Helmiliitokset

Tilapäisasentaja

Mitenkähän nämä nykyiset helmiliitokset on tarkoitus saada pitäviksi, kun ne helmet ovat paljon kovempia kuin joskus muinoin. Ennen sen vain väänsi kunnolla kireälle ja helmi painui pienemmäksi ja puristi putkeenkin itselleen kolon ja se oli kerralla pitävä ja kesti taivutteluakin. Nämä nykyiset ovat niin kovia etteivät juuri supistu ja avatessa palaavat takaisin entiseen kokoon, eikä putkeenaan ole tullut mitään painumaa. Tuntuvat jäävän tihkumaan todella helposti, eikävätkä varsinkaan kestä mitään taivuttelua.

Miten siis olette asentaneet ja mikä on virallinen tapa saada ne pysymään tiiviinä.

Itse kyllästyin ja laitoin kierreliiman väliin.

19

6016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putkimiäs

      Siihen helemen ja mutterin väliin, sekä myös osan kierteeseen kannattaa sipaista putkikittiä ennen kuin kiristät liitoksen niin pitäisi alkaa pitämään. Ilman kittiä tuppaavat vuotamaan 50% useammin, todettu muutaman tuhannannen helmiliitoksen jälkeen. En tiedä onko tämä nyt se insinöörien hyväksymä "virallinen" tapa, mutta ainakin asentajien keskuudessa käytetty konsti.

      • Tilapäisasentaja

        Seuraavalla kerralla sitten kittiä.
        Mutta mahtaisikohan niitä vanhanaikaisia pehmeämpiä helmiä löytyä tarvikkeena jostain, sillä ne olivat tosiaan huomattavasti varmempia pitävyydeltään? Harmittaa kun kaikki kunnollinen aina pilataan.


      • hehkuttamaan
        Tilapäisasentaja kirjoitti:

        Seuraavalla kerralla sitten kittiä.
        Mutta mahtaisikohan niitä vanhanaikaisia pehmeämpiä helmiä löytyä tarvikkeena jostain, sillä ne olivat tosiaan huomattavasti varmempia pitävyydeltään? Harmittaa kun kaikki kunnollinen aina pilataan.

        itse ne pehmeiksi http://vanha.edu.utu.fi/rokl/kvy/KVYsivut/VTA1sivut/pakotusetc.html
        Nostaa varmaan valmistekustannuksia jos se tehdään tehtaalla.


      • kijuhygfd

      • kijuhygfd kirjoitti:

        ne helmet on harvemmin kuparia...

        Todennäkösesti rupee puserrusliitokset pitämään, kun ostetaan liittimet muualta kuin biltemasta. Hyväsytyissä liittimissä sfs stanssi.


    • hfyukdgk

      Kylläpä toimi näppärästi hydrauliputken helmiliitos. Kevyesti kiristyi pitäväksi ja näyttää paljon paremmalta tekniikalta kuin ne vesiputkien vastaavat. Outoa ettei vesiputkien vastaavia saada kunnollisiksi.

      • 3+8

        Ei niissä liittimissä mitään vikaa ole, vaan tekijöissä, jos liitoksia ei saada pitäviksi.


      • hfyukdgk
        3+8 kirjoitti:

        Ei niissä liittimissä mitään vikaa ole, vaan tekijöissä, jos liitoksia ei saada pitäviksi.

        Miten vesiliitoksen helmi ei nykyään puserru putkeen pysyvästi kiinni, vaan se ponnahtaa takaisin entiseen mittaan kun sen avaa. Ennen ne jäivät putkeen kiinni ja se putkikin supistui sen helmen kohdalla.
        Joku tässä vesipuolen hommassa on nyt pielessä ja erityisesti kun ne hydraulipuolen helmet toimivat kerralla niin kuin pitääkin.

        Tai laita nyt sitten selostus miten saat ne itse pitämään ilman kittejä.


      • 10+15
        hfyukdgk kirjoitti:

        Miten vesiliitoksen helmi ei nykyään puserru putkeen pysyvästi kiinni, vaan se ponnahtaa takaisin entiseen mittaan kun sen avaa. Ennen ne jäivät putkeen kiinni ja se putkikin supistui sen helmen kohdalla.
        Joku tässä vesipuolen hommassa on nyt pielessä ja erityisesti kun ne hydraulipuolen helmet toimivat kerralla niin kuin pitääkin.

        Tai laita nyt sitten selostus miten saat ne itse pitämään ilman kittejä.

        No kerropas ensin mistä tuollaisia liittimiä on hankittu?


      • linjalla.-
        3+8 kirjoitti:

        Ei niissä liittimissä mitään vikaa ole, vaan tekijöissä, jos liitoksia ei saada pitäviksi.

        On tullu jokunen helmiliitos tehtyä helmellä supparihelmillä supparisarjoilla ja kaikki on pitäneet . Taitaa olla liittimen ja jakarin välillä tässäkin tapauksessa syyllinen.


      • hfyukdgk
        10+15 kirjoitti:

        No kerropas ensin mistä tuollaisia liittimiä on hankittu?

        Putkiliikkeestä ovat peräisin ja valmistaja näköjään Conex Sanbra.
        http://www.ibpconex.co.uk/viewRange.php?id=7

        Ja niillä on näköjään siellä myös videolla työohjeet.
        Eipä vain tule kunnolla pitävää liitosta noin vähällä kiristyksellä.
        Sama juttu myös muiden tekemänä, sillä tiskaria asennettaessa putkimiehen kiristämä liitos alkoi tihkua kun putkea hiukan taivutettiin. Entiset kunnolla puristuvat liittimet olivat paljon huolettomampia ja kestivät taivuttelua ja pitivät vettä ihan miten tahansa tehtyinä, kunhan vain kiristi tarpeeksi.


      • hfyukdgk
        linjalla.- kirjoitti:

        On tullu jokunen helmiliitos tehtyä helmellä supparihelmillä supparisarjoilla ja kaikki on pitäneet . Taitaa olla liittimen ja jakarin välillä tässäkin tapauksessa syyllinen.

        On täälläkin ennen pitänyt, mutta nyt ei näköjään pidä.

        Juotetut tai tappuraliitosket pitävät kuten ennenkin ja ongelma on siis vain noiden uusien helmien kanssa.


      • edrfghgfc
        hfyukdgk kirjoitti:

        On täälläkin ennen pitänyt, mutta nyt ei näköjään pidä.

        Juotetut tai tappuraliitosket pitävät kuten ennenkin ja ongelma on siis vain noiden uusien helmien kanssa.

        Onko Biltema ruvennut myymään uusia helmiä, vai mitä tarkoitat? Oikeissa liittimissä helmet ovat olleet samoja vuosikausia.


      • hfyukdgk
        edrfghgfc kirjoitti:

        Onko Biltema ruvennut myymään uusia helmiä, vai mitä tarkoitat? Oikeissa liittimissä helmet ovat olleet samoja vuosikausia.

        Tarkoitan noin 30 vuotta sitten olleita liittimiä, jotka puristuivat kunnolla kiinni.
        Ne hydrauliliitokset ovat edelleen samalla tavalla toimivia ja kun helmi on puristettu, niin se on pysyvästi putkessa paikallaan. Toimii varmasti, eikä vuoda vaikka kuinka taivuttelisi putkea.


      • 16+3
        hfyukdgk kirjoitti:

        Tarkoitan noin 30 vuotta sitten olleita liittimiä, jotka puristuivat kunnolla kiinni.
        Ne hydrauliliitokset ovat edelleen samalla tavalla toimivia ja kun helmi on puristettu, niin se on pysyvästi putkessa paikallaan. Toimii varmasti, eikä vuoda vaikka kuinka taivuttelisi putkea.

        Jaa jaa. Kyllä ainakin minun laittamani liittimet pitävät ja helmet puristuvat putkeen kiinni. En tosin osta liittimiä Biltemasta.


      • hfyukdgk
        16+3 kirjoitti:

        Jaa jaa. Kyllä ainakin minun laittamani liittimet pitävät ja helmet puristuvat putkeen kiinni. En tosin osta liittimiä Biltemasta.

        Kuten jo tuolla ylempänä olen maininnut, niin Biltemalla ei ole näiden liittimien kanssa mitään tekemistä.
        Kun otat oman liittimesi auki, niin onko helmi puristunut putkeen pysyvästi kiinni?


      • 2+8
        hfyukdgk kirjoitti:

        Kuten jo tuolla ylempänä olen maininnut, niin Biltemalla ei ole näiden liittimien kanssa mitään tekemistä.
        Kun otat oman liittimesi auki, niin onko helmi puristunut putkeen pysyvästi kiinni?

        Joo, joku aikaisemmin kai kirjoitti jotain Biltemasta, niin ehkä ymmärsin väärin.
        Kysymykseen vastaus: kyllä


      • hfyukdgk
        2+8 kirjoitti:

        Joo, joku aikaisemmin kai kirjoitti jotain Biltemasta, niin ehkä ymmärsin väärin.
        Kysymykseen vastaus: kyllä

        Taitavat mainostaa näitä purettaviksi ja se on kyllä pitävyyden kannalta selvä vika.

        Minkä merkkisiä liittimiä siellä on ja mistä niitä saa?


    • 12 mm

      tiivsterenkaita, jota voisi sanoa osuvammin vaikka sormuksiksi ! Minkähän laatuisia nuo Tokmannin hyllyllä olevat "helmet" ovat"? :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      39
      2060
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      846
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      844
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      721
    5. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      691
    6. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      66
      616
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      610
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      487
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      469
    10. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      467
    Aihe