Hei! Haluatko parantaa VR:n toimintaa? Vastaa silloin tähän kyselyyn.
Tutkin opinnäytetyönä ihmisten tietoisuutta uudesta rautatievastuuasetuksesta.
Tässä linkki niille, jotka haluavat tutustua tarkemmin rautatievastuuasetukseen:
http://www.vr.fi/fin/asiakaspalvelu/korvaukset/rautatieasetus.shtml
Kyse on siis siitä, että joulukuussa astui voimaan uusi laki jonka takia VR on velvoitettu maksamaan korvauksia/antamaan hyvitystä huomattavasti aikaisempaa enemmän. Nyt asiakkaalla on oikeus mm. saada 25 % junalipun hinnasta takaisin jos juna on myöhässä vähintään tunnin, ja 50 % lipusta takaisin mikäli juna on myöhässä vähintään kaksi tuntia. Kuitekin meillä VR:llä on ollut tunne, että läheskään kaikki junamatkustajat eivät ole tietoisia tästä asiasta, eli monilta ihmisiltä jää korvaukset saamatta, koska he eivät tiedä, että heillä olisi oikeus korvauksiin.
Sen takia olenkin tehnyt kyselyn, jossa tiedustelen tarkkaan, että kuinka tietoisia ihmiset ovat kaikista eri korvaus-mahdollisuuksista, sekä siitä, että mistä korvausoikeudestaan tietoiset ihmiset ovat asiasta kuulleet.
Yritän saada mahdollisimman paljon vastauksia, ja senpä takia laitan kyselyn nyt myös tänne nettiin.
Mitä enemmän vastauksia saan, sitä enemmän tosissaan VR:n johtoportaan henkilöt ottavat tulokset.
Olen siis töissä VR:n asiakaspalvelussa, joten tiedän, että vastausten tuloksilla TODELLAKIN on merkitystä asiakaspalvelun kehitykseen.
Jos kyselyssä käy ilmi, että ihmiset eivät ole tietoisia kaikista korvausoikeuksistaan, ja/tai että tiettyä kanavaa pitkin (esimerkiksi VR:n nettisivuilta tai asemilta) kukaan ei ole löytänyt tietoa, niin tämä asia tullaan korjaamaan. Meitä kiinnostaa tietenkin myös, että miten ikä/sukupuoli/matkustamismäärä vaikuttaa ihmisten tietoisuuteen asiasta. Joten kannattaa vastata, se ei kestä kauan, ja tuloksilla pystytään todellakin parantamaan VR:n tiedottamista.
Alustus:
1. Ikä
A) Alle 25-vuotias
B) 25-44
C) 45-64
D) Yli 65
2. Sukupuoli
A) Nainen
B) Mies
3. Matkanne tarkoitus (eli siis mikä on yleisin syysi junan käyttöön)
A) Opiskeluun liittyvä matka
B) Työmatka kodin ja työpaikan välillä
C) Vapaa-ajan matka
D) Liikematka (työnantajan maksama matka)
E) Muu
4. Matkustatteko junalla
A) Lähes päivittäin (4-6 kertaa viikossa)
B) Lähes viikottain (3-4 kertaa kuukaudessa)
C) Lähes kuukausittain (6-12 kertaa vuodessa)
D) Satunnaisesti/Harvemmin
(Itse kysely seuraavalla sivulla)
KYSELY VR:N TIEDOTTAMISESTA
4
235
Vastaukset
- WLTDO
Kysely:
Kysely:
1. Olen tietoinen, että voimaan 3.12.09 voimaan astuneen rautatievastuuasetuksen perusteella minulla on mahdollisuus hakea hyvitystä VR:ltä, mikäli kaukojunamatkani viivästyy yli 60 minuuttia
A) Olen täysin tietoinen asiasta
B) Olen entuudestaan osittain tietoinen asiasta
C) En ole ollenkaan tietoinen asiasta
2. VR on hoitanut uuden rautatievastuuasetuksen tiedottamisen riittävän hyvin
A) Olen samaa mieltä
B) Olen osittain samaa mieltä
C) En ole ollenkaan samaa mieltä
3. Olen oikeutettu 25 % hyvitykseen kun kaukojuna on yli 60 minuuttia myöhässä
A) Olen tietoinen asiasta
B) En ole tietoinen asiasta
4. Olen oikeutettu 50 % hyvitykseen kun kaukojuna on vähintään 2 tuntia myöhässä
A) Olen tietoinen asiasta
B) En ole tietoinen asiasta
5. Olen oikeutettu korvauksiin kun minulle aiheutuu ylimääräisiä kuluja viivästyksen takia
A) Olen tietoinen asiasta
B) En ole tietoinen asiasta
6. Kaukojunan yli tunnin myöhästymisestä voin pyynnöstä saada virvokkeeksi vettä junissa tai asemilla
A) Olen tietoinen asiasta
B) En ole tietoinen asiasta
7. Kaukojunan yli 2 tunnin myöhästymisestä voin pyynnöstä saada välipalasetelin maksuvälineeksi
A) Olen tietoinen asiasta
B) En ole tietoinen asiasta
8. Kaukoliikenteen 30 päivän lipun omistajalla on oikeus korvauksiin kun juna on yli 60 min myöhässä
A) Olen tietoinen asiasta
B) En ole tietoinen asiasta
9. Hyvistystä voi hakea vuoden kuluessa myöhästymisestä
A) Olen tietoinen asiasta
B) En ole tietoinen asiasta
10. Kun juna on myöhästymässä yli 60 min, voin perua aiotun matkan ja saada lipun hinnan takaisin
A) Olen tietoinen asiasta
B) En ole tietoinen asiasta
11. Kun juna on myöhästymässä yli 60 min, voin siirtää aiotun matkustusoikeuteni enintään viikon päähän
A) Olen tietoinen asiasta
B) En ole tietoinen asiasta
12. Korvaushakemuksen tekeminen sähköisellä hyvityslomakkeella VR:n nettisivuilla on helppoa
A) Olen täysin samaa mieltä
B) Olen osittain samaa mieltä
C) En osaa sanoa
13. Korvauksen hakeminen korvaushakemuslomakkeella palveluasemien lipunmyynnistä on helppoa
A) Olen täysin samaa mieltä
B) Olen osittain samaa mieltä
C) En osaa sanoa
14. Olen oikeutettu korvauksiin kun matkatavaralleni aiheutuu vahinkoa junamatkan aikana
A) Olen tietoinen asiasta
B) En ole tietoinen asiasta
15. Korvausta koskevia tietoja olen saanut julkisilta tiedotusvälineiltä (TV, radio, lehdet)
A) Kyllä
B) En
16.Korvausta koskevia tietoja olen saanut Internetistä (huom. tätä sivua ei tietenkään lasketa)
A) Kyllä
B) En
17. Korvausta koskevia tietoja olen saanut asemilta
A) Kyllä
B) En
18. Korvausta koskevia tietoja olen saanut konduktööriltä
A) Kyllä
B) En
19. Korvausta koskevia tietoja olen saanut saanut muuta kautta (ystävät yms.)
A) Kyllä
B) En
20. Kuulen nyt ensimmäistä kertaa oikeudestani korvauksiin
A) Kyllä
B) En
21. Olen tietoinen, että asetuksen myötä myös vammaispalveluja asemilla parannetaan entisestään
A) Kyllä
B) En
22. Mahdollisia kehittämisehdotuksia VR:lle korvausasioita koskien?
Eli laitat vaan tänne kysymyksen numeron ja kirjaimen jonka vastaat kysymykseen, eli näin:
Alustus
1 A
2 B
3 B
jne...
Kysely:
1 B
2 A
jne...
Eli turha on valittaa asiakaspalvelun kehnoudesta, mikäli ei välitä sitä parantaa :) Nyt on tilaisuus.- WLTDO
Ei vastauksia tähän mennessä.
No turha sitten on valittaa VR:n toiminnasta. - radantarkkailija
WLTDO kirjoitti:
Ei vastauksia tähän mennessä.
No turha sitten on valittaa VR:n toiminnasta.Arvoisa nimimerkki!
Vastaamattomuus saattaa johtua Sinun omista laadintavirheistäsi.
Ensinnäkin olet laatinut kyselysi hankalaksi vastata. Vaihtoehtoihin tulee saada vastata pelkällä näppäimen painalluksella!
Toiseksi ei ole innostavaa osallistua kyselyyn, jossa junamatkustaja antaa palautetta yksinomaan korvauskäytännöstä. Jos matkanteko sujuu suuremmitta kommelluksitta ja juna saapuu satunnaisesti jonkin verran myöhässä, ei valituksen aihetta juuri ole. Sitä paitsi korvaushakemuskynnys on merkittävästi valituskynnystä korkeampi.
Vastaamatta jättäneiden pilkkaaminen ei ole soveliasta käytöstä. Älä toiste syyllisty siihen! - ijhguhy
Olet töissä vr:llä ja teet opinnäytetyötä, etkä kehtaa kirjoittaa tänne edes omalla nimelläsi..
Olen itsekin töissä vr:llä ja tiedän, ettei meidän kyselyitä tällä foorumilla ja tavalla hoideta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291757
Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.711567Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie561273- 681102
- 2745
Oli kyl kunnon reissu
Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻10739- 45727
- 41705
Plösö ja synttäriruusut
Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?150692Tiedätkö autereen?
Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen8688