äidiksi yksin

36- vuotiaana

Hei!

Olen sinkku, hiljattain eronnut pitkästä (lapsettomasta) suhteesta. Täytän 36 tänä vuonna ja haluaisin vielä lapsen. Suhtaudun tosi pessimistisesti siihen, että löytäisin miehen jonka kanssa vielä ehtisin perheen perustaa. Olen alkanut miettiä keinohedelmöitystä, koska haluan vielä lapsen enkä haluaisi riskeerata ja olla mahdollisesti 40 v, ennen kuin se sopiva isäehdokas löytyy... Eli onko kellään kokemusta prosessista, hinnoista? Entä tässä iässä yksin lapsen tehneitä? Olisi tosi kiva kuulla kokemuksista. Itse olen halunnut lasta jo kauan, edellisessä suhteessa se ei vain onnistunut, joten se jäi ja jäi. Tämä ei siis ole mikään hetken juttu vaan olen miettinyt tätä jo pitkään.

27

3652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elliell

Hei! itselläni ei ole kokemusta kyseisestä asiasta, mutta luin juuri hyvän kirjan joka oli kuin suoraan sinun elämästäsi. Tässäkin kirjassa kolmekymppinen nainen ryhtyy hankkimaan sinkkuna lasta keinohedelmöityksen kautta. Oli hyvin todentuntuinen ja tuntuu että kirjailija on perehtynyt hyvin aiheeseen. Että jos kiinnostaa niin Terhi Koulumiehen Vauvaa vailla on varmasti sinun tilanteessa oiva kirja. Onnea yritykseesi, mielestäni on erittäin rohkeaa lähteä hankkimaan lasta yksin. Yksikin rakastava vanhempi riittää kasvattamaan lapsen.

• tuli72

mä luulin, ettei keinohedelmöitystä enää voi saada, jos on sinkku. muistaakseni tällaisesta lainmuutokesta oli ainakin puhetta. toivon ettei olisi vielä ainakaan käynyt toteen.

mä olen vähän samankaltaisessa tilanteessa sillä erotuksella, että olen vielä parisuhteessa, mutta näyttää vähän siltä että se kaatuu tähän erimielisyyteen perheenperustamisesta. ja mä olen sua jonkin verran jo vanhempi. eli tiedän tunteen josta puhut.

tsemppiä!

• nurse-

yksinäiselle naiselle ON mahdollista, yksityissektorilla ja muistaakseni kahdessa julkisen sektorin paikassa.

Adoptoidakin voi yksinäinen.

• 36vee
        nurse- kirjoitti:

yksinäiselle naiselle ON mahdollista, yksityissektorilla ja muistaakseni kahdessa julkisen sektorin paikassa.

Adoptoidakin voi yksinäinen.

Kiitoksia vastauksista. Olisiko siitä prosessista ja hinnoista joku perillä? Olen vähän "googlaillut" ja ainakin joltain sivulta löysin hintojakin, mutta ne käsittelee niitä lapsettomuus- hoitoja ja se ei ole tässä (kai vielä) ongelma vaan se niiden tarvittavien siittiöiden puute. Voishan sitä tietysti soitella ja kysellä jostain paikasta ko asiaa, mutta aattelin, että jos joku olisi jo kenties vaikka moisen kokenut... Ja kiitos vaan "vauva" -mies, mutta en taida ihan tuohon juttuun kuitenkaan lähteä...

hei, nurse-, mitkä julkisen sektorin paikat noita tekevät ja tiedätkö hinnoista? Vaikka vakitöissä olenkin niin en ole mikään kroisos....

Kyllä tuossa kieltämättä kun noita yhden sivun hinnastoja silmäilin, tuli mieleen, että helpompaa olisi kun vaan hyppäisi jonkun ehdokkaan kanssa punkkaan... se ei vaan tunnu oikeelta tavalta... eli edelleenkin ei -kiitos vauvamies....

Ai niin, ekalle vastaajalle...haen kirjan kirjastosta oitis, toivottavasti siitä löytyy jotain. Kiitos vinkistä!

• tuli72
        36vee kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista. Olisiko siitä prosessista ja hinnoista joku perillä? Olen vähän "googlaillut" ja ainakin joltain sivulta löysin hintojakin, mutta ne käsittelee niitä lapsettomuus- hoitoja ja se ei ole tässä (kai vielä) ongelma vaan se niiden tarvittavien siittiöiden puute. Voishan sitä tietysti soitella ja kysellä jostain paikasta ko asiaa, mutta aattelin, että jos joku olisi jo kenties vaikka moisen kokenut... Ja kiitos vaan "vauva" -mies, mutta en taida ihan tuohon juttuun kuitenkaan lähteä...

hei, nurse-, mitkä julkisen sektorin paikat noita tekevät ja tiedätkö hinnoista? Vaikka vakitöissä olenkin niin en ole mikään kroisos....

Kyllä tuossa kieltämättä kun noita yhden sivun hinnastoja silmäilin, tuli mieleen, että helpompaa olisi kun vaan hyppäisi jonkun ehdokkaan kanssa punkkaan... se ei vaan tunnu oikeelta tavalta... eli edelleenkin ei -kiitos vauvamies....

Ai niin, ekalle vastaajalle...haen kirjan kirjastosta oitis, toivottavasti siitä löytyy jotain. Kiitos vinkistä!

hei vielä ap kirjoittaja. olen miettinyt näitä asioita taas tosi tiuhaan viime aikoina ja tuli mieleen jos haluaisit jakaa ajatuksia mun kanssani meilitse. kommentoin ketjuusi aiemmin, olen siis vielä parisuhteessa mutta taitaa kaatua miehen 'mahdollisesti myöhemmin -asenteeseen'. tämän myötä rupean varmaan itsekin katselemaan hedelmöityshoitoja itsellisille naisille. mun osoite on: [email protected]

• janiinedelleen
        36vee kirjoitti:

Yksityisellä sua haastattelee lekuri, hän voi tehä sulle sisäisen gynen tutkimuksen uä-llä, n.150e vaikka samalla reissulla, jos sulla ei oo kuukautiset ja kierto sopivassa vaiheessa. SItten hssg-tutkimuksesta voi saada kelakorvauksen, maksoi jotain 70-100e. Sitten inseminaatio jotain 500, johon seurannat jne. Sit psykologin arvio, joka erikoistunut lapsettomuuteen, jotain 70e, muta hassua, että psykologi näkee sut kerran ja muka arvioi, että ootko sopiva äidiksi... Ei se niin kauheen kallista oo yksityiselläkään.

• 36vee
        janiinedelleen kirjoitti:

Yksityisellä sua haastattelee lekuri, hän voi tehä sulle sisäisen gynen tutkimuksen uä-llä, n.150e vaikka samalla reissulla, jos sulla ei oo kuukautiset ja kierto sopivassa vaiheessa. SItten hssg-tutkimuksesta voi saada kelakorvauksen, maksoi jotain 70-100e. Sitten inseminaatio jotain 500, johon seurannat jne. Sit psykologin arvio, joka erikoistunut lapsettomuuteen, jotain 70e, muta hassua, että psykologi näkee sut kerran ja muka arvioi, että ootko sopiva äidiksi... Ei se niin kauheen kallista oo yksityiselläkään.

...heti raskaaksi tulo ja entäs jos ei onnistu, maksaako joka kerta uudestaan vai "kuuluuko hintaan" ne uudet yritykset? Miten muuten, kerroit että olet itse tuon toteuttanut, miten kaikki sujui? Oletko nyt yksin vauvan kanssa, miten olet kokenut sen, ettei lapsella ole "isää"... Mulla pyörii kaiken maailman kysymykset mielessä.... =)

• -lahjoittaja-
        36vee kirjoitti:

...heti raskaaksi tulo ja entäs jos ei onnistu, maksaako joka kerta uudestaan vai "kuuluuko hintaan" ne uudet yritykset? Miten muuten, kerroit että olet itse tuon toteuttanut, miten kaikki sujui? Oletko nyt yksin vauvan kanssa, miten olet kokenut sen, ettei lapsella ole "isää"... Mulla pyörii kaiken maailman kysymykset mielessä.... =)

Hei

Olen aiemmin auttanut erästä naisparia saamaan vauvan (mukimenetelmällä), voisin auttaa sinuakin.

[email protected]

• .....

Olen samassa tilanteessa kuin sinä ja pohtinut myös tosi pitkään lasta yksin, kun miestä ei tunnu löytyvän. Olen 35-v ja olisi tosi kiva vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa, joten olisi kiva jos kirjottaisit..osote on: missukka300(at)suomi24.fi

• Itse olen 31-vuotias sinkku nainen, pitkään elänyt yksin ja sinkkuna. Miehille en kelpaa muuhun kuin lakanoiden väliin mikä on todella valitettavaa. Koulut on käyty ja työ/ elämänkokemusta hankittu eikä nekään aina niin positiivisiä ole mutta elämä jatkuu. Mielestäni jokaisella naisella on oikeus kokea äitiyden ilot ja surut. Kaikille ei vaan anneta samoja kortteja, jotka mahdollistaisivat tämän ihanan asian. Minusta tärkeää on se että lapselle pystyy tarjoamaan ne perusasiat kuten katon pään päälle, vaatetta ylle, ruokaa ja juomaa sekä paljon rakkautta, turvaa, hoivaa ja huolenpitoa.
      Olen huomannut monesti ettei miehestä aina ole ollenkaan edes isäksi, vaan hän voi sortua juopottelemaan, käyttämään väkivaltaa tai pettämään puolisoaan. Onko lapselle parempi kasvaa yhden turvallisen ja rakastavan vanhemman kanssa, kuin kahden vanhemman joista toinen käyttää päihteitä, henkistä ja fyysistä väkivaltaa tai hyväksikäyttää lasta? Myös miehet voivat olla kranttuja naisten suhteen, mieluummin he ottavat sellaisen jolla elämä on retuperällään ja joka on helposti vietävissä kuin sellaisen jolla asiat kohdallaan ja joka ei ole niin helppo.

• kyllä miehiä on

"Onko lapselle parempi kasvaa yhden turvallisen ja rakastavan vanhemman kanssa, kuin kahden vanhemman joista toinen käyttää päihteitä, henkistä ja fyysistä väkivaltaa tai hyväksikäyttää lasta?"
        Mielestäni kysymys on lähtökohtaisesti väärin asetettu. Eli kysymys pitäisi asettaa, onko lapselle parempi kasvaa yhden turvallisen ja rakastavan vanhemman kanssa kuin kahden turvallisen ja rakastavan vanhemman kanssa.
        Minun mielestäni lapselle on parasta kasvaa kahden turvallisen vanhemman kanssa. Syy on se, että kun on kaksi, niin taakkaa voi jakaa eli aikuinen ei väsy eikä uuvu niin paljon kuin yksin. Minullakin on lapsi yksin, koska isästä ei ollut isäksi, mutta kyllä kaksi aikuista on paras tilanne lapselle ja äidille itselleen. Sen takia olen sittemmin avioitunut sellaisen miehen kanssa, jonka lapsi voi kokea turvalliseksi ja jolla on kykyä sitoutua avioliittoon.
        Sinä olet vielä nuori ja mielestäni voit itse vaikuttaa siihen, kelpaatko muuhunkin kuin lakanoiden väliin. Uskoisin, että kelpaat. Sinun pitäisi vain katsella hieman toisenlaisia miehiä. Katsella niitä turvallisia, rauhallisia, uskollisia miehiä, jotka eivät ehkä ole ykkössijoilla esim baareista seuraa haettaessa.

• Oikeasti2
        kyllä miehiä on kirjoitti:

"Onko lapselle parempi kasvaa yhden turvallisen ja rakastavan vanhemman kanssa, kuin kahden vanhemman joista toinen käyttää päihteitä, henkistä ja fyysistä väkivaltaa tai hyväksikäyttää lasta?"
        Mielestäni kysymys on lähtökohtaisesti väärin asetettu. Eli kysymys pitäisi asettaa, onko lapselle parempi kasvaa yhden turvallisen ja rakastavan vanhemman kanssa kuin kahden turvallisen ja rakastavan vanhemman kanssa.
        Minun mielestäni lapselle on parasta kasvaa kahden turvallisen vanhemman kanssa. Syy on se, että kun on kaksi, niin taakkaa voi jakaa eli aikuinen ei väsy eikä uuvu niin paljon kuin yksin. Minullakin on lapsi yksin, koska isästä ei ollut isäksi, mutta kyllä kaksi aikuista on paras tilanne lapselle ja äidille itselleen. Sen takia olen sittemmin avioitunut sellaisen miehen kanssa, jonka lapsi voi kokea turvalliseksi ja jolla on kykyä sitoutua avioliittoon.
        Sinä olet vielä nuori ja mielestäni voit itse vaikuttaa siihen, kelpaatko muuhunkin kuin lakanoiden väliin. Uskoisin, että kelpaat. Sinun pitäisi vain katsella hieman toisenlaisia miehiä. Katsella niitä turvallisia, rauhallisia, uskollisia miehiä, jotka eivät ehkä ole ykkössijoilla esim baareista seuraa haettaessa.

Jos nainen on älykäs ja jo 31-vuotias, niin ei vapaana kyllä enää ole ketään älykästä ja tasapainoista miestä, jonka kanssa lapsia voisi hankkia. Juuri tuon ikäisenä ne hyvät miehet ovat jo pariutuneet ja jäljellä on vain ongelmatapauksia tai susirumia miehiä. Ei kannata hankkia lasta huonon miehen kanssa. Siinä kärsii vain nainen ja lapsi.

Suosittelen vaan hankkimaan lapsen yksin spermapankin kautta. Voit joskus keski-iässä löytää taas kunnollisen miehen, kun nämä eroavat vaimoistaan. Lapsia ei kuitenkaan siinä iässä nainen pysty tekemään.

• koleileppas..

Oletko ajatellut kokeilla koti-insemnaatiota, siis ns.muumimukimenetelmää? Sehän olisi yksi helppo vaihtoehto jos et epäile mitään ongelmaa raskautumisessa. Toki siihen vaaditaan se siittiöiden luovuttaja myös..löytyykö sinulta jotain tuttua tai puolituttua joka voisi toimia luovuttajana?

• Itsellinen äiti

Minä olen myös 31-vuotias sinkku ja tuossa vieressä olevassa pinnasängyssä nukkuu maailma ihanin pikkuinen, elämäni keskipiste. Ja hän on saanut alkunsa klinikalla. Vaikka olen vielä "nuori" niin huomasin kuitenkin, että aika menee eteenpäin niin nopeasti, että en halua yhtäkkiä huomata olevani jo lähempänä neljääkymmentä kuin kolmeakymmentä ja olisin edelleen lapseton. Miehen ehtii löytämään myöhemminkin, mutta lapsen saamisen kannalta se saattaisi olla jo liian myöhäistä.
      Tämä mahdollisuus siis on olemassa ja sitä tosiaan kannattaa vakavasti miettiä. Itse tein ratkaisuni pari vuotta sitten ja nopeasti se tuotti tuloksen ja sain reilu viikko sitten viettää elämäni ensimmäistä äitienpäivää äitinä :)

• 3971

Missä kävit (kunnallinen/yksityinen)? Mitä maksoi? Montako kertaa jouduttiin yrittämään? Olen pohdiskellut juuri tätä samaa tässä näin. Ikää tulee, miehiä tulee ja menee, nyt ei ole yli kahteen vuoteen näkynyt ketään potentiaalista...aika kuluu ja jään varmaan kohta lapsettomaksi, jos en pian ryhdy toimeen. Klinikka voisi olla ratkaisuni :)

• Sinkkuäiti-

Onnea ihanasta pakkauksesta! Onnen määrä on käsittämättömän suuri, ja fiksusti sanottu, että miehen ehtii nyt etsiä ajan kanssa... kivaa kesää sinulle Itsellinen äiti.

• Itsellinen äiti

Itsellisiä ei hoideta muualla kuin yksityisellä ja kaikki kustannukset tulevat maksettavaksesi. Kela ei tietenkään korvaa hoidoista mitään, ainoastaan nais-mies pariskunnille. Omien hoitojen yksityiskohtiin en halua mennä, mutta karkeasti yksi hoitokerta maksaa noin 1000-4000 euroa riippuen millaiseen hoitoon on tarvetta ja kuinka paljon lääkkeitä tarvitaan avuksi. Itsellisille ei kela korvaa myöskään lääkkeitä, vaikka maksukatto ylittyisikin. Joillakin voi onnistua ensimmäisellä kerralla, mutta aika harvalla siinä niin käy. Monilla tarvitaan useampi yritys eli halvaksi se ei tule.

• 3971

Näin mää vähän pelkäsinkin, että pari kymppiä pitää säästää hedelmöityksiin. Eipä sitä tavallinen tallaaja kovin nopeaan säästä. Pitää ehkä harkita jotain muita ratkaisuja, kun se kaikki 20ke olis sitten lapsiltakin pois...

• Vielä sen verran, että minä en enää baareissa ole juossut kun täytin 20-vuotta. Vain harvoin sen jälkeen kävin satunnaisesti ja silloinkaan kuten en muulloinkaan miehiä sieltä vartavasten hakenut vaan pidin muuten hauskaa. Vai on mielestäsi 31-vuotias nuori vielä?? No entäs ne 20-vuotiaat joilla hedelmällisyys on korkeimillaan? Sitä jää kohta lapsettomaksi väistämättä jos vaan jää odottamaan ja odottamaan sitä oikeaa ihmistä ja kun hedelmällisyyskin laskee koko ajan, niin kohtalo on sinetöity. Ongelma ei ole minussa vaan miehissä, usko pois mutta en kelpaa miehille kumppaniksi sillä minusta on puhuttu paljon pahaa ja perättömyyksiä, siksi he karttavat minua kuten muutkin ihmiset.

• 3971

Etsi uusia tuttavuuksia?

• Itsellinen äiti

Mä uskon nyt siihen, että kun en enää etsi "väkipakolla" miestä elämääni ja lapseni/lapsieni isäksi, niin ehkä se helpottaa etsintää. Enään ei ole sitä "paniikkia" päällä, että mitä jos en ketään löydäkään. Nyt vaan toivon, että joku ihana mies vielä jossain vaiheessa elämäämme ilmestyy, eikä ole pahitteeksi vaikka siinä vaiheessa vielä lapsen saanti olisi mahdollista, mutta sellaista pakkoa ei enää ole ja sen takia oma mieli ja elämä on paljon rauhallisempi :)

• Vaaviako

Mikäs Minttu on sun e-mail ossa. ? . Voisin autella ehkäpä projektissasi :-)

Myös muut vauvaa harkitsevat, laittakaahan ossaa :-)

En ole se parjattu siementen viljelijä :-)

• Sinkkuäiti-

Olet tekemässä elämäsi parasta päätöstä. Olen 39-vuotias nainen, joka sain viime vuoden lopulla ihanan tytön. Hän on lahjasukusoluvauva, eli saanut alkunsa inseminaatiossa Fertinova klinikalla Hgissä. Kaikenkaikkiaan olen kovin onnekas, koska ensimmäinen kerta tärppäsi, ja ostin oikeudet 4 oljet eli neljä yrityskertaa. Tutkimuksineen kaikkineen (yksityisellä) kustannuksia tuli 3200€. Toivon sulla onnea matkaan, ja rohkeutta. AIVAN IHANAA OLLA ÄITI! :)

• minnema

Olen suo kymmenen vuotta nuorempi, mutta mulla on myös ajatuksena hankkiutua raskaaksi ilman miestä. Olen kirjoittanut blogia asiasta, jota saa käydä kurkkaamassa jos siltä tuntuu. Itselläni ei vielä kellot tikitä, mutta tiedän, että aika on nyt oikea.

http://i-want-to-be-a-mom.blogspot.fi/

• Ajatteleva isä

Ei se aika ole nyt oikea. Nyt on oikea aika alkaa tutustumaan siihen isäehdokkaaseen.

• Samoja ajatuksia. Olen 27-vuotias korkeasti koulutettu työssäkäyvä nainen, joka näyttää kelpaavan miehille vain lakanoiden väliin. Sopivaa miestä ei löydy, vaikka kaipaan parisuhdetta, lapsia ja normaalia perhe-elämää todella kipeästi. Ympärilläni on perheonnea, vauvauutisia, kihloja, häitä, mutta minä elän yhä yksin. Olen ehkä hieman katkeroitunutkin tilanteessani. Olen nyt tehnyt päätöksen hankkia lapsen yksin, jos miestä ei kuulu 30-vuotissynttäreihini mennessä. En suostu maksamaan yksityisklinikoille, vaan ajattelin hankkia lapsen ihan perinteisin menetelmin lakanoiden välissä itse valitun miehen kanssa joko salassa tai avoimesti. Mutta suunnitelmaa ehtii vielä hioa, kun noihin synttäreihin on se reilut pari vuotta aikaa :)

• Ajatteleva isä

Nuori tytönhupakko 27v ja meinaa hätiköidä? Kuule sinunkin olisi vain parempi laskea rimaa, koska jos ei pilluantajaa kummemmaksi kelpaa, niin jossakin on vikaa. Kannattaa etsiä kunnon mies ja olla sen kanssa nyt jokunen vuosi ( 5v vähintään) ja sitten niitä lapsia. Miksi haluat lapsia yksin? Onko lapset sinulle joku suorite ja todiste muille, jota saat sitten Facebookissa henkuttaa, että "täälläkin osataan ja homma hoituu"?

Kerroppa millaista miestä etsit? pitää tietenkin olla isomunainen ja joku pyykkilautavatsainen neitimäinen lässyttäjänarsisti? Kelpaako sinulle tavallinen ja ulkoisesti ja henkisesti aito mies?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53