Sopiva D-vitamiinin määrä?

neiti~X

Kävin mittauttamassa tällä viikolla S-D-25 arvoni ja se oli 92 nmol/l eli käsittääkseni aika hyvä ottaen huomioon, että en syö mitään D-vitamiinivalmisteita. Syön kuitenkin paljon kalaa, joten ilmeisesti sillä on vaikutusta tuohon hyvään arvoon. Onko tarvetta ottaa enää purkista D-vitskua? Ehdin jo tilaamaan jenkeistä 2000 IU (50µg) vahvuista D-vitamiinia (olettaen että kärsin itsekin kyseisen vitamiinin puutteesta) ja ajattelin sitä kyllä ottaa yhden päivässä näin kesällä ja sitten kaksi talvella, onko liikaa? Meinasin käydä joskus syksyllä ottamassa uudestaan tuon verikokeen, niin näkee vähän, että mihin suuntaan arvo on muuttunut mutta mietin vaan, että uskaltaako noita nappeja alkaa nyt sitten alkaa kiskomaan...

17

1190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D-vit

Arvo oli hyvä ja olet ollut auringossa näin kesällä joten ei välttämättä tarvitse nyt ottaa. Syyskuulla sitten voi purkista kun aurinko ei enää tuota.

• neiti~X

Arvelinkin niin, ettei välttämättä ole tarvetta ottaa purkista lisävitamiinia mutta eniten kiinnostaakin se, että onko siitä haittaa jos otan tuon 50µg silti päivittäin? En oleskele auringossa mitenkään tarkoituksella enkä ota aurinkoa. Tuo vitamiinitaso johtunee siis kalansyönnistä. Olen kuullut ja lukenut, että monet ottavat jopa 125µg D-vitamiinia päivässä, joten siihen nähden tuo oma annokseni on aika pieni (en tosin tiedä, että millaisia arvoja muilla on). Mikä on sellainen hyvä/suositeltava D-vitamiinitaso veressä? Sain labrojen yhteydessä tiedon, että 25-175 nmol/l mutta on aika laaja skaala, eikä minusta mikään lähellä tuota 25 ole edes hyvä? Olen ymmärtänyt, että mitä korkeampi niin sitä parempi, kunhan ei nyt mihinkään älyttömyyksiin mennä.

• neiti~X
        neiti~X kirjoitti:

Arvelinkin niin, ettei välttämättä ole tarvetta ottaa purkista lisävitamiinia mutta eniten kiinnostaakin se, että onko siitä haittaa jos otan tuon 50µg silti päivittäin? En oleskele auringossa mitenkään tarkoituksella enkä ota aurinkoa. Tuo vitamiinitaso johtunee siis kalansyönnistä. Olen kuullut ja lukenut, että monet ottavat jopa 125µg D-vitamiinia päivässä, joten siihen nähden tuo oma annokseni on aika pieni (en tosin tiedä, että millaisia arvoja muilla on). Mikä on sellainen hyvä/suositeltava D-vitamiinitaso veressä? Sain labrojen yhteydessä tiedon, että 25-175 nmol/l mutta on aika laaja skaala, eikä minusta mikään lähellä tuota 25 ole edes hyvä? Olen ymmärtänyt, että mitä korkeampi niin sitä parempi, kunhan ei nyt mihinkään älyttömyyksiin mennä.

Tällainen tieto löytyi nyt ainakin:

"Optimaalinen D-vitamiinin taso veressä kokonaisterveyden kannalta on 100-250 nmol/l. Ja tämä tulisi olla ympäri vuoden.

Lääketieteen historiassa ei ole todettu myrkytystapauksia alle 500 nmol/l tasoilla."
        ( http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm )

Joten voinen huoletta ottaa tuon yhden annokseni päivittäin lisä-D:tä :)

• D125µg
        neiti~X kirjoitti:

Tällainen tieto löytyi nyt ainakin:

"Optimaalinen D-vitamiinin taso veressä kokonaisterveyden kannalta on 100-250 nmol/l. Ja tämä tulisi olla ympäri vuoden.

Lääketieteen historiassa ei ole todettu myrkytystapauksia alle 500 nmol/l tasoilla."
        ( http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm )

Joten voinen huoletta ottaa tuon yhden annokseni päivittäin lisä-D:tä :)

Alkuraskauden aurinkoaltistus saattaa vaikuttaa lapsen MS-taudin riskiin

http://www.iltalehti.fi/terveys/2010061011834883_tr.shtml

What vitamin may we need in amounts up to 25 times higher than the government recommends for us to be healthy?

http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/vitamin-d-why-you-are-pro_b_585311.html

Ja D-vitamiinihan maksaa vaan pari senttiä/päivä.

• neiti~X
        D125µg kirjoitti:

Alkuraskauden aurinkoaltistus saattaa vaikuttaa lapsen MS-taudin riskiin

http://www.iltalehti.fi/terveys/2010061011834883_tr.shtml

What vitamin may we need in amounts up to 25 times higher than the government recommends for us to be healthy?

http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/vitamin-d-why-you-are-pro_b_585311.html

Ja D-vitamiinihan maksaa vaan pari senttiä/päivä.

Kiitos hyvistä linkeistä! Mitä nyt olen aiheeseen ehtinyt perehtyä, niin yllättävän moni asia liittyy juuri D-vitamiiniin ja siitä tuntuu olevan paljon terveydellisiä hyötyjä, mikäli sitä saa riittävästi.

• D325OH

Itse sain saman tuloksen kun otin yli 200µg päivässä! Huomenna menen mittauttamaan, saa nähdä 0nko annos 300µg nostanut tasoa. Paljonko painat? Minulla on jonkun verran elopainoa, joten siksi pitää otta reilummin.

• neiti~X

Oho, onpas ero! Mikä sulla oli lähtöarvona tuolle D-vitamiinipitoisuudelle? Mulla on kans lievää ylipainoa ja tosiaan toi oli nyt ensimmäinen tulos. Odottelen täällä edelleen vitamiineja saapuviksi ja sit alan ottamaan sen 50µg päivässä, kun on tossa arvossa vielä vähän varaa nostaakin. Tietty oloa pitää kuunnella ja menen tosiaan syksyllä uudestaan labraan katsomaan, että miten on arvo noussut. Yllätyin kyllä kovasti itsekin tuosta tuloksestani, arvelin sen olevan alle 50 nmol/l niinkuin varmaan useimmilla suomalaisilla. Mutta syön tosiaan melkein päivittäin lounaaksi kalaa eri muodoissa, joten sen on täytynyt vaikuttaa asiaan.

• D325OH
        neiti~X kirjoitti:

Oho, onpas ero! Mikä sulla oli lähtöarvona tuolle D-vitamiinipitoisuudelle? Mulla on kans lievää ylipainoa ja tosiaan toi oli nyt ensimmäinen tulos. Odottelen täällä edelleen vitamiineja saapuviksi ja sit alan ottamaan sen 50µg päivässä, kun on tossa arvossa vielä vähän varaa nostaakin. Tietty oloa pitää kuunnella ja menen tosiaan syksyllä uudestaan labraan katsomaan, että miten on arvo noussut. Yllätyin kyllä kovasti itsekin tuosta tuloksestani, arvelin sen olevan alle 50 nmol/l niinkuin varmaan useimmilla suomalaisilla. Mutta syön tosiaan melkein päivittäin lounaaksi kalaa eri muodoissa, joten sen on täytynyt vaikuttaa asiaan.

10kk söin 100µg, jonka jälkeen oli 68 nmol/L. Sitten 92nmol/L.

• Heikki72
        D325OH kirjoitti:

10kk söin 100µg, jonka jälkeen oli 68 nmol/L. Sitten 92nmol/L.

Minulla oli lukema syksyllä 40 nmol/L tuohon lukemaan olin jo kuukauden syönyt 10µg. Tämän jälkeen olen lisännyt määrän 40ng ja vuosi mittauksen jälkeen lukema oli vasta 60 nmol/L

En tiedä miten pian tuo syöminen vaikkuttaa lukemiin.

Eräs havainto tuli selväksi verikokeissa. 2 vuotta Tv-4 ja THS (kilpirauhas arvot) ovat olleet ihan viiterajojen ala reunassa. Kun aloin syömään D:tä 3-4 kk:ssa nuo arvot nousivat viiterajojen keskelle.

Tämän pystyn näyttämään verikokeilla. Joten jotain vaikutusta puutoksella on ollut / Lisäyksellä.

T: Yksi kokeilija..

• neiti~X
        Heikki72 kirjoitti:

Minulla oli lukema syksyllä 40 nmol/L tuohon lukemaan olin jo kuukauden syönyt 10µg. Tämän jälkeen olen lisännyt määrän 40ng ja vuosi mittauksen jälkeen lukema oli vasta 60 nmol/L

En tiedä miten pian tuo syöminen vaikkuttaa lukemiin.

Eräs havainto tuli selväksi verikokeissa. 2 vuotta Tv-4 ja THS (kilpirauhas arvot) ovat olleet ihan viiterajojen ala reunassa. Kun aloin syömään D:tä 3-4 kk:ssa nuo arvot nousivat viiterajojen keskelle.

Tämän pystyn näyttämään verikokeilla. Joten jotain vaikutusta puutoksella on ollut / Lisäyksellä.

T: Yksi kokeilija..

Mutta TSH:nhan pitäisikin olla mahdollisimman alhaalla ja T4-V:n puolestaan siellä viiterajojen ylärajoilla, jotta kilpirauhanen toimisi kunnolla. Itsehän kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja minulla vielä haetaan sopivaa lääkemäärää, jotta tuon TSH:n saisi tarpeeksi alas ja oman voinnin paremmaksi. Saapa nähdä nyt sitten, että miten tuo D-vitamiinilisä vaikuttaa niihin arvoihin vai vaikuttaako mitenkään. En olekaan ennen kuullut, että niilläkin olisi joku yhteys.

• ding dong
        neiti~X kirjoitti:

Mutta TSH:nhan pitäisikin olla mahdollisimman alhaalla ja T4-V:n puolestaan siellä viiterajojen ylärajoilla, jotta kilpirauhanen toimisi kunnolla. Itsehän kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja minulla vielä haetaan sopivaa lääkemäärää, jotta tuon TSH:n saisi tarpeeksi alas ja oman voinnin paremmaksi. Saapa nähdä nyt sitten, että miten tuo D-vitamiinilisä vaikuttaa niihin arvoihin vai vaikuttaako mitenkään. En olekaan ennen kuullut, että niilläkin olisi joku yhteys.

Voi jessus , tuollaisten takia terveyshoidot kasvavat. Mitä ihmettä tekee d-vitamiinin mittaus tiedolla. Ei yhtään mitään.

No voi se luun pehmenemiseen vaikuttaa, mutta maalaisjärjellä pärjää saako tarpeeksi d-vitamiinia.
        Syö 1-2 viikossa tuoretta kalaa ja ulkoile niin varmasti on arvot oikein hyvät.

Ja jos et syö kalaa ota kalanmaksa tabletteja.

Eri asia tietysti jos on jo todettu kilpisrauhasen vajaatominta jolloin sitä on pakko hieman seurata

• ding dong
        ding dong kirjoitti:

Voi jessus , tuollaisten takia terveyshoidot kasvavat. Mitä ihmettä tekee d-vitamiinin mittaus tiedolla. Ei yhtään mitään.

No voi se luun pehmenemiseen vaikuttaa, mutta maalaisjärjellä pärjää saako tarpeeksi d-vitamiinia.

Eri asia tietysti jos on jo todettu kilpisrauhasen vajaatominta jolloin sitä on pakko hieman seurata

siis 1-2 kertaa viikon aikana syöt kalaa :D

• neiti~X
        ding dong kirjoitti:

Anteeks mut miten kilpirauhasen vajaatoiminta ja D-vitamiini liittyy toisiinsa? Ei mitenkään. Eli kilpparin vajiksen takia ei tarvitse seurata veren D-vitamiinipitoisuutta. Mutta katsos yksityisellä saa jokainen teetättää juuri sellaisia testejä ja kokeita kuin haluaa. ;) Miksi sitten suurin osa suomalaisista kärsii D-vitamiinin puutoksesta jos nuo sinun kertomat kaksi asiaa pystyisi ehkäisemään asian? Kyllä monet toimiikin tuolla tavoin ja silti kärsivät kyseisen vitamiinin puutteesta, mitäs siihen sanot?

Ja itsehän siis haluan, että veressäni virtaa D-vitamiinia enemmän kuin sen kämäsen suomalaisen suosituksen verran, jolla siis pystytään ehkäisemään vaan riisitaudin synty. Korkeammalla D-vitamiinipitoisuudella kun voi hyötyä monella muullakin tavoin, siksi olin kiinnostunut selvittämään asiaa.

• yks vajis
        neiti~X kirjoitti:

mutta ei arvoihin vaan oireisiin. Kilpparin vajaatoimintaa sairastavat kärsii usein lihas- ja nivelkivuista ja kaikenmaailman kolotuksista. Myös hampaat tuppaa hajoamaan ja kynnet rapistuu sekä hiukset ohenee. D-vitamiini auttaa näihin ainakin mun kokemuksen mukaan. Itse otan 125 mikroa ympäri vuoden. Mun lähtötaso oli 40, että syytä on ottaakkin. Lihaskipuihin ei pikkuannokset auta. Kontrollia kuitenkin voi vaikka vuoden kuluttua ottaa, kun on syönyt reippaasti, että miltä näyttää.

• pete......
        yks vajis kirjoitti:

mutta ei arvoihin vaan oireisiin. Kilpparin vajaatoimintaa sairastavat kärsii usein lihas- ja nivelkivuista ja kaikenmaailman kolotuksista. Myös hampaat tuppaa hajoamaan ja kynnet rapistuu sekä hiukset ohenee. D-vitamiini auttaa näihin ainakin mun kokemuksen mukaan. Itse otan 125 mikroa ympäri vuoden. Mun lähtötaso oli 40, että syytä on ottaakkin. Lihaskipuihin ei pikkuannokset auta. Kontrollia kuitenkin voi vaikka vuoden kuluttua ottaa, kun on syönyt reippaasti, että miltä näyttää.

mulla oli arvo 112 tammikuussa ja en syö pillereitä enkä oleile auringossa. syön tonnikalaa ja kananmunia päivittäin, noi purkki ja 2munaa per päivä.

• D325OH
        pete...... kirjoitti:

mulla oli arvo 112 tammikuussa ja en syö pillereitä enkä oleile auringossa. syön tonnikalaa ja kananmunia päivittäin, noi purkki ja 2munaa per päivä.

Minulla on nyt tasot 175nmol/L. Annos on ollut pitemmän aikaa 250-300µg. Nyt pidän taukoa kun ulkoa saa riitävästi näin helteellä.

• AskoKöö

Sanoa että valehtelet:)
      Terveysbloggaajan eli Christer sungwistin sivuilla on taulukko josta voi katsoa miten veren seerumissa D3 pitoisuus nousee kun annostusta kasvattaa ja tuo sinun tuloksesi vaatisi noin 80mikron päivittäisen syömisen, mutta ruoasta, jopa kalasta se on valitettavan mahdoton saada:)
      Kun faktat ei riitä niin pitää vielä yrittää paskaa jauhamalla, eikö voisi pysyä vain rehellisellä pohjalla vai onko sinulla läketehtaiden osakkeita hallussa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7034
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe