HAI!!!!

perhokalastys

Tänään olin kiiminkijoella perhokalastelemassa kun koi elämäni yllätyksen. Perhooni(marchbrown) iski pieni noin 90 cm hai!! Voi kuulostaa uskomattomalta mutta hai kala oli kyseessä...Kala on tällä hetkellä tutkituttavana...Oisin kysellyt että onko kukaan teistä törmännyt perämerellä ta lähi joeilla hai kalaan. Varrmasti joku pieni lajike on kyseessä...

22

8085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Holkerit

      itse olen törmännyt kerran merellä hailuodon edustalla jäähain pokaseen eli holkeriin oli tarttunut verkkoon. Todennäköisesti kyseessä on eksynyt holkerin pokanen. Harvinaista tosiaan!

      • hhhjhjhjk

        Kyllä vaan oikeassa olit. Sain kalan tutkioilta vastauksen ja jäähai eli holkerihan se oli.


    • Norski3424

      Jäähaita tavataan norjassa jäämerellä mutta toki on mahdollista että niitä aina eksyy tai jostain muusta syystä tulee pohjanlahdelle. Näin on käynyt joitakin kertoja. Hain poikaset mielellään nousevat jokiin. Jos kiimikijoessa tavattu poikanen niin tod. näköistä että emokin uiskentelee jossain oulun edustalla.

    • Ei ainakaan Harri

      Vuonna -74 isokokoinen kala hyökkäsi kiiminkijoella ala-kylän tietämillä uimarin kimppuun. Uimari sanoi että kala muistutti pientä haita. Tiedä sitten? Oisiko silloinkin voinut olla jo holkerin poikanen kyseessä.

      • Anonyymi

        On kyllä todella vanha viesti, mutta päätin vastata, kun tällainen keskustelu sattui silmään. Isäni eno, oli joskus aikoinaan haukiputaan edustallla sahalla töissä. He olivat saaneet kiiminkijoen suistosta verkoilla haita muistuttavan kalan, joka todennäköisesti myös oli ollutkin hai. Tämän kalan oli myös joku paikallinen valokuvannut, mutta kuvasta ei sen koommin ole mitään tietoa.

        Tämän kalan oli myös nähnyt joku porilainen työmies, joka oli vahvistanut, ettei kyseessä ole ainakaan sampi. Isän eno oli joskus aikoinaan tästä kalasta kertonut lapsille ja sanonut, että joku paikallinen oli saanut ilmeisesti juuri samanlaisen kalan joskus aiemmin.

        Kalan pituus oli ollut "toistameteriä" ja pyyntivuosi 1949-51 tarkempaa tietoa ei ole.


    • tuleetulee!
    • pienestä kiinni.....

      Täällä itäisellä suomenlahdella on suurena uhkana tappajahaili huovarin vesitä,

      Kyseinen kalahirmu nousee juhannuksen aikaan kymijoen ruhavuolteelle, Ne kuuluisat kymiläiset kalastajat jotka ovat saaneet kyseisen "tappiksen" siiman päähän eivät ole ikinä siitä järkytyksestä toipuneet. Vuosikausia kyseiset kalastajat ovat kunnioittavasti kutsuneet sitä porttivahdiksi. Kyseisen kalan tunnistaa siitä että se kiinni jäätyään pakenee yläviistoon niskalle ja aina irtoaa tai katkaisee siimat. Juuri näinä päivinä kyseiset kalastajat ovat adottamassa, munat tutisten , tappiksen nousua joelle. Jännityksellä odotan kyseisen kalan joutumista saaliksi ja mahdollisesti kyseisen kalan museoimista. Varmana tietona luulen, että kyseisen kalan saalistaa jokin joen maineikkaimmista saalistajista jolla on erittäin luotettava maine esimerkiksi erälehden perhovapojen testaajana,

      Kireitä ilmeitä kaikille kymiriverin kalastajille jota "tappista" kalastaa toivottaa "sintinonkija"

    • Pettynyt 1

      Hei,

      Nyt sinua viilatiin linsiin.
      Olen ollut kanarian saarella montako haita siellä on?
      Olen ollut Enlannissa siellä on yli 50 hailajia.

      Ystävällisin terveisin,

      En usko, että Soumessa on tasan 2 hai aljia.

    • Sivusta Surannut

      Nyt sinua viilatiin linsiin.
      Olen ollut kanarian saarella montako haita siellä on?
      Olen ollut Enlannissa siellä on yli 50 hailajia.

    • Sivusta Surannut

      Hei,

      Itämeressä on 18 hailajia.

    • Tarkennus

      Itämeressä on tavattu 18 hailajia, mutta pysyvistä kannoista ei ole tietoa.

    • Horri Halkeri

      Voi holkeria maistaa, mutta tod. näk. jää nielemättä, jos ei satu tykkäämään ammoniakista. Käsittääkseni täysin myrkyllinen sen liha. Islannista voi ostaa holkerinlihatuotteita. Luin wikistä, että pitävät lihaa kuukausia maakuopassa ja kuivauksessa, jotta kusi siitä lihasta lähtisi.

    • Kanahai

      Ammuin parii päivää sitten oulangan kansallispuistossa seeprapoikueen

      Oli vissii eksyny matkaltaa

    • DZD

      mä taas veikkaisin Piikkihaita niitäkin on tavattu suomen vesillä ja ne kasvaakin jotain 90 cm pitusiks

    • Haikala

      Todennäköisesti piikkihai, niitä on tavattu satunnaisesti Saaristomerellä ja Selkämerellä. Holkerista ei oletodistettuja havaintoja Suomessa.

    • HaiValko

      Juu. Eilen nakkasin jigin ja valkohai napsahti sieltä. Hyvän kalakeiton siitä sais.

    • Ljjkkllkkk

      Uskomatonta, eikö tapauksesta ole mitään lehtijuttua? Tuohan olisi suomen perhokalastajille suuri uutinen, ei tuollaista joka päivä tule siiman päähän ja vieläpä perholla!

    • Läskivuokraisäntä

      Sain Oulujärvestä sinivalaan poikasen. En kyllä yhtään yllättynyt. Ei vaan mahtunut avannosta, joten vei pilkin mukanaan. Näitä sinivalaita on jäänyt loukkuun jääkaudella ja muutama vielä jatkaa sukuaan.

      • Anonyymi

        Sain samasta paikasta saksalaisten sodanaikaisen sukellusveneen. Sinivalasta yritän huomenna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain samasta paikasta saksalaisten sodanaikaisen sukellusveneen. Sinivalasta yritän huomenna.

        Typerää olettaa ettei meressä olisi haita. Niitä on siellä aina. Itämeri on vain niin paskainen ja suolaton, etteivät ne oikein viihdy siellä. Siellä viihtyy vain tallinkin siiderivalaat ja pikku koirakalat eli piikkihait.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe