KYSELY VR:N TIEDOTTAMISESTA

WLTDO

Hei! Haluatko parantaa VR:n toimintaa? Vastaa silloin tähän kyselyyn.

Tutkin opinnäytetyönä ihmisten tietoisuutta uudesta rautatievastuuasetuksesta.
Tässä linkki niille, jotka haluavat tutustua tarkemmin rautatievastuuasetukseen:
http://www.vr.fi/fin/asiakaspalvelu/korvaukset/rautatieasetus.shtml

Kyse on siis siitä, että joulukuussa astui voimaan uusi laki jonka takia VR on velvoitettu maksamaan korvauksia/antamaan hyvitystä huomattavasti aikaisempaa enemmän. Nyt asiakkaalla on oikeus mm. saada 25 % junalipun hinnasta takaisin jos juna on myöhässä vähintään tunnin, ja 50 % lipusta takaisin mikäli juna on myöhässä vähintään kaksi tuntia. Kuitekin meillä VR:llä on ollut tunne, että läheskään kaikki junamatkustajat eivät ole tietoisia tästä asiasta, eli monilta ihmisiltä jää korvaukset saamatta, koska he eivät tiedä, että heillä olisi oikeus korvauksiin.

Sen takia olenkin tehnyt kyselyn, jossa tiedustelen tarkkaan, että kuinka tietoisia ihmiset ovat kaikista eri korvaus-mahdollisuuksista, sekä siitä, että mistä korvausoikeudestaan tietoiset ihmiset ovat asiasta kuulleet.

Yritän saada mahdollisimman paljon vastauksia, ja senpä takia laitan kyselyn nyt myös tänne nettiin.
Mitä enemmän vastauksia saan, sitä enemmän tosissaan VR:n johtoportaan henkilöt ottavat tulokset.
Olen siis töissä VR:n asiakaspalvelussa, joten tiedän, että vastausten tuloksilla TODELLAKIN on merkitystä asiakaspalvelun kehitykseen.

Jos kyselyssä käy ilmi, että ihmiset eivät ole tietoisia kaikista korvausoikeuksistaan, ja/tai että tiettyä kanavaa pitkin (esimerkiksi VR:n nettisivuilta tai asemilta) kukaan ei ole löytänyt tietoa, niin tämä asia tullaan korjaamaan. Meitä kiinnostaa tietenkin myös, että miten ikä/sukupuoli/matkustamismäärä vaikuttaa ihmisten tietoisuuteen asiasta. Joten kannattaa vastata, se ei kestä kauan, ja tuloksilla pystytään todellakin parantamaan VR:n tiedottamista.

Alustus:

1. Ikä
A) Alle 25-vuotias
B) 25-44
C) 45-64
D) Yli 65

2. Sukupuoli
A) Nainen
B) Mies

3. Matkanne tarkoitus (eli siis mikä on yleisin syysi junan käyttöön)
A) Opiskeluun liittyvä matka
B) Työmatka kodin ja työpaikan välillä
C) Vapaa-ajan matka
D) Liikematka (työnantajan maksama matka)
E) Muu

4. Matkustatteko junalla
A) Lähes päivittäin (4-6 kertaa viikossa)
B) Lähes viikottain (3-4 kertaa kuukaudessa)
C) Lähes kuukausittain (6-12 kertaa vuodessa)
D) Satunnaisesti/Harvemmin


(Itse kysely seuraavalla sivulla)

4

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WLTDO

      Kysely:

      Kysely:


      1. Olen tietoinen, että voimaan 3.12.09 voimaan astuneen rautatievastuuasetuksen perusteella minulla on mahdollisuus hakea hyvitystä VR:ltä, mikäli kaukojunamatkani viivästyy yli 60 minuuttia

      A) Olen täysin tietoinen asiasta
      B) Olen entuudestaan osittain tietoinen asiasta
      C) En ole ollenkaan tietoinen asiasta

      2. VR on hoitanut uuden rautatievastuuasetuksen tiedottamisen riittävän hyvin

      A) Olen samaa mieltä
      B) Olen osittain samaa mieltä
      C) En ole ollenkaan samaa mieltä

      3. Olen oikeutettu 25 % hyvitykseen kun kaukojuna on yli 60 minuuttia myöhässä

      A) Olen tietoinen asiasta
      B) En ole tietoinen asiasta

      4. Olen oikeutettu 50 % hyvitykseen kun kaukojuna on vähintään 2 tuntia myöhässä

      A) Olen tietoinen asiasta
      B) En ole tietoinen asiasta

      5. Olen oikeutettu korvauksiin kun minulle aiheutuu ylimääräisiä kuluja viivästyksen takia

      A) Olen tietoinen asiasta
      B) En ole tietoinen asiasta

      6. Kaukojunan yli tunnin myöhästymisestä voin pyynnöstä saada virvokkeeksi vettä junissa tai asemilla

      A) Olen tietoinen asiasta
      B) En ole tietoinen asiasta

      7. Kaukojunan yli 2 tunnin myöhästymisestä voin pyynnöstä saada välipalasetelin maksuvälineeksi

      A) Olen tietoinen asiasta
      B) En ole tietoinen asiasta

      8. Kaukoliikenteen 30 päivän lipun omistajalla on oikeus korvauksiin kun juna on yli 60 min myöhässä

      A) Olen tietoinen asiasta
      B) En ole tietoinen asiasta

      9. Hyvistystä voi hakea vuoden kuluessa myöhästymisestä

      A) Olen tietoinen asiasta
      B) En ole tietoinen asiasta

      10. Kun juna on myöhästymässä yli 60 min, voin perua aiotun matkan ja saada lipun hinnan takaisin

      A) Olen tietoinen asiasta
      B) En ole tietoinen asiasta

      11. Kun juna on myöhästymässä yli 60 min, voin siirtää aiotun matkustusoikeuteni enintään viikon päähän

      A) Olen tietoinen asiasta
      B) En ole tietoinen asiasta

      12. Korvaushakemuksen tekeminen sähköisellä hyvityslomakkeella VR:n nettisivuilla on helppoa

      A) Olen täysin samaa mieltä
      B) Olen osittain samaa mieltä
      C) En osaa sanoa

      13. Korvauksen hakeminen korvaushakemuslomakkeella palveluasemien lipunmyynnistä on helppoa

      A) Olen täysin samaa mieltä
      B) Olen osittain samaa mieltä
      C) En osaa sanoa

      14. Olen oikeutettu korvauksiin kun matkatavaralleni aiheutuu vahinkoa junamatkan aikana

      A) Olen tietoinen asiasta
      B) En ole tietoinen asiasta

      15. Korvausta koskevia tietoja olen saanut julkisilta tiedotusvälineiltä (TV, radio, lehdet)

      A) Kyllä
      B) En

      16.Korvausta koskevia tietoja olen saanut Internetistä (huom. tätä sivua ei tietenkään lasketa)

      A) Kyllä
      B) En

      17. Korvausta koskevia tietoja olen saanut asemilta

      A) Kyllä
      B) En

      18. Korvausta koskevia tietoja olen saanut konduktööriltä

      A) Kyllä
      B) En

      19. Korvausta koskevia tietoja olen saanut saanut muuta kautta (ystävät yms.)

      A) Kyllä
      B) En

      20. Kuulen nyt ensimmäistä kertaa oikeudestani korvauksiin

      A) Kyllä
      B) En


      21. Olen tietoinen, että asetuksen myötä myös vammaispalveluja asemilla parannetaan entisestään

      A) Kyllä
      B) En

      22. Mahdollisia kehittämisehdotuksia VR:lle korvausasioita koskien?



      Eli laitat vaan tänne kysymyksen numeron ja kirjaimen jonka vastaat kysymykseen, eli näin:

      Alustus
      1 A
      2 B
      3 B

      jne...

      Kysely:

      1 B
      2 A

      jne...



      Eli turha on valittaa asiakaspalvelun kehnoudesta, mikäli ei välitä sitä parantaa :) Nyt on tilaisuus.

      • WLTDO

        Ei vastauksia tähän mennessä.
        No turha sitten on valittaa VR:n toiminnasta.


      • radantarkkailija
        WLTDO kirjoitti:

        Ei vastauksia tähän mennessä.
        No turha sitten on valittaa VR:n toiminnasta.

        Arvoisa nimimerkki!

        Vastaamattomuus saattaa johtua Sinun omista laadintavirheistäsi.

        Ensinnäkin olet laatinut kyselysi hankalaksi vastata. Vaihtoehtoihin tulee saada vastata pelkällä näppäimen painalluksella!

        Toiseksi ei ole innostavaa osallistua kyselyyn, jossa junamatkustaja antaa palautetta yksinomaan korvauskäytännöstä. Jos matkanteko sujuu suuremmitta kommelluksitta ja juna saapuu satunnaisesti jonkin verran myöhässä, ei valituksen aihetta juuri ole. Sitä paitsi korvaushakemuskynnys on merkittävästi valituskynnystä korkeampi.

        Vastaamatta jättäneiden pilkkaaminen ei ole soveliasta käytöstä. Älä toiste syyllisty siihen!


      • ijhguhy

        Olet töissä vr:llä ja teet opinnäytetyötä, etkä kehtaa kirjoittaa tänne edes omalla nimelläsi..
        Olen itsekin töissä vr:llä ja tiedän, ettei meidän kyselyitä tällä foorumilla ja tavalla hoideta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1425
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      967
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      867
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      840
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      737
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe