Yksinäisyys

~KahlittuJoutsen~

Aika aikaa kutakin,
niin sanotaan.

Mutta miksi
ainainen yksinäisyys?

Se kylmettää
kuin pohjoisen viimainen tuuli,
vaikka talven jo menneen luulin.

Kevät hennosti nostaa päätään,
odottaa lämmintä kesää.

Päätyy kuitenkin lopulta pimeään syksyyn
ja vain takaisin talveen.

20

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ceero

      Yksinäisyys....
      niin, sehän sydäntä hyytää.
      Siis liikaako ois,
      nyt lämpöä pyytää.

      Kera ystävän vois aina
      käydä tuiskuun ja tuuleen.
      Lämpö rinnasta hehkuis
      se nostais hymynkin huleen.

      Herkkä ja kaunis on runosi niin
      ja haikea myös on sanoma siin.

      Se katkelma kaunis on elämästä.
      Lausun siis kiitoksen runosta tästä.

      • ~KahlittuJoutsen~

        Sitä minäkin monesti kysyn,
        onko liikaa odottaa
        omaa ihanaa ystävää.

        Kanssa toisen ihmisen
        ei olisi yön pimeä niin pimeää.

        Ei kivikkoiset polut niin vaikea kulkea
        yhdessä taivaltaen,
        toistaan tukien.

        Nurmen aamukaste
        kimaltaisi heräävään päivään.

        Olisin jälleen elossa.



        Kiitos Ceero kommentistasi, sinunkin runosi oli hyvin kaunis.


    • Viivi.

      oikealla asenteella, et tunne olevasi yksin, vaikka olisitkin,
      ja pian huomaat ettet jaksaisikaan välttämättä muita juuri nyt.
      Toisaalta on kai jonkinlainen taito heittäytyä yksinäiseksi väkijoukossa. :)

      Ei täst ny varmaan saa mitään tolkkua...

      • Hämäränneito

        Kokemusta koko elämän mittaiselta ajalta. Jos ei viihtyisi yksin, niin kaipa ystävien puute ahdistaisi. Joskus pohdin, miten vähän minulla on sosiaalisia suhteita - ei kai ole edes normaalia, ettei itse ota yhteyttä edes läheisimpiin sukulaisiin, vaan viihtyy paremmin vain itsensä kanssa. Totta puhuen, ei yhtään ystävää, kaikki tuttavat ovat aviopuolison valitsemia... Lapset ja kirjat ovat aidompia - niiden seurassa olen kokonainen. Outoko olen? Kiitos, Viivi - saitpahan yhden ainakin ajattelemaan - aurinkoa polullesi - ja paljon rakkaita ystäviä, jos niitä kaipaat...


      • ~KahlittuJoutsen~
        Hämäränneito kirjoitti:

        Kokemusta koko elämän mittaiselta ajalta. Jos ei viihtyisi yksin, niin kaipa ystävien puute ahdistaisi. Joskus pohdin, miten vähän minulla on sosiaalisia suhteita - ei kai ole edes normaalia, ettei itse ota yhteyttä edes läheisimpiin sukulaisiin, vaan viihtyy paremmin vain itsensä kanssa. Totta puhuen, ei yhtään ystävää, kaikki tuttavat ovat aviopuolison valitsemia... Lapset ja kirjat ovat aidompia - niiden seurassa olen kokonainen. Outoko olen? Kiitos, Viivi - saitpahan yhden ainakin ajattelemaan - aurinkoa polullesi - ja paljon rakkaita ystäviä, jos niitä kaipaat...

        Olen samaa mieltä, olla yksin tai olla yksinäinen eivät suoranaisesti ole synonyymejä toisilleen. Jokainen haluaa olla joskus yksin, mutta en usko, että kukaan haluaa olla yksinäinen.

        Yksin ollessaankaan ei ole yksin, jos tietää, että ympärillä on rakkaita ihmisiä, jotka välittävät.
        Toisaalta taas, kuten Viivi kirjoitti, voi suurenkin väkijoukon keskellä olla yksinäinen, jos ei tunnu kuuluvansa kyseiseen väkijoukkoon, olevansa osa jotain suurempaa kokonaisuutta.

        Oikein ihanaa ja ei-yksinäistä kesää! :)


    • Musta joutsen

      Kun on pitkä..

      Sitä itsekkinolen monesti
      pohtinut.

      Enkö jo tarpeeksi ole
      odottanut.

      Olen kuin
      kultainen hilla
      joka odottaa
      poimijaansa

      Mutta miksi poimijaa
      ei vaan näy.

      Eikö löydä
      pitkospuita
      jotka toisi luokseni.

      Eikö sitä
      männynkäkkyrää
      jonka juurella olen ?

      Hallako ehtii
      luokseni ennenkuin
      saavut ?

      kaunis ja surullinenkin oli runosi.

      • ~KahlittuJoutsen~

        Kiitos Musta joutsen. Sinunkin runosi on kaihoisan kaunis.


        Aika on pitkä,
        iäisyys.

        Kuluu viikkoja,
        kuluu vuosia.

        Ihmiset muuttaa,
        maailma muuttuu.

        Minä vain paikallani yhä tässä,
        yhä yksin - odottamassa.

        Olen kärsivällinen
        jaksan odottaa,
        mutta hallaa pelkään minäkin.


      • Musta joutsen
        ~KahlittuJoutsen~ kirjoitti:

        Kiitos Musta joutsen. Sinunkin runosi on kaihoisan kaunis.


        Aika on pitkä,
        iäisyys.

        Kuluu viikkoja,
        kuluu vuosia.

        Ihmiset muuttaa,
        maailma muuttuu.

        Minä vain paikallani yhä tässä,
        yhä yksin - odottamassa.

        Olen kärsivällinen
        jaksan odottaa,
        mutta hallaa pelkään minäkin.

        Aika pitkä.

        Lienevät jo
        pitkospuutkin lahonneet !

        Eivät ehkä
        kanna enää kulkijaa.

        Lienet eksynyt
        suon tuon
        lähteisiin,
        astunut
        polulta harhaan..

        Vai
        löytänytkö lienet
        jonkun muun ?

        Et jaksanut odottaa.

        Sinä ?

        Luulit..
        Joku poiminut
        on
        jo marjan tuon.

        Ei mulle
        sitä tarkoitettu
        ollutkaan.

        Ilta aurinko
        laskee
        sen viime säteet
        kultaa tienoon..

        Täällä vain hiljaisuus..
        Ja erämaan rauha.

        Vain
        sielussani myrskyää
        mietin..

        Näenkö enää sinua
        koskaan ?


    • voi rakastaa"

      Yksinäisyytesi,
      kuvastaa elämää
      kaikkine vuodenaikoineen

      kuolleet lehdetkin
      kuuluvat sinne

      voisin katseellani
      tehdä sinulle kesän

      mutta onnellisuus ei
      loppuviimein
      ole kiinni kenestäkään

      Kumman valitset,
      rakastat minua
      vai
      onnellisuuden

      ota onnellisuus
      kaikesta ja ei yhtikäs mistään ; )

      Herätit ajatuksia kylmyydessäsi
      karun kauniisti, Kiitos kosketuksestasi : )
      Kaipaan minäkin kesää !!!!!

      • MP

        "voisin katseellani tehdä sinulle kesän"???
        enemmän kohdallaan todellakin tuo "rakastat minua tai olet onnellinen", niin näiden narsissien kanssa käy... Ja juu, tarkoitan tietenkin narsistia, mutta en pidä narsisseistakaan.


      • Ch
        MP kirjoitti:

        "voisin katseellani tehdä sinulle kesän"???
        enemmän kohdallaan todellakin tuo "rakastat minua tai olet onnellinen", niin näiden narsissien kanssa käy... Ja juu, tarkoitan tietenkin narsistia, mutta en pidä narsisseistakaan.

        "voisin katseellani tehdä sinulle kesän"???

        Todellakin hän voisi sen tehdä, mitä pahaa siinä on, jos itse sen tietää. Narsissit eivät kuulu kesään, vaan kevääseen.


      • MP
        Ch kirjoitti:

        "voisin katseellani tehdä sinulle kesän"???

        Todellakin hän voisi sen tehdä, mitä pahaa siinä on, jos itse sen tietää. Narsissit eivät kuulu kesään, vaan kevääseen.

        luulee itsestään... Ei siinä mitään pahaa ole, en vain henk. koht. pidä ajatuksesta. Narsissit eivät kuuluneet asiaan mitenkään. Kiitos kuitenkin palautteesta. Ymmärrän olla hiljaa taas.


      • MP kirjoitti:

        luulee itsestään... Ei siinä mitään pahaa ole, en vain henk. koht. pidä ajatuksesta. Narsissit eivät kuuluneet asiaan mitenkään. Kiitos kuitenkin palautteesta. Ymmärrän olla hiljaa taas.

        " Narkissos saapui koskemattomalle ja peilityynelle vuoristolähteelle Thespiaihin, ja kumartuessaan juomaan siitä hän huomasi oman kuvajaisensa. Hän rakastui tähän välittömästi ja ihaili kuvajaisensa jokaista piirrettä suudellen sen huulia. Väsymys ja nälkä eivät saaneet häntä poistumaan kuvansa äärestä, ja niin hän kuihtui lähteen äärellä, kunnes lopulta kuoli pois. Najadit ja dryadit voihkivat suruaan kuoleman johdosta, ja Ekho kaiutti heidän huokauksiaan aina uudelleen ja uudelleen. Narkissoksen kuihtunut ruumis muuttui narsissiksi, Narkissoksen mukaan nimetyksi keltavalkoiseksi kukaksi."

        UGH ! ;D


      • MP
        Kopittelija007 kirjoitti:

        " Narkissos saapui koskemattomalle ja peilityynelle vuoristolähteelle Thespiaihin, ja kumartuessaan juomaan siitä hän huomasi oman kuvajaisensa. Hän rakastui tähän välittömästi ja ihaili kuvajaisensa jokaista piirrettä suudellen sen huulia. Väsymys ja nälkä eivät saaneet häntä poistumaan kuvansa äärestä, ja niin hän kuihtui lähteen äärellä, kunnes lopulta kuoli pois. Najadit ja dryadit voihkivat suruaan kuoleman johdosta, ja Ekho kaiutti heidän huokauksiaan aina uudelleen ja uudelleen. Narkissoksen kuihtunut ruumis muuttui narsissiksi, Narkissoksen mukaan nimetyksi keltavalkoiseksi kukaksi."

        UGH ! ;D

        ja jos luet ketjun alusta alkaen, ymmärrät mitä tarkoitin - niinkuin oletan sinun tehneenkin. Ugh, olet puhunut. Hymiö - mielestäni - oli jo kommenttina liikaa, ja tekee käyttäjästään mielestäni tyhjänpäiväisiä ja merkityksettömiä tapauksia. Vie ajatuksen kaatopaikalle... Eikö joku jo keksi jotain muuta? Kaikkihan toki tietävät, ettei kukaan ole näillä sivuilla vakavissaan. (Paitsi ehkä runoilijat.)


      • ~KahlittuJoutsen~

        Kuolleet lehdetkin
        kuuluvat elämään,
        ymmärrän sen.

        Mutta aurinko, joka ei nouse,
        loputon hämärä.
        Kevätsade, joka ei herätä,
        ikuiset kuolleet lehdet.
        Eiväthän ne ole elämää?

        Kuollut sydän?
        Sitä en halua.

        Tahdon vielä tuntea raikkaan merituulen,
        helmeilevän arkipäivän onnen,
        rakkaan kosketuksen ihollani
        ja korvassani hellän välittävän kuiskauksesen.

        Kaikkea saada ei voi,
        mutta menettää.
        Tiedän sen.

        Jos katseesi teksi kesän,
        tahtoisin sen,
        toisi onnenkin.

        Onnen ottaisin,
        mutta löydä
        ei sitä etsimällä.

        Ehkä onni ei pelkästään ole
        minusta tai sinusta kiinni,
        mutta yhdessä sattuman kanssa
        löytyykin jokaisen sydämestä?


      • ~KahlittuJoutsen~

        Syvennyin niin kirjoittamaan vastausta runoosi "Yksin voi rakastaa", että unohdin kokonaan kiittää kauniista sanoistasi. Sinun runosi herätti ajatuksia. :)


      • ~KahlittuJoutsen~
        MP kirjoitti:

        "voisin katseellani tehdä sinulle kesän"???
        enemmän kohdallaan todellakin tuo "rakastat minua tai olet onnellinen", niin näiden narsissien kanssa käy... Ja juu, tarkoitan tietenkin narsistia, mutta en pidä narsisseistakaan.

        Tuon lauseen voi mielestäni tulkita useammalla tavalla - ja tämähän on ominaisuus, joka runoista niin kiehtovia tekeekin. Itse ymmärsin tuon lauseen niin, että sanan "voisin" voisi korvata sanalla "haluan"(/haluaisin) ilman, että sen tarkoittama viesti muuttuisi. Näin tulkittuna tuo on minusta koskettavan kaunis ja myötätuntoinen ajatus.

        Muistettava kuitenkin on, että runolla lienee aina niin monta erilaista tulkintaa kuin on tulkitsijaakin. Mitä itse kirjoittaja on tarkoittanut on tietenkin vielä asia erikseen. Yhtä oikeaa tai väärää tulkintaa tuskin kuitenkaan on olemassa, jokainen tarkastelee tekstiä omasta näkökulmastaan ja elämäntilanteestaan käsin. Tämä rikkaus, sillä näin yhdestä ja samasta runosta eri lukijat voivat löytää iloa tai lohtua - mitä kukin kaipaa.

        "Rakastat minua tai olet onnellinen" on minusta oivaltavan osuva ja satuttava palautus tähän maailmaan. Se muistuttaa, kuinka ihmisluonto surullisen usein asettaa oman etunsa kaikkien ja kaiken muun edelle - näin ei jaksa rakkaudessakaan onni aina pitää päätään pinnan yläpuolella.


      • Ceero
        ~KahlittuJoutsen~ kirjoitti:

        Tuon lauseen voi mielestäni tulkita useammalla tavalla - ja tämähän on ominaisuus, joka runoista niin kiehtovia tekeekin. Itse ymmärsin tuon lauseen niin, että sanan "voisin" voisi korvata sanalla "haluan"(/haluaisin) ilman, että sen tarkoittama viesti muuttuisi. Näin tulkittuna tuo on minusta koskettavan kaunis ja myötätuntoinen ajatus.

        Muistettava kuitenkin on, että runolla lienee aina niin monta erilaista tulkintaa kuin on tulkitsijaakin. Mitä itse kirjoittaja on tarkoittanut on tietenkin vielä asia erikseen. Yhtä oikeaa tai väärää tulkintaa tuskin kuitenkaan on olemassa, jokainen tarkastelee tekstiä omasta näkökulmastaan ja elämäntilanteestaan käsin. Tämä rikkaus, sillä näin yhdestä ja samasta runosta eri lukijat voivat löytää iloa tai lohtua - mitä kukin kaipaa.

        "Rakastat minua tai olet onnellinen" on minusta oivaltavan osuva ja satuttava palautus tähän maailmaan. Se muistuttaa, kuinka ihmisluonto surullisen usein asettaa oman etunsa kaikkien ja kaiken muun edelle - näin ei jaksa rakkaudessakaan onni aina pitää päätään pinnan yläpuolella.

        käsittelee erinomaisen taidokkaasti runojen maailmaa. Tulkintahan on juuri lukijan oman mielikuvituksen tuote ja siksi aina oikea.
        Ei se, mitä kirjoittaja on tuntenut runoa laatiessaan vielä tarkoita, ettei muita tulkintoja ole olemassakaan, tai ne eivät ole oikeita.

        " Voisin katseellani tehdä SINULLE kesän." Avautuu minulle juuri tuossa kirjoitetussa muodossa kauniina.

        Miksi ei niin muka voisi olla. Eikö kesä voi olla muutakin, kuin lämmin vuodenaika?
        Eikö muka katse voisi saada sydämen ikitalven sulamaan, eikö se voisi saada lämpimän tunteen syttymään ja kukat kukkimaan sydämen niityillä?
        Eikö kysymys lopultakin ole siitä, ajattelemmeko vain taseita ja saldoja. Rajoja ja asetuksia.
        Vai annammeko ajatustemme lentää vapaina ja vailla kahleita.


      • narsissi" : )
        ~KahlittuJoutsen~ kirjoitti:

        Syvennyin niin kirjoittamaan vastausta runoosi "Yksin voi rakastaa", että unohdin kokonaan kiittää kauniista sanoistasi. Sinun runosi herätti ajatuksia. :)

        Sinä sen löysit tarkasteltuasi sanojani irrallisiakin,
        etkä mennyt niitä lukittamaan, vaan luit rivien välistä :)
        missä onkin olennaisin ei niinkään sanassa. Haluaisin/haluan oikeampi, mutta on siihen
        voisin sanaankin oma taustansa, sitten meitä olisi kyllä kaksi tai jos en voisi,
        toinen voisi tehdä sen minulle, se nyt vaan on niin: )
        Onni jutussa mulle kävi pieni kömmähdys jossain määrin väärin ilmaistuna tai ei oikeastaan, sen kuuluikin pistää miettimään "itsekkyyttä", voiko kukaan vaatia rakkautta, toisen onnellisuuden kustannuksella....
        Nyt kyllä pistit minut miettimään sinun rakkaudellista kyvykkyyttä olla tuomitsematta minun sanojani, vaan löysit sen niiden välistä ; ) Sinun runosi sai minut hymyilemään kaikenkaikkiaan, minussa menee väreet jotka viestivät "sattumasta" jota en omista, enkä voi oikeastaan menettääkään koska se on niin syvällä sydämessäni : ) nyt tunnen täyttymystä, mistä lie johtuukaan ; ) KIITOS SINULLE ! Kysymyksissäsi vastaksetkin ; )


      • ~KahlittuJoutsen~
        Ceero kirjoitti:

        käsittelee erinomaisen taidokkaasti runojen maailmaa. Tulkintahan on juuri lukijan oman mielikuvituksen tuote ja siksi aina oikea.
        Ei se, mitä kirjoittaja on tuntenut runoa laatiessaan vielä tarkoita, ettei muita tulkintoja ole olemassakaan, tai ne eivät ole oikeita.

        " Voisin katseellani tehdä SINULLE kesän." Avautuu minulle juuri tuossa kirjoitetussa muodossa kauniina.

        Miksi ei niin muka voisi olla. Eikö kesä voi olla muutakin, kuin lämmin vuodenaika?
        Eikö muka katse voisi saada sydämen ikitalven sulamaan, eikö se voisi saada lämpimän tunteen syttymään ja kukat kukkimaan sydämen niityillä?
        Eikö kysymys lopultakin ole siitä, ajattelemmeko vain taseita ja saldoja. Rajoja ja asetuksia.
        Vai annammeko ajatustemme lentää vapaina ja vailla kahleita.

        Kiitos Ceero, otan tuon suurena kohteliaisuutena. :)

        Ehdottomasti, ystävällinen katse ja lämmin hymy voivat saada ihmeitä aikaan - herättää kesän keskelle pimeintä talvea. Ne valaisevat päivän ja mielen, toisinaan ehkä jopa sytyttävät sydämen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      67
      2113
    2. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      98
      1496
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      81
      1485
    4. 53
      1319
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1052
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1029
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      960
    8. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      928
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      921
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      913
    Aihe