yleistynyt?

2 tervepäisen tervun omistaja

kuvittelenko vain vai onko belgit todellakin yleistynyt näin paljon 10:ssä vuodessa? Sillon kun ostin ensimmäisen tervuni 9 vuotta sitten, ei belgit ollut mikään yleisesti tunnettu rotu ja nykyään tuntuu että jokaisella on jotakin kokemuksia belkkareista. Toivon todella ettei räjähdysmäinen lisääntyminen tuota samaa lopputulosta kuin mm. Saksanpaimenkoirilla iho-ongelmat, lonkka ym jutut. Hauskaa ja aktiivista koirailukesää kaikille rotuun katsomatta.

3

355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wanha Rouwa

Tervurouvani oli syntynyt -88. Se on nyt ollut vuoden paremmilla kohellusmailla. Kun se oli nuori, tuntui välillä että pitää ripustaa rotupaperit kaulaan roikkumaan kun vastaantulijat kyseli "anna mä arvaan, siinä on karjalankarhukoiraa ja sakemannia ja jotain mistä tuo punainen väri tulee..." jne. Tuskin kukaan tunnisti sitä rotukoiraksi, tervuja oli niin vähän. Groenendaleja oli enemmän.

Viimeisinä vuosina se tunnistettiin ihan yleisesti, että onpa kiltti belgi. No kai se oli, kun oli jo vanha. Se oli koko ikänsä terve, muutama ihotulehdus intohimoisesta uimisesta johtuen, kun ensin pusikosta tuli joku naarmu ja sitten joku pöpö iski vedestä. Mutta todellakin vain muutama koko sen ikänä.

Paitsi ne koheltamisesta johtuvat tassuhaavat ja vastaavat....

Toivon totisesti minäkin, ettei belgejä siitetä liikaa, varsinkaan linjasiitoksella. Enkä toivoisi käyttö- ja näyttelylinjaa erikseen, onhan se rotumääritelmässä kerrottu millainen belgin tulee olla ja siis niine avuineen pärjättävä.

Onko joku muu huomannut, että "haaleamman" värisiä tervuja alkaa olla yhä enemmän? Missä minun kauriinpunaisen kaunottareni kaltaiset tervut luuraa? Ja pienempiä ja sirompia ovat, minun mielestäni.......

• PK-Collikoira

Toivon myös että belgiä harkitseville kerrottaisiin millainen koira on kyseessä. Liian usein näkee ongelmabelgejä (ylisäykkyjä ja siten arvaamattomia) kun ei oikein tunneta rotua eikä tiedetä miten sitä pitää kouluttaa.

Tarkoitan että tietenkin yksineläjänainen voi ottaa belgin maalle asumaan mutta ei sitten tarvitse ihmetellä jos se pelkää miehiä ja kaikkia muitakin vieraita ja toisia koiria ja vaikka mitä.

Belgi on hieno koira, ei siinä mitään, mutta varsinkin pentuvaiheen totutus eri asioihin kannattaa toteuttaa huolella.

• mapsu

Kyllä on yleistynyt, ainakin tuntuu että näyttöpuolella tervut ja käyttökoirissa on yhä enemmän maleja. Vaikka kyllä tuota meidän grotskujätkää saksanpaimenkoirasta collieeseen verrataan. Että en tuosta räjähdysmaisesta kasvusta ihan puhuisi, jos esimerkiksi vertaan valkoiseen paimenkoiraan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe