Miksi ilmajarrut eivät voisi toimia niin että jarrun menisi aina yksi paineilmaputki, jossa on kokoajan paine päällä, ja sitten vaan jarrusylinterin vieressä olisi sähköinen venttiili, jolla ohjattaisiin jarruja, ja samaten toinen sähköventtiili seisontajarrulle?
Meinaan tällöin ei olisi jarruviivettä juuri ollenkaan, ja riittäisi että jarruille menee yksi ilmaputki.
Ja tietenkin jarrupolkmen takana olisi asentotunnistin, kuten kaasupolkimissakin nykyjää.
Ja vastaukseksi ei riitä "siksi, koska jos tuollainen systeemi hajoaisi niin..."
Ilmajarruista
14
1666
Vastaukset
- kolkytjarisat
tuo jo ehdottamasi vastaus, niin sittenhän näitä vaihtoehtoja voidaan alkaa latoa pilvin pimein.
Miksi tuohon tarvitaan edes tuota ilmaletkua? Sähköjarru voisi olla kova sana. Joka pyörään generaattori ja tähän jarru. Tämä toimii etupyörissä liukkaan kelin liikkeellelähtöavustimena, ja jarrutettaessa kerää sähkönä talteen liike-energian. Reilummin hiljenneltäessä astuu sitten levyt ja palat mukaan jotka siis sähköllä toimivat. On kai näitä testailtukin vaan koska ovat markkinoilla?- Mikikös ei?
Myös pienet magneetit jotka liikuttaisi jarrupaloja, muttakun sitä voimaa tarvitaan niin helvetisti :)
- Kfesio
Ei ihan helpolla onnistu.. Yksi syy olisi tällaisen generaattorin suuri koko johtuen isoista tehoista, josta taas seuraisi isot jousittamattomat massat, joka taas vaatisi muita järeitä ratkaisuja. Joka taas johtaisi siihen, että liian kallista liian pienistä hyödyistä.
- t
no eikö ebs pääpiirteittäin toimi käyttöjarruna noin
- jo sellainen
Meinaan MonoTrol jarrut toimii aika tarkkaan kuvailemallasi tavalla, ja ei jarrut silti vastaa tavallisia jarruja mutta ei ole kyllä isompaa viivettäkään, lähinnä vaan jarru tuntuu vähän tahmelta.
- Delay
viiveen huomaat? Ihan sama vaikka maailman nopeimmat jarrut jos käyttäjässä viivettä kaksi sekuntia.
- M-asentaja
EBS on olemassa,ja käytännössä toimii noin..n.80% polkimesta on sähköistä toimintaa,hätävarana kuitenki aukeaa ilma-puoli täysin pohjaan painettaessa. Mersuissa ainakin ollut jo vuosia käytössä ilman suurempia ongelmia..
se käsinjarrun täytyy olla "mekaaninen" siksi sinne menee kaksi letkua ja siis vain jousijarrukelloon.
EBS toimii jo melkein noin käyttöjarrupuolella jos sähköt kuolee niin sinne menee täyspaine ja on pikkusen äkänen jarruiltaan.- urpoahdin
Ainakaan perävaunuissa ei ebs juurikaan eroa abs jarruista. Ebs vaunussa tietokone säätää jarrupainetta ja ALB venttiilin tilalla on EBS- säätöventtiili, joka antaa ohjauspaineen tietokoneelle, mutta ilma menee kelloille samalla tavalla, kuin abs kärryissäkin.
- "kuski"
@markku-81
EBS toimii jo melkein noin käyttöjarrupuolella jos sähköt kuolee niin sinne menee täyspaine ja on pikkusen äkänen jarruiltaan
Itte ajelin 2638 mersulla joka käytettiin huollosssa jossa todettiin tuon venttiilin olevan viallinen, eikä avannut jarrun ilma-linjaa takasillalle ollenkaan. Ei ollut ihme kun ei tahtonut oikeen pysähtyä pelkillä etujarruilla.
Eli ilmaa ja sähköä ei kannata sotkea keskenään. Scanialla muistaakseni oli ilmalla ohjattu venttiili jolloin jarruviive oli paljon lyhyempi, mutta haitta puolena oli "laahaus" jarrutuksen jälkeen. "kuski" kirjoitti:
@markku-81
EBS toimii jo melkein noin käyttöjarrupuolella jos sähköt kuolee niin sinne menee täyspaine ja on pikkusen äkänen jarruiltaan
Itte ajelin 2638 mersulla joka käytettiin huollosssa jossa todettiin tuon venttiilin olevan viallinen, eikä avannut jarrun ilma-linjaa takasillalle ollenkaan. Ei ollut ihme kun ei tahtonut oikeen pysähtyä pelkillä etujarruilla.
Eli ilmaa ja sähköä ei kannata sotkea keskenään. Scanialla muistaakseni oli ilmalla ohjattu venttiili jolloin jarruviive oli paljon lyhyempi, mutta haitta puolena oli "laahaus" jarrutuksen jälkeen.kyllähän noi ebsit ihan hyvät on olemassa mutta vikoja tulee niihinkin.
urpoahdin kirjoitti:
Ainakaan perävaunuissa ei ebs juurikaan eroa abs jarruista. Ebs vaunussa tietokone säätää jarrupainetta ja ALB venttiilin tilalla on EBS- säätöventtiili, joka antaa ohjauspaineen tietokoneelle, mutta ilma menee kelloille samalla tavalla, kuin abs kärryissäkin.
Juu ei eroa, tämä tiedettiin.
- ylva kikkelsson
miks autoissa on moottori, paitsi mäkiautoissa? Pliis kotitarve insinöörit kertokaa se.
- ylevä kikkelsson
No tietenkin päästöjen takia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa
Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.1851485RIP Lauri Paavola
Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek271207Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle
Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj3131143- 1441084
En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.
Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.98967Ehdin aamulla
ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje131928Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin
Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.228922Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet
Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi100915- 60886
Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen
Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok86875