Aita

nytpä tahdon olla mä

hei
Miten käy aidanrakennuksen kun naapuri ei sitä halua, koska joutuu rakentamaan itselleen n.3m pitkän pätkän uutta tietä tontilleen.Olemassaolevasta "yhteisestä" eli todellisuudessa allekirjoittaneelle kuuluvasta tiestä ei ole rasitetta olemassa. Aita on saatava näköesteeksi, ja naapurille on ilmoitettu jo vuosi sitten että aita tullaan rakentamaan. Naapuri ei reagoinut silloin, mutta nyt kun keskustelin asiasta hän suullisesti sanoo, että vastustaa hanketta, mutta kuitenkin halusi metsurini ilmaiseksi kaatavan hänen puoleltaan pari puuta, jotka estivät hänen puoleisen tienpätkän rakentamisen.Aidan korkeudesta (120cm) johtuen ei tarvita rak.lupaa.Eli voiko naapuri odottaa, että rakennan aidan ja vasta sen jälkeen valittaa asiasta vaikka itse jo on käyttänyt hyväksi metsurini puunkaadon tontiltaan. ja näinollen todistettavasti on ollut tietoinen että aita tullaan rakentamaan.

6

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aitoooo

      Siitä vaan aita pystyyn ja omalle puolelle. EIpä ole sanomista siihen.

    • Yhä ylemmäksi

      Aitoja voi tehdä erilaisia. Aika usein lupakäytäntö on niin, että omalle puolelle rajaa voi rajaan kiinni tehdä aidan, joka on 80cm korkea. 120cm korkean aidan voi tehdä, jos molemmat sitä haluavat. Alle 160cm korkean aidan tekeminen tarvitsee myös rakennusvalvonnan hyväksynnän naapurin lisäksi.

      Ehdot vaihtelevat kunnittain. Oman kuntasi version saat kuntasi rakennusvalvonnasta.

      Puiden kaatamisella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Jos halusit naapurisi puita kaataa, niin ole hyvä vain. naapuri ei ole näistä mitenkään korvausvelvollinen. Itse asiassa jos naapuri ilmoittaa, että ei olisi halunnut puita kaadettavan, niin voit joutua nämä jopa korvaamaan, jos sinulla ei ole osoittaa että olet saanut luvan puiden kaatoon.

      Rasitteet, kuten tierasitteet, ovat asia erikseeen ja niistä löytyy paperit kunnalta, jos sinulla ei noita ole. Pääsääntö on, että jokaiselle tilalle, tai tontille tulee päästä kulkemaan.

      • ap

        hei
        Naapuri siis ITSE halusi käyttää minun metsuriani kun ilmaiseksi hänet "lainasin" ja olipa mukana auttamassakin. Puut kaadettiin naapurin puolelta nimenomaan, koska hän raivaa lisää tilaa omaa tietä varten, tähän saakka on käyttänyt minun tontillani kulkevaa tietä.Tietenkään minun ei tarvitse antaa hänen tehdä niin, vallankin kun taloon muuttaa pieniä lapsia ,jotka vaarassa jäädä auton alle ilman aitaa.Rasitetta ei ole kaupungilta löytynyt. Nyt siis kysyin onko naapurilla vielä mahdollisuus aidan rakentamisen JÄLKEEN valittaa asiasta ,kun jo selvästi aikeesta tiesi kun alkoi itselleen tietä rakentaa(metsuri todistaa apumiehineen)En siis haluaisi joutua jonkin kumman lain koukeron takia aitaa purkamaan kun sen työllä ja vaivalla rakennan.Nykyisen tien yhteiskäytöstä on naapurin mukaan sovittu joskus 70-luvulla entisten asukkaiden toimesta ,mutta kuten sanottu ei asiasta löydy kaupungilla mitään tositetta.


      • 5+6
        ap kirjoitti:

        hei
        Naapuri siis ITSE halusi käyttää minun metsuriani kun ilmaiseksi hänet "lainasin" ja olipa mukana auttamassakin. Puut kaadettiin naapurin puolelta nimenomaan, koska hän raivaa lisää tilaa omaa tietä varten, tähän saakka on käyttänyt minun tontillani kulkevaa tietä.Tietenkään minun ei tarvitse antaa hänen tehdä niin, vallankin kun taloon muuttaa pieniä lapsia ,jotka vaarassa jäädä auton alle ilman aitaa.Rasitetta ei ole kaupungilta löytynyt. Nyt siis kysyin onko naapurilla vielä mahdollisuus aidan rakentamisen JÄLKEEN valittaa asiasta ,kun jo selvästi aikeesta tiesi kun alkoi itselleen tietä rakentaa(metsuri todistaa apumiehineen)En siis haluaisi joutua jonkin kumman lain koukeron takia aitaa purkamaan kun sen työllä ja vaivalla rakennan.Nykyisen tien yhteiskäytöstä on naapurin mukaan sovittu joskus 70-luvulla entisten asukkaiden toimesta ,mutta kuten sanottu ei asiasta löydy kaupungilla mitään tositetta.

        Kysy kuntasi rakennusvalvonnasta, mikä on lupa/ilmoituskäytäntö rajalle tulevasta aidasta. Useimmissa kunnissa rajalle tulevasta aidasta tarvitsee asioida rakennusvalvonnassa.


    • hhiij

      aita olisi tarkoitus rakentaa kokonaisuudessaan teidän ja naapurinne rajalle niin täytyy mielestäni saada naapurin suostumus. Meillä oli pieni pätkä rajaa kunnan kanssa ja eikä tarvinnut kysyä naapurilta vaikka aita lähtikin hänen ja meidän rajapyykistä. Ainakin meillä päin saa rakentaa ainoastaan pensasaidan, joka on istutettu vähintään 60cm omalle puolelle, ilman rajanaapurin lupaa.

    • Oma rauha tontil

      kovin pieni,niin käytäntö on seuraava. Joko hankit luvan rakennusvirastosta tai rakennat aidan toimenpideilmoituksella: 2m korkea aita 2m päähän tonttisi ulkorajasta, esim 1,8m korkea vastaavasti 1,8e päähän rajasta. Tämä pätee myös Porissa kaupunkialueella,missä on kaikkea vastustavia naapureita.
      Näköesteaita alkaa kahdesta metristä ylöspäin ja itse olen melkein 3m korkeat tehnyt. Johtuen ihan niin ihanista naapureista,jotka rakentamisvaihees tulivat urputtamaan,ettei kai siihen 2m aita tule. No, ei tullut vaan korkeampi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe