Sumiainen (ruots. Sumiais) oli Keski-Suomessa sijainnut Suomen kunta. Sumiaisten kunnan väkiluku oli 1 303 ihmistä (31.12.2006). Sumiaisten pinta-ala oli 308,35 km², josta 78,77 km² vesistöjä.[1] Väestötiheys oli 5,67 asukasta/km². Sumiainen on Keitelejärven lahtien pirstomaa mäkimaata.
Sumiaisten taajaman keskus, kirkonkylä, sijaitsee Sumiainen- ja Ala-Keitele-järvien välisellä kapealla kannaksella. Taajamasta on veneily-yhteys Keiteleen kanavan kautta Päijänteelle sekä Keiteleen ja Neiturin kanavan kautta Konnevedelle. Sumiainen on suosittua kesänviettoseutua.
Äänekosken ja Suolahden kaupungit sekä Sumiaisten kunta yhdistettiin Äänekosken kaupungiksi 1.1.2007.
[muokkaa] Kulttuuria
Suolirock-festivaalit.
Haapakylä, Hämälänkylä, Kirkonkylä, Lohilahti, Matilanniemi, Mäkelänkylä, Pakanaranta, Raikkaus, Rannankylä, Rautianmäenkylä, Rautionmäki, Saarikas, Saarikkaankylä, Sorvapohja, Sumiainen, Sumiaiskylä, Syvälahdenkylä, Syvälahti, Taipale, Taipaleenkylä, Vihijärvenkylä, Vihijärvi
Misä kyseinen
4
336
Vastaukset
- säästöt muualta
pikkuhiljaa Sumiainenkin "kartalta häviää" kun Uuden Äänekosken päättäjät lyövät nuijan pöytään ja niin lähti terveyspalvelut Sumiaisista kuin kuppa töölöstä samoin käy myös Konginkankaan terveyspalvelujen, pikkukylien alas-ajo alkoi, Suolahti säilyy hieman kauemmin vaikka sieltäkin uhkaa terveyskeskus lakkautua.
Tällaisten päätöksien seurauksena on se että kun joudutaan lähtemään terveyskeskukseen Äänekoskelle niin myös muut asiat hoidetaan samalla reissulla eli terveyskeskuksien lakkautusten myötä kärsii myös muut, kaupat yms palvelut..ja siitähän se kuihtuminen alkaa. Ei näytä kovin "yrittäjäystävällistä" olevan Äänekosken päättäjien toiminta.- Kirkonkylälinen 1
Missä on Veijola Hannu, täältä Sumiaisista, hän meidän puolesta oli ajamassa kuntaliitokseen, nyt olisi aika tulla perustelemaan vaihtoehtonsa miksi oli parempi hävittää kuntaliitoksella Sumiainen.
- Kirkonkyläläinen 2
Ei tarvitse kenenkään lähteä Äänekoskelle, siellä tai täällä Äänekoskella sitä jo ollaan, itse kukin omassa nurkkakunnassa.
- säästöt muualta
Kirkonkyläläinen 2 kirjoitti:
Ei tarvitse kenenkään lähteä Äänekoskelle, siellä tai täällä Äänekoskella sitä jo ollaan, itse kukin omassa nurkkakunnassa.
silloin jos Sumiaisista ja Konginkangaalta ynnä Suolahdesta, siis näistä Äänekosken taajamista lakkautetaan terveyskeskukset niin..no eihän siinä sitten mitään valittamista pitäisi olla, ainakaan "Kirkonkyläläinen 2" mielestä..samaa Äänekoskea kaikki..itse vaan näin Äänekosken keskustan liepeillä asuvana ajattelin Sumiaisissa ja Konginkankaalla sekä Suolahdessa asuvia että pitkä matka on lähteä terveyskeskukseen, eipähän monikaan täällä keskisuomessa muita ihmisiä ajattele esim juuri Kirkonkyläläinen 2 yksi näistä joille oma napa tärkein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865