Tyttärelle miniläppäri

Äidille neuvoja

Nyt alkaa äippä kyllästyä kilpailemaan tietokoneen käytöstä. Ajattelin että ostan murkulleni miniläppärin, koska sellaisen saa paljon edullisemmin kuin "oikean" kannettavan. Onko miniläppäri ihan ok ostos, jos tytär lähinnä roikkuu mesessä ja facebookissa ja pelaa jotain nettipelejä? Ja sitten vielä tällainen tyhmä kysymys, onko miniläppäreissä DVD-asema esim. Compaq Mini CQ110-1103 10.1"? Kun en oikein noista koneiden teknisistä tiedoista niin ymmärrä...

11

800

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen teknisissä tiedoissa puhuta DVD-asemasta mitään, joten ei kai sitä silloin ole?;) Miniläppäreissä ei yleensäkään ole.

Näkyy olevan ainakin netanttilassa vain vuoden takuu tällä. Koska etenkään halvat miniläppärit harvemmin ovat mitään laadun riemuvoittoja, suosittelen ehdottomasti ostamaan vehkeen jossa on kahden vuoden takuu. Esimerkiksi
      http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/minilapparit/PRESCQ10101SO/compaq-minikannettava
      tai jokin Dell.

• Äidille neuvoja

No eipä se DVD-asema niin oleellinen ole tyttären käytössä. Eksyin HP:n sivuille ja sieltä selvisi, että tuo CQ110-1103 on lopetettu tuote. Kannattanee siis vakavasti harkita tuota antamaasi esimerkkiä. Hinta ainakin olisi sopiva. Tosin epäilen, että esitteessä mainittu 2 vuoden takuu pitää maksaa erikseen. Sopisi Gigantin myyntitapaan...

Vielä olisi kiva tietää, että jos tilaa koneen netistä (esim. juuri Gigantista), niin onko se sellaisenaan käyttövalmis vai pitääkö siihen itse asennella käyttikset yms.? Miten se yleensä edes tapahtuu, jos ei ole sitä DVD-asemaa?

• Äidille neuvoja kirjoitti:

No eipä se DVD-asema niin oleellinen ole tyttären käytössä. Eksyin HP:n sivuille ja sieltä selvisi, että tuo CQ110-1103 on lopetettu tuote. Kannattanee siis vakavasti harkita tuota antamaasi esimerkkiä. Hinta ainakin olisi sopiva. Tosin epäilen, että esitteessä mainittu 2 vuoden takuu pitää maksaa erikseen. Sopisi Gigantin myyntitapaan...

Vielä olisi kiva tietää, että jos tilaa koneen netistä (esim. juuri Gigantista), niin onko se sellaisenaan käyttövalmis vai pitääkö siihen itse asennella käyttikset yms.? Miten se yleensä edes tapahtuu, jos ei ole sitä DVD-asemaa?

se takuu kuuluu hintaan, ei siitä erikseen maksella.

Mulla kun on ulkoinen romppuasema niin asensin Delliini heti Ubuntun uusimman 10.04-miniläppäriversion, joka on valtavasti vakio-Xp:tä huolettomampi ja nykyaikaisempi käyttis. En siis valitettavasti osaa vastata...

• Enpä tiedä.. Miniläppäri on reissukone, saat tyttärellesi helposti hajonneet ranteet jos jotain miniä käytetään päivästä toiseen kun sillä on kirjoittaminen aika epäergonomista. Suosittelisin Macbookia.

• valitsetoinennimimer

> Ajattelin että ostan murkulleni miniläppärin, koska sellaisen saa paljon edullisemmin kuin "oikean" kannettavan

> Suosittelisin Macbookia.

Ja Macbookin halvin mallihan ei maksa kuin vähän enemmän kuin käyttötarpeisiin nähden kohtuulliset "oikeat" kannettavat, ja noin 3 kertaa enemmän kuin miniläppärit?

• valitsetoinennimimer kirjoitti:

> Ajattelin että ostan murkulleni miniläppärin, koska sellaisen saa paljon edullisemmin kuin "oikean" kannettavan

> Suosittelisin Macbookia.

Ja Macbookin halvin mallihan ei maksa kuin vähän enemmän kuin käyttötarpeisiin nähden kohtuulliset "oikeat" kannettavat, ja noin 3 kertaa enemmän kuin miniläppärit?

Perus Macbook on aika keskihintanen läppäri.. Alle 1000€ lähtee. Kallis läppäri sitten olisi 4000€. Minä nyt vaan suosittelen aina sopivinta vaihtoehtoa ja tuo olisi just omiaan niihin käyttötarkoituksiin mitä oltiin hakemassa, eikä ole edes iso vaan 13" kokoisena on aika sopivan kokoinen mutta ei ihan miniläppäri jolla on huono kirjoittaa.

• valitsetoinennimimer
        M-Kar kirjoitti:

Perus Macbook on aika keskihintanen läppäri.. Alle 1000€ lähtee. Kallis läppäri sitten olisi 4000€. Minä nyt vaan suosittelen aina sopivinta vaihtoehtoa ja tuo olisi just omiaan niihin käyttötarkoituksiin mitä oltiin hakemassa, eikä ole edes iso vaan 13" kokoisena on aika sopivan kokoinen mutta ei ihan miniläppäri jolla on huono kirjoittaa.

Toiset ihmiset vaan joutuvat mitoittamaan hankintansa sen mukaan, paljonko käytettävissä on rahaa. Aina ei voi ostaa sitä, mikä on "just omiaan". Myös oma tärkeysjärjestys osaltaan määrää, paljonko johonkin asiaan haluaa panostaa.

• Äidille neuvoja
        valitsetoinennimimer kirjoitti:

Toiset ihmiset vaan joutuvat mitoittamaan hankintansa sen mukaan, paljonko käytettävissä on rahaa. Aina ei voi ostaa sitä, mikä on "just omiaan". Myös oma tärkeysjärjestys osaltaan määrää, paljonko johonkin asiaan haluaa panostaa.

kannata ostaa halpaa sanotaa, mutta kyllä se vaan niin on, että aina ei voi valita. Mielelläni minä tyttärelleni ostaisin kunnon koneen kaikkine tykötarpeineen, mutta kun ei ole varaa, niin ei ole varaa. Siksipä Gigantin 200 euron Compaq vaikuttaa "aika mielenkiintoiselta". Netistä tilaaminen vain arveluttaa...

• Äidille neuvoja kirjoitti:

kannata ostaa halpaa sanotaa, mutta kyllä se vaan niin on, että aina ei voi valita. Mielelläni minä tyttärelleni ostaisin kunnon koneen kaikkine tykötarpeineen, mutta kun ei ole varaa, niin ei ole varaa. Siksipä Gigantin 200 euron Compaq vaikuttaa "aika mielenkiintoiselta". Netistä tilaaminen vain arveluttaa...

Netistä tilaamisen riskit suomesta ovat pienet, mutta tuo kone kyllä arveluttaa aika paljon. Compaq on HP:n omistuksessa ja HP:n lelumalliläppärit ovat ihan roskaa. Windows miniläppäreistä edullisimmat järkevät mallit on tällä hetkellä jotain Samsungia.

Mutta jos kerran on tiukka budjetti niin fiksuin ratkaisu olisi kyllä ostaa käytettynä joku laadukas kone. Netistä Googlailet jonkun käytetyn Thinkpadin Ubuntu 10.04 LTS asennuksella niin varmaan irtoaa jo 300€:lla ja sopisi päivittäiseen käyttöön. Tarvittaessa tiedustelee, että mitä maksaa käyttöjärjestelmän asennus ja laittaminen jos ei ole valmiina tuota. Jotain vanhoja koneita myydään vanhalla Windows XP:llä mutta se on aika vaarallinen nuorelle ihmiselle, että saa sen helposti äkkiä sekaisin haittaohjelmista.

Vielä parempi jos löytää laadukkaan läppärin jostain lähipiiristä nurkista. Itse ostin äitilleni 200€:lla laadukkaan läppärin. Kaverille olisin välittämässä 100-150€ hintaluokassa läppärin josta on akku pimahtanut, mutta se on kyllä heikompaa laatutasoa muutenkin.

Miniläppäreillä pitempi roikkuminen koneen ääressä on terveysriski näiden ergonomian kannalta. Ne ovat reissukoneita, niillä ei useita tunteja päivässä kirjoiteta.

• AnttiABC

Compaq Mini CQ110-1103 10.1", myyvät edullisesti varastot loppuun ilmeisesti.
      Hinta ainoastaan 1/4 macbookista;)
      Itse ostaisin tosin asusksen tai samsungin miniläppärin...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe