Vanhempien elatusvelvollisuus kunnes 20 vuotta.

tyttö -86

Oletteko tietoisia, että vanhempanne ovat elatusvelvollisia, siihen asti että täytät 20 vuotta, mikäli opiskelet. Mielestäni tuo on tyhmää, koska aika harva vanhempi maksaa lapsensa kuluja kun on täyttänyt 18 vuotta.
Ja sen perusteella vanhempien tulot otetaan huomioon, esim. opintotukea haettaessa kunnes olet sen 20 vuotta täyttänyt.

AINAKIN MINUN MIELESTÄNI TUO ON TYHMÄÄ!!

12

10935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      En tiedä minkälainen tilanne sulla on mutta itse asun keskellä-ei-mitään ja mieli tekisi kovasti pois, mutten ole voinut omaa (opiskelija)kämppää hommata koska vanhempien tulot on sen verran isot etten opintotukea (saati asumislisää) saa. Eli olen kotona loukussa niin kauan että saan opiskelut suoritettua ja hankittua työpaikan.

      Nyt kiinnostaa tästä jatko, eli ellen saakkaan heti työpaikkaa (ne on aika kiven alla nimittäin) niin saanko edes työttömyyskorvausta jolloin pystyisin asumaan omassa kämpässä, vai pitääkö mun olla vanhempien elatuksesta riippuvainen siihen asti että täytän 20v?

      Ei todellakaan reilua.

    • opiskelija

      Itse opiskelen 800km:n päässä vanhemmistani ja asun opiskelijakämpässä, jään totaalisesti opintorahatta vanhempien tulojen mukaisesti koska olen 19vuotias. Asumislisää minulle tulee, koska asunto ei ole vanhempieni omistama. Opintolainankin sain.
      Mutta että tämä 20 vuotta ei ole mitään muuta kuin valtion rahojen pihtaamista. Mielestäni elatusvelvollisuus vanhemmilta loppuu, kun jälkikasvu saavuttaa SUOMEN LAIN mukaisen TÄYSI-IKÄISYYDEN, 18 vuotta, vaan näin ei ole Kelalla. Kelalle kai täysi-ikäinen on vasta 20vuotias. On tää niin vittua. Niin ja sossustakaan ei saa toimeentulotukea samoista syistä, kuin miksi opintorahakin evätään.

      • tyttö -86

        Käsittääkseni toimeentulo tukea ei saa sen vuoksi, että et ole ottanut opintolainaa vai oletko?

        MInulle ainakin sanottiin, että ensin opintolaina sitten toimeentulotuki... Ja näin sanottiin myös poikaystävälleni joka on yli 20- vuotias.


      • opiskelija
        tyttö -86 kirjoitti:

        Käsittääkseni toimeentulo tukea ei saa sen vuoksi, että et ole ottanut opintolainaa vai oletko?

        MInulle ainakin sanottiin, että ensin opintolaina sitten toimeentulotuki... Ja näin sanottiin myös poikaystävälleni joka on yli 20- vuotias.

        On opintolainat ja kaikki mutta eipä heru toimeentulotukea. En tiedä mitä teen kun en ole saanut kesätöitä vaikka olen hakenut ihan kaikkialta. Milläs maksan vuokran koko kesältä? Syönkö sammalta? ...


      • tyttö -86
        opiskelija kirjoitti:

        On opintolainat ja kaikki mutta eipä heru toimeentulotukea. En tiedä mitä teen kun en ole saanut kesätöitä vaikka olen hakenut ihan kaikkialta. Milläs maksan vuokran koko kesältä? Syönkö sammalta? ...

        Kyllä varmasti kesätöitä saa jos jaksaa hakea... Jos ei muualta niin puhelin/lehtimyyntityöstä... erittäin hyvää hommaa, ja erittäin hyvä palkka...


      • *Annabelle*
        opiskelija kirjoitti:

        On opintolainat ja kaikki mutta eipä heru toimeentulotukea. En tiedä mitä teen kun en ole saanut kesätöitä vaikka olen hakenut ihan kaikkialta. Milläs maksan vuokran koko kesältä? Syönkö sammalta? ...

        Olipa hyvä että löysin tämän sivun kun mietin että en saa enää tukea ex-mieheltäni vaikka poika opiskelee ja kohta toivottavasti tyttökin.ovat 18 ja 16 vuotiaita.Kaupunki on maksanut elatusmaksut lähes erosta asti koska en voinut luottaa rahan säännölliseen tuloon aikanaan.Aion siis hakea uudestaan sitä häneltä.


      • Fanta
        tyttö -86 kirjoitti:

        Käsittääkseni toimeentulo tukea ei saa sen vuoksi, että et ole ottanut opintolainaa vai oletko?

        MInulle ainakin sanottiin, että ensin opintolaina sitten toimeentulotuki... Ja näin sanottiin myös poikaystävälleni joka on yli 20- vuotias.

        Höpö höpö. Opiskelijan ensisijaiset etuudet ovat opintoraha, asumislisä sekä OPINTOLAINA. TOimeentulotukea ei voida evätä sen perusteella, ettei ole hakenut opintolainaa. Vaikka et hae opintolainaa, voidaan se katsoa sinulle tuloksi toimeentulotukea haettaessa. Yleensäkin opintolainahuomioidaan tuloksi, jos on mahdollisuus saad opintolainan takauksen Kelalta.


      • niccii
        tyttö -86 kirjoitti:

        Kyllä varmasti kesätöitä saa jos jaksaa hakea... Jos ei muualta niin puhelin/lehtimyyntityöstä... erittäin hyvää hommaa, ja erittäin hyvä palkka...

        Joo elikkäs, oli ihan pakko vastata kun sanot:

        "Kyllä varmasti kesätöitä saa jos jaksaa hakea... Jos ei muualta niin puhelin/lehtimyyntityöstä... erittäin hyvää hommaa, ja erittäin hyvä palkka..."

        Ensinnäkään, TÖITÄ ei aina saa. Olen hakenut ja hakenut ja hakenut, rahaa ei ole eikä tule, sain lehtimyynti homman puhelimitse hoidettavaksi, eli siis puhelinmyyjäksi ryhdyin opintojen ohella kun ei muuta ole. Olen siis täysi-ikäinen, sosiaalinen, kassaosaava asiakaspalveluhenkinen nuori. Ja en ole saanut mitään, vaikka olen kohta 8kk ajan hakenut vimmatusti hiki hatussa joka paikasta. Nyt kun myyn puhelimitse, palkka on suoraan sanottua P*skaa ja palkkakin on yli viikon myöhässä, mitä siis ei todellakaan saa tapahtua. Tili on ollut nollilla yli kaksi viikkoa, olen ollut nälässä jo yli viikon (syönyt vanhaa ketsuppia vanhan makaronin kera) asun omassa vuokra-asunnossa, opintorahaa sekä -lainaa en saa sen takia että yh-äitini (joka itse heitti minut pennittömänä pihalle täytettyäni 18v) ansaitsee liikaa. Ainoa mitä saan on asumistuki. Puhelinmyyntityö ei tuo leipää pöytään saati sitten maksa vuokraa tai laskuja. PAITSI jos myyt joko hesaria tai cosmoa. Mitä luultavasti jokainen ei ikinä eläessään pääse edes myymään. Sossut eivät auta, vaikka olen oikeutettu saamaan apua heiltä. Pelkään koko ajan että millä maksan tulevan vuokran (kolmen päivän sisällä) kun ei ole eikä tule rahaa. Töitä haen koko ajan hullun lailla, ja olen saanut monesta paikasta kuulla vastauksen: "Lopeta koulusi (lukio) kesken ja ala vakituiseksi niin saat paikan". MItä järkeä on yhden duunipaikan takia lopettaa koulu jota on käynyt jo 75%, ei voi paperittomana ruveta hommiin, koska kun joskus saat potkut kyseisestä paikasta, et välttämättä saa toista työtä ihan heti, ja paperittomana et saa minkään näköistä työttömyystukea. Näin on marjat. Jos lähtisin toiselle läheiselle paikkakunnalle, sossuilta kilahtaisi rahaa tilille HETI, ja paljon joka kuukausi. Mutta täällä paikkakunnalla missä nyt asun politiikkahan sanoo niin että he saavat oman pään mukaan määrätä ketkä saavat rahaa ja ketkä ei. Ihan kokemuksella kerron. Ja se että vasta täytän 19 tänä keväänä, tekee asiat hyvinkin vaikeiksi kun ilmoittamatta olivat lakkauttaneet sekä opintolainan että -tuen tammikuun alussa. siinä meni yli 550e/kk tuloja. nyt saan vain pienen asumistukirahan, ja sehän ei riitä mihinkään. Että tällaista..

        Ainiin ja p.s. Jos lähtisin toiselle pakkakunnalle saisin työn sormia napsauttamalla, mutta kun haluan asua täällä, ja suomessa on jokaikisessä apikassa sossuilla samat lait ja sama periaate, he auttavat heitä ketkä apua tarvitsevat, ketään ei jätetä heitteille. Milloin ministerit avaavat silmänsä ja huomaavat että tällä paikkakunnalla toimitaan vastoin lakia??


    • niin se on

      aivan paskamaista että se katotaan vanhempien tuloista..!! meillä ei vanhemmat maksa meille enää mitään muutako ruuan ja asunnon..!!
      kaikki muu pitää ostaa ite kesätyörahoilla... (jos saaa kesätöitä)
      musta kaikkien yli-16 vuotiaitten pitäs saaha opintotukee vanhempien palkoista katsomatta..!!

    • nemo

      Se elatusvelvollisuus onkin 20 vuoteen asti! Muistelin, että 18 ja ehdin jo jonnekin sen mukaan kirjoittaa. Näköjään muistinkin väärin.

      Joo, tietenkin, enhän minäkään saa mitään hääppöisiä tukia, kun olen alle 20 ja asun kotona. Vanhempani eivät edes tienaa paljoa. Rahat on tiukilla. Viisi ihmistä saman katon alla minun tulevat opiskelut päälle, kurjaa on.

    • ilmafi

      se on muuten 21 vuotta elatusvelvollisuus jos opiskelee

      • yö unet mennyt!

        Mitäs tässä tapauksessa, kun mies erosi naisestaan ja E-pillereitä syötiin säännöllisesti ( nainen),mutta tämä nainenpa tuli viikkojen päästä oikein tyrkyttämään itseään ja miehen tietämättä jättänyt E-pillerit pois ja raskaaksihan tuo paukahti.
        Mies ei missään tapauksessa halunnut lasta, mutta kysytäänkö sitä enää mieheltä kun nainen tahallaan tuli panemaan itsensä paksuksi.
        Mies ei halunnut maksaa elatusmaksuja (mikä minun mielestäni ymmärrettävää),mutta loppujenlopuksihan ne on maksettava,vaikka jälkikäteen kelan kautta.
        Mies on työttömänä ja 1/3 menee korvauksesta pois ja pakollisten laskujen jälkeen käteen jää, ei mitään. elänyt sukulaisten ja tuttavien avustuksella ja velat sen kun kasvaa, eikä tukea saa mistään.
        Itsemurha riski on suuri ja kelalle soitettuaan ja pyydettyään apua,siellä sanottiin,että se on oma ratkaisusi jos teet itsemurhan. TÖRKEETÄ
        Hän on kyllä kesäsin töissä ja talvisin työttömänä,mutta palkastin ulosottoon meni valtavia summia,joten säästminenkin oli mahdotonta.
        Pelottaa,että menetän ystävän ja hyvän ja varmaan tähän maailmaan liian rehellisen ihmisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe