Syön päivässä mm. yhden Multivita plus-tabletin. Siinä on D 3-vitamiinia 10mikrokrammaa, joka on purkin mukaan 200% vuorokautisen saannin vertailuarvosta. Lisäksi samassa pillerissä on vielä D-biotiinia 30 mikrokrammaa, joka on 20% siitä vuorokautisesta.
Kun kuitenkin useimmissa lähteissä höpistään vain yleisesti "D-vitamiinista", niin onko siinä tuota D 3:a ja D-biotiinia? Ja mitähän ne sitten ovat?
Lisäksi, koska en käytä maitotuotteita, niin otan myös Rainbow-kalkkitabletteja, 1 - 2 kpl päivässä. Niihinkin on menty tuhraamaan D-vitamiinia: "suositeltu vrk-annos (2tabl.) sisältää D-vitamiinia 7,5 mikrokrammaa, joka on 150% vuorokautisen saannin vertailuarvosta".
Näin joudun syömään moninkertaisen määrän suosituksiin nähden. Koska minulla on usein nivelien ja lihasten särkyjä ja heikkoutta, niin se saattaa johtua juuri D-vitamiinin yliannostuksesta.
Olisiko syytä etsiä kalkkivalmiste, joka ei sisällä D-vitamiinia?
Noissa kirjoituksissa joku kehotti syömään jotain tietyn tyyppistä kalkkia, joka imeytyy parhaiten. Sen nimikin oli niin kummallinen, että en edes muista, mutta ei sellaista sanaa löydy minun kalkkipurkeistani. Muutenkin käytetään niin ammattinimikkeitä, että ei noista kirjoituksista maallikko saa mitään tolkkua.
Kysynkin, että onko tuo Rainbow-kalkki DK sitä hyvälaatuista?
On minulla ollut myös Orionin D-Calsoria, mutta se on todella nylkyhintaista. Pitäisi eläkeläisenkin saada ostettua jotain muutakin suuhunlaitettavaa, kuin pillerit.
Liikaa D-vitamiinia
24
1540
Vastaukset
- 6841354
Viranomaissuositukset torjuvat kyllä riisitaudin, mutta muuten ne voi unohtaa. Päivässä voit hyvin ottaa 25-40 mikrogrammaa. Jos otat aurinkoa määrää voi vähentää.
- D325OH
Tässäpä sinulle Lainaa:
Yhdysvaltain terveysvirasto (NIH) on julkaissut uuden D-vitamiinidokumentin http://20.fi/4207
Sen mukaan D-vitamiinin turvallinen päiväannos on 250 µg ja D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) 250 nmol/l. Toksisuuden rajana ihmisellä pidetään seerumin yli 500 nmol/l. Siihen on käytännössä mahdotonta päästä vaikka söisi paketillisen vahvoja D-vitamiinikapseleita päivässä.
Several nutrition scientists recently challenged these ULs, first published in 1997 [92]. They point to newer clinical trials conducted in healthy adults and conclude that the data support a UL as high as 10,000 IU/day. Although vitamin D supplements above recommended levels given in clinical trials have not shown harm, most trials were not adequately designed to assess harm [5]. Evidence is not sufficient to determine the potential risks of excess vitamin D in infants, children, and women of reproductive age.
http://sundqvist.blogspot.com/2009/09/d ... isyys.html
Mitä NIH edellä, sitä pienemmät perässä. Nyt voidaan lopettaa tämä mussutus D-vitamiinin toksisuudesta - ihan virallisella mandaatilla. :lol: 8)
Eli et saa liikaa D-vitamiinia, mutta heitä hyvä ihminen synteettiset kalkkimömmöt ROSKIIN!! Osta Tolosen 50µg D- vitamiinia ja vaikka kalsium malaattia. Otan talvella 6x50µg, enkä ole kuollut,päinvastoin! Kolesteroli ja verenpaineet ovat tippuneet, kivoja sivuvaikutuksia tuolla Deellä! - Terve elämä!
Jättiannos D-vitamiinia voi lisätä iäkkäiden luunmurtumia
julkaistu tänään klo 08:34, päivitetty tänään klo 08:38
Iäkkäiden kaatumisia ja luunmurtumia vähentävä D-vitamiini voi aiheuttaa päinvastaisen vaikutuksen erittäin suurena kerta-annoksena. Asia käy ilmi Melbournen yliopiston tutkimuksessa.
D-vitamiini on monissa tutkimuksissa vähentänyt iäkkäiden kaatumisia ja luunmurtumia. Melbournen yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan vaikutukset saattavat kuitenkin olla päinvastaiset, jos vitamiinia otetaan kerralla erittäin suuri annos.
Tutkimuksessa 1 100 yli 70-vuotiasta naista sai 500 000 IU:n D-vitamiiniannoksen kerran vuodessa 3 - 5 vuoden ajan. Nykysuosituksissa noin 400 IU:n päiväannosta pidetään sopivana tämän ikäisille, joten kokeeseen osallistuneille annettu annos oli todella suuri.
Vitaminipaukun saaneille sattui seuraavan kolmen kuukauden aikana sattui kaikkiaan 15 % enemmän kaatumisia ja 26 % enemmän murtumia kuin verrokkiryhmään kuuluville
Tutkimuksesta ei käy ilmi, miksi suuri kerta-annos D-vitamiinia lisää murtumia ja kaatumisia, mutta pienemmät ja useammin syödyt annokset ehkäisevät niitä.
Tutkimus julkaistiin Yhdysvaltojen lääkäriliiton JAMA-lehdessä.
Uutispalvelu Duodecim
Lähde: Yle.fi- D325OH
Ei kai kukaan täysjärkinen 12500µg päivässä syökkään! Muutama sata µg on hyvä päiväannos. Aloittajalle vielä. Mene yksityiselle lääkäriasemmalle ja pyydä päästä S-D-25 kokeeseen. Siten saat selville miten paljon sinulla on D-vitamiinin puutosta.
- 117
D325OH kirjoitti:
Ei kai kukaan täysjärkinen 12500µg päivässä syökkään! Muutama sata µg on hyvä päiväannos. Aloittajalle vielä. Mene yksityiselle lääkäriasemmalle ja pyydä päästä S-D-25 kokeeseen. Siten saat selville miten paljon sinulla on D-vitamiinin puutosta.
Tuo on totta. Jos laskee, mitä tuo 500 000 IU/vuosi eli 12500 µg/vuosi on päivää kohti, niin saadaan 1370 IU eli 34 µg. Siis varsin kohtuullisia, jopa alimitoitettuja määriä. Kertoo kuitenkin sen, että ei ole mitään mieltä ottaa 500 000 IU:n kokoista annosta kerralla koko vuotta varten. Toisaalta markkkinoilla on jopa 2,5 mg:n D-vitamiinipillereitä. Eivät kuitenkaan ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön.
Monilla muillakin vitamiineilla tai lisillä tulee ongelmia, jos ottaa kerralla koko vuoden päivittäiset annokset.
Vielä aloittajan viestistä:
"Vitaminipaukun saaneille sattui seuraavan kolmen kuukauden aikana sattui kaikkiaan 15 % enemmän kaatumisia ja 26 % enemmän murtumia kuin verrokkiryhmään kuuluville
Tutkimuksesta ei käy ilmi, miksi suuri kerta-annos D-vitamiinia lisää murtumia ja kaatumisia, mutta pienemmät ja useammin syödyt annokset ehkäisevät niitä."
Tulee kyllä mieleen, että kaatumiset sinänsä altistavat murtumille. Ei kaivanne selityksiä. - edellinen
117 kirjoitti:
Tuo on totta. Jos laskee, mitä tuo 500 000 IU/vuosi eli 12500 µg/vuosi on päivää kohti, niin saadaan 1370 IU eli 34 µg. Siis varsin kohtuullisia, jopa alimitoitettuja määriä. Kertoo kuitenkin sen, että ei ole mitään mieltä ottaa 500 000 IU:n kokoista annosta kerralla koko vuotta varten. Toisaalta markkkinoilla on jopa 2,5 mg:n D-vitamiinipillereitä. Eivät kuitenkaan ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön.
Monilla muillakin vitamiineilla tai lisillä tulee ongelmia, jos ottaa kerralla koko vuoden päivittäiset annokset.
Vielä aloittajan viestistä:
"Vitaminipaukun saaneille sattui seuraavan kolmen kuukauden aikana sattui kaikkiaan 15 % enemmän kaatumisia ja 26 % enemmän murtumia kuin verrokkiryhmään kuuluville
Tutkimuksesta ei käy ilmi, miksi suuri kerta-annos D-vitamiinia lisää murtumia ja kaatumisia, mutta pienemmät ja useammin syödyt annokset ehkäisevät niitä."
Tulee kyllä mieleen, että kaatumiset sinänsä altistavat murtumille. Ei kaivanne selityksiä.Lainaus ei ollut aloittajan viestistä, vaan nimimerkin Terve elämä!
- touhutätönen
Jostain luin, että murtumien lisääntymiseen saattaa vaikuttaa se, että nämä d-vitamiinivanhukset jaksavat liikkua ja puuhata ja siksi keille sattuu enemmän kuin niille, joilla ei ole energiaa touhuta yhtään mitään.
- sitraattia
Panosta ruokailuun ja lopeta heti synteettiset monivitamiinit ja huonot kalkkivalmisteet.
D-vitamiinia aikuinen tarvitsee vähintään 50µg/vrk.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm
http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm
Muista tuo magnesium.
Nyt alkaa jo torilta saamaan kotimaisia kasviksia
nam- Myrkytysvaara
Kyllähän minä niitä vihanneksia mielestäni paljon syönkin.
Mutta jos noi pillerit on niitä "synteettisiä", niin eikö ne sitten lainkaan vaikuta ja auta edes kalkin puutteeseen?
Miksi niitä sitten saisi myydä ja merkitä vielä tarkat pitoisuudet D:stä, kalkista yms:sta?
Eikö siinä joutuisi pian telkien taakse petoksesta, jos ne ovat pelkkää huuhaata? - 1+1
Myrkytysvaara kirjoitti:
Kyllähän minä niitä vihanneksia mielestäni paljon syönkin.
Mutta jos noi pillerit on niitä "synteettisiä", niin eikö ne sitten lainkaan vaikuta ja auta edes kalkin puutteeseen?
Miksi niitä sitten saisi myydä ja merkitä vielä tarkat pitoisuudet D:stä, kalkista yms:sta?
Eikö siinä joutuisi pian telkien taakse petoksesta, jos ne ovat pelkkää huuhaata?Myydäänhän sitä maailmassa vaikka mitä, jopa ruokakaupassa.
Se on myyjän markkinat.
Käyttää hiukan sitä maalaisjärkeä, niin pärjää.
Lisäravinteet ovat elintarvikkeita eikä niiltä vaadita mitään tutkimuksia, jotta toimii.
Syöhän ihmiset valkoista leipääkin, vaikka se ei ole terveellistä.
Ja eihän noissa purkeissa mitään edes luvata, joten ei ole petosta ilmassa. - Useinkin
1+1 kirjoitti:
Myydäänhän sitä maailmassa vaikka mitä, jopa ruokakaupassa.
Se on myyjän markkinat.
Käyttää hiukan sitä maalaisjärkeä, niin pärjää.
Lisäravinteet ovat elintarvikkeita eikä niiltä vaadita mitään tutkimuksia, jotta toimii.
Syöhän ihmiset valkoista leipääkin, vaikka se ei ole terveellistä.
Ja eihän noissa purkeissa mitään edes luvata, joten ei ole petosta ilmassa.Lehdissä on tuon tuosta eri vitamiinien mainoksia, joissa kerrotaan, kuinka se ja se tuote auttaa siihen ja siihen puutokseen. Kerrotaan, että "jos et ravinnosta saa... niin tämä auttaa".
Ei se asian petoksellisuutta vähennä, että sen vuolaan lehtimainonnan jälkeen, ei purkkiin samoja asioita painetakaan. - porkkana ...
Useinkin kirjoitti:
Lehdissä on tuon tuosta eri vitamiinien mainoksia, joissa kerrotaan, kuinka se ja se tuote auttaa siihen ja siihen puutokseen. Kerrotaan, että "jos et ravinnosta saa... niin tämä auttaa".
Ei se asian petoksellisuutta vähennä, että sen vuolaan lehtimainonnan jälkeen, ei purkkiin samoja asioita painetakaan.Luvataan sitä ruuastakin vaikka mitä ja margariineista.
Vaikka kaikki tietää, että sokeri lihottaa ja makeutusaineet ovat pahasta.
Margariini ei ole terveellistä.
Mutta silti näitä edellämainittuja mainostetaan joka päivä telkussa mitä ihmeitä tekeviksi elintarvikkeiksi.
- näin on
tablettia / kapselia / päivä:
4 x e-pa
1 x Friggsin kalamonivitamiini
2 x kalcipos-D
3 x Biozink sinkki
1 x Kelpamax merilevä
2 x Kelasin seleeni
2 x Bevitabs b-vitamiineja
1 x Silicea pii
2 x Magnex magnesium
2 x Biorion biotiini
1 x Obsidan rauta
Unohtuikohan joku?
Mistä muuten voisi ostaa vähän isomman dosetin?- 1311
Itsekin kaipaisin isompaa viikkodosettia, jossa olisi mieluiten 5 tilavaa lokeroa päivää kohti.
Tällä hetkellä homman olen ratkaissut sillä, että olen ottanut käyttööni kaksi Dosett Maxia.
http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?pagetype=1&catalog=yasalescatalog&productid=353565(yabasecatalog)
(saa muualtakin)
Olen teipannut kellonajat uusiksi niin, että joillekin on kaksi lokeroa. Siis yksi päivä jakaantuu kahdelle dosetille. Puoleen päivään ensimmäisestä ja sen jälkeen toisesta.
Nuo Dosett Maxit ovat laatutuotteita ja kestäviä, tosin myös hintavia.
Jos jollakulla on tiedossa vielä isommilla lokeroilla varustettuja, niin tieto otetaan mielihyvin vastaan.
Joskus netistä etsiessä USA:sta löytyi isoja dosetteja. Eivät olleet kohtuuttoman hintaisia, mutta kalliit postikulut olisivat nostaneet sen verran hintaa, että olisi joutunut Suomen tullissa maksamaan vielä alvin. Saisi vaikka iHerb ottaa valikoimiinsa. Pitäisi ehdottaa varmaan heille. Parempi, mitä useampi viestittäisi heille tarpeestaan ja mielellään esittäisi vielä sopivan mallin. Tietysti olisi parempi, jos suoraan Suomesta saisi. - edellinen
1311 kirjoitti:
Itsekin kaipaisin isompaa viikkodosettia, jossa olisi mieluiten 5 tilavaa lokeroa päivää kohti.
Tällä hetkellä homman olen ratkaissut sillä, että olen ottanut käyttööni kaksi Dosett Maxia.
http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?pagetype=1&catalog=yasalescatalog&productid=353565(yabasecatalog)
(saa muualtakin)
Olen teipannut kellonajat uusiksi niin, että joillekin on kaksi lokeroa. Siis yksi päivä jakaantuu kahdelle dosetille. Puoleen päivään ensimmäisestä ja sen jälkeen toisesta.
Jos jollakulla on tiedossa vielä isommilla lokeroilla varustettuja, niin tieto otetaan mielihyvin vastaan.
Joskus netistä etsiessä USA:sta löytyi isoja dosetteja. Eivät olleet kohtuuttoman hintaisia, mutta kalliit postikulut olisivat nostaneet sen verran hintaa, että olisi joutunut Suomen tullissa maksamaan vielä alvin. Saisi vaikka iHerb ottaa valikoimiinsa. Pitäisi ehdottaa varmaan heille. Parempi, mitä useampi viestittäisi heille tarpeestaan ja mielellään esittäisi vielä sopivan mallin. Tietysti olisi parempi, jos suoraan Suomesta saisi.Jäipä otsikkoon hupaisa painovirhe. :)
Sen verran vielä, että nautin päivässä pari kertaa magnesiumsitraattijauhetta, joka on doseteista huolimatta annosteltava erikseen vesilasiin. Jauheena saa paljon edullisemmin kuin tabletteina tai kapseleina ja voi annostella itselleen sopivan määrän suoraan. - D325OH
Silmään pistää liian pieni D-vitamiinin määrä.
- Myrkytysvaara
D325OH kirjoitti:
Silmään pistää liian pieni D-vitamiinin määrä.
uusia asioita. Nyt selvisi sekin, että jotkut käyttävät (lääke)lokerikosta, "dosetti"-sanaa. Miksi???
Eikö tämä kotimainen kieli kelpaa? Minusta se on paljon selvempää. En nytkään olisi arvannut tuota dosettia, muuta kuin asiayhteydestä.
Kyllä lokerikko ja lääkelokerikko, ovat sentään selviä ja ymmärrettäviä, verrattuna johonkin kapiseen "dosettiin". Kas, ettei sanottu klosetti. :-D
Koittakaa nyt ihmisparat oppia suomenkieliset sanat. Ja käyttäkää niitä, ainakin näillä palstoilla, että vanhempi syntyperäinen suomalainenkin ymmärtäisi. - 1719
Myrkytysvaara kirjoitti:
uusia asioita. Nyt selvisi sekin, että jotkut käyttävät (lääke)lokerikosta, "dosetti"-sanaa. Miksi???
Eikö tämä kotimainen kieli kelpaa? Minusta se on paljon selvempää. En nytkään olisi arvannut tuota dosettia, muuta kuin asiayhteydestä.
Kyllä lokerikko ja lääkelokerikko, ovat sentään selviä ja ymmärrettäviä, verrattuna johonkin kapiseen "dosettiin". Kas, ettei sanottu klosetti. :-D
Koittakaa nyt ihmisparat oppia suomenkieliset sanat. Ja käyttäkää niitä, ainakin näillä palstoilla, että vanhempi syntyperäinen suomalainenkin ymmärtäisi.Paljon käytössä myös sana lääkeannostelija. Tuo tietysti helposti mieleen esimerkiksi sairaalassa hoitajan, joka kullekin potilaalle laittaa kippoon hänen käyttämänsä lääkkeet.
- Myrkytysvaara
1719 kirjoitti:
Paljon käytössä myös sana lääkeannostelija. Tuo tietysti helposti mieleen esimerkiksi sairaalassa hoitajan, joka kullekin potilaalle laittaa kippoon hänen käyttämänsä lääkkeet.
"Annostelija" on kyllä sana, joka viittaa juuri tuohon annostelutyöhön ja ihmiseen, joka annostelua suorittaa. Voisihan se annostelija olla tietysti konekin, tai robotti.
Mutta että se passiivinen lotju, jossa pillerit ovat, ohhoh. - D325OH
Myrkytysvaara kirjoitti:
"Annostelija" on kyllä sana, joka viittaa juuri tuohon annostelutyöhön ja ihmiseen, joka annostelua suorittaa. Voisihan se annostelija olla tietysti konekin, tai robotti.
Mutta että se passiivinen lotju, jossa pillerit ovat, ohhoh.Alkaa mennä vähän ohi alkuperäisen aiheen, enää ei puhuta Deestä vaan annostelijasta...
- Myrkytysvaara
D325OH kirjoitti:
Alkaa mennä vähän ohi alkuperäisen aiheen, enää ei puhuta Deestä vaan annostelijasta...
Mutta eikö se ole aika tavallista näillä palstoilla?
Toisaalta, en kyllä tullut ainakaan tyhmemmäksi :-D
Ja aikaakin minulla on. - D325OH
Myrkytysvaara kirjoitti:
Mutta eikö se ole aika tavallista näillä palstoilla?
Toisaalta, en kyllä tullut ainakaan tyhmemmäksi :-D
Ja aikaakin minulla on.http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/tapaus-d-vitamiini-t30602-5475.html
Koska sinulla on aikaa, niin lue tuo lähes 400 sivun tietopaketti D-vitamiinista. Sitten tiedät kaiken mitä tarvitsee ko. vitamiinista tietää. - 31+22
1311 kirjoitti:
(saa muualtakin)
Joskus netistä etsiessä USA:sta löytyi isoja dosetteja. Eivät olleet kohtuuttoman hintaisia, mutta kalliit postikulut olisivat nostaneet sen verran hintaa, että olisi joutunut Suomen tullissa maksamaan vielä alvin. Saisi vaikka iHerb ottaa valikoimiinsa. Pitäisi ehdottaa varmaan heille. Parempi, mitä useampi viestittäisi heille tarpeestaan ja mielellään esittäisi vielä sopivan mallin. Tietysti olisi parempi, jos suoraan Suomesta saisi.http://www.iherb.com/Vitaminder-Vitamin-Chest/5895?at=0
ilmaiseksi saa 7 päivän iherb.com-annostelijan http://www.iherb.com/Free-iHerb-Com-Weekly-Pill-Organizer/22277?at=0
- d125
Terveyden tukipilarit vko 22, osa 2
http://www.iskelma.fi/?area=terveydentukipilarit
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162873Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102124IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006