Lentolippujen hinnan takaisinmaksu

Gugi

Hei!

Kauankohan mahtaa kestää Islannin tulivuorenpurkauksen takia peruunteiden Finnairin lentojen hinnan takaisinmaksu? Onko kellään tietoa? Itse odottelen jo kuudetta viikkoa matkatoimiston kautta ostettujen Finskin lentolippujen hinnan palautusta.

25

3082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palautus...

      En tiedä onko tämä vertailukelpoista, mutta esim. Ryanairilta olen saanut rahat takaisin tilille noin kolmen viikon päästä.

      • laiskanhidasta on

        Sikäli kun olen ymmärtänyt. Finnair ei noudata EU-instansin määräyksiä. Tässä tosin on jääty
        lähtökuoppiin, mutta tulkitsin uutisoinnin siten että lentoyhtiö on korvausvelvollinen.

        Nuo parjatut "halppisyhtiöt" on täällä palstoilla saaneet kiitoksia asiallisesta ja kohtuunopeasta
        palvelusta.


      • xyz xyz
        laiskanhidasta on kirjoitti:

        Sikäli kun olen ymmärtänyt. Finnair ei noudata EU-instansin määräyksiä. Tässä tosin on jääty
        lähtökuoppiin, mutta tulkitsin uutisoinnin siten että lentoyhtiö on korvausvelvollinen.

        Nuo parjatut "halppisyhtiöt" on täällä palstoilla saaneet kiitoksia asiallisesta ja kohtuunopeasta
        palvelusta.

        Kysehän ei ole vain määräyksistä, vaan laista. EU:n asetukset ovat kaikissa maissa lakeina päteviä, ja asetuksen mukaan rahat on palautettava 7 päivän kuluessa.

        Voi kiistellä siitä, onko se kohtuullista tai edes mahdollista, mutta laki se kuitenkin on. Jostain syystä jotkin lentoyhtiöt ovat keksineet, että ne voivat itse päättää, noudattavatko ne lakia.


    • matkatoimistosta

      Hehän ne rahat sinulle palauttavat eikä lentoyhtiö sinun tapauksessasi.

      • Gugi

        Meilin vaihtoa on käyty jo viikkoja. Matkatoimiston mukaan rahat luottokortilleni palauttaa Finnair ja Finnairilla on kuulemma viikkojen jonot. Että näin.

        Matkatoimistoa tai Finnairia ei tietenkään kiinnosta se että olen joutunut maksmamaan jo kyseiset liput palvelusta jota en koskaan saanut.


      • menkää aasiaan
        Gugi kirjoitti:

        Meilin vaihtoa on käyty jo viikkoja. Matkatoimiston mukaan rahat luottokortilleni palauttaa Finnair ja Finnairilla on kuulemma viikkojen jonot. Että näin.

        Matkatoimistoa tai Finnairia ei tietenkään kiinnosta se että olen joutunut maksmamaan jo kyseiset liput palvelusta jota en koskaan saanut.

        Tässä ikävässä tilanteessa matkatoimistot on pahassa välikädessä. On selvää että he tilittävät
        maksut finairille, elleivät ne mene suoraa lentoyhtiön tilille,joka joskus sitten hyvittää rovikat
        takaisin.
        On erittäin paha asia,että päämies jättää yhteistyökumppanit tällaiseen rakoseen.
        Myynnin lasku lomareissuissa puhuu selvää kieltä epäonnistuneesta asiakaspalvelusta.


      • omat lait?
        menkää aasiaan kirjoitti:

        Tässä ikävässä tilanteessa matkatoimistot on pahassa välikädessä. On selvää että he tilittävät
        maksut finairille, elleivät ne mene suoraa lentoyhtiön tilille,joka joskus sitten hyvittää rovikat
        takaisin.
        On erittäin paha asia,että päämies jättää yhteistyökumppanit tällaiseen rakoseen.
        Myynnin lasku lomareissuissa puhuu selvää kieltä epäonnistuneesta asiakaspalvelusta.

        Vinair odottanee tietoa onko oikeasti "pakko" maksaa vai voisiko vedota johonkin pykälään.. vai tottelevatko edes eu:n päätöksiä..?


    • tgsdg

      sinun pitää kysyä matkatoimistolta. Heidän tulee maksaa sinulle. Toki eivät varmaan maksa, ennenkuin saavat rahat itse finskiltä. air baltic palautti minulle rahat kolmessa viikossa. Olin ostanut suoraan heidän nettisivuiltaan.

    • Anuliini_

      Oisko niin, että rahat on seisonut Finnairilla kun on väännetty kättä maksaako vai ei ja kuinka paljon? Näin kauan kesti sopiminen asiasta, joka on muille yhtiöille ihan selviö.

      http://www.lennalomalle.com/content/view/1826/43/

      Itse sain airBalticilta tosi nopeasti rahat lennosta, jota ei koskaan lennetty.

      • Zuubiduu vaan teille

        Finnair on 'kiukutellut' vain matkustajille maksettavista lisäkorvauksista, ei käyttämättä jääneiden lentolippujen takaisinmaksuista.

        Ja täytyy kyllä sanoa, että olisin minäkin kiukutellut. Oikeustajuuni ei millään mahdu, että jokin taho voidaan laittaa korvaamaan kuluja tapahtumasta, johon se ei ole voinut vaikuttaa millään tavalla. Minun ja käsittääkseni yleisen suomalaisen oikeustajun mukaan yritys/henkilö/taho on voitu määrätä korvaamaan vain suoraan sen omasta toiminnasta johtuneita suoria vahinkoja. Ilmeisesti tämä periaate on nyt muuttunut ja pian kuka tahansa voidaan määrätä maksamaan korvauksia ihan mistä tahansa, vaikka kyseiseen asiaan ei ole itse millään tavalla voinut vaikuttaa. Käyttämättäjääneestä palvelusta tehtävät takaisinmaksut eivät ole vahingonkorvauksia.

        Ja ei, en työskentele Finnairilla enkä missään muussakaan lentoyhtiössä.

        Ja vielä kommentti tuohon takaisinmaksuun: Jos lentolippu on maksettu matkatoimistolle, matkatoimisto myös maksaa sen takaisin matkustajalle, ei Finnair, väittää matkatoimisto mitä tahansa. Se minkälaista maksuliikennettä tapahtuu matkatoimiston ja Finnairin välillä, ei enää koske matkustajaa. Onhan Finnair antanut lentolipun matkatoimistolle velaksi, ei se matkatoimisto ole niitä lipusta saamiaan rahoja samalla sekunnilla Finnairille tilittänyt, joten miksi ei matkatoimisto voi palauttaa lentolippurahoja matkustajalle 'velaksi'? Kuluttajaviranomaisten antamat ohjeistukset eivät sitä paitsi koske kahden yrityksen välistä kanssakäymistä, kyse on vain yritys-kuluttaja-akselilla tapahtuvasta toiminnasta.

        Matkatoimistosi pystyy kyllä palauttamaan rahat lipusta vaikka samantien, ne eivät vain halua tehdä sitä ennen kuin saavat rahat seuraavalta taholta. Jonka tietenkin jokainen tällä palstalla ymmärtää ja syyttää sitä seuraavaa tahoa hidastelusta *hohhoijaa*....

        Ja edelleenkään, en työskentele Finnairilla enkä missään lentoyhtiössä. En ole edes työtön lentoemäntä.


      • Finnair kiukuttelee
        Zuubiduu vaan teille kirjoitti:

        Finnair on 'kiukutellut' vain matkustajille maksettavista lisäkorvauksista, ei käyttämättä jääneiden lentolippujen takaisinmaksuista.

        Ja täytyy kyllä sanoa, että olisin minäkin kiukutellut. Oikeustajuuni ei millään mahdu, että jokin taho voidaan laittaa korvaamaan kuluja tapahtumasta, johon se ei ole voinut vaikuttaa millään tavalla. Minun ja käsittääkseni yleisen suomalaisen oikeustajun mukaan yritys/henkilö/taho on voitu määrätä korvaamaan vain suoraan sen omasta toiminnasta johtuneita suoria vahinkoja. Ilmeisesti tämä periaate on nyt muuttunut ja pian kuka tahansa voidaan määrätä maksamaan korvauksia ihan mistä tahansa, vaikka kyseiseen asiaan ei ole itse millään tavalla voinut vaikuttaa. Käyttämättäjääneestä palvelusta tehtävät takaisinmaksut eivät ole vahingonkorvauksia.

        Ja ei, en työskentele Finnairilla enkä missään muussakaan lentoyhtiössä.

        Ja vielä kommentti tuohon takaisinmaksuun: Jos lentolippu on maksettu matkatoimistolle, matkatoimisto myös maksaa sen takaisin matkustajalle, ei Finnair, väittää matkatoimisto mitä tahansa. Se minkälaista maksuliikennettä tapahtuu matkatoimiston ja Finnairin välillä, ei enää koske matkustajaa. Onhan Finnair antanut lentolipun matkatoimistolle velaksi, ei se matkatoimisto ole niitä lipusta saamiaan rahoja samalla sekunnilla Finnairille tilittänyt, joten miksi ei matkatoimisto voi palauttaa lentolippurahoja matkustajalle 'velaksi'? Kuluttajaviranomaisten antamat ohjeistukset eivät sitä paitsi koske kahden yrityksen välistä kanssakäymistä, kyse on vain yritys-kuluttaja-akselilla tapahtuvasta toiminnasta.

        Matkatoimistosi pystyy kyllä palauttamaan rahat lipusta vaikka samantien, ne eivät vain halua tehdä sitä ennen kuin saavat rahat seuraavalta taholta. Jonka tietenkin jokainen tällä palstalla ymmärtää ja syyttää sitä seuraavaa tahoa hidastelusta *hohhoijaa*....

        Ja edelleenkään, en työskentele Finnairilla enkä missään lentoyhtiössä. En ole edes työtön lentoemäntä.

        no kun näin hyvin tiedät asian laidan olevan niin kerroppa miksi Finnair ei ole vieläkään maksanut tuhkapilven takia peruttua huhtikuun lentoa takaisin, joka on suoraan Finnairilta ostettu? Nyt ei ole kysymyksessä mitkään lisäkulut vaan ennen matkan alkua jo perutut lennot.


      • Zuubiduu vaan teille
        Finnair kiukuttelee kirjoitti:

        no kun näin hyvin tiedät asian laidan olevan niin kerroppa miksi Finnair ei ole vieläkään maksanut tuhkapilven takia peruttua huhtikuun lentoa takaisin, joka on suoraan Finnairilta ostettu? Nyt ei ole kysymyksessä mitkään lisäkulut vaan ennen matkan alkua jo perutut lennot.

        ... takaisinmaksuhakemuksesi on kadonnut jonnekin bittiavaruuteen. Ota yhteyttä Finskiin. Kyllä huhtikuussa perutusta lennosta olisi pitänyt rahat tulla jo aikaa sitten.


      • kestääää.....
        Finnair kiukuttelee kirjoitti:

        no kun näin hyvin tiedät asian laidan olevan niin kerroppa miksi Finnair ei ole vieläkään maksanut tuhkapilven takia peruttua huhtikuun lentoa takaisin, joka on suoraan Finnairilta ostettu? Nyt ei ole kysymyksessä mitkään lisäkulut vaan ennen matkan alkua jo perutut lennot.

        on jotain kuulunut? Finnair ei vastaa s-posteihin ja rahoja ei näy...
        Lento ostettu suoraa Finnairilta ja korvaushakemus tehty huhtikuussa netin kautta.


      • että semmosta
        kestääää..... kirjoitti:

        on jotain kuulunut? Finnair ei vastaa s-posteihin ja rahoja ei näy...
        Lento ostettu suoraa Finnairilta ja korvaushakemus tehty huhtikuussa netin kautta.

        kuulemma ovat maksaneet jo kesäkuussa. Rahoja ei vaan näy tilillä. Selvittely voi kuulemma kestää viikkoja! Amatöörimaista!


      • JannaS
        että semmosta kirjoitti:

        kuulemma ovat maksaneet jo kesäkuussa. Rahoja ei vaan näy tilillä. Selvittely voi kuulemma kestää viikkoja! Amatöörimaista!

        Jos rahat on maksettu jo kesäkuussa, mutta rahat ei näy tilillä, selvittelyssä on mukana myös pankki. Ja useampi kokki monimutkaistaa ja hidastaa aina prosessia.


      • yesno
        kestääää..... kirjoitti:

        on jotain kuulunut? Finnair ei vastaa s-posteihin ja rahoja ei näy...
        Lento ostettu suoraa Finnairilta ja korvaushakemus tehty huhtikuussa netin kautta.

        eikö korvausvaateita ollut tuhansia? niitä ei kai ihan lyhyessä ajassa korvata etenkin jos korvausvelvoite ei ollut ihan selvää


      • JannaS
        yesno kirjoitti:

        eikö korvausvaateita ollut tuhansia? niitä ei kai ihan lyhyessä ajassa korvata etenkin jos korvausvelvoite ei ollut ihan selvää

        Takaisinmaksuhakemuksia oli useita tuhansia, eikä niitä tosiaan ihan hetkessä käsitellä, vaikka niitä oltaisiin tehty ympäri vuorokauden.

        Korvausveloite tuhkan takia käyttämättä jääneen lentolipun takaisinmaksusta ei ollut epäselvyyttä, niitä alettiin korvata välittömästi ja lentolipun korvauksesta tässäkin on ollut kyse. Epäselvyys koski välillisiä kustannuksia, kuten hotelli- ja ateriakuluja.


      • swisskonkurssiin
        että semmosta kirjoitti:

        kuulemma ovat maksaneet jo kesäkuussa. Rahoja ei vaan näy tilillä. Selvittely voi kuulemma kestää viikkoja! Amatöörimaista!

        Nyt on vuosi siitä, kun maksoin liput, lennon piti olla 19.4. Vieläkään ei ole tullut rahoja takaisin. 9 kk on kulunut siitä, kun lennon piti tapahtua. Asiakaspalvelu ei vastaa sähköposteihin, palvelunumerosta kuuluu vain automaattinen tiedote.
        Huvittavaa sekin, että palvelunumero on oikein pitkä pötkö sekalaisia numeroita, jotta se olisi mahdotonta muistaa. Kyllä olen aina tiennyt, että sveitsiläiset yleensäkin ovat rahan perään, mutta eivät näköjään edes yritä ahneuttaan peitellä.

        Tänään laitoin Euroopan kuluttajakeskuksen kautta vaatimuksen. Olisi edes yksi hyöty tästä euroopan unionista, muutenhan olemme täällä suomessa pelkkiä maksumiehiä...


      • SX-flieger
        JannaS kirjoitti:

        Takaisinmaksuhakemuksia oli useita tuhansia, eikä niitä tosiaan ihan hetkessä käsitellä, vaikka niitä oltaisiin tehty ympäri vuorokauden.

        Korvausveloite tuhkan takia käyttämättä jääneen lentolipun takaisinmaksusta ei ollut epäselvyyttä, niitä alettiin korvata välittömästi ja lentolipun korvauksesta tässäkin on ollut kyse. Epäselvyys koski välillisiä kustannuksia, kuten hotelli- ja ateriakuluja.

        "Huvittavaa sekin, että palvelunumero on oikein pitkä pötkö sekalaisia numeroita, jotta se olisi mahdotonta muistaa."

        Että ihan sekalaisia numeroita :DD niihän ne puhelinnumerot yleensä tuppaa olemaan.

        ps. Swiss on hyvän palvelun laatuyhtiö, oletkohan koskaan edes lentänyt.


    • jaskaxxx

      No itse en saa finnairilta mitään takaisin huhtikuun Tokio lennosta. Harmi. Liput ostettu suoraan finnairin kotisivulta. Koko lipun hinta menee.

      Sitä pitäisi ihmisen osata ennustaa luonnonmullistuksetki ja tietää ydinvoimaloiden tila insinöörejä paremmin ennen kuin voi edes matkustaa.

      • fugushima

        Jos huhtikuussa on vielä suositus olla matkustamatta turhaan Japaniin, niin luultavasti saat ainakin siirrettyä matkan ilmaiseksi. Eivät ne Finnairilla turhaan halua muutoskelvottoman matkalipun ostaneille korvata, mutta jos kohde on matkustuskelvoton, kyllä ne joustavat silloin kun on selvää että se on sitä myös matkan alkaessa.


    • jaskaxxx

      Varmaan antavat siirtää, mutta kun haluan rahat takaisin. Sillä on lomaa vain huhtikuussa.

      • fugushima

        Juuri tuli Finnairilta sähköposti, että myös matkan kohdetta voi vaihtaa toiseen kaukokohteeseen ilman lisäkuluja, en tosin tiedä tarkkaan millä ehdoilla. Eli jos Japaniin haluaa, niin voi lentää vaikka Osakaan tai Nagoyaan jos haluaa vältellä Tokiota. Niiden seuduilla elämä on jo nyt lähellä normaalia, ja nähtävää löytyy paljon. Ja Tokiostakin mitä luultavimmin pääsee parin viikon päästä jo ihan hyvin paremmille seuduille, jos ongelmat siellä vielä jatkuvat.


    • jaskaxxx

      Mutta kun on kerran rahat luovuttanu niin niitä ei enää saa takaisin. Nyt kun juuri haluaisin rahat takaisin.

      • fugushima

        Nyt lupaavat maksaa Tokion lennoista rahat takaisin, jos lähtöpäivä on 14 päivän sisällä ja haluaa peruuttaa. Jatkanevat aikaa jos tilanne vaikuttaa pidempään huonolta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9214
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      41
      2709
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1330
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe