Toyota Camry 2.2 -92 käyntiongelma

Apuuva

Onko kellään vihjettä, mistä johtuu ko. autossa esiintyvä nykiminen kiihdytettäessä isoilla kierroksilla. Ongelma ei kuitenkaan esiinny 5-vaihteella, eikä peruuttaessa.
Polttoainesuodin ja tulpat on vaihdettu.

12

1335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka

      Itse olen ajanut autoilla ainakin 600tkm, eikä moista ongelmaa ole ikinä esiintynyt itselläni. Olenkohan aina ajanut uudemmilla ja paremmin huolletuilla autoilla, vai olisiko osa noista nykimisistä pelkkää provoilua. Tällä en tarkoita ketään tiettyä henkilöä, vaan noin yleisenä ihmettelenynä asiasta.

    • Jaksu

      Jyrkkä diagnoosini: Se ei saa riittävästi polttoainetta. Perustelut seuraavana.

      Klassista lauselogiikkaa: Auto nykii jos se ei saa sopivasti 1)polttoainetta 2) sytytysvirtaa 3)ilmaa. Näistä kohta 3 tuskin tulee kyseeseen.

      Näistä oletkin jo kahta alkanut tarkistella, siis soppaa tulee ainakin suodattimeen, ok. Mutta tuleeko sitä riittävästi? Eli jos nykyminen alkaa ns. hanat auki, riittääkö soosia. Eli mennään osastolle polttoainepumppu ja sen tuottamat paineet, tsekattava. Tämä on selkeä homma, sikäli kannattaa tsekata ensin.

      Sitten tulpat on siis kunnossa, mutta entäs siitä taaksepäin, eli sytytysjohtimet, virranjakaja, puola. Tulee aika hintavaksi vaihdella näitä arvauskaupalla uusiin, joten suosittelen pätevää korjaamoa, jossa mittareilla saadaan selville monta asiaa. Sytytysjohtimet nyt tosin voi vaihtaa muutenkin jos ovat vanhat, tarkista ettei johtimissa ole kuluneita hankaumia, niistä virta voi karata ja jo nykii.

      Ja sitten on vielä ns. boksi, eli elektronikkayksikkö, joka tässäkin autossa jo luultavasti on ohjaamassa sytytystä yms. moottorin hienosäätöä. Se voi sisältää ziljoona ärsyttävää vikaa ja se korjataan vaihtamalla, uuteen (kallis) tai romikselta/autovahinko keskuksesta jos löytyy.

      Mitä tulee vaihteen ja nykimisen yhteyteen, niin veikkaan että et kiihdyttele pakilla hanat auki ja että Camry ei taas vitosella enää jaksa painaa koville kierroksille ainakaan kuin isossa alamäessä ja sekin voi Suomen rajoituksilla käydä kalliiksi. Niin että se ei nykytä siksi, että ko. vaihteilla moottori käy pienemmillä kierroksilla.

      Noin yleisesti voi sanoa, että jos tämä vastaus tuntui ympäripyöreältä ja tyhmältä, niin aika vaikea on löytää vikaa moottorista joskus edes korjaamolla, saati näin netin välityksellä kahden lauseen kuvailun perusteella... Kannattaisi edes kertoa onko auto ruiskukoneella (i) vai peräti diesel.

    • niin

      että se vaan "hakkaa rajottimeen". sun kuvaus kyseisestä vaivasta on niin hutera, että mullaki tuli mieleen, että sä voisit olla joku katkera bmw-poika, joka yrittää kaataa nykimiset toyotan piikkiin...:)

    • Kyösti

      Se polttoaineen kupliminen ja mistä se johtuu?
      Joku kirjoitti siitä mutta en muista missä viestissä.
      Sekin voi olla koska ainakin moottorisahassa ja mopossa ennen kupliminen aiheutti nykemistä ja saattaa olla camryssakin.

      • niilo

        Mulla e carina on nykinyt kahdesta syystä: polttoaineessa vettä ja toinen on eräs oyab huoltamon pensa.Tuolla pensalla auton venttiilit alkaa takkuilla johonkin ihme hartsintapaiseen mössöön.Ainakin nesteen pensa toimii.


    • Apuuva

      Kiitos jo tulleista vastauksista.Autossa on 2,2 l:n ruiskulla varustettu bensakone. Ongelma todellakaan ei esiinny peruuttaessa täysilläkään kierroksilla, mutta kaikilla 1-4 vaihteella kiihdyttäessä moottori täysin sammuu korkeilla kierroksilla n. 0.5 s ajaksija taas vetää n. 1 s ajan. Ts. raju kiihdytys on kauheaa "pomppimista". Kuten joku vastauksessaan epäili, niin 5-vaihteella todellakin voi nopeusrajoitukset tulla vastaan ennen kuin ko. ongelma esiintyy . Nimim "niin" vastauksen voitanee jättää omaan arvoonsa. Valitettavasti ko. kommentteja tulee valitettavan usein vastaan näillä palstoilla.

      • Jaksu

        Kiitos tarkennuksista, kuulostaa aika rajulta meiningiltä...
        Jos moottori tosiaan kokonaan "sammuu" kuten kirjoitat, viittaa se mielestäni entistä vahvemmin pottoaineen syötön katkeamiseen. Onko autossa mekaaninen polttoainepumppu vai sähköinen, tiedätkö?

        Koska kysessä on ruiskukone, voi ruiskunpumppua vaivata periaatteessa myös jokin. Valitettavasti en koskaan ole kajonnut ko. värkkiin, joten en osaa oikein arvailla mitään. Kun aloin ajaa niin uusilla autoilla että niissä oli ruisku, aloin myös korjauttaa niitä korjaamossa... ne tuppaavat olemaan jo liian monimutkaisia tee-se-itse-hommiin.

        Spekulointia polttoainepumpusta: Pumppu on mekaaninen ja näin ollen kovilla kieroksilla myös sen tuotto kasvaa maksimiinsa. Tällöin jokin bensaputki tai -letku päästää liitoksesta ilmaa, jolloin bensan tulo katkeaa hetkellisesti kokonaan.

        Tai: Pumpun kalvossa (jos se on kalvolla) on reikä, eikä pumpun tuotto nouse tarpeeksi suureksi. Tällöin ruiskutuspumppu jää ilman bensaa hetkeksi.

        Näin ollen kone sammahtaa ja "mäkistarttaa itsensä" saman tien, sillä bensan tulo jatkuu taas hetken, kunnes tilanne toistuu jne. jne. Jo-ol-oi-n ko-o-ko au-to po-po-po-mp-piiiii....

        Onnea vaan vian etsintään!


      • niilo
        Jaksu kirjoitti:

        Kiitos tarkennuksista, kuulostaa aika rajulta meiningiltä...
        Jos moottori tosiaan kokonaan "sammuu" kuten kirjoitat, viittaa se mielestäni entistä vahvemmin pottoaineen syötön katkeamiseen. Onko autossa mekaaninen polttoainepumppu vai sähköinen, tiedätkö?

        Koska kysessä on ruiskukone, voi ruiskunpumppua vaivata periaatteessa myös jokin. Valitettavasti en koskaan ole kajonnut ko. värkkiin, joten en osaa oikein arvailla mitään. Kun aloin ajaa niin uusilla autoilla että niissä oli ruisku, aloin myös korjauttaa niitä korjaamossa... ne tuppaavat olemaan jo liian monimutkaisia tee-se-itse-hommiin.

        Spekulointia polttoainepumpusta: Pumppu on mekaaninen ja näin ollen kovilla kieroksilla myös sen tuotto kasvaa maksimiinsa. Tällöin jokin bensaputki tai -letku päästää liitoksesta ilmaa, jolloin bensan tulo katkeaa hetkellisesti kokonaan.

        Tai: Pumpun kalvossa (jos se on kalvolla) on reikä, eikä pumpun tuotto nouse tarpeeksi suureksi. Tällöin ruiskutuspumppu jää ilman bensaa hetkeksi.

        Näin ollen kone sammahtaa ja "mäkistarttaa itsensä" saman tien, sillä bensan tulo jatkuu taas hetken, kunnes tilanne toistuu jne. jne. Jo-ol-oi-n ko-o-ko au-to po-po-po-mp-piiiii....

        Onnea vaan vian etsintään!

        Vie se auto huoltoon,oli se sitten minkä merkkinen hyvänsä.Huollossa osaavat korjata.


      • Jaksu
        niilo kirjoitti:

        Vie se auto huoltoon,oli se sitten minkä merkkinen hyvänsä.Huollossa osaavat korjata.

        olen samaa mieltä. Tosin valitettavasti korjaamo ei suinkaan aina tarkoita mitään älyn tai deduktiivisen päättelyn kasaumaa maiilmankaikeudessa...

        Aikanaan Ford Sierrassani oli vikana ajoittain satunnaisesti ilmenevä nykiminen. Auto nyki koko ajan, mutta varsinkin vedätyksessä sen huomasi. Sitten taas yht'äkkiä toimikin normaalisti viikon, nyki päivän jne.. Vikaa etsittiin yhteensä kolmessa eri korjaamossa, yksi niistä Fordiin erikoistunut, eikä mitään syytä löytynyt.
        Löysin vian sitten lopulta itse: sytytysjohdin oli hangannut metallisen kannattimen sisällä kuorensa puhki, ja kun johto kääntyi töyssyn heilauttamana sopivaan asentoon, sytytysvirta karkasi maihin. Seuraava kuoppa saattoi taas täräyttää johdon pois oikosulusta. Nämä johtimet oli pyynnöstäni kolme eri korjaamoa siis tarkastanut ja mittarilla mitaten hyviksi todenneet...

        Jos korjaamo laskuttaa 50 euroa tunnilta, kannattaa ehkä miettiä ensin vähän itsekin mikä autossa voisi olla vikana.


      • AE111
        Jaksu kirjoitti:

        Kiitos tarkennuksista, kuulostaa aika rajulta meiningiltä...
        Jos moottori tosiaan kokonaan "sammuu" kuten kirjoitat, viittaa se mielestäni entistä vahvemmin pottoaineen syötön katkeamiseen. Onko autossa mekaaninen polttoainepumppu vai sähköinen, tiedätkö?

        Koska kysessä on ruiskukone, voi ruiskunpumppua vaivata periaatteessa myös jokin. Valitettavasti en koskaan ole kajonnut ko. värkkiin, joten en osaa oikein arvailla mitään. Kun aloin ajaa niin uusilla autoilla että niissä oli ruisku, aloin myös korjauttaa niitä korjaamossa... ne tuppaavat olemaan jo liian monimutkaisia tee-se-itse-hommiin.

        Spekulointia polttoainepumpusta: Pumppu on mekaaninen ja näin ollen kovilla kieroksilla myös sen tuotto kasvaa maksimiinsa. Tällöin jokin bensaputki tai -letku päästää liitoksesta ilmaa, jolloin bensan tulo katkeaa hetkellisesti kokonaan.

        Tai: Pumpun kalvossa (jos se on kalvolla) on reikä, eikä pumpun tuotto nouse tarpeeksi suureksi. Tällöin ruiskutuspumppu jää ilman bensaa hetkeksi.

        Näin ollen kone sammahtaa ja "mäkistarttaa itsensä" saman tien, sillä bensan tulo jatkuu taas hetken, kunnes tilanne toistuu jne. jne. Jo-ol-oi-n ko-o-ko au-to po-po-po-mp-piiiii....

        Onnea vaan vian etsintään!

        Veikkaanpa, että tuossa ruiskukoneessa on tankin yhteydessä oleva sähkökäyttöinen polttoainepumppu. Toista pumppua konehuoneen puolella tuskin tarvitaan; kyseessähän ei ole mikään kireä urheiluvehje.


    • CamryTTE-93

      Itselläni on ilmennyt saman moinen ongelma kiihdytettäessä 2-3500 kierroksen tietämillä alkaa pätkimään/nykimään kuin automaattiauto vaihdetta vaihtaessa. Olisin kiinnostunut kuulemaan mikäli jollakulla on ollut tälläinen ongelma joka on saanut diagnoosin.
      PS. Arvauksiahan tähän löytyy jo kyllä itseltäkin

    • Jos nykii vain lämpimänä ja ruisku, tulpat, johtimet, puola, pumppu ja pa-suodatin kunnossa, niin jäljelle jää imusarjan tiiviste tai moottorinohjausyksikkö ECU. Camry 2.2 -91.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      248
      10838
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6923
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5593
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      33
      4898
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4144
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3679
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3464
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3402
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      20
      2849
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      58
      2640
    Aihe