Lakiosa

koojarkko

Hei. Kyllä on ihmisiä ihmeellisiä. Isäni kuoli 20-vuotta sitten ja jätti meille lapsille lakiosan ...muu omaisuus oli testamentattu äidilleni, ok ei siinä mitään. Emme vaatineet lakiosaa kuuden kuukauden kuluessa koska meistä se tuntui kohtuuttomalta ( vaikka isämme ilmeisesti inhosikin meitä kaikkia jättäen "perinnöttömiksi" ) äitiä kohtaan...nyt jotkut lapsista ovat alkaneet vaatia lakiosaa, itse en .
Ensiksi äitini ilmoitti että lakiosa on menetetty koska sitä ei kukaan vaatinut puolen vuoden kuluessa joten sitä ei kukaan enää saa koskaan.
toiseksi että lakiosa lasketaan kaavalla että : Isän omaisuus jaettuna lapsien lukumäärällä eli kuudella ja se jaettuna 26 = lakiosa.
Kuitenkin suomen laissa sanotaan että lakiosa on puolet perittävästä määrästä. Soitin veljelleni että mikä tämä 26:des osa on ? Samoin kuin äidilleni ja molemmat sanovat että näin se menee että summa jaettuna kuudella ,jaettuna 26:lla....!!??
Joka paikassa kuitenkin lukee että puolet ....minua siis kusetetaan nuorimmaisena oikein urakalla.
Mitä voisin tehdä...taidan jäädä ilman isäni perinnön lakiosaa lain mukaan vai?

13

2643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+16

Olisikohan kuitenkin ollut puhetta 1/24 osasta?
      Se nimittäin voisi hyvin olla perintöosuutesi.
      Riippuu vähän siitä mikä omaisuus on ollut isäsi nimissä, ja mikä äitisi, mutta äidillesi kuuluu avio-oikeuden perusteella puolet puolisoiden yhteenlasketusta omaisuudesta (ja jos äitisi on ollut se rikkaampi, niin silloin hän saa pitää koko omissa nimissään olleen omaisuuden itsellään), teille lapsilla puolet siitä toisesta puolikkaasta, joka kuudelle jaettuna on 1/24 koko omaisuudesta. Vanhentunuthan se lakiosavaade on joka tapauksessa.

• koojarkko

Kiitos vastauksesta. Ei , kyllä puhe oli nimenomaan 26:des osasta. Omaisuus oli isän ja äidin nimissä puoliksi ymmärtääkseni ja isä oli rikkaampi . Äiti oli kotiäiti koko avioliiton ajan . En ymmärrä koko 26:des osaa...! No vanhahan se mutta että yritetään kusettaa niin se ottaa pannuun varsinkaan kun en itse mitään ole vaatinut .

• koojarkko

laskentakaava oli paperissa seuraava jonka äitini lähetti jostain syystä ?
        koko omaisuus 84000 joka oli siis 20-vuotta sitten (tosin noussut aikojen myötä korkojen ym.suhdanteiden takia 100000:tuhanteen euroon)
        no nyt oli laskettu kaavalla 84000 jaettuna 2:della = 42000 joka jaettuna 6:della ja jaettuna 26:della on 268e.
        Ei se kyllä näin mene mun mielestä. Vai meneekö?

• hölönpölö
        koojarkko kirjoitti:

laskentakaava oli paperissa seuraava jonka äitini lähetti jostain syystä ?
        koko omaisuus 84000 joka oli siis 20-vuotta sitten (tosin noussut aikojen myötä korkojen ym.suhdanteiden takia 100000:tuhanteen euroon)
        no nyt oli laskettu kaavalla 84000 jaettuna 2:della = 42000 joka jaettuna 6:della ja jaettuna 26:della on 268e.
        Ei se kyllä näin mene mun mielestä. Vai meneekö?

Perillisten osuus markkoina siis 42000 mk saadaan euroiksi likiarvona jakamalla 6:lla.Pperintöosasi olisi ollut ilman testamenttia 6.s osa perillisille tulevan puolikkaan 42000.sta, eli lakiosasi olisi ollut 12 osa puolikkaasta. Euroina lakiosasi olisi ollut puolikkaasta noin 583 euroa.
        Tällä pähkäilyllä ei ole mitään merkitystä, koska on täysin selvää, että lakiosaa olisi pitänyt vaatia 6kk kuluessa testamentista tiedon saatuasi.

• koojarkko
        hölönpölö kirjoitti:

Perillisten osuus markkoina siis 42000 mk saadaan euroiksi likiarvona jakamalla 6:lla.Pperintöosasi olisi ollut ilman testamenttia 6.s osa perillisille tulevan puolikkaan 42000.sta, eli lakiosasi olisi ollut 12 osa puolikkaasta. Euroina lakiosasi olisi ollut puolikkaasta noin 583 euroa.
        Tällä pähkäilyllä ei ole mitään merkitystä, koska on täysin selvää, että lakiosaa olisi pitänyt vaatia 6kk kuluessa testamentista tiedon saatuasi.

Lue koko viesti ennen kuin vastaat ja väität että olen vaatinut jotain nyt....kun juuri kirjoitin aiemmin että en ole vaatinut mitään vaan toiset sisarukset !!!! Mulle aivan sama kunhan vain ketään ei petkuteta !!!
        Sitäpaitsi tuo perintöosa on kuulemma seuraavanlainen : 42000 jaettuna 6:della = 7000 josta lakiosa on puolet eli 3500. löytyy laki.fi-sivustolta tuo tieto, eli lakiosa on puolet normaalisti tulevasta perinnönosasta ! Mä voin kyllä odottaa jos joskus jotain perintöä tulee tai ei ihan sama, mutta jos joku vaatii osaansa niin kyllä ne summat pitää mennä suomen lain mukaan !

• ttppii
        koojarkko kirjoitti:

Lue koko viesti ennen kuin vastaat ja väität että olen vaatinut jotain nyt....kun juuri kirjoitin aiemmin että en ole vaatinut mitään vaan toiset sisarukset !!!! Mulle aivan sama kunhan vain ketään ei petkuteta !!!
        Sitäpaitsi tuo perintöosa on kuulemma seuraavanlainen : 42000 jaettuna 6:della = 7000 josta lakiosa on puolet eli 3500. löytyy laki.fi-sivustolta tuo tieto, eli lakiosa on puolet normaalisti tulevasta perinnönosasta ! Mä voin kyllä odottaa jos joskus jotain perintöä tulee tai ei ihan sama, mutta jos joku vaatii osaansa niin kyllä ne summat pitää mennä suomen lain mukaan !

No tuolla kaavallahan jokainen joka viestiisi on vastannut on sitä perintöosaasi laskenut.
        Ja todellakin, lakiosavaateelle määräajat ovat menneet ohi. Jos äitisi haluaa, niin tietysti hän voi tuota määrää vastaavan summan lahjoittaa, eikä noin pienestä summasta edes mene lahjaveroa.

• Olisiko näin?
        ttppii kirjoitti:

No tuolla kaavallahan jokainen joka viestiisi on vastannut on sitä perintöosaasi laskenut.
        Ja todellakin, lakiosavaateelle määräajat ovat menneet ohi. Jos äitisi haluaa, niin tietysti hän voi tuota määrää vastaavan summan lahjoittaa, eikä noin pienestä summasta edes mene lahjaveroa.

Avauksessa lukee että isä jätti lakiosan? itse ymmärtäisin tuon niin että testamentissa luki että lapsille lakiosa, ei kai silloin tarvitse sitä vielä erikseen vaatia?

• Olisiko näin? kirjoitti:

Avauksessa lukee että isä jätti lakiosan? itse ymmärtäisin tuon niin että testamentissa luki että lapsille lakiosa, ei kai silloin tarvitse sitä vielä erikseen vaatia?

>>Avauksessa lukee että isä jätti lakiosan? Itse ymmärtäisin tuon niin että testamentissa luki että lapsille lakiosa, ei kai silloin tarvitse sitä vielä erikseen vaatia?

• hölönpölö
        koojarkko kirjoitti:

Vastasin illalla: "Tällä pähkäilyllä ei ole mitään merkitystä, koska on täysin selvää, että lakiosaa olisi pitänyt vaatia 6kk kuluessa testamentista tiedon saatuasi."
        Väitteenihän on virkkeessä, että "pähkäilyllä ei ole mitään merkitystä".
        En mielestäni väittänyt sinun nyt vaativan lakiosaasi ja jäljempänä olevan vastaajan havaisemana kyse voikin olla tosiaan testamentissa määrätystä perintöosastasi, joka on lakiosan suuruinen.

Testamenttikin vanhenee kymmenessä vuodessa, mutta ilman sen toimeenpanoa testamentti on kyllä vanhentunut myös äitinne osalta. Vanhenemisajoista välittämättä voitte yhdessä sopia perinnönjakonne miten haluatte.
        Lakiosasi lasket aivan oikein, mutta muunna se 3500 mk vielä nykyaikaan, eli euroiksi jakamalla luvulla 5,9457.

• koojarkko
        hölönpölö kirjoitti:

Vastasin illalla: "Tällä pähkäilyllä ei ole mitään merkitystä, koska on täysin selvää, että lakiosaa olisi pitänyt vaatia 6kk kuluessa testamentista tiedon saatuasi."
        Väitteenihän on virkkeessä, että "pähkäilyllä ei ole mitään merkitystä".
        En mielestäni väittänyt sinun nyt vaativan lakiosaasi ja jäljempänä olevan vastaajan havaisemana kyse voikin olla tosiaan testamentissa määrätystä perintöosastasi, joka on lakiosan suuruinen.

Testamenttikin vanhenee kymmenessä vuodessa, mutta ilman sen toimeenpanoa testamentti on kyllä vanhentunut myös äitinne osalta. Vanhenemisajoista välittämättä voitte yhdessä sopia perinnönjakonne miten haluatte.
        Lakiosasi lasket aivan oikein, mutta muunna se 3500 mk vielä nykyaikaan, eli euroiksi jakamalla luvulla 5,9457.

Tässä puhutaan euroista ei markoista....lakiosaa ei lasketa joskus taannoin olleen valuutan mukaan eikä joskus taannoin olleen arvon mukaan vaan nykyhetken arvon ja valuutan mukaan...näin olen laki.fi:n sivuilta ymmärtänyt kun olen lukenut lakimiesten vastauksia ihmisten kysymyksiin. Äitini ei vain ymmärrä lakiasioista mitään ja veljeni vielä vähemmän ja omilla säännöillä tarjoavat vääriä summia , sikäli ihme kun en ole edes pyytänyt mitään. Kyllä ne asian osaavat laki-ihmiset sitten aikanaan hoitavat minunkin lakiosat puolestani kun sen aika on ja tämä lakimiehen palkkaus vain siksi että oikeus suomen lain mukaan toteutuu niinkuin laissa sanotaan ja ilman että velipojat kusettavat. Kiitos kaikille kommenteista :)

• hylätä toinen v

Vanhemmat ovat säästäneet ja elänyt yhdessä pikiä aikoja. Kun toinen kuolee niin eikö ole oikeus ja kohtuus että jäljelle jäänyt saa jatkaa sitä samaa eikä heti tarvi alkaa pieniä säästöjä pennuille jakamaan. Jakakoon sitten kun molemmat ovat kuolleet.
      >>( vaikka isämme ilmeisesti inhosikin meitä kaikkia jättäen "perinnöttömiksi" ) äitiä kohtaan...nyt jotkut lapsista ovat alkaneet vaatia lakiosaa, itse en .
      kerroit että isäsi inhosi lapsia kun ei jättänyt mitään teille. Hän halusi että toinen joka tänne jää saa jatkaa normaalia elämää niin minä ainakin ole testamentin tehnyt. Kun toinen kuolee ahneet on heti saalistamassa vaikka toinen vanhemmista on vielä elossa.

• testamentin tehnyt

Luin viesteitä, testamentti vanhenee 10 vuodessa, onko tosikaan. Olemme tehneet testamenttimme
        vuonna 1986 täytyykö se tehdä uusiksi.

• No ei taida
        testamentin tehnyt kirjoitti:

Luin viesteitä, testamentti vanhenee 10 vuodessa, onko tosikaan. Olemme tehneet testamenttimme
        vuonna 1986 täytyykö se tehdä uusiksi.

Onko jompi kumpi teistä potkaissut tyhjää, heittänyt lusikan nurkkaan, siirtynyt ilmavoimiin, heittänyt veivinsä, muuttanut autuaammille metsästysmaille?

Jos ei ole, niin ei se teidän testamenttinne ole mihinkään vanhentunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      36
      3815
    2. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      51
      1764
    3. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      73
      1379
    4. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      75
      1221
    5. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      187
      1140
    6. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1051
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      84
      965
    8. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      856
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      49
      801
    10. Mikä tekee kuuman

Kaivatustasi?
      Ikävä
      39
      780
    Aihe