Hyvä minijääkaappi peltiertoimisena

heräteostelija

Annampa vinkin jos joku etsii takkahuoneeseen tai muualle pätevää minijääkaappia.

Tarvitsin pientä kaappia, joten tuli ostettua Airam 202 s cooler pro(oikeastaan heräteostoksena). Prisman tarjouksena pitkälle alta satasen. Kaappihan siis on peltierillä jäähtyvä(tai halutessaan lämpiävä) ja toimii verkkovirralla tai auton tupakansytyttimestä, eli sinänsä kätevä jos tarttee autoon joskus lomamatkalle ottaa.

Aluksi mietin että riittääköhän moisessa kaapissa viilennysteho, koska olin lukenut monien huonoja kokemuksia peltier-minijääkaapeista ja niiden suuresta tehonkulutuksesta joten ajattelin että kokeillaan nyt edes kun halvalla saa. Voin nyt sanoa että on tämä aivan eri vehje kun normaalit 50euron kiinan ihmeet tai huonot peltier toimiset kylmälaukut. Tähän mahtuu myös pari 1.5 litran pulloakin pystyyn ja kokonaistilavuus kaapissa tais olla jotain 20L, eli juuri sopiva minikaapiksi.

Kaappi tuli kovaan käyttöön, 24h/7 päällä. Usein huoneilman lämpötila nousee 30-> ja kaappi pystyy pitämään kylmyyden ilman ongelmia. Elektroninen lämpötilansäätö on hyvä(muissa vastaavissa kaapeissa en ole moista nähnyt), siitä näkee helposti kaapin sisälämpötilan ja kun kaappi on saavuttanut tavoitelämpötilan, tippuu ilmaa kierrättävä ropeli pois toiminnasta ja elektroniikka laskee myös peltierille menevän virran (mittasin siis kaapin virrankulutuksen). Tämän ansiostta kaappi ei vie läheskään niin paljon sähköä kuin halpislaitteet jotka pauhaa aina täydellä syötöllä ja jotka kaikenlisäksi ei saa pidettyä kylmyyttäkään.

Ainoa miinus että koneessa kun on kaksi tuuletinta(joista yksi aina pyörii), se pitää aina pientä hurinaa, kuten pöytä PC:t. Minua se ei haittaa koska paikka mihin kaappi tuli on jo itsessään niin meluisa. En siis suosittele kaappia yöpöydälle.

7

5992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oj bhj nj

Onhan tuo tuollainen autossa ja viinikaappi toimii Peltierillä myös. Toimivia kamppeita, mutta eivät mitään jääkaappeja. Kun ei kompressoria, jäähdytysnesteitä, kylmäelementtejä jne, teho on kovin vaatimaton kuitenkin. Pääasia eristys, ns. jäähdytys vain vähän auttaa asiassa. Periaatteessa pakasteet pysyy jäässä tuhat kilometriä autossa. Idea on se, että ne on jäässä jo valmiiksi. Tavallisessa kylmälaukussa ne alkaisivat sulaa, tossa ei. Että sen verran hyötyä. Viinikaappi toimii tavallaan paremmin. Sen kun ei tarvi kovin kylmä edes olla.

Parasta olematon sähkönkulutus ja ostohinta. Melua nyt syntyy aavistus, suunnilleen samalaiset propellit, kuin pöytätietokoneissa. Kyllä niistä moneen on, mutta ei ne tosiaan mitään jääkaappeja ole. Jääkaapissa hööki riittää helteelläkin, kaljat on kylmiä. Peltiereissä loppuu tehot ja kaljat tulee ajanoloon haaleiksi.

• heräteostelija

Ei tämäkään varsinainen JÄÄkaappi ole kun jäätä ei saa kovin helposti aikaiseksi, mutta mittailin mielenkiinnolla kaapin sisälämpötilaa erittäin tarkalla Mastechillani. Valitettavasti kaapin ovea ei vaan saanut tiiviisti suljettua mittauksen ajaksi. Kaapin LCD:n näyttäessä 7, Mastech näytti kaapin pohjalla olevan lämpötilan 8,2 ja peltier-jäähdytyksen edessä noin 3cm päässä 4 (ei siis siten että anturi olis ollut kiinni peltierissä). Tällä pikasella testillä kaapin oma LCD-näyttö näyttää melko tarkasti sisälämpötilan ja lämpötila pysyy helposti halutussa.

Summasummarum, kyllä ne kaljat tälläkin viilenee ihan normaaliin jääkaappilämpötilaan( 4-8C), mutta tietenkään ei yhtä nopeasti kuin kompuratoimisella kaapilla. Viisas pitää tarvittaessa aina kaljaa kaapissa varalla :)

• aika paljon siis

Jeps. Pientä on peltierien sähkönkulutus. Yleensä jotain 4-5 A @ 12 V eli teho 50 W luokkaa. Jos jäähdytys on koko ajan päällä, energiaa kuluu vuodessa ainoastaan 440 kWh. Tässä Airamissa tosin taitaa termostaatti välillä pätkiä jäähdytystä pois (mutta puhaltimet siis jauhaa jatkuvasti?).

Vertailun vuoksi: A -luokan no frost (yleensä karvalakkimalleja energiasyöpömpiä) jääkaappipakastin vie 220 kWh/vuosi ja pelkät jääkaapit pääsevät 100 kWh/vuosi pintaan.

• heräteostelija
        aika paljon siis kirjoitti:

Jeps. Pientä on peltierien sähkönkulutus. Yleensä jotain 4-5 A @ 12 V eli teho 50 W luokkaa. Jos jäähdytys on koko ajan päällä, energiaa kuluu vuodessa ainoastaan 440 kWh. Tässä Airamissa tosin taitaa termostaatti välillä pätkiä jäähdytystä pois (mutta puhaltimet siis jauhaa jatkuvasti?).

Vertailun vuoksi: A -luokan no frost (yleensä karvalakkimalleja energiasyöpömpiä) jääkaappipakastin vie 220 kWh/vuosi ja pelkät jääkaapit pääsevät 100 kWh/vuosi pintaan.

Tavalliset jääkaapit pakastinlokerolla vie noin 200kWh/vuos ja jollain kompressorilla oleva 50 litran minijääkaappi pääsee ~100kWh/vuosi. Tämä tosiaan vie enempi kuin kompressorimallit, mutta huomattavasti vähemmän kuin ilman termostaattia olevat peltier-mallit. Tämä pauhaa täysillä ~50% ajastaan(jos lämpötila säädetty 5 ja on normaali huoneilman lämpötila). Arvioisin tämän vievän noin 360kWh/vuosi (peltierin tehokkuus kun riippuu myös huoneilman lämpötilasta ja talvella on viileämpi huoneilmakin).

Sähkönkulutusta ei siis kannata suoraan verrata kompressorikaappeihin ja sähkön hinta ei ole niin suuri etteikö kellä tahansa - työttömälläkin- olisi varaa pitää kaappia 24/7 päällä. Tavallinen uudehko jääkaappi oli minullakin tässä samassa käytössä, mutta oli pakko ostaa pienempi johon kuitenkin mahtuu esim 1.5L pullot. Kotona mulla on jouluvalot jouluna ulkona, eli jos haluaisin oikein penniä venyttää niin moiset turhat romppeethan kannattaisi olla sytyttämättä kokonaan. Mutta kun mun elämä ei ole niin muutamasta eurosta kiinni niin itse asiassa mulle olis ihan sama vaikka tämä kaappi veisi 1000kWh/vuos.

• Niinpä tietenkin.
        aika paljon siis kirjoitti:

Mä sain kyllä ihan eri numeroita kulutuksesta jostain muualta, kuin keskustelupalstoilta. Vaan keskustelupalstoillahan nämä asiat "tiedetään".

• heräteostelija
        Niinpä tietenkin. kirjoitti:

Mä sain kyllä ihan eri numeroita kulutuksesta jostain muualta, kuin keskustelupalstoilta. Vaan keskustelupalstoillahan nämä asiat "tiedetään".

Esim. Gigantissa oleva 50 litraselle kompurakaapille ilmoitetaan kulutukseksi 139kWh/vuosi ja normaalisti tavallinen pieni jääkaappi vie noin 200kWh/vuosi, nämä siis mitä valmistajat ilmoittaa.

Itse mittasin ihan itse käytössäni ollutta Airamia, mutta siitä ei voi samanlailla sanoa mitä vie per vuos, koska todella riippuu huoneilman lämpötilasta sen kulutus. Sen mitä mittasin, niin arvelisin sen oleven 360kWh/vuosi...siis minun käytössä, jossa on välillä hyvin kuumaa ja välillä talvella jopa alle normaalin huonelämpötilan.

Pienimmillään laitos vei mittauksissani noin 20W ja kun pauhaa täysillä niin noin 60W. Nämä mittaukset on tehty siis hyvin lämpimissä olosuhteissa joten peltier-elementin lämpimän puolen viilennys on ollut kovilla. Viilennysteho on kaiken aikaa säilynyt, joka minusta se tärkein ominaisuus.

• Nuori miäs

Muistan ku ostin tuon jääkaapin vähän nuorempana huoneeseeni. Isäntä otti piuhat pois seinästä kun sanoi "Toi vie ihan hirveesti sähköä ja vi**u mikä hurina tost lähtee, miten sä saat unta". No, viekö tämä kyseinen jääkaappi niin paljon virtaa, en osannut vastata muuten kuin tuohon hurinaan että ei se minua haittaa, päinvastoin se on oikeastaan aika rentouttavaa hurinaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      247
      4639
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      77
      3086
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1813
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      81
      1470
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1295
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe