Matkatavaravakuutus?

tiipii89

Ensi viikolla olisi matka Espanjaan, matkustajavakuutuksen ajattelin ottaa
mutta kannattaako matkatavaravakuutus? luin vakuutusehtoja ja siinä oli niin paljon
mitä se EI korvaa. Minkä takia siis kannattaisi? Ehkä jos kamera varastetaan...mutta jos lompakko
varastetaan niin siitä ei korvata mitään ilmeisesti...Ja kameraa kalliimpaa ei ole mukana, eihän mitään
vaatteita ja kenkiä ym. korvata? Ja jos laukku lentokentällä katoaa, niin eikö lentokenttä ole siitä
vastuussa?...Kiitos etukäteen.

6

3741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei korvaa

kun känissä hukkaa tavarat niin ei vakuutus korvaa

• turvallisesti.

En ole enää moneen vuoteen vakuuttanut matkatavaroitani, mikäli olen lähtenyt vain parin viikon rantalomalle. Lomavarusteeni ovat vähäarvoisia ja olisi omavastuun jälkeen turha ryhtyä tappelemaan vanhoista shortseista, hellepaidoista ja parista rantasandaaliparista. Arvokoruja en ota mukaani ja kamerakin jää kotiin. Muutaman vuoden vakuutusmaksujen säästämisellä olen saanut jo uusittua vaatevarastoanikin. Pitää vain olla huolellinen passin, rahojen ja muiden vastaavien kanssa, koska vakuutus ei kuitenkaan niitä korvaisi. Safety box siis kannattaa vuokrata ensimmäiseksi.

Henkilövakuutus sitä vastoin kannattaa olla mahdollisimman hyvä. Jos matkustaa useamman kerran vuodessa, kannattaa ottaa jatkuva vakuutus. Voin sairastua "huoletta" ja pahimmissa tapauksissa minut tuodaan kotimaahan joko sairaslennolla tai sitten sinkkiarkussa.

• wetret

Mahdollisille arvotavaroille (kamera, läppäri tms.) voi ottaa myös erillisen arvotavaravakuutuksen. Jos laukku katoaa tai vaurioituu lennolla, lentoyhtiö korvaa korkeintaan laukulle aiheutuneet vahingot tai sen katoamisen. Sisällön arvosta lentoyhtiö ei yleensä korvaa mitään.

Mitään arvokasta ei ylipäätään kannata laittaa ruumaan meneviin tavaroihin, vaan kaikki sellainen mukaan käsimatkatavaroihin.

• Vakuutuskieli on oma taiteen lajinsa. Jätin itse alan muutama vuosi sitten, joten mitä seuraavassa kerrona, saattaa olla vanhentunutta tietoa. Kansankielessä varastamisella on laaja merkitys. Matkavakuutusehdoissa saatetaan esim. rahan suhteen vaatia, että henkilö on joutunut ryöstön kohteeksi eli häntä on uhattu tai että esim. huoneistoon on murtauduttu ja että murron jäljet näkyvät. Muuten on kysymys pelkästä katoamisesta, jota vakuutus ei korvaa. Monissa vakuutuksissa on myös omavastuu, joka sulkee pois korvauksen piiristä pikkuvahingot.

Kuten palstan viesteissä on jo neuvottukin, ihan oleellista on vahingontorjunta etukäteen. On turhaa ottaa mukaan ulos arvotavavroita, joita ei tarvitse. Illalla voi mennä ulos lompakottakin, sillä setelit kulkevat taskussa ongelmitta. Passin voi huoletta jättää turvaan hotelliin, samoin kaikki kortit, joita ei aio käyttää. Jos mukana ulkona on suurempi määrä käteistä, sen kannattaa jakaa eri taskuihin. Tapoja on monia, tässä vain muutama esimerkki.

Tärkeintä on, niin kuin yhdessä viestissä on selvästi sanottu, henkilövakuutus pahimman varalta.

• wetison

Olen vaihto-opiskelijana Aasiassa. Minulla katosi suht. arvokas kultakoru mereen surffatessa. Otin matkalleni Pohjolan vakuutuksen (sis. matkatavaravakuutuksen) Mahtaako vakuutusyhtio korvata vahinkoa. Tein vahinkoilmoituksen noin 3 viikkoa sitten, enka ole saanut mitaan palautetta ever since.
        Kyllapas arsyttaa!!!!

• tarkista ehdot
        wetison kirjoitti:

Olen vaihto-opiskelijana Aasiassa. Minulla katosi suht. arvokas kultakoru mereen surffatessa. Otin matkalleni Pohjolan vakuutuksen (sis. matkatavaravakuutuksen) Mahtaako vakuutusyhtio korvata vahinkoa. Tein vahinkoilmoituksen noin 3 viikkoa sitten, enka ole saanut mitaan palautetta ever since.
        Kyllapas arsyttaa!!!!

Omaa huolimattomutta ei korvata: jos pudotan aurinkolasini lattialle ja ne hajoavat, ei korvata, mutta jos kadulla ohikulkija nappaa ne rintataskustani, kun rikoskumppani kiinnittää huomioni toisaalle saan korvauksen. Esimerkki tosin vuosien takaa, ehtoja on saatettu kiristää, jos RayBanin laseja on ruvennut urakalla häviämään.
        Jos kaulakorusi olisi varastettu safeboksista olisit saanut korvauksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      343
      2735
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      119
      1512
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      56
      957
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      924
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      904
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      148
      874
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      78
      862
    9. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      204
      819
    10. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      57
      815
    Aihe