Alivuokralaisen lähteminen

Päävuokralainen

Tilanne:
Olen ottanut helmikuussa 2010 alivuokralaisen kaksiooni. Minä itse asun olohuoneessa ja alivuokralainen makuuhuonessa.
Toukokuun lopussa menetin hermoni alati myöhästyviin vuokriin (maksanut kuitenkin jokaisen tässä välissä) ja siihen, ettei yhteisistä sopimuksista pidetä huolta eikä myöskään kämppää siivota silloin kun on sovittu. Itse olen hoitanut asiani kunnolla (mm. yhteiset sopimukset siivouksesta ja kämpän huoltamisesta).
Minulla on tällä hetkellä myös sellainen tilanne, että tarvitsen koko huoneiston itselleni henkilökohtaisista syistä, joita nyt en kuitenkaan tänne viitsi laittaa.

Annoin irtisanomisilmoituksen alivuokralaisen toukokuun lopussa. Koska alivuokralainen on asunut huoneistossa alle vuoden, irtisanomisaika on 1 kuukausi. Eli irtisanomisaika päättyy 30.6.2010.
Alivuokralainen maksoi viimeisen eli kesäkuun vuokran vasta kun olin aiheesta hänelle ilmoittanut. Eli sain taas huomauttaa asiasta.

Ja kysymys kuuluukin:
Entä jos alivuokralainen ei poistukaan asunnosta tavaroineen päivineen 30.6.? Mitä mahdollisuuksia minulla on? Voinko ottaa huoneiston kokonaan hallintaani ja siirtää alivuokralaisen tavarat parvekkeelle (lasitettu, ei päästä vettä) tai kellarikomeroon odottamaan siksi aikaa, että alivuokralainen hakee ne?
Tarvitseeko minun päästää alivuokralaista MINUN asuntooni enää 30.6.2010 jälkeen eli 1.7.2010 alkaen?
Jos hän ei ole luovuttanut avaintaan ja tulee asuntoon 1.7.2010 jälkeen niin mitä teen? Voinko mahdollisesti soittaa poliisit, koska ko. henkilöllä ei ole mitään oikeutta oleskella asunnossa, jossa hän ei ole kirjoilla? Tietysti jos hän tulee hakemaan kamojaan, niin se on eri asia. Voinko asettaa hänelle aikarajan, esim. 3 h tavaroiden keräämiseen ja poistumiseen tai soitan poliisit?

Kiitos avusta. :)

10

1752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika väärin

"Koska alivuokralainen on asunut huoneistossa alle vuoden, irtisanomisaika on 1 kuukausi."

Väärin. Kun vuokranantaja sanoo vuokrasopimuksen irti alle vuoden vuoden kestäneessä vuokrasuhteessa, niin irtisanomisaika on 3 kuukautta, ei yksi.

Eli sinun tapauksessasi alivuokralaisella on oikeus asua 30.8.2010 saakka.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

• Päävuokralainen

"Alivuokranantajan irtisanoessa alivuokrasopimuksen irtisanomisaika on kolme kuukautta, jos alivuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoiseksi vähintään yhden VUODEN, ja muussa tapauksessa yksi KUUKAUSI (alivuokranantajan irtisanomisaika). Alivuokralaisen irtisanoessa alivuokrasopimuksen irtisanomisaika on 14 päivää (alivuokralaisen irtisanomisaika). Jos alivuokrasopimuksessa kuitenkin on sovittu vuokrasuhteen päättyvän tiettynä ajankohtana ilman irtisanomista, tätä on noudatettava."

Eli ALIvuokralaissuhde on kestänyt alle vuoden, jolloin irtisanomisaika on yksi kuukausi. Jos aletaan sitä lakia sitten lukemaan ja sillä pätemään, niin luetaan sitten ihan kunnolla. Tämä asia otettiin selville hyvin aikaisessa vaiheessa, jo ennen kuin alivuokralainen muutti asuntoon. Eli irtisanomisaika on 1 kuukausi. Joten alivuokralaisen on lähdettävä 30.6.2010.
        Ja jos irtisanomisaika oli 3 kk, niin tällöin irtisanomisaika päättyisi 31.8.2010, eikä 30.8.2010. Otetaan niistä asioista selvää ennenkuin lähetään "neuvomaan".

• miten kävi?
        Päävuokralainen kirjoitti:

"Alivuokranantajan irtisanoessa alivuokrasopimuksen irtisanomisaika on kolme kuukautta, jos alivuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoiseksi vähintään yhden VUODEN, ja muussa tapauksessa yksi KUUKAUSI (alivuokranantajan irtisanomisaika). Alivuokralaisen irtisanoessa alivuokrasopimuksen irtisanomisaika on 14 päivää (alivuokralaisen irtisanomisaika). Jos alivuokrasopimuksessa kuitenkin on sovittu vuokrasuhteen päättyvän tiettynä ajankohtana ilman irtisanomista, tätä on noudatettava."

Eli ALIvuokralaissuhde on kestänyt alle vuoden, jolloin irtisanomisaika on yksi kuukausi. Jos aletaan sitä lakia sitten lukemaan ja sillä pätemään, niin luetaan sitten ihan kunnolla. Tämä asia otettiin selville hyvin aikaisessa vaiheessa, jo ennen kuin alivuokralainen muutti asuntoon. Eli irtisanomisaika on 1 kuukausi. Joten alivuokralaisen on lähdettävä 30.6.2010.
        Ja jos irtisanomisaika oli 3 kk, niin tällöin irtisanomisaika päättyisi 31.8.2010, eikä 30.8.2010. Otetaan niistä asioista selvää ennenkuin lähetään "neuvomaan".

Muuttopäivä on irtisanomisajan jälkeinen seuraava arkipäivä, eli tässä tapauksessa torstai 1.7. silloin vuokralaisen tulee jo luovuttaa puolet vuokrakohteesta vuokrantajan käyttöön.

No miten kävi, muuttiko alivuokralainen????

• Päävuokralainen
        miten kävi? kirjoitti:

Muuttopäivä on irtisanomisajan jälkeinen seuraava arkipäivä, eli tässä tapauksessa torstai 1.7. silloin vuokralaisen tulee jo luovuttaa puolet vuokrakohteesta vuokrantajan käyttöön.

No miten kävi, muuttiko alivuokralainen????

Kyllä, hän lähti ilman riitoja. :)

• onnellinen loppu
        Päävuokralainen kirjoitti:

Kyllä, hän lähti ilman riitoja. :)

Turhaan pelkäsit :)

• Päävuokralainen
        onnellinen loppu kirjoitti:

Turhaan pelkäsit :)

Se on ihan totta, mutta en kyllä kovin luottanu siihen ihmiseen viimesinä viikkoina :( Ja syystä en luottanut. Nyt on ihanaa asua yksin taas :)

• Päävuokralainen

Luin tuota lakia vielä enemmän, eli alivuokralaisen on lähdettävä irtisanomisajan päättymistä seuraavana arkipäivänä eli 1.7.2010 viimeistään.
      Joten kysymys siis siirtyy päivällä eteenpäin, mitä tehdä kun alivuokralainen ei olekaan poistunut 2.7.2010 mennessä?

• Häätötuomion käräjäoikeudesta, ihan kuten muissaki vuokrasuhteissa.

• DDKKEEe

Sitten on paska juttu...muutaman satasen takia :S

Kaikki varmasti oppivat tästä että ei kannata koittaa leikkiä ovelaa ja tienata muutamaa helppoa satasta.
        Koska ongelmat ovat suurenpia.

Onnea vain... :s

• Päävuokralainen
        DDKKEEe kirjoitti:

Sitten on paska juttu...muutaman satasen takia :S

Kaikki varmasti oppivat tästä että ei kannata koittaa leikkiä ovelaa ja tienata muutamaa helppoa satasta.
        Koska ongelmat ovat suurenpia.

Onnea vain... :s

Tarkoitus ei ollut tienata muutamaa helppoa satasta, vaan se oli vastapalvelus kaverilta kaverille. Luojan kiitos, ei tarvitse enää katsoa sitä naamaa :P

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2390
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2303
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      36
      1716
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1668
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      27
      1049
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe