mutta olen opettanut omille lapsille, ettei tavara tule muutan kuin säästämällä tai työtä tekemällä. Ota nyt ihmeessä se vieras mies ja ole toivottavasti hänen kanssa onnellinen, jos onni riippuu hyvästä suvusta. Häpeä että kehtaatkin tänne tuommoista soopaa kirjoittaa

      • Morjens!!!!

        Mikä siinä niin ku sinua mietityttää? Että muuttuuko miehesi yhtäkkiä alkoholistiksi ja ajaa teidät pellolle? Ei selviä, miksi se sinua mietityttää?
        Ihmettelin täysin samaa entisen avomieheni kanssa, joka kauhisteli aina minun kurjaa lapsuuttani ja aivan kuin olisi syyllistänyt siitä minua: Ei se lapsen vika ole!!!
        Tulin siihen johto päätökseen, että mies ei pysty rakastamaan/arvostamaan minua sellaisena kuin olen ja hitonmoinen tarve pönkittää vaan itseään, kun hänellä on kaikki niin hienosti mennyt.
        Sanoin morjens, Luojan kiitos ja nyt saan elää ihmisen kanssa, joka rakastaa ja arvostaa minua juuri sen vuoksi, mitä olen joutunut läpi käymään, joka on tehnyt minusta vahvan ihmisen.


    • YETSKA

      Se on kuule ihan normaalia, että nuoria naisia häiritsee monet, vielä jopa tätäkin asiaa mitättömämmät asiat :)

    • Rex Könggi

      Timantit syntyvät mustista hiilistä, jäänteestä. Sen jälkeen ne altistuvat vielä hionnalle, ennen kuin niistä tulee säihkyviä.

      Olet kyllä oikeassa kiinnittäessäsi huomiota perhetaustoihin. Yleensä niihin tulee kiinnittää huomiota seurusteluvaiheessa ja hyvä nyrkkisääntö on, että kannattaa SEURATA, miten perhetausta näkyy toisessa seurustelun aikana ja ottaa se huomioon, ettei mene vain rakastumisen huuman mukaan.

      Nyt kuitenkin olette jo naimisissa, joten miehesi on sinulle se oikea. Lisäksi perhetausta ei aiheuta näemmä negatiivista. Kannattaa myös huomata, että hyvin samoista lähtökohdista lähteneet laittavat sukset ristiin ja lusikat jakoon.

      Olet löytänyt poikkeuksen, joka vahvistaa säännön. Ole siitä poikkeuksesta äärimmäisen onnellinen koska olet erittäin onnekas nainen! Hyviä miehiä ei mainitsemassasi "nykysuomessa" synny edes hyvissä perheissä.

      Mitä tahansa ongelmia teillä voi ollakaan, puuttukaa niihin ennen niiden kasvamista. Rikkaruohot on paras repiä heti kun ne pistävät latvan ylös mullasta. Jokaisella parilla on eriäväisyyksiä - ihan sama mistä taustasta tulee.

      Et ole naimisissa suvun kanssa. vanhat tai uudet ihastukset voivat hämmentää ja laittaa ajattelemaan, mutta ne johtuvat vain siitä, että ihminen on olento, jolla on mielikuvitus. On aivan typerää miettiä, millaista jokin asia olisi. Käytä se energia tekemään teille ruusuisempi TÄMÄ PÄIVÄ (ei edes tulevaisuus).

      • peetiina

        Tämän kirjoitus kannattaa sun lukea kahdesti, eikä kymmenenkään kertaa haittaa tee. Mieti.


    • Päreen omistaja

      Kirjoittajan tekstistä tuli juurta jaksain selville mistä on kysymys. On kysymys ns. hyväosaisten vahvoista ennakkoluuloista vähempiosaisia kohtaan. Ei lapsuuden onni tai onnettomuus ole kiinni merkkivaatteista tai merkkileluista. Lapsuuteni ainut leikkikalu oli kattopäre, se toimitteli milloin laivan, milloin maansiirtoeuclidin virkaa. Kun nyt olet jo aikuinen ihminen ajattele lähimmäistäsi, miten loukkaavaa on mitätöidä toisen elinympäristö ja siitä saadut kokemukset. Huomaat, että omat vastoinkäymisesi (et ehkä , saanut samanlaisia punaisia perhotossuja kuin naapurin Liisa , vaan vihreät). Kasva aikuiseksi ja arvosta miestäsi siitä, että hänellä on ollut sisua ja selkärankaa kasvaa sinulle HIENOHELMA kelpaavalle tasolle. On tainnut mennä jo aikapäiviä ohitsesikin.

    • Hyvää yötä

      Niinpä, normaali Suomalainen tarina.

      Omat vanhemmatkin ovat jo alempaa kastia kun ne ei oo sivistyneitä, eivät aikanaan saaneet yhteiskunnalta ilmaista koulutusta, ja jälkikasvulla on noussu kolulutus ja titteli vesirajasta voimalla ylöspäin.

      Ja kas, puolisokin on muuttunut ei salonkikelpoiseksi kun ei sillä oo tiotteliä, ja sen vanhemmat ei yhtä "hienoja. Yäk.

      Hei haloo 99.9 % näistä korkean kolutuksen saaneista on ihan normaaleja työläiskuleja kun tekevät verokirjalla hommia.

      Ihan samalta se näyttää immeinen tittelillä tai ilman, samat tarpeet ja murheetkin.

      Jos tääkin prinsessa on nostettu kotona jalustalle ei ihme jos päässä pyörii moisia ajatuksia, toi liitto ei tu kauaa kestään, tää prinseesa heivaa rakkaan ukkonsa pihalle ja ottaa tilalle jonkun reppanan jonka arvo on kirjattu A-4 papruun.

    • pohjan akka

      Kahta ei voi valita - säätä ja sukua ! Olisit ylpeä siitä , että miehesi taustastaan huolimatta ei ole
      ajutunut samalle tielle kuin se perhe missä hän on kasvanut. Tiesithän sitäpaitsi tästä kun aloit
      yhteiselon hänen kanssaan. Se on koko paketti - ei voi valita miestä ilman hänen menneisyyttään.
      Lopeta turha haikailu olemattoman perään ja keskity nykyisen hyvän vaalimiseen.

    • ar'g

      Eihän aloittajalla oikeastaan ole mitään ongelmaa. Välit ovat ok, arki sujuu. En ymmärrä, mitä avautumista tuollaisessa tilanteessa olisi. Mutta yhden asian tahdon aloittajalle sanoa: Kertoo ihmisestä aika paljon, jos perhetausta saa miettimään parisuhteen toimivuutta - ihan kuin olisitte eri luokan jäseniä.

      Ei se, että ei ole ollut suksia tai luistimia tarkoita sitä, etteikö ihminen olisi kokonainen tai olisi vähemmän arvokas kuin rahakas ihastus. Itse asiassa on tullut tässä elämän kuluessa huomattua että ne, joilla ei penskana ole ollut tavaraa ja irtorahaa, osaavat tehdä järkeviä hankintoja ja useimmiten heillä on myös vähän sukanvarressa. Ns. rikkaasta perheestä kotoisin olevana en tajunnut tulevani vähemmälläkin toimeen ennen kuin duunariperheessä kasvanut mieheni sen opetti.

      Rikkaana pentuna minä olen jäänyt vaille äitiä, joka olisi halannut tai isää jonka olisi joskus nähnytkin. Sen sijaan miehelläni oli isä, joka kuljetti poikaansa töissä mukana. Olisin myös mieluummin saanut äidin, joka olisi ollut kotona laittamassa ruokaa ja jota olisi saanut halata ilman puvun rypistymisen pelkoa. Miestäni myöskään ei ojennettu selkäsaunoilla tai aresteilla, vaan puhumisella. Olisin antanut kaikki hienot joululahjat ja muut, jos olisin saanut kasvaa hänen perheessään.

      Minulla oli vähän samankaltainen tilanne, mutta entisen ihastuksen tavatessa sorruin vähän pahemmin. Onneksi huomasin, että ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella. Se ei oikeasti ole. Rahalla ei ole niin hirveästi väliä, kunhan vain on joku, jonka kanssa uuteen päivään herääminen tuntuu kivalta, ei haasteelta. Siitä ihastukseen sortumisesta sen verran, että siitä vain oppi, kuinka oma mies pussaa minulle sopivasti ja kuinka oman miehen kanssa voi istua vaikka tuntikausia sohvalla eikä tarvitse olla menossa baareihin jne. Joskus on opittava kantapään kautta ja voinkin tarjota neuvon, että älä lähde sen ihastuksen perään. Totuus on usein turhan kankea.

    • suomipoika -62

      tämä! Miehesi ei ole syyllinen perheongelmiinsa ja köyhään lapsuuteensa. Kuten sanoit osuvasti "tällaisesta pölykasasta voi löytyä tällainen timantti". Mitä vielä epäilet, häpeätkö häntä, sinulla itsellä taitaa olla itsetunto-ongelmia. Olisitko välttämättä rikkaamman kanssa onnellisempi? Sinullahan kuitenkin asiat on kunnossa nykyisen kanssa, ole siihen tyytyväinen vaan. Ei tuoho aidan takana ole vihreämpää, usko vaan.

    • Fiksumies47

      Meillä samanlaiset taustat, mutta toisinpäin. Usein ajattelee miltä tuntuisi jos olisi valinnut sivistyneemmän taustan omaavan kumppanin. Eipä se kuitenkaan kai vaihtamalla parane :)

      • vanha vihannes

        Sinulle ja perheellesi.Jos nyt hyvä suhde, se ei paremmaksi nykyisestä muutu...Ehkä päinvastoin!
        Tsemppiä teidän perheelle ja unelmoikaa siitä ,miten voitte toisianne kuunnella ja auttaa!


    • kaikki tai ei mitään

      Sulla on liian hyvä ja kiltti mies kun vieraita aattelet. Odotat hänen ratkeavan johonkin. Mikset kerro näitä juttuja ukollesi vaan täällä tilität. Oletko kertonu hänelle kuinka hyvä hän on ? Kyllä hänkin aattelee samoin, tunteee ehkä joskus olevansa huonompi. Sinun täytyy voimakkaana naisena nostaa hänet vertaiseksesi ja hiukka paremmaksikin, sillee että, hän luulee olevansa parempi. Silloin hän pitää Sua korokkeella ja maailman parhaimpana vaimona ja naisena.
      Pidä vaan kiinni.
      MUTTA , jos haikailet toisen perään tee ratkaisu TÄNÄÄN. Älä tuhlaa molempien elämää omiin fantasioihisi.

    • Kathy-54

      Elä tässä hetkessä, jos kerran asiat hyvin. Miehesi luultavasti itse on ihan tarpeeksi kärsinyt lapsuudestaan. Älä sinä nyt vuosien jälkeen tuommoisia juttuja murehdi. Ne ovat menneessä ajassa. Ja kyllä niitä vertailukohtia aina löytää. Ja jokin vikahan siinä nuoruuden ihastuksenkin suhteessa on ollut jos on erota täytynyt. Jos nyt asiat hyvin nauti siitä. Ei se ruoho aina kuitenkaan ole vihreempää aidan toisella puolella. Varsinkin kun kerroit, että miehesi on timantti.

    • huomannut2

      Mikä tässä nyt on ongelmana? Ei sinun miehesi voi omiin kotioloihinsa vaikuttaa. Eikä se ole hänen syynsä. Lähinnä viestiäsi lukiessa tuli mieleen, että sinua olisi alkanut vanha suola janottamaan.

    • Minä myös

      Sinuna miettisin mikä teidän...tai siis sinun oma motiivi on oll aparisuhteessa??
      Onko se tuulessa lepattavat lahkeet kun se oma valkohampainen, pellavapäinen hammaskirurgimies ajaa avobemarilla, niin että kaikki näkee, unohtamatta tietenkään kultaista..tai ainakin kullattua kelloa kimaltamaan auringossa??
      Kotonahan olisi tietysti arvoporsliini astiastot, joita olisi kiva kattaa pöytään kun ns ystäviä tulisi käymään??

      ..vai olisiko aika pysähtyä miettimään mikä vaikutus mahdollisesti juuri sinulla, eli rakkaudella sinua kohtaan ja antamallasi rakkaudella on ollut, että ihminen jonka elämän perusta on tuhottu jo paljon ennen elämän alkuakaan, kykenee venymään elämässään tuollaiseen saavutukseen, kuin hankkimaan normaali elämän kaikesta huolimatta???

      Itsellä on nyt elämässä se tilanne, että taloudellisesti menee hyvin eikä tarvitse laskea miten arkea pyörittää, mutta muistan kyllä valtavan hyvin senkin ajan kun näin ei ollut, vaan laskut piti katsoa kiireellisyys järjestykseen ja jättää aina osa maksamatta, Harrastuksia ei voinut olla, kun ei ollut varaa tankata autoa, jolla olisi päässyt liikenteeseen. (asuin taajaman ulkopuolella).
      Silloin elämässä oli kuitenkin vahva side parisuhteessa, joka on tuntunut heikentyvän rahan vaikutuksesta.

      Mielestäni suhteessanne on yhdessä koetun kautta niin valtavan tiukka side, jota ei kannattaisi heikentää sen takia, että joku muu on sattunut saamaan elämän alussa paremmat kortit käteensä. Lopputulosella luulisi olevan tärkeämpi merkitys, kuin sukujuurilla???? Jos ei, niin suosittelen kumppaniksi Wahlströmiä tai esim Hjallis Harkimoa.

    • Shamanita

      En oikein tajua, mikä sitten mättää...? Olet kiinnostunut ex-ihastuksestasi, koska miehesi kotitausta on huonompi kuin omasi... ?!?!?!
      Omat appivanhempani ovat alkoholisteja ja omillakin vanhemmillani omat ongelmansa, eikä se ole ikinä meidän elämäämme häirinnyt (emme ole tekemisissä nykyään oikeastaan kuin isäni kanssa, koska en halua lasteni näkevän juoppoja ja mielisairaita isovanhempiaan jotka olisivat heille oikeasti vaaraksi ja äitini ei halua olla kanssamme tekemisissä. Ohimennen joskus mieheni vanhempien kanssa juttelemme kun kylillä törmätään). Omaa perhe-elämäämme, parisuhdettamme tai vanhemmuuttamme se ei ole haitannut, enkä todellakaan ala haikailla exieni perään koska mieheni vanhemmat juovat ja miehelläni on ollut hankala lapsuus...!!! Joten jos miestä haluat vaihtaa niin etsi parempi tekosyy... ;)

    • KTM vuosimallia !997

      Uskomatonta, että joku viitsii tuollaista edes kirjoittaa. Eiköhän se miehesi "huono tausta" ole jo teidän seurustellessa tullut selväksi? Miksi sitten enään jatkaa, jos sitä noin suunnattomasti häpeät? Ei ole tainnut olla silloin itselläsikään kauheasti valinnan varaa......

      Ja tuosta koulutuksesta. Ei se korkeasti koulutettu ole yhtään sen parempi, kuin ammattikoulussa käynytkään. Viisaasti valittu, kun on ammattikouluun mennyt ja suurilta opintolainoilta välttynyt.Tiedän monta ihmistä, joka on mennyt suoraan peruskoulusta ammattikouluun ja nyt tienaa mininkertaisesti yliopisto- ja korkeakouluopiskelija tuttaviini verrattuna. Ja tänä päivänä ammattimiehet- ja naiset ovat katoava laji ja voivat pyytää palveluksistaan suunnattomia summia.

      Joten, jos olet noin nirppanokka, niin vaihda. Miehesi ainsaitsee huomattavasti paremman naisen itselleen.

      • joskus näinkin

        En väitä että "mukulakivi kasvatus" olisi sallittua tai terveellistä lapsille, haluan vaan muistuttaa että elämässä voi tapahtua vielä hirveämpiä asioita josta voi selvitä ja (niin kornilta kuin se kuullostaakin) jopa "vahvistua". Itse erosin muutama vuosi sitten miehestä jonka kotitausta oli turvallinen ja hyvä, itseasiassa niin hyvä ettei hän ollut koskaan joutunut kokemaan juuri minkäänlaisia vastoinkäymisiä. Hänelle avioliiton vastoinkäymiset olivat liikaa, tavallaan hän päätti heti että niistä ei voi selvitä, sen jälkeen lopputulos oli tietysti selvä. Itse olen kokenut monin tavoin "epäkelpojen" kotiolojen, vahvistaneen minua, niin että luovuttaminen sana kuuluu sanavarstooni vasta hemmetin monien epäonnistuneiden yritysten jälkeen. Asiota voi siis ajatella toisinkin päin.


      • lähihoitaja..

        mieltä, kaikkia meitä tarvitaan, työnantajia ja tekijöitä, siivoojasta ylempään johtajaan, se on pääasia että tulee työllään toimeen ja tekee rehellistä työtä.
        Ihmistä ei pidä arvostaa arvon tai ammatin perusteella, vaan ihmisenä omana persoonanaan.


    • eunukki munaton

      Olette kuitenki aika tasavahvoista perheistä, mutta totuus on, että ei pidä sekaantua erillaisiin sosiallluokkiin! Siitä ei oo ku harmia. Oma sukunimi kannattaa ainakin pitää! Sitä voi vielä tarvita!

    • Kaikkenmoissii

      vaan puhu kenellekkään ääneen että olet noin pönttö päästäsi. Jos se timanttisi saa siitä pinintäkään vihjettä niin et tule näkemään hänestä edes perseläven varjoa ovenkarmien sisäpuolella kun hän on jo karannut maisemaan.
      Tuntuisi sille että sun kannataa alkaa pikkuhiljaa tutustumaan myös itseesi ja peilin kanssa. Rakkautta on, tulette hyvin toimeen ja mies on isänäkin hyvä, mitä ihminen tarvitsee muuta??
      Salapanon puute vai mikä sinut pisti kirjoittamaan, muuta ei säälittävästä provostasi irti ota.

    • Höhlä

      olet lievästi säälittävä. Sinulla on ongelma jota ei ole kuin mielikuvituksessasi.

    • Niin just..

      "..Mun mies on aikoinaan menestynyt aika hyvin peruskoulussa, mutta silti hän käynyt lyhyimmän mahdollisen ammattiin johtavan koulutuksen, josta ei ole alun alkaen juuri edes pitänyt. Rahapulassa ei ollut oikein muita vaihtoehtoja. Myöhemmin hän on kyllä kouluttautunut lisää omien säästöjensä turvin.."

      eli kun käy pelkän ammattikoulun niin kuuluu alempaa kastiin vai?

      "..Tapasin viikonloppuna sattumalta entisen ihastukseni, joka on eronnut, ja aloin huomaamattani miettiä, miten erilaista elämä voisikaan olla hänen kanssa. Toivon asiallisia vastauksia. :).."

      Tuo ei ansaitse edes kommenttia, sen kummepaa kuin että hae se "kaivattu elämä" ja jätä nykyisesi ettei hänen tarvitse olla kenenkään ihmisen kanssa joka haikailee muiden perään, huh huh..

      "..Niin, perheestään huolimatta mieheni on tosi ihana ja hyvä mies ja isä. Tuntuu aika uskomattomalta, miten sellaisesta pölykasasta voi löytyä tuollainen timantti. :).."

      Tuo on ihan ristiriidassa muiden juttujesi kanssa, toivon vain että miehesi löytää oikean ja rakastavan naisen rinnalleen, joka ei kyylää "perhetaustoja" ja mitä sillä on ylipäätänsä väliä jos on kunnollinen mies, no sulle varmaan kun ei ole aatelistoa niinkuin sinä!

      Itse olen miehesi kaltaisesta perheestä ja olen elämässäni päässyt pitkällä vaikka olenkin pelkkä duunari.

    • Näin on elämä

      ..valitse kaltaisesi mies.

      Ettei tarvitse myöhemmin katua.

      • vcvbn

        Tuo jos valitsee samanlaisen miehen, niin ongelmat alkavat välittömästi.


    • Monia tarinoita

      Noi asiat ei periaatteessa "tällä hetkellä merkitse mitään", mutta siinä on perää kun sanotaan että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sinä olet tottunut suht "normaaliin menoon", ja se saattaa tuntua hassulta sinusta että miehesi on joutunut käymään lävitse tuollaisia asioita, vaikka tiedät sen, mutta uskon että ihmetyksesi on osittain tiedostamatonta. Ihmisen ensimmäiset vuodet kuitenkin määrää pitkälti, miten hän elämään kasvaa ja suhtautuu. Herkemmällä ihmisellä olis voinut mennä pasmat jo tuosta sekaisin.

      Suomi on aika murheellisesti täynnä tollasia viinaankin liittyviä tarinoita, alkoholismi kierretään tai siitä ei puhuta tai sitä ei myönnetä ongelmaksi. Mutta se on totta, että varakkaistakin perheistä voi tulla sellasia yksilöitä, jotka sitten vanhempien hyvinvoinnin siivellä luulevat että voivat juoda & narkata välittämättä mihin tähtäävät vanhempana luottaen että: ei mun mitään tarvitse tehdä kun vanhemmat seisovat kaiken takana. Tämä johtaa perheen sisäiseen pahoinvointiin herkästi.

      Mut ehkä ei kannata miettiä liikaa tuota entistä heilaa, olen kyllä huomannut että "aika kultaa muistot" ja jos käväisee vanhassa niin samaa se suunnilleen on ja muistaa ettei se ehkä niin ruusuista ole. Oma arki saattaa näyttää joskus tylsältä ja ajatus saattaa käydä siinä "millaista ennen vanhaan on ollut ja millaista voisi olla".

      Uskon et miehesi on hyvä saada puhua menneestä ja ehkä mahdollisesti jopa vieraalle, jotta ei suakaan liikaa kuormittaisi/lapsia sitten kun he alkavat ymmärtämään enemmän maailmanmenosta.

    • Kypsynyt vihannes

      - Vaan ymmärrykseni ei kykene eroittamaan ns.luokka-eroa...On vain ongelmia miehesi vanhemmilla enemmän, kuin sinun perheelläsi.
      Enkä usko että luokka-ero on kaikkein eroittavin tekijä, koska niitä en näe suhteessanne. Älä anna viettelysten haitata omaa hyvää ja toimivaa suhdetta.
      Nuoruudestasi on piirtynyt hetkiä , joita olette viettäneet yhdessä, vaan se onni ei takaa sopivuuttanne keskenään. Hänellä nyt ero käsissä. Etkö pelkää, että itsellesi käy samoin ,kun muutaman hetken asustelette samaa taloutta. Sanoisin, että ruoho on vihreää aidan toisella puolen, vaan se ei onnea takaa.
      Päinvastoin kannusta nykyistä miestäsi, ja jos tukesi riittää hänen koulutukseen, niin tee se. Teillä hieno tulevaisuus.- Ja toisaalta kirjasta saatu sivistys on tosin pinnallista. Se on jokaisella jo syntymästä saatu, ja
      eikö kerro jotain, kuinka elämänkumppanisi avuliaasti on isäänsä kuskannut,tosin laittomin konsten, mutta ehkä pelastanut monesta muusta tilanteesta. Isä on aina isä, oli se sitten juoppo tai koulutettu.
      Toivon teille hyviä hetkiä elämäänne

    • onnea teille

      esim. tuo millaista olisi sen ja sen kanssa ollut, mutta jos miehes kerran on hyvä niin et kai voi tosissas miettiä sen jättämistä ja eroa. Ja jos teillä on lapsia, nehän tilanteesta saattaisi hirveästi kärsiä. Mutta tuollaiset ihmiset tuollaista oloista ovat kyllä enemmän poikkeus kuin sääntö. Tuli vaan sellainen mieleen tuosta ajamisjutusta, että käyttäytyykö miehes kuitenkin säännösten mukaisesti liikenteessä? Eli ei räikeitä ylinopeuksia jne.

    • ns.järki

      olet ihan idiootti

    • pärnänen ite

      Tollasella ongelmalla Pärnasen korjaamolle,molle,molle,molleppa ,,,,,

    • Kun ei ole kauhalla

      noin hyvää miestä. Katsoppa peiliin ja katso kuinka itserakas ihminen siellä sinua katsoo! Miehesi parasta ajatellen, lähde nopeasti sen entisen ihastuksen perään!

    • Kirsianita10

      Etköhän sinä ole ollut selvillä alunalkaenkin hänen taustastaan.Mitä hän ensinnä taustalleen mahtaa.Ei yhtään mitään!!
      Eivät kaikki synny kultalusikka suussa,ikävä kyllä.Mielestäni sinä käytät miehesi taustaa uskomattoman törkeällä tavalla hyödyksesi haikailessasi vieraan miehen perään.Tuskin se sinun kanssasi yhtään kummemmin onnistuisi yhteiselo kuin edellisenkään kanssa.Ethän voi tietää millainen tästä entisestä ihastuksestasi on tullut.Voihan hän olla vaikka kaappijuoppo.Ei se ole aina kiinni taustasta millaiseksi se elämä loppujenlopuksi menee.
      Neuvoisin olla haikailematta menneiden perään.Sinulla on kuitenkin kaikki hyvin.Hyvä mies ja lapsille isä.Isää kun ei voi kukaan muu korvata.
      Kaikesta huolimatta onnea päätöksen teossasi.
      Elämän siipirikot ry / Kirsi Karttunen

    • mmmm.

      Kummanko sä meinasitkaan naida miehen vai miehen vanhemmat jos mies on itse asiallinen mitä merkitystä hänen vanhemmillaan on asian kanssa paitsi jos mies roikkuu mamman tississä ja siinä tapauksessa mä kehotan jättään koko miehen HETI!! Jos tunnet että et ole miehesi ensimmäinen nainen niin silloin sinä saat varautua siihen että mies kysyy joka asiassa mielipidettä äidiltään eikä sinun mielipiteellä olekkaan mitään merkitystä.

    • pohtija123

      Häpeä on vaikea asia. Helposti häpeää toista, vaikka 'se jokin' onkin omassa itsessä. Ehkä itselläsi on jokin asia, joka hävettää. Silloin sitä helposti siirtää ulkopuolelleen. Suomessa asuu häpeän kulttuuri. Häpeämättömyys on asia erikseen, mutta usein sitä häpeää asioita, joille ei voi mitään. Ja niitä oikeita, moraalisesti merkityksellisiä, asioita ei tajua loukkaavansa niin, että sietäisikin hävetä. Esim. tuo kirjoituksesi ilmensi sellaisen piirteen, että onko moraalisesti hyväksyttävää arvottaa ihmisiä heidän kotitaustansa vuoksi, eihän sille kukaan mitään voi, millaiseen perheeseen syntyy.

      Mieti niitä syitä, miksi alun perin ihastuit mieheesi. Onko aika tehnyt niistä ominaisuuksista jotenkin vähempimerkityksellisiä?

      Ehkä itse haluaisit saada jotain hyvää sieltä miehesi puolelta, mutta sitä ei voine odottaa. Kannattaa kuitenkin tiedostaa omat motiivinsa ja tunteensa, niille ei ehkä kannata hakea syytä ulkopuolelta.

    • Kaikkea nähnyt

      Sinulla on timantti kotona, mutta itse olet nyt aivan jotain muuta! Miehesi on perhetaustastaan huolimatta kouluttanut itsensä, on hyvä isä ja mies, sinä taas perhetaustastasi huolimatta mietit tuollaista asiaa. Ainakaan se hieno perhetaustasi ei ole sinua sivistänyt, etkä osaa arvostaa mitä olet saanut. Nyt suukku kiinni, ole järkevä nainen ja lopeta heti tuollaiset ajatukset. Minä olen 2 miestä ottanut hyvästä perheestä ja molemmat olivat isänä ja aviomiehenä paskoja kun olivat kaikki saaneet tarjottimella. Olen sen ikäinen nainen (55v.) että uskallan sanoa että parempaa et enää saisi. Ole kiitollinen ja pysy miehesi rinnalla.

    • kommentoijax

      eiköhän kuitenkin sinun ja miehesi suhde ole se tärkein, ei niinkään se että minkälaisista taustoista tulette. niin kuin itse sanoit niin miehesi on kunnollinen mies ja hyvä isä. ei hän itse taustoilleen mitään voi etkä voi sinäkään. keskittyisit perheeseesi ja onneesi etkä kaivelemaan hänen taustojaan ja mennesyyttään joita ei kukaan voi muuttaa
      et voi tietää millainen suhde sinulla olisi entisen ihastuksesi kanssa, voi olla että suhteesi häneen ei toimisi vaikka olettekin samanlaisista taustoista.

    • essi123

      Mikä luuseri, siis sinä ja tämä on mielestäni aivan asiallinen vastaus.

    • argh.

      Itsellä vähän samanlainen tilanne.

      Minä olen ns hyvästä perheestä, ja poikaystäväni vähän "alemmasta kastista", hänen isänsä aikoinaan joi ja käytti huumeita aina siihen saakka että kuoli siihen ollessaan reilu 30v. Hän oli myös erittäin väkivaltainen ja poikaystäväni ja hänen äitinsä olivat monta kertaa tämän vuoksi päästä hengestään. Poikaystäväni äiti ei voi pahoinpitelyiden vuoksi esim. saada lapsia. Poikaystäväni äidillä oli useita miessuhteita ja jotenkin hän aina ajautui väkivaltaisten alkoholistimiesten kanssa naimisiin (useita kertoja siis), ja myös ne ovat jättäneet ankarat arvet poikaystävääni. Nyt hänellä on mies (olleet yhdessä 6vuotta) jonka kanssa hän itsekin aloitti ryyppäämisen, aina siihen asti kun maksa rupesi sanomaan sopimustaan irti.

      En voi sietää poikaystäväni vanhempia, mutta joten kuten hammasta purren tulen heidän kanssa toimeen. Kaikin mahdollisin tavoin kuitenkin aina pyrin välttämään heidän kohtaamisensa. En yksinkertaisesti JAKSA kuunnella anopin tekeleeni ainaista valitusta; Hän ei käy töissä ja valittaa alinomaan kun pitää niin kiirettä (tavallisten kotiaskareiden kanssa, kuten ruoan teko/siivoaminen/kukkien istuttaminen, jotka itsekin hoidan opiskelun ohessa valittamatta!) tai kun ei ole rahaa,
      Ärsyttää, kun hän poikaystävältäni ruikuttaa rahaa "lääkkeisiin", milloin mihinkin ja mihin lie rahat oikeasti menevät. Velkaa hänelle on kertynyt useita kymmeniä tuhansia. (Ja tottakai poikaystäväni lainaa, koska kokee jotenkin olevansa ikuisessa anteeksipyynnön velassa nuoruutensa hurjasteluiden vuoksi). Nuoruudessaan hän siis oli pahoin masentunut ja meinasi jo silloin ajautua alkoholistiksi, yläasteiästä lähtien ajeli autolla yleisillä teillä ja on kolmesti kärähtänyt ratista (nämä kolme kertaa ovat vain murto-osia siitä kuinka paljon hän tällaista harrasti).

      Lisäksi minua NIIIIIIIIIN paljon ärsyttää tämä tekele, koska hän aina paapoo poikaansa, joka on kuitenkin jo aikuinen mies! Hän pyytää tätä töiden jälkeen "kotiin" syömään, ja kyselee mitä tämä haluaa syödä silloin tällöin ja tuolloin. Töihin hän tekee valmiit eväät, ja raahaa selkä vääränä ruokaa muutenkin. Milloin hän oikein ymmärtää että pikkupojasta on tullut aikuinen mies, joka ei enää ole äidin helmoissa kiinni?!

      Poikaystäväni ei kehtaa sanoa äidilleen tämän olevan jo häiritsevää, koska pelkää loukkaavansa häntä.
      Yhtään sääliä sille akalle ei heru, oli tämä kokenut miten pahoja tahansa.



      Ehkä pointtina ei nyt ollutkaan se että poikaystävän taustat häiritsevät, vaan lähinnä tuo anoppi :DD Mutta kuitenkin.

    • Tekosyy....

      Tapasit exäsi ja samantien aloit miettiä millaista olisi olla hänen kanssaan. Olet jo ollut nykyisen kanssa 5 vuotta, kas kummaa kun hänen taustansa tuli nyt vasta mieleen.

    • ootkos prinsessa?

      Kokeekohan Ruotsin Prinsessakin saman kohtalon kuin sinä.
      Itse on sentään kuninkaan tytär ja poikaystävä vain tavallinen hurri. Ja naimisiin ollaan menossa.

      • looooooopppppp

        ei voi olla totta, että tavallisen duunariperheen lasta häiritsee "taustojen erilaisuus". huh, olet käytännössä samaa sosiaaliluokkaa itse:) ehkä sävyero olemassa. ehkäpä sua hävettää oma taustasi ja miehen tausta ei nosta sua haluamallesi tasolle.
        onneksi mun miestä ei häiritse mun perhetausta, joka ei myöskään ole kovinkaan kehuttava. hän rakastaa mua, vaikka onkin itse paremmista oloista lähtöisin ja myöskin ns. korkeaa tasoa ammatillisesti ja taloudellisesti. taustani on mulle vaikea asia, ja mieheni hieno ja hyväksyvä suhtautuminen siihen on ollut erittäin tärkeää.


    • Nuoruus on kovaa

      Olen köyhästä perheestä pienestä kaupungista. Isä kuoli taaturmaisesti kun olin 5v ja äiti huolehti sitten yksinhuoltajana meistä kolmesta lapsesta joista olin nuorin. Elämä oli puutteellista nykypäivän vinkkelistä. Kaikki vähänkin arvokkaampi urheiluväline tms. ostettiin käytettynä ja kun olin pahnan pohjimmainen niin minulle jäi aina se kaikkien jo käyttämä resuinen pesäpalloräpylä tms. Minullakaan ei ollut ikinä uutta pyörää ennenkuin kesätienesteillä sen itselleni ostin.

      Seurustelin lukion viimeisillä luokilla rikkaasta perheestä olevan tytön kanssa, oltiin kuin paita ja peppu ja meillä oli yhteisiä tulevaisuuden suunnitelmia kunnes tytön isä otti minut puhutteluunsa ja ilmoitti kategorisesti, että ei ikinä tule sallimaan tyttärelleen minun kaltaista köyhää jonka kanssa tytärkin joutuisi köyhyyttä kärsimään. Yritimme vielä tuonkin jälkeen seurustella mutta tytär oli kuuliainen isälleen ja armeijaan lähtöni kynnyksellä "lemppasi" minut. Näin hänet sitten kaukaa kotilomallani seuraavana kesänä rikkaan pojan auton kyydissä ja kuulin, että oli tämän pojan kanssa mennyt kihloihin.

      Armeijan jälkeen ryhdyin opiskelemaan kaupallisia aineita, tapasin mukavan tytön johon rakastuin ja meistä muutamassa vuodessa kehittyi nelihenkinen perhe. Perustin maahantuontiyrityksen, laajensin sitä ja vielä kerran laajensin kunnes myin sen isommalle toimijalle joka halusi kasvattaa markkinaosuuttaan maksoi mitä maksoi ja tottavie pistin tämän yrityksen maksamaan.

      Ostin osuuden eräästä kasvualueella olevasta yrityksestä ja vanhojen verkostojen avulla sain yrityksen kukoistamaan, lunastin muiden osuuden itselleni ja kun parin laajennuksen jälkeen myin yrityksen sain siihen sijoittamani rahat muutamasatakertaisesti takaisin. Tämä yritys josta osuuden ostin oli sattumoisin x-tyttöystäväni perheen perikunnan omistuksessa, tämä minulle "lemput" antanut isäukko oli kuollut.

      Tämän jälkeen olen ollut vain satunnaisissa konsultointitehtävissä sekä muutaman yrityksen johtokunnissa.

      Nyt olemme perheemme kanssa asemassa jossa työnteko ei ole enää se tärkein asia. Asumme vaimoni kanssa talvisin etelä-Ranskassa ja kesäisin suomessa. Molemmat lapset ovat omillaan omissa ammateissaan joskin kummallekkin on riittänyt aineellista tukea runsain mitoin.

      Tapasin x-tyttöystäväni pk-seudulla eräässä tilaisuudessa. Olin toki kuullut hänestä aiemmin. Kuulin hänen eronneen, menneen naimisiin ja taas eronneen. Lapsia hänelle ei ollut sinunaantunut. Hänestä ja koko habituksestaan näki, että alkoholi oli näytellyt tärkeää osaa elämästään ja kun hän tuli vaihtamaan muutaman sanan kanssani ennen puhe-esitystäni, näin hänen katselevan arvostavalla katseella hoikkaa ja kaunista vaimoani. Minulle hän sanoi vain ohimennen myöhemmin samassa tilaisuudessa, että "isällään olisi saanut olla kristallipallo".

      Se, että lapsella ei ole uutta polkupyörää ei ole lainkaan merkityksellistä. Perhe ja perheen antama tuki on merkityksellistä.

    • Siis tä?

      Ai kauhia ko sull on vaikkeet. Saas nähä mistä sitten kitiset kun oikeet ongelmat tulee silmille. Miehen tausta ei ilmeisesti ollut selvä kun aloit vaimokseen? Ei mullakaan oo vaimo kuwaitin öljysukua mutta akan vakanssin se kyllä taustastaan huolimatta hoitaa ihan hienosti, eikö ookkin ihmeellistä?
      Oli niiiiiiin mauton provo, että pakko oli reagoida, noin tyhmää tuskin onkaan kuin ap!

    • mieti vähän..

      vanha suola janottaa.

    • hepuli,,,,,,,,

      nyt halutaan lähteä vieraisiin ja jokin syy täytyy keksiä....siispä miehen lapsuuden kotiolot...kelpaa...ai että inhottaa tuollaiset ..jotka..pitäävät itseeän jotenkin parempina...tuo anoppi juttu oli ..outo..kelpaa lapsenlikaksi...tekee mieli...mennä vieraisiin se on tän jutun pointti...nää jutut tunnetaan ...eikö näin ole...perimmäinen syy...tähän kirjoitukseen..pakko kirjoittaa suoraan kun ihmiset ..teeskenteelee ja on muka jotenkin onnettomia... ..toivon että miehesi löytää arvostavan kumppanin joka ei haihattele ex...perään..oikeesti halusitko sanoa tällä että vanha ihastus viehättää...ja menojalkaa vipattaa..kerro miehellesi...tuo juttu...mitä se hyödyttää täällä avautua...

    • Metsä puulta...

      Ongelma on entisen ihastuksen uudelleen syttyminen eikä miehen perhetausta. Syytä mahdolliseen eroon pitää nyt tikulla kaivaa, että olisi hyvä syy lähteä ja mennä vanhan ihastuksen syliin. Näin se käy.

    • Saariston mies

      En yhtään ihmettele että naiset ja yleensä kaikki tuttavanikin ihmettelevät että miksi tuollaisen vanhemman lapsista voi tulla hyvinkin menestyviä ja melko lailla pidettyjä. Syy on yksinkertaisesti se että kun ei ole juuri mitään, lapsista tulee itsenäisiä ja hyvin pärjääviä. Kaikki joutuu tekemään itse kun ei kerta kaikkiaan ole lapsena varaa oikein mihinkään.
      Minun isäni ei sentään ollut juoppo vaan erittäin pihi ja liki koko kylälle erittäin ilkeä kun oli ennen sellainen johtaja jolla oli rahaa vaikka kuinka mutta siitä ei minulle ja kahdelle siskolleni juuri mitään koskaan herunut. Leluja ei koskaan ollut ja polkupyöränkin joutui itse rakentamaan romuista ja kun saaristossa ollaan, tosin silloin rannikolla mantereen puolella niin veneetkin oli lapsena sellaisia vanhoja puurotiskoja että hyvä että pinnalla pysyi. Tällaisella sitä sitten mentiin kouluunkin kun vettä pitkin ei olisi muutoin päässyt kuin uimalla. Ei ollut mitään pelastusliivejä eikä veneessä moottoria vaan venettä joutui soutamaan puolilahoilla airoilla ja äyskärikin oli vanhasta muovikanisterista tehty.
      Lapsena sai sentään rahaa kun jaksoi kerätä pulloja ja kauppaan vietiin milloin kalaa, sieniä, omenoita, marjoja ja mitä kulloinkin sattui jostain löytämään. Vaatteetkin oli yleensä jotain halpasellaisia joten aika paljon vaatteita tehtiin myös itse. Mikään ei lapsena helpolla tullut ennenkuin pääsi kansa-ja kansalaiskoulusta pois ja töihin. Töihinkin laivaan menin ulkomaille asti jo 15-vuotiaana ja muuta koulua en sitten käynyt kuin merimiesammattikoulun ja tässä välissä suoritin myös kuorma-autokortinkin jonka itse maksoin.
      Tätä on ihmetellyt koko lähitienoo että miten ihmeellä meistä lapsista ei tullut jotain sulkeutuneita mollamaijoja vaan siskotkin lukivat lopulta ylioppilaaksi asti ja ovat kyllä pärjänneet elämässä varsin hyvin. Heidän molempien miehet ovat kuunnelleet kauhuissaan siskojeni kertomuksia lapsuudesta ja sama on toistunut myöskin minun naisystävieni kohdalla. He eivät voi yksinkertaisesti käsittää että millainen lapsuus jollakin voi olla ja silti olemme keskivertoa aktiivisempia vähän joka asiassa. Ollaan kyllä kasvettu että muutoin ei elämässä pärjää jos ei itse osata vaatia maailmalta kunnollista tervettä elämää.
      Meidän oli lapsena siis pakko mutta kun ajattelee näitä nykyajan lapsia joilla on kaikkea. He vasta ovat sellaisia että ovat tottuneet että kaikki on valmista ja he eivät edes tiedä miten tätä nyky-yhteiskuntaa on aikanaan kovalla vaivalla huonoista lähtökohdista aikanaan rakennettu. Ja juuri me ollaan oltu niitä miltei huutolaispojan asemassa joita toiset yrittivät koulussa jopa kiusata että mitäs köyhimys. Arvatkaas että sisuunnuttako tuo? Voin sanoa että varmasti. Ja hyvin, paremmin ollaan pärjätty.

    • "äsh"+

      Eikö olekin ikävää kun kaikki on noin hyvin !!!!!!!!!!!
      Ei mitään oikeaa murehtimista - jostainhan sitä pitää sitten saada.-(

      • TjTj

        Olet korkeammin koulutettu, mutta saatko parempaa palkkaa kuin miehesi? Usein vähemmän kouluja käynyt mies tienaa enemmän kuin korkeasti koulutettu vaimonsa.


    • taitaa olla

      siinä että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen. olet retkahtanut exään ja nyt etsit vikoja miehestäsi ja aikaa myöten riitelette asiasta ja sitten tulee ero....joten mieti jos miehesi on hyvä mies niin lopeta typeryydet...

    • peetiina

      Et voi mitään muuta, kuin ajatella, mitä sinä itse haluat? Jos haluat kulkea pölykasasta nousseen Timantin kanssa, niin kulje. Ei ole helppoa nousta ja erottua juuristaan, olla erilainen ja pyrkiä jotain muuta kohden, mistä tulee. Se vaatii paljon. Taustat vaikuttaa, mutta enemmän vaikuttaa se, mitä sinä haluat, mitä miehesi haluaa, mitä te haluatte. Tämä on teidän elämää. Tehkää siitä Timanttia lapsillenne ja toisillenne. Jossain hetkessä tulevassa pystytte puhumaan kaikesta menneestä toisella lailla kuin nyt, silloin, kun oma yhteinen elämänne on juurtunut ja kantaa :-) Toivon teille kaikkea hyvää. Asioita pitää pohtia, mutta Timantti on harvinaisuus.

    • eleonoora50

      Miksi tosiaan kirjoittelet tänne. Eihän miehesi ole voinut valita vanhempiaan eikä ole mitenkään syyllinen siihen, miten puutteellisesti hän on joutunut lapsuutensa elämään. Se, ettei hänellä ole ollut kaikenlaisia urheiluvälineitä, ei tee hänestä yhtään huonompaa ihmistä. Samoin kun mahdollisesti nälissään eläminen. Luulisin ja toivoisin sinulta löytyvän myötätuntoa ja ymmärrystä, jos muuten hän kohtelee sinua ja lapsia asiallisesti. Ei raha ja se, että saa kaiken mahdollisen lapsena helposti tee ihmisestä sen parempaa. Loppupelissä hienoin ihminen on sellainen, joka osaa olla onnellinen elämän pienistä asioista. Vaikka sinä olisit saanut lapsena vaikka kuun taivaalta, ei see sinusta parempaa ihmistä. Mieluummin olisin köyhä ja minulla olisi kuitenkin rakastavia ihmisiä kuin että rikas ja vailla sydänystäviä. Siinnäpä sinulle miettimistä. Ja sitä paitsi, voihan olla, että miehesi isä on painostanut poikansa ajamaan autoa alaikäisenä. Tilanne voi olla niin, että aikuisen vallankäyttö on ollut hänen lapsuudessaan niin voimakasta ihan pienestä pitäen, ettei lapsella ole muuta mahdollisuutta kuin alistua aikuisen tahtoon. Katsohan nyt peiliin kuka sieltä katsoo, onko sinulla pokkaa kestää lastesi suru, jos tuollaisen asian takia hajotat perheesi.

    • hande-56

      Ei sitä voi heti käydä tuomitsemaan siitä minkälaiset on jokaisen vanhemmat,sitä kun ei vanhempiaan voi valita ystävät kyllä voi. Kyllähän ne monella kotiolot on niinkuin sinulla näkyy hyvät,niinsanotusti itsestään selvyytenä saanut kaikki. Sehän on hyvä,mukava nähdä että silmäsi ovat avautuneet näkemään että huolimatta jonkun lähtöhodista asita voivat muutua ja toisella on halu muutua omista lähökodistaan huolimatta.Minusta se osoitaa että jos on halua ja kykyä aiohin voi vaikuttaa.
      No ainahan sitä voi käydä entisten kanssa olemistaan mietimään,ja kannattaa tosisaan miettiä.
      Toisinaan se kuitenkin on vain takaisinpäin menoa sanotaan että taantuma tapahtuisi.

    • Kohkaus seis ja kasv

      Siis sulla on ihana timantti ja jotain vanhoja vielä kohkaat.
      No anna sä sitä mitä sä olet saanut ja ole kiitollinen että sulla on ollut hyvin asiat.
      On se sitten kumma kun asiat on hyvin niin väkisin pitää alkaa kohkata jonkun vanhan ihastuksen perään.

      Siis mikään ei riitä. Ei meistä kukaan ihan täydellinen ole. Ja jos on saanut onnellisen lapsuuden niin oikeuttaako se ylenkatsomaan niitä jotka sitä ei ole saaneet. Eikö pikemminkin jakamaan sitä hyvää mistä on osallinen?

      • Merjavaan

        kun täällä monet haukkuvat aloittajaa blondiksi ja kapeakatseiseksi. Tuntuu, että täällä tahdotaan lukea tekstiä niin kuin piru raamattua ja tulkita niitä omien ennakkoluulojen ja asenteiden mukaan.
        Aloittaja ei sanonut häpeävänsä miestään vaan rakastavansa ja kunnioittavansa häntä juuri omana itsenään taustastaan huolimatta. Aloittaja ei myöskään kohkannut vanhan sussunsa perään. Me kaikki joskus pohdimme valintojamme - ei välttämättä siksi, että olisimme tyytymättömiä nykyiseen tilanteeseemme. Alkoholisti-isän lapsena voisin yhtälailla pohtia jonkun vanhan sussuni kohdatessani, miten olisi käynyt, jos en olisi nykyistä miestäni kohdannut. Elän nyt hänen kanssaan normaalia hyvää perhe-elämää.
        Aloittajan tarkoittama pointti suksista ja luistimista oli vain yksi asia mikä noussut esiin erona lapsuudesta. Ei hänkään varmasti tarkoittanut sitä niin, että lapsena olisi ollut tärkein asia omistaa ne sukset.


    • oiu876rtydcgh

      Ei se ole pölykasa, vaan murheellisten tarinoiden ja tosielämän summa. Ei heistä kukaan ole pölyä eikä roskaa, vaan ihmisiä. Se on miehesi synnyttänyt äiti, hänen kanssaan kasvaneet sisarukset ja se kuollut juoppo, on silti hänen kuollut isänsä.
      Miehesi on ollut vahvin, hän on selvinnyt, muut eivät. On hienoa, että osaat arvostaa häntä. Tämä on tätä, hieno kertomus, miten hyvinvoivat ihmiset eivät elä todellisuudessa eivätkä tiedä, millainen maa Suomi oikeasti saattaa olla. Ei tuossakaan vielä ole kaikki eikä lähelläkään pahinta. Ja siis, syytti kuka ketä tahansa (omahan on vikansa, jos itse tuhoaa elämänsä: montako kertaa se on kuultu? Kuinka paljon helpompaa se on, kun olla myötätuntoinen?), köyhyys, syrjäytyminen, työttömyys ja väkivalta ja sitä kautta päihteet ja muu sellainen tuhoaa. Kukaan ei halua myöntää työttömyyden todellista tuhoa, halutaan vain syyttää "sosiaalipummeja" helposta elämästä. Niitä todellisia pummeja on muutama prosentti, muut tuhoutuvat turhautuessaan ja masentuessaan toivottomuuteen. Siinä pitää olla vahva.

      Vahva pitää olla lapsenkin, vaikka miten olisimme aikuisina vastuussa, voi lähtökohdat olla kertakaikkisesti niin huonot, ettei juurikaan ole eväitä selvitä. Ei myötätuntoakaan ole välttämättä, jos sitä ei opi. Ei ne kaikki asiat kuin taikaiskusta unohdu ja korjaannu kun ikää tulee 18 vuotta täyteen. Ei ole eväitä, jos ei ole ruokaa. Jotkut osaavat hankkia itse, he ovat fiksuja, mutta kaikki eivät osaa.
      Puhumattakaan elämän arvoista ja muusta. On geneettisesti periytyviä asioita, osa näistä muka-henkisistä on myös geeniperimää muokkaavaa (tutkittu juttu, esim. jatkuva pelko ja stressi saattaa vaikuttaa pysyvästi geneettiseen perimään) ja sitten henkisesti periytyviä juttuja. Lisäksi ihmiset ovat eri herkkyyksillä varustettuja. Osa traumatisoituu helpommin, siinä ei fiksuus auta enää.

      Meillä Suomessa ei todellakaan ole asiat aina hyvin, ei huolehdita kaikista, osa jopa ajetaan köyhyyteen eikä kaikilla ole samoja mahdollisuuksia: ajattele, jos miehesi ei olisi saanut töitä eikä säästöjä. Miten hän olisi voinut kouluttautua uuteen ja parempaan? Ei mitenkään. Joillekin käy niinkin. Ei siinä syrjäytymisessä aina alkoholia tai huumeita tarvita, eikä ihmisessä tarvitse olla mitään vikaakaan. Me haluamme ajatella vain niin, ettei yhteiskunnallista huonoa omaa tuntoa tulisi.
      Tosiasia on se, että tämä ei ole hyvinvointivaltio kaikille.

      Me haluaisimme vain työntää köyhyyden toisten omaksi viaksi, syyllistää työttömät ja köyhät, ettei tarvitsisi käydä isompia vastaan eikä sanoa mielipidettään ainakaan kenellekään vahvalle (mielellään ei ottaa kantaa ollenkaan), me haluamme haudata ja unohtaa, ettei se vaan olisi meiltä pois: ettei vain meidän omaakin vikaa.

      Teillä on nyt hyvä perhe, onnea sille, ja ehkä sinäkin osaat arvostaa omaa perhettäsi entistä enemmän nyt kun tiedät, mitä olisi voinut olla. Oli vain hyvää tuuria, ettet se sisko ole sinä.
      Onnea siis teille, toivottavasti elämä kantaa teitä, oikein hyvää jatkoa ja kiitos tarinastasi!

      • nbvcxcvb

        Mistä näitä kahjoja riittää?


    • Melkein timantti

      "Timantti" kertoo oleellisen. Olet onnistunut saamaan todella hyvän miehen. Pidä siitä miehestä kiinni kynsin, hampain. Ei ole miehesi vika mihin sukuun on syntynyt. Sukua ei tunnetusti voi itse valita.

    • aateli/ateisti

      jOS SINULLE ON TÄRKEÄMPÄÄ OMA PERHE, NIIN UNOHDA KAIKKI MUU.
      Rakentakaa omaa perhettänne kaikella rakkaudella ja mitä teille on suotu.

    • taitaa olla asiat

      liian hyvin, kun tuollaisia mietit. Juuri tuollaisista kodeista monta kertaa tulevat ne sanomasi "helmet", koska ovat kokeneet oikeaa elämää. Ei vaan sitä, että kotoa saa kaikki, mitä vain ymmärtää pyytää.
      Miehesi on mies isolla ämmällä, minulle ainakin kelpaisi.

    • relaxio

      PINNALLISTA PASKAA SANON MINÄ ! SUHTEESSA OLLAAN YHDEN IHMISEN KANSSA EI SUVUN !! VARMAAN JONKUN NAISEN ALKUUN PANEMAA !

    • AAL:)

      Ehdota miehellesi alkoholistien aikuiset lapset AAL ryhmää. En meinaa, että hän sitä tarvitsisi, mutta paljon hän voisi sieltä saada. Olen nimittäin päihdealan sairaanhoitaja, sekä itse alkoholistin aikuinen lapsi ja itse saanut sieltä hyvin paljon. Apua ja paljon paljon muuta, sekä päässyt monesta asiasta eroon. Tiedän että suurimmalla osalla alkoholistien aikuisilla lapsilla on paljon sydämmellään, jota ei saa itse ulos.

    • Hyi Helvetti

      huorimishaavee saada kovin montaa jaa-ääntä puolelleen tältä raadilta?? Et sitten mauttomampaa syytä vieraan kullin himollesi keksinyt kuin, ainakin tarinasi mukaan, varsin kelvollisen oloisen miehen perhetaustat?
      Jos tämä ei ole provo, saat hävetä ihan tosissasi avaustasi ja sitten reppana pyydät vielä asiallisia vastauksia. Kas kun et heittänyt perään PLIIIIIIIIIISSSSSSSSSS.

      • PETEEEEEEEE

        HALUATKO OLLA JOKU SYDÄMMETÖN TEESKENTELIJÄ ?. TUSKIN. ALÄ SIIS OLEMATTOMIA MURHDI !.


      • h ö h l ä ä

        Viestin aloittaja kuvittelee elämää samanlaiseksi kuin 'Kauniit ja rohkeat'.


    • aisivi

      Älä kuule haikaile toisen miehen perään noin turhamaisen asian tähden. Sen jälkeen olisit itse pettäjä ja ns. huono ihminen. Ei tausta ihmistä huononna. Ajattele lapsiasi ja miestäsi. Häpeätkö miehesi taustaa...

      • mummustiina

        Eipäs meidänkään lapsilla ollut oikeankokoisia suksia, luistimia, pyöriä ym. Pyörän lapset sain noin 12-vuotiaina. Luistimet taisi toinen saada kerran, mutta toinen ei koskaan. Äidin suksilla saivat joskus harjoitella. Tietokone kyllä hankittiin ulkomailat jo ennen commodore 64 tuloa. Kunnollisia lapsista on kuitenkin tullut. Korkeakoulututkinnot kaikilla ja omat asunnot.


    • eituu

      olen minäkin törmännyt entisiin ihastuksiin,kiva tavata, mutta mutta ajattele miksi hän on eronnut? sinulla on oma rakasperhe, pidä kiinni ja sano vaikka heti miehellesi että RAKASTAN SINUA.

      • Elämän ainutkertaisu

        Ota itseäsi niskasta kiinni, aikuistu, ryhdistäydy ja tee se hyvä mitä voit sinä itse tehdä teidän perheessänne !!! Olisipa minullakin asiat noin hyvin... Oman kodin laitto (myös lapsille !) oli ainoa keino selviytyä sairaalloisen, agressiisen mielivaltaisen, persoonallisuushäiriöisen plson vaikutuspiiristä... vaan millainen on Hänen perhetaustansa ? Kovin on "sivistynyt" ollakseen, mutta niin vaan luurangot kolisee kaapissa ja täytyy suojella - sisarukset - itseään, että "ei me kyllä uskota meidän Veli-kullasta tuommosta, ei se meiiä ole mitään tehnyt..." -ei niin kun on kaksi kertaa vuodessa känyt esittämässää niin niin symppistä... Voi hellan lettas sentään ! MUTTA: MINULLA on oma ihana Elämä ! KOhta 10.n vuoden aika-ajottaisen terapian ansiosta olen päässyt takaisin jaloilleni ! JA , teille kaikille joilla on itsellänne TERVEET (henkisesti) perheet, pitäkää kiinni, yhdessä työtä tehden, ja pienistä tai liian suurista monoista välittämättä... niin ne vaan meidänkin tytön monot tippu jalasta v.2010 kun nilkan malli oli hiukan väärä... ja koulutustakin löytyy...Hyvää kesää kaikille perhemuodoista riippumatta. Onni ei tule etsien vaan eläen sitä elämää mikä on mahdillista oli sitten isää, äitiä, siskoa, mummua...


      • ex-42
        Elämän ainutkertaisu kirjoitti:

        Ota itseäsi niskasta kiinni, aikuistu, ryhdistäydy ja tee se hyvä mitä voit sinä itse tehdä teidän perheessänne !!! Olisipa minullakin asiat noin hyvin... Oman kodin laitto (myös lapsille !) oli ainoa keino selviytyä sairaalloisen, agressiisen mielivaltaisen, persoonallisuushäiriöisen plson vaikutuspiiristä... vaan millainen on Hänen perhetaustansa ? Kovin on "sivistynyt" ollakseen, mutta niin vaan luurangot kolisee kaapissa ja täytyy suojella - sisarukset - itseään, että "ei me kyllä uskota meidän Veli-kullasta tuommosta, ei se meiiä ole mitään tehnyt..." -ei niin kun on kaksi kertaa vuodessa känyt esittämässää niin niin symppistä... Voi hellan lettas sentään ! MUTTA: MINULLA on oma ihana Elämä ! KOhta 10.n vuoden aika-ajottaisen terapian ansiosta olen päässyt takaisin jaloilleni ! JA , teille kaikille joilla on itsellänne TERVEET (henkisesti) perheet, pitäkää kiinni, yhdessä työtä tehden, ja pienistä tai liian suurista monoista välittämättä... niin ne vaan meidänkin tytön monot tippu jalasta v.2010 kun nilkan malli oli hiukan väärä... ja koulutustakin löytyy...Hyvää kesää kaikille perhemuodoista riippumatta. Onni ei tule etsien vaan eläen sitä elämää mikä on mahdillista oli sitten isää, äitiä, siskoa, mummua...

        Enpähän ole itse mistään sivistyneestä perheestä, avioero perhe, äiti alkoholisti ja elämä oli aikanaan sen mukaista.
        Lapsena jo lupasin itselleni, että jos minulla on joskus lapsia, ei heidän tarvitse katsoa samaa menoa, mitä itse jouduin kokemaan.
        Koulut on taustasta huolimatta tullut käytyä, ja ammatti ja vakituinen työ löytyy, (eikä ole vanhemmat tukeneet/kannustaneet elämässä eteenpäin).
        Nyt olen sitten itse velkainen yksinhuoltaja. Tuota pyörä yms tavara asiaa joutuu aina välillä miettimään,kun entiset välineet menevät pieniksi.
        Siis tehdäkkö ylitöitä, jotta saa ostettua lapselle viimesen päälle olevat vermeet, vai käyttääkkö se aika lapsen kanssa yhdessäoloon, kumpi arvokkaampaa??
        No itse asiassa kun unettoman yön viettää,niin aina löytyy jotai mistä pihistellä ja sukset/pyörän.. saa ostettua, ja lapsikin tietää että kaikkea ei välttämättä saa heti, joskus joutuu odottamaan viikon,joskus kuukauden, mutta asioilla on tapana järjestyä, joskus ajan kanssa.
        Toinen asia mikä surettaa alkkiksen lapsena on se,että kun itsellä on ollut hyvät isovanhemmat, minun lapsella ei ole, kuinka paljon oikeasti arvokasta lapsi menettääkin.


    • yrjööööö

      kun eihän sillä oo ollu kunon suksiakaan ja muutenkin ollu varmaan epäsiisti lapsena.

    • bvxcvbn

      Hanki elämä. Tietenkin jokainen naaras haluaa mahdollisimman tasokkaan siementäjän itselleen. Eri asia sitten on, että mihin rahkeet riittää.

    • ällistynyt

      Miksi et katsonut taustaa silloin seurustelu ainakansi, miehesi tuntuu olevan lapsuuteensa tyytyväinen ja tuonut onnea sunkin elämääsi. Sinä joka luulet olevasi parempi ja joka unelmoi miten olis elämä jonkun toisen kanssa. Ehkä olis erilainen, vois olla heti huonompi, ole kiitollinen että miehesi joka on hyvä aviopuoliso ja lasten isä ja lopeta tommonen kaivertelu ja vertailu että olisit paremmasta perheestä. Aika typerää sanosin, kasva jo aikuiseksi.

    • MIMMI87

      Mä en oikein ymmärtänyt tätä aloittajan pointtia....miten noi perhetaustat edes tähän liittyy, jos kerta teil on hyvä parisuhde ja ootte onnellisia etc...ei sil oo mtn merkitystä, jos kerta miehes ei ole sellainen alkoholisti kuin hänen vanhempansa. Jaa - ah, empä luule et se elämä siitä miestä vaihtamalla välttämättä paranis, jos kerta exäs on eronnutkin ja sinäkin oot joskus hänestä eronnut...ite en ainakaan ottais takas. Ja jos kerta olet löytänyt tuollaisesta pölykasasta timantin, miksi ihmeessä heittää timantti menemään?? Ja kun olette yhdessä vielä lapsiakin menneet tekemään...lapsethan siitä taas kärsis, jos vanhemmat eroaa etc..

      PS. EN VOI YMMÄRTÄÄ TEITÄ NAISIA, JOTKA VOITTE OTTAA TUOLLASIII JUOPPOJA MIEHEKSI! MÄ EN IKINÄ OLIS SELLAISEN RYYPPÄÄJÄN KANSSA....SAATI HANKKISI SIIHEN MUKAAN VIELÄ LAPSIAKIN SELLAISEN SÄÄLITTÄVÄN DEEKUN KANSSA.....ÄLY HOI ÄLÄ JÄTÄ! TAI NOOH, MIKÄS SIINÄ JOS JOKU TYKKÄÄ ;) MUT JOKU TASO PITÄS KYL OLLA...MÄ EN IKINÄ KATTELIS SELLASTA RYYPPÄYSTÄ, BAARIREISSUJA YM. AINAKIN MULLE TASO ON TODELLA TÄRKEÄÄ, MULLE EI MIKÄ TAHANSA KELPAA. AINAKIN TIEDÄN TISMALLEEN MITÄ MITÄ ELÄMÄLTÄNI HALUAN JA MILLAISEN MIEHEN. OLEN MIELUMIN YKSIN ONNELLINEN SINKKUNA, KUIN HUONOSSA PARISUHTEESSA HUONON MIEHEN KANSSA!

      • kjhgfdfg

        KAHJO!


    • Elliroi

      Hei. Mielestäni miehesi on melkoinen selviytyjä! Hän on joutunut elämään epäinhimillisissä ja köyhissä oloissa, joissa ei lapsen tarpeita ole huomioitu. Kuitenkin jokin ihmeellinen voima on kantanut häntä, ja hän on saanut hyvän elämän.
      Teillä on asiat hyvin. Se, millainen tausta miehelläsi on lapsuudesta, ei pitäisi vaikuttaa teidän suhteeseen, jos et anna. Tärkeintä on elää TÄSSÄ JA NYT, ja antaa menneiden olla. Miehesi on joutunut kenties käymään monia sisäisiä kamppailuja, ja ponnistellut, mistä sinä et tiedä mitään. Hänellä on koko loppuelämä mennä eteenpäin ja kehittää itseään, kuten sinullakin.
      Tärkeintä, mitä vaimona voit tehdä, on rakastaa häntä sellaisena kuin hän nyt on. Aina ei tarvitse olla parasta kaveria sukulaisten kanssa, riittää kun tulee jotenkin toimeen. Teidän kahden välit ratkaisevat.
      Hyvää jatkoa teille!

      • uskomatonta!!!!

        Ei ole vaikeaa arvata, minkä puolueen taakse kirjoituksen aloittaja kuuluu: Hip hei kommarit! Todella loukkaavaa lokerointia: Sä oot vaan tommonen, ku isäs oli semmonen. Kyllä suurimmat K-päät löytyy just kultalusikka suussa syntyneistä: Kato peiliin!


    • Pää-ongelma

      Sun ongelma on sun päässäs. Idioottimaista jauhaa toisen taustasta. Oot tosi surkee ja rajoittunut. Olis miljoona sanaa kirjottevana tollasesta alle 100 äö omaavasta, mutta eiköhän tullut selväksi

      • 2+6

        Wau, sulla varmaan tekee pahaa olla itsesi kanssa kun tulee tollasta juttuja jollekin jota et tunne mutta on silti yhtälailla sinä kuin sinä hän. Huono päivä sulla?


    • Kokemusta on

      Perinteinen korkean koulutuksen saaneiden realismin ja todellisuudentajun puute. Kaikilla kun ei se elämä ole alusta asti ollut ihan niin hyvin kuin esim sinulla. Tietysti sinun on vaikea sitä tajuta koska se ei ole koskaan koskenut sinua ja vanhempasi ovat pitäneet sinusta huolta. Suosittelen kuukauden reality kurssia vaikka Kallion kulma baareissa ja elät sen kuukauden vain muutamalla satasella. Eiköhän se siitä ala ymmärrys avartumaan sullakin kun todella tutustut niitten ihmisten elämään. Hyvä että kuitenkin tajuat että huonostakin perheestä voi löytyä ihan hyvä mies ;)

    • tuo ei

      ole mitenkään epänormaalia nykyisinkään...on niin paljon surulisia perheitä maailma täynnä.ehkä se on hyvä,että huomaa tuollaisen asian jotakin kautta,eikä elä ihan täysin pumpulissa koko elämää.kannattaa olla tosi ylpee miehestä,koska on löytänyt ja halunnut paremman elämän itselleen ja perheelleen.on niin helppoa lähteä nimittäin samalle linjalle vanhempien kanssa...

      • on.

        Nyt sevlvä asia. Haet hyväksyntää erolle,koska entinen rakkaasi on nyt vapaata riistaa. Mietit olisiko entisen kanssa seksi parempaa ja olisiko sinulla myös rahaa enemmän käytössäsi? Jo se että tiedät exäsi erosta,kertoo että olet ollut koko ajan kiinnostunut exästäsi. Ota nyt hyvä ihminen ero ja kokeile vieläkö exäsi ottaisi sinut takaisin? Tämä kirjoitus kuuluu kategoriaan,vanhasuola janottaa...


      • "Vanha mies"

        Naiset rakastuvat renttuihin; ja jos ei sattunut ensimmäisellä kerralla, sellainen haetaan vaikka tieten tahtoen! Jos elämä menee hyvin, on siihen haettava jotain säröä! Entiset heilat on hyvä veruke tuhota tasainen hyvä elämä! Ja jos tapaa vaikka uuden mukavan ihmisen, antaa mennä vaan mielen sekaisin, kyllä siitä syntyy tarpeeksi polemiikkia vähän myöhemmin, että pääsee morkkaamaan ukkoaan! Harva jaksaa pitää elämän virikkeisenä ja mahdollisena tavoitteiltaan,(joita kuitenkin aina pitää jotain ihmisellä olla) että jaksaisi yhdessä sen saman ja liian ? tutun kanssa aina vaan! Kyllä mies alkaa juomaan jos sattuu rakastumaan oikeasti naiseen, joka sitten haaveilee entisestä heilasta! Taivaan vallat! Maahisten munat! Olemme olleet naimassa 40 vuotta ja aina on pitänyt keksiä jotain myönteistä, kun en ole halunnut eri matkaan kokonaan mielessä vaikka on käynyt ja riitaakin on ollut, ne pers---läpi sukulaiset mukaan lukien! Tässä vaan painetaan edelleen! Terveisin "Vanha mies".


    • TURHAVALITUS

      Onko kirjoituksesi provo?!
      Kaikkihan jossain elämän vaiheessa pohtivat, että "entä jos". Pohdi ihmeessä sinäkin ja pohdippa oikein kunnolla omia vaikuttimiasi. Luettuani kirjoituksesi, tuli hippa mieleen, että mikähän on noussut sinne päähän!
      Olipa tuo avautumisesi tosi kypsymätön!

    • Nainen -70

      Minusta jotenkin tuntuu, että tunnet häpeää miehesi taustan vuoksi. Kuitenkin sanoit lopuksi, että ihmettelet sitä miten tuollaisesta perheestä voi löytyä tuollainen timantti. Minusta on kuitenkin tärkeintä, että hän on hyvä mies, joka kunnioittaa ja rakastaa sinua ja lapsiaan. Älä haikaile entisten ihastuksiesi perään, vaikka "ajatusleikki" siitä, millaista hänen kanssaan olisi olla tuntuisi houkuttelevalta. Minusta paras lääke siihen, ettei oma suhde pääse "leipääntymään" liikaa on se, että antaa toinen toiselleen tilaa, ja antaa itselleen riittävästi myös omaa aikaa. Jokainen tarvitsee kuitenkin sitä vaikka yhdessä ollaankin. Olet kuitenkin onnekas että olet löytänyt tuollaisen timantin, älä luovu timantistasi :) Rakkaus ja toisen kunnioitus on tärkeintä.

    • kokenut sarvikuono

      Ootko ajatellut että miehelläsi on kokemusta tuosta kurjemmasta puolesta elämää.Itse olet saanut syntyä kultalusikka ns.suussa.Miehesi ehkä osaa arvostaa kunnon elämää sinua paremmin.Ei ihminen voi vaikuttaa mihin perheeseen syntyy.Ei ihmistä pidä leimata toisten tekemisistä.Jos se on isänsä pakottamana vähän kuskannut autolla niin mitä toi nyt sitten.Uskaltaisin väittää että olet mahdollisesti opettaja koska olet noin tiukkapipo.Seurustelin kaksiviik.opettajan kanssa ja minulle riitti.Ehkä sinulla on alkanut ns.kutina käydä vieraissa ja haet tekosyytä hypätä aidan yli.Ei se ruoho sen maittavampaa siellä ole.Turrut siihenkin äkkiä.Toivottavasti unohdat miehesi tekemiset ja lähdettä vaikka lenkille ja haette yhteistä tekemistä.

    • Hoplaaaaaa

      Kuvitelmat kuuluvat kaikkiin liittoihin. Kyllä minuakin vähän jurppisi, jos mieheni sukulaiset olisivat tuota lajia. Teillä on silti pariskuntana mahdollisuus tehdä aivan toisenlainen tarina omille lapsillenne muisteltavaksi. Uusia sukulaisia ette voi hankkia, mutta ehkäpä silläkin on jokin tarkoitus, että miehesi tausta on tällainen. Jossain määrin alkoholismiin taipuvaisuus on periytyvää, joten osaatte ehkä järjestää lapsillenne sellaiset olot, että viina pysyy heistä kaukana myös aikuisiällä.

    • katse peiliin

      mutta olet tosi pinnallinen...Ei miehesi taustalla pitäisi olla mitään tekemistä teidän parisuhteen kanssa..

    • juuri näin

      Rakas ystävä. Aiemmin et juuri ollut asiaa miettinyt, mutta kun tapasit entisen ihastuksesi niin asia tuli mieleen ja alkoi painaa.Olen työssäni nähnyt todella paljon KÖYHIÄ perheitä ja ongelmia myös. Ei köyhyys ongelmat tee ihmisestä huonompaa ja pöljempää, vaan rikkaus ja järkiviisaus voi tehdä ihmisestä ylimielisen, aivottoman, toisia ihmisiä hyljeksivän ja peräti onnettoman ihmisen. Vastoinkäymiset jalostavat monesti ihmistä, tulee elämiseen maanläheisempi katsanto. Tuosta koulutuksesta vielä... harvoin lääkäri nai putkimiehen, onko sulle käynyt nyt näin... olet alkanut miettimään häpeämään miehesi ammattia. Älä sie sellaista tee, vaan ole onnellinen että on ammatti, työpaikka ja perheesi elää suht normaalia elämää. Täss kiivaassa maailman ajassa ihmisiltä unohtuu tavallinen elämä, aletaan tuijottamaan ympärille liiaksi eikä enää osata elää omaa elämää ja nauttia siitä , elämän suurista pienistä ihmeistä.

    • hei
      Ei kaikki voi olla rikkaita tai normaalituloisia, edes silloin......ennen vanhaan....
      No, se oli silloin, jolloin ei vielä ollut näemmä mitään lakeja, että alaikäinen poika on isänsä juoppokuskina
      eikä mitään muutakaan...... kyllä se pitää olla KUNNON LAIT KAIKKIA KOSKEVAT !
      Itse en oo vielä tavannut mahdollisesti tulevia appivanhempia, enkä rakkaani muitakaan perheenjäseniä,
      ei olla vielä niin pitkällä..... en tiiä siitä juurikaan mitään, vielä.....ties minkä näkösii ja nimisii nekin mah-
      taa olla...... sen tiiän, et sillä on sisko ja veli, nuorempia vai vanhempia, en tiiä sitä....ja sillä on kummityt
      tö olemassa......iästä ei tietoa....
      Näin omat lapsuuden ja vauva kuvat, ja ne vaatteet oli kyllä häpeällisen näkösiä..... ei niillä kuulemma ol
      lut varaa parempiin siihen aikaan.....ihme että edes oli vaatteita päälle pantavaksi.....
      Oikeessa olet, jos miehesi voi muuttua sellaisesta kunnolliseksi mieheksi. Ihmiset VOI muuttua, jos tahto-
      vat ! se on omasta halusta kiinni. Tämä on tullut koettua....... ei tosin liity tähän asiaan millään lailla se...

    • proovsointi.........

      juttu on provosintia...tai kaikesta hyvästä huolimatta..kasvatuksesi on menny perseelleen..et arvosta muita...ja korkeasti koulutettu...ei helvetti...voiko suomessa olla 2010-luvulla..noin tampiota ihmisiä..ei kyllä tän täytyy olla provosintia...

      • Häpeä!

        aivan käsittämättömän yksinkertainen ääliö! Vittuako sillä on väliä mistä kukakin on lähtöisin, eivät kaikki synny kultalusikka perseessä! Mutta silti voi menestyä jopa ihan hyvin..Itse muistan myöskin nuoruudessani kun ei ollut suksiin eikä luistimiinkaan oikein varaa, mutta onko se haitannut elämääni? Noh EI! Onko ollut kasoittain leluja? EI! Olisinko tarvinnut? Noh EN! Pistää kyllä oikein vituttamaan tuollaiset ihmiset kun luulevat olevansa niin parempia ihmisiä kun ovat "paremmasta" perheestä..Omakohtaista kokemusta löytyy kyllä myöskin, kun eräs entinen anoppini ei millään voinut sulattaa että heidän tyttärensä seurustelee tälläisen tyypin kanssa kun minä, noh vuoden seurustelun jälkeen anoppi sai painostettua exäni eroamaan.
        Ja olen myöskin itse joutunut maksamaan omat opiskeluni (yo ammatillinentutkinto) ja sain kk sitten vakipaikan esimiesasemasta, että ei se perhetausta estä tekemästä mitä itse haluaa!
        Mutta takaisin asiaan, nostan kyllä hattua miehellesi kun jaksaa katsoa sinua, ja hankkinut vieläpä koulutusta itselleen omilla säästöillään!! Useampi olisi varmaan tarttunut pulloon ja tyytynyt elämään sossun tuilla..Huhhuh...Kyllä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä pari kertaa mitä selittää...prkl...


      • Voi raasuaaa

        Olisit katsonut valkkaus vaiheessa, että ehdokkaan talossa on seitsemän ikkunaa päätyssä akronoomi arvoltaan ja muutama lämminverinen tallissa.


    • al-xl58

      ...ongelma ei ole siis se, että miehelläsi on kurja kotitausta, vaan se,
      että sinua on alkanut kiinnostamaan vihreä ruoho aidan toisella puolella - hyvä sitten ottaa syyksi miehen perhetausta...no jos tuo kirjoitus on totta eikä tehty tälle palstalle, niin täytyypä ihmetellä mistä sitä aina ottaa syynsä kukin kun alkaa vieras kiinnostaa. Otapa selvää mistä johtui entisen ihastuksesi ero - löytyykö sieltä yhtä ihanaa miestä kuin sinulla nyt on. Järki käteen - ja ota tosiaan selvää siitä, onko Suomessa nykyään jotenkin kummallista olla köyhä, syrjäytynyt...olisipa ihmelandia jos sellainen lintukoto jostain maailmasta löytyisi, jossa ei tuota olisi!

    • äly tön

      Tyhmyyttä kirjoitella tällaiseen paikkaa tunnistettavia henkilökohtaisuuksia. Mutta, eihän korkea kouluttautuneisuus yleensä näy elämän/ihmissuhdetaidoissa.

    • ap..

      Ihan käsittämättömiä viestejä osa. En tainnut todellakaan valita sanojani oikein, kun tollaisen ryöpyn sain vastaan.

      Ensinnäkin: EN OLE VAIHTAMASSA MIESTÄ, OTTAMASSA SYRJÄHYPPYÄ TMS. VAAN OLEN ONNELLISESSA PARISUHTEESSA, JOSSA AION OLLA LOPUN IKÄNI. Oli minulta harkitsematonta kirjoittaa mistään ex-heilasta, koska se ei ole mitenkään oleellinen asia.

      Toiseksi: En ole tarkoittanut, että rahalla ja tavaroilla saisi onnea, vaan nimenomaan perusturvallisuus löytyy ihan muusta. En ole itsekään varakkaasta perheestä, ja käytetyillä suksilla sun muilla olen koko ikäni pärjännyt.

      Omituisia yleistyksiä täällä näköjään tehdään. Niinkun niistä suksista ja luistimista -se, ettei lapsilla ollut liikuntavälineitä, oli vain yksi esimerkki, joka hieman kuvasti miehen lapsuuden perheen tilannetta. Keskeisin asia tietenkin oli se alkoholiperheen turvattomuus.

      Enää en taida vaivautua kommentoimaan. Kuten aiemminkin sanoin, kukaan, joka ei ole ollut vastaavassa tilanteessa, ei voi tietää miltä musta tuntuu...

      Ja edelleenkään tämä EI OLE SUURI ONGELMA! Jokaisella on parisuhteessaan omat haasteensa, ja tämä varmaan sieltä pienemmästä päästä. Minusta mulla on kuitenkin oikeus olla harmissani siitä, että miehen sukulaiset ovat alkoholisteja ja syrjäytyneitä.

      • Tosielämän totuuksia

        Varmasti tämä on suuri ongelma !
        Mitä miehesi tuntee sisällään, kun saa kuulla taustastaan sulta ?
        On liian hyvä sulle.
        Ei syrjäytynyt valitse itse , että ryhdynpä tästä nyt rappiolle.Työttömyys, asunnottomuus, ei niitä kukaan valitse, ei edes ne kauheat vanhemmat ! Oletpa kokematon ja ajattelematon. Säälin sun miestäsi.
        Alkoholistiksikaan ei kukaan rupea, vaan se on viina joka vie ihmistä, ei ihminen viinaa. Sama on myös lääkkeiden ja muitten päihteitten kanssa. Jos vanhemmilla on rahaa, kyllä ne lapsilleen ostavat vaikka mitä.
        Jos ei ole, niin se tuska on kamala, kun niitä lapsia koulussa kiusataan , kun vanhemmat ovat köyhiä, luuletko todella, että se on vanhempien oma valinta? Eihän noin tyhmää olekaan.. pakko todeta, että on.

        Sulta puuttuu kokonaan elämänkokemusta ja näkemystä.
        Ota vaan se entinen heila, sun miehes on varmaan lopuksi onnellisempi kun ei elä kaltaisesi täydellisen , tuomitsevan naisen kanssa.


    • 21

      Tuollaisia koppavia ja itseään täynnä olevia ihmisiä aina tapasi aikanaan yliopistollakin. Mulla on samanlainen perhetausta kuin miehelläsi. Ehkä vielä pahempi. Sisaruksiani kasvattelin isänä ja äitinä kun toinen veti itsensä hirteen ja toista ei muuten vaan huvittanut vaatettaa ja ruokkia meitä. Välillä keräilin pulloja ja ajoittain myös pummasin rahaa jotta pienemmät sisarukset saisivat ruokaa.

      Onneksi itse hukutin tuskani koulunkäyntiin ja myöhemmin opiskeluun. Nuorena ja silloin vielä komeana miehenä tuli yliopistossa seurusteltua muutamankin tällaisen kermaperseen kanssa. Selkärangattomia ihmisiä, jotka olivat järkyttyneitä taustastani ja erityisesti siitä etten kyennyt tarjoamaan mitään sosiaalista nostetta heille silloin. Lopulta tapasin nykyisen vaimoni sattumalta yliopiston kirjastossa ja hänellä oli samansuuntaiset taustat.

      Voi sanoa että olemme nykyään varakkaita ihmisiä hyvien työpaikkojen ja muutaman onnistuneen sijoituksen seurauksena. Lapsemme eivät ole kurjuudesta tienneet mitään ja ovat onnellisia ja menestyviä mutta sisukkuutensa ovat perineet vanhemmiltaan.

      Tuntuu vastenmieliseltä lukea tuollaisen ihmisen kirjoituksia, joka on valmis hylkäämään miehensä hänen perheensä vuoksi. Mitä helvettiä hän sille voi? Onko se joku syy rangaista? Sinuna lähinnä ihailisin häntä. Itse olen itsestäni ja vaimostani äärimmäisen ylpeitä. Myönnetään että joskus rapujuhlilla vähän hävettääkin kun kuuntelee muiden kertomuksia upeista vanhemmistaan mutta toisaalta on oppinut myös laittamaan kurjat asiat ihan toisella tavalla kontekstiin. Oli niin tai näin niin aina voisi olla vielä pahemmin.

      • Teerenpeliä

        Voi ihme !

        Silmät ymmyrkäisinä sitä lukee perjantai-illan ratoksi tätä ketjua, ja kauhistelee, mitä sitä on tullut lapsilleen tehtyä koko äitiytensä ajan...
        5 lasta, ja meillä ei ole ollut varaa kenellekään mitään välineitä ostella.Sosiaalitäti olen itsekin.

        Kukaan ei ole kahjo, kaikki ovat käyneet sen lyhyimmän mahdollisen tien ammattiin,kun ei ole haluttu lapsia pakottaa, vaan ovat saaneet ihan itse valita, mitä haluavat, ja sit vielä, herran jestas, kun anoppi hoitaa niitäkin mukuloita... on se miniäkin sen vapaapäivän välillä ansainnut.

        Niin että minkähänlaisia valopäitä sitä on tullut maailmaan pyöräytettyä, kun ovat lainaluistimilla, lainasuksilla ja lainamilloinmilläkin joutuneet koulunsa käymään..
        Kumma kyllä yhdelläkään ei ole hirttänyt ryyppy kiinni pysyvästi, kaikki ovat naimisissa, pitävät yhteyttä sukuunsa, ja kyllä tosta mun miehestäni hyvällä mielikuvituksella saisi jopa alkoholistin, jos miettisi kuinka se nuorempana joi, vaan tuli sit järkiinsä...
        Kehtaako sitä enää naamaansa tämän jälkeen ulkosalla näyttääkään, kun ollaan varattomia suurperheellisiä, jolla muuten kaikki ok ?
        Ja mieheenikin olen ihan tyytyväinen.. ja olen muuten itse korkeasti koulutettu, mut sellaisella alalla, ettei siitä rahaa saa.
        kauheeta, täytyy tässä nyt ihan alkaa hävetä, mitä on tullut tehneeksi !


    • helsinginsatama

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"

      "Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      2933
    2. Jos voisit kääntää kelloa taaksepäin

      Mihin hetkeen palaisit?
      Ikävä
      144
      1605
    3. Pitäisikö valtion lopettaa Terveysjättien tukeminen

      Nyt annetaan puoli miljardia veroparatiiseihin ja kavereille, eikö olisi järkevää että valtio tukee vain Julkista puolta
      Maailman menoa
      156
      1483
    4. Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sinusta?

      Oletko ollut hänen mielestään reilu, rehellinen ja ymmärtäväinen? Vai oletko hänen mielestään se, joka ei ollut reilu ei
      Ikävä
      9
      1396
    5. Sofia ei taida tajuta, että kaikki nauravat hänelle

      Sofia feikkaa luksuslokkeilua muttei tajua, että se aiheuttaa lähinnä myötähäpeää ja kaikki nauravat hänelle.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      1281
    6. Yllätyskäänne: Kivitipun huutokauppa rauksesi, myynnissä uudelleen.

      Kivitipusta käydään edelleen kauppaa, vaikka alkuperäinen huutokauppamyynti raukesikin. https://ilkkapohjalainen.fi/ta
      Lappajärvi
      38
      1089
    7. Mukava nainen on

      Hyvännäköinen ja jollain tavalla räväkkä. Katsoin häntä, mutta mietin sinua kuitenkin. Ihan vaikka koko pitäjän kauneimm
      Ikävä
      58
      1008
    8. Mikä oli se suurin syy, ettet kertonut tunteistasi?

      Olisitko voinut tai halunnut?
      Ikävä
      65
      936
    9. Pertikki out

      Lopeta nyt Pertikki tuo poliitiikan jauhaminen täällä. Mene jonnekin poliitiikan erikoissivuille ja jankkaa tuota muuall
      70 plus
      215
      930
    10. Lauantai aaumua

      Silmät aukesivat todellisuuteen. Hyvää huomenta. ☕🍁😊❤️
      Ikävä
      148
      883
    Aihe