Pari vuotta vanhassa omakotitalossa (puutalo) on ilmaantunut useaan paikkaan ovien reunojen linjaan yläpuolelle pystysuoria halkeamia. Suurimmassa osassa on hieman pullistunut tuo kohta ulospäin ja keskellä kulkee halkeama. Ei puhuta mistää suurista halkeamista, mutta kyllä ne sieltä seinästä ainakin omasta mielestäni ikävästi erottuvat. Pystysuunnassa halkeamien pituus on parikymmentä senttiä. Vastaavaa on myös muutamissa muissa kohdissa joissa esim. kantava puupalkki alkaa.Halkeamat ovat luultavasti kipsilevyjen saumakohdissa. Saumoissa on paperinauhat. Pinnassa ei ole tapettia vaan maali.
Kysymykseni on että onko nämä halkeamat aiheutuneet rakenteiden kuivumisesta? Voisinkohan leikata kohdat mattoveitsellä auki, tasoittaa ja maalata vai käykö niin että teen turhaa työtä ja sama ilmiö toistuu uudestaan? Sisätiloissa kosteus on n. 25% talvella ja 45% kesällä.
Halkeamia sisäseinien saumoissa
3
4887
Vastaukset
- www.jsalokangas.tk
Jos seinät on levytetty oikein kipsilevyvalmistajan ohjeen mukaisesti, niin oviaukkojen kohdille ei tulisi saumoja. Seinä levytettäisiin täydellä levyllä ja aukkojen kohdat sahataan levyn kiinnityksen jälkeen.
Väliseinät tulisi levyttää niin että seinän toisellla puolella levyjako eli saumat eivät ole kohdakkain. Tämä jäykistää seinärungon.
Mahdollista on että jos seinät on molemmilta puolilta oven kohdalta levytetty niin että levyihin on saumat laitettu noihin mainitsemiisi pystylinjoihin (väärin) niin pienikin oven paukutus ja heilutus heiluttaa seinää ja murtaa tasoitteen.
Tuo halkeilu toisaalta viittaisi myös kuivumisesta aiheutuneeseen, mutta koska kyseessä on puurunkoinen talo niin vettä tuskin on rakentaessa käytetty yhtä paljon kuin kivitaloissa joissa myös halkeamia joskus ilmenee.
Useasti halkeilua tapahtuu myös huoneen nurkissa, jonne laitetut tasoitteet ja akryylimassat eivät kuivu riittävästi ennen seuraavaa työvaihetta ja maalausta.
Kannattaa puukottaa auki jostain kohdasta ja katsoa miltä näyttää.- Harri123456
Hyvin mahdollista että juuri noin on tehty. Täytyypä katsoa että mitä tuolle oikein tekisi. Ei viitsisi alkaa levyttämään uudestaan seiniä...
- wt4 t43t f3
Talo kai vähän hakee muotoaan :D
Eihän noita halkeamia tarvitsi tulla, tahtoo niitä jonnnekin vain joskus ilmaantua. Saumat auki, saumanauha, kittaus, uusi maali. Voi uusia, tai sitten ei. Paras olisi tietenkin vetää jokin lasikuitutapetti ja maalta se. Ei ainakaan pikkuhalkeamia ikinä näy, eikä kyllä isompiakaan. Se vaan vähän isonpi ja kalliinpi homma. Mutta saattaisi pitemmän päälle olla hyväkin ratkaisu.
Oisko väliseinät vähän kevytrkenteisia muutenkin? Voishan siihen päälle vetää toisen kerroksen kipsilevyä ja laittaa se sitten nauhalla, kitillä ja maalilla. Ainakin seinästä tulisi jäykkä ja äänieristyskin paranisi. Mutta se on sitten jo älyttömän kallis remontti pikku näköhaitan takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569