Olen tällainen 63 vuotias äijänretale, joka on ruvennu miettimään kaksipyöräisen ostamista. Ajokokemusta on lähinnä henkilöautolla ja kuorma-autolla. Mitä nyt nassikkana oli -60 mallinen Tunturi mopo, jota oli vähän laitettu. Oli 13 piikkinen eturatas ja 15 millinen kaasari kulki 70. Mutta nyt tekis mieli moottoripyörää. Olisko toi 125 kuutioinen Yamahan perusmall hyvä aloitus? Pituutta mulla on 175 ja painoa toistasataa kiloa, en nyt lähiaikoina punninu. Akkakin pitäis ottaa kyytiin, tuo tosin on enempi sellainen ämmänkuiva, pieni ja hento vallan. Suosituksia kehiin.
Ikämies ostoaikeissa
17
1752
Vastaukset
- mika2
.... pieni on ja nykyisin ne on vielä mitättömämpiä kuin ennen muinoin. En tiedä mahtaako niitä saadakaan rajoittamattomina versioina. Ota nyt ainakin kakspuolikas. Se on suunnilleen saman kokoinen pyränä mutta hiukan sitä puhtia jo mukana. Enemmän kuin kuutiotilavuus lienee ratkaisevaa pyörätyyppi mitä olit ajatellut? mun mielestä kaksipyttyinen matkaenska olisi aivan ihanteellinen aloituspyöräksi. Erittäin helppo ja mukava ajettava ja hyvin vääntävällä twinillä viittii mennä kaksipäälläkin. Jos kuutiot hirvittää, niin kuuspuolikkaissa on jo ihan kelpo pyörän oloisia kamppeita. Jos hinta hirvittää niin kandee katsella käytettynä, niitä on hyvinkin sopuisaan hintaan saatavana. Noilla kevareilla mennään luultavasti alta satasta ja jos haluat motarille poiketa, niin kyllä kuuspuolisatanen leinee silloin se jolla pääsee niitä nopeuksia edes kohtuullisesti.
Kattelin tuossa eilenä vai koskahan se nyt oli tuolla biketeamin hallissa kun rivissä oli pikkukustomeita kuuspuolikas, kakspuolikas ja 125 niin pyörinä olivat kaikki saman kokoisia, mutta moottori tietysti erikokoinen. - 650 dragstar
miehen mitoissa oleva ja akkakin vielä takaritsille... 500-750cc olisi ehkä sopiva
ettei satasen aluella ja ylämäessä ihan heti hyydy.. =) - virkamies too
125 Varadero on ehkö sopivampi, tilavampi, jousitus parempi ja kaksi päällä paremmin tilaa.Ja tieteski paremmin säältä suojassa(jonkinlaista katatta). Halutumpi myös käytettynä=arvo säilyy paremmin.Tutki myös Kawasaki 250 ja saman kokoinen honda. Jos jätät kiireen kotiin näillä kaikilla kerkiää. Muistat varmaan jawat, nämä mallit on nykyaikaisia jawoja. Toimivat vaan varmemmin... Toki vähän isompi jaksaa paremmin , ajattele missä ja minkänlaisia matkoja ajattelit ajaa. Ja rahaa jos laittaa esim uuden jammun verran , niin saman noi vaihtoehdot maksaa kun kattoo saman hintaisia käytettyjä!Ja se taikatemppu: kypärä päähän ja muutut näkymättömäksi!
Muista kunnon varusteet ja eiku hymyä huuleen. Tiellä ta-va-taan!- 56vee-
Ei aloittelijan tarvitse pientä ostaa, ei ne mitään apua maantieajoon tuo, päinvastoin. Eriasia on käsittely autotallissa jne. Mutta konstit oppii.
Noista "enskoista" voi olla monta mieltä ,mutta ainakin ne ovat tavattoman korkeita ja voisi kuvitella, että myös painopiste on korkealla. Mitä suurempi ja painava pyörä, sitä alempana painopiste pitää olla.
Kuvan Yamaha on oiva esimerkki siitä kuinka painopiste on saatu alas mm.alumiinirungolla työntötankomoottorilla jne. Tässä mallissa -06 on sataheppainen kone. Se on helppo ajaa hiljaa ja vauhdikkaamminkin, pyörää ei päällä ollen voisi uskoa 310kg painavaksi, se soveltuu erinomaisesti "Äijäpyöräksi" ja on tilava, siihen mahtuu taakse vaikka seisemänleivän uuni.
http://www.specialverkstan.se/b-bilder/b-hojar/b-hoj-kompisar/009-mats-yamaha-xv-1900-midnight-star-06.jpg - mikä sopiva
56vee- kirjoitti:
Ei aloittelijan tarvitse pientä ostaa, ei ne mitään apua maantieajoon tuo, päinvastoin. Eriasia on käsittely autotallissa jne. Mutta konstit oppii.
Noista "enskoista" voi olla monta mieltä ,mutta ainakin ne ovat tavattoman korkeita ja voisi kuvitella, että myös painopiste on korkealla. Mitä suurempi ja painava pyörä, sitä alempana painopiste pitää olla.
Kuvan Yamaha on oiva esimerkki siitä kuinka painopiste on saatu alas mm.alumiinirungolla työntötankomoottorilla jne. Tässä mallissa -06 on sataheppainen kone. Se on helppo ajaa hiljaa ja vauhdikkaamminkin, pyörää ei päällä ollen voisi uskoa 310kg painavaksi, se soveltuu erinomaisesti "Äijäpyöräksi" ja on tilava, siihen mahtuu taakse vaikka seisemänleivän uuni.
http://www.specialverkstan.se/b-bilder/b-hojar/b-hoj-kompisar/009-mats-yamaha-xv-1900-midnight-star-06.jpgKattelin sakemannien ilmoituksia tossa ja löysin hienon 80 kuutioisen mallin YG-1 myynnissä. Se on vuodelta 1974 eli siltä ajalta ko vehkeissä oli vielä ruutia. Eikä maksa kuin 700 euroa ja priima peli ilmotuksen mukaan. Sakemannien maassa on halpaa, se tiedetään. On meinaan 2 tahtinen vehje ja muistelen että sillon niissä oli hirmuinen vääntö ja kiisivät tuulen lailla. Muijakin sano että siinä hieno peli ja tulee tarakalle. On kuulemma veljelläki ollu sellainen vai mikä lienee Honda ollu mutta kiivas pyörä kumminkin ja hyvät pärinät. Ei mitään tuhnun vääntöä peiton alla niin ku moni pyörä . En mä oikein lämpene näihin nykyajan vehkeisiin kun niissä ei ole oikein ruutia ja kunnon tehoja. Meinaan kun tuo elopainokin on sellainen ettei ihan neuvolassa punnita. Pyörän runkokin on umpirautaa että varmaan kestää . Alumiini on kevyttä mutta sopii paremmin retkikattilan tekoon.
- rakettipaketti
mikä sopiva kirjoitti:
Kattelin sakemannien ilmoituksia tossa ja löysin hienon 80 kuutioisen mallin YG-1 myynnissä. Se on vuodelta 1974 eli siltä ajalta ko vehkeissä oli vielä ruutia. Eikä maksa kuin 700 euroa ja priima peli ilmotuksen mukaan. Sakemannien maassa on halpaa, se tiedetään. On meinaan 2 tahtinen vehje ja muistelen että sillon niissä oli hirmuinen vääntö ja kiisivät tuulen lailla. Muijakin sano että siinä hieno peli ja tulee tarakalle. On kuulemma veljelläki ollu sellainen vai mikä lienee Honda ollu mutta kiivas pyörä kumminkin ja hyvät pärinät. Ei mitään tuhnun vääntöä peiton alla niin ku moni pyörä . En mä oikein lämpene näihin nykyajan vehkeisiin kun niissä ei ole oikein ruutia ja kunnon tehoja. Meinaan kun tuo elopainokin on sellainen ettei ihan neuvolassa punnita. Pyörän runkokin on umpirautaa että varmaan kestää . Alumiini on kevyttä mutta sopii paremmin retkikattilan tekoon.
Tuossa 80 kuutioisessa on tosiaan poikkeuksellisen vahva ja vääntävä moottori. 2-tahtimoottorista saadaan vakionakin uskomattomasti tehoa ulos. Riskinä on tietysti kokemattomalle ajajalle vaaratilanteita, kun järjettömästi kiihtyvä ja kulkeva pyörä on alla. Takana istuvakin voi hieman pelästyä kun pyörä lähtee moottoritiellä rajuun ohitukseen. Varo vain!
- provoilija,,
mikä sopiva kirjoitti:
Kattelin sakemannien ilmoituksia tossa ja löysin hienon 80 kuutioisen mallin YG-1 myynnissä. Se on vuodelta 1974 eli siltä ajalta ko vehkeissä oli vielä ruutia. Eikä maksa kuin 700 euroa ja priima peli ilmotuksen mukaan. Sakemannien maassa on halpaa, se tiedetään. On meinaan 2 tahtinen vehje ja muistelen että sillon niissä oli hirmuinen vääntö ja kiisivät tuulen lailla. Muijakin sano että siinä hieno peli ja tulee tarakalle. On kuulemma veljelläki ollu sellainen vai mikä lienee Honda ollu mutta kiivas pyörä kumminkin ja hyvät pärinät. Ei mitään tuhnun vääntöä peiton alla niin ku moni pyörä . En mä oikein lämpene näihin nykyajan vehkeisiin kun niissä ei ole oikein ruutia ja kunnon tehoja. Meinaan kun tuo elopainokin on sellainen ettei ihan neuvolassa punnita. Pyörän runkokin on umpirautaa että varmaan kestää . Alumiini on kevyttä mutta sopii paremmin retkikattilan tekoon.
taas pannaan tyhmää kansaa halvalla,, vai mitä? Mut kivaa kysellä, vai mitä? Tiedäks mitä kello on?
- vielä,,
Todella haluatko aloittaa moottoripyöräilyn. Kun olet tehnyt päätöksesi niin suosittelisin sinulle jotain custom pyörää. esimerkiksi kawasaki en 500 tai yamaha viragoa 535. Miksikö??? Ovat molemmat
perus pyöriä ei mitään asfaltin rypistäjä. näillä pääset mukavasti mp:n tunnelmaan ja sen jälkeen voit harkita suurempaa pyörää. Sekä näistä pyöristä pääsee helposti eroon jos innostus loppuu tai haluat kookaampaa pyörää allesi. Tietysti voit ostaa kerralla suuremman pyörän heti alkuun , mutta em : pyörät ovat keveitä ja siten saat tuntumaa niiden hallintaan. - kirjoitus
oli hyvä. Siinä oli paljon sellaista, mitä aioin itsekin sanoa. Minulla on myytävänä Kawasaki EN 500. Pyörä on tehokas ja hyvä ajettava. Kooltaan se on ison customin luokkaa, mutta kevyempi, täten helpommin hallittavissa. Kawa on alkuperäiskunnossa , ei ole kaaduttu eikä kolhittu. Huollettu. Ajettu 45tkm. Hinta: 2900e. Katso http://www.nettimoto.com/ ID BJ-308
- fjr2008
xj900 on uusioaloittajallekkin paras mahdollinen vaihtoehto. Pyörä on varma, helppo ajaa, ja oikeata voimaakin riittää vaikka kaksi päällä tehtäviin ohituksiin. Customit on mielestäni huomattavasti vaikeampia ajettavia aloittelijalle.
- myös ikämies 57
mulla on 130hv mylly alla, hyvin ehdin joka paikkaan. aloita pienemmällä jos ei aikaisempaa kokemusta.
- sopivia pyöriä
Aika huonosti on tarjolla 60-70 luvun kaksitahtisia. Miksi? Vieläkö Yamaha tekee rajuja pieniä kaksitahtisia, sellaisia kuin tuolla ylempänä kuvattu 80 kuutioinen? Sellainen olisi ikämiehelle mieluisa peli ja tarpeeksi raju kovaankin menoon. Nykyajan pyörissä ei oikein kunnon tehoja löydy ja äänetkin ovat omituisen neutraalit- kertoo tehottomuudesta.
- kukkakypärä
sopivia pyöriä kirjoitti:
Aika huonosti on tarjolla 60-70 luvun kaksitahtisia. Miksi? Vieläkö Yamaha tekee rajuja pieniä kaksitahtisia, sellaisia kuin tuolla ylempänä kuvattu 80 kuutioinen? Sellainen olisi ikämiehelle mieluisa peli ja tarpeeksi raju kovaankin menoon. Nykyajan pyörissä ei oikein kunnon tehoja löydy ja äänetkin ovat omituisen neutraalit- kertoo tehottomuudesta.
mene tuonne ja eiku lukemaan. Kirjautuminen ja pääset kyselemään "tyhmiä". Sillä sivustolla on liuta "vanhoja jääriä" jotka harrastavat 2-pyöräisiä laidasta laitaan.( ja 3- 4- 6 jne pyöräsiä, vanhoja radioita, vanhoja naisia (vaimoja ;) ) ja kaikkea laidasta veneen laitaan. Ei liene moottoripäristintä ajalta ennen muoviluoteja joita tuolla ei tunneta. Ja kysyjälle ei vit... paljon, huumorilla tieteski? Siellä myös myyntipalsta täynnä hienoja vanhoja pyöriä ja pari uudempaakin.
- viissatku
osta aluksi joku n. viis satanen kateeton pyörä , on helppo hallita, korkeet tangot yms. esim suzukin kaks mukinen tai kawasakin vastaava tai yamahan 600 diversion (katettu lievästi) , ne on helppoja joka suhteessa
ja sitten vaan aluksi isolla MALTILLA kruisailemaan - asdfasdfasd
Ensin suosittelisin menemistä jonkin asiaan vihkiytyneen autokoulun järjestämälle kurssille jossa opetetaan A-korin autokortin mukana automaattisesti saaneille moottoripyörällä ajoa, pujotelua ja ryömintää, väistöä ja jarrutusta. Sitten sinulla onkin jo "käsitys" miltä se moottoripyörä tuntuu jalkojen välissä. Mene ja vuokraa pari kolme erilaiista pyörämallia vaikka päiväksi niin saat syvyyttä että millainen kannattaisi hankkia. Sitten joku 500 kuutioinen tai isompi joka EI ole kilpapyörätyyppinen, eli että RR ja X merkinnöillä olevat kyykkypyörät ei ole ehkä hyvä juttu.
- willllwilll..
Yamaha 1600 on helppo ajettava ja ei liian äkänen, mata istumakorkeus alhainen painopiste siis helppo ajella ja on kaunis pyörä, kiva pyyhkästä kuppilaan kalj? kahville! huoleton pyörä ja toimii kuin junan vessa eti ja osta et pety!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384