Koirarotu.

Äippä.

Minä ja tyttäreni (12v.) asumme kerrostalossa. Suunnitelmissa olisi kuitenkin hankkia koira, joku pieni oli meille hyvä, koska kesällä tyttäreni matkustaa junalla isänsä luokse maalle. Muutenkin talomme on liian pieni suurelle koiralle. Olemme suunnitelleet Shetlanninlammaskoiraa ja toyvillakoiraa, mutta emme tiedä kumman ottaisimme.

Koira joutuisi olemaan korkeintaan 6 h päivässä yksin, itse pääsen kuitenkin töistä välillä katsomaan, onko koiralla kaikki hyvin. Aamulenkit olisivat vähintään 30 min, päivä lenkit ainankin tunnin pituisia. Illalla kahdet lenkit olisivat myös vähintään 30 min. Viikonloppuisin olisi enemmän mahdollista tarjota pidempiä lenkkejä. Harrastaisimme koiran kanssa agilityä, ja tokoa. Myös näyttelyihin olisime valmis menemään. (itsellä kokemusta näyttelyistä) Olen myös kiinnostunut turkin hoidostakin, tyttö olisi valmis harjaamaan koiraa myös. Loppu kesällä meillä on tapana lähteä vaeltamaan, jonne koira tulisi mukaan.

Kumpi rotu sopisi meille paremmin ? Muitakin pieniä rotuja saa ehdotella, alle 40 senttimetrin korkuisia kuitenkin.

10

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Irisa

      Noista kahdesta rodusta suosittelisin toyvillakoiraa, se on hyvin aktiivinen rotu. Itse suosittelen kiinanharjakoiraa. Se on myös hyvin aktiivinen rotu. Kiinanharjakoiria on kahdenlaisia nakuja ja powderpuffeja joilla on pitkät karvat ja muistuttavat mini afgaaneja. Itselläni on kiinanharjakoira ja olemme harrastaneet agilkityä. Kiinanharjakoirat ovat hyvin ketteriä.

      • guhgu

        Sehän on varsinaisesti paimenkoira.

        Minulle tulee mieleen kooikerhondje, cairnterrieri, lancashire heeler tai lunnikoira.


      • Äippä.
        guhgu kirjoitti:

        Sehän on varsinaisesti paimenkoira.

        Minulle tulee mieleen kooikerhondje, cairnterrieri, lancashire heeler tai lunnikoira.

        Olemme miettineet myös cairnterrieriä, mutta sopiiko agilityyn?
        Kiinanharjakoiraa emme halua, juuri sen nakuuden takia, eikä se pitkäkarvainen versiokaan mielytä.


      • guhgu
        Äippä. kirjoitti:

        Olemme miettineet myös cairnterrieriä, mutta sopiiko agilityyn?
        Kiinanharjakoiraa emme halua, juuri sen nakuuden takia, eikä se pitkäkarvainen versiokaan mielytä.

        Kaikki terverakenteiset rodut sopivat agilityyn, pienestä chihuahuasta suureen tanskandoggiin.


      • kiinanharjakoirafani

        onko koirasi naku?


    • kokemusta on

      jos noista pitäisi valita, niin villakoira. Muuten sopisi bichon-tyyppiset rodut, maltankoira tai kääpiösnautseri. Tuohon vaellukseen en niin bichoneita suosittelisi.

      • guhgu

        Jos meinaat, että niille ei pidä tarjota paljoa liikuntaa, niin niistähän jalostettaisiin aivan sairaita. Liikunta on erittäin tärkeä osa terveyttä. Ja koiran liikunnantarve ei riipu koosta. Varsinkin bichon frice jaksaa juosta pitkiäkin lenkkejä ja tykkää uimisestakin.


      • kihhug
        guhgu kirjoitti:

        Jos meinaat, että niille ei pidä tarjota paljoa liikuntaa, niin niistähän jalostettaisiin aivan sairaita. Liikunta on erittäin tärkeä osa terveyttä. Ja koiran liikunnantarve ei riipu koosta. Varsinkin bichon frice jaksaa juosta pitkiäkin lenkkejä ja tykkää uimisestakin.

        oikeassaolet


    • Koiruudet

      Villakoira on upea, aktiivinen, seurallinen, älykäs, liikkumista ja aktiviteettia rakastava rotu. Josta ei myöskään karvaa lähde, iso plussa. Omassa lapsuudenkodissani villiksiä oli useampi.

      Meidän perheessä on phalène, mitäs perhosesta olisitte mieltä? Täyttää suurimman osan villakoiran ominaisuuksista ja 12v. oiva kaveri kokonsa puolesta. Terveitäkin rodullisesti ovat. Perhonen on tosi kiintynyt omaan perheeseensä, saattaa arkailla muita ihmisiä. Aivan mielettömän ystävällinen ja reipas pikkukoira. Turkki helppohoitoinen. Jaksaa lenkkeillä enemmän kuin emäntänsä, pari tuntia menee kepoisasti. Ainoana miinuksena koen karvanlähdön.

    • Tibbeliini

      Tiibetin terrieri (eli paimenkoira). Säkä n. 40 cm, painoa 8-10 kg. Vaikka on pitkä turkki, ei karvaa lähde ja hoitona on aktiivinen harjaus. Turkin voi pitää myös lyhyenä. On oppivainen, pysyy lähellä ja varmaan sopisi vaellukseen, koska rotu on peräisi Tiibetistä. Agility ja Toko sopivat todella hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe