Jär-kyt-tä-vät kuukautiset

Huhheijaa

Kuukautiseni muuttuivat erittäin runsaiksi tasan kolme vuotta sitten kesällä. Säikähdin, minut tutkittiin (PAPA ok jne.)ja sanottiin, että kyseessä on vaihdevuodet. Olin tuolloin 47-vuotias. Otin asian asiana ja ajattelin, että tämän kanssa on vain elettävä. Vuoto kuitenkin paheni pahenemistaan. Sain vuosi sitten Caprilon 500mg-lääkettä, joka ei auttanut mitenkään. Lääkäri totesi, että muuta lääkettä ei ole, eikä asialle voi tehdä mitään. Nyt kuitenkin vuoto on parhaimmillaan sellaista, että mikään (yöside & supertamponi) ei riitä. Onneksi pahin vuotopäivä on osunut vapaapäivälle, sillä töihin en kykene. Mutta aina ei näin varmaan käy.... Onko jollakin ollut samanalaista vaivaa ja onko sihen löytynyt ratkaisu? Mikä?

12

6812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *dolfina

      Kun mulla vuodot 43-vuotiaana muuttui niin voimakkaiksi, että en uskaltanut pahimpina päivinä mennä ulos ollenkaan, niin siihen auttoi pitkä Terolut keltarauhashormonikuuri. Kerran jäi puiston penkille verinen lätäkkö, kun nousin siitä ylös ja sitten piti vielä verisenä polkea kotiin :( Mun kuuri kesti 8 kk mutta olen kuullut, että kolmen kuukauden kuurikin voi riittää normalisoimaan vuodot. Sen pitkän kuurin jälkeenkin, paljon myöhemmin, mulla katkaistiin kova vuoto kerran keltarauhashormonikuurilla.

      • Huhheijaa

        Kiitos kovasti vastauksesta! Kovin tuttua tuo, mitä kerroit. Olen juuri lähdössä lääkäriin ja voisin kauttarantain puhua tuosta Terolut-lääkkeestä.... Ainakin kysyä mitä se on. Voihan käydä niinkin onnekkaasti, että lääkäri ottaa asian itse puheeksi, sillä olen menossa eri lääkärin luo (en siis sen, joka sanoi, että mitään hoitokeinoa ei Caprilon-lääkkeen jälkeen ole) kuin edelliskerralla.

        Kiitos vielä kerran!


      • vm-59
        Huhheijaa kirjoitti:

        Kiitos kovasti vastauksesta! Kovin tuttua tuo, mitä kerroit. Olen juuri lähdössä lääkäriin ja voisin kauttarantain puhua tuosta Terolut-lääkkeestä.... Ainakin kysyä mitä se on. Voihan käydä niinkin onnekkaasti, että lääkäri ottaa asian itse puheeksi, sillä olen menossa eri lääkärin luo (en siis sen, joka sanoi, että mitään hoitokeinoa ei Caprilon-lääkkeen jälkeen ole) kuin edelliskerralla.

        Kiitos vielä kerran!

        Aivan sama juttu. Kirjoitinkin tuonne aiemmin hormonikierukka-otsikon alle.Eli mulle tehtiin kaksi kertaa kaavinta ja kaksi kertaa söin kymmenen päivän Primolut kuurin (keltarauhashormoni). Kyllähän vuoto pillereillä pysyi aisoissa mutta kun ne loppu. rupesi taas tulvimaan.Sitten laitettiin helmikuussa Mirena hormonkierukka ja vuoto loppui kuin seinään. Pientä tiputtelua on silloin tällöin mutta sitä ei voi edes vuodoksi sanoa. Syytä noihin vuotoihin ei sen kummempaa ollut kun mulla limakalvo paksuuntui liikaa ja sen takia vuosin kun seula. ikäni olen kyllä lorottanut tosi runsaasti mutta nuo vuodot ei sitten loppuneet ennenkun kävin kaavinnassa.Eli kysyppäs Mirenan laittoa. Mulla toimii ja ilman mitään sivuvaikutuksia.


      • Huhheijaa
        vm-59 kirjoitti:

        Aivan sama juttu. Kirjoitinkin tuonne aiemmin hormonikierukka-otsikon alle.Eli mulle tehtiin kaksi kertaa kaavinta ja kaksi kertaa söin kymmenen päivän Primolut kuurin (keltarauhashormoni). Kyllähän vuoto pillereillä pysyi aisoissa mutta kun ne loppu. rupesi taas tulvimaan.Sitten laitettiin helmikuussa Mirena hormonkierukka ja vuoto loppui kuin seinään. Pientä tiputtelua on silloin tällöin mutta sitä ei voi edes vuodoksi sanoa. Syytä noihin vuotoihin ei sen kummempaa ollut kun mulla limakalvo paksuuntui liikaa ja sen takia vuosin kun seula. ikäni olen kyllä lorottanut tosi runsaasti mutta nuo vuodot ei sitten loppuneet ennenkun kävin kaavinnassa.Eli kysyppäs Mirenan laittoa. Mulla toimii ja ilman mitään sivuvaikutuksia.

        Lääkäri ehdotti minulle juuri kierukkaa ja lupasin harkita asiaa. Pitää pitää mielessä tuo Mirena :)


      • Mieteliäs

        Mulla on kanssa runsaat ja epäsäännölliset kuukautiset niipä lääkäri antoi primolut kuurin 6kk aika mun mielestä kun lukee teitä


    • myös...

      Mulla ennestään runsaat kuukautiset tulivat vielä runsaammiksi ja kierto lyheni. Sit meni pari v. ja vuoto tuli milloin sattuu ja aivan kauheana. Liekö vaihdevuodet ollu tuloillaan, sillä elämä oli yhtä vuotoa ja PMS-oireita. Lisäksi sain anemian. Tehtiin kohtuun lämpöpallohoito (kohdun limakalvon "polttaminen"?), sen jälkeen n. reilun kk:n päästä niin kova vuoto, että päivystykseen piti mennä. Sain Caprilonia, joka lopetti vuodon. Oli kohta gynelle tarkistukseen muutenkin meno. Yhet menkat tuli siinä välissä ne vuotivat jo yli 2 vk ja ihme "mömmöä" tuli näytteeseen sen lämpöpallohoidon takia ilmeisesti. Sain lähetteen kohdunpoistoon (vihdoinkin). Se poistettiin ja yllätys - sieltä löytyi n. sentin kokoinen myooma kohdun limakalvolta sellaisesta paikasta, ettei millään kokeilla sitä huomattu. No nyt on vuodot loppu kokonaan, mikä vieläkin kohta kolmen vuoden jälkeen on outoa. Loppuivat kuin seinään :)

    • paparatsia19

      mulla oli hormoonikierukka 9vuotta.ei ollut vuotoa tai edes tiputtelua.se poistettiin 3viikkoa sitten.nyt on sitten ollut kuukautis kipua ja paripäivää sitten alkoi tiputtelu.vaikka olen jo 55v.

      • Progynovafani

        Mulla oli 2-3 h-kierukkaa lasten jälkeen. Mirena taisi olla jossain vaiheessa. Suosittelen. Riesaa kohdusta oli, kerran tuli kohdun pää näkyviinkin. Viimeinen kierukka oli, kunnes poistivat kohdun. Leikkaus sujui hyvin. "Yksi tikki" pissapuolelle auttoi myös. Toipuminenkin sujui hyvin, mitä nyt vaihtarit iski päälle. Nyt syön Progynovaa aamuisin 1mg. Lisäksi jotain omega- tai pellavansiemenöljykapseleita ja käyn verenluovutuksessa, koska hb on korkea.
        Jaksamista Teille, toivon, että pääsette hyvälle lääkärille t kirurgille.


    • gfsdth
    • luomuna_mennään

      Itse nostaisin äläkän, jos asialle ei tehtäisi mitään kunnollista, etenkin kun olen kasvissyöjä (anemia tulee nopeasti, oletan). Ei kai pillereitäkään voi olla pakko syödä. Kohdun limakalvoa voidaan esim. polttaa lämpöpallohoidolla. Ainakin vielä 10 v sitten hoito oli käytössä. Itse en ollut vuodoton hormonikierukalla, joten sitä en ota, jos vuodot runsastuvat vaihdevuosissa. Tosin useimmilla siitä tuntuu olevan apua.

    • Aboriginaali

      TV4 Esitti 11.1.2006 ohjelman" Dr Phil Helvetilliset hormonit".

      Dr. Phil halusi kumota ohjelmassa vanhan käsitteen, että vaihdevuosi/ pms oireet alkaisisivat vasta viisikymppisillä naisilla.
      Oireista saattavat kärsiä 20-vuotiaat ja vielä nuoremmatkin naiset riippuen määrittelytavasta.

      Dr. Philin vaimo Betty oli käynyt 40 lääkärin puheilla ja etsinyt apua lähestyviin vaihdevuosioireisiin. Hän ei ollut tyytyväinen yhdenkään lääkärin ehdotuksiin.
      Lopulta hän löysi PMS oireisiin erikoistuneen
      >Pre Menstrual Syndrome Treatment Clinic California.<..

      Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana klinikan perustaja gynekologi Holly Anderson. Klinikalla on hoidettu n 30.000 PMS oireista käsivää naista.

      Ohjelmassa oli vieraana pariskunta, jossa 31-vuotias vaimo/ äiti Sarah kärsi voimakkaista vaihdevuosioireista. Kiputilojen ollessa pahimmillaan ei edes morfiinista ollut apua.
      Sarah sai hallisemattomia raivokohtauksia ja pyysi Dr. Philiä auttamaan häntä, ennekuin koko perhe hajoaa.

      -Aviomie Kerry oli muuttanut pois kotoaan jo kaksi kertaa, mutta palannut takaisin lasten vuoksi. Hän kertoi, että hänen vaimonsa on kaksi viikkoa kuukaudesta, kuin Dr. Jeckyll ja kaksi viikkoa Mrs. Hyde. Juuri kun olen selvinnyt edellisistä "kohtauksista" sama rumba alkaa alusta. Tätä on jatkunut vuosia.

      -Dr. Philin vaimo Betty:
      Vaihdevuodet vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan, jos kilpirauhanen ei toimi kunnolla, niin silloin alkaa lihomaan.
      Jotkut lihovat jopa viisi kiloa, koska heillä on makean himo.
      Se on masentavaa Progesteroni tasapainottaa estrogenia, joten hormonit eivät enään epätasapainossa.- Ruokaa olisi syötävä kolmen-neljän tunnin välein, koska estrogeenivallitsevuus haittaa kilpirauhasen toimintaa. Se johtaa hypoglykemiaan, eli alhaiseen veren sokeriin. -Siitä se adreanaliini tulee ja naiset heittelevät tavaroita ja sanovat kauheita asioit. Alhainen veren sokri vaikuttaa kilpirauhaseen ja he tarvitsevat progesteronia (Progesteron natural?)

      -Tehokkain keino on ottaa sitä emättimen, tai peräsuolen kautta. Suun kautta nautittuna progesteroni ei tehoa PMS oireisiin-.Progesteroni tasapainottaa estrogeniä, joten hormonit eivät ole enään epätasapainossa. Se lopettaa kivun.-
      Nasilla, joilla on munasarjakipuja suosittelen progestreonihoitoa (Natural progesteron?)

      -Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypillereitä, jotka ovat ehdoton ei. Ne eivät auta PMS vaivoihin olemme huomanneet sen potilaistamme. He ovat saaneet pillereitä ja menettäneet kontrollin täysin. He eivät ole kestäneet.
      Sekin lisää estrogenin määrää. Naisille voidaan syöttää estrogenia, kunnes hän menettää täysin järkensä ja joutuu psykiatriseen sairaalaan. Sitä on tapahtunut. -Minua suututtaa, että kaikki lääkärit tyrkkäävät käteen samat lääkkeet Pozarilia kaikille. -Eihän samat lääkkeet voi sopia kaikille, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia.

      -Terveyskaupan voiteet eivät tepsi, ne eivät ole reseptilääkkeitä. Se pitää tulla PMS oireisiin erikoistuneelta lääkäriltä. Sitä käytetään kahdesti päivässä kaksi viikkoa ennen kuukautisia ja niiden aikana. Se lievittää 150 eri PMS oiretta, fyysisi, henkisiä kipuja, migreeniä, päänsärkyä, väsymistä, lihomista, turvotusta, ärtyisyyttä ja masennusta. Joskus naiset ovat niin masentuneita, että voisisivat pahimmassa tapauksessa yrittää itsemurhaa.

      Luontaistuotteet; pellavasimenöljy, e-vitamiini, omega 3, B12, B16 vitamiinit, foolihappo auttavat mielialaan, mutta helpottaa myös myös nukkumista öisin. Eteeriset öljyt vaikuttavat vaikuttavat niveliin ja ihan kaikkeen, koska vaihdevuodet tuottavat kipuja ja epämukavuuttakin...."
      -----------

    • Apuuva

      Minulta leikattu kilpirauhasen syöpä ja nyt thyroksiini lääkitys, olen 54v, ja nyt on ollut puolen vuoden välein JÄRKYTTÄVÄT kuukautiset, kestää kuukausi tolkulla, ja nyt on sellanen vuoto,että oksat pois. En uskaltaisi alkaa syömään mitään hormonia, syövän vuoksi. Kävin gynellä puoli vuotta sitten ja otettiin jos jotakin koetta. Ei mitään, ja sen tutkimuksen jälkeen, yllätys, vuoto loppui. Mikä avuksi??!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3390
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2892
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2760
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2668
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2574
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2385
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1889
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1797
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1684
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      153
      1532
    Aihe