Tänään olin kiiminkijoella perhokalastelemassa kun koi elämäni yllätyksen. Perhooni(marchbrown) iski pieni noin 90 cm hai!! Voi kuulostaa uskomattomalta mutta hai kala oli kyseessä...Kala on tällä hetkellä tutkituttavana...Oisin kysellyt että onko kukaan teistä törmännyt perämerellä ta lähi joeilla hai kalaan. Varrmasti joku pieni lajike on kyseessä...
HAI!!!!
22
8572
Vastaukset
- Holkerit
itse olen törmännyt kerran merellä hailuodon edustalla jäähain pokaseen eli holkeriin oli tarttunut verkkoon. Todennäköisesti kyseessä on eksynyt holkerin pokanen. Harvinaista tosiaan!
- hhhjhjhjk
Kyllä vaan oikeassa olit. Sain kalan tutkioilta vastauksen ja jäähai eli holkerihan se oli.
- Norski3424
Jäähaita tavataan norjassa jäämerellä mutta toki on mahdollista että niitä aina eksyy tai jostain muusta syystä tulee pohjanlahdelle. Näin on käynyt joitakin kertoja. Hain poikaset mielellään nousevat jokiin. Jos kiimikijoessa tavattu poikanen niin tod. näköistä että emokin uiskentelee jossain oulun edustalla.
- Ei ainakaan Harri
Vuonna -74 isokokoinen kala hyökkäsi kiiminkijoella ala-kylän tietämillä uimarin kimppuun. Uimari sanoi että kala muistutti pientä haita. Tiedä sitten? Oisiko silloinkin voinut olla jo holkerin poikanen kyseessä.
- Anonyymi
On kyllä todella vanha viesti, mutta päätin vastata, kun tällainen keskustelu sattui silmään. Isäni eno, oli joskus aikoinaan haukiputaan edustallla sahalla töissä. He olivat saaneet kiiminkijoen suistosta verkoilla haita muistuttavan kalan, joka todennäköisesti myös oli ollutkin hai. Tämän kalan oli myös joku paikallinen valokuvannut, mutta kuvasta ei sen koommin ole mitään tietoa.
Tämän kalan oli myös nähnyt joku porilainen työmies, joka oli vahvistanut, ettei kyseessä ole ainakaan sampi. Isän eno oli joskus aikoinaan tästä kalasta kertonut lapsille ja sanonut, että joku paikallinen oli saanut ilmeisesti juuri samanlaisen kalan joskus aiemmin.
Kalan pituus oli ollut "toistameteriä" ja pyyntivuosi 1949-51 tarkempaa tietoa ei ole.
- tuleetulee!
- pienestä kiinni.....
Täällä itäisellä suomenlahdella on suurena uhkana tappajahaili huovarin vesitä,
Kyseinen kalahirmu nousee juhannuksen aikaan kymijoen ruhavuolteelle, Ne kuuluisat kymiläiset kalastajat jotka ovat saaneet kyseisen "tappiksen" siiman päähän eivät ole ikinä siitä järkytyksestä toipuneet. Vuosikausia kyseiset kalastajat ovat kunnioittavasti kutsuneet sitä porttivahdiksi. Kyseisen kalan tunnistaa siitä että se kiinni jäätyään pakenee yläviistoon niskalle ja aina irtoaa tai katkaisee siimat. Juuri näinä päivinä kyseiset kalastajat ovat adottamassa, munat tutisten , tappiksen nousua joelle. Jännityksellä odotan kyseisen kalan joutumista saaliksi ja mahdollisesti kyseisen kalan museoimista. Varmana tietona luulen, että kyseisen kalan saalistaa jokin joen maineikkaimmista saalistajista jolla on erittäin luotettava maine esimerkiksi erälehden perhovapojen testaajana,
Kireitä ilmeitä kaikille kymiriverin kalastajille jota "tappista" kalastaa toivottaa "sintinonkija" - Pettynyt 1
Hei,
Nyt sinua viilatiin linsiin.
Olen ollut kanarian saarella montako haita siellä on?
Olen ollut Enlannissa siellä on yli 50 hailajia.
Ystävällisin terveisin,
En usko, että Soumessa on tasan 2 hai aljia. - Sivusta Surannut
Nyt sinua viilatiin linsiin.
Olen ollut kanarian saarella montako haita siellä on?
Olen ollut Enlannissa siellä on yli 50 hailajia. - Sivusta Surannut
Hei,
Itämeressä on 18 hailajia. - Tarkennus
Itämeressä on tavattu 18 hailajia, mutta pysyvistä kannoista ei ole tietoa.
- Horri Halkeri
Voi holkeria maistaa, mutta tod. näk. jää nielemättä, jos ei satu tykkäämään ammoniakista. Käsittääkseni täysin myrkyllinen sen liha. Islannista voi ostaa holkerinlihatuotteita. Luin wikistä, että pitävät lihaa kuukausia maakuopassa ja kuivauksessa, jotta kusi siitä lihasta lähtisi.
- Kanahai
Ammuin parii päivää sitten oulangan kansallispuistossa seeprapoikueen
Oli vissii eksyny matkaltaa - DZD
mä taas veikkaisin Piikkihaita niitäkin on tavattu suomen vesillä ja ne kasvaakin jotain 90 cm pitusiks
- Haikala
Todennäköisesti piikkihai, niitä on tavattu satunnaisesti Saaristomerellä ja Selkämerellä. Holkerista ei oletodistettuja havaintoja Suomessa.
- HaiValko
Juu. Eilen nakkasin jigin ja valkohai napsahti sieltä. Hyvän kalakeiton siitä sais.
- Ljjkkllkkk
Uskomatonta, eikö tapauksesta ole mitään lehtijuttua? Tuohan olisi suomen perhokalastajille suuri uutinen, ei tuollaista joka päivä tule siiman päähän ja vieläpä perholla!
- Läskivuokraisäntä
Sain Oulujärvestä sinivalaan poikasen. En kyllä yhtään yllättynyt. Ei vaan mahtunut avannosta, joten vei pilkin mukanaan. Näitä sinivalaita on jäänyt loukkuun jääkaudella ja muutama vielä jatkaa sukuaan.
- Anonyymi
Sain samasta paikasta saksalaisten sodanaikaisen sukellusveneen. Sinivalasta yritän huomenna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sain samasta paikasta saksalaisten sodanaikaisen sukellusveneen. Sinivalasta yritän huomenna.
Typerää olettaa ettei meressä olisi haita. Niitä on siellä aina. Itämeri on vain niin paskainen ja suolaton, etteivät ne oikein viihdy siellä. Siellä viihtyy vain tallinkin siiderivalaat ja pikku koirakalat eli piikkihait.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1317789- 555798
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa803283Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72923Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101678Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091620Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3321335Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351182Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931169Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321071