MUUTTO SANTO DOMINGOON

Ma89

hei kaikki Dominikaanissa asuvat/asuneet!

olen muuttamassa joulu/tammikuun vaihteessa santo domingoon. Vielä olen alkeis tasolla järjestelyjen kanssa.

Haluaisinkin siis tietää asumisluvista hankinnasta/hakuprosessista ja kestosta, työpaikoista, vuokrakämpistä.. Kaikki tieto on tervetullutta ja otetaan ilomielin vastaan!


Haluaisinin tietää tarvitsenko minkälaisia papereita suomesta mukaan että saan asuminluvat kuntoon, en siis ole asunut enää melkein 3 vuoteen suomessa ja nyt menen sinne käymään joten samalla jos tarvitsen jotain papereita sieltä mukaan tulisi hankittua paperit tulevaa muuttoa varten. Ja onko asumislupaa mahdollista hakea etukäteen vai vaiko vasta paikan päältä (yleensähän asumislupien hakuprosessi on erittäin pitkäveteinen ja aikaa vievä).
Tarkoituksenani olisi alkaa tekemään töitä paikan päällä niin pian kuin mahdollista sillä budjetti ei salli vuoden lomailua ja asumislupien odottelua.

mielälläni otan kaikenlaista tietoa maasta vastaan olen ollut maassa enemmin 3 vkoa mutta vain lomareissulla. ja nyt olisi muutto edessä.

Kiitoksia jo etukäteen kaikille vastanneille!

ihan siis kaikkia käytännön vinkkejä/neuvoja otetaan vastaan!

9

2004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oeo oeo oeo oeo oeo

      Noin ison elämänmuutoksen toteuttamiseen tarvittavien ohjeiden hakemiseen tämä on kyllä AIVAN väärä paikka. Aloita nyt ensin kohdemaasi viranomaisten nettisivuilta, googlellakin luulisi löytyvän (hakusanoilla tyyliin "moving to Santo Domingo" tai vastaava alkukielinen), tai sitten suoraan ottamalla yhteyttä maan lähimpään edustustoon (suurlähetystö tai konsulaatti).

    • Perdone

      Olet siis ihastunut seutuun ajattelit nyt muuttaa "paratiisiin"? Ihan kuin unesta napattu mielihalu! Eikö pysyvämpään muuttamiseen tarvita vähän enemmän omaakin älliä ja asioiden hallintakykyä? Dommari on ihan hyvä valtio sopeutuvalle, mutta aika moni haveilee ilman omaa kykyä mukautua maan tapoihin ja mahdollisuuksiin. Voin sanoa että ilman etukäteen hankittua jotain puolivirallista tehtävää, ei todellakaan ole helppoa haaveen mukaan mennä vain sisään ja alkaa keksimään "leipätyötä"! Turistien opastaminen voisi tietysti olla yksi ihan hengissä pitävä homma, mutta siihen jo vaadittaisiin aika monen kielen hallinta ja hyvin laaja ja yksityiskohtainen tieto turisteille esiteltävistä ja heitä oikeasti kiinnostavista paikoista ja tekemisistä.
      En usko että minäkään ihan helposti "pääsisin sisään" systeemiin, vaikka olen oleskellut maassa useaan otteen yhteensä kuukausikaupalla. Ja olen todennut tulevani hyvin toimeen paikallisen väestön kanssa. Asumalla heidän keskellään vaatimattomissakin olosuhteissa.

      • Sosuensa

        Olen samaa mieltä Perdonen kanssa. Olen asunut maassa osa-aikaisesti jo muutaman vuoden. Haluaisin asua siellä pysyvästi, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista. Eläminen D.T.:ssa on kaukana 2-3 viikon lomareissusta. Arki tulee vastaan ja monesti se paljon haasteellisempi kuin Suomessa/Euroopassa asuminen. Kuten Perdone jo mainitsi systeemin "sisään pääseminen" ei ole aivan helppoa. Jos sinne muuttaa ja paikkaan, jossa asuu muita ekspatteja, ei riitä että sopeutuu dominikaanisiin tapoihin ja oloihin, pitää myös sopeutua muitten ulkomaalaisten tapoihin ja kulttuureihin.

        Ota myös huomioon että kuukausipalkka on n. 200-250 EUR. Pystytkö eläämään sillä summalla? Yksinkertainen asunto (studio) , joka lähinnä vastaa eurooppalaista standardia maksaa n. 400-500 USD kuukaudessa.

        ...ja espanjaa pitää tietenkin osata.


    • ..06..10
    • Sosuensaa

      Miksi muutat juuri Santo Domingoon? S.D. on iso amerikkalaistyylinen miljoonakaupunki.

      Ennen kuin muutat sinne on hyvin tärkeää että teet kotiläksysi, hyvin ja perusteellisesti. DT:ssa asuu jonkin verran suomalaisia, mutta ei paljon. Aloita kotiläksyjen tekeminen vaikka tästä www.dr1.com, lue sieltä kaikki artikkelit ja esitä kysymyksesi keskustelupalstalla.

    • bacahat 1

      Olen samaa mieltä toisten mielipiteiden kanssa. Itse olin siellä 2 talvea ja arki tulee tosiaan vastaan sielläkin aika nopeasti. Jos et tiedä kauheesti mm maan tavoista tms etukäteen, ota niistä selvää ennenkuin lähdet sinne. On aivan eri aisa olla siellä lomalla kuin asua siellä. Työtä on vaikea saada jos et ole expertti jollain alalla kuten esim atk tms. Ja suurena etuna on jos osaat puhua espanjaa hyvin. Palkat todellakaan ei ole samat kuin täällä kotimaassa, keskiverto palkaa on n 250 e /kk.
      Jos haluat selvittää asioita niin katso sivut: Pasi Kapanen, hän on Sto Domingossa kunniakonsulttina ja hän neuvoo mielellään suomalaisia asioissa, yhteystiedot löydät hänen sivuiltaan.
      Onnea ja hyvää tulevaisuutta jos päätät sinne lähteä.
      Terveisin; Dominicana

      • Sosuensa

        P. Kapasen sivujen osoite on www.kapanen.info

        Hän myös tuntee/tietää kaikki siellä asuvat suomalaiset.


    • Sosuensa

      Olet tällä palstalla saanut paljon hyviä neuvoja. Toivottavasti olet kesän aikana tehnyt osan kotiläksystä. Ennen kuin muutat, käy ensin siellä vaikka kuukauden lomamatkalla ja katsele ymärillesi. Kiertele maata ja mieti missä mahdollisesti viihtyisit. S.D. on valtavan iso kaupunki. Jos vielä sen loman jälkeen olet sitä mieltä että voisit viihtyä siellä, voit harkita muuttoa. Kuten tässä on aiemmin mainittu niin dominikaaninen hyvä keskivertopalkka on n. 200-250 EUR, suuri osa ei saa edes niin paljon. Eli, jos päätät muuttaa sinne sinulla pitää olla tarpeeksi rahaa jemmassa jolla voit elää ja hankkia asunnon. Työnteosta saat vain taskurahaa, ellet halua elää dominikaaniseen tyyliin ilman mukavuuksia (lue: sähköä pitää varastaa, vettä tulee hanasta vain öisin ja vessa pitää huuhdella ämpärillä) ja syödä pelkästään riisiä ja papuja. Karu tosiasia on että ulkomaalainen ei pysty elämään domipalkalla.

      Tänä päivänä sekä pohjois- että etelärannikolla on aika tiivis suomalainen yhteisö, jolta voit saada neuvoja ja tukea.

      • Turistina parempi

        Pieni palkka ei mitään, jos töitä saat. Pimeästi olet laiton ja varmasti ongelmissa. Kaikkien lupa- asiakirjojen hakuun voi kulua jopa kuusi kuukautta. Joka välissä joku yrittää vetää välistä. Tarkkana saa olla. Helpoin tapa on päästä töihin suureen yritykseen, joka hoitaisi työlupa-asiat oman lakimiehensä toimesta. Maa on kuitenkin täynnä työttömiä hyvän kielitaidon , saksa, englantia espanja, omaavia nuoria läksynsä lukeneita dominikaaneja, etenkin naiset opiskelevat suurin osa jo yliopistoissa iltaisin työn ohella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pohjanmaan käräjäoikeus on tuominnut Evita Enni Bettiina Kolmosen 3 vuoden ja 2 kuukauden mittaiseen

      23-vuotias Kolmonen suunnitteli aseellista iskua Isonkyrön yläkouluun. Hän muutti mielensä viime hetkellä. Koulusurmaa K
      Maailman menoa
      138
      2823
    2. Rasistinen ääripersu iski Oululssa taas

      Jo toinen veitsihyökkäys Oulun Valkeassa: viitteitä, että teko olisi kopio edellisestä viikosta, sanoo poliisi. Kauppak
      Maailman menoa
      466
      1990
    3. Nainen, tilanne on sellainen

      kovin erikoinen, ja sellainen, etten sitä tänne voi kirjoittaa. Mutta voin sanoa olevani kiperässä tilanteessa, tilantee
      Ikävä
      119
      1839
    4. Suojatiellä ei tarvitse kiittää!!

      Suomen liikennesääntöihin kuuluu että jalankulkija suojatiellä on ykkönen ja auto ym.ajoneuvo kakkonen.Ärsyttävää kun ny
      Maailman menoa
      134
      1735
    5. Paula Koivuniemi täyttää tänään 77 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi on yksi Suomen iskelmätaivaan legendaarisimmista tähdistä. Laulajatar on ollut suomalaisten kestosuosik
      Suomalaiset julkkikset
      21
      924
    6. En usko että nainen meidän suhteesta

      Olisi tullut mitään. Kumpikin olisi ollut koko ajan mustasukkainen, kateellinen ja katkera jostain. Volatile combination
      Ikävä
      56
      923
    7. Miten pitkään olet kirjoittanut

      omalle kaivatulle ?
      Ikävä
      78
      908
    8. Tollanen supernainen oot...

      Kunnon pakkaus, ja sitten asut jonkun idiootin kanssa jossain korvessa. Oliko sulla siinä joku ajatuskin kun siihen ru
      Ikävä
      83
      843
    9. Vielä näistä Oulun puukotuksista.

      Nyt on kovasti julkisuudessa esillä nämä kaksi Oulussa tapahtunutta rasistisin motiivein tehtyä puukotusta, jotka minist
      Maailman menoa
      158
      795
    10. Yhden asian voin kertoa

      Sinulle nainen. En usko että olit tosissasi ja siitä syystä itse en aijo tehdä enää mitään "juttumme" eteen ellet itse o
      Ikävä
      45
      789
    Aihe