6-vuotiaan karkailu

DiiDii

Mitä ihmettä tehdä 6-vuotiaalle neidille, joka ei pysy omalla kotipihalla hetkeäkään???

Viikko sitten sunnuntaina kysyi lupaa mennä pihalle ja päästin, hetken päästä ihmettelin kun ei näkynyt missään ja monen tunnin etsinnän jälkeen soitin poliisille, koska en muuta enää keksinyt ja usea ihminen oli haravoinut sekä autolla että kävellen 3km säteellä kaikki pihat ja polut. Tämä onneksi päättyi onnellisesti ja tyttö ilmaantui kotipihalle omia aikojaan, jonka jälkeen konstaapeli piti pienen puhuttelun tytölle. Asiasta juteltiin kotona ja tyttö sanoi ymmärtävänsä asian ja huoleni. Viikon verran oltiin vaan kotosalla tarhaa lukuunottamatta, enkä uskaltanut päästää ulos. Perjantaina sitten päästin ja mennessä juteltiin vielä "säännöt" läpi, ja tyttö lupasi pysyä pihalla ja ilmoittavansa/kysyvänsä jos jotain muuta tulee, eli jos haluaa naapurin pihalle lähteä ym. Kuinkas ollakkaan, ovi pamahti kiinni ja tyttö läks taas luvattomile teille ja ilmaantui parin tunnin päästä ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan..... Ja kun nämä ei ole ensimmäisiä kertoja, vaan näitä parin tunnin katoamisia tapahtui yhteen aikaan päivittäin.

Pistää NIIN vihaksi, mutta kun se raivoaminen ja huuto ei auta, mutta ei näköjään puhuminen, aresti ym. sen enempää. Olen niin turhautunut koko tilanteeseen ja totta puhuen tunnen epäonnistuneeni aika pahasti. Mikä neuvoksi?

52

6036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapsen kanssa

      yhdessä ulos. Ei tuon ikäisen kuulu olla yksin pihalla ilman valvontaa.

      • -------

        Ei ainakaan semmoisen lapsen joka ei vielä tottele. Kyllä tuon ikäisiä pihoilla näkyy leikkimässä yksin ja keskenään mutta jos on vielä heikkoa tuo ymmärrys tottelemattomuuden vaaroista niin en kyllä päästäisi. Lapset voivat olla fyysisesti samanikäisiä mutta henkisesti kehitystasot eroavat. Osa on tuossa iässä jo koulussa ja kulkee koulumatkoja. Osa ei ole valmiita kouluun kuin vasta 8 vuotiaana ja menevät starttiluokille.


      • DiiDii

        Tottakai lasta valvotaan, mutta ei voi kytätä 24/7. Itse juossut jo 5-vuotiaana yksin ulkona eikä mitään ongelmaa. Miksi nykyaikana lapsia pitää höösätä ja kasvattaa pumpulissa? Lasta rakastetaan ihan yhtä paljon, vaikka ei kytätä ja kuulustella joka minuutti. Neiti menee syksyllä kouluun, joten ei nyt ihan taaperoikäisestä ole kyse. Puheella selviää aika pitkälle, ja varmasti tuonikäinen sen puheen ymmärtää.


      • Tarkoitinkin..
        DiiDii kirjoitti:

        Tottakai lasta valvotaan, mutta ei voi kytätä 24/7. Itse juossut jo 5-vuotiaana yksin ulkona eikä mitään ongelmaa. Miksi nykyaikana lapsia pitää höösätä ja kasvattaa pumpulissa? Lasta rakastetaan ihan yhtä paljon, vaikka ei kytätä ja kuulustella joka minuutti. Neiti menee syksyllä kouluun, joten ei nyt ihan taaperoikäisestä ole kyse. Puheella selviää aika pitkälle, ja varmasti tuonikäinen sen puheen ymmärtää.

        että jos tuolla valvomisella on lapsi karannut jo useasti niin enää en yksin ulos laittaisi. Enkä luottaisi noin isossa asiassa naapureiden valvomiseen jos kerran tyttö ei pihalla pysy. Tuossa tilanteessa menisin itse aina tytön kanssa ulos, ettei karkaamista pääsisi tapahtumaan.


      • ___
        Tarkoitinkin.. kirjoitti:

        että jos tuolla valvomisella on lapsi karannut jo useasti niin enää en yksin ulos laittaisi. Enkä luottaisi noin isossa asiassa naapureiden valvomiseen jos kerran tyttö ei pihalla pysy. Tuossa tilanteessa menisin itse aina tytön kanssa ulos, ettei karkaamista pääsisi tapahtumaan.

        olet tavallaan oikeassa, mutta ei siitä tule mitään, että vanhemmat ovat aina paikalla höösäämässä. Tai voi tietenkin tullakin... Uusavuttomia räkänokkia, joilla ei omat aivot pelaa, kun ei niitä ole ikinä tarvinnut mihinkään käyttää.


      • zinttura
        DiiDii kirjoitti:

        Tottakai lasta valvotaan, mutta ei voi kytätä 24/7. Itse juossut jo 5-vuotiaana yksin ulkona eikä mitään ongelmaa. Miksi nykyaikana lapsia pitää höösätä ja kasvattaa pumpulissa? Lasta rakastetaan ihan yhtä paljon, vaikka ei kytätä ja kuulustella joka minuutti. Neiti menee syksyllä kouluun, joten ei nyt ihan taaperoikäisestä ole kyse. Puheella selviää aika pitkälle, ja varmasti tuonikäinen sen puheen ymmärtää.

        toho diidiihin vaan ettei mun mielestä ole turvallista päästää jos ei rajoja kuuntele....nykyään sattuu lasten kaappauksia enemmän ym....sitäkö tässä halutaan....ja sekin ihmetyttää missä se sit käy ja olelee kun on niitä ihmisiä jotka ottaa lapsen kaveriks jne....oma lapsi on ja mietin et onko vara niitten mitään sanoa jotka lapsista ei ole saanut kokemusta!!!kyl mäkin suuttuisin jos 6v lapsi jota ei vielä yksin saa jättää yhtään!ei tottele ja voi tapahtua mitä vaan! voisinkohan ehdottaa et pidät niin kauan sisäl et sanoo ymmärtävänsä sitten meette ulos ja katsot mitä tekee ja selität samalla et mitä ei saa tehä,sekä mitä siitä seuraa...usein lapsille ei selitetä suoraan mitä tapahtuu joistain asioista....siinä yhdessä sit katselee ulkon kaikkee käyttäytymistä,muuten ehdotan et varmaan joku joka voi auttaa niin sen luo kantsis mennä... :( ikävää tuommoset..


      • Jaskajokunen--

        TODELLAKIN!!!


      • Vapauden kaipuu

        Miten niin "ei kuulu olla ilman valvontaa!"
        Syksyllä hänen on kuljettava yksin koulumatkansa.
        Eli silloin on viimeistään tiedettävä minne menee ja mistä tulee.
        Iltapäiväkerhot toimivat monissa kouluissa, mutta ei kaikissa. Iltapäiväksi tullaan usein tyhjään kotiin.
        Vastaajat tuntuvat olevan hyväosaisia äitejä, jotka voivat olla ainokaisensa kanssa kotona vielä lapsen ollessa 6-vuotias. Moni tuon ikäisen vanhempi on ollut työelämässä jo vuosia.
        Ne äidit, joilla on useampia pikkulapsia, joista se vanhin on 6 v. täyttänyt, eivät myöskään jouda seisomaan pihoilla jälkikasvuaan paimentamassa, sillä he tekevät taloustöitä 12/7 jatkuvasti ja lopun aikaa kasvattavat lapsiaan tavoille, jos pysyvät hereillä.

        Anna lapsen karata. Menköön ja tutustukoon ympäristöönsä. Ehkä se vanha totuus pitää paikkansa, että mitä pitemmän köyden annat, sitä helpommin hän palaa luoksesi, turvaan ja lämpöön. Jospa hän kokee, että hallitset liikaa hänen elämäänsä.
        Kuinka kauas hän lähtee? On vähän eri juttu, jos hän livahtaa naapuriin kuin jos hän alkaisi harhailla kilometritolkulla ja eksyisi.


      • Anonyymi
        ___ kirjoitti:

        olet tavallaan oikeassa, mutta ei siitä tule mitään, että vanhemmat ovat aina paikalla höösäämässä. Tai voi tietenkin tullakin... Uusavuttomia räkänokkia, joilla ei omat aivot pelaa, kun ei niitä ole ikinä tarvinnut mihinkään käyttää.

        Mutta tuohan on heitteillejättö kun lapsen jättää pihalle yksin karkailemaan... Ei tuo kovin iso lapsi ole vielä...


    • ggfdgfdgdfggdgdf

      kuulostaa hirvesti samalta kun olin itse nuori. olin juuri tuollainen, karkailin jo ihan nuoresta pitäen ja kun teini-ikä tuli, tulivat karkaukset laajemmiksi, mm. karkasin viikon ajaksi ihan toiseen kaupunkiin.

      voin sanoa että huutaminen ei auta, ei ainakaan minulla. tiukka kuri taas auttaa. ei karkkia, huvitteluja tai tuollaisia pitkiin aikoihin jos on karannut. jos lipsutte ei tule ikinä oppimaan. tosi lapsesta tulee kiukkusempi jonkun aikaa kun ei saa tahtoaansa lävitse, mutta sellaista se on. muuten lapsi joka on menevämpää sorttia saattaa kehittyä todellinen karkaaja.

      sanon vaan omasta kokemuksesta :) itse rauhoituin vasta 19-vuotiaana kun olin jo omilleni muuttanut.

      • yks äiti

        Jos lapsesi mielii karkuteille, niin paras konsti todellakin on että olet hänen mukanaan ulkona. Tee selväksi alue, missä lapsesi saa olla. Jos itse olit 5-vuotiaana yksin ulkona, niin muistele myös ajan olleen toisenlainen. Ei ollut niin paljon autoliikennettä ja muita vaaratilanteita ja yksinkertaisesti lapsesi on erilainen kuin joku toinen paikallaan pysyvä 6-vuotias. Turha sinun on olla vihainen tai saada raivaria - olkaa yhdessä ulkona, ehkä lapsi kerjääkin huomiotasi tuolla tavoin.


      • DiiDii
        yks äiti kirjoitti:

        Jos lapsesi mielii karkuteille, niin paras konsti todellakin on että olet hänen mukanaan ulkona. Tee selväksi alue, missä lapsesi saa olla. Jos itse olit 5-vuotiaana yksin ulkona, niin muistele myös ajan olleen toisenlainen. Ei ollut niin paljon autoliikennettä ja muita vaaratilanteita ja yksinkertaisesti lapsesi on erilainen kuin joku toinen paikallaan pysyvä 6-vuotias. Turha sinun on olla vihainen tai saada raivaria - olkaa yhdessä ulkona, ehkä lapsi kerjääkin huomiotasi tuolla tavoin.

        Siellä ulkona olen ollut minä, naapurien rouvat vuoronperään ja tietty myös lapsen kaverit samasta talosta, mutta ovat silti onnistuneet valheen turvin lähtemään omille teilleen. Koskaan ei lapset ole täysin yksin pihalla. Meillä on senverran hyvät välit kaikkien naapurien kesken, että katsomme toistemme lasten perään samalla kun omiemme, jos esim. äidin tarvitsee käydä lähikaupassa tai jotain. Lapset ovat esim. sanoneet hakevansa jotain leluvarastosta jonka ovi on auki ja katoavat sen siliän tien ties minne. Yhdessä ollaan käynyt lähimetsissä "seikkailuilla" ja isommissa leikkipuistoissa kauempana ym. Joten ei se huomion hakuakaan ole koska meillä on kumminkin paljon yhteistä puuhaa tytön kanssa liki päivittäin.

        Joku lapsiperhe asuu jonkun matkan päässä meiltä, jonne aina menevät. Yritin keskustella näiden vanhempien kanssa, tuloksetta. Pyysin ilmoittamaan jos neiti sinne ilmaantuu, mutta ei kertaakaan ole tullut edes viestiä.


      • Kyllä se siitä
        yks äiti kirjoitti:

        Jos lapsesi mielii karkuteille, niin paras konsti todellakin on että olet hänen mukanaan ulkona. Tee selväksi alue, missä lapsesi saa olla. Jos itse olit 5-vuotiaana yksin ulkona, niin muistele myös ajan olleen toisenlainen. Ei ollut niin paljon autoliikennettä ja muita vaaratilanteita ja yksinkertaisesti lapsesi on erilainen kuin joku toinen paikallaan pysyvä 6-vuotias. Turha sinun on olla vihainen tai saada raivaria - olkaa yhdessä ulkona, ehkä lapsi kerjääkin huomiotasi tuolla tavoin.

        Ei aikuinen ja perheenäiti voi olla ulkona samaan tahtiin kuin leikki-ikäinen on.
        Muutakin tekemistä taloudessa on kuin seistä pihalla, tai juosta leikeissä mukana.
        Lapsen pitää oppia leikkimään ikäistensä kanssa.
        On mielestäni suorastaan virhe pitää silmällä 6-vuotiasta kaiken aikaa. Pianhan hän menee kouluun. Kyllä on opittava olemaan itsekseen. Vapauteenkin on opittava.

        Kasvatuksessahan on lahjonta ja ankaruus ne asiat, joilla perille päästään. Sitähän se on, vaikka kuinka kaunisteltaisiin.
        Hyvät teot palkitaan karkkipäivisillä ja mieliruuilla tai hauskoilla retkillä tai toivotulla lelulla, tuhmat teot vievät nämä edut. Meilä oli käytössä seinäalmanakka, johon merkittiin kaikenlaisia sovittuja asioita, ja kuinka niistä oli selviydytty.

        Onko lapsellasi leikkitovereita? Missä he leikkivät? Jos on, sovi vanhempien kanssa, että he ilmoittavat, jos tyttäresi tulee heille. Muistan itse, että kysyin aina vierailta lapsilta, onko heillä lupa tulla. Joskus panin heidät soittamaan kotiin ja ilmoittamaan missä ovat.
        Eikö tällainen enää käy tämän päivän perheissä? Omat lapset oppivat, että pitää ilmoittaa. Enhän minä kieltänyt menemästä, halusin vain tietää missä lapset ovat, ja sitä paitsi meillä oli aina ruoka-ajat. Silloin piti tulla kotiin.

        Pojanpoikani oli yhteen aikaan vähän samaa sorttia kuin sinun tyttäresi. Hänelle ostettiin kellokin, josta voi sitten seurata, milloin on aika lähteä kotiin päin, mutta ihmeen vaikeaa se oli. Ei oppinut kelloa millään. Vaikka kuinka opetettiin, niin pyöritti vain silmiään, kun se oli ni-in vaikeaa.
        Niinpä hän tuli ja menikuin ennenkin, kello ranteessa. :))

        Ehkä hän oppi, kun ruoka korjattiin pois pöydästä, jos myöhästyi ruokailusta. En oikein muista, miten asia ratkesi. Ehkäpä aika auttoi.


      • joku!
        DiiDii kirjoitti:

        Siellä ulkona olen ollut minä, naapurien rouvat vuoronperään ja tietty myös lapsen kaverit samasta talosta, mutta ovat silti onnistuneet valheen turvin lähtemään omille teilleen. Koskaan ei lapset ole täysin yksin pihalla. Meillä on senverran hyvät välit kaikkien naapurien kesken, että katsomme toistemme lasten perään samalla kun omiemme, jos esim. äidin tarvitsee käydä lähikaupassa tai jotain. Lapset ovat esim. sanoneet hakevansa jotain leluvarastosta jonka ovi on auki ja katoavat sen siliän tien ties minne. Yhdessä ollaan käynyt lähimetsissä "seikkailuilla" ja isommissa leikkipuistoissa kauempana ym. Joten ei se huomion hakuakaan ole koska meillä on kumminkin paljon yhteistä puuhaa tytön kanssa liki päivittäin.

        Joku lapsiperhe asuu jonkun matkan päässä meiltä, jonne aina menevät. Yritin keskustella näiden vanhempien kanssa, tuloksetta. Pyysin ilmoittamaan jos neiti sinne ilmaantuu, mutta ei kertaakaan ole tullut edes viestiä.

        juoppoja tai jotain hörhöjä kuiteski mihi tyttö menee DIIDII..........ole tarkkana vaan..eläkä aina luota ettei mitään sattuis.....pian pilkka on omassa nilkassa...


    • yh-äiti*

      Hanki lapsellesi puhelin , jotta voit soitella ja kysyä että missä hän menee. Sitä kautta myös lapsesi voi ilmoitella sinulle menoistaan ja mahdollisista hädistään. Itse hankin myös nyt 8-vuotiaalle tytölleni 6-7 vuotiaana kännykän ja sen avulla pidämme yhteyttä silloin kun hän menee kaverilleen :)

    • miisaj

      Kysyppä tyttäreltäsi, miksi hän tekee niin? Ota asia puheeksi täysin rauhallisin mielin ja kerro hänelle, että rakastat häntä, eikä hän saa tehdä noin. Kysy myös, että minne hän aina menee, että olisiko parempi, että hän saa luvan mennä sinne itsekseen/ sinun kanssasi ja että hänet haetaan sieltä aina? Ehkä tyttäresi kaipaa vain kaveria jonka kanssa leikkiä ja hän on jostakin muualta sellaisen löytänyt.

    • kasvattanut

      alunperinkin paremmin, kunnioittavammaksi ja KILTIMMÄKSI, niin tottelisi eikä huolta olisi. Sorry mutta se on ainoa keino jos keran olet niin laiska ettet viitsi mennä lapsen kanssa ulos niinkuin pitäisi tai osallistuttaa kotihommiin sisällä jos ja kun niitä on!

      • ....................

        Tadaa, päivän typerimmän viestin palkinto, ole hyvä. ;)

        Mistä edes tiedät, että karkailu on kasvatuksen puutetta? Kasvatuksessa ei välttämättä ole mitään vikaa, mutta lapset ovat kuitenkin vielä vasta lapsia eivätkä aina ymmärrä tekojensa seurauksia. Ja ihmisillä on kuitenkin lapsesta lähtien erilaiset luonteet, toiset ovat kiltimpiä ja rauhallisempia kuin toiset ja sitten on taas niitä lapsia, jotka pienestä pitäen haluvavat nähdä ja kokea uusia asioita ja ovat menevämpiä. Kasvattaa voi kunnolla, mutta ei sitä perusluonnetta oikein saa muutettua. Tai no ehkä hakkaamalla ja alistamalla niin, ettei lapsi uskalla hengittääkään ilman lupaa.

        Ja niin laiska, ettei viitsi mennä lapsen kanssa ulos? Hihulihei jee, tuskinpa kyse on laiskuudesta, äidillä hyvin todennäköisesti on muutakin tekemistä (kotityöt, mahdolliset muut lapset jne.) eikä siitä muutenkaan tule oikein mitään, jos sen lapsen perässä pitää olla vahtimassa 24/7. Osallistuttaa kotihommiin? No, sinänsä ihan hyvä ajatus, mutta ei 6-vuotiaalle varmaan mitään hirveätä määrää niitäkään pysty vielä antamaan ja muutenkaan ei mitään järjetön älynväläys ole evätä lapselta ulkonaolo kokonaan ja korvata se kotitöillä, koska sisällä ollessa lasta pystyy vahtimaan, ettei tämä karkaa.


        Mutta mutta, itse aloitukseen. Puhelin voisi kyllä olla hyvä ja ilmeisesti aika normaali kapistus jo tuonkin ikäisillä. Ja säännöt vain mahdollisimman selkeiksi ja karkailusta selkeä rangaistus, niin kyllä lapsi siitä todennäköisesti ottaa opikseen ja vähentää karkailua.


      • täti

        Tuo liika KILTTEYS koituu kyl myöhemmin lapselle taakaks. Kyllä 6 v jo ottaa irtiottoja, ensimmäisiä itsenäistymisen alkeita. keskustelu ja kysely missä viipottaa ja kenen kera, kartoita ystäväpiiri ja ole muiden vanhempien kera yhteydessä. Eikä kännykkä pahasta ole.Hyvin on jo kohta maailmalle lähdössä, kaksi joilla oli samoja kujeita pienenä, aina se reviiri vain laajeni ja äippä oli aina alkuun yhtä ihmeissään.Keskustelu auttaa. Kyl se on pienempien kera tuo "äiti istuu hiekkalaatikon raunalla" ja varsinkin jos perheessä on vain yksi joka hoitaa kaiken.Jos nimimerkki kasvattanut on kilttejä omista tehnyt niin sääli lapsukaisia, jää paljon seikkailuja kokematta.


    • tappuriina

      Vaarallista leikkiä, yksikin katoaminen voi olla viimeinen - sitten jossitellaan ja surraan lopun ikää. Aika selvästi tyttö on aivan liian pieni vielä tajuamaan, miksi ei saa lähteä ja mitä voi sattua. Ei voi laiskuuttaan jättää lasta valvomatta ja olettaa sen hoituvan itsekseen. Silmät selkään ja aita tontin ympärille jos lapsen oletetaan yksin viihtyvän pihalla ja pysyvän siellä. HAlooo vastuuhenkilö-äiti. Nykyisin maailma ei ole enää niin viaton kuin ennen, josko se sitä on koskaan ollutkaan.

    • äiti myös..

      Kuria eli ulos vai sinun ehdoillasi NIIN KAUAN kuin pysyy siellä missä on sovittu. Jos tekee vieläkin virheitä, otat pois hänen elämästään tärkeimmän tavaran (lelun) yksi kerraallaan. Ja ei mitään myönnytyksiä. Parannuksista hyvää palautetta, mutta et saa silti löysentää kuria.
      Sinä olet vastuussa mikä tyttösi kohtalo tulee olemaan. Kun tyttö tulee esi puberteetti ikään menentät vielä lapsesi, Hän katoaa viikoiksi ja tiedät mitä siitä tulee. Tiedän mitä puhun, olen sosiaalialalla huostaan oton puolella töissä. Lycka till.

      • Anonym5678

        6 vuotiaan taskuun kännykkä, ja siihen google latitude palvelu. Latitude kertoo sijainnin, joko gps avulla tai verkon kautta! Voit kätevästi seurata lapsesi menoja kotona oman kännykän ruudulta......... Huomaa! tämä palvelu toimii vain Nokian älykännyköissä tai muissa kännyköissä. Katso täältä lisätietoa: http://www.google.com/intl/fi_fi/latitude/intro.html


      • Mikstur
        Anonym5678 kirjoitti:

        6 vuotiaan taskuun kännykkä, ja siihen google latitude palvelu. Latitude kertoo sijainnin, joko gps avulla tai verkon kautta! Voit kätevästi seurata lapsesi menoja kotona oman kännykän ruudulta......... Huomaa! tämä palvelu toimii vain Nokian älykännyköissä tai muissa kännyköissä. Katso täältä lisätietoa: http://www.google.com/intl/fi_fi/latitude/intro.html

        Kännykkä varmaan on hyvä ratkaisu. Sanoit lapsen menvän kylään perheeseen joka ei pyynnöstäsi huolimatta ilmoita lapsen sinne tulosta. Mikä lasta sinne vetää ? Sinne en ainakaan päästäisi jos eivät ole yhteistoiminnassa ja jos et tunne heitä todella hyvin.


      • Sanktiota

        Justiinsa näin.

        Jos likka tulee takaisin kuin mitään ei olisi tapahtunut, hän ei ilmeisesti ymmärrä syy ja seuraus suhteita. Jos karkaamisesta ei tule sanktiota, miksi pihalla pitäisi pysyä? Eihän aikuisetkaan mitään tottelisi ellei laeissa olisi määrätty rangaistusta.

        Lelujen takavarikointi on juuri passeli rangaistus. Lapsihan ei leluja tarvitsisi, mutta niiden menettäminen tuntuu kyllä. Jos ollaan kunnolla, sitten lelun saa takaisin.


      • Jepjep..
        Anonym5678 kirjoitti:

        6 vuotiaan taskuun kännykkä, ja siihen google latitude palvelu. Latitude kertoo sijainnin, joko gps avulla tai verkon kautta! Voit kätevästi seurata lapsesi menoja kotona oman kännykän ruudulta......... Huomaa! tämä palvelu toimii vain Nokian älykännyköissä tai muissa kännyköissä. Katso täältä lisätietoa: http://www.google.com/intl/fi_fi/latitude/intro.html

        Eihän sitä lasta tarvi kasvattaa.. kännykkä vaan kouraan ja omille teilleen säännöistä piittaamatta. Kyllä 6-vuotias pärjää maailmassa omillaan ja tietää mikä on hänelle parasta!


    • as

      Tunti turpaan

      • tuyktktyjyjhyf

        niinpä.. sillä se lähtee


    • tenavatähti

      Teillä taitaa olla muitakin ongelmia kotona. Eli on testattu raivoamista ja huutoa lasten koulutuksessa. Kannattaiskohan katsoa ensin peiliin, ja hoitaa kasvatushommat kuntoon. Tuo lapsen karkailu on merkki siitä, että kaikki ei ole nyt ihan kunnossa...

      • ...

        Näin voi olla. Varmasti paha mieli lapsella huudoistakin.


      • vnigjsiog

        Lapsi on valmis olemaan yksin ulkona, kun hänen voi luottaa pysyvän sovitulla alueella ja ilmoittavan alueelta poistumisestaan. Ei aiemmin.


      • äiti000
        ... kirjoitti:

        Näin voi olla. Varmasti paha mieli lapsella huudoistakin.

        ennyttiä......täytyy osata pyytää anteeksi jos äidil tai isäl pääsee ärripurri :) jokaisella menee hermot joskus mutta silloin jos sen purkaa lapseen niih on aika tyhmä....mut jos sit huutaa ja lapsi säikähtää,täytyy pyytää anteeksi ja halata sekä selitellä ettei tarkottanut/huutanut hänelle....jos lapsi luulee et sille huudetaan,vaikket huutaisikaan..ehdota kiltteydestä et meette jätskille tai teette jotain....mitenköhän reakoi :)


    • ...

      6 -vuotiaana itse olin ainakin jo menossa ulkona, puistoissa ja pyöräilemässä. Ei piha riitä sen ikäiselle. Kunhan varoo autoja ja vieraita setiä. Eikä tee mitään sellaisia liikkeitä jossa voi loukkaantua.. esim. kiipeilytelineet ja puut, jyrkänteet.

      Ei lapselle pidä huutaa.

      • kurissakasvettu

        Yhdyn muutamaan edelliseen kirjoittajaan että lapsi otetaan puhutteluun ja hänelle kerrotaan säännöt.
        Pihasta EI saa lähteä ja jos niin tapahtuu,seuraa rangaistus joka voi olla rakkaimman lelun menetys tai ehkä jo sovitun retken peruminen.
        Tuon ikäiselle pitää kertoa mitä ei saa tehdä ja pitää myös kertoa mitä siitä seuraa.
        Pitää myös kertoa asiallisesti mitä vaaroja voi olla oman pihan ulkopuolella.

        Tietenkään lapselle ei saa huutaa,vaan puhua asiallisesti. ja jos tilanne vaatii niin sitten puhutaan sellaisella tiukalla äänellä ja myös ilmeellä osoitetaan että äiti on nyt tosissaan.

        Säännöt on pidettävä sitten kun niitä on alettu antaa,niistä ei lipsuta.

        Hyvä käytös palkitaan lelulla,retkellä tai mulla mukavalla. Karkkien käyttöä palkintona en oikein arvosta,lapset syövät muutenkin nykyään liikaa epäterveellistä.
        Juokohan aloittajan lapsi limuja tai energiajuomia?
        Siinä saataa olla yksi syy lapsen levottomuuteen ja siihen,etteivät säännöt pysy muistissa sillä juomien haitalliset aineet vaikuttavat muistiin ja keskittymiskyky häiriintyy.
        Varsinkin aspartaami on tällainen haitallinen aine.

        Mielestäni energiajuomat pitäisi kieltää alle 16 vuotiailta kokonaan.

        Itsekkin olin yksin pihalla ja karkasin joskus naapuriin. Silloin kun minä olin pieni,sai piiskaa.
        Kaikki lapset saivat siihen aikaan piiskaa.eikä sitä pidetty pahana tai mietitty sen vaikutusta lapsen psyykeelle. En itsekkään ole ajatellut että siitä mitään haittaa olisi ollut.

        Nykyään se vain on kiellettyä.
        Mutta säännöt pitää olla,se on selvä.


      • iuehfbs
        kurissakasvettu kirjoitti:

        Yhdyn muutamaan edelliseen kirjoittajaan että lapsi otetaan puhutteluun ja hänelle kerrotaan säännöt.
        Pihasta EI saa lähteä ja jos niin tapahtuu,seuraa rangaistus joka voi olla rakkaimman lelun menetys tai ehkä jo sovitun retken peruminen.
        Tuon ikäiselle pitää kertoa mitä ei saa tehdä ja pitää myös kertoa mitä siitä seuraa.
        Pitää myös kertoa asiallisesti mitä vaaroja voi olla oman pihan ulkopuolella.

        Tietenkään lapselle ei saa huutaa,vaan puhua asiallisesti. ja jos tilanne vaatii niin sitten puhutaan sellaisella tiukalla äänellä ja myös ilmeellä osoitetaan että äiti on nyt tosissaan.

        Säännöt on pidettävä sitten kun niitä on alettu antaa,niistä ei lipsuta.

        Hyvä käytös palkitaan lelulla,retkellä tai mulla mukavalla. Karkkien käyttöä palkintona en oikein arvosta,lapset syövät muutenkin nykyään liikaa epäterveellistä.
        Juokohan aloittajan lapsi limuja tai energiajuomia?
        Siinä saataa olla yksi syy lapsen levottomuuteen ja siihen,etteivät säännöt pysy muistissa sillä juomien haitalliset aineet vaikuttavat muistiin ja keskittymiskyky häiriintyy.
        Varsinkin aspartaami on tällainen haitallinen aine.

        Mielestäni energiajuomat pitäisi kieltää alle 16 vuotiailta kokonaan.

        Itsekkin olin yksin pihalla ja karkasin joskus naapuriin. Silloin kun minä olin pieni,sai piiskaa.
        Kaikki lapset saivat siihen aikaan piiskaa.eikä sitä pidetty pahana tai mietitty sen vaikutusta lapsen psyykeelle. En itsekkään ole ajatellut että siitä mitään haittaa olisi ollut.

        Nykyään se vain on kiellettyä.
        Mutta säännöt pitää olla,se on selvä.

        klikkaa http://s6.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=24337 tuolla tietoa mitä pitäis tommosille tehdä


    • JP1990

      Kun päästät tyttäresi ulos ja vakoile häntä mihin hän menee niin varmasti löydät syyn miksi tyttö näin innolla katoaa pihaltaan... Mut jos menet vakoojana hänen perässään et saa huudella hänelle mitään seuraat häntä niin hyvin kuin voit ja hiljaisuus on plussaa... minun menetelmä olisi tämä

    • hmhmhmhmhmh

      Ilmeisesti vaikea pysy niissä rajoissa, mitä asetettu. Itse olen 5 vuotiaasta asti ollut yksin pihalla. Yleensä sisällä käynyt vain ruokailulla.

      Pikku sisaruksilla sama homma. Saavat olla keskenään pihalla kavereiden kanssa ja homma toimii hyvin, kun tulevat ilmoittamaan jos menevät kaverille kylään.

      Älä missään tapauksessa lukitse lasta sisälle. Totuta lapsi pihalle ja sääntöihin. Otat viltin, pari siideriä ja menet viherikölle mollukkaa ottamaan ja pidät huolen että lapsi pysyy pihalla...Jos hänen kaverit katoavat pihalta, pidät huolen että tyttö pysyy pihalla vaikka sitten yksin. Kunhan hänellä on tekemistä kotipihalla, niin pysyy varmasti siellä.

      Huutaminen ja muutenkaan keuhkoaminen ei toimi...Vaikka se on erittäin loogista, koska huoli on erittäin kova.

      Keskustelet ja otat tytön mukaan. Pyydät häntä viemään kohteeseen, mihin hän pyrkii aina karkaamaan..Porrastetusti totutat hänet olemaan yksin ja pysymään rajoilla. Ensiksi olet kokoajan näköetäisyydellä ja niin että hän tietää sinun olevasi paikalla...Sitten riittää, että katselet ikkunasta. Kun homma alkaa toimimaan, niin lapsi varmasti pysyy rajoilla ja voit välillä kuikuilla ikkunasta, että on paikan päällä.

    • Pienenä pelännyt

      Minäkin korteni tuon neuvokekoon ja ehdotan koirankoulutuksessa käytettävää "vaanimista",eli meneppä vaklimaan pihaan ja samalla hetkellä kun kakara on astumassa pois luvatulta alueelta,vihellät pilliin tai kiinnität sen huomion . Koirakaan ei ymmärrä monen tunnin jälkeen annettua nuhdesaarnaa.
      Mun lasnaollessani meitä pelotettiin poliisilla ja mustalaisilla,ja se tehosi vähän liikaakin. Kai olet käyttänyt jonkinlaista pelotetta,että rosvot voi viedä tai muuta sellaista.

    • Mika++

      Sano muksulle, että jos karkailee, niin siihen ommellaan paikannussiru. Näytä samalla jotain tupakka-askin kokoista elektronista laitetta, jota muksu ei ole ennen nähnyt. Josko pelottelu tehoaisi.

      • vieläkin lasten oma

        kotona on jotain ongelmaa olen Mll ollut töissä
        10v aikana 1 lapsi karkaili selvisi vanhemat käytti alkoholia liikaa huusi lapslle kiroili ruokailut oli milloin oli
        lapsi pelkäsi haki turvaa ja ruokaa naapurista
        nytkin kun perhe tarvitsee sairauden lisää lapsia tulee tai äiti ja isä haluaa levätä lapsi pyytää soitetaan liisalle . aikuisennakin lapset muistaa haikeudella hoitajansa herää vanhemuteen ja hoida kunnialla se


      • ergergerg
        vieläkin lasten oma kirjoitti:

        kotona on jotain ongelmaa olen Mll ollut töissä
        10v aikana 1 lapsi karkaili selvisi vanhemat käytti alkoholia liikaa huusi lapslle kiroili ruokailut oli milloin oli
        lapsi pelkäsi haki turvaa ja ruokaa naapurista
        nytkin kun perhe tarvitsee sairauden lisää lapsia tulee tai äiti ja isä haluaa levätä lapsi pyytää soitetaan liisalle . aikuisennakin lapset muistaa haikeudella hoitajansa herää vanhemuteen ja hoida kunnialla se

        siis mitä?


      • vieläkin lasten oma
        ergergerg kirjoitti:

        siis mitä?

        itse tidät mikä on ongelma huuto alkoholi yksinhuoltajuus epäsäänöllinen elämä lapsella ei rajoja kotona mee ammatti autajalle perhe neuvolaan


    • äip74

      niin ovet lukkoon sisältä, mulla on 6 ja 5 vuotiaat ja takaovi ja etuovi ovat lukossa jos näyttää ettei sanaa uskota.. Meillä ei pihalle lähdetä ilman lupaa ja silloinkin kun lähdetään joku aikuinen on lasten kanssa -keskenään kivittäsivät naapurin autot ja katot lommoille... keksivät kyllä kaikkea ilkeyttä muille. Ovat kyllä hankalassa iässä mutta kyllä se tästä ohi menee. Eivät ole kypsiä olemaan keskenään vielä pitkiin aikoihin ulkona toisten kiusana.

    • karkailee?

      Vaikuttaa uhmaiältä,niitä kun ilmaantuu sillointällöin.Oletko ajatellut ,että mitä ennen karkailua tapahtuu? onko joku asia mikä laittaa tytön tekemään tätä,että saa huomion itseensä.Auttaisikohan oleminen enmmän tytön kanssa tekemällä yhdessä juttuja,vaikkapa kotitöitäkin.Onhan hän jo niin iso,että minkä hän sanoo syyksi karkailuun? Ei riitä että kieltää ja kertoo syyn miksi ei saa mennä vaan pitää kuunnella myös lasta miksi hän ei tottele vaan toistaa saman.

      • miää

        miksi sanotte,että karkaa? minun mielestäni ainakin terveen lapsen kehitykseen ja itsenäistymis kausiin ja iästä johtuvan uhman käsittelyyn kuuluu myös ns reviirin laajentaminen,eli mennään itse pidemmälle kuin kotipiha ja varsinki uhmataan ja katsotaan,että missä ne rajat menee! täällä taas jotku super äidit kirjoittelee kuinka kilttejä heidän lapset on kun eivät karkaa tai tee mitään!!! HEI,TEIDÄN LAPSILLA ON JOKO PÄÄSSÄ JOTAI VIKAA TAI SITTEN NIIN ALISTETTUJA,ETTÄ EIVÄT OIKEESTI USKALLA MITÄÄN TEHDÄ!! normi lapselle kuuluu seikkailut,uhmat,rajojen haku,ja ns karkailu on sitä ympäristöönsä tutustumista ja reviirinsä laajentamista..! muistakaa,että uhmis kiukkuu ja koettelee eniten sitä kehen oikeesti luottaa! niin ja jos jossain liian kiltti lapsi,niin ehkä aihetta tehdä soskun tantoille ilmoitus,että kotona varmaan alistettu lasta...t.yh iskä


      • siksi
        miää kirjoitti:

        miksi sanotte,että karkaa? minun mielestäni ainakin terveen lapsen kehitykseen ja itsenäistymis kausiin ja iästä johtuvan uhman käsittelyyn kuuluu myös ns reviirin laajentaminen,eli mennään itse pidemmälle kuin kotipiha ja varsinki uhmataan ja katsotaan,että missä ne rajat menee! täällä taas jotku super äidit kirjoittelee kuinka kilttejä heidän lapset on kun eivät karkaa tai tee mitään!!! HEI,TEIDÄN LAPSILLA ON JOKO PÄÄSSÄ JOTAI VIKAA TAI SITTEN NIIN ALISTETTUJA,ETTÄ EIVÄT OIKEESTI USKALLA MITÄÄN TEHDÄ!! normi lapselle kuuluu seikkailut,uhmat,rajojen haku,ja ns karkailu on sitä ympäristöönsä tutustumista ja reviirinsä laajentamista..! muistakaa,että uhmis kiukkuu ja koettelee eniten sitä kehen oikeesti luottaa! niin ja jos jossain liian kiltti lapsi,niin ehkä aihetta tehdä soskun tantoille ilmoitus,että kotona varmaan alistettu lasta...t.yh iskä

        Haloo, siksi sanotaan että karkaa kun tenava lähtee pihasta noin vain kenellekään mitään sanomatta ja on tuntikausia poissa. Reviirin laajentaminen onnistuu ihan hyvin luvan kanssakin, siihen ei mitään karkailua tarvita! Jos vanhemmat eivät tiedä eivätkä välitä, missä lapsi liikkuu, niin joku silloin pissii ja pahasti.


    • Mies28v

      Mä olin neljän ikäsenä yksin pihalla kaverien kanssa. Mitä ihmeen paapoomista tuo on? En tajua tätä nykymenoa.

    • Lestadiolaismies...

      Itse pyöräilin tai kävelin kavereille 1 - 10 km:n päähän tuon ikäisenä.

      • ihanko totta?

        Ohhoh, ihanko totta? Onkohan kovinkaan monta 6-vuotiasta joka EI kauempana kuin naapurissa asuvilla kavereilla kyläilisi?
        Pointti aloittajan kirjoituksessa oli se, että kun tenava vaan häviää pihasta mitään sanomatta.
        SISÄLUKUTAITO KUNNIAAN.

        Onkohan aloittajan lapsi tajunnut, että jos kysyy luvan niin saa mennä? Jos se luulee että kaverin luokse EI SAA mennä ja lähtee siksi lupaa kysymättä. Jos joka kerta lapsen lähtiessä pihalle sille huikkais että tule sanomaan jos lähdet johonkin ja jos lapsi sitten lähtis lupaa kysymättä niin kertois että tosi pöljästi teit ja laittais jonku kunnon rangaistuksen, esimerkiks nyt vaikka se lempilelun pimittäminen.


    • olla feikki

      juttu. Kukaan ei oikeasti jättäisi 6-vuotiasta ulos ilman valvontaa varsinkaan, jos lapsi ei pysy pihalla.
      Tai jos on ihan totta niin vanhemmuus on pahemmin hukassa kuin olen uskonutkaan.
      Siltä varalta, että olisi totta:
      - lapsi ulos ja vanhempi perässä
      - silmä kovana vahvit, että pysyy pihalla ja jos menee sovittujen rajojen ulkopuolelle niin haet heti takaisin
      - rangaistuksen kerrot hänelle etukäteen " jos menet näiden rajojen ulkopuolelle (kuljet rajat hänen kanssaan läpi) niin rangaistus on ,,,,, (rangaistus on asia, joka tuntuu eli jos karkit ovat mieluisia niin karkkipäivä jää väliin ja penkille 6 minuutiksi jäähylle)
      - jos pysyy pihalla niin saa palkkioksi tarran ja 6:lla (esimerkiksi) tarralla jotain tosi mieluista

      Jne....
      Kun on hankkinut lapsia niin olisi pitänyt ymmärtää, että ne vievät aikaa ja polttavat hermoja aina 18-vuotiaaseen saakka eli asiat tärkeysjärjestykseen. Sinulla ei voi olla mitään tärkeämpää tehtävää kuin valvoa, että 6-vuotias pysyy pihalla ja noudattaa tekemiäsi kodinsääntöjä. Nuoren täyttäessä 18, voit sitten vähän rentoutua, mutta vastuussa viimekädessä olet 21-vuotiaaseen saakka eli harkitse tarkkaan mahdolliset iltatähdet, ettei tarvii koko elämää viettää raittiina ja hermoja poltellen ;-)

    • jh

      Voisikohan tyttäresi karkailun ja tottelemattomuuden takana olla ryhmäpaine? Hän ei ehkä tuhmuuttaan karkaile vaan kaverit saattavat houkutella hänet huonoille teille. Tämä olettamus perustuu lähinnä omiin kokemuksiin. Pienenä olin aika arka ja herkkä lapsi ja ymmärsin kyllä oikean ja väärän eron. Silti dominoivimpien lasten ehdotuksiin oli helppo lähteä, luultavasti siksi etteivät he pitäsi mua "nössönä".

      • etjaztjn

        aloittaja kirjoittaa:
        "Tottakai lasta valvotaan, mutta ei voi kytätä 24/7. Itse juossut jo 5-vuotiaana yksin ulkona eikä mitään ongelmaa. Miksi nykyaikana lapsia pitää höösätä ja kasvattaa pumpulissa? Lasta rakastetaan ihan yhtä paljon, vaikka ei kytätä ja kuulustella joka minuutti. "

        Onko tästä ajatuksesta sulle lohtua sitten jos vahinko karkureissulla tapahtuu, lapsi jää auton alle tai namusedän uhriksi jne.. kyllä toivot silloin että olisit katsonut pienen lapsesi perään.


    • karjalanmies1

      Tyttö lapsi on vaikija jos se alkaa mennä omille teilleen --mutta yksi tapa on pitää lapset kotosalla -on hankkia heille kotiin viihtyvyyttä ,oma huone ja sinne sitä mistä se tykkää ja välittää -ja niin se sitten hankkii kaverieitansa kotiin ja kaverit tekee samoin ,sille tulee se oma - seura piiri -

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe