Te onnelliset väylähaussa yliopistoon hyväksytyt . Montako opintopistettä hakuvaiheessa oli koossa hyväksytyillä, entä hylätyillä hakijoilla? Epätoivoinen hakija haluaisi tietää, onko toivoa, koossa 210 op. haen yleiseen kirjallisuustieteeseen.
Väylähaussa hyväksytyt
5
981
Vastaukset
- Manalainen
Itse hain heti kun sain vähimmäismäärän opintopisteitä kasaan. En tiedä miten muissa yliopistoissa tai muilla aloilla, mutta Helsingin valtsikassa vähimmäisvaatimukset olivat seuraavat:
- hakukohteena olevan aineen tai sen lähiaineen yliopistotasoiset perus- ja aineopinnot (60 op/35 ov) vähintään hyvin tiedoin (3/5),
- yhden sivuaineen perusopinnot (25 op/15 ov) sekä
- tutkintoon vaadittavat kieliopinnot (toinen kotimainen sekä vieras kieli).
Kieliopinnot olivat muistaakseni itselläni englanti 3 op ja ruotsi 4 op. Pääasia siis oli, että kaikki nämä oli suoritettu viimeisen 10 vuoden aikana ja ilmeisesti valinnan ratkaisi ensisijaisesti noiden hakukohteena olevien aineiden perus- & aineopintojen keskiarvo. Ymmärsin myös, että jos hakukohteen arvosanojen suhteen on tasa-arvoisia hakijoita, niin sitten katsotaan myös sivuaineiden arvosanoja. Helsinkiin piti myös tänä vuonna kirjoittaa avoin perustelu tyyliin "miksi juuri minut pitäisi valita", joten ehkä tälläkin on ollut jotain merkitystä - en tosin tiedä, miten suurta.- in full
Joo mä pääsin matemaatttis-luonnontieteelliseen ns. väylällä, mutta se ei ole ihan yksinkertanen se mun polku. Mä sain oikeuden aineopintoihin ja siihen vaadittiin multa:
-appro suoritettuna tai lupaus sen suorittamiseen valmiiksi
-edeltäviä luonnont.opintoja
-työkokemusta luonnontieteelliseltä alalta
-suosittelija
ja tämän kaiken kruunaa, että saan itse kustantaa opintoni
loistavaa eikö? ja helvetin pitkä tie...kauanko veikkaatte,että meni aikaa ton asiakokonaisuuden kasaamiseen?
täytyy toivoa, että mahassa alkaa potkia mahd.pian, ettei menis ihan urakeskeiseks tää elämä
- 1234
Löysin vanhan ketjun. Eli hyväksymiseen riittä perus- ja aineopinnot vähintään arvosanalla 3 ja kieliopinnot. Itse pääsin 160 op:n jälkeen.
- whippet.
1234, paljon sulla oli arvosana opinnoista kun pääsit sisään?
- jyyyh
Morjens, onko kellään kokemusta kauppiksen väylästä? Onko mielestänne varteenotettava vaihtoehto ja tavoite?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379