Keeshondin ja islannin lammaskoiran eroja

Kaverina

Hei,
olen päätymässä joko islannin lammaskoiraan tai keeshondiin ja haluaisin vielä kuulla kokemuksia molemmista roduista ja niiden eroista. Lähinnä kiinnostaisi erot luonteissa, sosiaalisuudessa, tottelevaisuudessa etc.

4

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tu.ja

      Itselläni on kessu. Kessuyhdistyksen kuvaus rodusta pitää melko hyvin paikkansa:
      - kova haukkumaan
      - oppii temppuja kohtuullisella vaivalla
      - ei ole älyttömän kiinnostunut metsäneläimistä

      Kessun turkki vaatinee issikkaa enemmän hoitoa. Itse harjaan kessuani parisen kertaa viikossa noin puoli tuntia kerrallaan. Suihkuun hauva pääsee joitakin kertoja vuodessa. Pesun jälkeiseen kuivatteluun föönillä menee noin kolme varttia.

      En kuitenkaan halua tuputtuu omaa rotua. Suosittelen että käyt koiranomistajien luona tai kenneleissä tutustumassa molemman rodun aikuisiin koiriin.

    • Tampereella tessutel

      En kyllä sanoisi että kessu on niin kova haukkumaan kun annetaan ymmärtää. Itselläni on 2 kessua kerrostalossa ja meillä ollaan hyvinkin hiljaa. Se on todella paljon kouluttamisesta kiinni.

      Omat kessuni ovat hyvin omistajaansa kiintyneitä ja seurallisia kavereita.
      Eri kasvattajilla on eri "luonteisia" koiria joten siitä kannattaa olla tarkka.

      En ikimaailmassa ottaisi muuta koiraa kun pystykorvan :)

      • pss pss pss

        Yleensä koirat kasvavat kerrostaloissa suhteellisen hiljaisiksi. Minä tunne kerrostalossa asuvan kaukasianpaimenkoiran ja suomenpystykorviakin.


    • kessuli

      itselläni on kessu enkä kyllä vaihtaisi tuota tyttöä mihinkään. Kaikkihan koiristaan tykkäävät, mutta itse olen ollut hyvin tyytyväinen rotuun! Itseäni huolestutti aluksi rotukuvaus, jonka mukaan kessut ovat haukkuherkkiä, mutta kävin kasvattajan kanssa jonkun aikaa keskusteluja ja menin käymään, jolloin päädyin lopullisesti tähän rotuun. Itse asun siis kerrostalossa eikä ole ollut ongelmia haukkumisen kanssa, vaikka aikaisemmin asuikin yli 1½vuotta kasvattajalla maatalossa. Kaikki kessut joihin olen törmännyt ovat olleet erittäin sosiaalisia, omistajaansa kiintyneitä (mutta kiintyvät myös useampiin henkilöihin, eivät siis pelkästään yhden ihmisen koiria välttämättä) ja helppoja kouluttaa. Vaativat kyllä muutakin virikettä, kun pelkkää "istu" "maahan" "tassu" toistelua, mutta ilo näille on opettaakin uusia asioita :)

      Islannin lammaskoirasta minulla ei ole paljon kokemusta, joten en siitä uskalla mitään alkaa satuilemaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      654
      4814
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3519
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3241
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      169
      2498
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2329
    6. 255
      1899
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1467
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1363
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1359
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe