Mitähän nämä nimettömät vahvistimet jotka lupaavat isoja tehoja todellisesti puskeevat ulos? Esimerkiksi
MCHAMMER VULCANE 4 KAN 2400W
Piikkiteho: 4x 600 W tai 2x 1200 W (4 ohm)
RMS teho: 4x 400 W tai 2x 800 W (4 ohm)
tai Vaikka Procemaxin 8800 mikä olikaan vahvistin
RMS teho: 2 x 200 W tai 1 x 640W ( 4 ohm)
Ja entäs MDS TORQUE T5 1-KANAVAINEN VAHVISTIN, 1 X 1700W / 3400W PEAK
antaako se jo oikeasti luvaton tehon ?
Todelliset tehot?
20
6569
Vastaukset
- Do Joo
Mittaa? Tai anna muiden mitata?!?
- minä vaan
Ei todellakaan anna mitä lupaa. mchammerit yms kiinamerkit ovat täyttä roskaa. Todelliset tehot voi osapuilleen päätellä sulakkeiden koosta. Subi päätteillä (ns digi) hyötysuhde on 70-80% ja ab-luokan päätteillä 50-80%
- zhineze
minä vaan kirjoitti:
Ei todellakaan anna mitä lupaa. mchammerit yms kiinamerkit ovat täyttä roskaa. Todelliset tehot voi osapuilleen päätellä sulakkeiden koosta. Subi päätteillä (ns digi) hyötysuhde on 70-80% ja ab-luokan päätteillä 50-80%
Ihmisten olis hyvä oivaltaa, että nykypäivänä 90% elektroniikasta tulee Kiinasta, riippumatta mitä tavaran kyljessä lukee. Vähän aikaa sitten tulleessa Autosound-lehdessä oli kuva Rockford Fosgaten vahvarista, jonka pohjassa oli lappu "made in China". Artikkelin kirjoittaja teki havainnon, että pari vuotta sitten hän ei olisi vielä uskonut näkevänsä tuota lappua tuon merkin laitteessa, mutta nykyään siinä ei ole enää mitään ihmeellistä.
Tekevät Kiinassa ja voivat ostajien toiveesta tehdä vaikka merkinnän "made in Germany". Se nyt on vaan todellisuus.
Ja se riippuu täysin laitteesta mikä antaa ne luvatut tehot ja mikä ei. Kuten todettua nuo mchammerit eivät niitä anna. Mutta se että valmistusmaa on Kiina ei enää tee niistä huonoja, vaan ihan muut seikat. - kysäiliä
zhineze kirjoitti:
Ihmisten olis hyvä oivaltaa, että nykypäivänä 90% elektroniikasta tulee Kiinasta, riippumatta mitä tavaran kyljessä lukee. Vähän aikaa sitten tulleessa Autosound-lehdessä oli kuva Rockford Fosgaten vahvarista, jonka pohjassa oli lappu "made in China". Artikkelin kirjoittaja teki havainnon, että pari vuotta sitten hän ei olisi vielä uskonut näkevänsä tuota lappua tuon merkin laitteessa, mutta nykyään siinä ei ole enää mitään ihmeellistä.
Tekevät Kiinassa ja voivat ostajien toiveesta tehdä vaikka merkinnän "made in Germany". Se nyt on vaan todellisuus.
Ja se riippuu täysin laitteesta mikä antaa ne luvatut tehot ja mikä ei. Kuten todettua nuo mchammerit eivät niitä anna. Mutta se että valmistusmaa on Kiina ei enää tee niistä huonoja, vaan ihan muut seikat.Kiitos erittäin valaisevista vastauksista! En voi mitata tehoja koska ei itselläni laitteita ole, enkä osaisikaan.. En voi laittaa toisiakaan mittamaan kun en tunne myöskään ketään joka kyseisiä vermeitä omistaisi. Miten sitten voi sulakkeitten perusteella katsoa "suuntaa antavasti" paljon vahvistin antaa ulos?
- suuntaaja
kysäiliä kirjoitti:
Kiitos erittäin valaisevista vastauksista! En voi mitata tehoja koska ei itselläni laitteita ole, enkä osaisikaan.. En voi laittaa toisiakaan mittamaan kun en tunne myöskään ketään joka kyseisiä vermeitä omistaisi. Miten sitten voi sulakkeitten perusteella katsoa "suuntaa antavasti" paljon vahvistin antaa ulos?
sulakkeet on mitoitettu siten, että vahvari ei ainakaan laskennallisesti anna isompia tehoja kuin sulakkeissa riittää virrankesto. Simppeliä ohmin lakia soveltaen P = U x I (P=teho, U=jännite ja I=virta).
Jos vahvarissa on 80A sulake ja käyttöjännite oletetaan 12 voltiksi niin 12V x 80A = 960W. Vahvareissa on vielä huomioitavana hyötysuhde, koska sieltä ei tosiaankaan saa 100% ottotehoa ulos. normi AB-luokan vahvarilla hyötysyhde on luokkaa 0,5 ja D-luokkalaisella n. 0,7. Jos kyseessä on D-luokan vahvari niin lisälaskutoimituksella 960W x 0,7 saadaan 672W, joka alkaa olla se `suuntaa antava` teholukema. - Kysäiliä
suuntaaja kirjoitti:
sulakkeet on mitoitettu siten, että vahvari ei ainakaan laskennallisesti anna isompia tehoja kuin sulakkeissa riittää virrankesto. Simppeliä ohmin lakia soveltaen P = U x I (P=teho, U=jännite ja I=virta).
Jos vahvarissa on 80A sulake ja käyttöjännite oletetaan 12 voltiksi niin 12V x 80A = 960W. Vahvareissa on vielä huomioitavana hyötysuhde, koska sieltä ei tosiaankaan saa 100% ottotehoa ulos. normi AB-luokan vahvarilla hyötysyhde on luokkaa 0,5 ja D-luokkalaisella n. 0,7. Jos kyseessä on D-luokan vahvari niin lisälaskutoimituksella 960W x 0,7 saadaan 672W, joka alkaa olla se `suuntaa antava` teholukema.No, esimerkiksi tuossa procemaxissa näyttäis olevan 3 x 30A sulaketta. Ja oletetaan että se on normi AB- luokan vahvistin, niinkun ilmeisesti onkin? Eli 540wattia voi tulla maxissaan, eikö? 640 luvattu, ei nyt niin paha mitä kuvittelin. Vai antaisiko tuo laite vielä huomattavasti vähemmän kun mitä sulakkeitten puolesta voisi antaa?
- sdfgsdfg
Kysäiliä kirjoitti:
No, esimerkiksi tuossa procemaxissa näyttäis olevan 3 x 30A sulaketta. Ja oletetaan että se on normi AB- luokan vahvistin, niinkun ilmeisesti onkin? Eli 540wattia voi tulla maxissaan, eikö? 640 luvattu, ei nyt niin paha mitä kuvittelin. Vai antaisiko tuo laite vielä huomattavasti vähemmän kun mitä sulakkeitten puolesta voisi antaa?
n13V x 30A = 390W näennäistä tehoa ja siitä se 0,5 hyötysuhde niin tulee n200W per sulake..
- xplöddyyyyyy
sdfgsdfg kirjoitti:
n13V x 30A = 390W näennäistä tehoa ja siitä se 0,5 hyötysuhde niin tulee n200W per sulake..
mulla on vahvistimessa 2 40a sulaketta niin meinaakse että siitä ei voi lähtee tehoo ku 480 vattuu?
- xplödddddyyyyyyyyy
xplöddyyyyyy kirjoitti:
mulla on vahvistimessa 2 40a sulaketta niin meinaakse että siitä ei voi lähtee tehoo ku 480 vattuu?
vai 240???????
- elmerihautamäki
xplöddyyyyyy kirjoitti:
Noita sulakkeiden perusteella arvioituja tehoja voi pitää suuntaa antavina. Laadukkailla merkeillä valmistajan ilmoittamat rms tehot pitävät yleensä paikkaansa ja samoin autolehtien testeissä mitatuista tehoista näkee. Vaikka vahvistemessa löytyykin sitä tehoa niin käytännössä kaiuttimen kuorma vaihtelee taajuuden mukaan ja on yleensä nimellistä isompi, joten todellisuudessa kaiuttimelle menevät tehot ovat huomattavasti pienempiä. Kuitenkin jos vahvistimessa lukee 2000w ja 30a sulake löytyy niin silloin varmasti teholupauksissa on paljon ilmaa.
- giirus.....
Mulla on just tuo Procemaxin px8800
Mis luvataan 1x640w sillattuna. Ei varmaan oikeesti oo noin paljoo? Onko kukaan ottanu selvää!? Tartteis tietää nopeesti!- minä vaan
Noiden vahvistimien tehot ovat todella pieniä. Luultavasti jossain 100w-200w välillä tuon vahvistimen tehot liikkuvat. Mutta muistakaa että vahvistimessa on monta muutakin tärkeätä ominaisuutta mitkä pitää pelittää kunnolla. Pelkällä teholla ei laitteistoa saa soimaan.
- =)
minä vaan kirjoitti:
Noiden vahvistimien tehot ovat todella pieniä. Luultavasti jossain 100w-200w välillä tuon vahvistimen tehot liikkuvat. Mutta muistakaa että vahvistimessa on monta muutakin tärkeätä ominaisuutta mitkä pitää pelittää kunnolla. Pelkällä teholla ei laitteistoa saa soimaan.
MDS TORQUE T5 on varmasti ostamisen arvoinen ei varmastikaan hattiwatteja. Käy koe kuuntelemassa vaikka liikkeessä http://www.autoviihde.com/Autoviihde-Uutiset/Autoviihdeuutiset/Käy-kokemassa-DS1214-subwooferin-uskomaton-paine.html
- JEBEL
=) kirjoitti:
MDS TORQUE T5 on varmasti ostamisen arvoinen ei varmastikaan hattiwatteja. Käy koe kuuntelemassa vaikka liikkeessä http://www.autoviihde.com/Autoviihde-Uutiset/Autoviihdeuutiset/Käy-kokemassa-DS1214-subwooferin-uskomaton-paine.html
entäs tää sitten??
http://www.autoviihde.com/Autovahvistimet/JBL-GTO14001-RMS-1x1500W-SUBWOOFER-MONO-AUTOVAHVISTIN-–-JBL/autohifituote.tpl.html
- Sepeli x
tuo 3400w on kahdella vahvistimella sillattuna..
- jjr
Jos tarkoitat MDS:n 3400W niin se on ilmoitettu piikki eikä sillattuna...
jjr kirjoitti:
Jos tarkoitat MDS:n 3400W niin se on ilmoitettu piikki eikä sillattuna...
ja autovahvistimissa ei ole piikkiä vain jatkuvaa.
- Kurttu_germaani
Hinnasta voi päätellä aika paljon. Pilipalimerkit ei maksa paljon, eikä myöskään anna paljon. Vuosikymmenet hifijuttuja harrastaneena olen päätynyt itsekin siihen totuuteen, ettei se wattien määrä vaan se laatu.
Esim. autosubbarivahvistimeni (JBL) antaa speksien mukaan 90W, mutta omassa käytössäni korvat antautuu ennen tehon loppumista. Toisaalta subbarini taso on säädetty sopivasti, ei ylikorostuneesti. Varmasti teho loppuisi saman tien jos vääntäisin jonkun 10dB korostuksen subbarin tasoon.
Noista mainituista MDS on ollut autosoundin testissä ja taisi antaa suurinpiirtein mitä lupaakin. JBL 14001 on myös ollut ko. lehden testivoittaja. - hydroco
mds torgue t5 on testeissä antanut enemmän ku mitä lupaa.. eli mun mielestä hinta/laatu kohdallaan.. :) itse en kyllä vielä ko vahvaria omista mutta ens viikolla se tulee.. 8D
- hifiä jo 18v
itse omistan torgue t-5:sen. antaa tehoja ihan ok. 1x1700wrms luvattu ja testissä antanu 1x1750wrms. yks 12" ground zero menny pimeeksi ja yks mds:än 12"x14" nyt laitoin tilaukseen Audio System Helon 12 SPL kestää 2x1000w rms ja piikkiä 10000w. elementti niittänyt mainetta saksassa ja muualla euroopassa paine kisoissa. ja jos tuo ei rupee kestään niin siirrytään takaisin cerwin wegan subeihin ja laitetaan heti kunnon strookkeri.. 8D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829