kovimmat jätkät?

asfaltti-rinssi

niiku on jo monta kertaa todettu,niin puukuskit on rekkamiehistä niitä kovimpia jätkiä... mutta mistähän päin suomea löytyy ne kovimmat puukuskit??? entä komeimmat puuautot? mitkä on isoimmat puunkuljetusfirmat?? suomalainen sisu kai paras puuauto merkki? ainakin joku ammattimies sano niin..

39

20250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sorakuski

      Totta! Pölliauton ratin takaa löytyy se todellinen ammi-mies!!! Pakko myöntää, vaikka ite ajan sora-autoa.

      • ISO MIES

        MINÄ OSTAN AIKUISENA POLLI-AUTON


      • ISO MIES
        ISO MIES kirjoitti:

        MINÄ OSTAN AIKUISENA POLLI-AUTON

        MINÄ OSTAN SIIS PÖLLI-AUTON


    • säiliösuhari

      suomessa eniten rekisteröity puu-auto merkki oli kylläkin scania mut tiedä sit mikä paras on.

    • abce

      Miten voit väittää että puukuskit on parhaita.
      Mitä olosuhteisiin tulee, niin heillä on olosuhteisiin tehdyt kulkukelpoiset työvälineet.
      Esim. "puuauto" kääntyy ja taipuu melkein tielle kuin tielle, mutta otappa joku matala rahtiauto niin niillä on turha tarjoutua pienilleteille,eihän ne mahdu kääntymään etuperinkään niin pieniinpaikkoihin.
      Maavarat ovat ihan olemattomat, jo katukiveyksiä täytyy varoa jne.

      • itse rahtipuolella

        puukuskin hommaa...onhan siinä pieniä lisämausteita esim. nosturin kanssa leikkiminen, siinä on nykyajan aikatauluilla hytti kasassa herkästi tms..;) Kuormat korkeita/painavia, eri kuin esim. vastaava matala (vaikka yhtä raskas) rahtikuorma. Kpltavarapuolen puolustukseksi täytyy sanoa, että yhdistelmän voi joutua taiteilemaan jakeluajossa kyllä ihme paikkoihin esim. maaseudulla. Tosin sellaisilla yhdistelmillä, joilla täytyy jo katukivetyksiä varoa, ei paljon rahtia jaella...vaan suuria kaatoja/selviä ja helppoja paikkoja (pääosin).


      • abce
        itse rahtipuolella kirjoitti:

        puukuskin hommaa...onhan siinä pieniä lisämausteita esim. nosturin kanssa leikkiminen, siinä on nykyajan aikatauluilla hytti kasassa herkästi tms..;) Kuormat korkeita/painavia, eri kuin esim. vastaava matala (vaikka yhtä raskas) rahtikuorma. Kpltavarapuolen puolustukseksi täytyy sanoa, että yhdistelmän voi joutua taiteilemaan jakeluajossa kyllä ihme paikkoihin esim. maaseudulla. Tosin sellaisilla yhdistelmillä, joilla täytyy jo katukivetyksiä varoa, ei paljon rahtia jaella...vaan suuria kaatoja/selviä ja helppoja paikkoja (pääosin).

        en pitäisi nosturinkäyttöä vaikeana, senhän oppii siinä missä muunkin koneen käytön.
        Itse kuorma on niitä helpoimpia kuljetettavia puupuolella. esim. betonielementit,talopaketit ja kaikki särkyvä rakennusmateriaali vaikeempaa.
        Ja kaikki kevyempikin rakennustarvike viedään nykyisin perille rakennuksille, ja ne kuljetetaan just niillä matalilla ja pitkillä yhdistelmillä, niin että kyllä vaikeusastetta löytyy muualtakin kuin puunajossa.
        En vähättele puunajoa, mutta ei voi yksiselitteisesti sanoa missä ajossa ne ns. parhaatkuskit vaaditaan.


      • hei
        abce kirjoitti:

        en pitäisi nosturinkäyttöä vaikeana, senhän oppii siinä missä muunkin koneen käytön.
        Itse kuorma on niitä helpoimpia kuljetettavia puupuolella. esim. betonielementit,talopaketit ja kaikki särkyvä rakennusmateriaali vaikeempaa.
        Ja kaikki kevyempikin rakennustarvike viedään nykyisin perille rakennuksille, ja ne kuljetetaan just niillä matalilla ja pitkillä yhdistelmillä, niin että kyllä vaikeusastetta löytyy muualtakin kuin puunajossa.
        En vähättele puunajoa, mutta ei voi yksiselitteisesti sanoa missä ajossa ne ns. parhaatkuskit vaaditaan.

        kyllä ne olosuhteet on ääripäästä, jos vertaa rahdinajoa metsäautoteillä ajoon min60t kok. painolla. esim. menin turpeenajoon puunajon jälkeen: eläkehommia


      • holmes

        no voi vittu tottakai se puuauto kääntyy metsäauto tielle, siis sillon kun ammattimies on sitä veivaamas. siel korpitaipaileilla rospuutto aikana mitkään konttikuskit puukenkinee ja nahkaliiveinee pärjää.liekö oot kateellinen?

        -näin on-


      • abce
        holmes kirjoitti:

        no voi vittu tottakai se puuauto kääntyy metsäauto tielle, siis sillon kun ammattimies on sitä veivaamas. siel korpitaipaileilla rospuutto aikana mitkään konttikuskit puukenkinee ja nahkaliiveinee pärjää.liekö oot kateellinen?

        -näin on-

        Tottakai joka ammatti tarvitsee ammattilaisen. Mutta se se vaatiikin ammattilaisen kun tila loppuu ja perille vaan olisi tavaran mieli. Puukuormassa on allelaitettavaa jos peris meinaa oikoa ojanpuolelta. Mutta laitappa muuta kuskattavaa sinne pyöränalle. Tyhjänä taas puuauto menee sinne minne sen haluaa menevän, siinähän ei ole ongelmaa.
        Mutta kuten sanoin , makuasioista voi aina kiistellä.
        Äläkä sinä aina vertaa niihin konttikuskeihin, nehän ei ole yhdistelmäajoneuvoja.


    • löytyy

      maaliman paras teli, mutta eikös sekin patentti ole myyty ulkomaille...kuulin vaan. 16 Volvo kait hönkäsee parhaiten nykyvehkeistä. Parhaimman kok.painon tiedän jo 20v. sitten Kajaani Oy:lle tuodussa kuormassa (90.000)jossa on ollut varmaankin melko märkää tavaraa. On siinä ollut vehkeet tiukalla.

      • Pöllikuski

        kyllä tuo 90t on ihan helposti painoa! yli 80tonnisia viedään joka viikko!! siitä uudesta kuustoistasesta vaan,että se kuuluu syövän kampiakseleita niiku näkkileipää ja kaikista suomeen tuoduista on laskettu tehoja,siksi kunnes vaivat selviää. taitaa kuitenki pillari-sisu olla se "hevonen" tällähetkellä??!!!


      • -Sonny Pruitt-
        Pöllikuski kirjoitti:

        kyllä tuo 90t on ihan helposti painoa! yli 80tonnisia viedään joka viikko!! siitä uudesta kuustoistasesta vaan,että se kuuluu syövän kampiakseleita niiku näkkileipää ja kaikista suomeen tuoduista on laskettu tehoja,siksi kunnes vaivat selviää. taitaa kuitenki pillari-sisu olla se "hevonen" tällähetkellä??!!!

        Olen kuullut Varkauden Ensolle joskus saapuneen kuorman painaneen 120 tonnia..En tiedä onko legendaa,mutta totena ne siitä puhuivat...On siinä rauta valittanut...Joo kyllä Pillari-Sisu lienee tämän hetken kovin vetovehje..Olen päässyt kokeilemaan ja todennut että sitä "rykiä" riittää kyllä mukavasti.


      • löytyy
        -Sonny Pruitt- kirjoitti:

        Olen kuullut Varkauden Ensolle joskus saapuneen kuorman painaneen 120 tonnia..En tiedä onko legendaa,mutta totena ne siitä puhuivat...On siinä rauta valittanut...Joo kyllä Pillari-Sisu lienee tämän hetken kovin vetovehje..Olen päässyt kokeilemaan ja todennut että sitä "rykiä" riittää kyllä mukavasti.

        ...siis tämän päivän paras veturi, millä koneella se on kun en ole seurannut näitä vuosiin. Vähän arveluttaa se 120 t, mutta ei se mahdottomuus ole. Siinä jo tuntuisi että on jotain kyydissä.


      • -Sonny Pruitt-
        löytyy kirjoitti:

        ...siis tämän päivän paras veturi, millä koneella se on kun en ole seurannut näitä vuosiin. Vähän arveluttaa se 120 t, mutta ei se mahdottomuus ole. Siinä jo tuntuisi että on jotain kyydissä.

        Sisuahan saa Caterpillarin 18 litraisella koneella,josta irtoaa 630 hevosvoimaa.Siitä tuo Pillari-Sisu nimitys.


      • VANAJA

        Sisun nostoteli on VANAJAN peruja.Ja kyllä nousee kuorma päällä. 60-luvulla koitettu.Kaipolan portilla löivät porttimiehet vetoa nouseeko se vai ei,se hävisi joka väitti että ei nouse.


      • vielä
        -Sonny Pruitt- kirjoitti:

        Sisuahan saa Caterpillarin 18 litraisella koneella,josta irtoaa 630 hevosvoimaa.Siitä tuo Pillari-Sisu nimitys.

        ...että onko se CATti 6-koneella ja jos on niin Volvon insinjöörit oli aikoinaan sitä mieltä että ei ole järkevää tehdä yli 16 litrasta kutosta...??


      • -Sonny Pruitt-
        vielä kirjoitti:

        ...että onko se CATti 6-koneella ja jos on niin Volvon insinjöörit oli aikoinaan sitä mieltä että ei ole järkevää tehdä yli 16 litrasta kutosta...??

        Sisussa oleva Pillarin kone on suora kuutonen...Volvon insinöörien sanomisista varmaan paljon kannata perustaa,kun ottaa huomioon nuo kone ongelmat uusissa 16:ssa.


      • kapt.KAIHI.evp
        -Sonny Pruitt- kirjoitti:

        Sisussa oleva Pillarin kone on suora kuutonen...Volvon insinöörien sanomisista varmaan paljon kannata perustaa,kun ottaa huomioon nuo kone ongelmat uusissa 16:ssa.

        sisuhan vie maantiellä sillä kissan voimapesällä diiseliä muistaakseni 50-55litraa/100km.en tiedä mitä tukin ajosta nykyään maksetaan mutta noin 10v sitten rahtihinnoilla ei juhlittu,saati nykyään. maantiellä 60ton kokonaispainolla 500hv volvo fh12 vie noin 33-36litraa/100km.uusi mersu 440hv rekka max44ton 27litraa/100km.volvo 420hv fh12 "vanha" vie puolikkaana 30litraa ja moduulimittaisena täysiperävaunurekkana 60ton noin40litraa.puhun siis MAANTIELLÄ tapahtuvasta ajosta.metsään minua ei saa enää muuhun kuin hirttäjäisiin.ja TÄYSPERÄVAUNUREKKA on puoliperä johon liitetty täysperävaunu.(kielletty 1.3.05.) voimaa on mutta kannattaako käyttää?.kaikella on hintansa.nykyään vaatimus 60ton painoihin on 408hv.on hienoa ajaa tehokoneilla kunhan ei tarvitse itse maksaa kuluja.onko järkeä takoa -0 tulosta,kuten ADR haanpää.mutta kukin tehkööt miten tahtoo.aivan sama.


      • Nyyrönen
        -Sonny Pruitt- kirjoitti:

        Olen kuullut Varkauden Ensolle joskus saapuneen kuorman painaneen 120 tonnia..En tiedä onko legendaa,mutta totena ne siitä puhuivat...On siinä rauta valittanut...Joo kyllä Pillari-Sisu lienee tämän hetken kovin vetovehje..Olen päässyt kokeilemaan ja todennut että sitä "rykiä" riittää kyllä mukavasti.

        Voisimpa melkein nimetäkin tämän 120 tonnin sankarin. Mutta antaahan nyt olla. Nuo 90 tonnin kokonaispainot taisi ennen olla hänelle arkirutiinia.On jo lopettanut puuhommat.


      • vielä
        Nyyrönen kirjoitti:

        Voisimpa melkein nimetäkin tämän 120 tonnin sankarin. Mutta antaahan nyt olla. Nuo 90 tonnin kokonaispainot taisi ennen olla hänelle arkirutiinia.On jo lopettanut puuhommat.

        kysyisin nykypäivän tekniikasta ja logistiikasta että onko ylipäätään mahdollista ottaa ylipainoa kyytiin. Vaa´an tai muitten mittausten kauttahan sitä on aina ajeltu tehtaille mutta eikait siellä "sakoteta" vai onko kiintiöitä tms. Niitä muita puntareita tuolla näkyy olevan usein liikenteessä. Tämä keskustelu lähti rönsyilemään tuosta alkuperäisestä "kovimmat jätkät" aiheesta mutta voisiko joku teistä tämänpäivän ammattimies avata palstalle uuden keskustelun pelkästään tästä puunkorjuusta ja -kuljetuksesta...kiitos jo etukäteen. Vai onko jo olemassa jotain muuta palstaa/chattia alaan liittyen? Nimittäin tämä puunkuljetus on melkoisen näkyvää täällä Suomessa.

        Nimim. Kyselijä


      • Kuski
        vielä kirjoitti:

        kysyisin nykypäivän tekniikasta ja logistiikasta että onko ylipäätään mahdollista ottaa ylipainoa kyytiin. Vaa´an tai muitten mittausten kauttahan sitä on aina ajeltu tehtaille mutta eikait siellä "sakoteta" vai onko kiintiöitä tms. Niitä muita puntareita tuolla näkyy olevan usein liikenteessä. Tämä keskustelu lähti rönsyilemään tuosta alkuperäisestä "kovimmat jätkät" aiheesta mutta voisiko joku teistä tämänpäivän ammattimies avata palstalle uuden keskustelun pelkästään tästä puunkorjuusta ja -kuljetuksesta...kiitos jo etukäteen. Vai onko jo olemassa jotain muuta palstaa/chattia alaan liittyen? Nimittäin tämä puunkuljetus on melkoisen näkyvää täällä Suomessa.

        Nimim. Kyselijä

        Ole mitään oikeutta tulla tehtaan vaa,alle...Eri puutavaralajikkeet ovat eri painoisia ja vuodenajasta johtuen niissä on tosi suuria eroja samalla lajikkeellakin...Tuo 120 tonnin kuorma on varmaan tehty juuri järvestä nostetuista tukeista.


      • kylläkin...
        Kuski kirjoitti:

        Ole mitään oikeutta tulla tehtaan vaa,alle...Eri puutavaralajikkeet ovat eri painoisia ja vuodenajasta johtuen niissä on tosi suuria eroja samalla lajikkeellakin...Tuo 120 tonnin kuorma on varmaan tehty juuri järvestä nostetuista tukeista.

        niitä tieratsioita/punnituksia. Eikö puukuormia punnata sitten ollenkaan ratsioissa? Vai mitä akselipainoja ne siellä mittailee?


      • Kuski
        kylläkin... kirjoitti:

        niitä tieratsioita/punnituksia. Eikö puukuormia punnata sitten ollenkaan ratsioissa? Vai mitä akselipainoja ne siellä mittailee?

        Puuautoja nimenomaan ajatetaan vaa,alle,koska puukuljetuksetkin on nykyään painoon perustuvia. Ennenhän puukuormat mitattiin tilavuuden perusteella.


      • tuli...
        Kuski kirjoitti:

        Puuautoja nimenomaan ajatetaan vaa,alle,koska puukuljetuksetkin on nykyään painoon perustuvia. Ennenhän puukuormat mitattiin tilavuuden perusteella.

        selväksi, minkälaiset on sakotusperusteet?...kiitokset niille jotka olivat asiallisessa keskustelussa mukana ja laittakaahan uusi keskustelu ammattilaisten kesken pystyyn. Niitä on mielenkiintoista lukea ja ottaa osaa. Itse ajan henkilöautolla n. 80000km vuodessa pääteitä ja puukuskit on niitä joita arvostan eniten tuolta raskasliikenteen puolelta...hyviä ajoja vaan.


      • Pöllikuski
        kapt.KAIHI.evp kirjoitti:

        sisuhan vie maantiellä sillä kissan voimapesällä diiseliä muistaakseni 50-55litraa/100km.en tiedä mitä tukin ajosta nykyään maksetaan mutta noin 10v sitten rahtihinnoilla ei juhlittu,saati nykyään. maantiellä 60ton kokonaispainolla 500hv volvo fh12 vie noin 33-36litraa/100km.uusi mersu 440hv rekka max44ton 27litraa/100km.volvo 420hv fh12 "vanha" vie puolikkaana 30litraa ja moduulimittaisena täysiperävaunurekkana 60ton noin40litraa.puhun siis MAANTIELLÄ tapahtuvasta ajosta.metsään minua ei saa enää muuhun kuin hirttäjäisiin.ja TÄYSPERÄVAUNUREKKA on puoliperä johon liitetty täysperävaunu.(kielletty 1.3.05.) voimaa on mutta kannattaako käyttää?.kaikella on hintansa.nykyään vaatimus 60ton painoihin on 408hv.on hienoa ajaa tehokoneilla kunhan ei tarvitse itse maksaa kuluja.onko järkeä takoa -0 tulosta,kuten ADR haanpää.mutta kukin tehkööt miten tahtoo.aivan sama.

        60t painoa ja kulutus 33-36?!! hehheh,haluaisimpa sen volvon nähä!!! eiköhän 43-46 oo hieman lähempänä totuutta...? puunajossa kulutukset menee 52-ja siitä ylös päin,siis kun on kuormaukset mukana. lyhyen matkan ajossa,esim. junaan,kulutus voi olla jopa 80l!


      • rahtimies
        tuli... kirjoitti:

        selväksi, minkälaiset on sakotusperusteet?...kiitokset niille jotka olivat asiallisessa keskustelussa mukana ja laittakaahan uusi keskustelu ammattilaisten kesken pystyyn. Niitä on mielenkiintoista lukea ja ottaa osaa. Itse ajan henkilöautolla n. 80000km vuodessa pääteitä ja puukuskit on niitä joita arvostan eniten tuolta raskasliikenteen puolelta...hyviä ajoja vaan.

        Kaikki yli 5% kokonaispainon ylitykset ylikuormamaksun alaista eli 63t:sta ylöspäin, vetäjän ylikuormasta sakoitetaan kokemukseni mukaan helpommin kun koko junan ylikuormasta esim. jos 26t vetäjässä on esim 28t ja junapaino on 62t sakko tulee. Akseli-ja telipainoissa sallitaan 10% heitto. Kuskia voidaan sakottaa kaikesta yli 60t menevästa painosta joten se saako sakon riippuu aika paljon pärstäkertoimesta ja siitä missäpäin suomea auto vaakataan ja onko tuttuja "miliisejä"


      • 2610
        Nyyrönen kirjoitti:

        Voisimpa melkein nimetäkin tämän 120 tonnin sankarin. Mutta antaahan nyt olla. Nuo 90 tonnin kokonaispainot taisi ennen olla hänelle arkirutiinia.On jo lopettanut puuhommat.

        " Vaaruvuoren Valloittajaa"?


      • tkk
        Pöllikuski kirjoitti:

        60t painoa ja kulutus 33-36?!! hehheh,haluaisimpa sen volvon nähä!!! eiköhän 43-46 oo hieman lähempänä totuutta...? puunajossa kulutukset menee 52-ja siitä ylös päin,siis kun on kuormaukset mukana. lyhyen matkan ajossa,esim. junaan,kulutus voi olla jopa 80l!

        kyllä ne 33jne. lukemat on melko suurta unelmaa puupuolella!! varsinkin pohjoisen seutuun missä mäkiä löytyy ihan tarpeeksi asti, se /- 52 litraa on ihan yleinen, ja suoraan sanottuna yleisesti ihan kohtuullinen lukema! kun se tahtoo se seutukin vaikuttaa missä ajetaan....


    • saabisti

      isoja firmoja:
      l.h timonen
      hkk-kuljetus
      kantola-koramo
      kuljetusliike eskola
      eipä nyt muistu muita mieleen?!
      hkk-kuljetus ainakin erikoistunu pitkien puiden kuljetukseen. siis pylväitä yms...
      eskola käyttää ryhmäkuljetusta,eli siis yksi auto kuormaa usealla.
      kertokaa lisää,jos on tietoa??!

      • Mekaanikko n:ro1

        Melkein samaa puulaakiin hkk-kuljetuksen kanssa kuulluu suomen puukuljetus. Samat hemmot taustalla.


      • kuljetusyrittäjä heinolasta

        Mulla kokemusta puutavarankuljetuksesta. Pääsiäisenä Kuortissa oli tutka-autoja aika reilusti. Meinas lähtee perään mutta ajoikin ohi. Mut vaakattiin Haminan satama-aluella ja sain sakot, ihmettelen kyllä että pääsivät satamaan, ei pitäisi päästä!


    • tkk

      tuolla jossain viestissä tuli ilmi, että"kaikkihan sen nosturin oppii käyttämään"..?! no kyllähän sen liikkumaan saa monikin ukko, mutta ei se yksin riitä! ei siitä kuormasta voi läpsiä ihan minkälaista tahansa!! kun se pitää ajatella siinäkin mielessä, että kun tekee sen kuorman, niin siinä tekee itselleen senkertaisen rahakasan: ( no heh heh =) olipa hyvä vertaus! ) siihen pitää saada mahtumaan mahdollisimman paljon ja mahdollisimman siististi ja hyvin!! puukuorman teko on ihan oma "taiteenlajinsa" ja siihen ei vain jokaisesta ole!! itse olen joutunut sivusta seuraamaan ja opettamaan montaakin nuorta ja vähän vanhempaakin ihmistä joilla se homma pitäisi ruveta onnistumaan.. kyllä sen on vaan joutunut toisille sanomaan suoraan, että ei sen varmaan kaikilta edes tarvitse luonnistua.. kai..

      • mettässä

        sitte tietää tehneensä PUU hommia kun itte kaataa,karsii ja pätkii puut,yrittää saada ne pätkät hinattua -60 luvun traktorilla halkomapaikalle käsin nostoa märkiä monttuja vanhoja vehkeitä KÄSIN halottava.
        Oli vaan näkö kanta NYT tajuan niitä vanhoja metsien miehiä jotka teki hevosella ite viisvuotta polttopuut tehny ja jee jee.
        Totta joku siel veisteli KAIKKI me ollaa jonninmoisia ammattimiehiä KUNNIA heille ei verrata paremmuudesta hoidetaan hommat ja ollaan tyytyväisiä eis jeh!


      • kateellinen
        mettässä kirjoitti:

        sitte tietää tehneensä PUU hommia kun itte kaataa,karsii ja pätkii puut,yrittää saada ne pätkät hinattua -60 luvun traktorilla halkomapaikalle käsin nostoa märkiä monttuja vanhoja vehkeitä KÄSIN halottava.
        Oli vaan näkö kanta NYT tajuan niitä vanhoja metsien miehiä jotka teki hevosella ite viisvuotta polttopuut tehny ja jee jee.
        Totta joku siel veisteli KAIKKI me ollaa jonninmoisia ammattimiehiä KUNNIA heille ei verrata paremmuudesta hoidetaan hommat ja ollaan tyytyväisiä eis jeh!

        Kelpokuljetukselta ne kovimmat jätkät löytyy saatana ajavat yöllä postia ja lujaa ja aina aikataulussa.ja on hienot kamppeet.


      • mettässä edelleen
        kateellinen kirjoitti:

        Kelpokuljetukselta ne kovimmat jätkät löytyy saatana ajavat yöllä postia ja lujaa ja aina aikataulussa.ja on hienot kamppeet.

        Jokainen on ammattimies omalla sarallaan ja pyrkii parhaimpaan tulokseensa näin ne hommat hoidellaan ja joulua vaan KAIKILLE!


      • KÄSIN
        mettässä kirjoitti:

        sitte tietää tehneensä PUU hommia kun itte kaataa,karsii ja pätkii puut,yrittää saada ne pätkät hinattua -60 luvun traktorilla halkomapaikalle käsin nostoa märkiä monttuja vanhoja vehkeitä KÄSIN halottava.
        Oli vaan näkö kanta NYT tajuan niitä vanhoja metsien miehiä jotka teki hevosella ite viisvuotta polttopuut tehny ja jee jee.
        Totta joku siel veisteli KAIKKI me ollaa jonninmoisia ammattimiehiä KUNNIA heille ei verrata paremmuudesta hoidetaan hommat ja ollaan tyytyväisiä eis jeh!

        sitte tietää mettässä3.6.2010 02:00
        sitte tietää tehneensä PUU hommia kun itte kaataa,karsii ja pätkii puut,yrittää saada ne pätkät hinattua -60 luvun traktorilla halkomapaikalle käsin nostoa märkiä monttuja vanhoja vehkeitä KÄSIN halottava.
        Oli vaan näkö kanta NYT tajuan niitä vanhoja metsien miehiä jotka teki hevosella ite viisvuotta polttopuut tehny ja jee jee.
        Totta joku siel veisteli KAIKKI me ollaa jonninmoisia ammattimiehiä KUNNIA heille ei verrata paremmuudesta hoidetaan hommat ja ollaan tyytyväisiä eis jeh!


        vitun pelle kuuntelisit itteäs. :D


      • 98765257dggdgjdjgdjg
        mettässä kirjoitti:

        sitte tietää tehneensä PUU hommia kun itte kaataa,karsii ja pätkii puut,yrittää saada ne pätkät hinattua -60 luvun traktorilla halkomapaikalle käsin nostoa märkiä monttuja vanhoja vehkeitä KÄSIN halottava.
        Oli vaan näkö kanta NYT tajuan niitä vanhoja metsien miehiä jotka teki hevosella ite viisvuotta polttopuut tehny ja jee jee.
        Totta joku siel veisteli KAIKKI me ollaa jonninmoisia ammattimiehiä KUNNIA heille ei verrata paremmuudesta hoidetaan hommat ja ollaan tyytyväisiä eis jeh!

        Miksi vuonna 2010-2011 pitää puut hinata -60 luvun traktorilla ja tehdä niistä KÄSIN halkoja. Ja harrastelu ja työntekö on eri asioita. Voi ne puut ajaa sinne halkoma paikalle vaikka hevosella jos siltä tuntuu mutta sitä ei pidä sotkea nykypäivän puunajoon jossa puut viedään tehtaalle reilusti 2000-luvun kuorma-autoilla


      • Susii

        Sisu tekee uutta tuloa puunajoon.......


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1904
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1246
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      52
      1131
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      883
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      42
      837
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe