Ilmajarruista

Miksi ei näin

Miksi ilmajarrut eivät voisi toimia niin että jarrun menisi aina yksi paineilmaputki, jossa on kokoajan paine päällä, ja sitten vaan jarrusylinterin vieressä olisi sähköinen venttiili, jolla ohjattaisiin jarruja, ja samaten toinen sähköventtiili seisontajarrulle?

Meinaan tällöin ei olisi jarruviivettä juuri ollenkaan, ja riittäisi että jarruille menee yksi ilmaputki.

Ja tietenkin jarrupolkmen takana olisi asentotunnistin, kuten kaasupolkimissakin nykyjää.

Ja vastaukseksi ei riitä "siksi, koska jos tuollainen systeemi hajoaisi niin..."

14

1772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolkytjarisat

      tuo jo ehdottamasi vastaus, niin sittenhän näitä vaihtoehtoja voidaan alkaa latoa pilvin pimein.
      Miksi tuohon tarvitaan edes tuota ilmaletkua? Sähköjarru voisi olla kova sana. Joka pyörään generaattori ja tähän jarru. Tämä toimii etupyörissä liukkaan kelin liikkeellelähtöavustimena, ja jarrutettaessa kerää sähkönä talteen liike-energian. Reilummin hiljenneltäessä astuu sitten levyt ja palat mukaan jotka siis sähköllä toimivat. On kai näitä testailtukin vaan koska ovat markkinoilla?

      • Mikikös ei?

        Myös pienet magneetit jotka liikuttaisi jarrupaloja, muttakun sitä voimaa tarvitaan niin helvetisti :)


      • Kfesio

        Ei ihan helpolla onnistu.. Yksi syy olisi tällaisen generaattorin suuri koko johtuen isoista tehoista, josta taas seuraisi isot jousittamattomat massat, joka taas vaatisi muita järeitä ratkaisuja. Joka taas johtaisi siihen, että liian kallista liian pienistä hyödyistä.


    • t

      no eikö ebs pääpiirteittäin toimi käyttöjarruna noin

    • jo sellainen

      Meinaan MonoTrol jarrut toimii aika tarkkaan kuvailemallasi tavalla, ja ei jarrut silti vastaa tavallisia jarruja mutta ei ole kyllä isompaa viivettäkään, lähinnä vaan jarru tuntuu vähän tahmelta.

    • Delay

      viiveen huomaat? Ihan sama vaikka maailman nopeimmat jarrut jos käyttäjässä viivettä kaksi sekuntia.

    • M-asentaja

      EBS on olemassa,ja käytännössä toimii noin..n.80% polkimesta on sähköistä toimintaa,hätävarana kuitenki aukeaa ilma-puoli täysin pohjaan painettaessa. Mersuissa ainakin ollut jo vuosia käytössä ilman suurempia ongelmia..

    • se käsinjarrun täytyy olla "mekaaninen" siksi sinne menee kaksi letkua ja siis vain jousijarrukelloon.

      EBS toimii jo melkein noin käyttöjarrupuolella jos sähköt kuolee niin sinne menee täyspaine ja on pikkusen äkänen jarruiltaan.

      • urpoahdin

        Ainakaan perävaunuissa ei ebs juurikaan eroa abs jarruista. Ebs vaunussa tietokone säätää jarrupainetta ja ALB venttiilin tilalla on EBS- säätöventtiili, joka antaa ohjauspaineen tietokoneelle, mutta ilma menee kelloille samalla tavalla, kuin abs kärryissäkin.


      • "kuski"

        @markku-81
        EBS toimii jo melkein noin käyttöjarrupuolella jos sähköt kuolee niin sinne menee täyspaine ja on pikkusen äkänen jarruiltaan

        Itte ajelin 2638 mersulla joka käytettiin huollosssa jossa todettiin tuon venttiilin olevan viallinen, eikä avannut jarrun ilma-linjaa takasillalle ollenkaan. Ei ollut ihme kun ei tahtonut oikeen pysähtyä pelkillä etujarruilla.

        Eli ilmaa ja sähköä ei kannata sotkea keskenään. Scanialla muistaakseni oli ilmalla ohjattu venttiili jolloin jarruviive oli paljon lyhyempi, mutta haitta puolena oli "laahaus" jarrutuksen jälkeen.


      • "kuski" kirjoitti:

        @markku-81
        EBS toimii jo melkein noin käyttöjarrupuolella jos sähköt kuolee niin sinne menee täyspaine ja on pikkusen äkänen jarruiltaan

        Itte ajelin 2638 mersulla joka käytettiin huollosssa jossa todettiin tuon venttiilin olevan viallinen, eikä avannut jarrun ilma-linjaa takasillalle ollenkaan. Ei ollut ihme kun ei tahtonut oikeen pysähtyä pelkillä etujarruilla.

        Eli ilmaa ja sähköä ei kannata sotkea keskenään. Scanialla muistaakseni oli ilmalla ohjattu venttiili jolloin jarruviive oli paljon lyhyempi, mutta haitta puolena oli "laahaus" jarrutuksen jälkeen.

        kyllähän noi ebsit ihan hyvät on olemassa mutta vikoja tulee niihinkin.


      • urpoahdin kirjoitti:

        Ainakaan perävaunuissa ei ebs juurikaan eroa abs jarruista. Ebs vaunussa tietokone säätää jarrupainetta ja ALB venttiilin tilalla on EBS- säätöventtiili, joka antaa ohjauspaineen tietokoneelle, mutta ilma menee kelloille samalla tavalla, kuin abs kärryissäkin.

        Juu ei eroa, tämä tiedettiin.


    • ylva kikkelsson

      miks autoissa on moottori, paitsi mäkiautoissa? Pliis kotitarve insinöörit kertokaa se.

      • ylevä kikkelsson

        No tietenkin päästöjen takia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      50
      2315
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      93
      2028
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      91
      2010
    4. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1797
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1741
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      501
      1594
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      2
      1550
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1380
    9. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      37
      1285
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      74
      1281
    Aihe