Miten Ilmat

Portugaliin

Hei portugaliin eli Algarveen ollaan menossa viikon päästä, miten kesäkuun ilmat siellä suunnalla, kuinka varmat aurinkopäivät on, Please kertokaaa, Kiitos

9

1158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suositan silmäilemään aikaisempia viestiketjuja aiheesta tällä palstalla. Parhaiten haluttu tieto löytyy hakutoiminnolla Laaja haku, joka sijaitsee tämän sivun oikeassa ylälaidassa. Hakusanalla kesäkuu tulee seuraava hakutulos:

      http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/kesäkuu tid:4593?perpage=25&term_keywords=kesäkuu, hakusanoilla kesä sää.

      Keskiverto Algarven sää kesäkuussa on seuraavanlainen:

      Päivän maksimi 25,4 C, yön minimi 15,7, sademäärä 7,6 mm. sadevuorokausia 4.

      Kuiva ilma tuntuu kosteampaa viileämmältä. Merituuli vilvoittaa rannikon tuntumassa. UV-indeksi on todennäköisesti korkea (5-10), joten suojaus on tarpeen. Portugalissa suositellaan välttämistä auringossaoloa klo 12-16 korkeiden indeksiarvojen päivinä. Sade kesä-, heinä ja elokuussa on harvinainen Algarvessa, mutta poikkeamat keskiarvoista ovat mahdollisia

      Aikaisempia säähavaintoja kesäkuulta voi tarkastella mm. Weather Undergroundin sivuilta osoitteessa www.wunderground.com.

      • Algarveen

        Miten tänä keväänä/kesäkuun alku, portugalin ilmat ovat olleet Algarven suunnalla sehän on kuitenkin paljon aurinkovarmempaa seutua kuin Madeira/porto santon saaret, kuulin, että porto santossa oli ollut viime viikon kovia sadepäiviä ja todennäköisesti Madeiralla sama juttu. kerran olen käynyt Madeiralla ja ei mun juttu, kun kesäkuussakin välillä paleli ja oli sadepäiviä, Algarven rannikolla olen viihtynyt ja on ollut lämmintäkin.


      • Algarveen kirjoitti:

        Miten tänä keväänä/kesäkuun alku, portugalin ilmat ovat olleet Algarven suunnalla sehän on kuitenkin paljon aurinkovarmempaa seutua kuin Madeira/porto santon saaret, kuulin, että porto santossa oli ollut viime viikon kovia sadepäiviä ja todennäköisesti Madeiralla sama juttu. kerran olen käynyt Madeiralla ja ei mun juttu, kun kesäkuussakin välillä paleli ja oli sadepäiviä, Algarven rannikolla olen viihtynyt ja on ollut lämmintäkin.

        Madeiran sää on leuto kautta vuoden. Saariryhä ei voisi olla vihreä eikä kukkea, jos ei vettä sataisi. Funchalin keskimääräinen vuotuinen sademäärä on noin 650 mm. Vuotuinen lämpötilahaarukka on keskimäärin 13 C - 26 C, jossa 13 C on helmikuun keskimääräinen minimiyölämpötila ja 26 C elokuun keskimääräinen maksimipäivälämpötila.

        Algarven ilmasto on kovin erilainen, saattaahan siellä talvella lämpötila pahimmassa tapauksessa pudota muutaman asteen nollan alapuolelle. Kolmen kesäkuukauden aikana vettä tulee vain nimeksi tai ei ollenkaan. Niinpä suuri osa kasvillisuudesta kuihtuu silloin herätäkseen jälleen henkiin sateiden saapuessa syksyllä. Vihreänä säilyvät vain karuihin elinolosuhteisiin mukautuneet kasvit.

        Minulla ei ole tietoa, että Algarven sää olisi ollut mitenkään normaalista poikkeava. Lämpötila on jo käynyt 30 C:ssa. Porto Santon sateista en ole kuullut. Ymmärtääkseni saarella ei ole ainakaan tällä kuulla satanut. Porto Santon ilmasto on semi-arid, aro ilmasto.


      • titioo
        masseur kirjoitti:

        Madeiran sää on leuto kautta vuoden. Saariryhä ei voisi olla vihreä eikä kukkea, jos ei vettä sataisi. Funchalin keskimääräinen vuotuinen sademäärä on noin 650 mm. Vuotuinen lämpötilahaarukka on keskimäärin 13 C - 26 C, jossa 13 C on helmikuun keskimääräinen minimiyölämpötila ja 26 C elokuun keskimääräinen maksimipäivälämpötila.

        Algarven ilmasto on kovin erilainen, saattaahan siellä talvella lämpötila pahimmassa tapauksessa pudota muutaman asteen nollan alapuolelle. Kolmen kesäkuukauden aikana vettä tulee vain nimeksi tai ei ollenkaan. Niinpä suuri osa kasvillisuudesta kuihtuu silloin herätäkseen jälleen henkiin sateiden saapuessa syksyllä. Vihreänä säilyvät vain karuihin elinolosuhteisiin mukautuneet kasvit.

        Minulla ei ole tietoa, että Algarven sää olisi ollut mitenkään normaalista poikkeava. Lämpötila on jo käynyt 30 C:ssa. Porto Santon sateista en ole kuullut. Ymmärtääkseni saarella ei ole ainakaan tällä kuulla satanut. Porto Santon ilmasto on semi-arid, aro ilmasto.

        Viikko vielä ja sitten Albufeiraan lennähdetään, mutta kyllä sääennuste näyttää pahalta!!!
        Satelee harva se päivä ja lämpö vain hiukka yli 20 astetta!!!
        Ei haluasi lähteä sinne saakka palelemaan :(


      • titioo kirjoitti:

        Viikko vielä ja sitten Albufeiraan lennähdetään, mutta kyllä sääennuste näyttää pahalta!!!
        Satelee harva se päivä ja lämpö vain hiukka yli 20 astetta!!!
        Ei haluasi lähteä sinne saakka palelemaan :(

        Portugalin ilmatieteen laitoksella kolmen päivän ennusteet laativat meteorologit, sitä pidemmät tekee tietokone. Niinpä viiden ja kymmenen päivän ennusteet ovat suuntaa antavia.

        http://www.meteo.pt/en/cidade10dias.jsp?localID=8

        Sää on tekijä, jota ihminen ei voi muuttaa. Sen kuvaan kuuluvat poikkeamat keskiarvoista. On helpompi elää, jos suostuu hyväksymään ne ilmat mitä eteen tulee.


      • Matkaan siis
        masseur kirjoitti:

        Portugalin ilmatieteen laitoksella kolmen päivän ennusteet laativat meteorologit, sitä pidemmät tekee tietokone. Niinpä viiden ja kymmenen päivän ennusteet ovat suuntaa antavia.

        http://www.meteo.pt/en/cidade10dias.jsp?localID=8

        Sää on tekijä, jota ihminen ei voi muuttaa. Sen kuvaan kuuluvat poikkeamat keskiarvoista. On helpompi elää, jos suostuu hyväksymään ne ilmat mitä eteen tulee.

        Onko Algarvesta tulleita, onko siellä tosiaan ollut huonoja kelejä?
        Kyllä tähän aikaan pitäsi jo paistaa kunnolla, muistan ekan reissuni Portugaliin 10 vuotta sitten ja silloin oli kesäkuun alussa 40 asteeen helteet, vaikka yleensä atlanti viilentää.
        Kertokaa nyt tänä keväänä ja kesäkuun alussa olleet ilmoista.
        Olen lähdössä sinne myös, Portugali on mukava maa.


      • Matkaan siis kirjoitti:

        Onko Algarvesta tulleita, onko siellä tosiaan ollut huonoja kelejä?
        Kyllä tähän aikaan pitäsi jo paistaa kunnolla, muistan ekan reissuni Portugaliin 10 vuotta sitten ja silloin oli kesäkuun alussa 40 asteeen helteet, vaikka yleensä atlanti viilentää.
        Kertokaa nyt tänä keväänä ja kesäkuun alussa olleet ilmoista.
        Olen lähdössä sinne myös, Portugali on mukava maa.

        40 C on mitä todennäköisemmin katumittarin lukema, sillä viralliset mittaukset ranta-alueella nousevat ani harvoin 35 C korkeammaksi. Siirryttäessä sisämaahan esim. Silvesiin lämpötilat kohoavat. Korkeimmat lämpötilat Portugalissa mitataan yleensä Alentejon kaupungeissa Evora ja Beja.

        Algarven säät ovat kevään kuluessa olleet normaalilukemissa. Lämpötilat Farossa ovat jo käyneet 30 C:ssa. Virallisesti emme Portugalisa ole vielä siirtyneet kesään, sillä vuodenaika vaihtuu kesäpäivän seisauksena 21.6. Kesä päättyy kolme kuukautta myöhemmin, mutta rantailmoja saattaa olla vielä pitkälti lokakuuhun saakka.

        Portugalissa asuvana kuulen radiosta/televisiosta koko maan säätiedot päivittäin. Käykää katsomassa menneitä säätietoja vaikka Weather Undergroundin sivuilta, www.wunnderground.com.
        Yksitoista vuota sitten oleskelin Algarvessa yhteen menoon touko-, kesä- ja heinäkuun. Olen ollut siellä myös elokuussa, syyskuussa, lokakuussa, marraskuussa ja huhtikuussa. Kesäsää on kohdallani ollut aina hyvä. Vuoden 2000 huhtikuu, samoin kuin koko talvi, oli erittäin sateinen koko Portugalissa.

        Meille täällä Portugalissa riittää runsas 20 C rannalla menoon. Tarkkailkaa UV-indeksiä. Se liikkuu kohtapuoliin 5-10 välillä.


      • Kolkytkolme++

        ensimmäinen näkemäni mittarinlukema oli 33 C. Seuraavina päivänä ei ollut niin lämmintä. Vaihtopaidalla oli kyllä käyttöä myös Algarvessa.


      • Kolkytkolme++ kirjoitti:

        ensimmäinen näkemäni mittarinlukema oli 33 C. Seuraavina päivänä ei ollut niin lämmintä. Vaihtopaidalla oli kyllä käyttöä myös Algarvessa.

        Ennuste on aina ennuste, ei toteutunut sää. Viiden ja kymmenen päivän ennusteiden luotettavuus on pienempi kuin kolmen päivän, joka on standardi Portugalissa. Kesäkuun ensimmäinen puolisko on säiden suhteen (ja virallisestikin) Portugalissa vielä kevättä, minkä vuoksi sää vaihtelee. Mm. lämpötilavaihteluista saa hyvän kuvan tarkastelemalla historiallisia säätietoja esim. sivustolta www.wunderground.com. Portugalin sääennusteiden tarkasteluun suositan Portugalin ilmatieteen laitoksen sivuja, www.meteo.pt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe