Kertokaa esimerkkejä klassikkokirjoista.
Kiitos vastauksista!
Mitä klassikkokirjaa suosittelette?
11
769
Vastaukset
- vaikka tuota
- MM
Gooleta "klassikkoautomaatti" ja "sata parasta kirjaa". Johan saat listoja klassikoista.
- ihv
Tolstoin elämänkertaa. Kumma mies.
Klassikoista yksi suurimpia on Sota ja rauha. Itse asiassa luettuani tämän kirjan ymmärsin mitä klassikolla tarkoitetaan. Ja avasi samalla silmät muille klassikoille.- Megalukija
on varmasti klassikoista suurimpia,mutta myös klassikoista vaikeimpia.esim 580 henkilöhahmoa hirvittävät...
tässä joitakin suomalaisia:
Aho: Juha ja Papin rouva
Linna: Tuntematon sotilas
Meriluoto: Lasimaalaus (runokokoelma)
Leino: Helkavirsiä 1 ja 2 (runokokoelmia)
Kianto: Punainen viiva
Tikkanen: Vuosisadan rakkaustarina
Härkönen: Häräntappoase
Canthin näytelmät, esimerkiksi Papin perhe ja Kauppa-Lopo
Meri: Manillaköysi
En viitsi edes mainita listassani ihan itsestään selviä kirjoja.
On aika mahdotonta sanoa, mitkä nykyajan kirjallisesta annista nousevat tulevaisuudessa klassikoiden joukkoon. Itse olisin valmis nostamaan sinne ainakin Tomi Kontion Keväällä isä sai siivet ja sen jatko-osan
(ja etenkin se jatko-osa) ja Päivi Honkapään teoksen Viides tuuli. Ja jotakin Remekseltä.- Himokas lukijatar 33
Hannu Salama: Juhannustanssit
Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä
Reino Lehväslaiho: Koko tuotanto (n. 100)
Kalle Päätalo: Koko tuotanto (n. 70)
Seppo Jääskeläinen: Koko tuotanto (13 3)
Heikki Ijäs: Kun sain ensikerran - vobery
Himokas lukijatar 33 kirjoitti:
Hannu Salama: Juhannustanssit
Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä
Reino Lehväslaiho: Koko tuotanto (n. 100)
Kalle Päätalo: Koko tuotanto (n. 70)
Seppo Jääskeläinen: Koko tuotanto (13 3)
Heikki Ijäs: Kun sain ensikerranTimo K. Mukan Maa on syntinen laulu kuuluu ehdottomasti listaan myös.
Kovin paljon siinä ei tapahdu, mutta se kieli...
- kysyvä löytää
miltä kuulostaa SINUHE tai KYLÄN KOIRAT. SADAN VUODEN YKSINÄISYYS tai HILJAA VIRTAA DON. ANNA KARENINA tai VALTAKUNNAN SALAISUUS. RAAMATTU tai JUHO 18.
Mene hyvä ihminen kirjastoon. Kysy ensin vaikka NOBEL-kirjailijoita, ei ei ei näitä uudempia vaan vaikka alusta asti. Äläkä missään nimessä unohda Sillanpäätä.
Venäläiset TÄYTYY lukea. Etelä-Amerikka on suoltanut mailmaan mahtavia kirjailijoita, Ja näitä riittää.
KIRJASTO ON AARRE AITTA ja sieltä löytyy asiantuntemusta. Suu vaan auki ja virkailijat töihin.- Agabetus 34v
Se tavallinen tarina. Siitä ei kirja parane, vaikka se jäisi ainoaksesi. Sitten Minä, Olli ja Orvokki. Siinä oikeat klassikot. Paavo Haavikko jo ennusti että Hannu Salama nousee arvoon arvaamattomaan vielä, jos ei eläessään, niin viimeistään mullan alta. Tieto Mauno Saaren kirjasta Haavikko niminen mies. Lue sekin, on hyvä kirja.
- Kotimaisten kirjojen
Agabetus 34v kirjoitti:
Se tavallinen tarina. Siitä ei kirja parane, vaikka se jäisi ainoaksesi. Sitten Minä, Olli ja Orvokki. Siinä oikeat klassikot. Paavo Haavikko jo ennusti että Hannu Salama nousee arvoon arvaamattomaan vielä, jos ei eläessään, niin viimeistään mullan alta. Tieto Mauno Saaren kirjasta Haavikko niminen mies. Lue sekin, on hyvä kirja.
Tässä on mun lista äkkiä mietitytynä:
Veikko Huovinen: Veitikka
Joni Skiftesvik: Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja
Antti Tuuri: Pohjanmaa
Heikki Turunen: Simpauttaja
Väinö Linna: Tuntematon sotilas
Mika Waltari: Sinuhe Egyptiläinen
Naisia listalla eri ole, mutta suosittelen eeva Tikan ja Eeva Kilven romskuja. - zxxxj
Kotimaisten kirjojen kirjoitti:
Tässä on mun lista äkkiä mietitytynä:
Veikko Huovinen: Veitikka
Joni Skiftesvik: Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja
Antti Tuuri: Pohjanmaa
Heikki Turunen: Simpauttaja
Väinö Linna: Tuntematon sotilas
Mika Waltari: Sinuhe Egyptiläinen
Naisia listalla eri ole, mutta suosittelen eeva Tikan ja Eeva Kilven romskuja.Eiköhän parhaita vinkkejä löydy kirjallisuushistorian kirjoista. Esim. "Kansojen kirjallisuus" tai "Suomen kirjallisuuden historia".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211841
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1381676Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill551548Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671372Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741356- 1511326
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761173- 591158
- 1191045