PAKOON

weeruskanen

Onko oikeasti mitään keinoa lähteä pakoon, jonnekkin, vaikka ulkomaille, jossa saisi olla rauhassa sossujen vainoista?
Miehen ex tehtailee vaikka mitä syytettä meitä kohtaan koko ajan ja sossut tuntuvat häntä uskovan, meidät on leimattu huonoiksi vanhemmiksi ja pelkään jo huostaanottoa!!!
Mihinkään ei tietty todellisuudessa voi muuttaa, koska sellaisia rahoja ei meiltä löydy... Mutta onko mitään tukea sossujen ja tuon exän vainoja kohtaan???

28

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoita, puhu

      Ehdottomasti paras vastustuskeino on se, että nostat vastamekkalan. Kirjoita ja puhu päällesi käyvästä lastensuojelusta kaikkialla, siis julkisesti. Usein areenan ei tarvitse olla kovin kummoinenkaan, riittää että puhut vaikkapa vain virkamieskunnalle. Kunhan puhut ja pidät ääntä. Ota itsellesi oikeus esittää asiasta oma versiosi, se on oikeaa vallankäyttöä. Älä jää sen version uhriksi, jota muut sinusta syöttävät.

      Lastensuojelun ajatellaan yhä kohdistuva työväenluokkaisiin ihmisiin ja ihmisiin joilla on joitakin työväenluokkaisia ongelmia. Osoitat yllättävää luokkakäytöstä, jos ryhdyt ääneen ruotimaan itseesi kohdistuvaa rakenteellista väkivaltaa.

      Kirjoita mahdollisimman paljon fiksuja ja syvällisesti ongelmaa ruotivia ja paljastavasti esitteleviä VALITUSKIRJEITÄ koneistolle. Mikään ei ole virkamiehen mielestä kiusallisempaa, kuinka koneiston sisällä saamansa huomio.

    • Lapsen erokriisi.

      "Mieheni ex tehtailee vaikka mitä syytteitä".

      Kuuluu ilmeisesti lasten biologisen äidin normaalirektioihin. En usko, että biologien äiti haluaa luopua lapsistaan.

      Mitä mieltä lapset ovat. Kummanko vanhemman he haluavat lähivanhemmaksseen. Äidin, vai isän ja äitipuolen?
      Ovatko lapset halukkaita muuttamaan mahdollisesti toiselle paikkakunnalle, toiseen kouluun, joutua eroon äidistään, sukulaisistaan, hyvvistä ystävistään ja kavereistaan.
      Minkä ikäisiä lapset ovat. Onko lapsilta kysytty mitä he haluavat tulevalta elämältään?

      Kysymyksessä on hultajuusriita, sekä yritys vierauttaa lapsi toisesta biologisesta vanhemmasta. Tässä tapauksessa omasta äidistä. Onko se oikein?

      Pa syndrooma ei jostain syystä ole mennyt suomalaisessa oikeuskäytännössä läpi Ilmeisestikään sossut eivät ole hyväksyneet vieraannuttamisongelmaa, vaikka se on hyväksytty muualla päin mailmaa.
      Aiheesta runsaasti tietoa netissä.
      Googlaa > lapsen vieraannuttaminen pas  <

      Lastensuojelun käsikirjassa tietoa lastensuojelulaista, sekä linkki Laki Finlexiin.

      Aiheina mm. Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeuksista.

      http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja

      ********

      • Lasten oikudet.

        Helsingi Sanomat 31.1.2010. Lapsen manipulointi voi viedä vahemmat käräjille.

        Oikeustieteen lisensiaatti Anja Hannuniemi.

        "Omat obgelmat peilataan vastapuoleen, mikä on luonnehäiriöisen puolustuskeino.
        Vieraannuttamisoireyhtymää ei ole Suomessa virallisesti hyväksytty, vaikka esimerkiksi Euroopan ihmisoikeustuomoistuin on niin tehnyt."

        Kuka tässätapauksessa vierotta ja kuka haluaa pitää omat lapsensa ja kuka haluaa kaapata lapset itselleen.
        Tuohon kysymykseen olisi ensin löydettävä vastaus.

        Linkki Helsinginsanomien uutiseen, jossa on lisäksi 89 kommenntia aiheesta.

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lapsen manipulointi voi viedä vanhemmat käräjille/1135252523334

        *****


      • Weeruskus
        Lasten oikudet. kirjoitti:

        Helsingi Sanomat 31.1.2010. Lapsen manipulointi voi viedä vahemmat käräjille.

        Oikeustieteen lisensiaatti Anja Hannuniemi.

        "Omat obgelmat peilataan vastapuoleen, mikä on luonnehäiriöisen puolustuskeino.
        Vieraannuttamisoireyhtymää ei ole Suomessa virallisesti hyväksytty, vaikka esimerkiksi Euroopan ihmisoikeustuomoistuin on niin tehnyt."

        Kuka tässätapauksessa vierotta ja kuka haluaa pitää omat lapsensa ja kuka haluaa kaapata lapset itselleen.
        Tuohon kysymykseen olisi ensin löydettävä vastaus.

        Linkki Helsinginsanomien uutiseen, jossa on lisäksi 89 kommenntia aiheesta.

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lapsen manipulointi voi viedä vanhemmat käräjille/1135252523334

        *****

        Lapset asuvat äidillän jo kahdeksatta vuotta. Tapaavat isäänsä silloin kun heitä sattuu huvittamaan/ äiti ei kiellä. Naapureita melkein ollaan. Kyse ei todellakaan ole huoltajuusriita!!!
        Lapset asuvat äidillään, eikä siitä ole koskaan tapeltu, eikä ole moista tarvetta edes ollut. Lapset eivät käy täällä säännöllisesti ja tämänkin olemme hyväksyneet, koska äiti ei aina päästä...
        Itse haluan vain pois tilanteesta. Perjantaina taas tulossa sossut, miehen exän selittämän tarinan pohjalta.
        Kyse ei ole luokkataistelusta vaan suomen lastensuojelun tilasta ja mahdollisuudesta syytellä ketä vain ja mistä vain! Näyttöähän ei tarvita! Venäjältä saisi meillekkin myöntää poliittisen turvapaikan! Harmi vaan että lapset on kyllä huostassa, ennenkuin tällaista tapahtuu!
        Tämän version uhri olen, koska minulla ei ole muuta näyttöä/todisteita kuin mieheni ja lapseni, jotka ovat jotakuinkin puolueellisia!!!
        Äänen pitäminen/puhuminen/kirjoittaminen ei enää auta tässä tilanteessa, oma mielenterveys alkaa olla 7v jatkuneen vainon jälkeen jo melkeinpä nollissa!!! Ei enää jaksa puolustaa omia/lasten oikeuksia!


      • Ihmissuheshakki.
        Weeruskus kirjoitti:

        Lapset asuvat äidillän jo kahdeksatta vuotta. Tapaavat isäänsä silloin kun heitä sattuu huvittamaan/ äiti ei kiellä. Naapureita melkein ollaan. Kyse ei todellakaan ole huoltajuusriita!!!
        Lapset asuvat äidillään, eikä siitä ole koskaan tapeltu, eikä ole moista tarvetta edes ollut. Lapset eivät käy täällä säännöllisesti ja tämänkin olemme hyväksyneet, koska äiti ei aina päästä...
        Itse haluan vain pois tilanteesta. Perjantaina taas tulossa sossut, miehen exän selittämän tarinan pohjalta.
        Kyse ei ole luokkataistelusta vaan suomen lastensuojelun tilasta ja mahdollisuudesta syytellä ketä vain ja mistä vain! Näyttöähän ei tarvita! Venäjältä saisi meillekkin myöntää poliittisen turvapaikan! Harmi vaan että lapset on kyllä huostassa, ennenkuin tällaista tapahtuu!
        Tämän version uhri olen, koska minulla ei ole muuta näyttöä/todisteita kuin mieheni ja lapseni, jotka ovat jotakuinkin puolueellisia!!!
        Äänen pitäminen/puhuminen/kirjoittaminen ei enää auta tässä tilanteessa, oma mielenterveys alkaa olla 7v jatkuneen vainon jälkeen jo melkeinpä nollissa!!! Ei enää jaksa puolustaa omia/lasten oikeuksia!

        Huoltajuusriidat ovat monimukaisia. Ongelmana on ylensä se, että lasten kuuleminen totetuu vain hyvin harvoin, vaikka uusi lestensuojelu niin edellyttää.

        Helsingin Sanomat 21.7.2009. Espoon sosiaalityöntekijälle syyte avunannoasta lapsikaappaukseen.
        Espoon käräjäoikeudessa alkaa elokuun lopussa poikeuksellinen oikeudenkäynti, jossa Esppon kaupungin sosiaalityöntekijää syytetään avunanosta lapsikaappaukseen.

        Linkki uutiseen, johonka liittyy 114 kommenttia aiheesta, sekä linkki uutiseen Espoolle kovaa kritiikkiä huoltajuuskiistojen käsittelyssä.

        http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Espoon sosiaalityöntekijälle syyte avunannosta lapsikaappaukseen/1135247820709

        *******


      • Chutzpah.
        Ihmissuheshakki. kirjoitti:

        Huoltajuusriidat ovat monimukaisia. Ongelmana on ylensä se, että lasten kuuleminen totetuu vain hyvin harvoin, vaikka uusi lestensuojelu niin edellyttää.

        Helsingin Sanomat 21.7.2009. Espoon sosiaalityöntekijälle syyte avunannoasta lapsikaappaukseen.
        Espoon käräjäoikeudessa alkaa elokuun lopussa poikeuksellinen oikeudenkäynti, jossa Esppon kaupungin sosiaalityöntekijää syytetään avunanosta lapsikaappaukseen.

        Linkki uutiseen, johonka liittyy 114 kommenttia aiheesta, sekä linkki uutiseen Espoolle kovaa kritiikkiä huoltajuuskiistojen käsittelyssä.

        http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Espoon sosiaalityöntekijälle syyte avunannosta lapsikaappaukseen/1135247820709

        *******

        Huostaanotoissa taidetaan pelata kovilla panoksilla, joka täyttävät ilmeisesti Chutzpah kriteerit.

        Eräs vuosia kestänyt huoltajuusriita aikaansai runsaasti keskusteluita useissa tiedotusvälineissä ja keskustelupaltoilla.
        Eräässä keskustelussa Susanna nimimerkillä kirjoittanut henkilö käytti kirjoituksessaan ilmaisuja Ihmissuhdeshakki ja Chutzpah.
        Lapset olivat ihmissuhdeshakissa pelinappuloita ja toisesta ospauolesta haluttiin tehdä Shakkimatti.

        Vaikuttaisi siltä, että myös huostaanotoissa täyttyvät samat kriteerit.- Lapset ovat pelinappuloita ja vanhemmista, tai huoltajasta halutaan tehdä shakkimatteja.

        Mitä Chutzpah on?

        "Chutzpah Wikipedia
        Chutzpah (hutspa) on jiddiainkielinen (jidssinkielinen) termi, joka tarkoittaa äärimmilleen vietyä ja täysin mistään moraalisäännöistä piittaamatonta röyhkeyttä, varsinkin sosiaalisissa tilanteissa.
        Chutzpah tarkoittaa suunnilleen samaa kuin "sisu" tai "pokka" negatiivisessa merkityksessä: jollakulla on "sisua", "otsaa" tai "pokkaa" tehdä jotain todella hävytöntä - tällöin se on chutzpah'a.
        Puolihumoristisia esimerkkejä:
        -Poika surmaa isänsä ja äitinsä. Oikeudessa hän vaatii eläkettä, sillä hän on orpo.
        -Mies jää auton alle ja viedään sairaalaan. Oikeudessa hän vaatii korvausta lääkäreiltä hoitovirheestä, sillä hänelle jäi ruma arpi.
        -Nainen varastaa kaupasta paitapuseron. Seuraavana päivänä hän vaatii saada vaihtaa sen, sillä se on väärää kokoa.
        -Mies pelastaa tytön hukkumasta ja elvyttää tämän paineluelvytyksellä ja suusta suuhun-puhalluksella. Tytön äiti haastaa tämän oikeuteen tytön seksuaalisesta ahdistelusta.
        -Poika lunttaa koulussa kokeissa. Kokeen palautuksen jälkeen hän syyttää oppilasta, jolta hän lunttasi vastaukset, siitä että tämä vastasi väärin.
        -Suuryhtiö haastaa kansalaisaktivistit oikeuteen maineensa pilaamisesta sen jälkeen, kun aktivistit ovat osoittaneet yhtiön menettelytavoissa väärinkäytöksiä.
        -Urheilija jää kiinni doping-testeissä. Hän nostaa oikeusjutun testaajia vastaan siitä, että he testasivat hänet väärään aikaan.


      • Käytä valtaa
        Weeruskus kirjoitti:

        Lapset asuvat äidillän jo kahdeksatta vuotta. Tapaavat isäänsä silloin kun heitä sattuu huvittamaan/ äiti ei kiellä. Naapureita melkein ollaan. Kyse ei todellakaan ole huoltajuusriita!!!
        Lapset asuvat äidillään, eikä siitä ole koskaan tapeltu, eikä ole moista tarvetta edes ollut. Lapset eivät käy täällä säännöllisesti ja tämänkin olemme hyväksyneet, koska äiti ei aina päästä...
        Itse haluan vain pois tilanteesta. Perjantaina taas tulossa sossut, miehen exän selittämän tarinan pohjalta.
        Kyse ei ole luokkataistelusta vaan suomen lastensuojelun tilasta ja mahdollisuudesta syytellä ketä vain ja mistä vain! Näyttöähän ei tarvita! Venäjältä saisi meillekkin myöntää poliittisen turvapaikan! Harmi vaan että lapset on kyllä huostassa, ennenkuin tällaista tapahtuu!
        Tämän version uhri olen, koska minulla ei ole muuta näyttöä/todisteita kuin mieheni ja lapseni, jotka ovat jotakuinkin puolueellisia!!!
        Äänen pitäminen/puhuminen/kirjoittaminen ei enää auta tässä tilanteessa, oma mielenterveys alkaa olla 7v jatkuneen vainon jälkeen jo melkeinpä nollissa!!! Ei enää jaksa puolustaa omia/lasten oikeuksia!

        Ap kirjoittaa:

        "Kyse ei ole luokkataistelusta vaan suomen lastensuojelun tilasta ja mahdollisuudesta syytellä ketä vain ja mistä vain! Näyttöähän ei tarvita! Venäjältä saisi meillekkin myöntää poliittisen turvapaikan! Harmi vaan että lapset on kyllä huostassa, ennenkuin tällaista tapahtuu!
        Tämän version uhri olen, koska minulla ei ole muuta näyttöä/todisteita kuin mieheni ja lapseni, jotka ovat jotakuinkin puolueellisia!!!
        Äänen pitäminen/puhuminen/kirjoittaminen ei enää auta tässä tilanteessa, oma mielenterveys alkaa olla 7v jatkuneen vainon jälkeen jo melkeinpä nollissa!!! Ei enää jaksa puolustaa omia/lasten oikeuksia!"


        Mielestäni sinä toteat tuossa sen, että sosiaalitantat eli järjestelmä ajaa sinua nurkkaan, passiiviseen tilaan, jossa olet liian väsynyt toimiakseksi. Tuollainen väsyttäminen ja saalistaminen, takaa-ajo, on tavallista ja se ikään kuin kuuluu jo normina suomalaiseen lastensuojeluun. Siksi minä väitän, että kyse on myös luokkataistelusta. Sinua pidetään lähtökohtaisesti huonompana. Olet alempaa kastia.

        Sitä en tiedä, miten "luokkaasi" kuuluisi nimittää, mutta asenteellista vainoahan tämä on. Rasismia, apartheidia.

        Siksi neuvon sinua edelleen, että tee jotain yllättävää, sellaista mitä järjestelmä ei osaa odottaa. Sinä kun olet nyt onnettomassa objektin asemassa, ja järjestelmä luulee osaavansa ennakoida tekosi ja samoin luulee tietävänsä mitä sinä ajattelet.

        Räväytä jotain. Käytä siten valtaa. Vallankäyttäminen ja halu käyttää sitä ovat olennaisia asioita, kun taistellaan lastensuojelua vastaan.

        Aloita kirjoittamalla. Kirjoita kaikille kunnan pampuille oma versiosi perheenne tarinasta ja siitä, miksi kotikunta/-kaupunki vainoaa teitä. Muista poimia aina nimillä esiin kaikki sopassa olevat virkamiehet. Käytä valtaa.

        Älä missään tapauksessa anna ymmärtää, että olet väsymässä!


      • Weerus: ht
        Käytä valtaa kirjoitti:

        Ap kirjoittaa:

        "Kyse ei ole luokkataistelusta vaan suomen lastensuojelun tilasta ja mahdollisuudesta syytellä ketä vain ja mistä vain! Näyttöähän ei tarvita! Venäjältä saisi meillekkin myöntää poliittisen turvapaikan! Harmi vaan että lapset on kyllä huostassa, ennenkuin tällaista tapahtuu!
        Tämän version uhri olen, koska minulla ei ole muuta näyttöä/todisteita kuin mieheni ja lapseni, jotka ovat jotakuinkin puolueellisia!!!
        Äänen pitäminen/puhuminen/kirjoittaminen ei enää auta tässä tilanteessa, oma mielenterveys alkaa olla 7v jatkuneen vainon jälkeen jo melkeinpä nollissa!!! Ei enää jaksa puolustaa omia/lasten oikeuksia!"


        Mielestäni sinä toteat tuossa sen, että sosiaalitantat eli järjestelmä ajaa sinua nurkkaan, passiiviseen tilaan, jossa olet liian väsynyt toimiakseksi. Tuollainen väsyttäminen ja saalistaminen, takaa-ajo, on tavallista ja se ikään kuin kuuluu jo normina suomalaiseen lastensuojeluun. Siksi minä väitän, että kyse on myös luokkataistelusta. Sinua pidetään lähtökohtaisesti huonompana. Olet alempaa kastia.

        Sitä en tiedä, miten "luokkaasi" kuuluisi nimittää, mutta asenteellista vainoahan tämä on. Rasismia, apartheidia.

        Siksi neuvon sinua edelleen, että tee jotain yllättävää, sellaista mitä järjestelmä ei osaa odottaa. Sinä kun olet nyt onnettomassa objektin asemassa, ja järjestelmä luulee osaavansa ennakoida tekosi ja samoin luulee tietävänsä mitä sinä ajattelet.

        Räväytä jotain. Käytä siten valtaa. Vallankäyttäminen ja halu käyttää sitä ovat olennaisia asioita, kun taistellaan lastensuojelua vastaan.

        Aloita kirjoittamalla. Kirjoita kaikille kunnan pampuille oma versiosi perheenne tarinasta ja siitä, miksi kotikunta/-kaupunki vainoaa teitä. Muista poimia aina nimillä esiin kaikki sopassa olevat virkamiehet. Käytä valtaa.

        Älä missään tapauksessa anna ymmärtää, että olet väsymässä!

        Jos vastaaja on se joksi epäilen, niin täällä lapissa sattuu ja tapahtuu...
        Mutta fakta se vaan on etten vaan enää jaksa taistella! Juuri päästiin soskuista eroon ja sitten taas tulee tällainen homma, ihan yllättäen!
        Ei jaksa enää kiinnostaa mikään aparthaid! Vaikka tietty asia antoikin minulle muuta ajateltavaa ja mietittävää ja kiitän siitä! Nyt huoleni vaan niin iso ettei jaksa muuhun, mihinkään, edes itsensä hyväksi...


      • hhy77jjkk6
        Weerus: ht kirjoitti:

        Jos vastaaja on se joksi epäilen, niin täällä lapissa sattuu ja tapahtuu...
        Mutta fakta se vaan on etten vaan enää jaksa taistella! Juuri päästiin soskuista eroon ja sitten taas tulee tällainen homma, ihan yllättäen!
        Ei jaksa enää kiinnostaa mikään aparthaid! Vaikka tietty asia antoikin minulle muuta ajateltavaa ja mietittävää ja kiitän siitä! Nyt huoleni vaan niin iso ettei jaksa muuhun, mihinkään, edes itsensä hyväksi...

        on pilattu, olen pitänyt lappilaisia maalaisjärjellä toimivina.


      • Valpas lappilainen
        hhy77jjkk6 kirjoitti:

        on pilattu, olen pitänyt lappilaisia maalaisjärjellä toimivina.

        hhy77jjkk6,

        terveiset täältä Lapista! Meitä on ainakin kaksi vakikirjoittajaa, jotka asumme kyseisessä maakunnassa.

        Hm.... Olen parhaillaan ottamassa selvää, mikä on tilanne Lapissa, en ole vielä onnistunut rakentamaan alan kontakteja, mutta ehkä tässä lähikuukausina jotain selviää. Ensituntuma on, about pari kk sitten tekemäni muuton jälkeen, että vouhotus ei ole vielä tänne levinnyt. Trendit tulevat tänne pohjoiseen jälkijunassa.

        Onneksi lappilainen on sellainen, joka kestää suoraa puhetta. Ja jossain määrin suora puhe on jopa lappilainen diskurssi, tosin mielestäni Länsi-Lapissa ihmiset tuppaavat olemaan jopa vähän liian fiksuja....


      • hhyyjju77
        Valpas lappilainen kirjoitti:

        hhy77jjkk6,

        terveiset täältä Lapista! Meitä on ainakin kaksi vakikirjoittajaa, jotka asumme kyseisessä maakunnassa.

        Hm.... Olen parhaillaan ottamassa selvää, mikä on tilanne Lapissa, en ole vielä onnistunut rakentamaan alan kontakteja, mutta ehkä tässä lähikuukausina jotain selviää. Ensituntuma on, about pari kk sitten tekemäni muuton jälkeen, että vouhotus ei ole vielä tänne levinnyt. Trendit tulevat tänne pohjoiseen jälkijunassa.

        Onneksi lappilainen on sellainen, joka kestää suoraa puhetta. Ja jossain määrin suora puhe on jopa lappilainen diskurssi, tosin mielestäni Länsi-Lapissa ihmiset tuppaavat olemaan jopa vähän liian fiksuja....

        puhutaan asiat suoraan eikä kuvia kumerrella. Olkaamme ylpeitä siitä.


      • iikjj77h
        Valpas lappilainen kirjoitti:

        hhy77jjkk6,

        terveiset täältä Lapista! Meitä on ainakin kaksi vakikirjoittajaa, jotka asumme kyseisessä maakunnassa.

        Hm.... Olen parhaillaan ottamassa selvää, mikä on tilanne Lapissa, en ole vielä onnistunut rakentamaan alan kontakteja, mutta ehkä tässä lähikuukausina jotain selviää. Ensituntuma on, about pari kk sitten tekemäni muuton jälkeen, että vouhotus ei ole vielä tänne levinnyt. Trendit tulevat tänne pohjoiseen jälkijunassa.

        Onneksi lappilainen on sellainen, joka kestää suoraa puhetta. Ja jossain määrin suora puhe on jopa lappilainen diskurssi, tosin mielestäni Länsi-Lapissa ihmiset tuppaavat olemaan jopa vähän liian fiksuja....

        taitaa parhaimmat "aktivistit" löytyä sieltä suunnalta tai ainakin kotoisin on. Meillä jopa lappilainen murre sai huolen aikaan.


      • Yksinkö tappelet
        Weeruskus kirjoitti:

        Lapset asuvat äidillän jo kahdeksatta vuotta. Tapaavat isäänsä silloin kun heitä sattuu huvittamaan/ äiti ei kiellä. Naapureita melkein ollaan. Kyse ei todellakaan ole huoltajuusriita!!!
        Lapset asuvat äidillään, eikä siitä ole koskaan tapeltu, eikä ole moista tarvetta edes ollut. Lapset eivät käy täällä säännöllisesti ja tämänkin olemme hyväksyneet, koska äiti ei aina päästä...
        Itse haluan vain pois tilanteesta. Perjantaina taas tulossa sossut, miehen exän selittämän tarinan pohjalta.
        Kyse ei ole luokkataistelusta vaan suomen lastensuojelun tilasta ja mahdollisuudesta syytellä ketä vain ja mistä vain! Näyttöähän ei tarvita! Venäjältä saisi meillekkin myöntää poliittisen turvapaikan! Harmi vaan että lapset on kyllä huostassa, ennenkuin tällaista tapahtuu!
        Tämän version uhri olen, koska minulla ei ole muuta näyttöä/todisteita kuin mieheni ja lapseni, jotka ovat jotakuinkin puolueellisia!!!
        Äänen pitäminen/puhuminen/kirjoittaminen ei enää auta tässä tilanteessa, oma mielenterveys alkaa olla 7v jatkuneen vainon jälkeen jo melkeinpä nollissa!!! Ei enää jaksa puolustaa omia/lasten oikeuksia!

        Voisi kannattaa kerätä kimpsunsa ja lapsensa ja lähteä pakoon.


    • kasvattaja!

      Perätön ilmianto on ainoa tie päästä irti tuollaisista existä. Tee rikosilmoitus, jossa yksilöit tarkasti perättömät ilmiannot ja niiden ajankohta.

      Lss-laki velvoittaa, että sostt tutkivat jokaisen lss-ilmoituksen, joka heille tulee. Tällöin sostt toimii lain velvoittamana. Sitä ei siis kannata haastaa oikeuteen, vaan tuo ex-puoliso, joka tehtailee vääriä ilmoituksia.

      • Lapsen oikeudet.

      • Varpu-vainoa

        Kyllä, vie asia poliisin tutkittavaksi.


        Ongelma tässä on kuitenkin se, että sinua, perhettäsi ja lapsiasi kyttäävä vainoaja on järjestelmän mielestä aina oikeassa kaikissa "huolenaiheissaan". Suomessa lastensuojelulaki velvoittaa, kannustaa ja motivoi toimimaan VARHAISEN PUUTTUMISEN ideologian mukaisesti. Se on laillistettua poliittista vainoa. Mikä tahansa asia on siis riittävä huolenaihe, kun puhutaan VARHAISESTA puuttumisesta.

        Mutta onko muuten tuosta varpusta eli varhaisesta puuttumisesta mitään todisteita, että toiminta- ja ajattelutapa toimii ja tuottaa hyvinvointia lapsille? Kaipa siitä on joku tehnyt suuren ja näyttävän tutkimuksen; onhan niin keskeisen tärkeästä lastensuojelullisesta dogmista kyse.


      • VARPU-tutkimukset
        Varpu-vainoa kirjoitti:

        Kyllä, vie asia poliisin tutkittavaksi.


        Ongelma tässä on kuitenkin se, että sinua, perhettäsi ja lapsiasi kyttäävä vainoaja on järjestelmän mielestä aina oikeassa kaikissa "huolenaiheissaan". Suomessa lastensuojelulaki velvoittaa, kannustaa ja motivoi toimimaan VARHAISEN PUUTTUMISEN ideologian mukaisesti. Se on laillistettua poliittista vainoa. Mikä tahansa asia on siis riittävä huolenaihe, kun puhutaan VARHAISESTA puuttumisesta.

        Mutta onko muuten tuosta varpusta eli varhaisesta puuttumisesta mitään todisteita, että toiminta- ja ajattelutapa toimii ja tuottaa hyvinvointia lapsille? Kaipa siitä on joku tehnyt suuren ja näyttävän tutkimuksen; onhan niin keskeisen tärkeästä lastensuojelullisesta dogmista kyse.

        Varpua on tutkittu paljonkin. Tässä VARPUN keksijän (tutkijaprofessori Tom Arnkil) yritys pelastaa se, mitä pelastettavissa vielä on:

        http://dialogi.stakes.fi/FI/dialogin arkisto/2008/8/sivu/20.htm

        "Vakava vetoomus:

        Älkää leimatko lapsia
        huolten vyöhykkeistöllä!

        Kouluista ja sosiaali- ja terveysalan työpaikoilta on kantautunut tyrmistyttäviä viestejä: Stakesin kehittämää huolen vyöhykkeistöä käytetään lasten ja nuorten luokittelemiseen.

        Tällainen vyöhykkeistön käyttö on täysin vastoin alkuperäisiä periaatteita. Stakesin kouluttamat ihmiset tuskin kävisivät luokittelemaan. Päinvastoin, he ovat kertoneet hyvin huolestuneina havainnoistaan.

        Täytyy siis olla kyse "villistä" menetelmän käytöstä, jossa käyttäjä ei tunne lähtökohtia eikä tarkoitusta. Esitämmekin nyt kaikille lasten, nuorten tai perheiden kanssa työskenteleville vakavan vetoomuksen: Älkää leimatko lapsia, nuoria tai asiakkaita huolen vyöhykkeistöllä! Huolet vaihtuvat, leimat jäävät.

        Huolen vyöhykkeistö on vertauskuvallinen väline, joka tavallaan kysyy: millaisessa tilanteessa, "vyöhykkeellä", koet olevasi? Se koostuu neljästä pääsarakkeesta: ei huolta, pieni huoli, harmaa vyöhyke ja suuri huoli. Väline tähtää siihen, että työntekijät voisivat tunnistaa omat huolensa ja puuttua niihin sekä kehitellä yhdessä hyviä toimintatapoja.

        Pitää puuttua
        omaan huoleen

        Huolen vyöhykkeistön tarkoitus on kannustaa työntekijää puuttumaan omiin huoliinsa. Oikein käytettynä vyöhykkeistö tarjoaa pohjaa hyvien käytäntöjen kehittelyyn: pohditaan kokemuksia vaihtaen, mitkä käytännöt pitävät huolet loitolla, mitkä huojentavat pieniä tai suurempiakin huolia.

        Tilanteita pohditaan yleistäen, missään nimessä ei puhuta henkilöistä heidän nimillään. Yksilöinti ei ole sopivaa eikä ollenkaan tarpeen. Hyvien käytäntöjen pohtimisesta on saatu erinomaisia kokemuksia paitsi työntekijöiden kesken myös yhdessä lasten ja huoltajien kanssa.

        Tällaisiin tarkoituksiin me allekirjoittaneet vyöhykkeistön loimme vuosia sitten. Nyt olemme syvästi huolissamme siitä, että välinettä on alettu käyttää myös lasten luokitteluun: pienen huolen lapsi, harmaan vyöhykkeen lapsi, jne. Kaameata!


        Rekisterit voivat olla laittomia

        Meille on kantautunut viestejä, joiden mukaan joissakin kunnissa jopa ohjeistetaan luokittelemaan lapsia. Opetushallituskin joutuu täsmentämään ohjeitaan, joista oli saatu vääriä käsityksiä.
        Jos kirjataan nimiä, syntyy rekisteri. Vyöhykkeistön irvikuvakäytöllä syntyy suorastaan laittomia rekistereitä.
        Rekistereiden tulee olla toiminnan kannalta tarpeellisia. Kyllä kai omiin huoliin osataan puuttua ilman kirjoihin ja kansiin viemistäkin? Mitä hyvinvointia edistävää lapset ja nuoret saavat sillä, että heidät luokitellaan?

        Kuraattorin, psykologin ja terveydenhoitajan rekisterissä olevat tiedot ovat salassa pidettäviä. Niitä ei saa luovuttaa ilman asianosaisten suostumusta. Kulkevatko luettelot näkyvillä? Tehdäänkö luokitteluja yhdessä?
        Sosiaalipalveluissa saa tehdä rekistereitä, jos palvelun saaminen edellyttää tietojen antamista - ja asiakkaalta saadaan suostumus. Asiakkaalle on annettava kirjallinen selitys rekisterin tarkoituksesta ja käytöstä ja vielä suullisestikin selvitettävä, mistä on kyse.

        Lisäksi on tietysti täytettävä tietoturvasäännökset. Ne rekisterit, joita nyt laaditaan huolen vyöhykkeistöä väärinkäyttäen, eivät luultavasti täytä yhtäkään lain kriteereistä. Minkä palvelun saamisen ehto kirjaaminen on? Onko kysytty lupa? Miten rekisteriin vienti perustellaan? Miten rekistereitä säilytetään? Miten merkinnät saa pois?
        Jos ohjeissa kehotetaan nimeämään nekin lapset, joista ei ole huolta, ollaan räikeästi ja epäilyksettä laittomuuden puolella niin koulu- kuin sosiaalitoimessakin.

        Laittomat ohjeet kumottava

        Lasten luokittelu ylläkuvattuun tapaan vaarantaa toiminnan perustan, vanhempien ja lasten luottamuksen. Olemme kuulleet, että jossain vanhemmat ovatkin nostaneet metakan. Mekin nostaisimme.
        Onneksi on paljon työntekijöitä, jotka kieltäytyvät noudattamasta moisia ohjeita. Niiden, jotka kehottavat laittomuuksiin, tulisi ymmärtää heti kumota ohjeensa.

        Ehkäisevä työ on tärkeää. Viime aikojen murheelliset tapahtumat - kaksi kauhistuttavaa joukkomurhaa kouluissa - korostavat varhaisen puuttumisen tarpeellisuutta. Mutta nekään eivät perustele käytäntöjä, jotka lyövät leimoja ja murentavat luottamusta - ja uhmaavat laillisuutta. Varhainen puuttuminen on parhaimmillaan varhaista avointa yhteistyötä. Huolen vyöhykkeistön kehittäjinä vetoamme vakavasti: älkää käyttäkö välinettä leimaamiseen!

        TOM ARNKIL
        Tutkimusprofessori, Stakes

        ESA ERIKSSON
        Kehittämispäällikkö, Stakes "


      • Varpu-tutkimukset
        VARPU-tutkimukset kirjoitti:

        Varpua on tutkittu paljonkin. Tässä VARPUN keksijän (tutkijaprofessori Tom Arnkil) yritys pelastaa se, mitä pelastettavissa vielä on:

        http://dialogi.stakes.fi/FI/dialogin arkisto/2008/8/sivu/20.htm

        "Vakava vetoomus:

        Älkää leimatko lapsia
        huolten vyöhykkeistöllä!

        Kouluista ja sosiaali- ja terveysalan työpaikoilta on kantautunut tyrmistyttäviä viestejä: Stakesin kehittämää huolen vyöhykkeistöä käytetään lasten ja nuorten luokittelemiseen.

        Tällainen vyöhykkeistön käyttö on täysin vastoin alkuperäisiä periaatteita. Stakesin kouluttamat ihmiset tuskin kävisivät luokittelemaan. Päinvastoin, he ovat kertoneet hyvin huolestuneina havainnoistaan.

        Täytyy siis olla kyse "villistä" menetelmän käytöstä, jossa käyttäjä ei tunne lähtökohtia eikä tarkoitusta. Esitämmekin nyt kaikille lasten, nuorten tai perheiden kanssa työskenteleville vakavan vetoomuksen: Älkää leimatko lapsia, nuoria tai asiakkaita huolen vyöhykkeistöllä! Huolet vaihtuvat, leimat jäävät.

        Huolen vyöhykkeistö on vertauskuvallinen väline, joka tavallaan kysyy: millaisessa tilanteessa, "vyöhykkeellä", koet olevasi? Se koostuu neljästä pääsarakkeesta: ei huolta, pieni huoli, harmaa vyöhyke ja suuri huoli. Väline tähtää siihen, että työntekijät voisivat tunnistaa omat huolensa ja puuttua niihin sekä kehitellä yhdessä hyviä toimintatapoja.

        Pitää puuttua
        omaan huoleen

        Huolen vyöhykkeistön tarkoitus on kannustaa työntekijää puuttumaan omiin huoliinsa. Oikein käytettynä vyöhykkeistö tarjoaa pohjaa hyvien käytäntöjen kehittelyyn: pohditaan kokemuksia vaihtaen, mitkä käytännöt pitävät huolet loitolla, mitkä huojentavat pieniä tai suurempiakin huolia.

        Tilanteita pohditaan yleistäen, missään nimessä ei puhuta henkilöistä heidän nimillään. Yksilöinti ei ole sopivaa eikä ollenkaan tarpeen. Hyvien käytäntöjen pohtimisesta on saatu erinomaisia kokemuksia paitsi työntekijöiden kesken myös yhdessä lasten ja huoltajien kanssa.

        Tällaisiin tarkoituksiin me allekirjoittaneet vyöhykkeistön loimme vuosia sitten. Nyt olemme syvästi huolissamme siitä, että välinettä on alettu käyttää myös lasten luokitteluun: pienen huolen lapsi, harmaan vyöhykkeen lapsi, jne. Kaameata!


        Rekisterit voivat olla laittomia

        Meille on kantautunut viestejä, joiden mukaan joissakin kunnissa jopa ohjeistetaan luokittelemaan lapsia. Opetushallituskin joutuu täsmentämään ohjeitaan, joista oli saatu vääriä käsityksiä.
        Jos kirjataan nimiä, syntyy rekisteri. Vyöhykkeistön irvikuvakäytöllä syntyy suorastaan laittomia rekistereitä.
        Rekistereiden tulee olla toiminnan kannalta tarpeellisia. Kyllä kai omiin huoliin osataan puuttua ilman kirjoihin ja kansiin viemistäkin? Mitä hyvinvointia edistävää lapset ja nuoret saavat sillä, että heidät luokitellaan?

        Kuraattorin, psykologin ja terveydenhoitajan rekisterissä olevat tiedot ovat salassa pidettäviä. Niitä ei saa luovuttaa ilman asianosaisten suostumusta. Kulkevatko luettelot näkyvillä? Tehdäänkö luokitteluja yhdessä?
        Sosiaalipalveluissa saa tehdä rekistereitä, jos palvelun saaminen edellyttää tietojen antamista - ja asiakkaalta saadaan suostumus. Asiakkaalle on annettava kirjallinen selitys rekisterin tarkoituksesta ja käytöstä ja vielä suullisestikin selvitettävä, mistä on kyse.

        Lisäksi on tietysti täytettävä tietoturvasäännökset. Ne rekisterit, joita nyt laaditaan huolen vyöhykkeistöä väärinkäyttäen, eivät luultavasti täytä yhtäkään lain kriteereistä. Minkä palvelun saamisen ehto kirjaaminen on? Onko kysytty lupa? Miten rekisteriin vienti perustellaan? Miten rekistereitä säilytetään? Miten merkinnät saa pois?
        Jos ohjeissa kehotetaan nimeämään nekin lapset, joista ei ole huolta, ollaan räikeästi ja epäilyksettä laittomuuden puolella niin koulu- kuin sosiaalitoimessakin.

        Laittomat ohjeet kumottava

        Lasten luokittelu ylläkuvattuun tapaan vaarantaa toiminnan perustan, vanhempien ja lasten luottamuksen. Olemme kuulleet, että jossain vanhemmat ovatkin nostaneet metakan. Mekin nostaisimme.
        Onneksi on paljon työntekijöitä, jotka kieltäytyvät noudattamasta moisia ohjeita. Niiden, jotka kehottavat laittomuuksiin, tulisi ymmärtää heti kumota ohjeensa.

        Ehkäisevä työ on tärkeää. Viime aikojen murheelliset tapahtumat - kaksi kauhistuttavaa joukkomurhaa kouluissa - korostavat varhaisen puuttumisen tarpeellisuutta. Mutta nekään eivät perustele käytäntöjä, jotka lyövät leimoja ja murentavat luottamusta - ja uhmaavat laillisuutta. Varhainen puuttuminen on parhaimmillaan varhaista avointa yhteistyötä. Huolen vyöhykkeistön kehittäjinä vetoamme vakavasti: älkää käyttäkö välinettä leimaamiseen!

        TOM ARNKIL
        Tutkimusprofessori, Stakes

        ESA ERIKSSON
        Kehittämispäällikkö, Stakes "

        Niiden, jotka eivät tiedä, mitä huoliluokittelu ja VARPU ovat, kannattaa lukea seuraavat tekstit. Kysymyksessä on varhaisen puuttumisen nimissä tehty täysin epätieteellisellä pohjalla oleva huoliluokittelu:
        http://www.knuutilaki.net/node/10

        Yhteiskuntatieteen maisteri Kaisa Hintikka on pro gradu -työssään tutkinut varhaista puuttumista valtasuhteena sekä huoliluokittelua. Kaisa Hintikan tutkimus löytyy osoitteesta:
        http://tutkielmat.uta.fi/haekokoversio.php?id=20396

        JP Roosin huostaanottokirja kannattaa myös lukea:
        http://www.valt.helsinki.fi/staff/jproos/huostaanottokirja.htm


      • kovat kehiin

        valheita niin kunnianloukkaus tai herjaus -syyte.


      • Weerustus
        kovat kehiin kirjoitti:

        valheita niin kunnianloukkaus tai herjaus -syyte.

        Aikanaan, kun aihe kiinnosti enemmänkin, löysin sossujen käyttämän huoliseulan:
        Huolenaiheet lapsen kehityksessä tai käyttäytymisessä
        Puutteellinen perushoito, epäsiisteys, nälkäisyys, mustelmat, ruhjeet, ihottumat,
        hiusten lähtö yms.
        Itkuisuus, arkuus, aggressiivisuus, levottomuus, säikähtely, nopeat liikkeet, äänet,
        yksinolo
        Väsymys, uneliaisuus, unihäiriöt, tms
        Alakuloisuus, surumielisyys, masentuneisuus, mielenterveys
        Vetäytyminen kontakteista, sulkeutuneisuus, arkuus, eristäytyminen ympäristöstä
        Takertuminen hoitajaan tai fyysisen kosketuksen välttely.
        Lapsen takertuminen/riippuvuus vanhemmista/itsenäistymisvaikeudet
        Epätavallisen runsas sairastelu
        (astma, päänsäryt, vatsakivut, psykosomaattiset oireet, yleinen paha olo…)
        Kehitykselliset taantumat / viivästymät (liikkuminen, kuivaksi oppiminen).
        Häiriöt fyysisessä kasvussa
        Ruokailuongelmat, syömishäiriöt, fyysisen kasvun poikkeamat.
        Kastelu, tuhriminen
        Puheen kehityksen ongelmat.
        Kielenkäyttö ( esim. ikään ja kehitysvaiheeseen kuulumattomat asiat )
        Kiusaaminen / kiusatuksi joutuminen
        Liian varhainen vastuuntunto omista ja perheen asioista / aikuisen rooliin joutuminen.
        Päihde- ja muut riippuvuusongelmat.
        Itsetuhoisuus, tapaturma-alttius, itsensä vahingoittaminen.
        Väkivaltaisuus / pahoinpitelyt / pahoinpidellyksi joutuminen.
        Lapsen rajattomuus
        Harhaileminen, karkailut, näpistely ja varastaminen, muu rikollinen käytös.
        Seksuaalisen väkivallan kohteeksi joutuminen.
        Ylikorostunut seksuaalisuus, sukupuoleen liittyvät ongelmat, raiskaukset
        Oppimisvaikeudet.
        Koulunkäynti / opiskeluvaikeudet
        Lapsen ja opettajan välinen ongelma esim. vuorovaikutusongelma.
        Motivaation puute, opiskeluhaluttomuus.
        Kotitehtävien laiminlyönti, unohtelu, tavaroiden hukkaaminen.
        Myöhästely, koulupinnaus, selittämättömät poissaolot
        Asunnottomuus, porttikiellot kotiin, ajelehtiminen kavereiden luona, haluttomuus asua kotona
        Vaikeat ristiriidat vanhempien, sisarusten tai muun perheen jäsenen kanssa.
        Muu huoli


      • Weerustas
        Weerustus kirjoitti:

        Aikanaan, kun aihe kiinnosti enemmänkin, löysin sossujen käyttämän huoliseulan:
        Huolenaiheet lapsen kehityksessä tai käyttäytymisessä
        Puutteellinen perushoito, epäsiisteys, nälkäisyys, mustelmat, ruhjeet, ihottumat,
        hiusten lähtö yms.
        Itkuisuus, arkuus, aggressiivisuus, levottomuus, säikähtely, nopeat liikkeet, äänet,
        yksinolo
        Väsymys, uneliaisuus, unihäiriöt, tms
        Alakuloisuus, surumielisyys, masentuneisuus, mielenterveys
        Vetäytyminen kontakteista, sulkeutuneisuus, arkuus, eristäytyminen ympäristöstä
        Takertuminen hoitajaan tai fyysisen kosketuksen välttely.
        Lapsen takertuminen/riippuvuus vanhemmista/itsenäistymisvaikeudet
        Epätavallisen runsas sairastelu
        (astma, päänsäryt, vatsakivut, psykosomaattiset oireet, yleinen paha olo…)
        Kehitykselliset taantumat / viivästymät (liikkuminen, kuivaksi oppiminen).
        Häiriöt fyysisessä kasvussa
        Ruokailuongelmat, syömishäiriöt, fyysisen kasvun poikkeamat.
        Kastelu, tuhriminen
        Puheen kehityksen ongelmat.
        Kielenkäyttö ( esim. ikään ja kehitysvaiheeseen kuulumattomat asiat )
        Kiusaaminen / kiusatuksi joutuminen
        Liian varhainen vastuuntunto omista ja perheen asioista / aikuisen rooliin joutuminen.
        Päihde- ja muut riippuvuusongelmat.
        Itsetuhoisuus, tapaturma-alttius, itsensä vahingoittaminen.
        Väkivaltaisuus / pahoinpitelyt / pahoinpidellyksi joutuminen.
        Lapsen rajattomuus
        Harhaileminen, karkailut, näpistely ja varastaminen, muu rikollinen käytös.
        Seksuaalisen väkivallan kohteeksi joutuminen.
        Ylikorostunut seksuaalisuus, sukupuoleen liittyvät ongelmat, raiskaukset
        Oppimisvaikeudet.
        Koulunkäynti / opiskeluvaikeudet
        Lapsen ja opettajan välinen ongelma esim. vuorovaikutusongelma.
        Motivaation puute, opiskeluhaluttomuus.
        Kotitehtävien laiminlyönti, unohtelu, tavaroiden hukkaaminen.
        Myöhästely, koulupinnaus, selittämättömät poissaolot
        Asunnottomuus, porttikiellot kotiin, ajelehtiminen kavereiden luona, haluttomuus asua kotona
        Vaikeat ristiriidat vanhempien, sisarusten tai muun perheen jäsenen kanssa.
        Muu huoli

        Huolenaiheet nuoren kehityksessä ja käyttäytymisessä
        Päihde- ja muut riippuvuusongelmat
        Itsetuhoisuus, tapaturma-alttius, itsensä vahingoittaminen
        Rajattomuus
        Karkailu
        Väkivaltaisuus, pahoinpitelyt / pahoinpidellyksi joutuminen
        Rikoskierteet, näpistely, rattijuopumukset
        Mielenterveysongelmat ( esim. alakuloisuus, surumielisyys, masentuneisuus)
        Unihäiriöt
        Syömishäiriöt, fyysisen kasvun poikkeamat
        Eristäytyminen ympäristöstään
        Aikuisen rooliin joutuminen omassa perheessä
        Ylikorostunut seksuaalisuus, raiskaukset
        Itsenäistymisvaikeudet, riippuvuus vanhemmista, takertuminen
        Koulunkäyntivaikeudet
        Oppimisvaikeudet
        Motivaation puute, opiskeluhaluttomuus
        Nuoren ja opettajan välinen ongelma esim. vuorovaikutusongelma, sukupuoleen liittyvä ongelma
        Kotitehtävien laiminlyönti, unohtelu, tavaroiden hukkaaminen, opiskeluvaikeudet
        Myöhästely, koulupinnaus, selittämättömät poissaolot
        Omasta syystä johtuvat työsuhteiden katkeamiset
        Työhaluttomuus
        ”Asunnottomuus”, porttikielto kotiin, haluttomuus asua kotona ajelehtiminen kavereiden luona
        Vaikeat ristiriidat vanhempien, sisarusten tai muun perheen jäsenen kanssa.
        Muu huoli

        Huolenaiheet vanhempien toiminnassa ja vanhemmuudessa
        Vanhempien kyvyttömyys huolehtia lasten perushoidosta ( ruoka, puhtaus, lepo, taloudelliset asiat, turvallisuus)
        Vanhemman / vanhempien masennus / psyykkinen sairaus / väsymys / uupumus
        Vanhemman riippuvuusongelmat ( päihteet, pelit, työ, ihmissuhteet tms.)
        Parisuhdeongelmat, ihmissuhdeongelmat
        Vanhempien kyvyttömyys asettaa lapselle rajoja, vuorokausirytmiä, tms.
        Vanhempien suvaitsevaisuus- tai asenneongelma, tapa sietää erilaisuutta
        Vanhempien voimakkaasti keskenään eriävät kasvatusperiaatteet
        Vanhempien yhteistyökyvyttömyys lapsen asioissa perheessä / perheen ulkopuolella
        Vanhempien kielteinen asenne lapsen koulunkäyntiin
        Toisen vanhemman yksipuolinen osallistuminen lapsen asioiden hoitamiseen
        Takertuminen lapseen / lapsen sitominen itseensä, ylihuolehtiminen
        Lapsen / nuoren välineellistäminen, esim. vanhempien oman edun tai kunnian tavoittelu
        Lapsen pahoinpitelyt tai muunlainen vahingoittaminen tai hyväksikäyttö
        Lapsen aliarvionti, mitätöinti, panettelu, unohtaminen, vihamielisyys tai ärtymys lasta kohtaan
        Lapsen / nuoren konkreettinen ja kuvaannollinen unohtaminen, huolenpidon laiminlyönti
        Vanhemman puutteelliset ongelmanratkaisukyvyt suhteessa lapseen
        Vuorovaikutushäiriö lapsen / nuoren ja vanhemman välillä tai yleensä perheessä
        Vanhemman kyvyttömyys vastavuoroiseen tunnesuhteeseen lapsen kanssa
        Luotettavuusongelmat, lupauksia tai sovittuja sääntöjä ei noudateta
        Muu huoli

        Huolenaiheet kodin olosuhteissa
        Kodin rauhattomuus / turvattomuus ( asuinalueen rauhattomuus, epäsosiaalisuus)
        Puutteelliset ja / tai lapsen erityistarpeita huomioimattomat asunto-olot (esim. lapsen terveys vaarantuu)
        Vanhempien pitkäaikaistyöttömyys / työuupumus / vuorotyö
        Usein toistuvat olosuhdemuutokset ( muutot, häädöt)
        Perherakenteiden toistuvat muutokset ( riitaisat avio- ja avoerot, vaihtuvat parisuhteet)
        Perheen eristäytyneisyys musta yhteisöstä, sukulaisista, suhteet lähiverkostoon
        Lastensuojelun asiakkuus useammassa polvessa, periytyvä asiakkuus, opittu avuttomuus
        Hämärtyneet sukupolvien ja sukupuolten rajat, perheenjäsenten väliset roolit sekaisin
        Perheen omaksuman arvomaailman ja sääntöjen huomattava poikkeavuus yleisesti hyväksytyistä elämäntavoista, lapsilla vaikeuksia sopeutua esim. koulumaailmaan
        Perheenjäsenten ihmissuhde / vuorovaikutus / kodin ilmapiiriongelmat (alistaminen, nöyryytys, väkivaltaisuus, kohtuuttoman tiukka kuri, tunnekylmyys, mitätöinti, eristäminen kavereista tai muusta yhteisöstä, seksuaaliset poikkeavuudet ja perversiot)
        Muu huoli


      • Sotalapset.
        Weerustas kirjoitti:

        Huolenaiheet nuoren kehityksessä ja käyttäytymisessä
        Päihde- ja muut riippuvuusongelmat
        Itsetuhoisuus, tapaturma-alttius, itsensä vahingoittaminen
        Rajattomuus
        Karkailu
        Väkivaltaisuus, pahoinpitelyt / pahoinpidellyksi joutuminen
        Rikoskierteet, näpistely, rattijuopumukset
        Mielenterveysongelmat ( esim. alakuloisuus, surumielisyys, masentuneisuus)
        Unihäiriöt
        Syömishäiriöt, fyysisen kasvun poikkeamat
        Eristäytyminen ympäristöstään
        Aikuisen rooliin joutuminen omassa perheessä
        Ylikorostunut seksuaalisuus, raiskaukset
        Itsenäistymisvaikeudet, riippuvuus vanhemmista, takertuminen
        Koulunkäyntivaikeudet
        Oppimisvaikeudet
        Motivaation puute, opiskeluhaluttomuus
        Nuoren ja opettajan välinen ongelma esim. vuorovaikutusongelma, sukupuoleen liittyvä ongelma
        Kotitehtävien laiminlyönti, unohtelu, tavaroiden hukkaaminen, opiskeluvaikeudet
        Myöhästely, koulupinnaus, selittämättömät poissaolot
        Omasta syystä johtuvat työsuhteiden katkeamiset
        Työhaluttomuus
        ”Asunnottomuus”, porttikielto kotiin, haluttomuus asua kotona ajelehtiminen kavereiden luona
        Vaikeat ristiriidat vanhempien, sisarusten tai muun perheen jäsenen kanssa.
        Muu huoli

        Huolenaiheet vanhempien toiminnassa ja vanhemmuudessa
        Vanhempien kyvyttömyys huolehtia lasten perushoidosta ( ruoka, puhtaus, lepo, taloudelliset asiat, turvallisuus)
        Vanhemman / vanhempien masennus / psyykkinen sairaus / väsymys / uupumus
        Vanhemman riippuvuusongelmat ( päihteet, pelit, työ, ihmissuhteet tms.)
        Parisuhdeongelmat, ihmissuhdeongelmat
        Vanhempien kyvyttömyys asettaa lapselle rajoja, vuorokausirytmiä, tms.
        Vanhempien suvaitsevaisuus- tai asenneongelma, tapa sietää erilaisuutta
        Vanhempien voimakkaasti keskenään eriävät kasvatusperiaatteet
        Vanhempien yhteistyökyvyttömyys lapsen asioissa perheessä / perheen ulkopuolella
        Vanhempien kielteinen asenne lapsen koulunkäyntiin
        Toisen vanhemman yksipuolinen osallistuminen lapsen asioiden hoitamiseen
        Takertuminen lapseen / lapsen sitominen itseensä, ylihuolehtiminen
        Lapsen / nuoren välineellistäminen, esim. vanhempien oman edun tai kunnian tavoittelu
        Lapsen pahoinpitelyt tai muunlainen vahingoittaminen tai hyväksikäyttö
        Lapsen aliarvionti, mitätöinti, panettelu, unohtaminen, vihamielisyys tai ärtymys lasta kohtaan
        Lapsen / nuoren konkreettinen ja kuvaannollinen unohtaminen, huolenpidon laiminlyönti
        Vanhemman puutteelliset ongelmanratkaisukyvyt suhteessa lapseen
        Vuorovaikutushäiriö lapsen / nuoren ja vanhemman välillä tai yleensä perheessä
        Vanhemman kyvyttömyys vastavuoroiseen tunnesuhteeseen lapsen kanssa
        Luotettavuusongelmat, lupauksia tai sovittuja sääntöjä ei noudateta
        Muu huoli

        Huolenaiheet kodin olosuhteissa
        Kodin rauhattomuus / turvattomuus ( asuinalueen rauhattomuus, epäsosiaalisuus)
        Puutteelliset ja / tai lapsen erityistarpeita huomioimattomat asunto-olot (esim. lapsen terveys vaarantuu)
        Vanhempien pitkäaikaistyöttömyys / työuupumus / vuorotyö
        Usein toistuvat olosuhdemuutokset ( muutot, häädöt)
        Perherakenteiden toistuvat muutokset ( riitaisat avio- ja avoerot, vaihtuvat parisuhteet)
        Perheen eristäytyneisyys musta yhteisöstä, sukulaisista, suhteet lähiverkostoon
        Lastensuojelun asiakkuus useammassa polvessa, periytyvä asiakkuus, opittu avuttomuus
        Hämärtyneet sukupolvien ja sukupuolten rajat, perheenjäsenten väliset roolit sekaisin
        Perheen omaksuman arvomaailman ja sääntöjen huomattava poikkeavuus yleisesti hyväksytyistä elämäntavoista, lapsilla vaikeuksia sopeutua esim. koulumaailmaan
        Perheenjäsenten ihmissuhde / vuorovaikutus / kodin ilmapiiriongelmat (alistaminen, nöyryytys, väkivaltaisuus, kohtuuttoman tiukka kuri, tunnekylmyys, mitätöinti, eristäminen kavereista tai muusta yhteisöstä, seksuaaliset poikkeavuudet ja perversiot)
        Muu huoli

        Dr. Phil ohjelmassa tänään tiistaina 8.6.2010 TV4 klo 17.50. Huoltajuusota.

        Katson silloin tällöin Dr. Philin ohjelmia. Hänellä on erityiasiantuntijoita vieraana ohjelmissaan.

        Riitapuolet ovat suorassa lähetyksessä, jossa pyritään selvittämään, mistä kenkä puristaa. Kuka on oikeassa ja kuka on väärässä. Yleensä Dr. Phil järjestää apua sitä tarvitseville.

        YLE Teema tänään klo 19.30. Kätketyt lapset. Ei sen parempaa tietoa ohjemasisällöstä.

        Mitähän lapset pitävät näistä hultajuuskiistoista ja mitä jälkiä kiistat aiheuytavat heille?
        Vaikuutavatko kiistat mahdollisesti lasten huostaanottoihin?


      • dfggre3
        Sotalapset. kirjoitti:

        Dr. Phil ohjelmassa tänään tiistaina 8.6.2010 TV4 klo 17.50. Huoltajuusota.

        Katson silloin tällöin Dr. Philin ohjelmia. Hänellä on erityiasiantuntijoita vieraana ohjelmissaan.

        Riitapuolet ovat suorassa lähetyksessä, jossa pyritään selvittämään, mistä kenkä puristaa. Kuka on oikeassa ja kuka on väärässä. Yleensä Dr. Phil järjestää apua sitä tarvitseville.

        YLE Teema tänään klo 19.30. Kätketyt lapset. Ei sen parempaa tietoa ohjemasisällöstä.

        Mitähän lapset pitävät näistä hultajuuskiistoista ja mitä jälkiä kiistat aiheuytavat heille?
        Vaikuutavatko kiistat mahdollisesti lasten huostaanottoihin?

        Yhteiskuntatieteen maisteri Kaisa Hintikka on pro gradu -työssään tutkinut varhaista puuttumista valtasuhteena sekä huoliluokittelua. Kaisa Hintikan tutkimus löytyy osoitteesta:
        http://tutkielmat.uta.fi/haekokoversio.php?id=20396

        JP Roosin huostaanottokirja kannattaa myös lukea:
        http://www.valt.helsinki.fi/staff/jproos/huostaanottokirja.htm


    • laki maassa

      mahdollinen asiaanne liittyvä dokumentti, asiakirja mitä viranomaiset ovat omiin laillisiin (toivottavasti) rekistereihinsä kasanneet tietosuojavaltuutetun sivuilla olevalla tietojen tarkistuspyyntö -lomakkeella itsellesi.

      Kun olet kaiken sen materiaalin saanut (pyydä että kopiot on toimitettava viivyttelemättä/lasta koskeva asia on hallinnossa/viranomaisissa käsiteltävä viivyttelemättä) tutki ja tarkista mitä kaikkea viranomaisiin on heidän arkistoihinsa kertynyt. Selkeissä kunnianloukkausasioissa, kotirauhan rikkomisssa on syytä tehdä rikosilmoitus. Toijalassa oli muutama vuosi sitten käräjäoikeudessa käsittelyssä kunnianloukkaus jossa tuomittiin lastensuojeluiloituksia kunnan faxiin tehtaillut henkilö ½ vuodeksi vankeuteen (henkilö väitti lastensuojeluilmoituksissaan perheen isää lastensa hyväksikäyttäjäksi).

      Eli kunniaa ei ole lupa loukata edes lastensuojeluilmoituksillakaan vaikka tässä maassa lastensuojelussa sitä ei välttämättä viranomaisissa todella oikeasti ymmärretäkään eikä perheen kotirauhaakaan ole lupa rikkoa aiheettomilla ja perusteettomilla syytöksillä.

      Jos tämä lastensuojelun ilmoittelija tehtailee teistä perättömiä ilmoituksia tee siis rikosilmoitus. Mutta varustaudu siihen että joudutte itse hankkimaan todisteet siitä että ilmoitukset ovat perättömiä, kunniaa loukkaavia ja kotirauhaa rikkovia. Lastensuojelussa kun täytyy itse todistaa syytteet/syytökset perättömiksi ja aiheettomiksi.

      • Monimutkainen juttu

        Saatan tietää erään lastensuojeluilmoituksia tehtailleen tuomion saaneen olevan erittäin hyvissä väleissä valtakunnan johtaviin viranomaisiin. Ne asiat eivät saata olla ihan sitä miltä äkkiä katsoen näyttävät.


      • Varpu ja huoli

        Nimimerkki "laki maassa":

        Hieno vastaus sinulta. Kyllä kunnianloukkaamista ja herjaamista kannattaa tavoitella rikosnimikkeeksi, mutta...

        Oletteko perehtyneet siihen, millä diskurssilla (ajettelu- ja puhetavalla) lastensuojeluilmoituksen kirjoitetaan? Ilmoituksessa on lupa puhua äärettömän ympäripyöreästi jostain täsmentymättömästä huolesta.

        Veikkaan, että jos ilmoituksen kyhääjä, esimerkiksi katkera ex-puoliso, kuten tässä tapauksessa, ei puhu insestistä, pedofiliasta tai ehkä vanhempien väkivaltaisuudesta, ilmoituksen tekijää ei voi rangaista.

        TÄSSÄKIN mielessä lastensuojeluilmoitusten huolipuhe on hyvin, hyvin arveluttavaa!! Sellainen ei istu muuhun oikeusjärjestelmään!! Herää Suomi! Kuinka monta sataa lasta vielä uhrataan tämän juridisen sekamelskan, huonosti säädetyn lastensuojelulain takia?


      • kkllikik7
        Varpu ja huoli kirjoitti:

        Nimimerkki "laki maassa":

        Hieno vastaus sinulta. Kyllä kunnianloukkaamista ja herjaamista kannattaa tavoitella rikosnimikkeeksi, mutta...

        Oletteko perehtyneet siihen, millä diskurssilla (ajettelu- ja puhetavalla) lastensuojeluilmoituksen kirjoitetaan? Ilmoituksessa on lupa puhua äärettömän ympäripyöreästi jostain täsmentymättömästä huolesta.

        Veikkaan, että jos ilmoituksen kyhääjä, esimerkiksi katkera ex-puoliso, kuten tässä tapauksessa, ei puhu insestistä, pedofiliasta tai ehkä vanhempien väkivaltaisuudesta, ilmoituksen tekijää ei voi rangaista.

        TÄSSÄKIN mielessä lastensuojeluilmoitusten huolipuhe on hyvin, hyvin arveluttavaa!! Sellainen ei istu muuhun oikeusjärjestelmään!! Herää Suomi! Kuinka monta sataa lasta vielä uhrataan tämän juridisen sekamelskan, huonosti säädetyn lastensuojelulain takia?

        lastensuojelun syyniin niin kyllä palaverissa viimein on täsmenettävä, että mikä huoli. Minä ainakaan en puhusi sanakaan ennen kuin huolelle saatu NIMI.


      • Höperö "tieto"
        kkllikik7 kirjoitti:

        lastensuojelun syyniin niin kyllä palaverissa viimein on täsmenettävä, että mikä huoli. Minä ainakaan en puhusi sanakaan ennen kuin huolelle saatu NIMI.

        Olet oikeassa. Juuri noin asiakkaan eli vanhemman pitää toimia. Sosiaalityöntekijöiltä on vaadittava KIRJALLINEN ja täsmällinen muotoilu asioille.

        Mutta. Todellisuus on sellaista, että jopa hallinto-oikeus päättää huostaanottaa lapsen, vaikka peräti se tärkein asiakirja, eli LASTENSUOJELUILMOITUS, olisi erittäin puutteellinen ympäripyöreydessään. Hämärä puhetapa on siis järjestelmän toiminnan osa, sosiaalivirkamiehillä on oikeus puhua ja kirjoittaa (!) epäselvästi, monimielisesti.

        Käsitys "tiedosta" äärettömän ontuva lastensuojelussa. Ja aivan varmasti pian muillakin hallinnonaloilla. Kansalaiset, tajutkaa tämä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe