Ilmanvaihto putken eristäminen

AppiUkko

13

1612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekninen eristäjä

      raksoilla käytetään esim. paroc aim50 mattoa,2 kerroksena eli yhteensä 100mm eristystä,mattojen saumat eri kohtiin,teippaus alumiiniteipillä ja rautalangat teippauksia varmistamaan.ikinä ei oo tullut eteen kourun käyttöä iv-puolella tosin voi olla hintakysymyskin eli tuo kouru on ainakin normaalisti kalliimpaa,ja kyllähän kuvissakin on yleensä se 100mm vaatimus oli se sitten palovilla plus lämpövilla tai pelkkää lämpövillaa.eli jos on kyse vaikka liesituulettimen putkesta,ns rasvakanavasta niin alle 50mm verkkomattoa ja päälle lämpövilla.

      • AppiUkko

        ok


    • Ilma vaihtuu

      Ilma jäähtyy sitä enemmän mitä kauemmin se tuolla putkessa on. Jos putkea on 15m, halkaisija 160mm, eristettä 100mm, pukten ilma 20 ja pakkasta -20, niin ilma jäähtyy suunnilleen teholla 100W. Tämähän nyt ovat aivan peruskoulun fysiikkaa. Kun villat ovat lytyssä, siellä täällä rakoja ym. niin voi kertoa vaikka kahdella, eli 200W.

      En vetäisi putkia ollenkaan kylmään tilaan, jos ei ole pakko. Tuloputket aiheuttavat vetoa ja poistoputket vastaavasti voivat jäädyttää koneen. Joka tapuksessa energiaa palaa turhaan. 100mm on ehtoton minimi ja itse laittaisin enemmän.

      Jos olet tämä sama, joka aikoi käyttää konetta minimiteholla, niin varmaan aivan sama, koska tiedät kuitenkin itse paremmin.

      • Hullu prinsessa

        Jos on vain 50 mm mineraalivillaa. Suuntaa antava luku on helppo laskea. Tuolla lämpötilaerolla Wattimäärät ovat todellakin suuria.


    • Kylmässä tilassa poisto- ja tulokanaviin 50mm villaa jos päällä 100mm puhallusvillaa. Jos ei puhallusvillaa niin 100mm eristettä....

      • Paskapuhetta nuo 100w ja peruskoulun fysiikassa ei paljoa laskettu lämmönsiirtymistä. Yksikkö w/m. Ikinä en ole nähnyt missään omakotitalossa yli 100mm eristettä. t:kohta lvi-insinööri


      • Ilma vaihtuu
        repesorsaa kirjoitti:

        Paskapuhetta nuo 100w ja peruskoulun fysiikassa ei paljoa laskettu lämmönsiirtymistä. Yksikkö w/m. Ikinä en ole nähnyt missään omakotitalossa yli 100mm eristettä. t:kohta lvi-insinööri

        Jos väität tuota 100W jotenkin vääräksi, niin ehkä kannattaisi kirjoittaa vaikka yksiköt oikein, niin voisit olla hieman vakuuttavampi.

        Vekara käy alakoulun kahdeksatta luokkaa ja hänellä oli kokeessa keväällä vastaava lasku. Sinänsä huvittavaa, että niillä otetaan kokeessa pisteet pois, jos yksikkö puuttuu, tai on väärä.

        Et ehkä ole nähnyt. Tälle en mitään voi. Useimmissa ohjeissa tuo lukee, joten ehkäpä kannattaisi noita noudattaa, kun ei itse tiedä.

        T: Pidemmälle lukenut.


      • Pahvit
        Ilma vaihtuu kirjoitti:

        Jos väität tuota 100W jotenkin vääräksi, niin ehkä kannattaisi kirjoittaa vaikka yksiköt oikein, niin voisit olla hieman vakuuttavampi.

        Vekara käy alakoulun kahdeksatta luokkaa ja hänellä oli kokeessa keväällä vastaava lasku. Sinänsä huvittavaa, että niillä otetaan kokeessa pisteet pois, jos yksikkö puuttuu, tai on väärä.

        Et ehkä ole nähnyt. Tälle en mitään voi. Useimmissa ohjeissa tuo lukee, joten ehkäpä kannattaisi noita noudattaa, kun ei itse tiedä.

        T: Pidemmälle lukenut.

        Jos 160mm kanavaan laittaa 100mm eristeen, niin miten siihen saa lisää ilman että on mahdoton pallura....joka ei mahdu mihinkään.

        Laittaa vaan 100mm villakourua jolla on edes mahdolisuus onnistua hyvin, ja unohtaa ne matot muualla kuin mahdottomissa paikoissa..


      • LTR-3
        Pahvit kirjoitti:

        Jos 160mm kanavaan laittaa 100mm eristeen, niin miten siihen saa lisää ilman että on mahdoton pallura....joka ei mahdu mihinkään.

        Laittaa vaan 100mm villakourua jolla on edes mahdolisuus onnistua hyvin, ja unohtaa ne matot muualla kuin mahdottomissa paikoissa..

        Mä laitoin 20mm paksusta armafleksistä ja hyvin toimii vaikka putkessa virtaa -20c pakkasilma niin eristeen pinta ihan lämmin, ovat siis avonaisessa tilassa, eikä pöllyä asentaessa.


      • tadaa:pieleen meni
        LTR-3 kirjoitti:

        Mä laitoin 20mm paksusta armafleksistä ja hyvin toimii vaikka putkessa virtaa -20c pakkasilma niin eristeen pinta ihan lämmin, ovat siis avonaisessa tilassa, eikä pöllyä asentaessa.

        Tuon paksuinen armaflexi vastaa 50mm villaa

        Kovat on häviöt.


      • Ilma vaihtuu
        Pahvit kirjoitti:

        Jos 160mm kanavaan laittaa 100mm eristeen, niin miten siihen saa lisää ilman että on mahdoton pallura....joka ei mahdu mihinkään.

        Laittaa vaan 100mm villakourua jolla on edes mahdolisuus onnistua hyvin, ja unohtaa ne matot muualla kuin mahdottomissa paikoissa..

        Siksi ei niitä putkia kannattaisi yläpohjan yläpuolelle vetääkkään.


      • ihan kaikkeen
        Ilma vaihtuu kirjoitti:

        Jos väität tuota 100W jotenkin vääräksi, niin ehkä kannattaisi kirjoittaa vaikka yksiköt oikein, niin voisit olla hieman vakuuttavampi.

        Vekara käy alakoulun kahdeksatta luokkaa ja hänellä oli kokeessa keväällä vastaava lasku. Sinänsä huvittavaa, että niillä otetaan kokeessa pisteet pois, jos yksikkö puuttuu, tai on väärä.

        Et ehkä ole nähnyt. Tälle en mitään voi. Useimmissa ohjeissa tuo lukee, joten ehkäpä kannattaisi noita noudattaa, kun ei itse tiedä.

        T: Pidemmälle lukenut.

        Joo, 100 mm villaa riittää ihan kaikkeen. Ihan turhaa laittaa sen enempää seiniin tai yläpohjaankaan.


      • C4
        ihan kaikkeen kirjoitti:

        Joo, 100 mm villaa riittää ihan kaikkeen. Ihan turhaa laittaa sen enempää seiniin tai yläpohjaankaan.

        C4 taulukko 3 mukaan ilman lämmönjohtavuus on n. 5 W/ m2K. Eristepaksuudella saadaan pintalämpötila laskettua ja samalla lämpöhäviöteho pienenee eli 50, 100 jne eristepaksuus ei ole kiveen hakattu vaan taulukkotietoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      39
      2060
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      846
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      844
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      721
    5. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      691
    6. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      66
      616
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      610
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      487
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      469
    10. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      467
    Aihe