mahdottomuus hankkia pyrre?!

pyrrekuume

Hei! Ajattelin nyt kysyä teiltä ihmisiltä. Olen aikaisemmin kyllä lukenut ettei pyrreä kannata kerrostaloon ottaa. Olen kauan halunnut pyrren,sillä pienenä minulla on ollut pyrre,syntymästä asti se oli minun äidilläni. Kuoli kun olin noin 10 v. (Äitikin kuoli, ja minut oli siirretty toiseen perheeseen mihin koirakin äitini kuoleman jälkeen siirrettiin) Nyt asun yksin kerrostalo asunnossa, pienessä kaupungissa missä metsä polut ja puistot lähellä. Haluan siis pyrren mutta en voi päättää ottaisinko sellaisen, ainut syy siihen miksen ottais on juuri se että asun kerrostalossa. Tiedän kuitenkin että ihmisillä on pyrrejä kerrostaloissa, äidillänikin oli,ja se käyttäytyi hyvin eikä siinä ollut mitään ongelmia. Eli se ei mahdotonta ole? Haluaisin koiralleni tietenkin parasta, ja en halua että se kärsii jos asuu asunnossa. Mutta kun kuitenkin tarkoitus olisi ulkoilla sen kaa paljon jne,niin olisiko se nyt aivan mahdoton ajatus ottaa pyrre kerrostaloon? Kun koira muuten saisi hyvän kodin, olisin todella kärsivällinen sen kouluttaessa (sen luonnetta tässä ajattelin) enkä ota pyrreä sen ulkonäön takia (niin kuin jotkut ottavat :S ), ja tiedän rodusta kuitenkin paljon,tiedän sen olevan todella itsenäinen etc.. Mutta juuri sellaisen haluankin! Haluan koiran jolla on juuri kaikki pyrren ominasuudet! Olin jo menettänyt toivon saada pyrren kun luin ettei todellakaan sovellu kerrostaloon, rupesin katsomaan muita koira rotuja mutta ei,pyrren sen pitää olla! En huoli toista rotua. Niin ja pyrrellä olisi mahdollisuus päästä välillä maalle (vanhempieni luo,40 km täsä kaupungista) ja mökille kans (johon on n. 20 km täältä). Eli kysymys kuuluu onko minun aivan mahdoton hankkia pyrre vai onko tässä vielä toivoa??

21

1003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mastiffimartta

      Useimmat pystiffi-ihmiset eivät selvästikään ymmärrä laumanvartijoista ja niiden erityisistä piirteistä mitään. Näinkö LGD-koiria nykyään kasvattajatkin markkinoivat? Kiva perhekoira vaikka kerrostaloon?
      Todellisuus on kuitenkin se, että sulla on käsissäs koira, joka on niin rohkea ja tinkimätön vahti, että kuolee puolestasi. Niillä on aivan omat systeemit ja ne on todella erityisasemassa käytöksensä ja elinolovaatimustensa suhteen mihinkään muihin (vartioiviinkaan) koiriin nähden.
      Mua niin suututtaa, kun näiden alkuperäinen käyttötarkoitus, joka näin alkukantaisella rodulla on vielä hyvin vahvana vieteissä, yritetään tukahduttaa ja jalostaa näistä(kin) koirista lempeitä seurakoiria. Vinkki kaikille, joiden mielestä kerrostalo sopii hyvin pyreneittenmastiffille: googleta "laumanvartija" ja opi.
      Toivottavasti huomaat, että sulla on käsissäs hyvin hyvin erikoislaatuinen ja vaativa koira ja parhaassa tapauksessa sullakin alkaa karvat nousemaan pystyyn lukiessasi kuinka laumanvartija kyllä tottuu mihin vaan ja vahtii vaan, silloin kun omistaja käskee. Ei, laumis ei tee näin.
      Pahoittelen purkautumista, joka ei varsinaisesti ollut osoitettu kellekään. Asia on hyvin lähellä sydäntäni ja yritän oppia joka päivä jotain kumppanuudesta kahden upean laumikseni kanssa. Siksi niiden epäasianmukainen kohtelu suututtaa niin helvetisti.

      • pyrrekuume

        kiitos vastauksestasi. ei haittaa vaikka vähän ehkä "räjähdit" näppäimistön edessä, niinhän ihmiset tekee,varsinkin chateissä. olen kyllä tuosta tietoinen, pyrre koirien taustasta,ja niiden vahtivietistään etc.. (niin ja kysymyshän oli ihan pyreneittenkoirasta,great pyrenees koirasta eikä pyreneittenmastiffista,mutta nojoo aivan sama sekin nyt tässä)ajattelin nyt kumminkin kysyä onko se mahdotonta ottaa kerrostaloon kun se joiltakin kuulemma onnistuu. mutta joo,en halua että koirani kärsii, eli ehkä sitten parempi vaan unohtaa ajatus pyrrestä,pitääpi päästä tosta pyrre kuumeesta yli,ja ehkä sitten katsoa jotain muuta rotua. onko sinulla tai kellään jotain ehdotuksia, minkälaisen koiran voisi ottaa kerrostaloon? en halua mitään chihuahuaa tai vastaavaa. ei ole minun juttuni. haluaisin koiran jossa olisi kuitenkin jonkin verran haastetta,joka on lojaali omistajaansa kohtaan ja joka osaa suojella omistajaansa jos tarvetta tulee ja joka kumminkin soveltuisi kerrostaloon?


      • eräs vain
        pyrrekuume kirjoitti:

        kiitos vastauksestasi. ei haittaa vaikka vähän ehkä "räjähdit" näppäimistön edessä, niinhän ihmiset tekee,varsinkin chateissä. olen kyllä tuosta tietoinen, pyrre koirien taustasta,ja niiden vahtivietistään etc.. (niin ja kysymyshän oli ihan pyreneittenkoirasta,great pyrenees koirasta eikä pyreneittenmastiffista,mutta nojoo aivan sama sekin nyt tässä)ajattelin nyt kumminkin kysyä onko se mahdotonta ottaa kerrostaloon kun se joiltakin kuulemma onnistuu. mutta joo,en halua että koirani kärsii, eli ehkä sitten parempi vaan unohtaa ajatus pyrrestä,pitääpi päästä tosta pyrre kuumeesta yli,ja ehkä sitten katsoa jotain muuta rotua. onko sinulla tai kellään jotain ehdotuksia, minkälaisen koiran voisi ottaa kerrostaloon? en halua mitään chihuahuaa tai vastaavaa. ei ole minun juttuni. haluaisin koiran jossa olisi kuitenkin jonkin verran haastetta,joka on lojaali omistajaansa kohtaan ja joka osaa suojella omistajaansa jos tarvetta tulee ja joka kumminkin soveltuisi kerrostaloon?

        Niin ja kaikenlisäksi pyreneittenmastiffi ei edes ole laumanvartijakoira... Ne on enemmänkin seurakoiria. Mutta tuo great pyreneese on kyllä mahtava eläin,mitään ylväämpää en oo nähny,mutta ite en sellaista ottais koska enemmänkin oon pk-koirista kiinnostunut.. :) Mutta jos olisin ottamassa niin en aivan tiedä mitä tekisin tuossa tilanteessa. Ehkä sun kannattais kysyä esim. Pertti Vilanderilta (kasvattaa,tai ainakin on kasvattanut,kaukaasialaisia, ja se on tosi hyvä kouluttaja). Mutta toivottavasti olis mahdollista sun hankkia pyrre :)


      • 1 labbis
        eräs vain kirjoitti:

        Niin ja kaikenlisäksi pyreneittenmastiffi ei edes ole laumanvartijakoira... Ne on enemmänkin seurakoiria. Mutta tuo great pyreneese on kyllä mahtava eläin,mitään ylväämpää en oo nähny,mutta ite en sellaista ottais koska enemmänkin oon pk-koirista kiinnostunut.. :) Mutta jos olisin ottamassa niin en aivan tiedä mitä tekisin tuossa tilanteessa. Ehkä sun kannattais kysyä esim. Pertti Vilanderilta (kasvattaa,tai ainakin on kasvattanut,kaukaasialaisia, ja se on tosi hyvä kouluttaja). Mutta toivottavasti olis mahdollista sun hankkia pyrre :)

        Sano mitä et tiedä.http://www.laumanvartijat.com/6


      • tavallinen rotu
        pyrrekuume kirjoitti:

        kiitos vastauksestasi. ei haittaa vaikka vähän ehkä "räjähdit" näppäimistön edessä, niinhän ihmiset tekee,varsinkin chateissä. olen kyllä tuosta tietoinen, pyrre koirien taustasta,ja niiden vahtivietistään etc.. (niin ja kysymyshän oli ihan pyreneittenkoirasta,great pyrenees koirasta eikä pyreneittenmastiffista,mutta nojoo aivan sama sekin nyt tässä)ajattelin nyt kumminkin kysyä onko se mahdotonta ottaa kerrostaloon kun se joiltakin kuulemma onnistuu. mutta joo,en halua että koirani kärsii, eli ehkä sitten parempi vaan unohtaa ajatus pyrrestä,pitääpi päästä tosta pyrre kuumeesta yli,ja ehkä sitten katsoa jotain muuta rotua. onko sinulla tai kellään jotain ehdotuksia, minkälaisen koiran voisi ottaa kerrostaloon? en halua mitään chihuahuaa tai vastaavaa. ei ole minun juttuni. haluaisin koiran jossa olisi kuitenkin jonkin verran haastetta,joka on lojaali omistajaansa kohtaan ja joka osaa suojella omistajaansa jos tarvetta tulee ja joka kumminkin soveltuisi kerrostaloon?

        Olen samoilla linjoilla kuin mastiffimartta. Et kertonut ikääsi, mutta kertomasi mukaan tiedät lapsuudesta, millainen koira on kyseessä. Sanoit, että koira kuoli, kun olit 10-vuotias. Onko sinulla mitään kokemusta pyreneittenkoirista tai ylipäätään koirista sen jälkeen, et ainakaan maininnut?

        On hyvä, jos osaat antaa periksi haaveellesi, mutta jotenkin viestistäsi tulee fiilis, että olet vielä melko nuori ja/tai aikuisiän koirakokemuksesi ovat tosi vähäiset. Lueskelin, mitä pyreneittenkoirasta kirjoitetaan, ja omistajamaininnat ei istu minusta yhteen sen kanssa, että kyselet täällä, voitko ottaa kyseisen rodun koiran tai minkä sitten ottaisit, jos sitä et. Haluat haasteellisen koiran, mutta onko sinulla kokemusta edes "haasteettomista"? Nimittäin melkein missä tahansa rodussa voi vastaan tulla haastavampi yksilö, ja jos semmoinen sattuu ensikertalaisen käsiin, niin ihan kärsivällinen saa olla, että siitä kunnialla selviää. Minusta homman pitäisi mennä niin päin, että sellaisen koiran voi ottaa, josta edes itse on varma, että sen kanssa pärjää juuri niissä olosuhteissa, jotka koiralle voi tarjota. Ilman, että tarvitsee kysellä netissä. Sori vaan, olet ehkä nettisukupolven kasvatti ja uskosi nettiin on luja, mutta keskustelupalstat ovat harvaan tarkoitukseen oikea paikka eikä koirarotuneuvontaan kovinkaan kummoinen.

        Mitä muuten tarkoitat sanomalla, että koiran pitäisi suojella omistajaansa? Tarkoitatko oikein suojelukoulutettua? Vain sellaiset koirat voivat varmuudella suojella omistajaansa, mutta niiden kouluttaminen onkin sitten erittäin kokeneiden puuhaa. Pelotteena mahdolliselle kimppuunkävijälle voi toimia tavallisempikin koira. Mutta jos koira on kovin kiinnostunut suojelemaan omistajaansa eikä kokonsa/käytöksensä puolesta ole omistajansa hallinnassa, niin jälki voi olla rumaa.

        Onhan noita tavallisempiakin haastavia rotuja, jotka aika yleisesti pärjäävät kerrostalossakin, vaikka rotikat tai sakemannit. Jostain syystä sinun kirjoituksesi vaan ei anna mielikuvaa, että edes sellaisia uskaltaisin sinulle suositella. Maailmaan jää kuitenkin vielä paljon rotuja ennen kuin chihuahuaan päästään.


      • aksjkajhsd
        eräs vain kirjoitti:

        Niin ja kaikenlisäksi pyreneittenmastiffi ei edes ole laumanvartijakoira... Ne on enemmänkin seurakoiria. Mutta tuo great pyreneese on kyllä mahtava eläin,mitään ylväämpää en oo nähny,mutta ite en sellaista ottais koska enemmänkin oon pk-koirista kiinnostunut.. :) Mutta jos olisin ottamassa niin en aivan tiedä mitä tekisin tuossa tilanteessa. Ehkä sun kannattais kysyä esim. Pertti Vilanderilta (kasvattaa,tai ainakin on kasvattanut,kaukaasialaisia, ja se on tosi hyvä kouluttaja). Mutta toivottavasti olis mahdollista sun hankkia pyrre :)

        aloittajatyyppi näköjään vastailee itselleen.

        Anteeksi nyt, mutta miten sinulla on vanhemmat, kun sanoit että äitisi kuoli? Siis kasvatusvanhempasiko?

        Pyreneittenmastiffi on LGD, minkä tietäisit, jos olisit edes vähän vaivautunut lukemaan ko. koirista, tai jos sinulla olisi todella joskus ollut pyrre!


    • kynsisakset ja harja

      Joo, muata harkitsehhan vielä asiaa.
      Mulle rantautui nyt hoitoon yksi aivan ihana pyrre yksilö.
      Hoitelen ja koulutan harrastuksen vuoksi koiria, ja kokemusta niistä on muutenkin
      parilta vuosikymmeneltä.
      Jos olet valmis lähtemään sinne lenkkipolulle 3-4 kertaa päivässä, satoi tai paistoi,
      auktoriteetti riittää noin ison koiran kanssa, osaat kouluttaa ja ehdottomasti
      rakastat koiria niin sitten.
      Tässä rodussa tuo laumanvartiointi on voimakas vietti ja ääni ei sitten ole miau
      vaan VUFFFFF.
      Hanki paljon harjausvälineitä, karvaa lähtee tupoittain. (heitä matot ulos samantien)
      Ruokaa menee päivässä semmoinen mitä nyt ikinä kaapista löytyy, pöydältä katoaa
      kaikki mikä sinne jää. Tämä pikkupuudeli vetäisi yhden kerran koko grillin tyhjäksi,
      toisen kerran 5 kg keitettyä ohraa. Maksalaatikkorasia ei riitä kun alkupalaksi.

      Lapsista pitää ja paimentaa niitä, välillä vähän liikaakin....
      Mopot on kauhistus (hanki valjaat ja jarrukengät), jäätelöaouton ääni saa aikaan kunnon
      öriöriöri- rähinät.

      Vähän kuitenkin miettisin tuon tilan kanssa, täällä on nyt sentään semmoinen 65 neliötä
      ja silti koikku käy kääntymässä ympäri vaatehuoneessa että pääsee ulos makkarista.
      Noh- totuuden nimissä tämä on vähän yli-iso, painoa reilut sata kiloa, säkä 90.

      Muuten lempeä, leppoinen, rauhaisa luonne... ellei satu tulemaan epäilyttävä pappa
      sauvakävelyllä vastaan, sitten mentiin, taikka siili, se voittaa 1-0.

      Niin ja eläinlääkärille saapi sitten maksella triplana sen mitä pikkukoiran lääkkeisiin menee.

      Tykkää nukkua sängyssä vieressä--- > unohda siis "yöllinen seuraelämä", sinne ei muita mahdu !
      Mutta varsin ihana yksilö, ei voi muuta sanoa.

      Onnea matkaan, kerro miten kävi :o))

      Ja se vielä: hihoilla ja lahkeilla on helpointa pyyhkäistä kuolat pois, ei aina tarvia olla repussa
      pyyhettä mukana.

      • Justjustjoo

        Niin ja kaikenlisäksi pyreneittenmastiffi ei edes ole laumanvartijakoira... Ne on enemmänkin seurakoiria.

        No onhan se nyt jumalauta laumanvartija koira :D Ja alkukantainen kaikenlisäksi.


      • kynsisakset ja harja
        Justjustjoo kirjoitti:

        Niin ja kaikenlisäksi pyreneittenmastiffi ei edes ole laumanvartijakoira... Ne on enemmänkin seurakoiria.

        No onhan se nyt jumalauta laumanvartija koira :D Ja alkukantainen kaikenlisäksi.

        Pyrrelle pitää osoittaa se "hyvä lauma". Niitä se suojelee viimeiseen asti ja sen jäsenet
        saa vetää sen vaikka solmuun, ei hermostu.
        Mutta- jos tulee joku epäilyttävä asia, niin silloin pyrre kyllä örähtää.
        Varoitushaukku - tai matala murina.
        Niin että kerrostalo ei ole oikeastaan oikea paikka sille koska siellä on kaiken
        aikaa kolinaa, ääniä, liikennettä.
        Se tulee levottomaksi.
        Olen tän hoitopyrren kanssa käynyt kylässä kerrostalossa ja yksinomaan rappujen
        nouseminen oli sille aika kauhistus, tassut lipsuu ja hirvittää... äänistä puhumattakaan.


    • kuka kukin on

      Oletko ajatellut muuttavasi esim. rivitaloon? Siinä ei ainakaan portaat haittaisi. Olen nähnyt kaupungissa montakin pyreneittenkoiraa ja ihan sopuisia näyttävät olevan. Yhden asian haluaisin vielä tarkistaa, tarkoitatko pyrrellä pyreneittenkoiraa vai pyreneittenmastiffia? Lienenkö oikeassa vai väärässä, mutta minulla on sellainen käsitys että pyrret on pyreneittenkoiria ja pystiffit pyreneittenmastiffeja. Pyreneittenkoira on tietääkseni jonkin verran "helpompi" kuin mastiffi.

      • 90u8765

        Minä olen käsittänyt, että pyreneittenmastiffi (pyrre) olisi ehditty jalostaa yhteiskuntakelpoisemmaksi kuin pyreneittenkoira. Tosin en ole varma, saattaahan niitä olla molemman rodun puolella edelleen alkukantaisia (vartioivia) ja uudenpiirteisiä (avoimia) sukuja linjoina.

        Mutta paljon seurakoiramaisempia noista kahdesta rodusta ollaan saatu kasvatettua kuin esimeriksi kaukasianpaimenkoirasta. Tosin kaukkareidenkin luonteet ovat muuttumassa koko ajan vain lauhkeammiksi.

        Huolellisen, rauhallisen ja järkevän jalostuksen tulosta :-)


      • ..............
        90u8765 kirjoitti:

        Minä olen käsittänyt, että pyreneittenmastiffi (pyrre) olisi ehditty jalostaa yhteiskuntakelpoisemmaksi kuin pyreneittenkoira. Tosin en ole varma, saattaahan niitä olla molemman rodun puolella edelleen alkukantaisia (vartioivia) ja uudenpiirteisiä (avoimia) sukuja linjoina.

        Mutta paljon seurakoiramaisempia noista kahdesta rodusta ollaan saatu kasvatettua kuin esimeriksi kaukasianpaimenkoirasta. Tosin kaukkareidenkin luonteet ovat muuttumassa koko ajan vain lauhkeammiksi.

        Huolellisen, rauhallisen ja järkevän jalostuksen tulosta :-)

        PYReneittenkoiRa on PYRre ja pystiFFI taas pyreneittenmastiFFI


      • tappi:)
        .............. kirjoitti:

        PYReneittenkoiRa on PYRre ja pystiFFI taas pyreneittenmastiFFI

        mahdottomuus hankkia pyrre,on kyl! karkeakarvainen mäyräkoira ois parempi,sulle, helppo ottaa mukaan joka paikkaan ja silleen....ja omistajan paljon helpompi hallita ,kuin jottakin pyrreä...


    • pyrretus

      Asiantuntijoita näyttää tässä ketjussä riittävän!
      Pyrre on pyreneittenkoira ja pystiffi on pyreneittenmastiffi, piste.

      Pyrre tai pystiffi, molemmat ovat laumanvartijoita. Miksi haluat laumanvartijan kerrostaloon? Mihin tarvitset laumanvartijaa kerrostalossa? Laumanvartijan tehtävä on vartioida aluettaan ja suojella laumaansa, se että ulkoilet koiran kanssa paljon ei muuta sitä tosiasiaa, että et voi tarjota koiralle reviiriä vartioitavaksi.

      En ole koskaan ole ymmärtänyt, miksi haluta laumanvartija kerrostaloon / metsästyskoira jos ei metsästä jne.
      Mut kun mä haluun? Kun tykkään sen luonteesta jne.

      Voitko kertoa jonkun oikean syyn miksi haluat pyrren/pystiffin? Se, että pidät sen luonteesta, tai että äitilläsikin on ollut kerrostalossa, ei kelpaa syyksi. Mihin sinä tarvitset laumanvartijaa? Mitä sinä teet sen eteen, että koira voi toteuttaa sitä mihin se on "luotu"? Ajattelitko ehkä hommata myös lampaita kerrostaloasuntoosi? Vai kaneja?

      • R.E.D

        Olen niin samaa mieltä viimeisen kirjoituksen kanssa, että jäin miettimään kirjoitinko sen itse.


      • pyrrepeikko"
        R.E.D kirjoitti:

        Olen niin samaa mieltä viimeisen kirjoituksen kanssa, että jäin miettimään kirjoitinko sen itse.

        Molemmat pyrret ovat niin lempeiksi jo ehditty kasvattaa, että ne eivät ole enää suosiossa laumanvartijatehtävissä. Ja kun niitä ei enää laumanvartijoina käytetä, niin koirat päätyvät seurakoiriksi, jota myötä niiden luonne muuttuu yhä lempeämmäksi ja sitä mukaa niiden suosio laumanvartijoina yhä vähäisemmäksi. Saman on kokenut myös moni kaukasianpaimenkoiran suku. Pyreneittenmastiffi- ja koira ovat pian historian laumanvartijoita. Itselläni on näistä kahdesta mastiffi, eikä siitä olisi laumanvartijaksi, eikä sen sisaruksistakaan (olen ollut mukana koirien sisaruskokouksissa).


      • pelle peloton
        pyrrepeikko" kirjoitti:

        Molemmat pyrret ovat niin lempeiksi jo ehditty kasvattaa, että ne eivät ole enää suosiossa laumanvartijatehtävissä. Ja kun niitä ei enää laumanvartijoina käytetä, niin koirat päätyvät seurakoiriksi, jota myötä niiden luonne muuttuu yhä lempeämmäksi ja sitä mukaa niiden suosio laumanvartijoina yhä vähäisemmäksi. Saman on kokenut myös moni kaukasianpaimenkoiran suku. Pyreneittenmastiffi- ja koira ovat pian historian laumanvartijoita. Itselläni on näistä kahdesta mastiffi, eikä siitä olisi laumanvartijaksi, eikä sen sisaruksistakaan (olen ollut mukana koirien sisaruskokouksissa).

        Meidän pyreneittenmastiffi-hurjimus vartioi pihaa kyllä tomerasti. Jänikset saavat kyytiä ja kaikki muutkin tunkeilijat. Susista en tiedä, koska niitä ei meidän tilalla onneksi ainakaan vielä ole näkynyt. Tarvinneeko tuon enempää vartioidakaan. Meille se ainakin riittää. Kerrostaloon ei iki kuuna päivänä voisi kuvitellakaan tuota otusta. Varmaan tulisi hulluksi ja hulluksi tulisi muutkin asukkaat. Meillä ei lellitellä eikä lärsytä koiran kans muutenkaan, rapsutellaan silloin tällöin. Vartiointi on se homma ja ihan hyvin se sen hoitaa. Paimenkoira on toisena koirana ja kyllä se vartiointi siltäkin sujuu. Komeasti haukkuvat niin että kuuluu kauemmaksikin. Mutta alkuperäisen kysymykseen vastatakseni, ei kerrostaloon.


      • pyrrepeikko"
        pelle peloton kirjoitti:

        Meidän pyreneittenmastiffi-hurjimus vartioi pihaa kyllä tomerasti. Jänikset saavat kyytiä ja kaikki muutkin tunkeilijat. Susista en tiedä, koska niitä ei meidän tilalla onneksi ainakaan vielä ole näkynyt. Tarvinneeko tuon enempää vartioidakaan. Meille se ainakin riittää. Kerrostaloon ei iki kuuna päivänä voisi kuvitellakaan tuota otusta. Varmaan tulisi hulluksi ja hulluksi tulisi muutkin asukkaat. Meillä ei lellitellä eikä lärsytä koiran kans muutenkaan, rapsutellaan silloin tällöin. Vartiointi on se homma ja ihan hyvin se sen hoitaa. Paimenkoira on toisena koirana ja kyllä se vartiointi siltäkin sujuu. Komeasti haukkuvat niin että kuuluu kauemmaksikin. Mutta alkuperäisen kysymykseen vastatakseni, ei kerrostaloon.

        Maalla koirat eivät saa liikuntaa ja aktivointia melkein lainkaan, vaan jätetään vain pihaan yksikseen, joka saa ne turhautumaan ja hermostumaan. Eikä maalla asuvia koiria totuteta vieraisiin ihmisiin, koiriin, paikkoihin ja tilanteisiin, jonka vuoksi ne ovat varautuneita kaikkea outoa vierasta. Nämä yhdistelmänä tekevät varmasti kaikista mastiffi-tyyppisistä koirista ylisuojelevia, mutta myös ainakin saksanpaimenkoirista ja rottweilereista. Sen sijaan kerrostalossa meluihin ja ihmisiin tottuneet sekä paljon liikuntaa ja aktivointia saaneet koirat kasvavat tyytyväisiksi ja avoimiksi.

        Ihmeellisiä laiskureita kaikki maalaisjuntit, kun eivät ymmärrä, että koiralle ei riitä pelkkä ulkonä yksikseen löhöily ja että ne täytyy totuttaa pennusta asti kaikkeen oleelliseen.


      • voi kiesus
        pyrrepeikko" kirjoitti:

        Maalla koirat eivät saa liikuntaa ja aktivointia melkein lainkaan, vaan jätetään vain pihaan yksikseen, joka saa ne turhautumaan ja hermostumaan. Eikä maalla asuvia koiria totuteta vieraisiin ihmisiin, koiriin, paikkoihin ja tilanteisiin, jonka vuoksi ne ovat varautuneita kaikkea outoa vierasta. Nämä yhdistelmänä tekevät varmasti kaikista mastiffi-tyyppisistä koirista ylisuojelevia, mutta myös ainakin saksanpaimenkoirista ja rottweilereista. Sen sijaan kerrostalossa meluihin ja ihmisiin tottuneet sekä paljon liikuntaa ja aktivointia saaneet koirat kasvavat tyytyväisiksi ja avoimiksi.

        Ihmeellisiä laiskureita kaikki maalaisjuntit, kun eivät ymmärrä, että koiralle ei riitä pelkkä ulkonä yksikseen löhöily ja että ne täytyy totuttaa pennusta asti kaikkeen oleelliseen.

        Hah hah haa sun jutuilles !
        NIMENOMAAN maalle !!! En vois kuvitellakaan pitäväni pystiffiä kerrostalossa keskellä kaupunkia, ikinä.
        Mitä se siellä vartioi, postiluukkua ?

        Joku citymulkero sitten käyttää sitä kerran pari päivässä "totuttamassa olennaiseen" eli pissilenkillä.

        Kuuke maalla niille on OIKEITA asioita mitä vartioida eikä naapurin rapun kolinat tai pizzataksin ääni.

        Luuletko idiootti että maalla ei liiku ihmiset tai muut koirat. Voipi kuule olla että meilläkin käy päivässä
        enempi väkeä kun sun yksiössäsi vuodessa.

        Uskomaton mielipide, no pitää ymmärtää tommosta joka ei ole ikinä edes elävää lehmää nähnyt.


    • 15

      Kun olin lapsi ja nuori meille tuli pyreneittenkoira äitini miehen kautta se oli silloin vuoden ikäinen iso uros siis valtava kuin jääkarhu:)
      Asuimme kerrostalossa ja koira tuli maalta, me pesimme sen kolme kertaa ja harjasimme kuukauden oli asunut mökissä ja se haisi.
      No se jäi meille kuten mieskin mutta meillä oli iso kerrostaloasunto 102 neliötä, en tiedä oliko sillä merkitystä mutta koiralla oli tilaa ja me lenkitimme sitä todella paljon.
      Koira oli todella tyytyväinen ja säyseä se oli muuten saksasta tullut tänne suomeen kuten se mieskin.

      Ja meillä oli marsu ja pyrrestä tuli sen marsun paras kaveri, se koira oli todella hellä sille marsulle sitä se nuoli ja hoivasi ja marsu väliin nukahti sen vatsan päälle ja mussutti sen karvoja.
      Ja marsu kun istui koiran kupilla, koira vaan hellästi työnsi sivuun että nyt on minun vuoro.
      Pyrre eli 11-vuotiaaksi ja marsu 8-vuotiaaksi.
      Se kokemus oli kultaisia lapsuus ja nuoruusvuosia laumanvartijasta joka tuli toimeen kaikkien lapsienkin kanssa. Mutta kun tappelimme veljeni kanssa joskus rajusti painiskellen se koira tuli väliin , siten että alkoi vetää pyllystä meitä ja se nipisti ja lopetimme tappelut sitten aina.
      Olin kova tyttö tappelee veljieni kanssa.
      Äitini muistelee vieläkin sanoen oli se niin hyvä lapsenlikka.
      No nyt ajat ovat toiset ja asutus on tiheetä en ottaisi enään laumanvartijaa, minulla on nyt saksanpaimenkoira mutta koiraihmiseksi jäin.

    • pyrreli

      Tämäpä on hauska vanha ketju, täynnä asiantuntijoita.
      Näyttää kuitenkin unohtuvan, että pyrren paksu karva tekee kerrostaloasumisen koiralle raskaaksi. Meidän pyrre saa valita, ollakko sisällä vai ulkona pakkasessa. Se ei tule sisälle muuten kuin syömään ja komentamalla.
      Vaikka rodulla on yhteisiä piirteitä, on muistettava, että koirat ovat yksilöitä: koulutus ja luonne vaikuttavat siihen, millainen koirasta tulee. Huolimattomasti koulutettu pyreneittenkoira on pitelemätön - varsinkin yllättävissä tilanteissa. Pitäisin pyrren asuttamista kerrostalossa eläin- ja naapurien rääkkäyksenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe