Ilmanvaihto putken eristäminen

AppiUkko

13

1386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekninen eristäjä

      raksoilla käytetään esim. paroc aim50 mattoa,2 kerroksena eli yhteensä 100mm eristystä,mattojen saumat eri kohtiin,teippaus alumiiniteipillä ja rautalangat teippauksia varmistamaan.ikinä ei oo tullut eteen kourun käyttöä iv-puolella tosin voi olla hintakysymyskin eli tuo kouru on ainakin normaalisti kalliimpaa,ja kyllähän kuvissakin on yleensä se 100mm vaatimus oli se sitten palovilla plus lämpövilla tai pelkkää lämpövillaa.eli jos on kyse vaikka liesituulettimen putkesta,ns rasvakanavasta niin alle 50mm verkkomattoa ja päälle lämpövilla.

      • AppiUkko

        ok


    • Ilma vaihtuu

      Ilma jäähtyy sitä enemmän mitä kauemmin se tuolla putkessa on. Jos putkea on 15m, halkaisija 160mm, eristettä 100mm, pukten ilma 20 ja pakkasta -20, niin ilma jäähtyy suunnilleen teholla 100W. Tämähän nyt ovat aivan peruskoulun fysiikkaa. Kun villat ovat lytyssä, siellä täällä rakoja ym. niin voi kertoa vaikka kahdella, eli 200W.

      En vetäisi putkia ollenkaan kylmään tilaan, jos ei ole pakko. Tuloputket aiheuttavat vetoa ja poistoputket vastaavasti voivat jäädyttää koneen. Joka tapuksessa energiaa palaa turhaan. 100mm on ehtoton minimi ja itse laittaisin enemmän.

      Jos olet tämä sama, joka aikoi käyttää konetta minimiteholla, niin varmaan aivan sama, koska tiedät kuitenkin itse paremmin.

      • Hullu prinsessa

        Jos on vain 50 mm mineraalivillaa. Suuntaa antava luku on helppo laskea. Tuolla lämpötilaerolla Wattimäärät ovat todellakin suuria.


    • Kylmässä tilassa poisto- ja tulokanaviin 50mm villaa jos päällä 100mm puhallusvillaa. Jos ei puhallusvillaa niin 100mm eristettä....

      • Paskapuhetta nuo 100w ja peruskoulun fysiikassa ei paljoa laskettu lämmönsiirtymistä. Yksikkö w/m. Ikinä en ole nähnyt missään omakotitalossa yli 100mm eristettä. t:kohta lvi-insinööri


      • Ilma vaihtuu
        repesorsaa kirjoitti:

        Paskapuhetta nuo 100w ja peruskoulun fysiikassa ei paljoa laskettu lämmönsiirtymistä. Yksikkö w/m. Ikinä en ole nähnyt missään omakotitalossa yli 100mm eristettä. t:kohta lvi-insinööri

        Jos väität tuota 100W jotenkin vääräksi, niin ehkä kannattaisi kirjoittaa vaikka yksiköt oikein, niin voisit olla hieman vakuuttavampi.

        Vekara käy alakoulun kahdeksatta luokkaa ja hänellä oli kokeessa keväällä vastaava lasku. Sinänsä huvittavaa, että niillä otetaan kokeessa pisteet pois, jos yksikkö puuttuu, tai on väärä.

        Et ehkä ole nähnyt. Tälle en mitään voi. Useimmissa ohjeissa tuo lukee, joten ehkäpä kannattaisi noita noudattaa, kun ei itse tiedä.

        T: Pidemmälle lukenut.


      • Pahvit
        Ilma vaihtuu kirjoitti:

        Jos väität tuota 100W jotenkin vääräksi, niin ehkä kannattaisi kirjoittaa vaikka yksiköt oikein, niin voisit olla hieman vakuuttavampi.

        Vekara käy alakoulun kahdeksatta luokkaa ja hänellä oli kokeessa keväällä vastaava lasku. Sinänsä huvittavaa, että niillä otetaan kokeessa pisteet pois, jos yksikkö puuttuu, tai on väärä.

        Et ehkä ole nähnyt. Tälle en mitään voi. Useimmissa ohjeissa tuo lukee, joten ehkäpä kannattaisi noita noudattaa, kun ei itse tiedä.

        T: Pidemmälle lukenut.

        Jos 160mm kanavaan laittaa 100mm eristeen, niin miten siihen saa lisää ilman että on mahdoton pallura....joka ei mahdu mihinkään.

        Laittaa vaan 100mm villakourua jolla on edes mahdolisuus onnistua hyvin, ja unohtaa ne matot muualla kuin mahdottomissa paikoissa..


      • LTR-3
        Pahvit kirjoitti:

        Jos 160mm kanavaan laittaa 100mm eristeen, niin miten siihen saa lisää ilman että on mahdoton pallura....joka ei mahdu mihinkään.

        Laittaa vaan 100mm villakourua jolla on edes mahdolisuus onnistua hyvin, ja unohtaa ne matot muualla kuin mahdottomissa paikoissa..

        Mä laitoin 20mm paksusta armafleksistä ja hyvin toimii vaikka putkessa virtaa -20c pakkasilma niin eristeen pinta ihan lämmin, ovat siis avonaisessa tilassa, eikä pöllyä asentaessa.


      • tadaa:pieleen meni
        LTR-3 kirjoitti:

        Mä laitoin 20mm paksusta armafleksistä ja hyvin toimii vaikka putkessa virtaa -20c pakkasilma niin eristeen pinta ihan lämmin, ovat siis avonaisessa tilassa, eikä pöllyä asentaessa.

        Tuon paksuinen armaflexi vastaa 50mm villaa

        Kovat on häviöt.


      • Ilma vaihtuu
        Pahvit kirjoitti:

        Jos 160mm kanavaan laittaa 100mm eristeen, niin miten siihen saa lisää ilman että on mahdoton pallura....joka ei mahdu mihinkään.

        Laittaa vaan 100mm villakourua jolla on edes mahdolisuus onnistua hyvin, ja unohtaa ne matot muualla kuin mahdottomissa paikoissa..

        Siksi ei niitä putkia kannattaisi yläpohjan yläpuolelle vetääkkään.


      • ihan kaikkeen
        Ilma vaihtuu kirjoitti:

        Jos väität tuota 100W jotenkin vääräksi, niin ehkä kannattaisi kirjoittaa vaikka yksiköt oikein, niin voisit olla hieman vakuuttavampi.

        Vekara käy alakoulun kahdeksatta luokkaa ja hänellä oli kokeessa keväällä vastaava lasku. Sinänsä huvittavaa, että niillä otetaan kokeessa pisteet pois, jos yksikkö puuttuu, tai on väärä.

        Et ehkä ole nähnyt. Tälle en mitään voi. Useimmissa ohjeissa tuo lukee, joten ehkäpä kannattaisi noita noudattaa, kun ei itse tiedä.

        T: Pidemmälle lukenut.

        Joo, 100 mm villaa riittää ihan kaikkeen. Ihan turhaa laittaa sen enempää seiniin tai yläpohjaankaan.


      • C4
        ihan kaikkeen kirjoitti:

        Joo, 100 mm villaa riittää ihan kaikkeen. Ihan turhaa laittaa sen enempää seiniin tai yläpohjaankaan.

        C4 taulukko 3 mukaan ilman lämmönjohtavuus on n. 5 W/ m2K. Eristepaksuudella saadaan pintalämpötila laskettua ja samalla lämpöhäviöteho pienenee eli 50, 100 jne eristepaksuus ei ole kiveen hakattu vaan taulukkotietoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe