Kuinka usein vaihdatte hamsterienne juomaveden?
Paljon on puhuttu siitä että pitäisi vaihtaa joka päivä tai joka toinen päivä, mutta itse vaihdan neljän tai viiden päivän välein.
Juomaveden vaihto
19
2258
Vastaukset
- Jiihoh
Omistan myös hamsterin ja vastaan tähän samalla tavalla kuin gerbupuolellekin.
Tuo on aivan liian pitkä aika. Vesi pitäisi vaihtaa vähintään joka toinen päivä, muta pidän sitäkin vähän liian pitkänä aikana, ellei ole todellinen pakko kyseessä. Itse vaihdan veden päivittäin ihan vaan sen takia, että raikasta vettä olisi tarjolla kokoajan niin kuin kuuluu. Eläimet eivät saa itse otettua raikasta vettä hanasta milloin haluavat, joten meidän täytyy tehdä parhaamme ja vaihtaa vesi usein, jotta se olisi juomisen arvoista. Joisitko itse edes sitä pari päivää vanhaa vettä saatikka sitten 4-5 pv vanhaa vettä?! Veikkaisin, että et, koska se oikeasti maistuu aivan hirveälle. Eläimillä on oikeus saada raikasta vettä ihan niin kuin meidänkin! :) Toivottavasti otat opiksesi... - ...
Vaihdan veden ja pesen pullon joka päivä. Samalla testaan toimiiko pullo ja varmistan ettei vuoda. Tarkkailen myös hamsun juomista.
Otatko itse vesipulloon vettä ja seisotat sitä huoneen lämmössä 5 päivää? Kokeilepa huviksesi niin voit samaistua hamsterisi elämään.- soopelihamsteri
gerbiilipuolella vastasin, en näe mitään ongelmää seisoneen veden juomisessa. Ihan hyvää se on. Haluaisin hyviä perusteluja miksi vesi pitäisi jopa kerran päivässä vaihtaa?
- mitroc
soopelihamsteri kirjoitti:
gerbiilipuolella vastasin, en näe mitään ongelmää seisoneen veden juomisessa. Ihan hyvää se on. Haluaisin hyviä perusteluja miksi vesi pitäisi jopa kerran päivässä vaihtaa?
1-2 krt pv
- accd
mitroc kirjoitti:
1-2 krt pv
Meillä vaihdetaan vähintään joka toinen päivä.
Seisova vesi kerää pöpöjä ja pullo voi alkaa sammaloitua. Sen takia vesi on hyvä vaihtaa riittävän usein ja myös pullon kunnollinen puhdistaminen on tärkeää. - Jiihoh
accd kirjoitti:
Meillä vaihdetaan vähintään joka toinen päivä.
Seisova vesi kerää pöpöjä ja pullo voi alkaa sammaloitua. Sen takia vesi on hyvä vaihtaa riittävän usein ja myös pullon kunnollinen puhdistaminen on tärkeää.Komppaan accd:tä.
- soopelihamsteri
Jiihoh kirjoitti:
Komppaan accd:tä.
vaihtaa usein vesi :) Mutta 2krt/päivä on ihan turhaa. Joka päiväkin on jo liioittelua. Ei se niin helposti kerää pöpöjä tai sammaloidu :) Kuinka usein pesette pullon ja miten? Pulloharjalla? Mä en ole koskaan pessyt juomapulloja.
- Voi *****!!!
vaihtaa usein vesi :) Mutta 2krt/päivä on ihan turhaa. Joka päiväkin on jo liioittelua. Ei se niin helposti kerää pöpöjä tai sammaloidu :) Kuinka usein pesette pullon ja miten? Pulloharjalla? Mä en ole koskaan pessyt juomapulloja.
Tää on pakko olla provo!! Jos ei ole, ni tehkää joku ilmotus eläinsuojeluviranomaisille...
- Ö_ö
Siis vesi pitäisi vaihta joka päivä, kaikkiallahan se lukee!! Minä vaihdan gerbiileille AINAKIN joka toinen päivä, ja hamsulle joka päivä kun sillä on isompi juomapullo. Joka kolmas päivä pesen aina juomapullot pulloharjalla kaikilta kolmelta elukalta, ja tyytyväisiä on!!
No, en minä murehdi tai ota kantaa siitä miten sinä, soopelihamsteri, vaihdat vettä hamsterillesi, tai miten sanotusti rääkkäät sitä. Olen vain onelinen, että minun gerbilit ja hamsteri saavat hyvät juomavedet ja muutenkin hyvän elämän ;)
- eläinrakas :/
Ei kukaan teistä juo viittä päivää pullossa seisonutta vettä. Se maistuu jo seisoneelle, vanhalle, pahalle ja eltaantuneelle ja siihen on kertynyt bakteereita, vaikka kuinka olisikin pullossa ollut. Ei kenelläkään tee edes mieli juoda 5 päivää huoneenlämmössä seisoneesta vesipullosta?!
Kyllähän hamsteri juo seisonuttakin vettä, koska ei se mistään muualta puhdastakaan saa ja on pakko tyytyä siihen, mitä on. Hanaveden mukana tulee kaikkia bakteereita ja mahdollisesti putkistoistakin monenlaisia pöpöjä, jotka eivät haittaa mitään kun vesi on tuoretta, mutta kun vesi seisoo aikansa alkavat ne pöpötkin muhia ja pilaantunut vesi voi aiheuttaa ripulin tai muuta sairastumista.
Meillä vaihdetaan vesi vähintään joka toinen päivä, jos joku sanoo että hamsterin juomaveden vaihtaminen on jotenkin työlästä ja siksi jaksaa vaihtaa veden vain kerran viikossa, niin silloin ei kyllä vastuutaan kanna lemmikistään eikä ole eläintä ansainnutkaan.
Pulloja en ole erityisemmin koskaan pessyt, kuumalla vedellä huuhdellut ja jos niissä on jotakin likaa näkynyt, sitten pulloharjalla.- soopelihamsteri
olisin laiska., vaikka varmaan sellasiakin ihmisiä on. En vaan näe syytä miks pitäs vaihtaa vesi useemmin, koska ihan hyvää se on vaikkei joka päivä vaihdakaan. Ja edelleen voin juoda seisonuta vettä, ja se on ihan hyvää.
Ja kyllä, ei o provo, kaikki hoitaa eläimiään eritavalla, rääkätä ei toki saa:) - wewewewe
olisin laiska., vaikka varmaan sellasiakin ihmisiä on. En vaan näe syytä miks pitäs vaihtaa vesi useemmin, koska ihan hyvää se on vaikkei joka päivä vaihdakaan. Ja edelleen voin juoda seisonuta vettä, ja se on ihan hyvää.
Ja kyllä, ei o provo, kaikki hoitaa eläimiään eritavalla, rääkätä ei toki saa:)Tässä vähän faktaa:
"Ei kukaan teistä juo viittä päivää pullossa seisonutta vettä. Se maistuu jo seisoneelle, vanhalle, pahalle ja eltaantuneelle ja siihen on kertynyt bakteereita, vaikka kuinka olisikin pullossa ollut. Ei kenelläkään tee edes mieli juoda 5 päivää huoneenlämmössä seisoneesta vesipullosta?!"
5 päivää huoneenlämmössä ollut vesipullo on täysin juomakelpoista, hamsterin terveyden kannalta on ihan sama juoko se juuri vaihdettua vettä vai vaikkapa kuukaudenkin täysin puhtaassa juomapullossa seisonutta vettä. Lomamatkoilla tulee useinkin juotua päiviä pullossa seisonutta vettä. Luonnossa hamsterit juovat mitä tahansa vettä mitä vain saavat, ja elävät silti usein kauemminkin kuin vankeudessa.
"Kyllähän hamsteri juo seisonuttakin vettä, koska ei se mistään muualta puhdastakaan saa ja on pakko tyytyä siihen, mitä on. Hanaveden mukana tulee kaikkia bakteereita ja mahdollisesti putkistoistakin monenlaisia pöpöjä, jotka eivät haittaa mitään kun vesi on tuoretta, mutta kun vesi seisoo aikansa alkavat ne pöpötkin muhia ja pilaantunut vesi voi aiheuttaa ripulin tai muuta sairastumista. "
Hanavesi Suomessa on hyvin bakteeritonta ja puhdasta, se on täysin yhtä puhdasta kuin vaikkapa pullovesi jolla ostettaessa on vielä kuukausia parasta ennen päivämäärää jäljellä ihan huoneenlämmössä pidettäessä. Ei vesi pilaannu hetkessä itsestään, kun se on täysin puhtaassa suljetussa pullossa, ja kun ei suomalaisessa vesijohtovedessä ole juuri pöpöjä. Eriasia on sitten monissa etelänmaissa.
Miettikää minkälaista vettä hamsut juovat luonnossa, ja elävät silti vähintään yhtä kauan kuin lemmikkieläimenä (elleivät pedot nappaa).
Itse vaihdan yleensä 2 viikon - kuukauden välein vedet, täysin puhtaana on vesi pysynyt kun olen tarkistanut.
Ihan hyvähän se on jos vaihtaa joka päivä vedet, mutta se on suoraansanottuna täyttä paskaa että suomalainen vesijohtovesi joka vastaa juomapullovettä laadultaan muutamassa päivässä tai viikossakaan pilaantuisi puhtaassa juomapullossa.
Tuo suositus on peräisin vain siitä että joissain etelänmaissa joissa myös pidetään hamsuja ei vesijohtovesi olekaan niin hyvälaatuista, jolloin vesi voi pilaantua puhtaassakin pullossa.
Ikinä ei ole tuolla vedenvaihtovälillä minkäänlaista hajua tai sammaloitumista ilmennyt pullossa.
Hamsun kannalta siis ihan sama vaihtaako veden päivittäin vai kerran kuukaudessa, ei hamsu luonnossakaan saa raikasta vettä, eikä todennäköisesti huomaa mitään eroa siinä saako kuukausi vai päivä sitten vaihdettua vettä.
Vesi voi pilaantua mikäli siinä on reilusti bakteereja tai pullo ei ole puhdas, mutta kun pitää pullon puhtaana ja laittaa suomalaista normaalia vesijohtovettä, niin ei ongelmia tule.
En vaihda vettä noin harvoin siksi että olisin laiska, vaan ihan sen vuoksi että ihan järjellä ajateltuna hamsulle on ihan sama onko vesi "raikasta" vai jo jonkin aikaa seissyttä. Kun kerran hamsteri luonnossa juo vettä mistä tahansa lätäköstä minkä sattuu löytämään, ja silti elää kauemman kuin keskimäärin vankeudessä (ainakin wikipedian mukaan), niin voidaan todeta ettei hamsteri tarvitse raikasta vettä, eikä siitä ole sille yhtään suurempaa hyötyä kuin seisseestä vedestä, varsinkin kun suomalainen vesijohtovesi on huippulaatua maailmanmittapuulla.
Jos sattuu asumaan vaikkapa Thaimaassa, sitten varmaan kannattaa noudattaa tuota tiheää vedenvaihtoväliä, mutta Suomessa se ei ole mikään ehdoton juttu. - wewewewe
wewewewe kirjoitti:
Tässä vähän faktaa:
"Ei kukaan teistä juo viittä päivää pullossa seisonutta vettä. Se maistuu jo seisoneelle, vanhalle, pahalle ja eltaantuneelle ja siihen on kertynyt bakteereita, vaikka kuinka olisikin pullossa ollut. Ei kenelläkään tee edes mieli juoda 5 päivää huoneenlämmössä seisoneesta vesipullosta?!"
5 päivää huoneenlämmössä ollut vesipullo on täysin juomakelpoista, hamsterin terveyden kannalta on ihan sama juoko se juuri vaihdettua vettä vai vaikkapa kuukaudenkin täysin puhtaassa juomapullossa seisonutta vettä. Lomamatkoilla tulee useinkin juotua päiviä pullossa seisonutta vettä. Luonnossa hamsterit juovat mitä tahansa vettä mitä vain saavat, ja elävät silti usein kauemminkin kuin vankeudessa.
"Kyllähän hamsteri juo seisonuttakin vettä, koska ei se mistään muualta puhdastakaan saa ja on pakko tyytyä siihen, mitä on. Hanaveden mukana tulee kaikkia bakteereita ja mahdollisesti putkistoistakin monenlaisia pöpöjä, jotka eivät haittaa mitään kun vesi on tuoretta, mutta kun vesi seisoo aikansa alkavat ne pöpötkin muhia ja pilaantunut vesi voi aiheuttaa ripulin tai muuta sairastumista. "
Hanavesi Suomessa on hyvin bakteeritonta ja puhdasta, se on täysin yhtä puhdasta kuin vaikkapa pullovesi jolla ostettaessa on vielä kuukausia parasta ennen päivämäärää jäljellä ihan huoneenlämmössä pidettäessä. Ei vesi pilaannu hetkessä itsestään, kun se on täysin puhtaassa suljetussa pullossa, ja kun ei suomalaisessa vesijohtovedessä ole juuri pöpöjä. Eriasia on sitten monissa etelänmaissa.
Miettikää minkälaista vettä hamsut juovat luonnossa, ja elävät silti vähintään yhtä kauan kuin lemmikkieläimenä (elleivät pedot nappaa).
Itse vaihdan yleensä 2 viikon - kuukauden välein vedet, täysin puhtaana on vesi pysynyt kun olen tarkistanut.
Ihan hyvähän se on jos vaihtaa joka päivä vedet, mutta se on suoraansanottuna täyttä paskaa että suomalainen vesijohtovesi joka vastaa juomapullovettä laadultaan muutamassa päivässä tai viikossakaan pilaantuisi puhtaassa juomapullossa.
Tuo suositus on peräisin vain siitä että joissain etelänmaissa joissa myös pidetään hamsuja ei vesijohtovesi olekaan niin hyvälaatuista, jolloin vesi voi pilaantua puhtaassakin pullossa.
Ikinä ei ole tuolla vedenvaihtovälillä minkäänlaista hajua tai sammaloitumista ilmennyt pullossa.
Hamsun kannalta siis ihan sama vaihtaako veden päivittäin vai kerran kuukaudessa, ei hamsu luonnossakaan saa raikasta vettä, eikä todennäköisesti huomaa mitään eroa siinä saako kuukausi vai päivä sitten vaihdettua vettä.
Vesi voi pilaantua mikäli siinä on reilusti bakteereja tai pullo ei ole puhdas, mutta kun pitää pullon puhtaana ja laittaa suomalaista normaalia vesijohtovettä, niin ei ongelmia tule.
En vaihda vettä noin harvoin siksi että olisin laiska, vaan ihan sen vuoksi että ihan järjellä ajateltuna hamsulle on ihan sama onko vesi "raikasta" vai jo jonkin aikaa seissyttä. Kun kerran hamsteri luonnossa juo vettä mistä tahansa lätäköstä minkä sattuu löytämään, ja silti elää kauemman kuin keskimäärin vankeudessä (ainakin wikipedian mukaan), niin voidaan todeta ettei hamsteri tarvitse raikasta vettä, eikä siitä ole sille yhtään suurempaa hyötyä kuin seisseestä vedestä, varsinkin kun suomalainen vesijohtovesi on huippulaatua maailmanmittapuulla.
Jos sattuu asumaan vaikkapa Thaimaassa, sitten varmaan kannattaa noudattaa tuota tiheää vedenvaihtoväliä, mutta Suomessa se ei ole mikään ehdoton juttu.En siis todellakaan sano että vettä ei saisi vaihtaa päivittäin, mutta ei ole myöskään haittaa vaikka sen vaihtaisi harvemminkin.
Nää puheet veden pilaantumisesta äkkiä perustuvat vain kuvitelmiin, näissäkin asioissa voi käyttää ihan perusjärkeä, kun ihminenkin voi juoda ihan hyvin kauankin seissyttä vettä, niin miksei myös hamsteri? - accd
wewewewe kirjoitti:
En siis todellakaan sano että vettä ei saisi vaihtaa päivittäin, mutta ei ole myöskään haittaa vaikka sen vaihtaisi harvemminkin.
Nää puheet veden pilaantumisesta äkkiä perustuvat vain kuvitelmiin, näissäkin asioissa voi käyttää ihan perusjärkeä, kun ihminenkin voi juoda ihan hyvin kauankin seissyttä vettä, niin miksei myös hamsteri?Pullovesi on tutkitusti paljon huonompilaatuista, kuin hanavesi. Asiasta esim.:
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/pakatut-vedet-ovat-hanavettä-huonolaatuisempia/73837
Mikäli pullo desinfioitaisiin kunnolla ja pidettäisiin ilmatiiviissä astiassa, niin voisihan se pysyä puhtaampana. Juomapullot eivät kuitenkaan ole ilmatiiviitä ja tuskin kovin moni niitä myöskään desinfioi säännöllisesti. Bakteerit alkavat muhia, kun ne saavat happea ja vesi seisoo lämpimässä.
Käyttöveden laadusta löytyy esim.:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1998/3_1998/kiinteistojen_kayttoveden_laatuun_vaikuttaa_talousveden_alkupera/
Siellä mainittuihin mesofiilisiin bakteereihin kuuluu monet ruokamyrkytysbakteerit. Legionella-bakteeri ei tartu juodessa, vaan mikäli vettä joutuu hengitysteihin esim. höyrystyessä. Eli siis kyllä täällä Suomessakin on bakteereja hanavedessä. Muissa maissa bakteerikanta on erilainen, josta johtuen ulkomailla hanavettä juodessa voi sairastua. Elimistö kun ei ole tottunut muiden maiden bakteerikantaan.
Luonnossa eläimet saavat pääasiassa virtaavaa vettä. Luonnonvaraisia eläimiä ei muutenkaan pitäisi verrata lemmikkieläimiin. Jalostuksen ja muiden tekijöiden myötä ne ovat erilaisia eläimiä, vaikka samasta lajista onkin kyse. - wewewewe
accd kirjoitti:
Pullovesi on tutkitusti paljon huonompilaatuista, kuin hanavesi. Asiasta esim.:
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/pakatut-vedet-ovat-hanavettä-huonolaatuisempia/73837
Mikäli pullo desinfioitaisiin kunnolla ja pidettäisiin ilmatiiviissä astiassa, niin voisihan se pysyä puhtaampana. Juomapullot eivät kuitenkaan ole ilmatiiviitä ja tuskin kovin moni niitä myöskään desinfioi säännöllisesti. Bakteerit alkavat muhia, kun ne saavat happea ja vesi seisoo lämpimässä.
Käyttöveden laadusta löytyy esim.:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1998/3_1998/kiinteistojen_kayttoveden_laatuun_vaikuttaa_talousveden_alkupera/
Siellä mainittuihin mesofiilisiin bakteereihin kuuluu monet ruokamyrkytysbakteerit. Legionella-bakteeri ei tartu juodessa, vaan mikäli vettä joutuu hengitysteihin esim. höyrystyessä. Eli siis kyllä täällä Suomessakin on bakteereja hanavedessä. Muissa maissa bakteerikanta on erilainen, josta johtuen ulkomailla hanavettä juodessa voi sairastua. Elimistö kun ei ole tottunut muiden maiden bakteerikantaan.
Luonnossa eläimet saavat pääasiassa virtaavaa vettä. Luonnonvaraisia eläimiä ei muutenkaan pitäisi verrata lemmikkieläimiin. Jalostuksen ja muiden tekijöiden myötä ne ovat erilaisia eläimiä, vaikka samasta lajista onkin kyse."Luonnossa eläimet saavat pääasiassa virtaavaa vettä." Syyrian autiomaasta sitä saattaa olla vaikea löytää.
"Muissa maissa bakteerikanta on erilainen, josta johtuen ulkomailla hanavettä juodessa voi sairastua. Elimistö kun ei ole tottunut muiden maiden bakteerikantaan. "
Totta, mutta monissa maissa hanavedenlaatu on niin huonoa että jopa paikallisetkin keittävät sen, vaikka ovat tottuneet paikalliseen bakteerikantaan. Suomessa näin ei kuitenkaan ole.
Juomakelvottomaksi ei kuitenkaan puhdas vesi mene nopeasti vesipullossa, vaikka bakteerit lisääntyvätkin. - accd
wewewewe kirjoitti:
"Luonnossa eläimet saavat pääasiassa virtaavaa vettä." Syyrian autiomaasta sitä saattaa olla vaikea löytää.
"Muissa maissa bakteerikanta on erilainen, josta johtuen ulkomailla hanavettä juodessa voi sairastua. Elimistö kun ei ole tottunut muiden maiden bakteerikantaan. "
Totta, mutta monissa maissa hanavedenlaatu on niin huonoa että jopa paikallisetkin keittävät sen, vaikka ovat tottuneet paikalliseen bakteerikantaan. Suomessa näin ei kuitenkaan ole.
Juomakelvottomaksi ei kuitenkaan puhdas vesi mene nopeasti vesipullossa, vaikka bakteerit lisääntyvätkin.En tiedä tarkemmin, mistä luonnonvaraiset hamsterit saavat vesivarantonsa. Sen takia puhuinkin yleisesti eläimistä.
Tosiaan vielä on olemassa maita, joissa on juomakelvotonta vettä. Pointtini oli, että monissa maissa ei yleensä suositella käytettäväksi hanavettä erilaisen bakteerikannan vuoksi.
En tiedä, kuinka nopeasti juomavesi kerää bakteereja tai tulee juomakelvottomaksi. En kuitenkaan halua tätä testata omien eläinteni kanssa, joten jatkossakin vaihdan vedet vähintään joka toinen päivä. Tällöin pystyn myös helpommin seuraamaan eläinten juomia määriä (esim. lisääntynyt juominen voi viitata diabetekseen).
- rfcnf rnzzsn
minä vaihdan aina joka päivä .se kannattaa.4-5 päivän välein juomavedenvaihto on liian pitkä aika
- Pelokas ;(
Hei,mulla ois tämmönen ongelma kun omistan 2 gerbiiliä ja äitini ja muu perhe lähtivät lomalle , ja minä jouduin mummulaan olen ollut mummulassa nytten 4 päiväää ja kukaaan ei ole ollut juottamassa niitä tai vaihtamassa veden siis , ovatko gerbiilini jo kuollut vaipärjäisivätkö he vielä 1-2 päivää ? ,olen 12 vuotias tyttö ,anteeks jos kyselen näin tyhmiä mutta kun pelottaaa että gerbiilini (muru ja pallero) kuolevat ;((
- jokujännä
Itse ainakin vaihdan veden hamsterilleni joka päivä, joskus kaksikin kertaa päivässä! Sillä nekin ovat eläviä olentoja, en itsekkään siedä pölyistä ja vanhaa vettä :DD toivottavasti kerto nyt edes jotain, et kannattais kumminki VÄHÄN enemmän sitä vettä vaihtaa jos et haluu niin usein :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645240Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti692485- 2682406
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362359Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191694Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191488Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai521084Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131043- 891016
- 66947