Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kustannuspaineet

joku vaan

Melkein kaikkialla syöttävät keskihintaisissakin ravintoloissa purkkiruokaa.
Perunat on esikeitetty tehtaassa, kastike tulee purkista, liha- ja kalavaihtoehdot ovat halvinta mahdollista eli kanaa, possua ja norjanlohta. Kuuden euron viinit myydään kahdellakympillä.

Jopa ennen varsin hyvät pihviravintolat ovat huonontaneet lihan laatua tai poistaneet parhaat annokset listalta, vaikka aineiden osuus on korkeintaan neljännes.

Kyllähän hyvästä ravintolaruuasta maksaisikin mutta eipä viitsi lähteä liikkeelle jos kotona saa parempaa kun kokkaa itse.

4

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • havainnon

      Jonka kaikki alalla olevat kokit tietävät. Jokakerta kun asiakas valittaa ruuasta niin tekisi mieli sanoa : kyllä minä tuon tiedän, vaan kun en saa parempaa tehdä, sen kieltää ketjuohjaus /tuotannonohjaus ja ostosopimukset. Tyydyn vain hymyilemään tyhmänä ja selittämään huonosta laadusta jotai typerää. Pahempia ovat juuri isojen ketjujen tuotannonohjaus taulukot(kutsutaan niitä nyt taloissa millänimellä tahansa). Ostosopimukset tehdään aina vuodeksi kerrallaan ja muuta ei sitten saa käyttää.
      Ostetaan tuotteita joita teollisuus tuotta kysymättä asiakkailtaan (ruokaa valmistavilta) mitä he oikeasti haluavat.
      Ohjeet suunnitellaan 2-10 hengen annoksiksi ja sitten lyödään kertoimet perään ja uskotaan että näin se toimii,(yleensä ei toimi).
      Toisissa taloissa on vielä niin työhönsä kyllästyneitä kokkeja jotka raapivat päivänsä juuri ja juuri kasaan välittämättä mitä tekevät. Joko ovat väsyneitä talojen toiminta tapoihin tai sitten ovat täysiä tolloja .
      Ravintoloiden asakkaat taas eivät ole valmiita maksamaa itsetehdystä ruuasta , vaan haluavat paljon ja halvalla ja vielä muutaman hedelmän mukaan kun lounaslipusta jäi 5 senttiä käyttämättä.
      Suomalaisten tulisi oppia arvostamaan ruokaa ja sen tekemistä . Nyt ruokailu on kuin formuloiden tankkaus kisa (mahdollisimman paljon, mahdoiisimman nopeasti ja HALVALLA)
      Eli jos haluat parempaa ruokaa vaadi sitä. Kyllä me alastamme innostuneet ja motivoituneet teemme kun siihen vaan annetaan mahdollisuus .

      • joku vaan

        Kyllä minä sen uskon että ammattikokit osaavat kokata jos minäkin osaan.
        Itseltäni puuttuu ammattitaito kokata yli kahdellekymmenelle hengelle, viisi ruokalajia yhtä aikaa kyllä onnistuu kun monesti joudun kokkaamaan porukalle jossa on kasvissyöjiä, sellaisia jotka eivät syö lihaa mutta syövät kalaa, sellaisia jotka eivät syö kalaa jne.

        Tietenkin joskus tulee ylläreitä, viime viikolla kuulin että jopaa Sodexho oli onnisstunut tekemään oikeasti hyvää ruokaa erääseen juhlaan.

        Jotain tässä maassa on pielessä, mahdollisesti korkea verotus. Kun työni puolesta joudun matkustelemaan Ranskassa, Espanjassa ja Portugalissa niin eipä siellä ole ravintoloilla mitään vaikeuksia tuottaa gourmet-ruokaa täkäläisen kaksikomponenttimössön hinnalla. Viinipullosta sitten joutuukin maksamaan ne ravintolan katteet paitsi Portugalissa, siellä pullon valkkaria saa ravintolassa puolellatoista eurolla.


      • joku vaan
        joku vaan kirjoitti:

        Kyllä minä sen uskon että ammattikokit osaavat kokata jos minäkin osaan.
        Itseltäni puuttuu ammattitaito kokata yli kahdellekymmenelle hengelle, viisi ruokalajia yhtä aikaa kyllä onnistuu kun monesti joudun kokkaamaan porukalle jossa on kasvissyöjiä, sellaisia jotka eivät syö lihaa mutta syövät kalaa, sellaisia jotka eivät syö kalaa jne.

        Tietenkin joskus tulee ylläreitä, viime viikolla kuulin että jopaa Sodexho oli onnisstunut tekemään oikeasti hyvää ruokaa erääseen juhlaan.

        Jotain tässä maassa on pielessä, mahdollisesti korkea verotus. Kun työni puolesta joudun matkustelemaan Ranskassa, Espanjassa ja Portugalissa niin eipä siellä ole ravintoloilla mitään vaikeuksia tuottaa gourmet-ruokaa täkäläisen kaksikomponenttimössön hinnalla. Viinipullosta sitten joutuukin maksamaan ne ravintolan katteet paitsi Portugalissa, siellä pullon valkkaria saa ravintolassa puolellatoista eurolla.

        Ero siis on huima.

        Portugalissa kolmen ruokalajin lounas opiskelijakuppilassa pullovesineen ja viineineen maksoi 5 euroa 10 senttiä. Kaupungin parhaaassa kalaravintolassa niiden paras annos jossa oli useita hummereita, merirapuja, katkarapuja, simpukoita jne, viiden litran kattila oli puolillaan, tämä maksoi kahdelle jotain 45 euroa.

        Kreikassa hieman kalliimpaa mutta hinnat sellaiset ettei juuri kannata kaupasta ostaa eväitä.
        Niinpä sielläkin on ravintolat joka ilta täpösen täynnä.


      • joku vaan

        Minulla on paineita järjestää iltaruoka noin 30 ulkkarille pääkaupukiseudulla 21.6

        Ollaan kyselty pitopalveluilta, joku grillaa vain makkaraa ja muilla on omat käsityksensä mitä tarjotaan vaikka asiakas pyytää muuta.

        Tavoitteena grillattuja karitsan parikyljyksiä ja naudan entrecotea Leppävaaran muslimikaupasta, korvasienet Valromeyn tapaan (Eva Mannerheim-Sparren keittokirjasta) olisivat hyvät. Perinteisesti keitetyt uudet perunat entrecote/valromeyn kanssa, muuten kenties öljyssä puolitetun valkosipulin kanssa.

        Jos kiinnostaa niin kai minä saan laskun läpi tai maksan sen itse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe