Kysyisin kuuluttamisesta avioliittoon aikovien kohdalla,että jos nuoripari haluaa mennä vihille siis kirkossa,mutta paikalla ei ole muita kuin vihkipari ja pappi ja todistajat,niin onko silti oltava kuulutus kirkossa jumalanpalveluksessa ennen vihkiparin vihkimistä,tarkoitan että onko se julkinen kuulutus että kaikille tulee tietoon että nuoripari aikoo naimisiin?Tai voiko vihkiä avioliittoon ilman kirkossa kuuluttamista?
kuulutus kirkossa
3
1087
Vastaukset
- Morsian
Meiltä kysyttiin avioliiton esteiden tutkintaa haettaessa haluammeko kuulutukset lehdessä ja/tai kirkossa, milloin haluamme ne, vai emmekö halua kuulutuksia ollenkaan. Pelkkä muodollisuus nykyään.
- ....
tapa että kuulutukset luetaan kirkossa esirukousten yhteydessä. Niiden idea on se, että tietysti ilmoitetaan että ketkä ovat menossa seurakunnassa naimisiin ja samalla rukoillaan avioliiton puolesta. Ei niitä itse ole pakko olla kuuntelemassa, jos ei halua.
Monesti myös pakollista avioesteiden tutkintaa voidaan kutsua kuulutukseksi, mutta sen pappi tekee itse automaattisesti heti kun vihkimistä aletaan järjestelemään.- Vihkijä
Pääsääntö: Avioesteiden tutkinnan pyytävät avioliittoon aikovat ja vasta viikon kuluttua tutkinnasta annetaan avioesteiden tutkintatodistus, joka mahdollistaa vihkimisen. Ilman avioesteiden tutkintaa vihkiminen ei onnistu. Tutkintatodistus on voimassa 4 kk. Pappi ei voi tehdä tätä vihittävien puolesta vaan vihittävien on oltava itse aktiivisia - ts. heidän on marsittava kirkkoherranvirastoon tai maistraattiin. Kirkollisissa vihkimisissä luontevin osoite on toki kirkkoherranvirasto. Samalla voi sopia näet myös papista ja kanttorista sekä mahd. vihkiajasta ja -paikasta.
Nykyään ei ole enää kuulutuksia siinä merkityksessä kuin joskus muinoin.
Messussa (ja usein lehdessä kirkollisissa ilmoituksissa) toki kerrotaan avioliittoa suunnittelevien parien nimet ja heidän puolestaan rukoillaan yhteissä jumalanpalveluksessa - elleivät asianomaiset itse toisin toivo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854