Matkatavaravakuutus?

tiipii89

Ensi viikolla olisi matka Espanjaan, matkustajavakuutuksen ajattelin ottaa
mutta kannattaako matkatavaravakuutus? luin vakuutusehtoja ja siinä oli niin paljon
mitä se EI korvaa. Minkä takia siis kannattaisi? Ehkä jos kamera varastetaan...mutta jos lompakko
varastetaan niin siitä ei korvata mitään ilmeisesti...Ja kameraa kalliimpaa ei ole mukana, eihän mitään
vaatteita ja kenkiä ym. korvata? Ja jos laukku lentokentällä katoaa, niin eikö lentokenttä ole siitä
vastuussa?...Kiitos etukäteen.

6

3782

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei korvaa

kun känissä hukkaa tavarat niin ei vakuutus korvaa

• turvallisesti.

En ole enää moneen vuoteen vakuuttanut matkatavaroitani, mikäli olen lähtenyt vain parin viikon rantalomalle. Lomavarusteeni ovat vähäarvoisia ja olisi omavastuun jälkeen turha ryhtyä tappelemaan vanhoista shortseista, hellepaidoista ja parista rantasandaaliparista. Arvokoruja en ota mukaani ja kamerakin jää kotiin. Muutaman vuoden vakuutusmaksujen säästämisellä olen saanut jo uusittua vaatevarastoanikin. Pitää vain olla huolellinen passin, rahojen ja muiden vastaavien kanssa, koska vakuutus ei kuitenkaan niitä korvaisi. Safety box siis kannattaa vuokrata ensimmäiseksi.

Henkilövakuutus sitä vastoin kannattaa olla mahdollisimman hyvä. Jos matkustaa useamman kerran vuodessa, kannattaa ottaa jatkuva vakuutus. Voin sairastua "huoletta" ja pahimmissa tapauksissa minut tuodaan kotimaahan joko sairaslennolla tai sitten sinkkiarkussa.

• wetret

Mahdollisille arvotavaroille (kamera, läppäri tms.) voi ottaa myös erillisen arvotavaravakuutuksen. Jos laukku katoaa tai vaurioituu lennolla, lentoyhtiö korvaa korkeintaan laukulle aiheutuneet vahingot tai sen katoamisen. Sisällön arvosta lentoyhtiö ei yleensä korvaa mitään.

Mitään arvokasta ei ylipäätään kannata laittaa ruumaan meneviin tavaroihin, vaan kaikki sellainen mukaan käsimatkatavaroihin.

• Vakuutuskieli on oma taiteen lajinsa. Jätin itse alan muutama vuosi sitten, joten mitä seuraavassa kerrona, saattaa olla vanhentunutta tietoa. Kansankielessä varastamisella on laaja merkitys. Matkavakuutusehdoissa saatetaan esim. rahan suhteen vaatia, että henkilö on joutunut ryöstön kohteeksi eli häntä on uhattu tai että esim. huoneistoon on murtauduttu ja että murron jäljet näkyvät. Muuten on kysymys pelkästä katoamisesta, jota vakuutus ei korvaa. Monissa vakuutuksissa on myös omavastuu, joka sulkee pois korvauksen piiristä pikkuvahingot.

Kuten palstan viesteissä on jo neuvottukin, ihan oleellista on vahingontorjunta etukäteen. On turhaa ottaa mukaan ulos arvotavavroita, joita ei tarvitse. Illalla voi mennä ulos lompakottakin, sillä setelit kulkevat taskussa ongelmitta. Passin voi huoletta jättää turvaan hotelliin, samoin kaikki kortit, joita ei aio käyttää. Jos mukana ulkona on suurempi määrä käteistä, sen kannattaa jakaa eri taskuihin. Tapoja on monia, tässä vain muutama esimerkki.

Tärkeintä on, niin kuin yhdessä viestissä on selvästi sanottu, henkilövakuutus pahimman varalta.

• wetison

Olen vaihto-opiskelijana Aasiassa. Minulla katosi suht. arvokas kultakoru mereen surffatessa. Otin matkalleni Pohjolan vakuutuksen (sis. matkatavaravakuutuksen) Mahtaako vakuutusyhtio korvata vahinkoa. Tein vahinkoilmoituksen noin 3 viikkoa sitten, enka ole saanut mitaan palautetta ever since.
        Kyllapas arsyttaa!!!!

• tarkista ehdot
        wetison kirjoitti:

Olen vaihto-opiskelijana Aasiassa. Minulla katosi suht. arvokas kultakoru mereen surffatessa. Otin matkalleni Pohjolan vakuutuksen (sis. matkatavaravakuutuksen) Mahtaako vakuutusyhtio korvata vahinkoa. Tein vahinkoilmoituksen noin 3 viikkoa sitten, enka ole saanut mitaan palautetta ever since.
        Kyllapas arsyttaa!!!!

Omaa huolimattomutta ei korvata: jos pudotan aurinkolasini lattialle ja ne hajoavat, ei korvata, mutta jos kadulla ohikulkija nappaa ne rintataskustani, kun rikoskumppani kiinnittää huomioni toisaalle saan korvauksen. Esimerkki tosin vuosien takaa, ehtoja on saatettu kiristää, jos RayBanin laseja on ruvennut urakalla häviämään.
        Jos kaulakorusi olisi varastettu safeboksista olisit saanut korvauksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2223
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe