Millainen ihminen on sivistynyt ihminen. Mitäpä muille tulee mieleen.
Minäkin ottaisin sydämen sivistyksen päällimmäisenä puheeksi ainakin näin ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Ei sivistys ole mielestäni mitään ulkoista oppineisuutta, ei hienostelevaa käytöstä eikä etikettiä. Sivistyneisyys ilmenee ihmisen käyttäytymisessä itseään sekä muita kohtaan. Se on arkipäivän hienotunteisuutta ja tahdikkuutta ja toisen kunnioittamista ja hyväksymistä. Se on oikeanlaista käytöstä, oikeina ja arvostettuina pidettyjen tapojen noudattamista.
Mutta ihminen on myös kokeileva ja leikkisä. Kuten tällaisilla palstoillakin voidaan ottaa rooli, joka ei lainkaan vastaa sitä oikeaa itseä. Olisi kuitenkin esim. kiivaissa väittelyissäkin löydettävä sivistyneet rajat. No jos rajat ylitetään Sheriffimme tulee avuksi. Onhan suuttuminenkin inhimmillistä ja aina metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Sivistynyt ihminen
42
873
Vastaukset
- Ts **
Kun luin tuon Kat'leija, tuntui kuin kukkia nousisi maasta ja avautuisivat. Siihen en löydä muuta sanottavaa.
- ALOITUS.
on ihan asiallinen. Mutta kai sivistynyt saa olla oppinutkin ja taitaa etiketin.
- Yöpaidassa vielä
Kaikilla suomalaisilla on perussivistys, sen takaa oppivelvollisuus.
Luonne vaan tekee temppuja itse kellekin, ja se on nähtävänä täällä sivuilla milloin missäkin muodossa.
Elä ja anna toistenkin elää, naura kun on naurun aika ja itke kun itkettää! - Nosce te ibsum-vaari
Yöpaidassa vielä kirjoitti:
Kaikilla suomalaisilla on perussivistys, sen takaa oppivelvollisuus.
Luonne vaan tekee temppuja itse kellekin, ja se on nähtävänä täällä sivuilla milloin missäkin muodossa.
Elä ja anna toistenkin elää, naura kun on naurun aika ja itke kun itkettää!myös tapojen periminen vanhemmilta. Se on täällä havaittu.
Koulusivistys ei ole pahitteeksi sekään, kyllä siinä jotain oppii elämästä ja kanssaihmisistä,
myös itsestään, mikä onkin tärkeintä. "Tunne itsesi!" - röppöne
Nosce te ibsum-vaari kirjoitti:
myös tapojen periminen vanhemmilta. Se on täällä havaittu.
Koulusivistys ei ole pahitteeksi sekään, kyllä siinä jotain oppii elämästä ja kanssaihmisistä,
myös itsestään, mikä onkin tärkeintä. "Tunne itsesi!"korostetaan ihan liikaa. Jos ihminen syntyy ja kasvaa savimajassa, eipä nuo geenit opeta kieliä eikä matikkaa.
- katl,eija
Nosce te ibsum-vaari kirjoitti:
myös tapojen periminen vanhemmilta. Se on täällä havaittu.
myös itsestään, mikä onkin tärkeintä. "Tunne itsesi!"Oikeastaan aihe tuli mieleeni muistellessani erästä työtoveriani, joka mielestäni täytti sivistyneen ihmisen tuntomerkit. Etenkin hänellä oli sitä sydämensivistystä, koulutus oli keskiasteen koulutus.
Ajattelin myös hänen perhetaustallaan olevan osuutta, hän oli papin perheestä. Tärkein varmaan lienee millaisen luonteen on syntymässään saanut.
Itseäni en pidä kovin sivistyneenä ja olen ajatellut sen johtuvan karjalaisuudestani. En osaa olla tarpeeksi fiksu näitten jäykkien länsisuomalaisten joukossa, semmoinen tunne on välillä. Jotenkin olen ajatellut että sivistykseen kuuluu tuntea tavat, miten eri tilanteissa toimitaan. Jossain vauheessa piti ostaa ihan käytös- ja tapatietokirja, jotta osaa käyttäytyä. No nykyään kyllä entisajan käytöstavoista on vapauduttu.
Joskus kuulee tokaisun, että "tuo ei kyllä kuulu sivistykseen". Sitäkin voisi pohtia. - sivistykseen
katl,eija kirjoitti:
Oikeastaan aihe tuli mieleeni muistellessani erästä työtoveriani, joka mielestäni täytti sivistyneen ihmisen tuntomerkit. Etenkin hänellä oli sitä sydämensivistystä, koulutus oli keskiasteen koulutus.
Ajattelin myös hänen perhetaustallaan olevan osuutta, hän oli papin perheestä. Tärkein varmaan lienee millaisen luonteen on syntymässään saanut.
Itseäni en pidä kovin sivistyneenä ja olen ajatellut sen johtuvan karjalaisuudestani. En osaa olla tarpeeksi fiksu näitten jäykkien länsisuomalaisten joukossa, semmoinen tunne on välillä. Jotenkin olen ajatellut että sivistykseen kuuluu tuntea tavat, miten eri tilanteissa toimitaan. Jossain vauheessa piti ostaa ihan käytös- ja tapatietokirja, jotta osaa käyttäytyä. No nykyään kyllä entisajan käytöstavoista on vapauduttu.
Joskus kuulee tokaisun, että "tuo ei kyllä kuulu sivistykseen". Sitäkin voisi pohtia.öykkärimäisyys eli varallisuuden, hienojen tuttavuuksien , oman perheen erinomaisuuden esille tuonti. Sivistys vaatii monen sukupolven perinnön. Vaatimattmuus kaunistaa. Kyllä tietty yleissivistys tapojen ja taiteen eri aloilta vaaditaan, samoin ajan seuraaminen.
- ullamirjami*
röppöne kirjoitti:
korostetaan ihan liikaa. Jos ihminen syntyy ja kasvaa savimajassa, eipä nuo geenit opeta kieliä eikä matikkaa.
tarkoittaa että sivistyneen on opittava kieliä ja matikkaa niin sitten on minun käsitykseni sivistyksestä aivan toinen.
Jo aikojen alusta on jotkut ihmiset omaksuneet sivistyneet elämäntavat,ovat opetelleet ammatin ,ovat ehkä olleet heimossaan kunnioitusta herättävä persoona, jolla oli tietoa ja taitoa --itse hankittuna.
Sivistää voi itseään jo hetinuoresta asti,ja siihen ei tule rajaa ,ei tarvita professuuria ,eikä arvonimiä.
Se voi jopa mennä jollakulla "niinsanotusti Päähän" kun saa valtaa ja kunniaa,niinkuin eräällä nuorella professorilla ,nimeä mainitsematta. Kehuu olemattomilla ansioillaan ,onneksi aina tällaiset palautetaan maanpäälle nopeasti.
- Reino´
Oppineisuuden pitää jalostua sivistykseksi. Elämänkokemus auttaa jalostumiseen. Sivistyneellä on myös talonpoikaisjärkeä päässään.
Noin se kai menee.- Vaari*
ei myöskään riitä!
- tällä palstalla
Vaari* kirjoitti:
ei myöskään riitä!
ei oppiarvoja eikä lukeneisuutta arvosteta, kateus paistaa kuitenkin selvästi läpi ! Nuolekeleu käy täällä sivistyksestä.
- voihan itku
Poliisi laitoksella oli sivistymättömiä jonottajia, viipyivät luukulla pitkään paerit oli sekaisin laukuissa ja taskuissa sitä touhua katsellessa minua hermostutti.
Tuli minun vuoroni, kuvat ja paperit oli mukana kuin kuuluu mutta hakemusta ei ollut täytetty.
No, täyttämään sitä mutta silmälasit eivät olleet mukana, sain allekirjoitettua jotakin ja virkailija sanoi täyttävänsä loput.
Siinä taas tuli ajattelemista kuka se sivistymätön onkaan. - voihan itku
Ei tämäkään vastaaja vastannut selventävästi ja sivistävästi kyllä olisit voinut vastata siihen että mitä? olisiko tieto sivistyksen olemuksesta ja toisen ihmisen kunnioittamisesta jäänyt laajassa koulutuksessa oman luonteenomaisen käytöksen katveeseen siten ettei sivistys sitten ilmene ollenkaan omassa käytöksessä.
- nyt puuttuu
voihan itku kirjoitti:
Ei tämäkään vastaaja vastannut selventävästi ja sivistävästi kyllä olisit voinut vastata siihen että mitä? olisiko tieto sivistyksen olemuksesta ja toisen ihmisen kunnioittamisesta jäänyt laajassa koulutuksessa oman luonteenomaisen käytöksen katveeseen siten ettei sivistys sitten ilmene ollenkaan omassa käytöksessä.
enää palstan luokittelijoiden listat, ketkä täällä on sivistyneitä .
- voihan itku
nyt puuttuu kirjoitti:
Eää kaupungin sääntöjen mukaisesti civilis, suomeksi, silviisii.
- DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
kiitti nauruista, sama tuli mieleen itellenikin!
- hihhihhii*
DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD kirjoitti:
kiitti nauruista, sama tuli mieleen itellenikin!
aiheutui tuosta "Tietoko kateissa"-viesstistä,
sen perään oli tarkoitukseni tälläytyä. - etsikää
nyt puuttuu kirjoitti:
niin löydätte.
- Lissu*
hihhihhii* kirjoitti:
aiheutui tuosta "Tietoko kateissa"-viesstistä,
sen perään oli tarkoitukseni tälläytyä.Jos 70 plus-vuotiaana kyselee moista, niin se on - lievästi ilmaistuna - myöhäistä.
Minulla on tuttu joka oli luokkakaverini kansakoulussa ja hän ei oppikouluun halunnut koska seurusteli ja kävi tansseissa ja halusi siksi työtä mitä sai ja rahaa jolla voisi halujaan toteuttaa.
Jälkeenpäin hän on osoittautunut kateelliseksi siksi että minä valitsin koulutuksen jonka itse maksoin. - 4+1
Lissu* kirjoitti:
Jos 70 plus-vuotiaana kyselee moista, niin se on - lievästi ilmaistuna - myöhäistä.
Minulla on tuttu joka oli luokkakaverini kansakoulussa ja hän ei oppikouluun halunnut koska seurusteli ja kävi tansseissa ja halusi siksi työtä mitä sai ja rahaa jolla voisi halujaan toteuttaa.
Jälkeenpäin hän on osoittautunut kateelliseksi siksi että minä valitsin koulutuksen jonka itse maksoin.Lissu on minävaan joka myös maksoi koulutuksensa ja jonka taas on pakko saada joku olemaan hänen kanssaan myötämielinen
- Lissu*
4+1 kirjoitti:
Lissu on minävaan joka myös maksoi koulutuksensa ja jonka taas on pakko saada joku olemaan hänen kanssaan myötämielinen
ja toisia syytät!
- 16+11
Lissu* kirjoitti:
ja toisia syytät!
kunhan valehtelee
- Jo Vain
16+11 kirjoitti:
kunhan valehtelee
sivistyskin kiertää sitä ukkoa vastapäivään ja kauUUkaa.
Minäkin olen eilen ja tänään ollut niin sivystynyt että ihan itseni ja muiden iloksi olen pessyt ikkunat ja yksi sivistyksen ikkuna vielä on pesemättä, olisihan se noloa jos ikkunat oisi joka vuosi pesemättä niin ei naapuriinkaan näkyisi, se vasta sivystymätöntä olisikin.
ja sitten vielä oikein sivystyksestä, kylläkai tällä palstalla on kaikki niin sivystyneet että tietää mitä siihen kuuluu, eri asia on kun heitetään l,,,,,, niin ammutaan yli, kun kukaan ei kuitenkaan tunne,
Mutta silloin tämä palsta on täyttänyt tehtävänsä, ainankin minun osaltani ja asia on toteutunut, että saa käyttäytyä vähän rennon laisesti ja sanoa enemmän mitä normaalisesti käytökseen kuuluu. Minä pidän täällä kirjoittelua ainoastaan hupina ja hyvänä ajankuluna ei pidä ottaa kenenkään niin vakavasti että loukkaantuisi minun tai muidenkaan sanomisista, vaan sanotaan ja annetaan takasin jos asia vaatii, laitetaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eli annetan tulla ja mennä, eli huvituksena, eikä jäädä miettimään sen kummemmin.
Nämä p,,,,,,, on ihan eri asialla, ne vaatisi että pitää teeskennellä ja näinollen vetää näyttelijän osaa, eli olla toisen housuissa, ja puhua kirjakieltä ja p,,,,, p,,,,, sanon minä, on varsin mukavaa kun ei tarvitse aina miettiä mitä voi sanoa, vaan kirjoittaa mitä mieleen tulee.- tomppelit
viimeisissä viesteissä sivistyksen puutteesta. Hohoijjaa,,,
- ehe jeheh!
tomppelit kirjoitti:
viimeisissä viesteissä sivistyksen puutteesta. Hohoijjaa,,,
he! oliko sinulta kirjoitus virhe nimesi monikko muoto.
- a u r i n k o o n
ehe jeheh! kirjoitti:
he! oliko sinulta kirjoitus virhe nimesi monikko muoto.
kunhan mielenkiintoisia viestejä kirjoitetaan minusta on on todellakin jonninjoutavaa saivartelua pähkäillä tuollaista kysymystä. Jos me nyt tän ikäisimme tahdomme kovasti sivistyä, niin voimmehan mennä kirjastoon istumaan ja lukemaan vaikka koko päiväksi. Minustakin on hauskaa, kun juttu kulkee monisärmäisenä laidasta laitaan. (Kavahdan vain rivoja, roistomaisia, väkivaltaisia, ilkeilyjä ja teennäisiä viestejä tai henkilökohtaisia parjauksia).
- 1=2
a u r i n k o o n kirjoitti:
kunhan mielenkiintoisia viestejä kirjoitetaan minusta on on todellakin jonninjoutavaa saivartelua pähkäillä tuollaista kysymystä. Jos me nyt tän ikäisimme tahdomme kovasti sivistyä, niin voimmehan mennä kirjastoon istumaan ja lukemaan vaikka koko päiväksi. Minustakin on hauskaa, kun juttu kulkee monisärmäisenä laidasta laitaan. (Kavahdan vain rivoja, roistomaisia, väkivaltaisia, ilkeilyjä ja teennäisiä viestejä tai henkilökohtaisia parjauksia).
Olet putki kavahtaja, ikuinen ratkuttaja. On olemattoman vähän sellaisia aiheita mitä hyväksyt, vähät piittaat kenenkään ajatuksista.
- Atolfia
henkilön, joka akateemisesti sivistynyt, oppikoulun lehtorina elämänsä työskennellyt, mutta varmaan ei ole viiteen vuoteen ikkunoita pessyt, eikä muutenkaan juuri tuosta siivouksesta välitä. Kertoi, että hänen vanhempansa eivät antaneet hänen seurustella ammattikoulun käyneiden kanssa.
Se varmaankan ei olisi ollut arvolle sopivaa.
Mikähän se on oikein tuo sivistyksen mitta?
Ei se taida tulla kouluja käymällä. Ehkä oppi antaa sitä sivistystä, jota alettiin kansalle antaa, kun lukutaitoa opetettiin köyhimmillekin, mutta tuo sydämen sivistys ei tule lukemalla. Se lienee luonteessa ja kotona saadussa esimerkissä.
Arvaa oma minäsi, anna arvo toisillekin. Siinähän se on.
Kyllä sinä, katl'eija hyvin määrittelit sivistyksen.
Ihminen syntyy sivistymättömänä. Kasvuympäristö, perintötekijät ja oppineisuus yhdessä aikaansaavat sivistyksen.
Sydämensivistyksen saa synnyinlahjanaan opillinen sivistys enemmänkin sääntöjen ymmärtämistä, ulkoa opittua.
Suun avaaminen on hyvin kohtalokasta.- t i e d e t ä ä n
lisäävän ajattelukykyä, parantavan muistia, lisäävän kärsivällisyyttä,
ja näiden kaikkien yhteisvaikutus lisää älykästä toimintaa, uudessa tilanteessa oivaltamista.
Viisaus tulee elämänkokemusten myötä.
Vaikea ammatti voi myös vahingoittaa ihmistä. Ehkäpä sinun, Atolfia, kertoma esimerkki
oli juuri sellainen yksittäistapaus.
Silti: myös ammattikoulun käynyt tai käymättä kokonaan jättänytkin voi jättää
ikkunansa pesemättä.
Ei katso ikää eikä terveydentilaa sellainen elämäntapa.
Ai niin, ehkä terveydentila sentään vaikuttaa siihen, pystyykö itse ikkunansa pesemään.
Liiallinen tehosiivoustaipumuskin voi olla sairautta.
Kohtuus on aina parasta kaikessa.
Kaksi kertaa per vuosi on mielestäni sitä.
. - Isovanhempi auttoi
t i e d e t ä ä n kirjoitti:
ja näiden kaikkien yhteisvaikutus lisää älykästä toimintaa, uudessa tilanteessa oivaltamista.
Vaikea ammatti voi myös vahingoittaa ihmistä. Ehkäpä sinun, Atolfia, kertoma esimerkki
ikkunansa pesemättä.
Ai niin, ehkä terveydentila sentään vaikuttaa siihen, pystyykö itse ikkunansa pesemään.
.että
myöskin musiikin opiskelun aivan pienestä pitäen on todettu kehittävän ihmislapsen aivotoimintaa.
Ne vanhemmat, jotka ovat jaksaneet kuljetusrumbaan ryhtyä, voivat kiittää itseään. - Atolfia
t i e d e t ä ä n kirjoitti:
ikkunansa pesemättä.
.tarkoittanut, että pelkästään lehtorit ikkunansa jättävät pesemättä. DDDD Meitähän yhden jos toisenkinlaisia ihmisiä. Varmaan ammatti- ynnä muut koulun käyneet voivat jättää ikkunansa pesemättä.DDDD
Tämä maininta tuli Monican viestistä, jossa hän kertoi sivistyneesti ikkunansa pesseen. En millään muotoa vakavasti tätä kirjoittanut.
Yhdyn kyllä mielipiteeseesi tuosta liiallisesta siivouksesta ja ikkunan pesusta. Todella kaksi kertaa per vuosi riittää. Tämä nyt ei millääm muotoa liittynyt tähän viisauskeskusteluun.
Mainitsen vielä, että suoranainen laiskuus ei ole mielestäni viisautta. Kyllä älykkään ihmisen luulisi huolehtivan sen verran ympäristöstään, että siellä viihtyisi eikä tarvitsisi juosta ympäri kylää sen vuoksi, ettei kotonaan voi olla sen siivottomuuden takia.
Ymmärtäminen on lähes olemassaolon vastakohta.(Georges Poulet)
- Maalaismies*
Sivistyneeksi voitaneen sanoa yksilöä ja yhteisöä, joka rauhanomaisin keinoin, neuvottelemalla pyrkii ratkaisemaan vaikeat asiat. Se ei ole helppoa, koska "totuus" aina näyttäisi olevan omalla puolella.
Neuvottelemalla pyritään näkemään asiat molemminpuolisesti. Sivistymätön tapa ratkaista ongelmat on väkivalta. Pahimmillaan siinä pyritään hävittämään toinen osapuoli kokonaan.
Eräs kyyninen tulkinta sanoo, että sivistystä on se, mitä jää jäljelle kun unohdetaan kaikki opittu.- Katl,eija
Omakohtaisena kokemuksena sanon saaneeni saaneeni viisautta suhtautumiseeni muihin ihmisiin psykologiasta. Määrätyt lainalaisuudet on hyvä tunnistaa. Ymmärtää mistä mikin voi johtua. Hyvänä lisänä elämässä opittuun käytännön psykologiaan.
Tuli tässä tuo maalaismies mieleen, että en tunne häntä muuten kuin täällä palstalla ajatuksistaan, mutta varmaan hän on saanut lisää viisautta ammentamalla itseensä entisten ajattelijoiden ajatuksia. - 8+4
Katl,eija kirjoitti:
Omakohtaisena kokemuksena sanon saaneeni saaneeni viisautta suhtautumiseeni muihin ihmisiin psykologiasta. Määrätyt lainalaisuudet on hyvä tunnistaa. Ymmärtää mistä mikin voi johtua. Hyvänä lisänä elämässä opittuun käytännön psykologiaan.
Tuli tässä tuo maalaismies mieleen, että en tunne häntä muuten kuin täällä palstalla ajatuksistaan, mutta varmaan hän on saanut lisää viisautta ammentamalla itseensä entisten ajattelijoiden ajatuksia.Sivistynyt ihminen ei luokittele toisia. Täälläkin he ovat rekkaamattomina ja äänettöminä.
- hyökkääviä
8+4 kirjoitti:
Sivistynyt ihminen ei luokittele toisia. Täälläkin he ovat rekkaamattomina ja äänettöminä.
nämä vakinikit, rekkaamattomia tai ei, aina toistensa puolella. Mitään arvostelua eivät siedä, heti haukutaan kateellisiksi ja tyhmiksi/tietämättömiksi. Hyvä esimerkki. Susm. on haukkunut erästö nikkiö aloitamalla lukuisia ketjuja. Ihan aiheesta kyllä, mutta silti tämä "parjattu" nuoleskelee tätä. Panttivankikin monasti kiintyy kiduttajaansa.
- ja kehuvat itseään
hyökkääviä kirjoitti:
nämä vakinikit, rekkaamattomia tai ei, aina toistensa puolella. Mitään arvostelua eivät siedä, heti haukutaan kateellisiksi ja tyhmiksi/tietämättömiksi. Hyvä esimerkki. Susm. on haukkunut erästö nikkiö aloitamalla lukuisia ketjuja. Ihan aiheesta kyllä, mutta silti tämä "parjattu" nuoleskelee tätä. Panttivankikin monasti kiintyy kiduttajaansa.
ja muita kohtaan täynnä vihaa niin monika kuin katleijakin, kyllä ovat tosi #sivistyneitä#..
- ihmettelevä ¤
hyökkääviä kirjoitti:
Kylläpä teillä on ala-arvoista kielenkäyttöä ja ajatuksia puskista huutajat.
Nämä ihmistyypit ei osaa muuta kuin rikkoa palstan sääntöjä ja mennä henkilökohtaisuuksiin. ja kehuvat itseään kirjoitti:
ja muita kohtaan täynnä vihaa niin monika kuin katleijakin, kyllä ovat tosi #sivistyneitä#..
Kuules nyt lurppa leuka, kuka täällä vihaa ja ketä, älä levitä väärää tietoa,
minä olen sanonut monet kerrat että minä en ole edes vihainen kenellekää
saatikka että minä vihaisin jotakuta, siinä olet hakoteillä joten pyydän sinua
tukkimaan suusi siltäosin. jos sinun luonteeseesi kuuluu viha, niin oletpa
katkera ihminen.
Sinun sivistyksesi paljastuu textistäsi.
Tule raakkumaan nikilläsi.- tulihan se sieltä
monica kirjoitti:
Kuules nyt lurppa leuka, kuka täällä vihaa ja ketä, älä levitä väärää tietoa,
minä olen sanonut monet kerrat että minä en ole edes vihainen kenellekää
saatikka että minä vihaisin jotakuta, siinä olet hakoteillä joten pyydän sinua
tukkimaan suusi siltäosin. jos sinun luonteeseesi kuuluu viha, niin oletpa
katkera ihminen.
Sinun sivistyksesi paljastuu textistäsi.
Tule raakkumaan nikilläsi.sitä Monicaa, ei käytöksen häivääkään, kamala akka!
tulihan se sieltä kirjoitti:
sitä Monicaa, ei käytöksen häivääkään, kamala akka!
Kyllä ottaa lujille,on sun elämäsi piloilla
ukkoraasu. ( luultavasti) olet niin ämmämäinen
ukko että ei paremmasta väliä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740