Tietojenkäsittelyn valintakoe 2010

eiks

Moikka,

kävikös kukaan tänään tekemässä tietojenkäsittelyn valintakokeen? Itse kävin tekaisemassa ja meni kyllä mielestäni loistavasti, mutta väkisinhän siellä jotain mokia on sessa... Harmi vaan, että omat aloituspisteet on niinkin alhaiset kuin 38. Saa koe onnistua aika nappiin, jotta pääsee sisälle.

Keskustelua siis kokeesta, kiitos...

28

1450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missäs päin

Liekkö nuo esseet ratkaisevia, kun muut osiot oli helppoa kauraa..

• Tikkuukkomoro

mikä oli sun vastaus? mul 0...

• eiks

Joensuussahan tuo tuli koe tehtyä.

Mulla oli siinä vastauksena 1.

• Tikku-ukko3

Olin sielä. Tikku-ukkoon sain vastaukseksi muistaakseni 3. En ole koskaan ennen käynyt missään korkeakoulun pääsykokeissa, mutta nämä oli kyllä MIELESTÄNI todella helpot. Miten ihmessä sieltä silti poistui porukkaa jo 13:00. Luulisi että noin helpoissa kokeissa olisi kannattanut edes yrittää.

• Sinyel

Itse vastasin 5, se "päässä" oleva luku taisi olla niiden alempien keskiarvo. Se logiikka ainakin niissä kahdessa ekassa tuntui olevan.

Oliko se viimeinen logiikkatehtävä oikeasti niin helppo että piti vain siitä taulukosta osata katsoa ne IP:n osat ja bittimäärät? Ei mitään järkeä jos oli, siitä sai kuitenkin 1,5p, tosin oli se sitä edeltävä tietokantatehtäväkin mielettömän helppo, pitää vaan osata lukea taulukkoa

• eiks
        Tikku-ukko3 kirjoitti:

Olin sielä. Tikku-ukkoon sain vastaukseksi muistaakseni 3. En ole koskaan ennen käynyt missään korkeakoulun pääsykokeissa, mutta nämä oli kyllä MIELESTÄNI todella helpot. Miten ihmessä sieltä silti poistui porukkaa jo 13:00. Luulisi että noin helpoissa kokeissa olisi kannattanut edes yrittää.

No joukossa on aina ns. pakkohakijoita, joiden on pakko hakea jonnekkin tai Kelan tuet on katkolla. Käyvät vaan siis kirjoittamassa nimen paperiin (ja ehkä muodon vuoksi vastaavat pariin kysymykseen) ja häipyvät heti kun saa. Ihan samalla tavalla lähti porukkaa eilen liiketalouden kokeestakin, eikä sekään nyt niin vaikea ollut, että ei yrittää kannattaisi.

Voihan siellä olla joukossa myös jokunen, joka selaa laput äkkiä läpi ja arvelee, että "ei tule mitään, antaa olla". Tai sitten ovat ihan oikeasti hakemassa, mutta ensimmäinen osa menee perseelleen ja jättäävät homman siihen jne.

• Tikku-ukko3

... Aloituspisteet huonot ole. Jos olisit amiksen käynyt niin keskiarvona pitäisi olla 3.5 (asteikolla 1-5). Itsellä aloituspisteet 27. Niin ja Turkuun haen.

• titeooo

Minkä koulujen kokeissa kävitte? Oliko paljon hakijoita liikkeellä?

• Sinyel
        titeooo kirjoitti:

Tampereella oli ainakin iso auditoriollinen toisessa salissa lisää väkeä. Eli paljon.

• Silvy
        titeooo kirjoitti:

..aika vähän, tosin tie sitten kuinka paljo hakijoita oli Turussa pääsykokeissa. Tais olla auditorio puolillaan ja joka kolmas paikka varattu: eilisessä liiketalouden kokeessa oli tupa täynnä ja tiiviimmin jengi aseteltu.

Mä en ees muista mun alotuspisteitä, kyllä mä ne pari kuukautta sitten laskin :) Vähä hirvittää kyllä tän tyyppiset pääsukokeet kun ei toi ongelmanratkasu aivan oo vahvimpia puolia, helpolta kyl tuntu liiketalouteen verrattuna mutta voin olla vääräski :)

• sinyel
        Silvy kirjoitti:

..aika vähän, tosin tie sitten kuinka paljo hakijoita oli Turussa pääsykokeissa. Tais olla auditorio puolillaan ja joka kolmas paikka varattu: eilisessä liiketalouden kokeessa oli tupa täynnä ja tiiviimmin jengi aseteltu.

Mä en ees muista mun alotuspisteitä, kyllä mä ne pari kuukautta sitten laskin :) Vähä hirvittää kyllä tän tyyppiset pääsukokeet kun ei toi ongelmanratkasu aivan oo vahvimpia puolia, helpolta kyl tuntu liiketalouteen verrattuna mutta voin olla vääräski :)

Miksi haet sitten tietojenkäsittelyyn jos ongelmanratkaisu ei ole vahvinta osaamista? Sitä tarvitsee siellä ja paljon, ellei meinaa hypermediaan suuntautua ja valmistua työttömäksi.

• samassa veneessä

kävin kans tekemässä kokeen ja oli ihan suh.koht. helppo! a-osio meni aika nappiin varmasti, jos vaan kerkes hyvät muistiinpanot kirjottaa! c osiossakin melko helppoja tehtäviä! toivottavasti nyt pääsis kouluun koska tää on ainut ala mikä kiinnostaa ja haluais lähtee opiskelee tätä.. lähtöpisteet on joku 32.. 5 pistettä eka hakutoive..

• bravia

Porissa kävin kokeessa tänään, hieman jäi epäilyttämään kun joihinkin tehtäviin tuntui vastaus olevan ehkä liiankin helppo. A-osio omasta mielestäni todella helppo. Varsinkin kun artikkeleissa toistettiin asioita jatkuvasti.

Kokeessa meitä oli kahdeksisenkymmentä, joista 30 valitaan.

• ...

Se A-osio oli ihan läppä kyllä. Ongelmanratkasussa ne virheet on mullakin jos on.

• eiks
        ... kirjoitti:

Se A-osio oli ihan läppä kyllä. Ongelmanratkasussa ne virheet on mullakin jos on.

Juu siis 3,57 on itselläni ammattikoulun tokarin keskiarvo, eli siitä se 38 aloituspistettä. Ensimmäinen hakuvaihtoehto oli mulla liiketalous, niin en saa tähän sitä viittä ylimääräistä bongoa.

Viime vuonna oli täällä Joensuussa alin hyväksytty pistemäärä 69,50. Jos käytetään sitä vertailukohtana, niin meitsin pitäisi saada kokeesta yli 30 pistettä, jotta pääsisin sisälle. No toisaalta tänä vuonna on enemmän aloituspaikkoja, mutta ehkä enempi hakijoitakin, niin tiedä sitten näistä.

Eihän C osiossa muuten tullut miinusta vääristä vastauksista???

• öööäää
        eiks kirjoitti:

Juu siis 3,57 on itselläni ammattikoulun tokarin keskiarvo, eli siitä se 38 aloituspistettä. Ensimmäinen hakuvaihtoehto oli mulla liiketalous, niin en saa tähän sitä viittä ylimääräistä bongoa.

Viime vuonna oli täällä Joensuussa alin hyväksytty pistemäärä 69,50. Jos käytetään sitä vertailukohtana, niin meitsin pitäisi saada kokeesta yli 30 pistettä, jotta pääsisin sisälle. No toisaalta tänä vuonna on enemmän aloituspaikkoja, mutta ehkä enempi hakijoitakin, niin tiedä sitten näistä.

Eihän C osiossa muuten tullut miinusta vääristä vastauksista???

On vissiin Joensuussa ollut reilusti hakijoita jos noin korkea on pisteraja ollut viime vuonna..

• eiks
        öööäää kirjoitti:

On vissiin Joensuussa ollut reilusti hakijoita jos noin korkea on pisteraja ollut viime vuonna..

Korjataan nyt sen verran, että raja olikin viime vuonna 67,50 (tarkistin koulutusnetistä). Viime vuonna täällä ollut yhteensä 179 hakijaa, joista ensisijaisia 57 ja sisään on otettu 22.

Sitähän tuo tilasto ei kerro, kuinka moni sitten loppujenlopuksi osallistui kokeeseen. Mutta tosiaan yllättävän korkea on tuo pisteraja.

• xyzyy

Koe meni varmaan ihan hyvin, tosin nyt kun pisteitä viime vuodelta katselin alkoi kaduttaa laittamani hakutoivejärjestys ja todennäköisesti haen uudelleen nyt syksyllä ja ensi keväänä, jos tarvitsee..

Laitoin siis ensisijaiseksi ns. varman nakin joka olisi tietysti kannattanut laittaa viimeiseksi, mutta keväällä en hoksannut katsella noita pisteitä niin tarkasti, kunhan vaan nyt johonkin hain, jos sattuu että syksyllä kiinnostaa mennä kouluun.

No, ehtii ainakin suunnitella muutot ja muut asiat tässä syksyn aikana valmiiksi sitten.

Onnea vaan kaikille, jotka opiskelupaikan nyt syksyllä vastaanottavat!

• ladyluciferia

Oli todella helppo koe! :o Loogisen päättelyn tehtävistä jäi vastaamatta ainoastaan siihen hissinappula-tehtävään.. ja aineisto-osuudesta jätin yhden kohdan tyhjäksi, muihin löytyikin vastaukset muistiinpanoista(tein ihan hitonmoiset muistiinpanot :'D Ehdin juuri ja juuri lukea koko aineiston!)

Tampereelle hain ykkösvaihtoehtona, lähtöpisteet tutkintotodistuksesta 46... Siihen sitten vielä lisäksi ne viisi ensimmäinen hakusija-pistettä, eli yht. 51. Uskon että minulla on mahikset päästä TAMKiin, jos nyt tuosta pääsykokeesta tulee hyvät pisteet. :)
      Kakkosvaihtoehtona minulla on Haaga-Helian samainen linja, olettaisin että pisteeni nyt ainakin sinne riittävät.

Ja tikku-ukko kysymyksen vastaus oli minunkin mielestäni lukujen keskiarvo, eli 5.

• tradenöömi

Mä en tajunnut sitä "piirakkatehtävää" eli siis sitä, missä kolme ympyrää, jotka jaettu 4 osaan..en vaan tajunnu mikä logiikka siinä oli. Jäi vaivaamaan, eli osaako/muistaako kukaan...?

Tikkuukko-tehtävä oli munkin mielestä 5. Ja se "hissinappulatehtävä" vaikutti eka vaikkelta kunneks hoksasin (toivottavasti oikein?) eli lähdin vaan takaperin viimesestä nappulasta ekaan...eli tuli sellanen neljän numeron koodi???

Muitiinpanotehtävässä harmitti kun eka tein vaivalla pitkät muistiinpanot kun luulin että pitää kirjottaa essee tms. mut sitten pitikin vaan rengastella enkä edes tarvinnut siihen muistiinpanoja :/

Vaikutti kyl muuten ihan sairaan helpolta, verrattuna ainakin insinööripuoleen...
        Rupes tuntumaan, et käsitinkö tehtävät väärin tai et oliko niissä jotain kompia kun sujui niin iisisti...

• ladyluciferia
        tradenöömi kirjoitti:

Mä en tajunnut sitä "piirakkatehtävää" eli siis sitä, missä kolme ympyrää, jotka jaettu 4 osaan..en vaan tajunnu mikä logiikka siinä oli. Jäi vaivaamaan, eli osaako/muistaako kukaan...?

Tikkuukko-tehtävä oli munkin mielestä 5. Ja se "hissinappulatehtävä" vaikutti eka vaikkelta kunneks hoksasin (toivottavasti oikein?) eli lähdin vaan takaperin viimesestä nappulasta ekaan...eli tuli sellanen neljän numeron koodi???

Muitiinpanotehtävässä harmitti kun eka tein vaivalla pitkät muistiinpanot kun luulin että pitää kirjottaa essee tms. mut sitten pitikin vaan rengastella enkä edes tarvinnut siihen muistiinpanoja :/

Vaikutti kyl muuten ihan sairaan helpolta, verrattuna ainakin insinööripuoleen...
        Rupes tuntumaan, et käsitinkö tehtävät väärin tai et oliko niissä jotain kompia kun sujui niin iisisti...

hmm, piirakkatehtävä.. Mielestäni jokaisessa 'piirakassa' piti tulla aina lukujen summaksi 34. :D Itse ainakin ymmärsin sen niin.

• tradenöömi
        ladyluciferia kirjoitti:

hmm, piirakkatehtävä.. Mielestäni jokaisessa 'piirakassa' piti tulla aina lukujen summaksi 34. :D Itse ainakin ymmärsin sen niin.

jaa, että oli sitten noin helppo :D voi p**** mä kun yritin kaikkee hienoo laskua kehitellä enkä tajunnu, että olikin noin yksinkertanen....joopa joo

• Jjjj....
        ladyluciferia kirjoitti:

Mäkin tajusin ton..

Mietin tommosen 15 minuuttia että wtf tää juttu on. Kaikki lukujen suhteet, osamäärät ja tulot laskin kunnes tajusin summata :D

Hehe

Vikaan ruutuun tuli 7 tai 10 en muista

• eiks
        Jjjj.... kirjoitti:

Mäkin tajusin ton..

Mietin tommosen 15 minuuttia että wtf tää juttu on. Kaikki lukujen suhteet, osamäärät ja tulot laskin kunnes tajusin summata :D

Hehe

Vikaan ruutuun tuli 7 tai 10 en muista

Sinnehän sitä sitten oli päästy aikuispuolelle. Tänään tuli odotetusti tieto. :)

• 080910

Onkos paikalla muita SAMKiin päässeitä?

Itse pääsin sisään pistemäärällä 75,0 alimman sisäänpääsyyn oikeuttavan pistemäärän ollessa 56,50. Mites muilla?

• ghhhg

Mulla oli vaan 59,8 pistettä ja olen 24. varasijalla TAMKiin.. :DD Eli en siis päässyt sinne.
        Onneks HAMKista aukes paikka lukemaan mediatekniikkaa.

• enni11
        ghhhg kirjoitti:

Mulla oli vaan 59,8 pistettä ja olen 24. varasijalla TAMKiin.. :DD Eli en siis päässyt sinne.
        Onneks HAMKista aukes paikka lukemaan mediatekniikkaa.

Hain myös TAMKiin 1. hakutoiveena ja minulla oli 64 pistettä ja sijoitukseni haussa oli muistaakseni n. 120 eli olen vasta 40. varasijalla (80 otettiin)
        Miten voit olla pienemmällä pistemäärällä edelläni?

• ghhhg
        enni11 kirjoitti:

Hain myös TAMKiin 1. hakutoiveena ja minulla oli 64 pistettä ja sijoitukseni haussa oli muistaakseni n. 120 eli olen vasta 40. varasijalla (80 otettiin)
        Miten voit olla pienemmällä pistemäärällä edelläni?

Ai oliko aloituspaikkoja 80? Luulin, että 60. Luulin, että sijoitus hakujonossa tarkoittaa sitä paikkaa, monesko paras olin. Eli jos sisään otettaisi 60 ja olisin hakujonossa 84 jne.. En oikein osaa sitä laskea, koska täälläkin oli hieman ristiriitaista tietoa siitä:D Ilmeisesti olen sitten vasta paljon jälkeesi.

Mutta eipäse niin haittaakkaan, koska toinen paikka aukesi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      246
      4482
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2929
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2692
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      78
      1669
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      109
      1532
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      51
      1251
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1174
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    9. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      1003
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45