Renault Megane ongelmia

Kellään tietoa?

Tyhjäkäynti seilailee lämpimänäkin, välillä puistattaa moottoria, kun laskee tarpeeksi alas.
Toinen ihmettelyn aihe on takalasin pesin, eli se suutin jonka vettä pitäisi suihkuttaa takalasiin.
Se ei suihkuta siitä napista, jonka ohjekirja sanoo olevan takalasin pesimen nappi.
Mutta tuulilasiin se suihkuttaa jonkun tehoannoksen kyllä ja samalla takalasin pyyhin hinkkaa kuivaa lasia.
Tuulilasin pesimen saa sitten toimimaan toisesta katkaisijastakin ilman, että takalasin pyyhin kitkuttaa kuiviltaan.

Öljymäärän näyttö digitaalinäytössä kertoo että OIL OK, mutta niitä sen tekstin päällä olevia pallukoita ei ole yhtään.
Ohjekirjan mukaan sellaisetkin kuuluisi olla ja öljyn vähetessä pallukatkin hupenee.
Öljy on maximissa mittatikun mukaan, vähän ehkä ylikin.
Auto on vastikään hankittu Megane vm 2001.
Malli on tällainen.
5D MEGANE BREAK 1,4 16V-KAODO5/257

10

5976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • st182

      Noniin...

      Käyntihäiriön syy: palanut venttiili tai rikkinäinen sytytyspuola(melko yleinen vika).

      Takalasinpesin: Varmaan pienin murheistasi!

      öljymäärämittari: anturi vika?



      Eli summataan tulos = Olet hankkinut kymmenen vuotta vanhan ranskalaisen autoteollisuuden helmen.
      Varmasti hyvä ja mukava auto, mutta laatu tai luotettavuus ei kuulu tähän yhteyteen.

      Mukavaa kyytiä ja "pientä" näpräilyä.

    • for ever

      Ekana se vauhtipyörän päällä oleva anturi, joka tarkkailee moottorin pyörimistä!. Etu rintapellissä on joku alipaine sähköventtiili, jonka alipaineletku murtuu ja häiritsee koneen käyntiä. Meillä ajettu nyt 159 tkm eikä yhtään puolaa ole mennut vm 2000 1,4 14V. Mutta osta yksi puola ja kierrätä se yksitellen jokaisen kohdalla, niin huomaat jos yksi puola kiukuttelee.

    • Meksu ykkönen

      Öljymäärän pallukat tulevat näkyviin, kun käännät virrat päälle ja painat oikean puoleisen viiksen päässä olevaa nappia. Myös käynnistyksen jälkeen voi öljymäärän tarkistaa muutaman sekunnin ajan painamalla nappia. Jos autossasi on ajotietokone, niin samaisen napin takaa löytyy myös sen tietoja.

      Takalasin pyyhin ja pesin ovat oikean puoleisen viiksen päässä. Kääntämällä yhden naksauksen on takalasin tihkutoiminto päällä. Kääntämällä katkaisinta lisää pitäisi vettä tulla takalasille. Huomaa että takalasille vesi tulee hitaasti, joten joudut pitämään kytkintä pesuasennossa pitkään ja sittenkin vaan liruttelee vettä suuttimesta. Jos ei toimi noin, niin jotain vikaahan siinä sitten on. Lohdutuksena voin sanoa että takalasi ei hirveästi likaannu ja itse en oikeastaan koskaan edes käytä takalasin pesuria.

      Itsellä on ollut Megane uudesta asti ja siinä on aina ollut todella alhainen ja hieman aaltoileva tyhjäkäynti. Talvella käy tasaisemmin kuin kesällä. Kyseessä voi olla ihan ominaisuus ja pientä tutinaa ei kannata säikähtää. Jos moottori käy niin huonosti että meinaa sammua, niin sitten vikaa on jossain. Kannattaa varmistaa että auto on huollettu ja moottorin ilmansuodatin ja tulpat ovat kunnossa. Imupuolella voi olla vuoto ja ilmeisesti tyhjäkäyntimoottoreissa on ollut ongelmia.

      Kurkkaapa löytyykö tuolta vinkkejä.

      http://www.dlc.fi/~renault/

      • Kellään tietoa

        Niinpä olikin, esiin tulivat.
        Eli ei ollutkaan vikaa siinä.

        Noista puolista.
        Onko jokaiselle sylinterille omansa, niitä pikku mötiköitä?
        Ja onko jossain vielä erikseen joku puola?


      • Meksu ykkönen
        Kellään tietoa kirjoitti:

        Niinpä olikin, esiin tulivat.
        Eli ei ollutkaan vikaa siinä.

        Noista puolista.
        Onko jokaiselle sylinterille omansa, niitä pikku mötiköitä?
        Ja onko jossain vielä erikseen joku puola?

        Jokaiselle sylinterille on oma puolansa, joka sijaitsee tulpan päässä. Puola on kiinni yhdellä pultilla ja johkaiselle puolalle tulee yksi sähköliitin.

        Valeon ruskeahattuisten puolien pitäisi olla parempia, hintaa noin 50€/kpl eli 200€ yhteensä. Vaihto on helppo tehdä itse, jos työkalut vähänkään pysyvät käsissä.


      • Kellään tietoa?
        Kellään tietoa kirjoitti:

        Niinpä olikin, esiin tulivat.
        Eli ei ollutkaan vikaa siinä.

        Noista puolista.
        Onko jokaiselle sylinterille omansa, niitä pikku mötiköitä?
        Ja onko jossain vielä erikseen joku puola?

        Käyttöohjekirja sanoo että 95 tai 98.
        Saavuttaako sillä mitään etua, jos käyttää ysikasia?
        Edes teoriassa?


      • huomaavinani
        Kellään tietoa? kirjoitti:

        Käyttöohjekirja sanoo että 95 tai 98.
        Saavuttaako sillä mitään etua, jos käyttää ysikasia?
        Edes teoriassa?

        että ysikasilla kulutus hieman laskee, mutta korkeamman hinnan takia on /- nolla


    • sama ongelma 2005

      Ainakin uudemmassa Meganessa pesurin moottori on sama kummallekkin ja taaksepäin lähdöt tukossa yms, juuri sen takia antaa sitten etuikkunalle vettä vaikka yrittää taakse sitä saada...
      vaihto ei maksa juuri mitään, eli motonetissa alle 10€ osa...

    • tyhjäkäynnillä

      Megane on hyvin tarkka nokka-akseleiden asennoista, jos niiden hahlot on hitusenkin pois vaakatasosta,
      kone ei käy tyhjäkäyntiä kunnolla.. Jos mikään muu ehdotettu korjaus ei auta, joudut nyppäämään
      moottorin oikeassa päässä olevat tulpat pois. Pyöritä konetta kampiakselin päästä (sisälokasuojan ehkä
      joutuu poistamaan), ja tarkista ovatko hahlot samassa asennossa. Siihen on oikein virallinen
      työkalukin, mutta sopivan osan voi tehdä itsekin 5mm lattaraudasta tms.
      Ilman tuota työkaluakin näkee silmällä helposti, ovatko linjassa.(isompi puolisko pitää olla ylhäällä)
      Syy miksi hahlot eivät ole kohdallaan, on mahdollisesti edellinen nyrkkipaja, joka ei ole viitsinyt
      löysätä imunokan hihnapyörän mutteria hihnaa vaihdettaessa.

      • MexMan

        Jos tyhjäkäynti ontuu, niin yleensä on puola palanut. Kaikki puolat kannattaa vaihtaa samalla kertaa, kun ne ei kovin pitkäikäisiä ole. Kun puola hajoaa, niin rikki menee myös katti, joten varapuolat kannattaa olla aina mukana. Kun Meganen käynnistää moottori kuumana, niin virrat pitää olla päällä ainakin 10 sekuntia ennen starttia, muuten tyhjäkäynti jää vaeltamaan ja kierrokset jää liian korkealle. Mulloinkin käynnistys siten, että virrat päälle ja odotus vähintään 5 sec ennen starttia, jotta kaikki anturit ehditään lukea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe