Hot spot

hottia

Koirallani in ilmeisestikin hot spot: märkivä alue, jota koira yrittää nuolla koko ajan ja josta on karvat lähteneet irti.
Olen nyt ostanut kauluksen nuolemisen estämiseksi ja puhdistan alueen desinfiointialeella ja laitan siihen basibactin pulveria. karvoja en ole ajanut pois, kun koira on ne itse ehtinyt repiä.

Riittääkä hoito ja onko teillä jotain "kikkoja" parantumisen jouduttamiseksi. Eläinlääkärit suosittelevat tietenkin eläinlääkäriä ja antibioottikuuria, mutta kun selasin nettiä niin monen mielestä se on ihan turhaa...

15

8085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cddew

      noin pari senttiä vielä "puhtaan" ihon alueelta, edistää paranemista.

      Jos s e ei ala hellittää, niin menisin aika noepasti lääkäriin. Hotspot on erittäin vaikeasti hoidettava ja voi todellakin tarvita ne antibiootit tueksi. Vähintäänkin kysy omalta kasvattajalta. Ite en tiedä ketään, jolle lääkärikäynti/hoito hotspottiin olisi ollut turha. Se voi alkaa laajenemaan rajusti, tarkkaile useaan kertaan pv:ssä.

      • inhottava vaiva...

        Jos tilanne on jo noin paha, niin kuin kuulostaa, niin voipi olla antibiootti paikallaan. Itse pidin hotspot-tarkastuksia joka päivä, koska colliellani oli se riesana. Sen oppii tuntemaan nopeasti ihan haistelemalla :) Jos ehtii aloittamaan hoidon ajoissa, ei välttämättä antibioottia tarvitse. Mutta kun tilanne on jo tuossa vaiheessa, en ottaisi enää riskiä.

        Pienempiin alkuhoitona karvojen ajelu yli ihottuma alueen, itse penslailin betadinella (laimennetaan) sekä bacibact-puuterilla. Lopulta pesin koiran viikoittain desinfioivalla shampoolla, koska vaiva vaan vuosi vuodelta paheni. Itse epäilin, että taustalla oli myöskin jokin muu tekijä, mutta koskaan se ei selvinnyt, allergiaruoka saattoi tosin helpottaa tilannetta. Meillä pienen alun jäädessä huomaamatta, ihottuma levisi todella nopeasti, ja koira oli todella kipeä. Olen nähnyt koiran, jolla se levisi esim. peräsuoleen, jolloin kakkaaminen oli tuskaisaa. Huom. Jos löydät yhden läntin, tarkasta koira muutenkin. Turkin alla voi piillä toinenkin, ihan eri puolella kehoa.

        Joku sanoo, että suihku luonnonvesissä uinnin jälkeen olisi hyväksi. En tiedä siitä, mutta näin on moni saanut hyötyä.


      • Nahka123
        inhottava vaiva... kirjoitti:

        Jos tilanne on jo noin paha, niin kuin kuulostaa, niin voipi olla antibiootti paikallaan. Itse pidin hotspot-tarkastuksia joka päivä, koska colliellani oli se riesana. Sen oppii tuntemaan nopeasti ihan haistelemalla :) Jos ehtii aloittamaan hoidon ajoissa, ei välttämättä antibioottia tarvitse. Mutta kun tilanne on jo tuossa vaiheessa, en ottaisi enää riskiä.

        Pienempiin alkuhoitona karvojen ajelu yli ihottuma alueen, itse penslailin betadinella (laimennetaan) sekä bacibact-puuterilla. Lopulta pesin koiran viikoittain desinfioivalla shampoolla, koska vaiva vaan vuosi vuodelta paheni. Itse epäilin, että taustalla oli myöskin jokin muu tekijä, mutta koskaan se ei selvinnyt, allergiaruoka saattoi tosin helpottaa tilannetta. Meillä pienen alun jäädessä huomaamatta, ihottuma levisi todella nopeasti, ja koira oli todella kipeä. Olen nähnyt koiran, jolla se levisi esim. peräsuoleen, jolloin kakkaaminen oli tuskaisaa. Huom. Jos löydät yhden läntin, tarkasta koira muutenkin. Turkin alla voi piillä toinenkin, ihan eri puolella kehoa.

        Joku sanoo, että suihku luonnonvesissä uinnin jälkeen olisi hyväksi. En tiedä siitä, mutta näin on moni saanut hyötyä.

        Toivottavasti paranee, saattaa pahimmassa tapauksessa olla pitkäkin antib.kuuri tiedossa :(
        Ilmottele, miten menee.


      • dfr
        Nahka123 kirjoitti:

        Toivottavasti paranee, saattaa pahimmassa tapauksessa olla pitkäkin antib.kuuri tiedossa :(
        Ilmottele, miten menee.

        Eilen laitoin siis koiralle kauluksen, ettei pääse nuolemaan. Sit olen puhdistanut aluetta betadinella ja basibact pulvetilla. Karvoja olen leikannut vähän, mutta suurimman osan olen siirtänyt pinnillä (!) sivuun "haavasta".
        Nyt aamulla alue oli ihan kuiva ja huomattavasti terveemmän näköinen. . eli en ainakaan vielä vie eläinlääkärille.
        Huomasin kyllä viime viikolla että koira nuoli tätä kohtaa, mutta en tajunnut sitä hot spotiksi, koska edellisillä koirilla ei sellaisia ole ollut. Kuvittelin että sitä on pistänyt sääski tms Luulin että alue oli märkä nuolemisesta. . eikä märkimisestä. Siksi pääsi niin pahaksi. Jos olisin heti tajunnut mistä kyse niin hoito olisi aloitettu heti. No, seuravalla kerralla tiedän.
        Kauanko hot spot paranee ?? eli koska voin huoletta ottaa kaulurin pois ?


      • vcqaerr
        dfr kirjoitti:

        Eilen laitoin siis koiralle kauluksen, ettei pääse nuolemaan. Sit olen puhdistanut aluetta betadinella ja basibact pulvetilla. Karvoja olen leikannut vähän, mutta suurimman osan olen siirtänyt pinnillä (!) sivuun "haavasta".
        Nyt aamulla alue oli ihan kuiva ja huomattavasti terveemmän näköinen. . eli en ainakaan vielä vie eläinlääkärille.
        Huomasin kyllä viime viikolla että koira nuoli tätä kohtaa, mutta en tajunnut sitä hot spotiksi, koska edellisillä koirilla ei sellaisia ole ollut. Kuvittelin että sitä on pistänyt sääski tms Luulin että alue oli märkä nuolemisesta. . eikä märkimisestä. Siksi pääsi niin pahaksi. Jos olisin heti tajunnut mistä kyse niin hoito olisi aloitettu heti. No, seuravalla kerralla tiedän.
        Kauanko hot spot paranee ?? eli koska voin huoletta ottaa kaulurin pois ?

        Hoitaisin sinuna vielä muutaman pv:n, vaikea sanoa kun ei näe, tarkkaile huolella, se voi yhäkin yltyä vaikeammaksi, pidä koira jatkossa kuivana erittäin tarkoin, uusii helposti. Ei siitä yl noin helpolla selviä, olikohan varmasti hotspot...


      • .......
        dfr kirjoitti:

        Eilen laitoin siis koiralle kauluksen, ettei pääse nuolemaan. Sit olen puhdistanut aluetta betadinella ja basibact pulvetilla. Karvoja olen leikannut vähän, mutta suurimman osan olen siirtänyt pinnillä (!) sivuun "haavasta".
        Nyt aamulla alue oli ihan kuiva ja huomattavasti terveemmän näköinen. . eli en ainakaan vielä vie eläinlääkärille.
        Huomasin kyllä viime viikolla että koira nuoli tätä kohtaa, mutta en tajunnut sitä hot spotiksi, koska edellisillä koirilla ei sellaisia ole ollut. Kuvittelin että sitä on pistänyt sääski tms Luulin että alue oli märkä nuolemisesta. . eikä märkimisestä. Siksi pääsi niin pahaksi. Jos olisin heti tajunnut mistä kyse niin hoito olisi aloitettu heti. No, seuravalla kerralla tiedän.
        Kauanko hot spot paranee ?? eli koska voin huoletta ottaa kaulurin pois ?

        Eli, kun koirasi pyrkii nuolemaan jotain, niin tarkasta heti tilanne :) Kuule, et ole ainoa, jolla jää heti huomaamatta, älä siitä huoli. Mutta muistat vaan sen, että useilla yksilöillä se tosiaankin uusii helposti, joten kannattaa tosiaan seurata tilannetta tarkkaan jatkossa:) Huolellinen hoito nyt, ja jos oikein muistan, niin omalla pidin kauluria varmaankin viikon verran, kun se oli yksin. Kotona ollessani en käyttänyt, vaan kielsin nuolemisen. Muuten, oma collieni oppi aikojen mittaan tavan, jolla kaulurista huolimatta pystyi nuolemaan peräpäänsä hotspotista. Eli, kannattaa seurailla sitäkin. Collien on fiksu koira. Joskus tosiaan voi päästä noin vähällä, mutta jatka hoitoa, kunnes alue on täysin terve.


      • ap
        vcqaerr kirjoitti:

        Hoitaisin sinuna vielä muutaman pv:n, vaikea sanoa kun ei näe, tarkkaile huolella, se voi yhäkin yltyä vaikeammaksi, pidä koira jatkossa kuivana erittäin tarkoin, uusii helposti. Ei siitä yl noin helpolla selviä, olikohan varmasti hotspot...

        Mielestäni oli hotspot, isohko märkivä punainen alue iholla, ja se paheni nuolemisesta tosi nopesti. Aluksi ehkä euron kokoinen alue, joka oli koko ajan märkä... sitten kun koira oli yksin kotona muutaman tunnin oli repinyt alueen tosi pahan näköiseksi: karvat irronneet, punainen,märkivä.
        En aio ottaa todellakaan kaulusta vielä pois, vaikka alue on kuivunut tosi hyvin ja punotus hävinnyt. Jos on yksin kotona ja yöllä aion pitää vielä ainakin viikon. Jos olen kotona ja pystyn vahtimaan niin saa olla ilman kaulusta. Koira on muuten tosi ovela, hiipii hiljaa saunaan, toiseen huoneeseen tai pihalla menee pensaan taakse ja yritää nuolla aluetta...


      • teukan mutsi
        inhottava vaiva... kirjoitti:

        Jos tilanne on jo noin paha, niin kuin kuulostaa, niin voipi olla antibiootti paikallaan. Itse pidin hotspot-tarkastuksia joka päivä, koska colliellani oli se riesana. Sen oppii tuntemaan nopeasti ihan haistelemalla :) Jos ehtii aloittamaan hoidon ajoissa, ei välttämättä antibioottia tarvitse. Mutta kun tilanne on jo tuossa vaiheessa, en ottaisi enää riskiä.

        Pienempiin alkuhoitona karvojen ajelu yli ihottuma alueen, itse penslailin betadinella (laimennetaan) sekä bacibact-puuterilla. Lopulta pesin koiran viikoittain desinfioivalla shampoolla, koska vaiva vaan vuosi vuodelta paheni. Itse epäilin, että taustalla oli myöskin jokin muu tekijä, mutta koskaan se ei selvinnyt, allergiaruoka saattoi tosin helpottaa tilannetta. Meillä pienen alun jäädessä huomaamatta, ihottuma levisi todella nopeasti, ja koira oli todella kipeä. Olen nähnyt koiran, jolla se levisi esim. peräsuoleen, jolloin kakkaaminen oli tuskaisaa. Huom. Jos löydät yhden läntin, tarkasta koira muutenkin. Turkin alla voi piillä toinenkin, ihan eri puolella kehoa.

        Joku sanoo, että suihku luonnonvesissä uinnin jälkeen olisi hyväksi. En tiedä siitä, mutta näin on moni saanut hyötyä.

        Oliko sun colliella myös yleistä kutinaa,alusvillan kanssa ongelmia,hilseilyä.??? Mun koiralla oli selvä ihotulehdus,pieniä tulehtuneita länttejä siellä-täällä. sai antibiootit ja hetkeks helpotti mutta kutina jäi ja selän hilseily, ja pohjavilla on kuin liimattuna..ei irtoo.. en tiedä pitäiskö ajella kaljuks vai mitä tekis?


      • vastaan kysymykseesi
        teukan mutsi kirjoitti:

        Oliko sun colliella myös yleistä kutinaa,alusvillan kanssa ongelmia,hilseilyä.??? Mun koiralla oli selvä ihotulehdus,pieniä tulehtuneita länttejä siellä-täällä. sai antibiootit ja hetkeks helpotti mutta kutina jäi ja selän hilseily, ja pohjavilla on kuin liimattuna..ei irtoo.. en tiedä pitäiskö ajella kaljuks vai mitä tekis?

        Mutta sinulle suosittelen, että otat lohiöljyn käyttöön, ja kokeilet jotakin allergiasafkaa. Voipi auttaa. Ongelma siis meillä paheni vuosi vuodelta, toki nykyään on jo tietoisuuskin kasvanut, tästä on jo meillä aikaa yli kymmenen vuotta. Koiralla oli myöskin taipumusta stressata sekä jotain allergiajuttuja. Oli ns. rescue-koira, joten stressireaktiot selittyivät osaltaa todella huonoilla kokemuksilla, joita se ei elämänsä aikana koskaa kokonaan unohtanut.


      • samma här
        vastaan kysymykseesi kirjoitti:

        Mutta sinulle suosittelen, että otat lohiöljyn käyttöön, ja kokeilet jotakin allergiasafkaa. Voipi auttaa. Ongelma siis meillä paheni vuosi vuodelta, toki nykyään on jo tietoisuuskin kasvanut, tästä on jo meillä aikaa yli kymmenen vuotta. Koiralla oli myöskin taipumusta stressata sekä jotain allergiajuttuja. Oli ns. rescue-koira, joten stressireaktiot selittyivät osaltaa todella huonoilla kokemuksilla, joita se ei elämänsä aikana koskaa kokonaan unohtanut.

        meidän vanhuksella oli samantyylinen (karvat lähteny ja nuoli sitä jatkuvasti).. ei ollut mitään märkivän näköistä. koira hoiti itseään nuolemalla, me kyl pelättiin että se aiheuttaa itsellensä jotain mutta se hoiti itseään.. miten sudet pärjäsivät ilman ihmisiä jos niille tuli jotain?
        eli se hoitaa itseään... en tiiä sit oliks sillä sama vaiva kuin meijän vanhuksella....


      • kkk
        samma här kirjoitti:

        meidän vanhuksella oli samantyylinen (karvat lähteny ja nuoli sitä jatkuvasti).. ei ollut mitään märkivän näköistä. koira hoiti itseään nuolemalla, me kyl pelättiin että se aiheuttaa itsellensä jotain mutta se hoiti itseään.. miten sudet pärjäsivät ilman ihmisiä jos niille tuli jotain?
        eli se hoitaa itseään... en tiiä sit oliks sillä sama vaiva kuin meijän vanhuksella....

        Susia on aivan turha verrata koiriin, joiden turkki on jalostuksen myötä muuttunut aivan erilaiseksi, puhumattakaan immuniteetista. Jos koiran hankit niin myös hoidat sen. Meillä jäi hotspot huomaamatta ja koira on nyt todella kivulias ja haavainen. Tahallaan en jättäisi hoitamatta!


      • Anonyymi
        ....... kirjoitti:

        Eli, kun koirasi pyrkii nuolemaan jotain, niin tarkasta heti tilanne :) Kuule, et ole ainoa, jolla jää heti huomaamatta, älä siitä huoli. Mutta muistat vaan sen, että useilla yksilöillä se tosiaankin uusii helposti, joten kannattaa tosiaan seurata tilannetta tarkkaan jatkossa:) Huolellinen hoito nyt, ja jos oikein muistan, niin omalla pidin kauluria varmaankin viikon verran, kun se oli yksin. Kotona ollessani en käyttänyt, vaan kielsin nuolemisen. Muuten, oma collieni oppi aikojen mittaan tavan, jolla kaulurista huolimatta pystyi nuolemaan peräpäänsä hotspotista. Eli, kannattaa seurailla sitäkin. Collien on fiksu koira. Joskus tosiaan voi päästä noin vähällä, mutta jatka hoitoa, kunnes alue on täysin terve.

        Koirallasi on ollut liian pieni/lyhyt kauluri, jos on ylettynyt se päässä peräpäätään nuolemaan.


      • Anonyymi
        samma här kirjoitti:

        meidän vanhuksella oli samantyylinen (karvat lähteny ja nuoli sitä jatkuvasti).. ei ollut mitään märkivän näköistä. koira hoiti itseään nuolemalla, me kyl pelättiin että se aiheuttaa itsellensä jotain mutta se hoiti itseään.. miten sudet pärjäsivät ilman ihmisiä jos niille tuli jotain?
        eli se hoitaa itseään... en tiiä sit oliks sillä sama vaiva kuin meijän vanhuksella....

        Sudet menehtyy tulehduksiin, samoin käy koiralle ilman antibioottia esim tulehtuneen haavan kanssa.


      • Anonyymi
        ....... kirjoitti:

        Eli, kun koirasi pyrkii nuolemaan jotain, niin tarkasta heti tilanne :) Kuule, et ole ainoa, jolla jää heti huomaamatta, älä siitä huoli. Mutta muistat vaan sen, että useilla yksilöillä se tosiaankin uusii helposti, joten kannattaa tosiaan seurata tilannetta tarkkaan jatkossa:) Huolellinen hoito nyt, ja jos oikein muistan, niin omalla pidin kauluria varmaankin viikon verran, kun se oli yksin. Kotona ollessani en käyttänyt, vaan kielsin nuolemisen. Muuten, oma collieni oppi aikojen mittaan tavan, jolla kaulurista huolimatta pystyi nuolemaan peräpäänsä hotspotista. Eli, kannattaa seurailla sitäkin. Collien on fiksu koira. Joskus tosiaan voi päästä noin vähällä, mutta jatka hoitoa, kunnes alue on täysin terve.

        Täällä ollut kauluri päässä jo 8 päivää. Sinänsä parantunut, mutta koira ei jätä aluetta rauhaan vielä.


    • Anneli65

      Aikaisemmalla uros Colliellani oli silloin tällöin hot spotteja ja se on ikävä vaiva, koska se ei välttämättä lähde aina yhdellä antibioottikuurilla ja yleensä jouduttiin tekemään joku viljely, että osattiin varata oikea kuuri..hankala tauti, Tsemppiä vain...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2234
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2054
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      165
      1830
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      164
      1675
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      18
      1280
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1168
    Aihe