Lueskelin näitä narsusivuston kokemuksia ja päätin liittää oman kokemukseni samaiseen kategoriaan. Olen pitkään miettinyt/ihmetellyt ja yrittänyt ymmärtää hieman epävakaata tyyppia joka pikkuhiljaa on hivuttautunut satunnaisesta tutusta ystäväkseni. Parin vuoden tuntemisen jälkeen tajusin että tälle vaikealle ja epävakaalle käytökselle löytyy myös selitys, huomionhakuinen persoonallisuushäiriö:
"Tälle persoonallisuushäiriölle on ominaista teatraalinen esiintyminen ja tunteiden liioitteleva ilmaiseminen. He ovat usein herkästi alttiita ympäristön vaikutteille. Ominaista on myös jatkuva huomion keskipisteeksi pyrkiminen. Henkilöt voivat olla epäasianmukaisesti vietteleviä ja heillä voi olla liiallinen huoli omasta viehätysvoimastaan. He ovat usein herkkiä loukkaantumaan ja etsivät jatkuvasti huomita ja arvonantoa."
Luonnehäiriön kuvauksia on netti pullollaan enkä lähde niitä nyt tänne erittelemään..totean vain että voisin kirjata monia esimerkkejä kuhunkin häiriön ominaisuuteen. Ikävää tilanteessa on se että kaveri itse ei suostu myöntämään itsessään olevia oireita ja herkän loukkaantumisen vuoksi kukaan läheisistä ei hälle asiasta varmaan ole edes puhunut. Muutama kuukausi sitten ehdotin hänelle lääkärissä käyntiä, lähinnä hankkimaan apua maaniseen käyttäytymiseen (kävi ylikierroksilla, tuhlasi hulluna rahaa, ei nukkunut etc.)mutta hän loukkaantui verisesti eikä suostunut kuuntelemaan koko asiaa.
Nyt tilanne on se että mun kärsivällisyys ja hermot tämän tyypin ymmärtämiseen alkaa olla lopussa. Jatkuva soittelu, syyllistäminen, vaativa ja manipuloiva käytös alkaa riittää. Olen huomannut että etäisyyden hakeminen ko. ihmiseen ei onnistu koska se taas käynnistää tyypissä itsesäälissä kieriskelyn ja mun syyllistämisen siitä että en ole riittävästi yhteyksissä. Kaipaisin vinkkejä siitä miten tulla toimeen tälläisen ihmisen kanssa? Miten lopettaa ystävyyssuhde 'nätistiä ilman suurta draamaa ja loukkaaantumisia?'
Huomionhakuinen persoonallisuushäiriö - toimintaohj.läheisille
13
7676
Vastaukset
- valeaikuisia
Tarkkailuvaiheessa narsu vaikuttaa mukavalta. Sitten alkaa lapsenmielinen riidanhaastaminen ja Meidän isä on parempi kuin teidän Isä tyyppinen naurettava kinaaminen, kun pinnan alta paljastuu kateellinen vaaveli, ison miehen saappaissa.
Me aikuiset emme ketään kdehdi, enkä nyt tarkoita mitään tekovaleaikuisia, joita narsut on.- Bobby Lupo
"Sitten alkaa lapsenmielinen riidanhaastaminen ja Meidän isä on parempi kuin teidän Isä tyyppinen naurettava kinaaminen, kun pinnan alta paljastuu kateellinen vaaveli, ison miehen saappaissa. "
Juurikin noin se menee. Kuin kirjoittaisit ex kaveristani.
- Totaalistoppi
Narsistin kanssa ei etäisyys riitä, vaan kaikki yhteydenpito pitää laittaa täysin katki, poikki ja pinoon. Ei vastata viesteihin, ei puheluihin, ei mihinkään. Ja jos tulee kadulla vastaan, kävellä vain ohitse pysähtymättä ja puhumatta. Olla niinkuin koko narsua ei olis olemassakaan. That's the only way..... valitettavasti.
- ..näin.
Totaalinen loppu kaikelle yhteydenpidolle on (ainakin omalla kohdallani ollut) ainoa keino.
- krisukka
..näin. kirjoitti:
Totaalinen loppu kaikelle yhteydenpidolle on (ainakin omalla kohdallani ollut) ainoa keino.
Näin se taitaa mennä. Elän vasta shokkivaihetta, tilanteen pikkuhiljaa kirkastuttua. Olen aina mielestäni ollut hyvä ihmistuntija ja vahva luonteeltani. Mun heikkous on kuitenkin toisinaan liika kiltteys jota on tässä käytetty härskisti hyväksi. Näin se vaan on.
Tämä Raimo Mäkelän - Naamiona terve mieli haastattelu oli todella kuvaava. Nyt tiedän millaisen ihmisen kanssa olen tekemisissä..kuulosti todella tutulta :\.
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=74&t=486&a=4402 - hänestä.
..näin. kirjoitti:
"Minun narsuni" hänen armostaan otti yhteyttä ja tarjosi rahallista apua. (hän on lapseni isä, ilmoittanut ettei tule koskaan olemaan tekemisissä lapsen kanssa eikä halua nähdä tätä äpäräpentua). Viesti tuli keskellä yötä, joten tais olla känni päällä. Ja mikä lie muu taka-ajatus tässä onkaan...varmaan nyt moni uskoo, että hän haluaakin olla isä ja tämä oli hänen pyyntö nähdä lapsi ja minun pitäisi antaa hänelle mahdollisuus. No hänellä on mahdollisuutensa ollu ja kiitos ei, hän melkein tuhosi minut käytöksellään. Että uskokaa vain, tämä on narsistisin ihmisen peliä.
- muutu patsaaksi
Ei kannata huomta häntä, vaan ohittaa tyylikkäästi ja välttää myös katsekontakti koska siitäkin hän voi saada väärän kuvan, "katsoi minua kuin olisi halunnut sanoa jotain", ei vastata viesteihin EI minkäänlaista reaktiota jos hän tulee lähelle yrittää esim keskustella. Ainoa keino pysyä itse koossa hänen vaikutuspiirissä.
Vaikea kysymys koska ihmis-suhteet on monimutkaisesti komplisoituja eli jos vituttaa niin on itse osallisena siihen tapahtumaan, halusi tai ei. Ketä pitäisi syyttää tai kiittää tuntemuksista mitä koemme?
*pohtii*F60.4 Huomionhakuinen persoonallisuus
Ominaista on pinnallinen ja epävakaa tunne-elämä, suurieleinen ja teennäinen esiintyminen, liioitteleva tunteiden ilmaiseminen, alttius vaikutteille, itsekeskeisyys, omien halujen tyydyttäminen ja toisten huomion laiminlyönti, herkkä loukkaantuvuus sekä jatkuva huomion, arvonannon ja jännityksen etsintä.
Hittosoikoon... taitaa tulla pilvinen päivä tänään? Vältä krapulaa, pysy kännissä - eix oo aika hyvä motto?- narskun poistaja
temppuilija alias yxex alias proffa alis multinikki sekoilee. sairas polo, ei vaarallinen mutta säälittävä, Äitinsä paskaksi hakkaama, sekopää, ei kannata kommentoida, ei huomata, seko 100%.
narskun poistaja kirjoitti:
temppuilija alias yxex alias proffa alis multinikki sekoilee. sairas polo, ei vaarallinen mutta säälittävä, Äitinsä paskaksi hakkaama, sekopää, ei kannata kommentoida, ei huomata, seko 100%.
Kas narsisti narsismipalstalla? Mä oon yllättynyt. Huhuu, onx kukaan huomannut, että täällä olis joku narsisti? Nyt yhteen ääneen huudetaan: pois .... eei, kun oikeesti kaikki mukaan, POOOIS, eeii, kun vielä uudestaan ... ääh, te ootte kaikki vaan loosereita, ette kykene yhtä narskua ajamaan pois.
'Anteeksi'
NIIN? Kukas sinä olet minua puhuttelemaan?
'Niin anteeksi, minun nimenin on Ninni, olen 14v ja lukenut tätä palstaa.'
NIIN? Mitä annettavaa sinulla muka voisi olla minulle?
'Niin, etkö nyt vain toimi hieman niin kuin lohkovasti? Olen kuullut sellaisesta splittingistä koulun psykologian tunneilla. Että niinku lohkotaan esimerkiksi paha pois itsestä.'
HAH! Lapsi. Ei sinulla ole mitään annettavaa minulle. Et voi tietää mitä kaikkea minä olen lukenut. Häivy silmistäni kakara.- temppu runkkaa
temppuilija kirjoitti:
Kas narsisti narsismipalstalla? Mä oon yllättynyt. Huhuu, onx kukaan huomannut, että täällä olis joku narsisti? Nyt yhteen ääneen huudetaan: pois .... eei, kun oikeesti kaikki mukaan, POOOIS, eeii, kun vielä uudestaan ... ääh, te ootte kaikki vaan loosereita, ette kykene yhtä narskua ajamaan pois.
'Anteeksi'
NIIN? Kukas sinä olet minua puhuttelemaan?
'Niin anteeksi, minun nimenin on Ninni, olen 14v ja lukenut tätä palstaa.'
NIIN? Mitä annettavaa sinulla muka voisi olla minulle?
'Niin, etkö nyt vain toimi hieman niin kuin lohkovasti? Olen kuullut sellaisesta splittingistä koulun psykologian tunneilla. Että niinku lohkotaan esimerkiksi paha pois itsestä.'
HAH! Lapsi. Ei sinulla ole mitään annettavaa minulle. Et voi tietää mitä kaikkea minä olen lukenut. Häivy silmistäni kakara.temppunarsku häpeää itseään, ei voi sitä myöntää kun ei sitä käsitä, kieltää todellisuuden. välit äitiinsä karmeat, elää netin fantasiamaailmassa keskustelemalla itsensä kanssa eri nikeillä esiintyen. katselee heijastustaan, mutta ei käsitä sitä heijastukseksi, on masentunut välillä, sotkenut raha-asiansa totaalisesti, addikti. Muut nauraa pololle, mutta pitää kaikkea huomiota positiivisena. Hahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- metall-leidi
Mulla oli aito persoonallisuushäiriöinen narsisti ystävän 20 vuotta. Välillä otin etäisyyttä, mutta koska en tunnistanut tilannetta ja hänelle sattui vastoinkäymisiä niin ikäänkuin annoin anteeksi ja yritin ystävyyttä.
Mulla itselläni oli monta pahaa vastoinkäymistä elämässäni ja oma mielenterveyteni oli koetuksella silloin hän sai otteen minusta.
Mutta pari vuotta sitten mulla vuoti viimeinen pisara maljan yli ja katkaisin välini häneen totaalisesti.
Jos et jaksa enää ja kertomuksesi mukaan ystäsi käytös on narsistille tyypillistä.
Kaikkein helpommalla pääset kun katkaiset kerrasta poikki välisi häneen. Jos on pinetäkin epäröintiä niin hän pääsee niskan päälle.
Ei tuollaisen ihmisen kanssa kertakaikkiaan tule toimeen ja älä ollenkaan emmi ja älä pelkää draamaa.
Anna hänen kieriskellä itsesäälissä ja loukkaantua. tuollaiset säälinkeruut ja syyllistämiset ovat aseita narskun käsissä.
Välit poikki säälimättä! Pelasta edes itsesi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673498- 152206
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2241522Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701261- 441231
- 371141
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381083Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361041Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.411020- 471014