Äänenlaadun parantaminen

Makeman38

Siirrän vhs-nauhoja koneelle. Vhs-nauhurin ja koneen välissä on Easycap-usb-adapteri. Ongelma on seuraava, joillakin kaseteilla ääniraita ns. vonkuu, vhs-nauhojen kanssa pidempään touhunneet tietävät kyllä mitä tarkoitan. Ilmeisesti kasetin pyörimisnopeus ei ole tasainen nauhurissa. Osassa kaseteista äänenlaatu on jo itse nauhoitteessa valmiiksi huono joten vhs-videon vaihtaminen ei auta (sitäkin olen kokeillut).
Pystyykö tuota asiaa jälkikäteen korjaamaan millään editointiohjelmalla? Tiedän että keinot ovat vähissä jos itse käsiteltävä data on jo valmiiksi huonolaatuista, mutta kuinka paljon asiaan pystyy vaikuttamaan ja millä ohjelmalla?

4

971

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makeman38

on nyt sitten tullut siitä että joissakin kaseteissa ääniraita kohisee. Eli siellä on sellainen taustasuhina joka tietenkin tallentuu koneelle kun videota kaappaan. Milläs pirulla siitä pääsisi eroon. Virtualdubissa on kyllä työkaluja kuvan parantamiseen, mutta pääseekö sillä kunnolla heikkoon äänenlaatuun käsiksi?

Oliko tuo vhs-nauhojen kuvan- ja äänenlaatu noin karmeita sillon kun niitä katseltiin? Vai onko tässä itse tullut vaativammaksi kun on blu-ray kiekkoihin ja dvd:hen tottunut.

• .

Pääsyyllinen noihin ääni ongelmiin on se Easygap rimpula, ei kuvanlaatukaan varmaan ole häävi
        Hommaa kunnollinen analogi-digitaali muunnin, niin homma toimii.

• ...................
        . kirjoitti:

Pääsyyllinen noihin ääni ongelmiin on se Easygap rimpula, ei kuvanlaatukaan varmaan ole häävi
        Hommaa kunnollinen analogi-digitaali muunnin, niin homma toimii.

...ja laadukas nauhuri noihin siirtoihin, muieluiten aikaviivekorjaimella

• hifiornot

tää nyt tulee varmaan myöhässä, mutta siis...

joo todennäköisesti heikko ääni johtuu kuvauskameran huonosta / heikkolaatuisesta mikrofonista. Tuolloin kamerat olivat ns. normaaliraidalle tallentavia ja jotkut mallit tallentivat hifi-raidalle ääntä. Hifi-raita ja hyvä mikki tuottivat myös hyvää ääntä vhs-nauhoille. Huono mikki ja tallennus normaali-raidalle => heikko äänenlaatu. Lisäksi useimmat videokamerat tallensivat koneiston surinat ym. äänet mukaan nauhalle, joten vakiohäiriöääni voi jatkua koko nauhan läpi.

Jos häiriöääni on samanlainen koko ajan, editointiohjelmalla on mahdollista korjailla ääntä siedettävämmäksi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      86
      5467
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3622
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3189
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2126
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1931
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      33
      1864
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1823
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1714
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1683
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19