Labbis ei ala uimaan

parappas

1 v labradorinnoutaja ei lähde "munavesiä" syvemmälle. Keppiä heitellessä hinku olisi kova hakea kauempaa mutta koira ei varmaan tiedä osaavansa uida. Miten sen saisin hoksaaman asian vai odotellaanko tämä kesä vielä ihan rauhassa? Ei auta vaikka mukana olisi muita koiria jotka noutavat uiden eikäs ekään että itse menee uimaan / kahlaamaan. Veneestä pudottaminen tuntuu rajulta mutta sellaisiakin neuvoja olen saanut.

14

2126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Itellä labbis, joka ui ihan hurjana. Mutta sekarotunen joka hyppäs pentuna laiturilta veneen perään (ei siis ollut vielä kertaakaan uinut), ei oo sen koomin uinu. Mahaan asti menee, mutta ei ui eikä varmasti tule koskaan uimaankaan. Heittele keppiä pikkuhiljaa hiukan kauemmas, jospa se siitä sitten "vahingossa" lähtis. Itse harjoittelisin ilman muita koiria, jos oot jo huomannu ettei se hoksaa niiden avulla sitä hommaa. Sattaa muiden ollessa sitten helpommin jäädäkkin rantaan kun muut noutaa. Voit myös mennä itse sinne järveen ja koittaa houkutella. Mutta elä ihmeessä nakkaa sitä koiraa veteen!

    • Uimaopetusta...

      Meillä on nyt 5 vuotias Novascotiannoutaja, joka ei ui. Hinku olisi kova veteen ja kahlaa kyllä mahakarvoja myöten ja sitten jää piipittämään.

      Ensimmäisenä kesänä ajateltiin, että kyllä luonto noutajan veteen ajaa. Seuraavana kesänä katselimme jo ettei taida mennä. Nyt muutamana talvena ollaan käyty Hyvinkään koirauimalassa hakemassa uimaoppia. Alkukesästä tapahtui viimein läpimurto, koira hakee jo keppiä niin syvältä kuin tassupohjaa yltää ja avustettuna (kannettuna/hieman pakottaen työnnetty syvemmälle) on jo uinutkin. Mutta ei siis osaa itse lähteä uimaan, yrittää kyllä. Menee mm. niin syvälle kuin tassut yltää ja yrittää etujaloilla haroa, mutta ei ymmärrä miten takajalat irtoaisivat pohjasta. Leikin varjolla yritetään nyt saada uimaan kokonaan itse, eli jos vedessä itse räiskiessä koirakin innostuisi ja huomaamattaan hyppäisi uimaan. Uimaliivit on myös ostettu, joten seuraavalle kerralla kokeillaan josko niiden avulla saisi ne takatassutkin pohjasta pois.

      Älä tosiaan pudota veneesetä. Meidän koira otti hirmuisesti takapakkia kun tippui itse jäälautalta veteen. Laiturin edessä oli iso jäälautta ja koira päätti hypätä sille, ja suoraan läpi veteen. Sen jälkeen ei uskaltanut vähään aikaan rantaan ollenkaan. Meillä on toiminut että itse menee veteen ja räiskii vettä, heittää keppiä. Ollaan myös joitakin kertoja kannettua veteen nippa nappa niin syvälle ettei tassut yletä pohjaan. Ollaan myös valjaista vedetty ja takapuoleen pukattu vauhtia illoin kun koira on tosi innoissaan mutta ei vaan uskalla itse lähteä polskimaan.

      Hyvinkään koirauimala on myös suositeltava paikka, jos satutte lähistöllä asumaan.

      • 1 labbis

        Pakko koiran on uida jos ei se halua sitä.


      • käyttölinjainen
        1 labbis kirjoitti:

        Pakko koiran on uida jos ei se halua sitä.

        Pakkohan ei ole mutta js koira on hankittu käyttökoiraksi vesilintumetsälle niin olisihan se hyvä että osaa noutaa myös vedestä.


      • Uimaopetusta
        1 labbis kirjoitti:

        Pakko koiran on uida jos ei se halua sitä.

        Toivon mukaan noutajia otetaan harrastaviin koteihin / vesilintumetsälle kaveriksi, jolloin vedestä noutamisen pitäisi sujua. Ja vaikkei näitä harrastakaan niin onhan se kesällä hyvä viilennyskeino ja myöskin hyvä "kuntoilumuoto" noutajille, jotka kärsivät valitettavan paljon nivelrikosta yms.


    • _labbis_

      Mun kokemusten mukaan labbis oppi uimaan sillä, että oli oman äitinsä sekä sisarusten kanssa uimassa.
      No siitähän tuli sitten ongelma kun tykkäs uida niin paljon, että lähti uimaan kohti ulappaa ja pois päin rannasta kepin yms. kelluvan minkä tahansa perään. opetettu oli luokse, tänne yms. mitä totteli kiltisti kun oli maalla.

    • jojijojoi

      Jos on, niin sitten en ihmettelisi sen vesikammoa...

      • äläpakota!

        Älä pakota, tulee vain ongelmia, kun ei enää luota sinuun.

        Koira ei aina ole kiinnostunut siitä mistä ihminen toivoisi sen olevan. Se on elävä olento, nauti siitä seurakoirana.

        Sinustkaan ei ehkä tullut kaikkea sitä mistä vanhempasi haaveilivat...


    • Tollerin Omistaja

      Onko koirallasi jotain tiettyä lempi lelua, palloa, damia yms? Minä lähtisin leikin varjolla opettamaan, ensin maalla hurjan hauskaa leikkiä. Sitten vähän että koiran tassut kastuu. Sitten kun koira on kunnolla kierroksilla, heität mieluiten kelluvan lelun vähän matkan päähän ja kun koira hakee, mielettömät kehut!!!! sitten taas vähän pidemmälle :)
      Meillä tolleri lähti damin perään uimaan, kepin perään aiemmin jäi juurikin vinkumaan. Tänä keväänä meidän 1-v tolleri oppi uimaan ja nyt on niin kova vesipeto jolla on vedessä ihan omaa kivaa roiskia ja metsästää vettä X)
      En kyllä lähtisi tiputtamaan veneestä, saattaisi just sen kerran uida, mutta en sano että enää toista kertaa ui ja lisäksi tulisi vielä kammo veneeseen.
      Kommenttini vielä tuohon, tarviiko koiran osata uida. No ei kaikkien rotujen mutta noutajille se on rodunomaista osata ja vieläpä mielettömän hyvää liikuntaa!

      • parappas

        Lähtihän se uimaan. Lähdin soutuveneellä soutelemaan ja aikansa rannalla ruikutettuaan koira lähti uimaan perään. Ohjasin siitä rantaan ja rajattomat kehut päälle :) Sen jälkeen on noutanutkin vedestä.


      • Hienoa
        parappas kirjoitti:

        Lähtihän se uimaan. Lähdin soutuveneellä soutelemaan ja aikansa rannalla ruikutettuaan koira lähti uimaan perään. Ohjasin siitä rantaan ja rajattomat kehut päälle :) Sen jälkeen on noutanutkin vedestä.

        Hienoa, että koira lähti uimaan!

        Me on koitettu tuolle omalle tollerille tuotakin mutta rannalla vaan uikuttaa perään...
        Sen verran vielä tuosta uimisesta, että meidän koirasta näkee että haluaisi veteen ja nykyään ihan innoissaan noutaa niin syvältä kuin tassut ylettää pohjaan. Jos koira olisi selkeästi vesikammoinen tai näyttäisi ettei vesi voisi vähempää kiinnostaa, niin silloin emme tietenkään yrittäisi pakottaa tms. Mutta kun koira itse yrittää ja yrittää ja itkee kun ei uskalla niin miksipäs ei yritettäisi saada koira hoksaamaan uimisin taito!


      • Shy Lagotto
        Hienoa kirjoitti:

        Hienoa, että koira lähti uimaan!

        Me on koitettu tuolle omalle tollerille tuotakin mutta rannalla vaan uikuttaa perään...
        Sen verran vielä tuosta uimisesta, että meidän koirasta näkee että haluaisi veteen ja nykyään ihan innoissaan noutaa niin syvältä kuin tassut ylettää pohjaan. Jos koira olisi selkeästi vesikammoinen tai näyttäisi ettei vesi voisi vähempää kiinnostaa, niin silloin emme tietenkään yrittäisi pakottaa tms. Mutta kun koira itse yrittää ja yrittää ja itkee kun ei uskalla niin miksipäs ei yritettäisi saada koira hoksaamaan uimisin taito!

        Huoh, meidän reilu 11-kuukautinen lagotto romagnolo poika ei lähde uimaan, rannalla kyllä kahlaa mutta syvemmälle ei lähde :( Vaikka kepin tai lempilelun heittäisi veteen. Pari kertaa itsekseen pudonnut vahingossa laiturista.


      • juijui
        Shy Lagotto kirjoitti:

        Huoh, meidän reilu 11-kuukautinen lagotto romagnolo poika ei lähde uimaan, rannalla kyllä kahlaa mutta syvemmälle ei lähde :( Vaikka kepin tai lempilelun heittäisi veteen. Pari kertaa itsekseen pudonnut vahingossa laiturista.

        Mulla 4v labbis-uros, joka ei ole koskaan mennyt vapaaehtoisesti uimaan. Osaa kyllä uida, on todistettu mutta ei mene itse syvemmälle kuin mitä jalat yltää pohjaan. Eikä tule edes mun perässä uimaan vaikka muuten olen sille kaikki kaikessa. Se ei edes ole moksiskaan vaikka itse uin, makoilee vaan rannalla tyynenä ja yleensä jopa kattelee eri suuntaan. Viime kseänä mökillä sain sen opettamisen jälkeen uimaan muutaman kerran itsekin pallon perässä. Se oikein syöksyi veteen ja näki että sillä on hauskaa. Se lysti loppui vesihäntään ja loppuloman joutui olemaan uimatta ja sen koommin ei taas vapaaehtoisesti ole uimaan mennyt. No, sama se mulle on, kunhan kahlaa ja sen avulla saa helteillä viilennettyä niin ihan sama. Uiminen tietty ois hyvää liikuntaa kun tuo vielä tarttis lihaksia enemmän, on sen verran rimpula. Muta väkivallalla en viitti kokeilla, menee taas tänä kesänä uimaan jos saan sen huijattua jotenkin, tai sitten ei mene. Ei möskään mene koirakavereiden perässä, se tietää että ne tulee takaisin jossain vaiheessa ja odottelee rannalla.


    • Anonyymi

      Kyllä se oppii ajan kanssa,mulla putosi laiturilta,kun hölmöili....sen jälkeen on uinut päivittäin(kesäisin)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe