Meillä on n. 11kk:n ikäinen uroskissa. Ostimme kissalle raapimispuun, ennen kissa raapi ovenkarmeja, seiniä, mitä tahansa. Aina kun kissa alkoi raapimaan jotain mitä ei saa, veimme sen raapimispuulle, yritimme tällä tavalla saada kissan tajuamaan raapimispuun merkityksen. Ei tehonnut...
Nyt kissa on jättänyt ovet yms rauhaan, ja olemme huomanneet että se raapii saunan lauteita. Koska emme voi olla sitä koko ajan vahtimassa, laitoimme esteen saunan oven eteen ettei kissa enää pääse sinne.
Kysyisinkin nyt vinkkejä, millä saada kissa ymmärtämään mitä varten raapimispuu on. Jos joillain olisi kokemusta vastaavasta "ongelmasta" tai neuvoja muuten vaan.
Kissa ja raapimispuu
8
830
Vastaukset
- Siipipala
Meillä raapimapuun tarkoitus opetettiin kahdella kikalla.
1) Kissojen leikkiessä/Ollessa "huvittelutuulella" raaputin sormella pylvästä, siten että se rapisi. Tämä sai kissat juoksemaan kilpaa raapimaan puuta :)
2) Hiero toivotuille raapima alueille kissanminttua toimii melko varmasti. Sitä saa suihkeena ja muruna ja ties minä- kissankynnet
Tuota kikkaa onkin ollut tarkoitus kokeilla, mutta mistä kissanminttua saa?
Raapimispuu, jonka ostimme, on aika pieni ja "tylsä", se kiinnosti kissaamme niin kauan kuin siinä roikkunut pallo irtosi, jonka jälkeen vain pelkällä pallolla leikittiin ja raapimispuu saa nyt olla rauhassa. Katselin zooplus.fi:stä kissallemme hienompaa, kattoon asti yltävää kiipeilytelinettä/raapimispuuta. Saakohan sieltä myös kissanminttua?
Miten kissalta pitäisi kynnet leikata? Vai kannattaako niitä leikellä, kun meidän kissa puree itse kynsiä... - ja
kissankynnet kirjoitti:
Tuota kikkaa onkin ollut tarkoitus kokeilla, mutta mistä kissanminttua saa?
Raapimispuu, jonka ostimme, on aika pieni ja "tylsä", se kiinnosti kissaamme niin kauan kuin siinä roikkunut pallo irtosi, jonka jälkeen vain pelkällä pallolla leikittiin ja raapimispuu saa nyt olla rauhassa. Katselin zooplus.fi:stä kissallemme hienompaa, kattoon asti yltävää kiipeilytelinettä/raapimispuuta. Saakohan sieltä myös kissanminttua?
Miten kissalta pitäisi kynnet leikata? Vai kannattaako niitä leikellä, kun meidän kissa puree itse kynsiä...Meidän kissa alkoi raapimaan uutta sohvaa ja saatiin lopettamaan se kielletty toimenpide feliway suihkeella, vastaavasti taas piti saada luvallinen raapimiskohde, raavintapuuta hän taas pelkäsi.
Me laitettiin tiukkaan kudottu puuvillamatto rullalle lattialle ja maton raapimisen jälkeen aina palkittiin herkkunapilla ja kehuttiin samalla.Tämä maton raapiminen oli opetuksen tulos eli tässä jouduin itse "kynsimään" malliksi mattoa ja sitten vain kissaa kainaloista ja tassuja liikutellen maton pintaa ja kehuen samalla ja antamalla herkkunapin.Aikaa myöten kissa raapi puuvillamattoa ihan omaksi huvikseen ja joskus toisinaan oli vailla "karkin"(näitä karkkeja ei saa syöttää ihan mielin määrin).
Pitää aika pienenä opettaa kynsien leikkaamiseen, meidän kissalta ei voinut kynsiä leikata ja itse puremalla ne oli silti aikamoiset sirkkelit.
KIssanmintusta mainitsen että meidän kissalle kissanminttu oli kuin jotain huumaavaa ainetta;jos jossain lelussa oli sitä , kissa nuoli lelua ja hankasi vain päätään siihen leluun, varmasti hyvin yksilöllistä miten kukin kissa käyttäytyy. - kissankynnet
ja kirjoitti:
Meidän kissa alkoi raapimaan uutta sohvaa ja saatiin lopettamaan se kielletty toimenpide feliway suihkeella, vastaavasti taas piti saada luvallinen raapimiskohde, raavintapuuta hän taas pelkäsi.
Me laitettiin tiukkaan kudottu puuvillamatto rullalle lattialle ja maton raapimisen jälkeen aina palkittiin herkkunapilla ja kehuttiin samalla.Tämä maton raapiminen oli opetuksen tulos eli tässä jouduin itse "kynsimään" malliksi mattoa ja sitten vain kissaa kainaloista ja tassuja liikutellen maton pintaa ja kehuen samalla ja antamalla herkkunapin.Aikaa myöten kissa raapi puuvillamattoa ihan omaksi huvikseen ja joskus toisinaan oli vailla "karkin"(näitä karkkeja ei saa syöttää ihan mielin määrin).
Pitää aika pienenä opettaa kynsien leikkaamiseen, meidän kissalta ei voinut kynsiä leikata ja itse puremalla ne oli silti aikamoiset sirkkelit.
KIssanmintusta mainitsen että meidän kissalle kissanminttu oli kuin jotain huumaavaa ainetta;jos jossain lelussa oli sitä , kissa nuoli lelua ja hankasi vain päätään siihen leluun, varmasti hyvin yksilöllistä miten kukin kissa käyttäytyy.Meillä ei onneksi raavi huonekaluja, joskus yrittänyt raapia puista keittiöjakkaraa mutta ollaan kieltämällä saatu se lopettamaan. Saunassa ei aina jaksa olla katsomassa perään ja kieltämässä, siksi estettiin kissan pääsy saunaan. Olen samalla tavalla yrittänyt opettaa kissaa raapimaan raapimispuuta, mutta kissa alkaa purra ja rimpuilla irti, joten tuo ei auta... Eikö teillä kissa sitten raavi muita mattoja, kun se on opetettu tuota rullaksi käärittyä mattoa raapimaan?
kissankynnet kirjoitti:
Meillä ei onneksi raavi huonekaluja, joskus yrittänyt raapia puista keittiöjakkaraa mutta ollaan kieltämällä saatu se lopettamaan. Saunassa ei aina jaksa olla katsomassa perään ja kieltämässä, siksi estettiin kissan pääsy saunaan. Olen samalla tavalla yrittänyt opettaa kissaa raapimaan raapimispuuta, mutta kissa alkaa purra ja rimpuilla irti, joten tuo ei auta... Eikö teillä kissa sitten raavi muita mattoja, kun se on opetettu tuota rullaksi käärittyä mattoa raapimaan?
Meillä kissa tajusi nopeasti raapimispuiden merkityksen. Tajusi, kun itse rapsuttelin puuta sormilla. Kissanminttusuihke voi myös auttaa. Niitä saa ostettua eläinkaupoista, myyjät kyllä neuvovat mistä tuotteen löytää.
- ja
kissankynnet kirjoitti:
Meillä ei onneksi raavi huonekaluja, joskus yrittänyt raapia puista keittiöjakkaraa mutta ollaan kieltämällä saatu se lopettamaan. Saunassa ei aina jaksa olla katsomassa perään ja kieltämässä, siksi estettiin kissan pääsy saunaan. Olen samalla tavalla yrittänyt opettaa kissaa raapimaan raapimispuuta, mutta kissa alkaa purra ja rimpuilla irti, joten tuo ei auta... Eikö teillä kissa sitten raavi muita mattoja, kun se on opetettu tuota rullaksi käärittyä mattoa raapimaan?
Itse asiassa ei oikeastaan koskenut muihin mattoihin(puhun menneessä aikamuodossa kun meidän rakas kissamme ei ole enää keskuudessamme, kohta on kuukausi traagisesta päivästä) vain joskus yritteli kynsiä samanlaista puuvilla mattoa joka oli lattialla avoimena mutta kun siitä ei saanut samanlaista otetta kuin rullalla olevasta niin mielenkiinto lopahti .
Ryijymatot ja muut keinokuituiset muualla talossa olevat eivät kiinnostaneet ollenkaan,mutta kun lähes peltimäiseksi kudottu puuvillamatto (eli ei mene sormet lävitse kun kokeilee suorana maton "läpäisykykyä" )oli kissan kynsissä niin siitä toimenpiteestä kuului oikein "rapsakka" ääni .
Nykyään vain on niin harvoin myynnissä kunnolla kudottuja puuvilla mattoja, jotain löysää höttöä löytyy jonka tehokas imuri imaisee irti lattiasta.Tämä meidän matto ei ole tyypillinen räsymatto vaan lähes poppanamaiseksi kudottu sileä pintainen tiivis matto.
- kissa__
Meillä ei myöskään tajuttu raapimatelinettä ensin. Kissanminttu ei kissaani tehoa (sitä saa eläinkaupoista, myös zooplussasta), joten siitä ei ollut apua, eikä myöskään puun raaputtelusta tai kun yritin kissan tassuja raaputella sen puolesta puuhun. Joo, meidän kissalla on jossain asioissa tosi pienet aivot. ;)
Lopulta sain vinkin siirtää puu keskelle lattiaa. Käänsin ison telineen vielä kyljelleen jolloin se oli ihan uusi juttu. Leikitytin kissaa joka ilta sen ympärillä ja kappas, yksi ilta se tajusi jujun. Kääntelin telinettä vielä viikon verran kunnes siirsin sen ikkunan eteen paikalleen. Kissa on tämän jälkeen raapinut vain telineeseen.
Kannattaa myös olla iso teline, sillä kissa haluaa monesti oikoa koko kroppaansa kun kynsii eli raapimapintaa pitäisi olla korkealla. Toisille kissoille riittää toki pienetkin tolpat, mutta jos vain tilaa on kannattaa ostaa isompi teline jossa kissa viihtyy varmasti muutenkin (etenkin ikkunan edessä kun voi vahtaa pihalle).
Kissanminttuongelmakin ratkesi sattumalta myöhemmin. Meidän neiti rakastui valerianateepusseihin, joten käytämme valerianaa jos on tarve. :D- kissankynnet
Ajateltiin hankkia zooplussasta sellainen kattoon asti yltävä kiipeilyteline/raapimispuu, ja laittaa se olohuoneen nurkkaan ikkunan viereen. Siinä olisi muutakin puuhaa. Tuo nykyinen raapimispuu on ihan minikokoinen, ehkä isompi parempi.
Onko muita suht. edullisia paikkoja tilata nuita raapimispuita yms kissasälää kuin zooplus.fi?
Kissamme saa olla vapaana parvekkeella, ja yrittää siellä raapia betonista pilaria, mutta ihmettelen itse että ei kai tuollainen voi ainakaan kivalta tuntua :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339