HAI!!!!

perhokalastys

Tänään olin kiiminkijoella perhokalastelemassa kun koi elämäni yllätyksen. Perhooni(marchbrown) iski pieni noin 90 cm hai!! Voi kuulostaa uskomattomalta mutta hai kala oli kyseessä...Kala on tällä hetkellä tutkituttavana...Oisin kysellyt että onko kukaan teistä törmännyt perämerellä ta lähi joeilla hai kalaan. Varrmasti joku pieni lajike on kyseessä...

17

2572

Vastaukset

• itse olen törmännyt kerran merellä hailuodon edustalla jäähain pokaseen eli holkeriin oli tarttunut verkkoon. Todennäköisesti kyseessä on eksynyt holkerin pokanen. Harvinaista tosiaan!

• Kyllä vaan oikeassa olit. Sain kalan tutkioilta vastauksen ja jäähai eli holkerihan se oli.

• Jäähaita tavataan norjassa jäämerellä mutta toki on mahdollista että niitä aina eksyy tai jostain muusta syystä tulee pohjanlahdelle. Näin on käynyt joitakin kertoja. Hain poikaset mielellään nousevat jokiin. Jos kiimikijoessa tavattu poikanen niin tod. näköistä että emokin uiskentelee jossain oulun edustalla.

• Vuonna -74 isokokoinen kala hyökkäsi kiiminkijoella ala-kylän tietämillä uimarin kimppuun. Uimari sanoi että kala muistutti pientä haita. Tiedä sitten? Oisiko silloinkin voinut olla jo holkerin poikanen kyseessä.

• Täällä itäisellä suomenlahdella on suurena uhkana tappajahaili huovarin vesitä,

Kyseinen kalahirmu nousee juhannuksen aikaan kymijoen ruhavuolteelle, Ne kuuluisat kymiläiset kalastajat jotka ovat saaneet kyseisen "tappiksen" siiman päähän eivät ole ikinä siitä järkytyksestä toipuneet. Vuosikausia kyseiset kalastajat ovat kunnioittavasti kutsuneet sitä porttivahdiksi. Kyseisen kalan tunnistaa siitä että se kiinni jäätyään pakenee yläviistoon niskalle ja aina irtoaa tai katkaisee siimat. Juuri näinä päivinä kyseiset kalastajat ovat adottamassa, munat tutisten , tappiksen nousua joelle. Jännityksellä odotan kyseisen kalan joutumista saaliksi ja mahdollisesti kyseisen kalan museoimista. Varmana tietona luulen, että kyseisen kalan saalistaa jokin joen maineikkaimmista saalistajista jolla on erittäin luotettava maine esimerkiksi erälehden perhovapojen testaajana,

Kireitä ilmeitä kaikille kymiriverin kalastajille jota "tappista" kalastaa toivottaa "sintinonkija"

• Hei,

Nyt sinua viilatiin linsiin.
    Olen ollut kanarian saarella montako haita siellä on?
    Olen ollut Enlannissa siellä on yli 50 hailajia.

Ystävällisin terveisin,

En usko, että Soumessa on tasan 2 hai aljia.

• Nyt sinua viilatiin linsiin.
    Olen ollut kanarian saarella montako haita siellä on?
    Olen ollut Enlannissa siellä on yli 50 hailajia.

• Hei,

Itämeressä on 18 hailajia.

• Itämeressä on tavattu 18 hailajia, mutta pysyvistä kannoista ei ole tietoa.

• Voi holkeria maistaa, mutta tod. näk. jää nielemättä, jos ei satu tykkäämään ammoniakista. Käsittääkseni täysin myrkyllinen sen liha. Islannista voi ostaa holkerinlihatuotteita. Luin wikistä, että pitävät lihaa kuukausia maakuopassa ja kuivauksessa, jotta kusi siitä lihasta lähtisi.

• Ammuin parii päivää sitten oulangan kansallispuistossa seeprapoikueen

Oli vissii eksyny matkaltaa

• mä taas veikkaisin Piikkihaita niitäkin on tavattu suomen vesillä ja ne kasvaakin jotain 90 cm pitusiks

• Todennäköisesti piikkihai, niitä on tavattu satunnaisesti Saaristomerellä ja Selkämerellä. Holkerista ei oletodistettuja havaintoja Suomessa.

• Juu. Eilen nakkasin jigin ja valkohai napsahti sieltä. Hyvän kalakeiton siitä sais.

• Uskomatonta, eikö tapauksesta ole mitään lehtijuttua? Tuohan olisi suomen perhokalastajille suuri uutinen, ei tuollaista joka päivä tule siiman päähän ja vieläpä perholla!

• Sain Oulujärvestä sinivalaan poikasen. En kyllä yhtään yllättynyt. Ei vaan mahtunut avannosta, joten vei pilkin mukanaan. Näitä sinivalaita on jäänyt loukkuun jääkaudella ja muutama vielä jatkaa sukuaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.