Aloin suunnitteleen reilireissua ens kevääksi. Matkaan lähtisin puolison kanssa, molemmat ollaan haaveiltu reissusta ja nyt päätin, että ens vuona lähdetään, kunhan vaan tilanne sallii.
Onkohan kevät ylipäänsä hyvä aika lähteä reissuun? Ei ainakaan luulis olevan yhtä ruuhkasta ko kesällä.
Mitenköhän nuitten reilipassien kanssa menetellään, siis miten aikaisin ne ois hyvä hankkia? Mitäs sitten jos käy niin että tilanteet muuttuu (esim. työpaikka tai opiskelu alkaa), onnistuuko passin ajankohdan vaihto tai palautus?
Tuollainen 15 vuorokauden passi kuulostaa sopivalta (meillä on kissa, eikä sitä kovin pitkäksi aikaa viitsi hoitoon viedä), minkälainen olisi sopiva budjetti?
Minkälainen olisi sopiva reitti ensikertalaiselle? Haluaisin lopettaa matkan Englantiin tai muualle Britteihin, sillä olen aina halunnut käydä siellä. Haluaisin välttää mahdollisimman paljon näitä perus "turistirysiä". Mitään kulttuuri-ihmisiä ei olla kumpikaan, joten mitään museokiertelyitä sun muita ei matkalla tule harrastettua. Mielellään vierailisin sellaisilla paikkakunnilla, joissa pärjää perus englannilla, lisäksi voisin tässä vuoden aikana palauttaa mieleen saksan perusteet, niillä kai pärjää aika hyvin?
Käykö tuo reilipassi missä tahansa junassa, tuleeko muita maksuja esim. paikkalippu, matkatavaroille jne?
Mitä rokotuksia tarvii, kun lähtee reissuun?
Miten saa matkavakuutuksen reissun ajaksi? Minulla on lähivakuutuksen nuorisovakuutus johon kuuluu jonkinlainen matkavakuutus, riittääköhän se? Puolisollani ei kylläkään ole mitään joten hänelle pitäisi jonkunlainen vakuutus hommata, onkohan kallista?
Katsellaan jos joku viitsisi vastailla kysymyksiini, jatkan kysymysten listaani aina kun asiaa tulee mielen päälle :)
LÄJÄ KYSYMYKSIÄ
4
848
Vastaukset
- matkalainennn
Katselin tuossa hintoja vr:n sivuilta, ja hoksasin ettei tuolla 15pvn ja 22pvn passilla ole kuin muutama kymppi eroa hinnassa.
Ehkä siis reissu kestäisikin sen 22 päivää. Siinä ajassa jo varmaan ehtii oikein hyvin nähdä Eurooppaa...
Mitä nämä interrail-maat on, mihin tuolla passilla pääsee junaileen? - Matkustajavakuutus
Lähivakuutuksen nuorisovakuutukseen sisältyy matkustajavakuutus, josta korvataan mm. matkasairauden ja - tapaturman aiheuttamia hoitokuluja. Hoitokuluja ovat mm. lääkärin antama ja määräämä hoito sekä lääkkeet. Nuorisovakuutukseen sisältyy myös irtaimistovakuutus, josta korvataan matkan aikana sattuvia omaisuusvahinkoja 3.000 euron määrään asti. Vakuutus on voimassa kolme kuukautta kestävillä matkoilla. Matkavakuutuksia myyvät kaikki vakuutusyhtiöt, useat myös internetissä. Matkavakuutuksen voi tehdä joko yhtä reissua varten taikka sitten vuosivakuutuksena, jolloin se on automaattisesti voimassa tietyin edellytyksin.
Tarvittavista rokotuksista matkailija saa tietoa: www.rokote.fi.
Ritva Alho, Lähivakuutuksen vakuutuspalvelut- joopajooo
Matkavakuutus on aina kaiken A ja O.
- piupaliko
Itse ostin lippuni paria päivää ennen matkalle lähtöä. Minun mielestä siinä ei ole mitään rajaa milloin se pitää ostaa, vaan voit ostaa sen vaikka samana päivänä kun lähdet reissuun!
Englannilla pärjää mainiosti! Itsellä on lukion englanti nyt seiska, mutta pärjäsin silti hyvin :) Toki oli tilanteita, millon saksan- tai ranskan taidosta ei olisi ollut haitttaa, mutta maalaisjärki ja reippaus auttoi selviämään näistä tilanteista.
Reilipassilla pääsee toisiin juniin ilmaiseksi ja toisiin ei. Käytiin itse aina kysymässä infosta tms. tai tarkistettiin itse reilioppaasta. Yleensä paikkavaraukset olivat 3-7 euron luokkaa, yö- ja luotijunissa tietysti enemmän. Mutta meidän reitille sattui yllättävän paljon junia, mihin ei tarvinut mitään varauksia! Ja matkatavaroiden kuljetuksesta ei tarvi maksaa erikseen mitään.
Matkavakuutus kannattaa olla hyvä. Itselläni oli sellainen, mikä korvasi matkatavaroiden arvon, jos ne varastettiin. Ja sama vakuutus korvasi myös lääkärikulut, jos sattu sairastumaan. (Itse sairastuin ja vakuutuksesta todella oli hyötyä!) Mitään rokotuksia en reiliä varten ottanut, valmiina oli perus hepatiittirokotukset, ja minusta muita ei oikeastaan tarvikkaan (tai no toki perus jäykkäkouristukset ym. pitää olla kunnossa)
Ei kannata suunnitella reissua turhan tarkasti, välillä on mukava mennä aivan mielen mukaan! :) rento asenne ja reippautta mukaan vaan, niin hyvä tulee. Reilaaminen on kyllä paras tapa nähdä eurooppaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367629Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361883Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31759
- 241747