Toyota Camry 2.2 -92 käyntiongelma

Apuuva

Onko kellään vihjettä, mistä johtuu ko. autossa esiintyvä nykiminen kiihdytettäessä isoilla kierroksilla. Ongelma ei kuitenkaan esiinny 5-vaihteella, eikä peruuttaessa.
Polttoainesuodin ja tulpat on vaihdettu.

12

1429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka

      Itse olen ajanut autoilla ainakin 600tkm, eikä moista ongelmaa ole ikinä esiintynyt itselläni. Olenkohan aina ajanut uudemmilla ja paremmin huolletuilla autoilla, vai olisiko osa noista nykimisistä pelkkää provoilua. Tällä en tarkoita ketään tiettyä henkilöä, vaan noin yleisenä ihmettelenynä asiasta.

    • Jaksu

      Jyrkkä diagnoosini: Se ei saa riittävästi polttoainetta. Perustelut seuraavana.

      Klassista lauselogiikkaa: Auto nykii jos se ei saa sopivasti 1)polttoainetta 2) sytytysvirtaa 3)ilmaa. Näistä kohta 3 tuskin tulee kyseeseen.

      Näistä oletkin jo kahta alkanut tarkistella, siis soppaa tulee ainakin suodattimeen, ok. Mutta tuleeko sitä riittävästi? Eli jos nykyminen alkaa ns. hanat auki, riittääkö soosia. Eli mennään osastolle polttoainepumppu ja sen tuottamat paineet, tsekattava. Tämä on selkeä homma, sikäli kannattaa tsekata ensin.

      Sitten tulpat on siis kunnossa, mutta entäs siitä taaksepäin, eli sytytysjohtimet, virranjakaja, puola. Tulee aika hintavaksi vaihdella näitä arvauskaupalla uusiin, joten suosittelen pätevää korjaamoa, jossa mittareilla saadaan selville monta asiaa. Sytytysjohtimet nyt tosin voi vaihtaa muutenkin jos ovat vanhat, tarkista ettei johtimissa ole kuluneita hankaumia, niistä virta voi karata ja jo nykii.

      Ja sitten on vielä ns. boksi, eli elektronikkayksikkö, joka tässäkin autossa jo luultavasti on ohjaamassa sytytystä yms. moottorin hienosäätöä. Se voi sisältää ziljoona ärsyttävää vikaa ja se korjataan vaihtamalla, uuteen (kallis) tai romikselta/autovahinko keskuksesta jos löytyy.

      Mitä tulee vaihteen ja nykimisen yhteyteen, niin veikkaan että et kiihdyttele pakilla hanat auki ja että Camry ei taas vitosella enää jaksa painaa koville kierroksille ainakaan kuin isossa alamäessä ja sekin voi Suomen rajoituksilla käydä kalliiksi. Niin että se ei nykytä siksi, että ko. vaihteilla moottori käy pienemmillä kierroksilla.

      Noin yleisesti voi sanoa, että jos tämä vastaus tuntui ympäripyöreältä ja tyhmältä, niin aika vaikea on löytää vikaa moottorista joskus edes korjaamolla, saati näin netin välityksellä kahden lauseen kuvailun perusteella... Kannattaisi edes kertoa onko auto ruiskukoneella (i) vai peräti diesel.

    • niin

      että se vaan "hakkaa rajottimeen". sun kuvaus kyseisestä vaivasta on niin hutera, että mullaki tuli mieleen, että sä voisit olla joku katkera bmw-poika, joka yrittää kaataa nykimiset toyotan piikkiin...:)

    • Kyösti

      Se polttoaineen kupliminen ja mistä se johtuu?
      Joku kirjoitti siitä mutta en muista missä viestissä.
      Sekin voi olla koska ainakin moottorisahassa ja mopossa ennen kupliminen aiheutti nykemistä ja saattaa olla camryssakin.

      • niilo

        Mulla e carina on nykinyt kahdesta syystä: polttoaineessa vettä ja toinen on eräs oyab huoltamon pensa.Tuolla pensalla auton venttiilit alkaa takkuilla johonkin ihme hartsintapaiseen mössöön.Ainakin nesteen pensa toimii.


    • Apuuva

      Kiitos jo tulleista vastauksista.Autossa on 2,2 l:n ruiskulla varustettu bensakone. Ongelma todellakaan ei esiinny peruuttaessa täysilläkään kierroksilla, mutta kaikilla 1-4 vaihteella kiihdyttäessä moottori täysin sammuu korkeilla kierroksilla n. 0.5 s ajaksija taas vetää n. 1 s ajan. Ts. raju kiihdytys on kauheaa "pomppimista". Kuten joku vastauksessaan epäili, niin 5-vaihteella todellakin voi nopeusrajoitukset tulla vastaan ennen kuin ko. ongelma esiintyy . Nimim "niin" vastauksen voitanee jättää omaan arvoonsa. Valitettavasti ko. kommentteja tulee valitettavan usein vastaan näillä palstoilla.

      • Jaksu

        Kiitos tarkennuksista, kuulostaa aika rajulta meiningiltä...
        Jos moottori tosiaan kokonaan "sammuu" kuten kirjoitat, viittaa se mielestäni entistä vahvemmin pottoaineen syötön katkeamiseen. Onko autossa mekaaninen polttoainepumppu vai sähköinen, tiedätkö?

        Koska kysessä on ruiskukone, voi ruiskunpumppua vaivata periaatteessa myös jokin. Valitettavasti en koskaan ole kajonnut ko. värkkiin, joten en osaa oikein arvailla mitään. Kun aloin ajaa niin uusilla autoilla että niissä oli ruisku, aloin myös korjauttaa niitä korjaamossa... ne tuppaavat olemaan jo liian monimutkaisia tee-se-itse-hommiin.

        Spekulointia polttoainepumpusta: Pumppu on mekaaninen ja näin ollen kovilla kieroksilla myös sen tuotto kasvaa maksimiinsa. Tällöin jokin bensaputki tai -letku päästää liitoksesta ilmaa, jolloin bensan tulo katkeaa hetkellisesti kokonaan.

        Tai: Pumpun kalvossa (jos se on kalvolla) on reikä, eikä pumpun tuotto nouse tarpeeksi suureksi. Tällöin ruiskutuspumppu jää ilman bensaa hetkeksi.

        Näin ollen kone sammahtaa ja "mäkistarttaa itsensä" saman tien, sillä bensan tulo jatkuu taas hetken, kunnes tilanne toistuu jne. jne. Jo-ol-oi-n ko-o-ko au-to po-po-po-mp-piiiii....

        Onnea vaan vian etsintään!


      • niilo
        Jaksu kirjoitti:

        Kiitos tarkennuksista, kuulostaa aika rajulta meiningiltä...
        Jos moottori tosiaan kokonaan "sammuu" kuten kirjoitat, viittaa se mielestäni entistä vahvemmin pottoaineen syötön katkeamiseen. Onko autossa mekaaninen polttoainepumppu vai sähköinen, tiedätkö?

        Koska kysessä on ruiskukone, voi ruiskunpumppua vaivata periaatteessa myös jokin. Valitettavasti en koskaan ole kajonnut ko. värkkiin, joten en osaa oikein arvailla mitään. Kun aloin ajaa niin uusilla autoilla että niissä oli ruisku, aloin myös korjauttaa niitä korjaamossa... ne tuppaavat olemaan jo liian monimutkaisia tee-se-itse-hommiin.

        Spekulointia polttoainepumpusta: Pumppu on mekaaninen ja näin ollen kovilla kieroksilla myös sen tuotto kasvaa maksimiinsa. Tällöin jokin bensaputki tai -letku päästää liitoksesta ilmaa, jolloin bensan tulo katkeaa hetkellisesti kokonaan.

        Tai: Pumpun kalvossa (jos se on kalvolla) on reikä, eikä pumpun tuotto nouse tarpeeksi suureksi. Tällöin ruiskutuspumppu jää ilman bensaa hetkeksi.

        Näin ollen kone sammahtaa ja "mäkistarttaa itsensä" saman tien, sillä bensan tulo jatkuu taas hetken, kunnes tilanne toistuu jne. jne. Jo-ol-oi-n ko-o-ko au-to po-po-po-mp-piiiii....

        Onnea vaan vian etsintään!

        Vie se auto huoltoon,oli se sitten minkä merkkinen hyvänsä.Huollossa osaavat korjata.


      • Jaksu
        niilo kirjoitti:

        Vie se auto huoltoon,oli se sitten minkä merkkinen hyvänsä.Huollossa osaavat korjata.

        olen samaa mieltä. Tosin valitettavasti korjaamo ei suinkaan aina tarkoita mitään älyn tai deduktiivisen päättelyn kasaumaa maiilmankaikeudessa...

        Aikanaan Ford Sierrassani oli vikana ajoittain satunnaisesti ilmenevä nykiminen. Auto nyki koko ajan, mutta varsinkin vedätyksessä sen huomasi. Sitten taas yht'äkkiä toimikin normaalisti viikon, nyki päivän jne.. Vikaa etsittiin yhteensä kolmessa eri korjaamossa, yksi niistä Fordiin erikoistunut, eikä mitään syytä löytynyt.
        Löysin vian sitten lopulta itse: sytytysjohdin oli hangannut metallisen kannattimen sisällä kuorensa puhki, ja kun johto kääntyi töyssyn heilauttamana sopivaan asentoon, sytytysvirta karkasi maihin. Seuraava kuoppa saattoi taas täräyttää johdon pois oikosulusta. Nämä johtimet oli pyynnöstäni kolme eri korjaamoa siis tarkastanut ja mittarilla mitaten hyviksi todenneet...

        Jos korjaamo laskuttaa 50 euroa tunnilta, kannattaa ehkä miettiä ensin vähän itsekin mikä autossa voisi olla vikana.


      • AE111
        Jaksu kirjoitti:

        Kiitos tarkennuksista, kuulostaa aika rajulta meiningiltä...
        Jos moottori tosiaan kokonaan "sammuu" kuten kirjoitat, viittaa se mielestäni entistä vahvemmin pottoaineen syötön katkeamiseen. Onko autossa mekaaninen polttoainepumppu vai sähköinen, tiedätkö?

        Koska kysessä on ruiskukone, voi ruiskunpumppua vaivata periaatteessa myös jokin. Valitettavasti en koskaan ole kajonnut ko. värkkiin, joten en osaa oikein arvailla mitään. Kun aloin ajaa niin uusilla autoilla että niissä oli ruisku, aloin myös korjauttaa niitä korjaamossa... ne tuppaavat olemaan jo liian monimutkaisia tee-se-itse-hommiin.

        Spekulointia polttoainepumpusta: Pumppu on mekaaninen ja näin ollen kovilla kieroksilla myös sen tuotto kasvaa maksimiinsa. Tällöin jokin bensaputki tai -letku päästää liitoksesta ilmaa, jolloin bensan tulo katkeaa hetkellisesti kokonaan.

        Tai: Pumpun kalvossa (jos se on kalvolla) on reikä, eikä pumpun tuotto nouse tarpeeksi suureksi. Tällöin ruiskutuspumppu jää ilman bensaa hetkeksi.

        Näin ollen kone sammahtaa ja "mäkistarttaa itsensä" saman tien, sillä bensan tulo jatkuu taas hetken, kunnes tilanne toistuu jne. jne. Jo-ol-oi-n ko-o-ko au-to po-po-po-mp-piiiii....

        Onnea vaan vian etsintään!

        Veikkaanpa, että tuossa ruiskukoneessa on tankin yhteydessä oleva sähkökäyttöinen polttoainepumppu. Toista pumppua konehuoneen puolella tuskin tarvitaan; kyseessähän ei ole mikään kireä urheiluvehje.


    • CamryTTE-93

      Itselläni on ilmennyt saman moinen ongelma kiihdytettäessä 2-3500 kierroksen tietämillä alkaa pätkimään/nykimään kuin automaattiauto vaihdetta vaihtaessa. Olisin kiinnostunut kuulemaan mikäli jollakulla on ollut tälläinen ongelma joka on saanut diagnoosin.
      PS. Arvauksiahan tähän löytyy jo kyllä itseltäkin

    • Jos nykii vain lämpimänä ja ruisku, tulpat, johtimet, puola, pumppu ja pa-suodatin kunnossa, niin jäljelle jää imusarjan tiiviste tai moottorinohjausyksikkö ECU. Camry 2.2 -91.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe