Renault Megane ongelmia

Kellään tietoa?

Tyhjäkäynti seilailee lämpimänäkin, välillä puistattaa moottoria, kun laskee tarpeeksi alas.
Toinen ihmettelyn aihe on takalasin pesin, eli se suutin jonka vettä pitäisi suihkuttaa takalasiin.
Se ei suihkuta siitä napista, jonka ohjekirja sanoo olevan takalasin pesimen nappi.
Mutta tuulilasiin se suihkuttaa jonkun tehoannoksen kyllä ja samalla takalasin pyyhin hinkkaa kuivaa lasia.
Tuulilasin pesimen saa sitten toimimaan toisesta katkaisijastakin ilman, että takalasin pyyhin kitkuttaa kuiviltaan.

Öljymäärän näyttö digitaalinäytössä kertoo että OIL OK, mutta niitä sen tekstin päällä olevia pallukoita ei ole yhtään.
Ohjekirjan mukaan sellaisetkin kuuluisi olla ja öljyn vähetessä pallukatkin hupenee.
Öljy on maximissa mittatikun mukaan, vähän ehkä ylikin.
Auto on vastikään hankittu Megane vm 2001.
Malli on tällainen.
5D MEGANE BREAK 1,4 16V-KAODO5/257

10

5531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • st182

      Noniin...

      Käyntihäiriön syy: palanut venttiili tai rikkinäinen sytytyspuola(melko yleinen vika).

      Takalasinpesin: Varmaan pienin murheistasi!

      öljymäärämittari: anturi vika?



      Eli summataan tulos = Olet hankkinut kymmenen vuotta vanhan ranskalaisen autoteollisuuden helmen.
      Varmasti hyvä ja mukava auto, mutta laatu tai luotettavuus ei kuulu tähän yhteyteen.

      Mukavaa kyytiä ja "pientä" näpräilyä.

    • for ever

      Ekana se vauhtipyörän päällä oleva anturi, joka tarkkailee moottorin pyörimistä!. Etu rintapellissä on joku alipaine sähköventtiili, jonka alipaineletku murtuu ja häiritsee koneen käyntiä. Meillä ajettu nyt 159 tkm eikä yhtään puolaa ole mennut vm 2000 1,4 14V. Mutta osta yksi puola ja kierrätä se yksitellen jokaisen kohdalla, niin huomaat jos yksi puola kiukuttelee.

    • Meksu ykkönen

      Öljymäärän pallukat tulevat näkyviin, kun käännät virrat päälle ja painat oikean puoleisen viiksen päässä olevaa nappia. Myös käynnistyksen jälkeen voi öljymäärän tarkistaa muutaman sekunnin ajan painamalla nappia. Jos autossasi on ajotietokone, niin samaisen napin takaa löytyy myös sen tietoja.

      Takalasin pyyhin ja pesin ovat oikean puoleisen viiksen päässä. Kääntämällä yhden naksauksen on takalasin tihkutoiminto päällä. Kääntämällä katkaisinta lisää pitäisi vettä tulla takalasille. Huomaa että takalasille vesi tulee hitaasti, joten joudut pitämään kytkintä pesuasennossa pitkään ja sittenkin vaan liruttelee vettä suuttimesta. Jos ei toimi noin, niin jotain vikaahan siinä sitten on. Lohdutuksena voin sanoa että takalasi ei hirveästi likaannu ja itse en oikeastaan koskaan edes käytä takalasin pesuria.

      Itsellä on ollut Megane uudesta asti ja siinä on aina ollut todella alhainen ja hieman aaltoileva tyhjäkäynti. Talvella käy tasaisemmin kuin kesällä. Kyseessä voi olla ihan ominaisuus ja pientä tutinaa ei kannata säikähtää. Jos moottori käy niin huonosti että meinaa sammua, niin sitten vikaa on jossain. Kannattaa varmistaa että auto on huollettu ja moottorin ilmansuodatin ja tulpat ovat kunnossa. Imupuolella voi olla vuoto ja ilmeisesti tyhjäkäyntimoottoreissa on ollut ongelmia.

      Kurkkaapa löytyykö tuolta vinkkejä.

      http://www.dlc.fi/~renault/

      • Kellään tietoa

        Niinpä olikin, esiin tulivat.
        Eli ei ollutkaan vikaa siinä.

        Noista puolista.
        Onko jokaiselle sylinterille omansa, niitä pikku mötiköitä?
        Ja onko jossain vielä erikseen joku puola?


      • Meksu ykkönen
        Kellään tietoa kirjoitti:

        Niinpä olikin, esiin tulivat.
        Eli ei ollutkaan vikaa siinä.

        Noista puolista.
        Onko jokaiselle sylinterille omansa, niitä pikku mötiköitä?
        Ja onko jossain vielä erikseen joku puola?

        Jokaiselle sylinterille on oma puolansa, joka sijaitsee tulpan päässä. Puola on kiinni yhdellä pultilla ja johkaiselle puolalle tulee yksi sähköliitin.

        Valeon ruskeahattuisten puolien pitäisi olla parempia, hintaa noin 50€/kpl eli 200€ yhteensä. Vaihto on helppo tehdä itse, jos työkalut vähänkään pysyvät käsissä.


      • Kellään tietoa?
        Kellään tietoa kirjoitti:

        Niinpä olikin, esiin tulivat.
        Eli ei ollutkaan vikaa siinä.

        Noista puolista.
        Onko jokaiselle sylinterille omansa, niitä pikku mötiköitä?
        Ja onko jossain vielä erikseen joku puola?

        Käyttöohjekirja sanoo että 95 tai 98.
        Saavuttaako sillä mitään etua, jos käyttää ysikasia?
        Edes teoriassa?


      • huomaavinani
        Kellään tietoa? kirjoitti:

        Käyttöohjekirja sanoo että 95 tai 98.
        Saavuttaako sillä mitään etua, jos käyttää ysikasia?
        Edes teoriassa?

        että ysikasilla kulutus hieman laskee, mutta korkeamman hinnan takia on /- nolla


    • sama ongelma 2005

      Ainakin uudemmassa Meganessa pesurin moottori on sama kummallekkin ja taaksepäin lähdöt tukossa yms, juuri sen takia antaa sitten etuikkunalle vettä vaikka yrittää taakse sitä saada...
      vaihto ei maksa juuri mitään, eli motonetissa alle 10€ osa...

    • tyhjäkäynnillä

      Megane on hyvin tarkka nokka-akseleiden asennoista, jos niiden hahlot on hitusenkin pois vaakatasosta,
      kone ei käy tyhjäkäyntiä kunnolla.. Jos mikään muu ehdotettu korjaus ei auta, joudut nyppäämään
      moottorin oikeassa päässä olevat tulpat pois. Pyöritä konetta kampiakselin päästä (sisälokasuojan ehkä
      joutuu poistamaan), ja tarkista ovatko hahlot samassa asennossa. Siihen on oikein virallinen
      työkalukin, mutta sopivan osan voi tehdä itsekin 5mm lattaraudasta tms.
      Ilman tuota työkaluakin näkee silmällä helposti, ovatko linjassa.(isompi puolisko pitää olla ylhäällä)
      Syy miksi hahlot eivät ole kohdallaan, on mahdollisesti edellinen nyrkkipaja, joka ei ole viitsinyt
      löysätä imunokan hihnapyörän mutteria hihnaa vaihdettaessa.

      • MexMan

        Jos tyhjäkäynti ontuu, niin yleensä on puola palanut. Kaikki puolat kannattaa vaihtaa samalla kertaa, kun ne ei kovin pitkäikäisiä ole. Kun puola hajoaa, niin rikki menee myös katti, joten varapuolat kannattaa olla aina mukana. Kun Meganen käynnistää moottori kuumana, niin virrat pitää olla päällä ainakin 10 sekuntia ennen starttia, muuten tyhjäkäynti jää vaeltamaan ja kierrokset jää liian korkealle. Mulloinkin käynnistys siten, että virrat päälle ja odotus vähintään 5 sec ennen starttia, jotta kaikki anturit ehditään lukea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      33
      2194
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1866
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1205
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      13
      1135
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      997
    Aihe