Miksi ilmajarrut eivät voisi toimia niin että jarrun menisi aina yksi paineilmaputki, jossa on kokoajan paine päällä, ja sitten vaan jarrusylinterin vieressä olisi sähköinen venttiili, jolla ohjattaisiin jarruja, ja samaten toinen sähköventtiili seisontajarrulle?
Meinaan tällöin ei olisi jarruviivettä juuri ollenkaan, ja riittäisi että jarruille menee yksi ilmaputki.
Ja tietenkin jarrupolkmen takana olisi asentotunnistin, kuten kaasupolkimissakin nykyjää.
Ja vastaukseksi ei riitä "siksi, koska jos tuollainen systeemi hajoaisi niin..."
Ilmajarruista
14
1753
Vastaukset
- kolkytjarisat
tuo jo ehdottamasi vastaus, niin sittenhän näitä vaihtoehtoja voidaan alkaa latoa pilvin pimein.
Miksi tuohon tarvitaan edes tuota ilmaletkua? Sähköjarru voisi olla kova sana. Joka pyörään generaattori ja tähän jarru. Tämä toimii etupyörissä liukkaan kelin liikkeellelähtöavustimena, ja jarrutettaessa kerää sähkönä talteen liike-energian. Reilummin hiljenneltäessä astuu sitten levyt ja palat mukaan jotka siis sähköllä toimivat. On kai näitä testailtukin vaan koska ovat markkinoilla?- Mikikös ei?
Myös pienet magneetit jotka liikuttaisi jarrupaloja, muttakun sitä voimaa tarvitaan niin helvetisti :)
- Kfesio
Ei ihan helpolla onnistu.. Yksi syy olisi tällaisen generaattorin suuri koko johtuen isoista tehoista, josta taas seuraisi isot jousittamattomat massat, joka taas vaatisi muita järeitä ratkaisuja. Joka taas johtaisi siihen, että liian kallista liian pienistä hyödyistä.
- t
no eikö ebs pääpiirteittäin toimi käyttöjarruna noin
- jo sellainen
Meinaan MonoTrol jarrut toimii aika tarkkaan kuvailemallasi tavalla, ja ei jarrut silti vastaa tavallisia jarruja mutta ei ole kyllä isompaa viivettäkään, lähinnä vaan jarru tuntuu vähän tahmelta.
- Delay
viiveen huomaat? Ihan sama vaikka maailman nopeimmat jarrut jos käyttäjässä viivettä kaksi sekuntia.
- M-asentaja
EBS on olemassa,ja käytännössä toimii noin..n.80% polkimesta on sähköistä toimintaa,hätävarana kuitenki aukeaa ilma-puoli täysin pohjaan painettaessa. Mersuissa ainakin ollut jo vuosia käytössä ilman suurempia ongelmia..
se käsinjarrun täytyy olla "mekaaninen" siksi sinne menee kaksi letkua ja siis vain jousijarrukelloon.
EBS toimii jo melkein noin käyttöjarrupuolella jos sähköt kuolee niin sinne menee täyspaine ja on pikkusen äkänen jarruiltaan.- urpoahdin
Ainakaan perävaunuissa ei ebs juurikaan eroa abs jarruista. Ebs vaunussa tietokone säätää jarrupainetta ja ALB venttiilin tilalla on EBS- säätöventtiili, joka antaa ohjauspaineen tietokoneelle, mutta ilma menee kelloille samalla tavalla, kuin abs kärryissäkin.
- "kuski"
@markku-81
EBS toimii jo melkein noin käyttöjarrupuolella jos sähköt kuolee niin sinne menee täyspaine ja on pikkusen äkänen jarruiltaan
Itte ajelin 2638 mersulla joka käytettiin huollosssa jossa todettiin tuon venttiilin olevan viallinen, eikä avannut jarrun ilma-linjaa takasillalle ollenkaan. Ei ollut ihme kun ei tahtonut oikeen pysähtyä pelkillä etujarruilla.
Eli ilmaa ja sähköä ei kannata sotkea keskenään. Scanialla muistaakseni oli ilmalla ohjattu venttiili jolloin jarruviive oli paljon lyhyempi, mutta haitta puolena oli "laahaus" jarrutuksen jälkeen. "kuski" kirjoitti:
@markku-81
EBS toimii jo melkein noin käyttöjarrupuolella jos sähköt kuolee niin sinne menee täyspaine ja on pikkusen äkänen jarruiltaan
Itte ajelin 2638 mersulla joka käytettiin huollosssa jossa todettiin tuon venttiilin olevan viallinen, eikä avannut jarrun ilma-linjaa takasillalle ollenkaan. Ei ollut ihme kun ei tahtonut oikeen pysähtyä pelkillä etujarruilla.
Eli ilmaa ja sähköä ei kannata sotkea keskenään. Scanialla muistaakseni oli ilmalla ohjattu venttiili jolloin jarruviive oli paljon lyhyempi, mutta haitta puolena oli "laahaus" jarrutuksen jälkeen.kyllähän noi ebsit ihan hyvät on olemassa mutta vikoja tulee niihinkin.
urpoahdin kirjoitti:
Ainakaan perävaunuissa ei ebs juurikaan eroa abs jarruista. Ebs vaunussa tietokone säätää jarrupainetta ja ALB venttiilin tilalla on EBS- säätöventtiili, joka antaa ohjauspaineen tietokoneelle, mutta ilma menee kelloille samalla tavalla, kuin abs kärryissäkin.
Juu ei eroa, tämä tiedettiin.
- ylva kikkelsson
miks autoissa on moottori, paitsi mäkiautoissa? Pliis kotitarve insinöörit kertokaa se.
- ylevä kikkelsson
No tietenkin päästöjen takia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1417988Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.323170Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole3892254Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422841780Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih1501644Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh211481- 151248
- 1001239
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1371162- 181142