opiskelun ohessa?
Kertokaa kokeneet työntekijät, että onko säälittävää/toivotonta lähettää firmalle avoin hakemus palkattomaan harjoitteluun? Palkallinen harjoittelu olisi siis tietenkin parempi, mutta haluaisin niin kovasti yhdestä paikasta x töitä, että palkatonkin harjoittelupaikka olisi enemmän kuin ok mulle! Miten mahdollisesti avoimessa hakemuksessa ilmaistaan kiinnostus "oikeaoppisesti" palkattomaankin harjoitteluun? Vai kuulostanko silloin todella epätoivoiselta? Mitään kokemuksia?
palkaton työnteko/harjoittelu
3
1006
Vastaukset
- kokemusta on
jos tosiaan on motivaatiota tehdä ilmaiseksi paskaduunia vielä opiskelunkin jälkeen niin siitä vain. mutta älä luulekaan, että ne ottaisivat sut sinne että pääsisit oppimaan ja omaksumaan asioita - ehei, ne laittaa sut sellaisiin hommiin, mitä kukaan muu ei tee ja mihin ei tarvita minkäänlaista koulutusta. ei kannata olla liian sinisilmäinen ja uskoa, että pääsisit tekemään mielekkäitä hommia ilmaistöissä. kaikki työhön perehdyttäminen on niiden (palkalliset) ajasta pois.
- LOutti
Ei ole pätkääkään säälittävää, vaan päinvastoin saatat tehdä hyvän vaikutuksen ja jäädä mieleen niin, että avoimia paikkoja ilmoitellessa olet ensimmäisenä heidän mielessään.
En käsitä,miksi palkattomasta harjoittelusta tehdään ylipäätään peikko ihmisten mielissä? Itse olen keski-ikäisenä jättänyt hyväpalkkaisen, pitkäaikaisen työni ja ryhtynyt opiskelemaan uutta ammattia joutuen myös harkkaroimaan.
Toimin aiemmassa työssäni harjoittelijoiden ohjaajana ja siitä tiedän, että jos harjoittelija on itse aktiivinen, osaa sanoa mikä alue suurinpiirtein kiinnostaisi /mihin alalla tähtää ja hän suostuu tekemään myös peehommia välillä on päivänselvää, että kyse on silloin erinomaisesta harjoittelijasta. Aina saa sanoa ei, koska ohjaajatkin ovat vain ihmisiä ja joskus ei vain tiedä, mitä harjoittelija tarvitsee kun aikaa harjoittelussa on loppujen lopuksi hyvin vähän. Kyllä palkallisessakin työsuhteessa ihmisen toimenkuvaan tulee muutoksia,mitä paremmin hänet opitaa työpaikalla tuntemaan ja ihminen osaa suunsa avata sanoen, mitä haluaa.
Omat kokemukeni harjoittelusta ovat enimmäkseen myönteisiä. Pettymyksiä on kyllä tullut, mutta yhdestä paikasta päätin lähteä pois ja se olikin paras ratkaisu löytäessäni vielä paremman harkkapaikan.
Ilmaisen harjoittelun ongelma on, että se joka tapauksessa maksaa työnantajalle vakuutusmaksut. Työnantajan velvollisuus on se työntekijöille, ilmaisillekin järjestää työpaikkatapaturmien vuoksi. Jos yritys on kovin pieni saattaa sekin kulu olla heille ihan liikaa, joten jos oppilaitoksesi ei vakuutusta kykene sinulle järjestämään voi olla melkoinen työ vakuuttaa harkkapaikan väki siitä että olet kannattava sijoitus.
Onnea matkaan :) - HR
Ite oon sitä mieltä että sinä määrittelet oman arvosi sillä paljonko pyydät palkaa. Jos oot valmis tekemään ilmaseks hommia, viestität ehkä innokkuutta mutta myös naiiviutta ja sitä ettet edes itse arvosta itseäsi (miksi siis työnantajan pitäisi?). Firma ei ole mikään hyvä firma jos se ei ole valmis maksamaan työntekijän (joka myös harjoittelija on) tekemästä työstä vaan haluaa vaan riistää harjoittelijaa sillä verukkeella, että tämähän saa palkaksi opintopisteitä. Jos firma ei ole valmis maksamaan tekemästäsi työstä, se ei ole myöskään valmis panostamaan osaamiseesi. Hyvät firmat tiedostaa että opiskelijat saattavat jatkossa olla potentiaalisia vakituisia työntekijöitä ja heitä tulee kohdella niin, että nämä myös haluavat palata takaisin.
Täyttä palkaa ei mielestäni tarvitse maksaa, sillä täyttä osaamistakaan ei vielä ole, mutta kyllä nimellinen korvaus täytyy saada. Joillain aloilla (pääasiassa 2. asteen koulutuksessa) palkallisia harjoitteluja on usein käytännössä mahdoton saada, mutta esim. yliopisto-opiskelijana on mahdollista tehdä kunnolla töitä vaikkei olisi edes valmistunut, joten sen takia harjoitteluistakin tulisi saada palkkaa.
Syy miksi itse en lähde enää tekemään palkatonta harjoittelua on se, että itse arvostan omaa työtäni ja yksikään työnantaja ei ole koskaan ollut muuta kuin tyytyväinen ahkeruuteni. Olen nuorempana tehnyt ammattikoulun harjoittelut palkattomana, mutta nyt yliopisto-opiskelijana tiedän, että mahdollisuuksia on parempaan. Jatkossa haluan suunnata urani suurien yrityksien esimies-/johtotehtäviin (tietysti normaalin urakehityksen kautta) ja jos voin osoittaa tuleville työnantajille että työstäni on maksettu alun alkaen reilu korvaus ja että olen vielä saanut hyvät työtodistukset, CV:ni näyttää huomattavasti paremmalta ja minut palkataan todennäköisemmin kuin palkattomia tai alipalkattuja töitä tehneitä epätoivoisia vastavalmistuneita.
Jos nyt kuitenkin olet valmis tekemään työtä palkattomana ja arvostat firmaa siinä määrin että se oikeasti kehittää osaamistasi ja auttaa sinua saamaan tulevaisuudessakin töitä, en sanoisi hakemuksessa suoraan että "en oikeesti tartte palkkaa kunhan pääsen jonnekin" (vaikket niin sanoisikaan niin rivien välistä saattaa viesti välittyä). Sano mieluummin että koska oppiminen ja työkokemus on sinulle tärkeintä ja koska tiedät saavasi kyseisestä työpaikasta tarvitsemaasi kokemusta, olet valmis neuvottelemaan palkkiosta ja myös tekemään kompromisseja. Näin he saattavat jotain maksaakin tai ainakin olla otettuja kiinnostuksestasi ja siksi ottaa palkattomiin töihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019