Ongelma olisi tällainen: Kun käynnistän koneeni, kone toimii aivan moitteettomasti. Kuitenkin jonkin ajan päästä (10-15min) hiiri ja näppäimistö, molemmat lakkaavat toimimasta. Hiiri ei anna minkäänlaista elonmerkkiä, vain hiiren osoitinvalo palaa. Näppäimistö toimii vähän pidempään, välillä se toimii todella pitkään. Uudelleenkäynnistän koneen ja kun kone on käynnistynyt, hiiri toimii vielä vähemmän aikaa kun aikaisemmin. Olen myös huomannut, että kun näytölle tuo jonkinlaista grafiikkaa (video, tietokonepeli tjsp.), hiiri lakkaa toimimasta erittäin nopeaan.
Olen uudelleenkäynnistänyt koneen monta kertaa, olen kokeillut ottaa sähköt pois ja pitänyt konetta pitemmän aikaa kiinni. Olen vaihdellut usb- hiirtä toisesta portista toiseen ja olen kokeillut toista hiirtä erilaisella liitännällä, eikä toimi.
Ongelma tuli päivä sitten, kun pelasin koneellani. Eli onko kone mahdollisesti nyt rikki ja onko koneesta jotain kärähtänyt kun tuolla lailla ongelmat ilmenevät?
Kiitos.
Hiiri & näppäimistö eivät toimi
10
287
Vastaukset
- Lisäys
Lisään vielä edelliseen, että koneen tuulettimet pyörivät moitteettomasti ja kone on putsattu pölystä. Kone ei ole koskaan ylikuumentunut.
Vaikuttaa vähän mystiseltä tuo. Paras tapa erottaa sovellusviat laitevioista on ladata, polttaa ja asentaa jokin LIVE CD Linux, jonka avulla voi testata ja varmistaa, ettei ongelma ole laitteissa: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Live-CD
- puuhamaattori
mahdollisesti toista hiirtä millä tuon testaisit, nimittäin jos ei toimi toisellakaan niin saattaa olla virtalähde riittämätön (epäkuntoinen) ei tuonlaisen vian takia kannata mitään cd:tä poltella ja tollasiin alkaa, helpommat konstit on olemassa kyllä...
puuhamaattori kirjoitti:
mahdollisesti toista hiirtä millä tuon testaisit, nimittäin jos ei toimi toisellakaan niin saattaa olla virtalähde riittämätön (epäkuntoinen) ei tuonlaisen vian takia kannata mitään cd:tä poltella ja tollasiin alkaa, helpommat konstit on olemassa kyllä...
se iso homma ole polttaa live linuksi tai ultimate boot cd. itse asiassa ne kantsii polttaa ihan varmuuden vuoksikin. joskus kuitenkin tulee paikka milloin niitä tarvitsee.
- irottaamahuup
puuhamaattori kirjoitti:
Oletko vähän himmeli "ei tuonlaisen vian takia kannata mitään cd:tä poltella ja tollasiin alkaa, helpommat konstit on olemassa kyllä... " kerro sitten ne toimenpiteet äläkä lässytä.
- neptunus.
irottaamahuup kirjoitti:
Oletko vähän himmeli "ei tuonlaisen vian takia kannata mitään cd:tä poltella ja tollasiin alkaa, helpommat konstit on olemassa kyllä... " kerro sitten ne toimenpiteet äläkä lässytä.
rautapuolen vika, ennenkin oon samankaltaiseen törmännyt ja silloin oli emolevy menossa sököksi, sanoisin että ei saa virtaa tarpeeksi, en suosittele tässä vaiheessa alkaan ubuntua asentamaan, ehkä myöhemmin mutta kannattaa tuota syytä selvitellä ensin rautapuolelta =)
- 12
neptunus. kirjoitti:
rautapuolen vika, ennenkin oon samankaltaiseen törmännyt ja silloin oli emolevy menossa sököksi, sanoisin että ei saa virtaa tarpeeksi, en suosittele tässä vaiheessa alkaan ubuntua asentamaan, ehkä myöhemmin mutta kannattaa tuota syytä selvitellä ensin rautapuolelta =)
Eihän sitä ubuntua tarvi asentaakaan, vaan ajaa livenä. Hyvä työkalu muiden joukossa. Voi poistaa mahdollisuuksien joukosta käyttiksestä tai ohjelmistoista johtuvat viat.
- fmvädävpo
12 kirjoitti:
Eihän sitä ubuntua tarvi asentaakaan, vaan ajaa livenä. Hyvä työkalu muiden joukossa. Voi poistaa mahdollisuuksien joukosta käyttiksestä tai ohjelmistoista johtuvat viat.
käytetyn hiiren saa eurolla käytettyjen tietokoneosien kaupasta tai kirpparilta.
- tehojauupuu
12 kirjoitti:
ja tämä on aloittelijoiden palsta ja jotku joka käänteessä tuppaa neuvomaan kokemattomia tietokoneen käyttäjiä ajelemaan uusia käyttiksiä, sori mut toi ubuntun mainostaminen on mennyt käsistä tällä palstalla, eikös helpoin konsti tuossakin ole koittaa toista hiirtä kaverilta/äitiltä/joltain, tosin ei tuo käyttis vikaan edes oikeestaan niinkään viittaa,melko varmasti rautapuolella häikkää...
- 12
tehojauupuu kirjoitti:
ja tämä on aloittelijoiden palsta ja jotku joka käänteessä tuppaa neuvomaan kokemattomia tietokoneen käyttäjiä ajelemaan uusia käyttiksiä, sori mut toi ubuntun mainostaminen on mennyt käsistä tällä palstalla, eikös helpoin konsti tuossakin ole koittaa toista hiirtä kaverilta/äitiltä/joltain, tosin ei tuo käyttis vikaan edes oikeestaan niinkään viittaa,melko varmasti rautapuolella häikkää...
Jos ohjelman lataus, poltto ja sen ajo cd:ltä ei sovi aloittelijoille, on syytä hankkia ensimmäinen kokemus. Mitä koneellaan edes tekee, jos ei yksinkertaisia perusasioita osaa tai halua oppia. Ubuntua en mitenkään mainostanut, kerroin sen sopivan helpoksi työkaluksi moneen paikkaan. Siihen sen käytön olen jättänytkin, koska mielestäni xp ja 7 sopivat minulle paljon paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561408
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu591311Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1611301Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle641165Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041121Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58937Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu245913- 54897
Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56893KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin81862