Kysymyksiä örkeistä

Arkkimaagi

1. Mitä se Saruman risteytti siellä Rautapihassa? Ei kai nyt hiisiä ja örkkejä, eivätkös ne ole sama otus (Hobitin esipuheessa muistaakseni sanottiin, että toinen näistä nimistä oli hobittien nimitys kyseiselle otukselle, toinen taas yleisempi).
Risteyttikö hän sitten örkkejä ja hiisi-ihmisiä? Jos asia on näin, niin mitä nämä hiisi-ihmiset sitten ovat? Hiisien ja ihmisten risteytys vai?

2. Mitä uruk-hai tarkoittaa, vai onko sitä mainittu missään?

3. Miksi Merriä ja Pippiniä kuljettaneiden örkkien joukossa oli Mordorin örkkejä, vaikka Saruman ja Sauron eivät kirjassa olleet varsinaisesti liitossa?

4. Kuinka örkit syntyvät (tarkoitan yksilöitä, en rodun syntyä)? Mudastako, niin kuin Peter Jackson meille opetti?
Tätäpä tuskin on Tolkien meille kertonut, mutta ainahan voi arvailla...

22

3324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mooma

      ...muuta kun sen, että eikös hiisien ja örkkejen ero ollu se että hiidet oli tälläsii vuosia pimeessä eläneitä örkkejä. eli ne oli pienempii, laihoja, niil oli isot silmät ja ne ei kestäny auringon valoa melkee yhtää.

      sitte, oliko ne mordorin örkkejä ne urukkien kanssa olleet... mä aattelin ne rautapihan örkeiks (en meinaa urukkeja)

      sitte tosta vikasta. en tiiä miten tavalliset örkit syntyy, mutta ne oli niitä uruk-haita jotka kaivettiin ylös. tai voihan se olla et tavalliset örkitkin synty sillee maasta...

    • katsu89

      Tää saattaa olla väärin mut eikös se Saruman risteyttäny örkkejä ja hiisi-ihmisii?. Mun mielest oliks se kahessa tornissa niin gandalf kai sano et se olis just risteyttäny örkkejä ja hiisi-ihmisii..

    • Jokzu

      Siis jos nyt ensinäkin lähdetään purkamaan tätä vyyhteä kielellisestä näkökohdasta, eli Sanaa Örkki ei ole suomenkielessä sen enempää kuin sanaa orc Englannissa, vaan nämä sanat on korvattu Suomessa hiidellä ja Englannissa sanalla goblin sano orc tai suomalaisittain örkki taas on halitia kielinen sana joka tarkoittaa suomennettuna hiittä. Eli mitä voimme edellistä päätellä Hiisi ja örkki ovat täsmälleen sama asia, olkoonkin että nyky kieli on ottanut sanan örkki omakseen.

      Asiaan kohta 1. Ei ole varmaa tietoa miten Saruman oman "herra örkki" rotunsa loi, mutta monessa eri kirjoituksessa on vihjailtu siihen suuntaan, että Saruman olisi yhdistänyt Örkkien ja ihmisten suvut. Eli Todennäköisesti Sarumanin über örkit olivat villi-ihmisten ja hiisien sekoitus.

      2. Uruk-hai olivat Sauronin luoma harvinaisen kookas ja sotaisa hiisi rotu joka sieti päivän valoa.

      3.Saruman ja Sauron olivat liitossa keskenään, mutta Saruman juonitteli saadakseen sormuksen itselleen ja koska Sauron ei luonnollisestikkaan luottanut Sarumaniin hän lähetti omia örkkejään paitsi auttaamaan myöskin valvomaan Sarumanin joukkoja. Lisäksi mukan oli myöskin Sumuvuorten örkkejä jotka olivat mukana sodan ja koston toivossa.

      4.Varsinaisesti missään ei kerrota miten örkit lisääntyvät, mutta lienee selvää, että koska örkit ovat alunperin haltiota lisääntyvät he samalla tavoin kuin haltia. Entä miten haltia lisääntyvät yhtä vaikea kysymys, mutta oma veikkaukseni on että koska he ovat kuitenkin saman kaltaisia kuin ihmiset lisääntyvätkin he samalla tavoin.

      Niin ja tiedän että tuo alkukommentti voi kuulostaa oudolta, mutta niin se vain on jos ette usko minua niin lukekaapa hobitin saate sanat tai katsokaa sankirjasta löytyykö sanaa örkki.

    • The Crow

      1. Saruman jalosti urukeja ja örkkejä yhteen saadakseen aikaan erityisen voimakkaita sellaisia. Urukien voima ja äly yhdistettynä örkkien raakuuteen on tehokas tappokone. Lisäksi Saruman ristettyi mustanmaalaisia ihmisiä ja örkkejä luoden puoliörkkejä, jotka olivat Sarumanin luomuksista tehokkaimpia.

      2. Uruk-Hai. Ilmaus on Mordorin kieltä ja tarkoittaa örkkikansaa.

      3. Mordorille uskolliset örkit olivat Sumuvuorilla asuvaa heimoa, jotka olivat ainakin näkyvästi uskollisia Mordorille.

      4. Örkki syntyi örkkinaisen kohdusta. Kaiken perusteella örkkien raskausaika on lyhyt ja ne kasvavat nopeasti ja ovat ainakin teoriassa kuolemattomia. Väkivaltainen elämä tappaa örkin kuitenkin hyvin nopeasti. Ei ole muuta selvitystä sille.

      • pohtija

        Jos örkit syntyivät samalla tavalla kuin ihmiset ja oli örkkinaisia. Olivatko nämä örkkinaisetkin sotajoukoissa mukana vai kyhjöttivätkö ne jossain luolissa kun ukkoörkit sotivat ja tekivät juttujaan.Tämä on vaan tämmöistä pohdiskelua.. En usko että örkkinainen ja mies paljon erosivat toisistaan varmaan yhtä rumia kummatkin.?


      • Jawetus
        pohtija kirjoitti:

        Jos örkit syntyivät samalla tavalla kuin ihmiset ja oli örkkinaisia. Olivatko nämä örkkinaisetkin sotajoukoissa mukana vai kyhjöttivätkö ne jossain luolissa kun ukkoörkit sotivat ja tekivät juttujaan.Tämä on vaan tämmöistä pohdiskelua.. En usko että örkkinainen ja mies paljon erosivat toisistaan varmaan yhtä rumia kummatkin.?

        Oliko örkkirakkautta?

        "He rakastivat toisiaan ja asuivat ihanassa kosteassa luolassa, jossa haisi sillille ja örkinjätöksille.
        He saivat seitsemäntoista ihanaa ja söpöä jälkeläistä. Âshnaz ja Ûzburguh elivät yhdessä onnellisina raa'an elämänsä jo kolmatta auringon aikaa, eikä kukaan rikkonut heidän rakkauttaan."

        Ja pyh!

        Oikeasti se on mennyt niin, että jokainen örkki on saanut alkunsa aina enempi tai vähempi väkisinmakaamisen seurauksena. Ja sitä tapahtui varmasti yhtenään, eli miltei aina kun mies ja naispuoleinen örkki kohtasivat. Siksi ne sikiävät niin hyvin!
        Örkkinaiset eivät varmasti ole paljon urospuoleisia heimoveljiään kauniimpia.

        Naispuoleiset örkit saatoivat varsin hyvin sotia siinä kuin miehetkin. Mutta eivät ne miehetkään oikeastaan sotineet kuin komennettuina. Örkit ovat örkkejä. Ne vihaavat kaikkea ja kaikkia. Etenkin komentelua. Mutta ne pelkäävät tuhottomasti auktoriteetteja. Sellaiseksi Morgoth sen suvun sai muunnettua ja lumottua.

        Örkkien raskausaika on sama kuin haltioilla. Ne ovat haltioita!


      • Jawetus
        Jawetus kirjoitti:

        Oliko örkkirakkautta?

        "He rakastivat toisiaan ja asuivat ihanassa kosteassa luolassa, jossa haisi sillille ja örkinjätöksille.
        He saivat seitsemäntoista ihanaa ja söpöä jälkeläistä. Âshnaz ja Ûzburguh elivät yhdessä onnellisina raa'an elämänsä jo kolmatta auringon aikaa, eikä kukaan rikkonut heidän rakkauttaan."

        Ja pyh!

        Oikeasti se on mennyt niin, että jokainen örkki on saanut alkunsa aina enempi tai vähempi väkisinmakaamisen seurauksena. Ja sitä tapahtui varmasti yhtenään, eli miltei aina kun mies ja naispuoleinen örkki kohtasivat. Siksi ne sikiävät niin hyvin!
        Örkkinaiset eivät varmasti ole paljon urospuoleisia heimoveljiään kauniimpia.

        Naispuoleiset örkit saatoivat varsin hyvin sotia siinä kuin miehetkin. Mutta eivät ne miehetkään oikeastaan sotineet kuin komennettuina. Örkit ovat örkkejä. Ne vihaavat kaikkea ja kaikkia. Etenkin komentelua. Mutta ne pelkäävät tuhottomasti auktoriteetteja. Sellaiseksi Morgoth sen suvun sai muunnettua ja lumottua.

        Örkkien raskausaika on sama kuin haltioilla. Ne ovat haltioita!

        Hmmm...

        Entäpä, minkälaisia örkit ovat pienenä. Vauvana varmaankin vain ruman haltian näköisiä, siloposkisia, mutta muodoltaan väärän mallisia. Siitä ne sitten muuttuvat elämän koulun myötä yhä vain rumemmaksi. Kulttuuriin kuuluu eläimelliset tavat, väkivalta ja sikailu, joten kai se kuluttaa nuoren örkin nopeasti oikean näköiseksi.

        Entäpä, miten örkkiäiti hoitaa vauvaansa. Yrittää suojella tietenkin aina siihen asti, kun jälkeläinen osaa itse pitää itsestään huolta. Tämä johtaa väistämättä siihen, että jossain täytyy olla örkkiyksinhuoltajaperheitä.

        Hellyttävää...

        Mitähän tapahtuisi, jos joku ystävällismielinen haltia adoptoisi orvon örkkivauvan? Muuttuisiko hän takaisin haltiamaisemmaksi vai onko Morgothin, maailman kohtaloiden herran, loitsu örkkisuvulle liian vahva.

        Hmmm...

        Entäpä sitten örkkivanhukset. Koska he ovat kuolemattomia, ei varsinaisia vanhuksia tietenkään ole. Taisteluissa, tappeluissa tai onnettomuuksissa loukkaantuneita heikkokuntoisia sen sijaan varmasti oli.

        Koska örkit ovat örkkejä, jokainen haavoittunut jätettiin varmasti oman onnensa nojaan. Hän joko parantui tai kuoli.

        Hum-hum...

        Sitten näistä puoliörkeistä. Urukit olivat varmasti örkkien ja Mustainmaalaisten ihmisten risteytyksiä. Sillä miten he taistelevat ei oikeasti ole merkitystä muille kuin pelien tekijöille. Tärkeämpääkin pohdittavaa tässä puolikansasta on...

        Saiko jokainen näistä epäsikiöistä vallan valita kumpaan sukukuntaan heidät lasketaan? Näinhän on laita kaikissa Edainin ja Eldarin liitoissa ja periaatteessa nämä ovat sellaisia.

        Oma käsitykseni on, että kaikki Urukit lasketaan Iluvatarin toimesta Edainiin. Tuo oli varmasti Sarumanin kaikkein pahin synti, mitä hän Keski-Maassa ehti aikaan saada.

        Minusta näiden elokuvien kaikkein typerin kohtaus on, kun Urukeja keitellään jossain helkkarin padassa, jonka mudasta niitä sitten esiin kaivetaan. Ihan pelleilyä...


    • Arwen91

      Uruk-hait olivat voimakkaiten, hieman älykkäimpien ihmisten ja raakojen, julmien ja rumien örkkien sekoituksia. Uruk-hailla oli siis parempi äly, miekkailutaito, valonkestäminen parempi, mutta ne olivat julmia ja raa´empia kuin ihmiset ja paljon rumempia.Örkki EI ole suomalainen sana. Hiisi on oikea sana.

      • Ban

        Eihän tässä ole mitään järkee koko keskustelussa. Hankkikaa jotain oikeeta, mielenkiintosta puhuttavaa


      • Jokzu
        Ban kirjoitti:

        Eihän tässä ole mitään järkee koko keskustelussa. Hankkikaa jotain oikeeta, mielenkiintosta puhuttavaa

        Eipä noissa sinunkaan kommenteissa ylleensä ole juuri kehumista ja jos ei ole muuta sanottavaa kuin tuo, niin oleppa vaikka hiljaa. Jos ei aiheet miellytä niin keksi itse parempia.


      • Ban
        Jokzu kirjoitti:

        Eipä noissa sinunkaan kommenteissa ylleensä ole juuri kehumista ja jos ei ole muuta sanottavaa kuin tuo, niin oleppa vaikka hiljaa. Jos ei aiheet miellytä niin keksi itse parempia.

        Heitit haasteen. Parempaa aihetta kaipasit. Saamasi pitää:
        Oliko Gil-Galad Tosiaan Fingonin poika? Silma steittaa niin mutta On tekstejä, jotka puhuvat sitä vastaan. Oliko se oikeesti vaikkapa Orodrethin poika? Tuohon kun joku osaa antaa tyhjentävän vastauksen, nostan hattua. Itse en tiedä varmasti. Tuskin kukaan tietää.


      • Jokzu
        Ban kirjoitti:

        Heitit haasteen. Parempaa aihetta kaipasit. Saamasi pitää:
        Oliko Gil-Galad Tosiaan Fingonin poika? Silma steittaa niin mutta On tekstejä, jotka puhuvat sitä vastaan. Oliko se oikeesti vaikkapa Orodrethin poika? Tuohon kun joku osaa antaa tyhjentävän vastauksen, nostan hattua. Itse en tiedä varmasti. Tuskin kukaan tietää.

        Itse olen ainakin taipuvainen uskomaan, että hän todella olisi Fingonin poika, koska niin Silmarilion kuin KTK ovat sitä mieltä ja eikös sormustenkin herrassa viitata häneen Fingonin poikana?

        Tietystikin on aivan mahdollista että J.R.R on muuttanut mielipiteensä vain muutamia vuosia ennen kuolemaansa, eikä hän ehtinyt luoda historiaan tarvittavia muunnelmia, mutta toisaalta sitä, että hän olisi Fingonin poika tukee myöskin se tosi seikka, että hänet kruunattiin Noldorin kuninkaaksi Turgonin kuoleman jälkeen, sillä juuri hänen jälkeläisillään oli kuitenkin perimys järjestyksen mukaan oikeus kruunuun.
        lisäksi pidän erittäin epätodennäköisenä sitä, että hän oli ainakaan Orodrethin poika,koska eikös hän silloin olisi suhteellisen suurella todennäköisyydellä kuollut Nargothrondin tuhossa? Eikä Oropher ollut edes hallitsevaa haaraa.

        Tolkien on tosiaankin jättnyt ikävän vajaaksi Fingonin Turgonin ja muiden saman sukupolven haltioden lasten tiedot, sillä itse en ainakaan ole valmis uskomaan että Gil-Galad ja Idril olisivat miltei ainuat kuningas suvun vesat, mutta mene ja tiedä.


      • Arkkimaagi
        Ban kirjoitti:

        Heitit haasteen. Parempaa aihetta kaipasit. Saamasi pitää:
        Oliko Gil-Galad Tosiaan Fingonin poika? Silma steittaa niin mutta On tekstejä, jotka puhuvat sitä vastaan. Oliko se oikeesti vaikkapa Orodrethin poika? Tuohon kun joku osaa antaa tyhjentävän vastauksen, nostan hattua. Itse en tiedä varmasti. Tuskin kukaan tietää.

        Perustele, miksi tämä on mielenkiintoisempaa.


      • Ban
        Arkkimaagi kirjoitti:

        Perustele, miksi tämä on mielenkiintoisempaa.

        Perustelut: Tämä kiinnostaa minua. Ei mun muuta tarvi perustella.
        Jokzulle: Kuten tiedätkin, Silmarillionia pitää lukee äärimmäisen varovasti. Sehän on vaan parhaimmillaankin korkeintaan lähellä totuutta. Ja jos pitäis alkaa Haluatko Miljonääriksi-kisassa vastaan kysymykseen "kuka on Gil-Galadin Isä", vastaisin Fingon.
        Mutta ku se ei oikeesti ole ihan noin helppoo. Ku professori rustas koko elämänsä noita sukupuita aina vaan uusiksi. Nyt minusta vaikuttaa siltä, että Christopherilla olisi luikahtanut vanhentuneet käsitykset mukaan Silmarillionia kasatessaan. Mutta toisaalta eipä se muuta voinut tehdäkään, koska professori tuskin oli ehtinyt kirjoittaa yhtään tarinaa valmiiksi, joka ottais Orodrethin huomioon Gil-Galadin isänä. Parempi oli julkaista vanhentuneet mutta yhtenäisen, lähes ristiriidattoman juonen muodostavat tarinat.
        Tää on niin Tätä. Tää on aina niin Tätä...


      • Jokzu
        Ban kirjoitti:

        Perustelut: Tämä kiinnostaa minua. Ei mun muuta tarvi perustella.
        Jokzulle: Kuten tiedätkin, Silmarillionia pitää lukee äärimmäisen varovasti. Sehän on vaan parhaimmillaankin korkeintaan lähellä totuutta. Ja jos pitäis alkaa Haluatko Miljonääriksi-kisassa vastaan kysymykseen "kuka on Gil-Galadin Isä", vastaisin Fingon.
        Mutta ku se ei oikeesti ole ihan noin helppoo. Ku professori rustas koko elämänsä noita sukupuita aina vaan uusiksi. Nyt minusta vaikuttaa siltä, että Christopherilla olisi luikahtanut vanhentuneet käsitykset mukaan Silmarillionia kasatessaan. Mutta toisaalta eipä se muuta voinut tehdäkään, koska professori tuskin oli ehtinyt kirjoittaa yhtään tarinaa valmiiksi, joka ottais Orodrethin huomioon Gil-Galadin isänä. Parempi oli julkaista vanhentuneet mutta yhtenäisen, lähes ristiriidattoman juonen muodostavat tarinat.
        Tää on niin Tätä. Tää on aina niin Tätä...

        Joo mahdotonta tietää mitä versiota J.R.R on viimeiseksi työstänyt tai tarkoittanut, mutta toisaalta tuo muutos kuitenkin purkaisi koko Finven peritymis järjestyksen loogisuuden, koska Fingolfinin lapsethan olivat Fingon, Turgon ja Aradhel ja jos olemme yhtä mieltä siitä, että tuo pitää paikkansa on todennäköistä, ellei varmaa, että Turgonia seuraavan korkean kuninkaan täytyy olla heidän jälkeläisensä. Elleivät he kaikki sitten kuolleet lapsettomina. Jolloin taas kieltämättä päästään siihen, että Gil-galad olisi todennäköisesti juuri Orodrethin poika. Tästä ei kyllä tule selvää millään.


      • Ban
        Jokzu kirjoitti:

        Joo mahdotonta tietää mitä versiota J.R.R on viimeiseksi työstänyt tai tarkoittanut, mutta toisaalta tuo muutos kuitenkin purkaisi koko Finven peritymis järjestyksen loogisuuden, koska Fingolfinin lapsethan olivat Fingon, Turgon ja Aradhel ja jos olemme yhtä mieltä siitä, että tuo pitää paikkansa on todennäköistä, ellei varmaa, että Turgonia seuraavan korkean kuninkaan täytyy olla heidän jälkeläisensä. Elleivät he kaikki sitten kuolleet lapsettomina. Jolloin taas kieltämättä päästään siihen, että Gil-galad olisi todennäköisesti juuri Orodrethin poika. Tästä ei kyllä tule selvää millään.

        Tämä on aina tätä. Vielä joskus aikoinaan mulla oli "vastauksia" nyt mulla on vaan teorioita ja todennäköisyyksiä. Kuitenkin musta näyttää, että koko Silmarillion olisi mennyt uusiksi. Se koko Noldorin sukupuu itte asiassa on aivan vanhentunut omien tutkimusteni mukaan. Ja onpahan tuon huomannu kuulemma muutkin asiaan perehtyneet.


      • Jokzu
        Ban kirjoitti:

        Tämä on aina tätä. Vielä joskus aikoinaan mulla oli "vastauksia" nyt mulla on vaan teorioita ja todennäköisyyksiä. Kuitenkin musta näyttää, että koko Silmarillion olisi mennyt uusiksi. Se koko Noldorin sukupuu itte asiassa on aivan vanhentunut omien tutkimusteni mukaan. Ja onpahan tuon huomannu kuulemma muutkin asiaan perehtyneet.

        Tolkienissa on se ongelma, että mitä enemmän luet sen vähemmän tiedät. Itse olenkin lähtenyt sellaiselle linjalle, että pidän kaikkea mitä varsinaisiin kaunokirjallisiin teoksiin on painettu eräänlaisina "absoluutisina" totuuksina ja lähden purkamaan tilannetta aina ensin niiden kautta.

        Kuitenkin luen myös näitä keskeneräisiä ja uudempia (tai vanhempia) versioita samoista tarinoista, niitä lukiessa on muistettava, että vaikka tarina on uudempi kuin toinen ei se välttämättä ole se oikea, koska Tolkienhan saattoi hyvin tehdä myöskin niin päin, että hypäsi uudemmasta tekstistä takaisin vanhempaan, tai mikä vielä pahempaa kirjoittaa samasta tarinasta montaa versiota yhtä aikaa.

        Itse pidänkin nämä "ei valmiit" tekstit kuitenkin erillään tästä varsinaisesta tarinoissa julkaistusta keskimaasta. Tällä tavoin ei synny näitä ikäviä tilanteita, koska tosi asia on se että, niin kauan kuin emme kykene matkaamaan ajassa taaksepäin emme myöskään koskaan saa tietää mitä J.R.R lopulta ajatteli.


    • Arwen89

      4.(mulla meni vähän väärin päin nämä kyssät...)
      Melkorin kerrotaan ryhtyneen Tähtien Ensimmäisellä Ajalla häpeämättömimpään työhönsä Utumnon syvimmissä syövereissä. Hän oli ottanut kiinni monia uuden haltiasuvun jäseniä ja vienyt heidät tyrmiinsä ja kiduttanut ja piinannut heitä ja näin hän sai aikaan kammottavaa raunioelämää. Hän kasvatti hiisien orjarosun joka oli yhtä iljettävä kuin haltiat olivat kauniita.
      Nämä olivat örkit, lauma olentoja joiden muodon tuska ja viha oli vääristänyt.

      2. Sauron ei ollut tyytyväinen örkkeihinsä vaan tahtoi lisätä niiden voimaa. Ja vaikka kukaan ei ole kertonut miten, uskotaan että jollakin kauhella noituudella Sauron kasvatti uuden isomman örkkirodun, uruk-hai. mutta en tiedä mitä tuo nimi meinaa...

      3. mistä sä niin päättelit että niitten joukossa oli mordorin örkkejä. ei mun tietääkseni ollut vai oonko kenties kirjaa lukiessani jättänyt jotain huomioimatta (siitä on jo aika kauan ku luin sen kirjan).

      1. mua on mietityttänyt toi sama asia. mut mun tietääkseni se risteytti hiisi-ihmisiä ja örkkejä keskenään. ootas löytyiskö kirjasta tietoa... ahaa löyty! tässä tullee:
      Ne otukset joita ihmiset nykyään kutsuvat hiisiksi ovat pahan palvelukseen siitettyjä pimeäneläjiä joita ennen kutsuttiin nimellä ÖRKIT ja niitä oli monia lajeja. Vahvin näistä olivat uruk-hai. Ne johtivat usein vähäisempiä hiisiä ja muodostivat valiojoukkoja. Niitä kutsutaan joskus suuriksi hiisiksi eli hiidenpeikoiksi vaikka peikkoja ne eivät ole. Kerran hiidet olivat suuri kansa ja osallisena hirveässä maailman orjuuttamisen hankkeessa.

    • jasper

      no orkit oli ennen haltioita niistä tuli
      vaipui varjoon

      • Ban

        Örkkien synty oli itse asiassa huomattavasti ongelmallisempi asia. Silman versio on täysin vanhentunut. Ja itse asiassa jo Silmassa on ristiriitaisia lausuntoja asiasta.


      • Anonyymi
        Ban kirjoitti:

        Örkkien synty oli itse asiassa huomattavasti ongelmallisempi asia. Silman versio on täysin vanhentunut. Ja itse asiassa jo Silmassa on ristiriitaisia lausuntoja asiasta.

        Joo-o. Katson juuri Taru kakkosta televiissiosta. Pani miettimään tässä tauolla tuo örkkien syntymä. Leffassa jostakin tyhjästä putkahti se vauvaa suojaava kalvo, jonka sisällä n. 100 kg örkki. Mietin vain että örkkinainen on kaiketi ihmiseen suhteutettuna noin viitisen tuhatta kiloa elomassaltaan. On se melkoinen akti jos sellaista lorttoa lähtee kymmeniä kertoja pienempi örkki puskemaan raskaaksi... Ehkä logiikalla ei vain ole virkaa elokuvissa... Luulin että tämä pätee pääasiassa vain animea.


    • Goblin on kai hiisi, orc oli örkki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe